HåkonN skrev:
roffe skrev:
Dette var kanskje korrekt for 10 år siden. Mye har skjedd siden den gang.
Tja.... Først og fremst, dokumentet er langt fra 10 år gammelt. De grunnleggende fysiske prinsippene om akustikk og lyd er uansett de samme.
-Bølgelengden på en 1khz tone er 34,5cm
-EQ stjeler headroom
-En korrigering på en plassering, vil kunne gi en paralellt like stor destruktiv konsekvens et annet sted i sofaen
-De fleste digitale korrigeringer vil ha en negativ konsekvens i en eller annen form - hørbare eller ikke.
-Akustikken i rommet når målemikrofonen ble plassert der er sjeldent helt lik den når man lytter.
-En EQ vil alltid prøve å korrigere det den antar er et problem med rommet, også de egenskaper lytteren oppfatter som positive.
Jeg sa vel ikke noe om når dokumentet ble skrevet. Om dokumentet er nytt så representerer det uansett utdatert kunnskap, ikke nødvendigvis utdatert om akustikk, men om hvordan moderne elektronisk romkorreksjon fungerer.
Ellers:
- EQ stjeler bare headroom når den korrigerer diper, altså justerer lyden OPP.
- Det er publisert forskningsresultater som viser at en lydmessig korrigering, basert på en måling et sted i rommet som deretter er glattet etter bestemte parametre, som regel vil føre til forbedring andre steder i rommet også. Dessuten måler moderne romkorreksjonssystemer flere posisjoner som grunnlag for korrigeringen.
- Har du en god begrunnelse for "De fleste digitale korrigeringer vil ha en negativ konsekvens i en eller annen form - hørbare eller ikke"? Hva er negativt med en konsekvens en korrigering dersom konsekvensen ikke er hørbar.
- Akustikken i rommet endrer seg lite. Helt identisk er slett ikke nødvendig når man bare korrigerer de store trekkene i romakustikken.
- Hvordan vet du at det et avansert romkorrigeringssystem forsøker å korrigere oppfattes som positivt av lytteren?
HåkonN skrev:
roffe skrev:
Det som skjer i moderne romkorreksjon er betydelig mer avansert enn det som beskrives her. For det første benyttes det nesten aldri "pink noise" for målingene. Det benyttes som regel korte pulser som lyder som korte knips (ser det er nevnt i siste setning som "room impulse response"), alternativt raske sinussveip eller en kombinasjon. Resultatet gir ikke bare basis for en frekvens vs spl-analyse, men også fasevridninger, utklingningstid og frekvensavhengig forvrengning.
Det står litt mer enn bare frekvens vs spl-analyse i det dokumentet, og det er forøvrig ikke laget for å ta seg av annet enn de grunnleggende problemene med EQ.
Da er jo ikke dokumentet spesielt interessant i forhold til moderne romkorreksjon, som benytter seg av betydelig mer avansert korreksjon enn ren EQ.
HåkonN skrev:
roffe skrev:
I tillegg benytter moderne romkorreksjonsenheter gjerne flere målepunkter, slik at man kan ignorere korreksjon av lokale særheter i ett bestemt målepunkt og optimalisere for en sone av lyttepunkter.
Og hvorfor tror du de gjør dette? Det er nettopp fordi dette dokumentet du hevder er utdatert beskriver problemene med RK har helt rett. En korrigering på et målepunkt, vil kunne gi tilsvarende negativ effekt et annet sted. Flere målepunkter er til for å prøve å finne en gyllen mellomvei alle i sofaen kan leve med, men det er selvfølgelig ikke uten kompromisser... noe annet er nærmest naturstridig å regne.
Flere målepunkter er for å finne trender i rommets egenskaper, ja. Man korrigerer ikke alt med elektronisk romkorreksjon, men man korrigerer de viktigste manglene som er til stede de fleste steder i rommet. Kompromisset er at man ikke korrigerer alt, spesielt avvik som bare finnes ett sted i rommet, eller små, lokale avvik på frekvenskurven. Dette har for øvrig elektronisk romkorreksjon til felles med akustiske tiltak.
HåkonN skrev:
roffe skrev:
Kurveinvertering er heller ikke korrekt. De fleste romkorreksjonssystemer reduserer gjerne klare peaker, der er riktig, men de holder gjerne igjen i forhold til å redusere diper, siden dette stjeler headroom fra effekttrinnene, jeg antar at det er et definert maksimum for hvor mye systemet får lov til å heve en dip.
Hvor har du fra at ingen RK/DSP inverterer frekvenser? Jeg fikk dette beskrevet av en leverandør på en messe - om deres eget utstyr. Selvfølgelig da beskrevet som en positiv egenskap.
Det er en grei måte å beskrive det grunnleggende konseptet på, men det er ikke utelukkende det som skjer i praksis i et moderne elektronisk romkorreksjonssystem. Og dermed blir det ikke korrekt å hevde at romkorreksjon = kurveinvertering. Kurveinvertering er bare ett av prinsippene som ligger til grunn for de moderne romkorreksjonssystemene. Å hevde at det er det eneste prinsippet er feil.
HåkonN skrev:
Jeg skrev Evan tidligere, det var feil Ethan Winer heter mannen som testet AUDYSSEY med Stereophile, og her er noen utdrag:
Først om invertering:
"The concept is this: an analysis is made of the room effects at the microphone location. If the analysis were to indicate (simply as one example) a 10dB peak at 40Hz you would apply a narrow band inverted signal at 40Hz, increasing in amplitude, until the 40Hz signal leveled out."
EQ/DSP:
1. The response in a room changes drastically over very small distances, so any correction that helps one location will not help elsewhere and will likely make the response even worse. The frequency response in most rooms is so highly localized it's not even possible for EQ to correct the response for both ears at the same time.
Dette med en måling ett sted har jeg gjentatte ganger forklart at er et foreldet prinsipp for en hjemmekino. Det er ikke inkludert i det jeg snakker om for moderne, automatiserte romkorreksjonssystemer.
HåkonN skrev:
2. Modal ringing - an extended decay at some, but not all, bass frequencies - is just as damaging as a skewed low frequency response, and EQ cannot reduce ringing. Only bass traps can reduce ringing. Some EQ proponents claim that in theory EQ can reduce ringing, but I have never seen this proven in practice over a usably large area.
At romkorreksjon ikke enkelt kan redusere rom-modes (som regel et resultat av stående bølger) betyr ikke at det ikke kan rette opp mye annet. Rent matematisk er det mulig å korrigere i ett punkt, men i en større sone er det i praksis umulig.
HåkonN skrev:
3. Nulls in a room are at least as damaging as peaks, and EQ cannot improve nulls by much if at all. Applying enough EQ boost to counter a typical null that's 20 to 30 dB deep will just overload your power amp and likely blow up your loudspeakers.
Igjen: Flere målinger vil hindre korrigering av sære, lokale utslag. Store diper vil ikke bli korrigert fullt ut. De fleste systemer inkludert i surroundreceivere jeg kjenner til korrigerer ikke mer enn maks 6dB opp. Nullpunkter vil bli betraktet som lokale utslag og vil ikke korrigeres. Det overstående er svartmaling av elektronisk romkorreksjon basert på forenklede og foreldede ideer om hva elektronisk romkorreksjon gjør.
HåkonN skrev:
Recently several products have appeared claiming to do even more than EQ by using sophisticated DSP (Digital Signal Processing). They claim not only to flatten the frequency response, but also to reduce modal ringing and early reflections, and to do so successfully over the full range of audio frequencies for multiple seats in a room. One such product is the Audyssey MultEQ system, which is the subject of this commentary.
Unfortunately, the popular audio press gushes uncritically over products like these, printing press releases as fact and never actually testing the validity of manufacturer claims. The appeal of a small electronic device that claims to replace large and visually imposing acoustic panels is undeniable. But wishful thinking does not make it so!
Even the vendors themselves offer no real proof that their products work as claimed. I emailed Audyssey on October 29, 2006, regarding the technical descriptions and graphs shown in THIS series of pages on their web site. I asked if they had any data to support their claims of reducing ringing, and I also asked for clarification about how the tests on their site had been performed. For example, how large the room is and how far the measuring microphone was from the walls. At the time of this writing, 3-1/2 months later, I have yet to receive a reply from Audyssey.
Vel, jeg har hørt Audyssey i praksis. Kan ikke si noe om det ovenstående, men det ble en forbedring, spesielt i bassen.
HåkonN skrev:
roffe skrev:
Moderne DSP-basert romkorreksjon er selvfølgelig veien å gå. Her kan man korrigere langt mer enn bare frekvensbasert EQ. Jeg vil si det ovenstående er utdatert informasjon.
Dokumentet beskriver selvfølgelig ikke alt som innebæres i moderne EQ, da kan en heller gå på Amazon og kjøpe seg en bok. Grunnleggende fysikk blir ikke utdatert, ei heller de grunnleggende måtene å gjøre EQ på til tross for at det har blitt enda flere måter å kalibrere på. Som du ser i testen til Ethan, så ser du også hvor lite nøyaktig disse korrigeringene i avanserte DSP er.
Moderne elektronisk romkorreksjon baserer seg på produktutvikling basert på alt det du finner i bøkene du kan kjøpe på Amazon. Da blir det litt for enkelt å basere seg på uttalelser fra stereo-purister som i liten grad har benyttet surroundsystemer og romkorreksjon.
Jeg har sagt det tidligere og sier det igjen. Moderne romkorreksjon retter ikke opp alt. De retter opp de viktige, store feilene. De små feilene forblir ukorrigerte.
HåkonN skrev:
roffe skrev:
Men tro ikke på meg, vi kan slenge påstander fram og tilbake lenge.
Litt konstruktiv diskusjon er da bare sunt.

Jeg har 2 system i min nye leilighet, et dyrt (400k) og et billigt (30k). Det er en klar sammenheng mellom hvor godt slike DSP fungerer her. Både Pioneer (1-punkt) og Denon (flerpunkt) har hatt en negativ effekt på det dyre systemet, men en positiv effekt på det billige. Jeg har også opplevd det samme hos en rekke andre. Det varierer veldig hvor effektivt DSP er. Det avhenger i stor grad på parameter som utstyr, rom, akustikk, kunnskaper om hvordan å bruke romkorreksjonen (sette opp målepunkter, manuelle justeringer i etterkant, delefrekvens etc).
Hørte også på den nye toppmodellen til Pioneer (m/ICE) sammen med TAD på en messe i Tyskland. På spørsmål om Pioneer ikke brukte RK der, var svaret fra Pioneer ganske politisk at det ikke ble brukt i det rommet. I neste rom stod toppmodellene til JBL (Everest D66000) satt opp i konfig med den største HT-pakken til JBL, et oppsett til minst 1-2 millioner. Heller ikke der var det behov for noen romkorreksjon.
Fidelity testet den nye romkorreksjonen til Copland. Konklusjonen var noe sånt som at det gjorde noe bra. Problemet var bare at den var litt for dyr (20-30k?) til å kunne anses som et reelt tilskudd til oppsett i den prisklassen der den gjorde noe godt. I den litt høyere prisklasse gjorde den mer skade enn godt. Og dette er et typisk "audiofilt" produkt, ikke en receiver.
Jeg har vel ikke uttalt meg om romkorreksjon for stereo, så det vil jeg heller ikke gjøre nå.
Jeg har heller ikke sagt at akustiske tiltak er dumt, tvert i mot. Men når man har gjort det man kan med akustiske tiltak, spesielt innenfor rammene av et møblert hjem, så er det som regel fortsatt noe som med fordel kan korrigeres. Det er her jeg mener elektronisk romkorreksjon kan tilføre noe positivt. Jeg sier ikke at det alltid gjør det, men vi har da ører, og kan velge å benytte det eller ikke.
HåkonN skrev:
roffe skrev:
Et rom som det er akustisk godt å oppholde seg og prate i er et akustisk godt rom. Det er etter min mening en god lydfilosofi. Det dekker hele mellomtone og diskantområdet, og i den dype bassen er det svært vanskelig å korrigere akustikken akustisk uansett, her er elektronisk romkorreksjon betydelig mer effektivt.
Dette er Meridian inne på i dokumentet. Det er mulig å korrigere forholdsvis effektivt ned til 50-70hz med god demping, men Helmoltz-resonatorer er veien å gå for å ta de største problemene nede i dypet. Sannsynligvis er en kombinasjon med EQ det beste.
Her er vi enige. Men det er ikke alle som har mulighet for store Helmholtz-resonatorer. Uansett: Både med og uten disse vil elektronisk romkorreksjon ofte kunne gjøre mye bra for bassgjengivelsen i en hjemmekino.
HåkonN skrev:
roffe skrev:
Til slutt vil jeg spørre: Hvorfor er en flat frekvensrespons negativt?
Hvor har jeg skrevet at en flat frekvensrespons er negativ?
Du skrev det ikke selv, men det stod i en av sitatene dine: "There are several problems with this approach, not least the fact that it doesnt actually work very well. To begin with, it aims to arrive at a flat response, and if this were actually achieved, the sound would be extremely boring, sucking all the life out of the room."
Som sagt pussig, siden det er nettopp en flat respons som ofte er målet innen høyttalerkonstruksjon og hifi generelt.
HåkonN skrev:
roffe skrev:
Det er jo det samme idealet som man etterstreber med akustisk korreksjon. En flat frekvensrespons betyr at man har en lineær forsterkning i forhold til kildesignalet. Det betyr ikke at alt låter flatt, det betyr tvert imot at all dynamikk skjer i forhold en klart definert referanse som er lik i hele frekvensområdet. Resultatet er en god og presis dynamikk.
Forskjellen er at et rom med god akustikk tar problemet med roten. EQ gjør i mange tilfeller alt annet enn å tilføre god og presis dynamikk, tvert i mot tar ofte den automatiske korrigeringen helt av i sin jakt på et perfekt rom. Resulatet er at både høyttaler og forsterker jobber på spreng for å løse kanseleringer/dipper (som kanskje ikke lar seg løse) og det er er lett for å gå tomt for headroom. Resultatet er et flatt og livløst lydbilde....alt annet enn dynamisk. Dette er slett ikke tilfelle for alle, men jeg tror ikke du trenger å gjøre mange søk før du finner en rekke brukere som legger frem lignende erfaringer.
God akustikk er alltid et godt utgangspunkt. Er den god, så er det også mindre å korrigere for det elektroniske romkorreksjonssystemet. Når det gjelder korreksjon av diper så mener jeg at de fleste systemer har en klar grense for hvor mye de korrigerer dette, og jeg mener bestemt å ha hørt/lest at den grensen ligger rundt 6dB, som i så fall representerer nevnte potensial for dynamikktap.
HåkonN skrev:
Et akustisk godt rom har derimot ingen av disse ulempene som digital EQ har. Teorien til Duelund er sikkert grei den, men når utklingingstiden er horribel og man sitter i en spikersuppe av kanselleringer så er det en mager trøst at det er et rom som er godt å leve i. Og skal en tolke denne teorien rett, så trenger man da heller ikke romkorreksjon.
I et rom med horribel utklingningstid er det ikke lett å føre samtaler med flere mennesker samtidig, det er ikke et rom det er godt å være i. Sitter man i en spikersuppe av kanselleringer kan man flytte inn så mange diffusorer, absorbenter og bassfeller man bare vil. Det vil sjelden gi mer liv i akkurat det punktet. Da bør man flytte lytteposisjonen og/eller høyttalerne.
HåkonN skrev:
Som du skjønner er vi til dels uenige. Jeg mener ikke RK er totalt unødvendig salgspropaganda (selv om Denon & Co smører litt vel godt på i deres flotte glossy brosjyrer), men at en bør generelt være skeptisk til at disse produktene er guds gave til alle rom. Og jeg ville aldri vurdert en receiver som et alternativ til mer seriøse prosessorer - det etter egen erfaring i egen stue.
Noe uenige er vi, men vi er tydeligvis enige om at både akustiske og elektroniske romkorreksjonstiltak kan ha noe for seg. Det er jo ikke så galt, bare det.
Når det gjelder receivere vs prosessorer, så er dagens dyre prosessorer morgendagens rimelige romkorreksjonsfunksjonalitet i fremtidens surroundreceivere... Det er en rivende utvikling her, og jeg har ventet lenge på at nettopp romkorreksjon med multiple målinger skulle bli tilgjengelig i fornuftig priset utstyr. Det har nå skjedd, og etter min mening med imponerende resultater for hjemmekinoen.