Diverse Er Hegel undervurdert av oss nordmenn?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Polkagris.
    Hvis du skal komme med sure oppstøt og lage kvalm om div produkter kan du lage en ny tråd om det. Og ikke ødelegge denne tråden.
    Hilsen Bjarne Rønning.
    Jobber du i hegel?

Når tråd tittel handler om vi undervurderer Hegel, så er det i sin rette plass å sette søkelyset på utseende som også betyr veldig mye for mange, som du nettopp har bevitnet.

Jeg tror det er hegels sin skyld om noen av oss eller mange av oss undervurderer den. Undervurderer tror jeg ikke at vi gjør. Lydmessig ok. utseendemessig fortjener den 1 i terningkast og kan ikke forsvares.

Dette er ikke oppgulp. Men ærlig mening om et ellers flott nosk produkt. Om jeg har hatt hegel produkter? ja, flere. alle er solgt nå. Man kan jo lure på hvorfor hvis det allerede ikke er tydelig nok.

Håpet er at noen fra hegel leser dette og vil forbedre utseende vesentlig i framtidige produkter. Da kanskje kan det tenkes at hegel produkter finner igjen veien tilbake til hjemmene til mange
    Har det blitt gjort en brukerundersøkelse om Hegels utseende? Eller mener du seriøst at 'noen fra hegel' skal forandre på utseende fordi du mener det? Det blir vel ikke særlig dummere enn å diskutere utseendet på et lydprodukt når man snakker generelt om kvalitet og eventuell undervurdering av nevnte produkt?

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Personlig synes jeg Hegel alltid har sett lekkert ut, og er en av de minst overprisede high end produktene på markedet, imo :)

Her noen foto av Hegel P30 pre, og H30 slutt-trinn. En drøm å kunne eie noe slikt!

Vis vedlegget 355386 Vis vedlegget 355388
    H30 er nesten så enkelt som det kan gjøres utseendemessig. Eneste jeg kan spare meg for er blå lys, men det er en smakssak som alt annet. Får nesten litt Bryston vibber. 8)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Hva er det som ser bra ut for deg da larkus.

Imagine
    Symmetri, rikelig dimensjonerte strømforsyninger, solide materialer i chassis for å nevne noe. Hva synes du ser bra ut når det gjelder layout og oppbygning, Imagine? Hva synes du f.eks. er spesiellt tillitsvekkende med den Exposuren du viser bilde av?
    Kom an, Imagine.................:)
    Les om exposure på nett larkus ligger tester og diverse der , eier exposure 3010s2 selv og er beste forsterkeren jeg har hørt i den pris klassen og det dobbelte faktisk. Exposure har kvalitet heile veien fra chassiset , innmaten og lyden som kommer ut av den , forsterkeren kan se simpel ut men det er den langt i fra. Anbefaler en lytt av exposure sine forsterkere trur du vil bli meget overrasket.

Imagine

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    96
    Helt enig i at H360 ser rotete ut innvendig sammenlignet med en del andre forsterkere. Men det er slettes ikke usannsynlig at bruk av ledninger (også kjent som hardwiring) i strøm og signalveien er bedre enn underdimensjonerte printbaner, selv om det siste ser ryddigere ut.
    Faktum er iallefall at Hegel sine produkter låter veldig godt. Jeg har selv en H200 og en CDP4Amk2, så jeg vet hva jeg snakker om:cool:.
    I stedet sto jeg å så på en grusomt trist og mattsort/grå kasse som ikke var imponerende tung, og med et kabinett som skranglet og raklet når man kakket forsiktig med knoken oppå. Videre har den en simpel plastfront og billige knotter. Et glorete blått display som lekker lys slik at det sorte feltet rundt også får et blålig skjær. Ganske likt billige klokkeradioer og minihifi på Elkjøp.
    H360 veier vel ca. 25 kg. Fronten og knottene er av massiv aluminium.
    Du har nok sett på en annen forsterker (Electrocompaniet har vel plastfront på sine dyreste integrerte). Hvis ikke, så må du snarest lære deg forskjellen på plast og aluminium:)
    Forsterkeren veier 20,5 kg.

Hvis fronten er av aluminium eller annet metall, så har jeg tatt feil. Da beklager jeg å ha kritisert for plastbruk. For meg så det ut som matt hardplast.

Det rokker uansett ikke ved inntrykket av en skranglete og ikke spesielt solid konstruksjon. Totalinntrykket jeg fikk da jeg så og følte på denne var at dette umulig kunne være en forsterker til 39000. Legg så til billig produksjon i Kina, og prisen virker da enda stivere. At de lover 250/420 watt i 8/4 ohm finner jeg også tvilsomt. Det er voldsomt mye for en integrert forsterker på drøye 20 kg. En high-end klasse A/B forsterker med slike effektreserver er i min verden noe helt annet enn Hegel H360.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    96
    Under sees to forsterkere til ca 35000 og 19000. Denon forsterkeren lover bare 80 watt. Allikevel synes jeg begge disse inngir mye mer tillit enn Hegels H360 til 39k, selv om den kan bryste seg med 250 watt på papiret... Prisforskjellen mellom Hegel og Denon er også slående.

45be1ea0c50d28222becc457e2a3842e.jpg

2020-IN-F.jpg

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke hørt Hegel på flere år i Soundgarden's butikker.Førsteintrykket av lyden tiltalte ikke meg og jeg har siden ikke brydd meg om dette produkt.Om det er slik nå
    i dag at kabinettet skrangler og ser billig og trasig ut frister det ikke noe videre til å ta en titt på dette produktet igjen.
    Byggekvalitet er noe vi etterlyser i tillegg til godlyd.Det vi må huske på er at det godt går å lage et i utgangspunktet godt produkt for "kipt".Men det er vel de færreste
    av oss som lar seg imponere og kanskje kjøpe.Med så mye fint maskinelt utstyr som finns på dagens fabrikker er det sørgelig at det ikke legges litt resurser på kabinetter
    og fjernkontroller.Det med materialvalg på en forsterker til 40k burde nok være fra øverste hylle.
    Mvh Kenneth

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    96
    Integrert forsterker laget i Kina, som også Hegel er. Pris rundt 7000.

_vyrp16_150-062.jpg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kort sagt, ja. Mye av det ligger nok i en litt uheldig start, kanskje litt lystklingende de første produktene, kombinert med System Audio som de ofte var i våre første møter. Rar og uheldig kombo i mine ører, og ryktet er mer seiglivet enn det burde være.
    Enig. Hegel lager suverene saker, og er et eksempel på at man ikke så lettblir profet i eget hjemland.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    96
    Kort sagt, ja. Mye av det ligger nok i en litt uheldig start, kanskje litt lystklingende de første produktene, kombinert med System Audio som de ofte var i våre første møter. Rar og uheldig kombo i mine ører, og ryktet er mer seiglivet enn det burde være.
    Enig. Hegel lager suverene saker, og er et eksempel på at man ikke så lettblir profet i eget hjemland.
    Dynamic Precision klarte det. Hegel lager vel ikke noe selv, men designer alt her hjemme og setter det vekk til kineserne. Eller er jeg helt på bærtur?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At det er satt samen i Kina betyr ikke at det er dårlig.

M

MusicBear

Gjest
    Integrert forsterker laget i Kina, som også Hegel er. Pris rundt 7000.

Vis vedlegget 355498

Et typisk eksempel dette her på asiatisk egenproduksjon. Enten så lager de noe som ligner på det heftigste vi har på våre breddegrader - eller de konstruerer noe som først og fremst imponerer det øyet ser. Jeg har selv to monoblokker fra denne produsent (i serien vi her ser), men har pga. aktive høyttalere fortsatt ikke testet dem.

Men, bare en enkelt komponent som transistorer, har så mange graderinger og toleranser, som først skal velges ut i fra graderinger om ønsket kvalitet for til sist innenfor hvilke toleranser (matching), at fete alukabinetter & fete komponenter & fet layout ikke sier en smule om hvordan det spiller.

Motsatt kan man oppleve at selvbyggerprodukter som ser ut til å være kastet sammen på drivved, men tweaket så en annen hadde havnet på et sanatorium - kan spille så tårene spretter mens pelsen står og foten ikke vil stoppe :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.087
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Under sees to forsterkere til ca 35000 og 19000. Denon forsterkeren lover bare 80 watt. Allikevel synes jeg begge disse inngir mye mer tillit enn Hegels H360 til 39k, selv om den kan bryste seg med 250 watt på papiret... Prisforskjellen mellom Hegel og Denon er også slående.

Vis vedlegget 355495

Vis vedlegget 355496
    Den Denon forsterkeren har jeg eid, utrolig kvalitets følelse og godlyd ja. Husker jeg var skeptisk til 2x80w@8ohm men dette spilte fletta av mange som var oppgitt til mer mye mer watt. Oppgitt effekt på papiret sluttet jeg å bry meg stort om etter jeg fikk den.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.798
    Torget vurderinger
    49
    Vil ikke ødelegge for dere unger, men innen Hifi er det ikke noe bedre enn, kun smak og behag og hvor mye du er villig til og betale for og være tøffest på Hifisentralen 8)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Helt enig i at H360 ser rotete ut innvendig sammenlignet med en del andre forsterkere. Men det er slettes ikke usannsynlig at bruk av ledninger (også kjent som hardwiring) i strøm og signalveien er bedre enn underdimensjonerte printbaner, selv om det siste ser ryddigere ut.
    Faktum er iallefall at Hegel sine produkter låter veldig godt. Jeg har selv en H200 og en CDP4Amk2, så jeg vet hva jeg snakker om:cool:.
    I stedet sto jeg å så på en grusomt trist og mattsort/grå kasse som ikke var imponerende tung, og med et kabinett som skranglet og raklet når man kakket forsiktig med knoken oppå. Videre har den en simpel plastfront og billige knotter. Et glorete blått display som lekker lys slik at det sorte feltet rundt også får et blålig skjær. Ganske likt billige klokkeradioer og minihifi på Elkjøp.
    Du har nok sett på en annen forsterker (Electrocompaniet har vel plastfront på sine dyreste integrerte). Hvis ikke, så må du snarest lære deg forskjellen på plast og aluminium:)

Hvis fronten er av aluminium eller annet metall, så har jeg tatt feil. Da beklager jeg å ha kritisert for plastbruk. For meg så det ut som matt hardplast.

Det rokker uansett ikke ved inntrykket av en skranglete og ikke spesielt solid konstruksjon. Totalinntrykket jeg fikk da jeg så og følte på denne var at dette umulig kunne være en forsterker til 39000. Legg så til billig produksjon i Kina, og prisen virker da enda stivere. At de lover 250/420 watt i 8/4 ohm finner jeg også tvilsomt. Det er voldsomt mye for en integrert forsterker på drøye 20 kg. En high-end klasse A/B forsterker med slike effektreserver er i min verden noe helt annet enn Hegel H360.
    Er det quiz eller gjette-lek du holder på med eller har du noe som helst erfaringsfakta å komme med!?
    Hvordan opplevde du Hegel H360 etter litt kritisk lytting, og hvilke høyttalere og kilde benyttet du?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Vis vedlegget 355495

Vis vedlegget 355496
    Du, det der blir så innmari dumt når du legger frem det på den måten... Litt teknologisk fakta MÅ være lov å etterspørre når du kommer med dette.

Kan informere om at jeg har en Harley Davidson Night Train på 1584 ccm. Den har ca. 90 hk og ca. 120 NM dreiemoment. Sykkelen veier ca. 300kg. Jeg testet en BMW S1000R her i sommer. Men den lette saken kan umulig ha 160 hk og 110 NM dreiemoment. Den er jo kun på 998 ccm og veier jo bare 200 kg og ser bitteliten ut ift min Night Train...:rolleyes: Eller er det fordi at Hegel (og her BMW) er teknologisk overlegen....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Dynamic Precision klarte det. Hegel lager vel ikke noe selv, men designer alt her hjemme og setter det vekk til kineserne. Eller er jeg helt på bærtur?
    For å være helt ærlig så tror jeg Hegel sliter mest, kanskje bare, med 'kred i miljøet', om man kan kalle det det. Det som gjør at de treffer massene er det som skader anseelsen blant nerdene på hifisentralen, nemlig at de selges gjennom Soundgarden, en kjede. Kjedelige greier, pun intended, og ikke måten å vinne status i de engere audiofile kretser.

DP, derimot, ble vel nesten hele veien solgt via små selvstendige forhandlere med rikelig 'kred'. Det har vært med på å skape merkets identitet og historie, på godt og vondt. Mest 'mainstream' forhandler noen gang var vel Oslo hificenter.

Grisefine ting, DP, og jeg ser det som fint lite sannsynlig at jeg kommer til å ønske meg noe fra Hegel i stedet. Mine 6.4 blir nok stående til de dør. Men hva tror dere 30-kilosforsterkerne til DP ville kostet i dag? Om de ble produsert for hånd i Norge? Jeg gjetter alt annet enn småpenger, for å si det sånn. DP A1S kostet 95.000,- i 2006, i følge dpguiden.no Effektforsterkere | Dynamic Precision

Sist redigert av en moderator:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Vel, de små kretser innen sære hifi-miljøer gir ikke penger i banken. Hvorfor lages ikke DP i dag? Tror vi vet svaret. At Soundgarden selger Hegel er jeg positiv til. De selger McIntosh og Primare også. Nordost kabler og respekterte høyttalermerker pluss Rega og Pro-ject. Soundgarden er kjede, ja, men en hifi kjede det står respekt av! Hadde Hegel kun blitt solgt på Elkjøp, så hadde jeg vært tilbøylig til å være enig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror du skal lese en gang til....

Jeg sier fint lite om hvordan ting bør være. Innlegget handler om min vurdering av hvordan ting er.

Ellers er grunnen til at DP ikke lenger finnes Electrocompaniet, ikke mer, ikke mindre.

Forøvrig kan man jo huske hvem som solgte Abrahamsen.... Det så ikke ut til å være noe problem i forhold til kred her inne, antageligvis fordi Abrahamsen naturlig nok tok med seg sin personlige 'kred' til sitt nye varemerke. Men hvor ble det av dem etterhvert?

Sist redigert av en moderator:

Rene.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Antall liker
    44

Her er målinger på den gamle H300 Wzmacniacze stereo - testy

Lyder som om du er sur over Hegel laver klasse produkter og derfor bliver nødt til og komme med alle mulige åndssvage påstande.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    96

Er det quiz eller gjette-lek du holder på med eller har du noe som helst erfaringsfakta å komme med!?
    Hvordan opplevde du Hegel H360 etter litt kritisk lytting, og hvilke høyttalere og kilde benyttet du?
    Jeg har kun formidlet kvalitetsinntrykket Hegel gir meg, og det er bånn i bøtta. Har hørt Hegel, men ikke hjemme under kjente forhold. Du ville vel aldri giddet å prøvekjøre en motorsykkel du syntes så helt ræva ut? ;)
    Når det gjelder effekten på forsterkeren; Synes du det ser sannsynlig ut at denne kan pumpe ut 420 ærlige watt i 4 ohm? Jeg sier bare at jeg tviler på det.

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Her var det mange som var veldig engasjerte.. Med fare for å legge ballene mine på hoggestabben vil jeg si at Hegel både ser kjip ut utvendig og innvendig. Jeg synes derimot at det låter meget bra, og da er de tingene underordnet (så sant dragen i huset godtar det selvsagt). Jeg har hatt endel annet (og mye dyrere) utstyr og begynte min utdanning innen elektronikk, som dog endte som analog chip-designer, grunnet min interesse i audio. Tror Bent Holter veit hva han driver, tross det som kan se ut som "rotete" layout. Såvidt jeg veit var han også fast gjesteforelseser i et fag på UiO som angikk elektrisk støy - da jeg tok dette var han ikke det riktignok.

Uansett synes jeg at produktene hans låter meget godt mtp pris, og jeg eier selv definitivt ikke mitt siste Hegel produkt.

At man ikke liker lydsignaturen, skjønner jeg godt men for oss som gjør det så er den helt knall. At folk synes produktene er stygge både utvendig og innvendig, skjønner jeg godt men for min del er det jeg hører, og at det passer min smak viktigst.

Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.122
    Når det gjelder effekten på forsterkeren; Synes du det ser sannsynlig ut at denne kan pumpe ut 420 ærlige watt i 4 ohm? Jeg sier bare at jeg tviler på det.
    Er nok mer sannsynlig at Bent Holter har tatt på frakk, hatt og løsnese og reist ned med en koffert Zloty og betalt dem for å publisere falske testresultater.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig kan man jo huske hvem som solgte Abrahamsen.... Det så ikke ut til å være noe problem i forhold til kred her inne, antageligvis fordi Abrahamsen naturlig nok tok med seg sin personlige 'kred' til sitt nye varemerke. Men hvor ble det av dem etterhvert?
    Det der ble jo bare rot.

Først så var det småforhandlere som solgte Abrahamsen, så ble Elkjøp med, og så skulle plutselig småforhandlerne selge ferdig oppgrederte forsterkere mens Elkjøp skulle selge ikke oppgraderte til samme pris, Elkjøp ble naturlig nok sure, og så ble det ikke så mye mer salg. Nå selges vel kun en og annen forsterker fra restlager rett fra abrahamsenaudio.no.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Polkagris skrev:
    Jeg har kun formidlet kvalitetsinntrykket Hegel gir meg, og det er bånn i bøtta.
    Når du påstår at Hegel er laget av billig plast og kinamikk (vet ikke hva det er, men dine ord), så blir det mer enn bare et kvalitetsinntrykket Hegel gir deg. Det er faktafeil og grunnløse påstander. For det første så er det ikke plast på Hegel-fronten, men aluminium med eloksert overflate. Så spurte jeg deg om du kunne ramse opp delene som Holter bruker i sin H360 som tilsvarer de elendige kina-komponentene du til det kjedsommelige har gjentatt. Så vet du like godt som meg at selv om ting produseres i Kina, så er ikke det det samme som et kinesisk merke. Minner om at de fleste High end merker lages i Kina, Volvo XC90 produseres i Kina, Apple like så. Det handler selvsagt om lavere produksjonskostnader, som igjen gir større inntjening uten at dette går ut over kvaliteten. Kvaliteten ivaretas pga kvalitetssikring og de krav spec som selskaper setter. Men det visste du sikkert, men du liker bare å spre et unyansert bilde om hvordan ting henger sammen. Det er i dag ingen direkte sammenheng med at ting som er produsert i Europa og USA er av bedre kvalitet enn det som produseres i Kina.

Polkagris skrev:
    Har hørt Hegel, men ikke hjemme under kjente forhold. Du ville vel aldri giddet å prøvekjøre en motorsykkel du syntes så helt ræva ut?
    Så med hvilke høyttalere og kilder er det du har hørt Hegel, og hvilke Hegel? Hvilket oppsett var det? Man må ikke høre alt hjemme, med mindre du mener selv at ditt anlegg er det eneste anlegget som er verdt å teste den i? Dersom det var en motorsykkel jeg syntes så rævva ut, så hadde jeg heller ikke giddet å spre eder og galle på et forum om denne motorsykkelen gjentatte ganger. Hvorfor? Fordi jeg hadde konsentrert meg om motorsykler jeg liker, og respektert at andre likte motorsykkelen jeg nødvendigvis ikke likte. It´s called to "move on";) Det er selvsagt langt unna å erklære noe for rævva og komme med usannheter om ting jeg ikke har det minste peiling på. Det er nok det som skiller oss to.

Polkagris skrev:
    Du er nok i et stort mindretall med å tvile på at de watt som Hegel oppgir i sine forsterkere ikke stemmer. I det store og hele så er det ganske uinteressant imo.

Men Polkagris: jeg tror de fleste har fått med seg nå at du ikke liker Hegel. Move on eller move forward;)

NLS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Tråden er nærmest et klassisk kabel slagsmål, med masse stærke meninger, beskyldninger og insinuasioner. Jeg sidder og undres over de stærke følelser der kommer frem..

1) Design / udseende. Dette kan vel ikke dikuteres, kan du ikke li det er det ok. Og vice versa. Længere oppe i tråden anføres det at designet er et godt udtryk for skandinavisk enkelt design, og jeg er enig. Maskulin Minimalisme kan vi kalde det :) Flot synes jeg, specielt i sort. At nogle debattanter vrænger på næsen er uinteressant - helt ok, men uinteressant.

2) Udseende invendig. At dette skulle være en seriøs parameter for hvordan den lyder - og kvaliteten generelt - forstår jeg simpelt hen ikke. Ok at folk gerne vil ha det rent og tidy også indvendigt, men det blir i enkelte indlæg kørt helt ud over kanten. Som når konen får rengørengsdilla. Slap af kone! Et spin off er sagen om den brændte H360, der bruges for alt hvad det er verdt. Sånt sker kan man sige, men et lille minus her. Hegel har været helt usynlige i forhold til den dårlige presse, med det resultat at episoden kommer tl at leve sig eget liv på diverse Forum til evig tid.. :p

3) Lyd. Dette er vel det vigtigste, eller hva? Har kun prøvehørt H360 en enkelt gang, i alt for liten lytterum (Soundgarden Drammen) og med for små Klipsch. Skarptrommen gjorde ondt i ørene, og gik derfra uimponeret. Men havde jeg været i købemodus ville jeg ha insisteret på hjemlån.
    Kan ikke se at Stereo+ test af H360 i det første nummer er nævnt i tråden. Meget posiv anmeldelse, som jeg vægtlægger mere end de sure opstød man kan læse her - i hvert fald nok til at Hegel i højest grad står på listen hvis der skulle købes nyt. Hvad der ikke skal :)

TM-1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Holder en knapp på funksjon foran form. Har hørt på mye "pene" forsterkere både inni og utenpå, men som jeg ikke ville valgt lydmessig. Hegel H300 blir lenge hos meg, og er valgt mht. lyd foran flere som koster 2-3X mer. Men skal innrømme at jeg er svak for design- når det gjelder motorsykler..:rolleyes:

NLS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Holder en knapp på funksjon foran form. Har hørt på mye "pene" forsterkere både inni og utenpå, men som jeg ikke ville valgt lydmessig. Hegel H300 blir lenge hos meg, og er valgt mht. lyd foran flere som koster 2-3X mer. Men skal innrømme at jeg er svak for design- når det gjelder motorsykler..:rolleyes:
    Ditto med motorcykler... Kørte 8-10 år på mc i ungdommen (ikke bilførekort nej) i gamle Danmark. Drømmecyklen nu er en Ducati. Men så ser jeg på norske veje og kørekultur og tør sgu ikke. Music and photography are safer :)

TM-1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Det verste jeg har eid av designikoner er Moto Guzzi av to hjulinger og når det gjelder forsterkere Jeff Rowland Conserto. Bling forferdelig..

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    OT: en 2007 Night Train er en sort muskelbunt uten bling. Her er kun grom dyp lyd som vibrerer vomma, og får hodene til å snu seg:):) Absolutt ikke verdens beste motorsykkel, men som med hifi, så er det snakk om eierglede og hva det gjør med sjela. Og både god hifi og min Night Train får frem smil og gåsehud:)

TM-1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Ser du har proac også..Jeg hadde også gleden av en Fat Boy i 11 år. MC i den ene eller andre formen er av de viktigere ting in life.. Går med en rør-drøm (kanskje en Cary) av estetiske grunner, men tror likevel jeg er ganske nære mål når det kommer til lyd.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    8
    Ta f.eks HD 30
    Jeg har ikke sett en, 1 annen dac med sånne målinger.
    Hvorfor er dette ikke hi-end lyd på ypperste hylle?

DAC resolution: Dual mono 32 bit/192 kHz multilevel sigma-delta DAC
    Line output: 2.6 VRMS
    Digital inputs: 1 coaxial, 3 optical, 1 USB, 1 ethernet, 1 BNC, 1 AES/EBU
    Analog outputs: 1 fixed line level (RCA), 1 fixed line level (Balanced XLR)
    Distortion: Typical 0.0005%
    Frequency response: 0 Hz - 50 kHz
    Power supply: Separate torodial transformers for analog/digital 54,000 uF capacitors

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ta f.eks HD 30

Power supply: Separate torodial transformers for analog/digital 54,000 uF capacitors

Dynamic range (DR): 111 dB, 113 dBA @ 44.1 kHz (unmuted)
    Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 8 Hz - 20.4 kHz
    Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 6 Hz - 45 kHz
    Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 6 Hz - 90 kHz
    THD: -100 dB, < 0.001 %
    THD+N: -96 dB, < 0.0015 %
    Channel separation: > 110 dB
    Maximum output level: +19 dBu
    Output impedance: 75 Ohm
    Output level switchable: Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
    Output level at 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
    Output level at 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
    Output level at 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV

• 1 x SPDIF I/O coaxial
    • 1 x ADAT I/O (or 1 x SPDIF I/O optical)
    • 1 x Word Clock I/O
    • 2 x MIDI I/O (via breakout cable)
    • 1 x FireWire 400
    • 1 x USB 2.0 (USB 3 compatible)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    96
    Polkagris skrev:
    Jeg har kun formidlet kvalitetsinntrykket Hegel gir meg, og det er bånn i bøtta.
    Når du påstår at Hegel er laget av billig plast og kinamikk (vet ikke hva det er, men dine ord), så blir det mer enn bare et kvalitetsinntrykket Hegel gir deg. Det er faktafeil og grunnløse påstander. For det første så er det ikke plast på Hegel-fronten, men aluminium med eloksert overflate. Så spurte jeg deg om du kunne ramse opp delene som Holter bruker i sin H360 som tilsvarer de elendige kina-komponentene du til det kjedsommelige har gjentatt. Så vet du like godt som meg at selv om ting produseres i Kina, så er ikke det det samme som et kinesisk merke. Minner om at de fleste High end merker lages i Kina, Volvo XC90 produseres i Kina, Apple like så. Det handler selvsagt om lavere produksjonskostnader, som igjen gir større inntjening uten at dette går ut over kvaliteten. Kvaliteten ivaretas pga kvalitetssikring og de krav spec som selskaper setter. Men det visste du sikkert, men du liker bare å spre et unyansert bilde om hvordan ting henger sammen. Det er i dag ingen direkte sammenheng med at ting som er produsert i Europa og USA er av bedre kvalitet enn det som produseres i Kina.

Polkagris skrev:
    Har hørt Hegel, men ikke hjemme under kjente forhold. Du ville vel aldri giddet å prøvekjøre en motorsykkel du syntes så helt ræva ut?
    Så med hvilke høyttalere og kilder er det du har hørt Hegel, og hvilke Hegel? Hvilket oppsett var det? Man må ikke høre alt hjemme, med mindre du mener selv at ditt anlegg er det eneste anlegget som er verdt å teste den i? Dersom det var en motorsykkel jeg syntes så rævva ut, så hadde jeg heller ikke giddet å spre eder og galle på et forum om denne motorsykkelen gjentatte ganger. Hvorfor? Fordi jeg hadde konsentrert meg om motorsykler jeg liker, og respektert at andre likte motorsykkelen jeg nødvendigvis ikke likte. It´s called to "move on";) Det er selvsagt langt unna å erklære noe for rævva og komme med usannheter om ting jeg ikke har det minste peiling på. Det er nok det som skiller oss to.

Polkagris skrev:
    Du er nok i et stort mindretall med å tvile på at de watt som Hegel oppgir i sine forsterkere ikke stemmer. I det store og hele så er det ganske uinteressant imo.

Men Polkagris: jeg tror de fleste har fått med seg nå at du ikke liker Hegel. Move on eller move forward;)

Hvis du ser rundt på seriøse klasse A/B forsterkere som lover slike effekter som H360, så har de gjerne en helt annen dimensjon på trafo og lytter. Derfor blir jeg skeptisk. Plastkritikken har jeg allerede beklaget, resten står jeg inne for.
    Som nevnt, lyden kan sikkert være ok. Jeg hadde kun sett Hegel på bilder før jeg tok en kikk og inspiserte H360. Dels skuffelse og dels provokasjon som gjorde at jeg skrev innlegget.
    Dere får bare kose dere med Hegel :)

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    8
    Ta f.eks HD 30

Dynamic range (DR): 111 dB, 113 dBA @ 44.1 kHz (unmuted)
    Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 8 Hz - 20.4 kHz
    Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 6 Hz - 45 kHz
    Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 6 Hz - 90 kHz
    THD: -100 dB, < 0.001 %
    THD+N: -96 dB, < 0.0015 %
    Channel separation: > 110 dB
    Maximum output level: +19 dBu
    Output impedance: 75 Ohm
    Output level switchable: Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
    Output level at 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
    Output level at 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
    Output level at 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV

• 1 x SPDIF I/O coaxial
    • 1 x ADAT I/O (or 1 x SPDIF I/O optical)
    • 1 x Word Clock I/O
    • 2 x MIDI I/O (via breakout cable)
    • 1 x FireWire 400
    • 1 x USB 2.0 (USB 3 compatible)

Dataene jeg kopierte inn , hentet fra Hegel sin side.
    Hvor kom dine data fra?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Tenkte jeg skulle kjøle dere litt ned i disse førjulstider!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.575
    Torget vurderinger
    24
    Me so horny.... bælfin dame! Perfekte proporsjoner. Seriøs vasskjeft nå.

drooling_homer.gif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn