Diverse Er Hegel undervurdert av oss nordmenn?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal dem absolutt implementere volumkontroll i dacene sine, når det allikevel blir bedre lyd av en nogenlunde forforsterker uansett? Da har en plutselig to volumkontrollere etter hverandre, Noe som tar nattesøvn fra meg hvertfall :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg synes Hegel ble litt for behagelig og litt forsiktig, kunne tenke meg mer futt og fart.
    Har veldig lyst på Hegel, og hatt hjemme H160 og H360 for og prøve.
    Veldig oppløst og behagelig, på kanten til høflig, personlig kunne jeg ønske meg mer trykk, moro og løsluppenhet.


    (Sammenlignet med Bryston til mye mer penger, så ikke helt rettferdig.)
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Hvorfor skal dem absolutt implementere volumkontroll i dacene sine, når det allikevel blir bedre lyd av en nogenlunde forforsterker uansett? Da har en plutselig to volumkontrollere etter hverandre, Noe som tar nattesøvn fra meg hvertfall :)

    Det samme plager meg!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg synes Hegel ble litt for behagelig og litt forsiktig, kunne tenke meg mer futt og fart.
    Har veldig lyst på Hegel, og hatt hjemme H160 og H360 for og prøve.
    Veldig oppløst og behagelig, på kanten til høflig, personlig kunne jeg ønske meg mer trykk, moro og løsluppenhet.


    (Sammenlignet med Bryston til mye mer penger, så ikke helt rettferdig.)
    Som du skriver, så burde du vel ha sammenlignet dine Bryston med Hegel P30 og H4SE. Så litt urettferdig sammenligning kanakje:)
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Det er Hegel selv som har dumpet prisene sine.

    Hegel er ikke undervurdert. De selger som varmt hvetebrød her til lands.

    Jeg har prøvd H300, og hørt H160 i butikken. Jeg synes at forsterkeren er god, men at DAC-en virker noe skarp og merkelig. Jeg har ingen forståelse for hvorfor de har så mange DAC-versjoner. Det er bare én måte å konvertere riktig på, og det krever ikke rare chip-en. På to korrekt konstruerte DAC-er skal det ikke være hørbar forskjell. Men jeg har hørt forskjell ved å koble ut Hegel-DAC-er. Og det sier sitt.
     

    Jokki

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Kverneland
    Er kjempefornøyd med hegel sine produkter.:cool: Eg skjønner godt at hegel har fått litt kritikk for sin analytiske lyd. Noe eg syns er litt drøyt for å sei det sånn. vil heller mer sei er nøytrale, men igjen det som er greit med nøytrale forsterkere er at man då kan velge høytalere/dac/kabler og ikkje minst som er en av dei viktigeste er selve rommet anlegge spiller i fordi man kan gjør så møje med akustikkken i rommet at man slepper å tenke på nu forsterker. Så trur mer etter erfaring har hegel godt for et produkt som har helhet. Fordi man då kan heller lage sin lyd man fårettrekke andre måte uten å må bruke 10000-50000 mer for å emdre lyden, når man heller kan bruker 10000-50000 på akustikken i rommet, høytalere og dac.

    Eg ser dette som litt av det samme som Elctrocompaniet(var altfor mørkt og pudding bass).


    Så Eg ser hegel nå så har dei høstet svært god omtale i store blade blant annet stereophile, hifi+ og TAS. Som et produkt i nedre high-end skjitet og her i norge er det bare mid-klasse.

    Har høyrt hegel h1, h80, h160, h300, h360 og h30 og alle dacene dei har. Og svært flott opplevelser og et over jevnt godt merke.
    Med Doxa 8.1 var det ein knall match og med Klipsch var det ein knall match og faktisk Tannoy D500 har eg hatt veldig bra match iforhold til primare. bÅde EC

    Xindak var bedre fordi dei. Xindak er veldig bra på tannoy vist eg skulle valg ein annen.og ja der får man kanskje enda bedre pris/ytelse.

    så det at Hegel har blitt litt underdog er brare bra fordi dei kan lage skikkelige produktert og det et produkt som yter god kvalitet iforhold til pris. Så designet er også veldig barsert på KISS (keep it simple stupid). Brukervennligheten og er veldig bra. Samt dei i hegel har tenkt på waf faktoren.

    Som eg ser her i tråden er ein god del som liker Hegel fordi ja dei skjønner det at det er nok ikkje forsterkeren som er problemet vist man mener at det er kjedeligt eller analytisk. EQ(støy) er bare et tema på at det er ikkje forsterken som er problemet men gjerne rommet eller feil høytaler.

    Liker selv den organsiske og varme lyden(hadde EC før) men den skal være naturligt. Man skal spille musikk og det musikk så det er det man høyre, det vil sei eg f.eks ønske ikkje at skal hørre forsterken spille. Eg ønske at høytalerene og musikken skal spille! Det er siste leddet i alt pluss ja (akustikken i rommet kan påvirke lyden Veldig)!


    Så ja gir alltid hegel en sjanse fordi man kan heller endre på andre ting vist man vil ha den lyden man leter etter fordi det er vel litt av grunnen å være nøytral at man kan sett preg på den for det er større variasjoner på hvordal høytaler låter enn forsterkere og spesielt rommet akustikk.

    vet det er noen her inn som har lett for å dømme produktene og har sin mening om at ja det er dritt og det er ikkje noe bra... trist men på ein måte bra fordi det kan gjere hegel til å utvikle seg evt lære men det spørs jo om man dømmer produkte sånn at det er dritt og man er redd for forandringer. Dei tviholder seg fast til det og proteterse mot det.

    Sånne folk har man alltid i denne verden og alltid noe som er bedre enn alt det andre. Men må gi alt ein sjanse og det vil sei ja prøv det med någe annet utsyr enn det man har hjemme, men og så prøv hjemme, då endre gjere ein annen ting i hifi rekka. Dvs sei ja kjøp ein rørdac vist man vil har mer farget lyd/organsk lyd siden Hegel er kjent for å være nøytral så vil den være nøytral.

    Eg vil kalle Hegel for ein Underdog ettersom den har gjort flest overraskelser på veldig postive måte!

    Ja, har opplevd negative overraskelser og men det var bare å bytte evt dac eller høyttaler så satt det fordi siden den er nøytral så kan eg får en lyden eg ønske med å endre andre ting i hifi. Så lenge musikken spiller slik eg øsnker det og
    man selv opp når den lyden man ønsker.

    Så betyr ikke det at et annet produkt er dårlig og må dømmes, det har man er enten redd for forandringer eller hatt negativ holdning til produktet men gi det ein sjanse før man skrive ræva og dritt om det andre produktet. Fordi mangen har lest om ja at det var analytisk og lyst men ja vist man beveger seg i nåtiden så har Hegel utviklet seg noe voldsomt og det er kanskje ein grunn for det frodi dei har så jevnt gode produkter

    Feks andre produkter kjøre på med det beste nå og får strålende men når andre kommer å tar dei igjen pga dei bruke tid på utvikling og penger på å lage produkt som er god ifrohold til pris. og dermed får du bedre forsterker til 40000(hegel 360) iforhold til mcintosch MA8000 til over 40000 mer.Så man betaler 40000 mer for merket ? når man kan bruke heller 40000 på romakustikken, kabler, singalkilde, høytalere.

    Fordi det er vel eneklere og bedre å skrive heller Hegel passet ikkje mitt anlegg og kanskje det spille med andre type høytalere eller andre singlakilder og andre preferanser.

    Er kjempe fornøyd og møje spennede å lese ka folk seier om Hegel men ja skal være enige kanskje dei var vel nøytrale men det passer meg. Dei har fått et solid merke og har god omtale så det fortjener Hegel masse ros for laget et jevnt gode produkter og utvikle dei videre.

    Så vil bare sei at Hegel er kjempe merket ser det er et merke i utvikling og veldig underdog her i Norge men det er akk samme litt som xtz 99.25/26 sine høytalere som levere.

    dei har blitt litt preget av dumpprising hos soundgarden og soundgarden har gjort litt "enerett på å føre produktet" er litt synd fordi ja vil sett det mer her til lands og i mer sånn Hi-fi butikker man finner i utlandet. Men så lenge får tak i produktene ifra Hegel så klager ikkje eg.!
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Hegel skaper en god hifi diskusjon i hvert fall. Det er 5 mennesker som hører på 3 forsterkere med dac. Alle hører det samme dvs. forskjellig lydsignatur fra forstekrne som alle fem hører. Vil de velge samme forsterker?

    Samme 5 mennesker. 5 farger svart, blå, rød, sølv, gull. Vil alle fem velge samme farge?

    Man kan oppleve det samme, men ha forskjellig smak. Teoretisk kan alle fem velge det samme også.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bomkjøpte en H80. Likte den godt til å begynne med men etter en tid fant jeg den kjedelig korrekt. Har vel aldri spilt så lite musikk som da jeg hadde den forsterkeren.

    Når det er sagt synes jeg Hegel generelt får veldig gode tester, så at merket skal være undervurdert kan jeg ikke se.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg har hatt 4 produkter fra Hegel .Alså tre forsterkere og en dac 25 .Alle tre forsterkerene var dårlikt satt sammen ,oppi var et trist syn ,glemt og lodda på transistorene ,og ikke klipt av transistor pinnene ,glemt og skru fast skruer på transistor plate,glemt og legge på lakk på skruer ,kassene ikke i rette form ,nesten helt umulikt og få skrud dette på en normal måte uten at du vett dette fra før.Lyd messigt har jeg ikke så møye og si på dette.Dac til hegel er meget bra .Men om jeg kjøper dette produktet etter brann og dårlikt satt sammen og ser ut som et rotte reir av kabler som går på kryss og tvers,kabler som er stipsa fast til kjølerister og slikt,så tror jeg jeg takker nei til hegel sitt produkt mer ,sorry meg .Men ønsker kina hegel god tur videre på ferden da.:)

    Så får jeg ønske alle Hegel venner god jul og godt nytt år .:eek:
    Hvor fornøyd er du med bildet på TVen din i forhold til hvordanden ser ut på innsiden?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg synes Hegel ble litt for behagelig og litt forsiktig, kunne tenke meg mer futt og fart.
    Har veldig lyst på Hegel, og hatt hjemme H160 og H360 for og prøve.
    Veldig oppløst og behagelig, på kanten til høflig, personlig kunne jeg ønske meg mer trykk, moro og løsluppenhet.


    (Sammenlignet med Bryston til mye mer penger, så ikke helt rettferdig.)
    Som du skriver, så burde du vel ha sammenlignet dine Bryston med Hegel P30 og H4SE. Så litt urettferdig sammenligning kanakje:)
    Har hatt hjemme P30 og H30, og det var helt der opp med det beste jeg har hørt hjemme, vurderte dette sterkt en periode :)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Når det er sagt synes jeg Hegel generelt får veldig gode tester, så at merket skal være undervurdert kan jeg ikke se.
    Det har vel aldri vært noe spørsmål om hvorvidt Hegel får god omtale av norsk fagpresse - men det er tilsynelatende en ganske stor andel norske Hi-Fi-entusiaster som avfeier de svært positive omtalene som glorifiserende patriotisme. Jeg tror det er sistenevnte trådstarter ønsker å drøfte her. Etterhvert har riktignok Hegel fått mye anerkjennelse også i utenlandsk fagpresse, men det er jo fortsatt ikke fritt for kritiske røster her hjemme...
     

    ebronken

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2010
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    HiFi-entusiaster utvikler gjerne smak for stadig mer polerte lydbilder, i den grad at man beveger seg vekk fra virkeligheten. Jeg er musiker, og for min del er Hegel simpelthen smertefult å høre på. Jeg tenker ikke at dette merket er undervurdert. Tvert i mot vil jeg mene det er overvurdert av HiFi-freaker som faller for sofistikert, påkostet utseende og gnistrende klar diskant.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Dersom lyden er smertefull å høre på tror jeg du vel så mye må se på andre faktorer i lydkjeden. Slike utsagn blir for enkle for meg...!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Nå er det noen år siden jeg sjekket ut Hegel, og mye kan ha skjedd siden da. Men jeg syntes Hegel heller var overvurdert av oss nordmenn.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Troverdigheten bak den nærmest unisone hyllesten fra Norsk fagpresse ble diskutert i Hegels vennetråd for en tid tilbake. I Lyd & Bildes test av HD25 kommenterte en leser at omtalen virker i overkant positiv, noe anmelder Geir Nordby svarte på:

    Jon Snow skrev:
    Etter å ha eid tidligere produkter i HD-serien som er blitt skamrost av norske A/V-publikasjoner, så må jeg innrømme at jeg ikke lenger stoler helt på måten norske produkter blir vurdert på i norske publikasjoner.

    HD10 ble f.eks. skrytt opp i skyene, men jeg ble ikke spesielt imponert over denne og kvittet meg med den etter kort tid. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at norske publikasjoner mister litt av den mer objektive holdningen når de omtaler norske produkter. Det er liksom ikke måte på hvor fantastisk disse norske produktene låter, mens når en leser utenlandske omtaler eller vurderinger fra brukerne, så er omtalene langt mer ‘jordnære’.

    Dette er litt synd, fordi det svekker troverdigheten til norske A/V-publikasjoner, spesielt når det gjelder omtaler av norske produkter. Min oppmaning er at omtalerne ikke må se seg blind på at produktet er laget av et selskap eller en person som man har tilknytning til («Jeg kjenner jo herr X som jobber jo i selskap B, som har laget dette produktet. Ja, da må jeg ikke være like kritisk som jeg pleier å være, jeg vil jo ikke fornærme herr X eller de norske annonsørene.»). Vær heller ærlige mot dere selv og leserne! ;D
    Geir Nordby skrev:
    Hei!

    Vi har ingen subjektiv helling mot norske produkter. Man kommer riktignok enklere i samtale med sjefsingeniørene som kan forklare teknologien bedre, men når det kommer til vurdering av lyden, mener vi det vi mener.

    Da HD10 kom, var den etter min mening den beste på markedet i sin prisklasse. Den er nå noe utdatert, men den er fortsatt god.

    Men alle produkter passer ikke alle. Og ikke alle oppsett. For hegel er målet best mulig produkter med objektive målinger. For en DAC betyr det minst mulig forvrengning, lavest mulig støygulv (høyest mulig dynamikkområde), og lavest mulig jitter. At de ikke tilfører noe «varme» kan gjøre at enkelte stereooppsett kan låte slankt og klinisk. På den andre siden vil man få frem enda flere detaljer i et velbalansert oppsett.

    Vil forøvrig anbefale å lese amerikanske Ultra Audios test av Hegel HD25 her, hvor den sammenlignes med dCS Debussy til 70.000 kroner.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis Hegel hadde gitt 25 års garanti som Doxa, hadde det blitt mye mer populert da?

    Doxa er det jo få som har hørt om, og lite/mangel på reklame, så det merket vet ikke vanlige folk om. Og det blir et annet tema.

    Men Hegel kan det være så bra at det blomstrer mer med høyttalere til flere hundre tusen?
    Noen som har testet?

    Personlig blir jeg lei etter en stund.
    Har hatt Hegel innom flere ganger.
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har noen hørt Hegel H30 direkte mot Bladelius Ymer Mk2? Begge er aktuelle for meg.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Nå har ikke jeg lest hele tråden men har dannet min mening ang Hegel etter mange års erfaring med hifi. Prøver i ny å ne å gi det en sjangs da det er greit å støtte opp om norsk, men faller alltid igjennom. Har og inntrykk av at de som vurderer dette merket vurdere tilsvarende fra Primare, NAD, Rotel OSV generelt merker som er lett tilgjengelig og det er vel sånn de har fått fotfeste. Har dog aldri sett situasjoner der Hegel blir målt opp mot Elcomp sine produkter som og er et Norsk godt merke. Har aldri latt meg imponere noe særlig av lyden til Hegel som også beskrivelsen er gjenganger i div fora og tråder og slår meg som steril lyd, pent men uten følelse og man blir fort lei (dette er i aller høyeste grad min subjektiske mening).

    Har prøvd mye rart opp gjennom både dyrt og billig, gammelt som nytt, var selv på jakt etter forsterker for litt siden og hørte på Hegel H360. Ble ikke imponert. Hørte så på T+A powerplant og ble mektig imponert til samme prisen. T+A er et merke som er ukjent i forhold til Hegel her til lands og blir derfor ikke vurdert av mange. Kom så over en Audio GD Precission 2 (Importør Mala Audio) og slo til (uhørt) etter å ha blitt overbevist når jeg gikk inn på produsentens hjemmeside der de har lagt ut bilder av alle produkter innvendig. Makan til byggekvalitet skal man lete lenge etter. Fikk denne hjem og fikk hakeslepp da den ble koblet opp i lytterommet. Dette låt High-End med en utrolig ro, kontroll og dynamikk over lydbildet som etter min mening alle kvaliteter Hegel mangler, og da til en meget fordelaktig pris i forhold. Dette er også ukjent for folk flest og blir ikke vurdert.

    Litt av poenget mitt er at her i Norge styrer gjeteren saueflokken sin ditt han vil uten at noen syns det er noe merkelig med det. Hvis folk faktisk hadde åpnet opp øyne og ører litt i forhold til å se faktisk hva som er å få tak i hadde det stått mye spennede rundt om. Og det finns mye bra der ute... Det jeg er opptatt av er lyd pr krone og der står Hegel dårlig i kurs, hvis du tar deg bryet vom.
     

    Børre Dahl

    Medlem
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    13
    Sted
    Ålesund
    Lyd er snakk om kompromiss hele veien. Envær forsterker produsent streber etter å lage et product som har et så nøytralt lydbilde som mulig. Definisjonen på det er opp til den enkelte produsent hva de mener er nøytralt. Jeg vil heller kalle det ufarvet lyd. Så blir det opp til sluttbruker hvilke høyttalere de velger utfra musikk stilen de liker. Det sier seg selv at en Rocka høyttaler ikke klarer å gjengi store symphonier på en korrekt mate og visa vers. Så det hele er snakk om kompromisser. Det er to vidt forskjellige ting de skal gjengi. Har selv en Hegel H80. Ankepunktet med den er toppen, litt kornete men stålkontroll I bassen. noe jeg manglet med andre forsterkere. når budsjettet var på 10 lapper falt valget på Helgel. Har bygd egene høyttaler siden jeg var konfimant med en kort kariere som produsent, så jeg vet at det hele er snakk om kompromiss. Det er det som gjør det så interessant. Alle har en egen oppfatning om hvordan det skal låte, der av forskjellige meninger.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har noen hørt Hegel H30 direkte mot Bladelius Ymer Mk2? Begge er aktuelle for meg.
    Uansett hvilken forsterker du har hørt. Tror Mk. 2 versjon av Bladelius Ymer gruser det meste - enten i forhold til hva den byr på eller hva den byr på i forhold til andre rådyre apparaturer. Jeg vil påstå Bladelius er en av verdens største hi-fi hemmeligheter, ekte high-end fra en av klodens ledende forsterkergenier - att på til bygget på andre siden av Svinesundbrua.

    Syntes du jeg er vel entusiastisk?

    Spør da Morten på Norsk Audio Teknikk om en prøvelytt. Spør deg selv etterpå om dette hadde vært en av hovedmerkene til Tømmervik - om han hadde hatt agenturet på det her.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er kjempefornøyd med hegel sine produkter.:cool: Eg skjønner godt at hegel har fått litt kritikk for sin analytiske lyd. Noe eg syns er litt drøyt for å sei det sånn. vil heller mer sei er nøytrale, men igjen det som er greit med nøytrale forsterkere er at man då kan velge høytalere/dac/kabler og ikkje minst som er en av dei viktigeste er selve rommet anlegge spiller i fordi man kan gjør så møje med akustikkken i rommet at man slepper å tenke på nu forsterker. Så trur mer etter erfaring har hegel godt for et produkt som har helhet. Fordi man då kan heller lage sin lyd man fårettrekke andre måte uten å må bruke 10000-50000 mer for å emdre lyden, når man heller kan bruker 10000-50000 på akustikken i rommet, høytalere og dac.

    Eg ser dette som litt av det samme som Elctrocompaniet(var altfor mørkt og pudding bass).


    Så Eg ser hegel nå så har dei høstet svært god omtale i store blade blant annet stereophile, hifi+ og TAS. Som et produkt i nedre high-end skjitet og her i norge er det bare mid-klasse.

    Har høyrt hegel h1, h80, h160, h300, h360 og h30 og alle dacene dei har. Og svært flott opplevelser og et over jevnt godt merke.
    Med Doxa 8.1 var det ein knall match og med Klipsch var det ein knall match og faktisk Tannoy D500 har eg hatt veldig bra match iforhold til primare. bÅde EC

    Xindak var bedre fordi dei. Xindak er veldig bra på tannoy vist eg skulle valg ein annen.og ja der får man kanskje enda bedre pris/ytelse.

    så det at Hegel har blitt litt underdog er brare bra fordi dei kan lage skikkelige produktert og det et produkt som yter god kvalitet iforhold til pris. Så designet er også veldig barsert på KISS (keep it simple stupid). Brukervennligheten og er veldig bra. Samt dei i hegel har tenkt på waf faktoren.

    Som eg ser her i tråden er ein god del som liker Hegel fordi ja dei skjønner det at det er nok ikkje forsterkeren som er problemet vist man mener at det er kjedeligt eller analytisk. EQ(støy) er bare et tema på at det er ikkje forsterken som er problemet men gjerne rommet eller feil høytaler.

    Liker selv den organsiske og varme lyden(hadde EC før) men den skal være naturligt. Man skal spille musikk og det musikk så det er det man høyre, det vil sei eg f.eks ønske ikkje at skal hørre forsterken spille. Eg ønske at høytalerene og musikken skal spille! Det er siste leddet i alt pluss ja (akustikken i rommet kan påvirke lyden Veldig)!


    Så ja gir alltid hegel en sjanse fordi man kan heller endre på andre ting vist man vil ha den lyden man leter etter fordi det er vel litt av grunnen å være nøytral at man kan sett preg på den for det er større variasjoner på hvordal høytaler låter enn forsterkere og spesielt rommet akustikk.

    vet det er noen her inn som har lett for å dømme produktene og har sin mening om at ja det er dritt og det er ikkje noe bra... trist men på ein måte bra fordi det kan gjere hegel til å utvikle seg evt lære men det spørs jo om man dømmer produkte sånn at det er dritt og man er redd for forandringer. Dei tviholder seg fast til det og proteterse mot det.

    Sånne folk har man alltid i denne verden og alltid noe som er bedre enn alt det andre. Men må gi alt ein sjanse og det vil sei ja prøv det med någe annet utsyr enn det man har hjemme, men og så prøv hjemme, då endre gjere ein annen ting i hifi rekka. Dvs sei ja kjøp ein rørdac vist man vil har mer farget lyd/organsk lyd siden Hegel er kjent for å være nøytral så vil den være nøytral.

    Eg vil kalle Hegel for ein Underdog ettersom den har gjort flest overraskelser på veldig postive måte!

    Ja, har opplevd negative overraskelser og men det var bare å bytte evt dac eller høyttaler så satt det fordi siden den er nøytral så kan eg får en lyden eg ønske med å endre andre ting i hifi. Så lenge musikken spiller slik eg øsnker det og
    man selv opp når den lyden man ønsker.

    Så betyr ikke det at et annet produkt er dårlig og må dømmes, det har man er enten redd for forandringer eller hatt negativ holdning til produktet men gi det ein sjanse før man skrive ræva og dritt om det andre produktet. Fordi mangen har lest om ja at det var analytisk og lyst men ja vist man beveger seg i nåtiden så har Hegel utviklet seg noe voldsomt og det er kanskje ein grunn for det frodi dei har så jevnt gode produkter

    Feks andre produkter kjøre på med det beste nå og får strålende men når andre kommer å tar dei igjen pga dei bruke tid på utvikling og penger på å lage produkt som er god ifrohold til pris. og dermed får du bedre forsterker til 40000(hegel 360) iforhold til mcintosch MA8000 til over 40000 mer.Så man betaler 40000 mer for merket ? når man kan bruke heller 40000 på romakustikken, kabler, singalkilde, høytalere.

    Fordi det er vel eneklere og bedre å skrive heller Hegel passet ikkje mitt anlegg og kanskje det spille med andre type høytalere eller andre singlakilder og andre preferanser.

    Er kjempe fornøyd og møje spennede å lese ka folk seier om Hegel men ja skal være enige kanskje dei var vel nøytrale men det passer meg. Dei har fått et solid merke og har god omtale så det fortjener Hegel masse ros for laget et jevnt gode produkter og utvikle dei videre.

    Så vil bare sei at Hegel er kjempe merket ser det er et merke i utvikling og veldig underdog her i Norge men det er akk samme litt som xtz 99.25/26 sine høytalere som levere.

    dei har blitt litt preget av dumpprising hos soundgarden og soundgarden har gjort litt "enerett på å føre produktet" er litt synd fordi ja vil sett det mer her til lands og i mer sånn Hi-fi butikker man finner i utlandet. Men så lenge får tak i produktene ifra Hegel så klager ikkje eg.!


    Jokki; vil at du skal vite at innlegg som det her er usedvanlig bra tenkt/skrevet :)
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Nå har ikke jeg lest hele tråden men har dannet min mening ang Hegel etter mange års erfaring med hifi. Prøver i ny å ne å gi det en sjangs da det er greit å støtte opp om norsk, men faller alltid igjennom. Har og inntrykk av at de som vurderer dette merket vurdere tilsvarende fra Primare, NAD, Rotel OSV generelt merker som er lett tilgjengelig og det er vel sånn de har fått fotfeste. Har dog aldri sett situasjoner der Hegel blir målt opp mot Elcomp sine produkter som og er et Norsk godt merke. Har aldri latt meg imponere noe særlig av lyden til Hegel som også beskrivelsen er gjenganger i div fora og tråder og slår meg som steril lyd, pent men uten følelse og man blir fort lei (dette er i aller høyeste grad min subjektiske mening).

    Har prøvd mye rart opp gjennom både dyrt og billig, gammelt som nytt, var selv på jakt etter forsterker for litt siden og hørte på Hegel H360. Ble ikke imponert. Hørte så på T+A powerplant og ble mektig imponert til samme prisen. T+A er et merke som er ukjent i forhold til Hegel her til lands og blir derfor ikke vurdert av mange. Kom så over en Audio GD Precission 2 (Importør Mala Audio) og slo til (uhørt) etter å ha blitt overbevist når jeg gikk inn på produsentens hjemmeside der de har lagt ut bilder av alle produkter innvendig. Makan til byggekvalitet skal man lete lenge etter. Fikk denne hjem og fikk hakeslepp da den ble koblet opp i lytterommet. Dette låt High-End med en utrolig ro, kontroll og dynamikk over lydbildet som etter min mening alle kvaliteter Hegel mangler, og da til en meget fordelaktig pris i forhold. Dette er også ukjent for folk flest og blir ikke vurdert.

    Litt av poenget mitt er at her i Norge styrer gjeteren saueflokken sin ditt han vil uten at noen syns det er noe merkelig med det. Hvis folk faktisk hadde åpnet opp øyne og ører litt i forhold til å se faktisk hva som er å få tak i hadde det stått mye spennede rundt om. Og det finns mye bra der ute... Det jeg er opptatt av er lyd pr krone og der står Hegel dårlig i kurs, hvis du tar deg bryet vom.
    T+A powerplant er jo bare Vincent med et andet design. Audio GD laver ikke bedre dacs end så mange andre. Men det skulle altså give bedre lyd pr krone end Hegel?

    Jeg har en mening om det men den skal jeg nok holde for mig selv:cool:
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Nå har ikke jeg lest hele tråden men har dannet min mening ang Hegel etter mange års erfaring med hifi. Prøver i ny å ne å gi det en sjangs da det er greit å støtte opp om norsk, men faller alltid igjennom. Har og inntrykk av at de som vurderer dette merket vurdere tilsvarende fra Primare, NAD, Rotel OSV generelt merker som er lett tilgjengelig og det er vel sånn de har fått fotfeste. Har dog aldri sett situasjoner der Hegel blir målt opp mot Elcomp sine produkter som og er et Norsk godt merke. Har aldri latt meg imponere noe særlig av lyden til Hegel som også beskrivelsen er gjenganger i div fora og tråder og slår meg som steril lyd, pent men uten følelse og man blir fort lei (dette er i aller høyeste grad min subjektiske mening).

    Har prøvd mye rart opp gjennom både dyrt og billig, gammelt som nytt, var selv på jakt etter forsterker for litt siden og hørte på Hegel H360. Ble ikke imponert. Hørte så på T+A powerplant og ble mektig imponert til samme prisen. T+A er et merke som er ukjent i forhold til Hegel her til lands og blir derfor ikke vurdert av mange. Kom så over en Audio GD Precission 2 (Importør Mala Audio) og slo til (uhørt) etter å ha blitt overbevist når jeg gikk inn på produsentens hjemmeside der de har lagt ut bilder av alle produkter innvendig. Makan til byggekvalitet skal man lete lenge etter. Fikk denne hjem og fikk hakeslepp da den ble koblet opp i lytterommet. Dette låt High-End med en utrolig ro, kontroll og dynamikk over lydbildet som etter min mening alle kvaliteter Hegel mangler, og da til en meget fordelaktig pris i forhold. Dette er også ukjent for folk flest og blir ikke vurdert.

    Litt av poenget mitt er at her i Norge styrer gjeteren saueflokken sin ditt han vil uten at noen syns det er noe merkelig med det. Hvis folk faktisk hadde åpnet opp øyne og ører litt i forhold til å se faktisk hva som er å få tak i hadde det stått mye spennede rundt om. Og det finns mye bra der ute... Det jeg er opptatt av er lyd pr krone og der står Hegel dårlig i kurs, hvis du tar deg bryet vom.
    T+A powerplant er jo bare Vincent med et andet design. Audio GD laver ikke bedre dacs end så mange andre. Men det skulle altså give bedre lyd pr krone end Hegel?

    Jeg har en mening om det men den skal jeg nok holde for mig selv:cool:
    Hehe, skulle gjerne sett rekasjonen på T+A sine ingeniører ved lesning av din påstand... :) Hadde vert morro å sett noe du kan fremlegge som kan linke T+A mot Vincent. :) Det som T+A er kjent for er håndlagde produkter med egne komponenter.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bladelius Ymer gruser det meste
    En skikkelig stein knuser med andre ord, hørtes jo musikalsk og fint ut :cool:


    Vel, jeg er ikke født i Oslo 3. Så det er en del av språket - språket mitt! Jeg skriver også rævva med to stk. "v" men trolig verre med de som bor på Rjukan. Har en kamerat der oppe, han sier grusomt til alt. "Den lille ungen var grusomt nydelig" - "Hu der var grusomt pen" - "Denne biffen her var grusomt god" osv.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har noen hørt Hegel H30 direkte mot Bladelius Ymer Mk2? Begge er aktuelle for meg.
    Uansett hvilken forsterker du har hørt. Tror Mk. 2 versjon av Bladelius Ymer gruser det meste - enten i forhold til hva den byr på eller hva den byr på i forhold til andre rådyre apparaturer. Jeg vil påstå Bladelius er en av verdens største hi-fi hemmeligheter, ekte high-end fra en av klodens ledende forsterkergenier - att på til bygget på andre siden av Svinesundbrua.

    Syntes du jeg er vel entusiastisk?

    Spør da Morten på Norsk Audio Teknikk om en prøvelytt. Spør deg selv etterpå om dette hadde vært en av hovedmerkene til Tømmervik - om han hadde hatt agenturet på det her.
    liker utrolig bra skrevet og bladelius anbefaler jeg en lytt til selv.

    Imagine
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Hadde Advantage S150 selv for noen år siden, ikke så verst den.
    Ymer er nok og bør jo vær et par hakk bedre, kanskje til og med "jævlig" bra :cool:
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    "ille bra" som de sier litt sørafor.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    I dag var jeg en tur på Spaceworld/Soundgarden for å slå ihjel litt tid mens jeg ventet på handlende damer.
    Tenkte jeg skulle få avkreftet mine fordommer mot HEGEL. De ble i stedet så til de grader bekreftet. Jeg brukte lang tid på å kikke på den nye integrerte forsterkeren H360. Jeg prøvde så godt jeg kunne å finne noe utseendemessig positivt som kunne forsvare prisen på nesten 40000. I stedet sto jeg å så på en grusomt trist og mattsort/grå kasse som ikke var imponerende tung, og med et kabinett som skranglet og raklet når man kakket forsiktig med knoken oppå. Videre har den en simpel plastfront og billige knotter. Et glorete blått display som lekker lys slik at det sorte feltet rundt også får et blålig skjær. Ganske likt billige klokkeradioer og minihifi på Elkjøp. Baksiden viser standard kinavare terminaler og bøsninger. Når den i tillegg ser ut som et rottereir innvendig, den er billig produsert i Kina og en utstillingsmodell tok fyr, så er det ikke mye tillit igjen som kan skape en forventning om at den lydmessig forsvarer prisen. Men Gud bevare, det bør den sannelig gjøre. Jeg er skeptisk.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    I dag var jeg en tur på Spaceworld/Soundgarden for å slå ihjel litt tid mens jeg ventet på handlende damer.
    Tenkte jeg skulle få avkreftet mine fordommer mot HEGEL. De ble i stedet så til de grader bekreftet. Jeg brukte lang tid på å kikke på den nye integrerte forsterkeren H360. Jeg prøvde så godt jeg kunne å finne noe utseendemessig positivt som kunne forsvare prisen på nesten 40000. I stedet sto jeg å så på en grusomt trist og mattsort/grå kasse som ikke var imponerende tung, og med et kabinett som skranglet og raklet når man kakket forsiktig med knoken oppå. Videre har den en simpel plastfront og billige knotter. Et glorete blått display som lekker lys slik at det sorte feltet rundt også får et blålig skjær. Ganske likt billige klokkeradioer og minihifi på Elkjøp. Baksiden viser standard kinavare terminaler og bøsninger. Når den i tillegg ser ut som et rottereir innvendig, den er billig produsert i Kina og en utstillingsmodell tok fyr, så er det ikke mye tillit igjen som kan skape en forventning om at den lydmessig forsvarer prisen. Men Gud bevare, det bør den sannelig gjøre. Jeg er skeptisk.
    Når utseendet har alt og si mens lyden gir vi faen gi!!!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    I dag var jeg en tur på Spaceworld/Soundgarden for å slå ihjel litt tid mens jeg ventet på handlende damer.
    Tenkte jeg skulle få avkreftet mine fordommer mot HEGEL. De ble i stedet så til de grader bekreftet. Jeg brukte lang tid på å kikke på den nye integrerte forsterkeren H360. Jeg prøvde så godt jeg kunne å finne noe utseendemessig positivt som kunne forsvare prisen på nesten 40000. I stedet sto jeg å så på en grusomt trist og mattsort/grå kasse som ikke var imponerende tung, og med et kabinett som skranglet og raklet når man kakket forsiktig med knoken oppå. Videre har den en simpel plastfront og billige knotter. Et glorete blått display som lekker lys slik at det sorte feltet rundt også får et blålig skjær. Ganske likt billige klokkeradioer og minihifi på Elkjøp. Baksiden viser standard kinavare terminaler og bøsninger. Når den i tillegg ser ut som et rottereir innvendig, den er billig produsert i Kina og en utstillingsmodell tok fyr, så er det ikke mye tillit igjen som kan skape en forventning om at den lydmessig forsvarer prisen. Men Gud bevare, det bør den sannelig gjøre. Jeg er skeptisk.
    Når utseendet har alt og si mens lyden gir vi faen gi!!!
    Jeg kommenterte det visuelle og tekniske inntrykket den gir, og den ser ut og føles som en billig haug med skrot for å si det rett ut. Jeg har hørt HEGEL hos en bekjent , men aldri i eget oppsett. Hos min kamerat spilte det helt greit.

    Det som er helt sikkert er at noen tjener gode penger her. Når man ser at XTZ kan selge kinaforsterkere som ser bedre og dyrere ut for en femtedel av prisen, er det noe som skurrer. Men, HEGEL kan jo selvsagt ha funnet opp noe som slår all ekspertisen og flere 10-år med erfaring fra alle kjente forsterkerprodusenter, og gruser dem på lyd. Jeg finner det dog helt usannsynlig.
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ikke det mest spenende utseendet på Hegel. Enig der Polkagris.

    Men hørte du på den? Er vel til syvende og sist lyden som bør trekke det lengste strået?
    Jeg personlig har likt de nyere Hegel i lyden matchet riktig. De satser på enkelt design.
    Funker helt ok. De er hverken veldig pene eller veldig stygge spør du meg.
    Nå har jeg hatt mye rart i hus gjennom årene og et av de mest allsidige og velspillende
    komboer er f.eks Hegel H300 og Focus 160. En slik kombinasjon kjøpt brukt i dag vil gi
    mye lyd for pengene. Men interessant observasjon du har gjort deg rundt faktisk følt
    kvalitet på H360. Har selv ikke sett og hørt den enda. Men jeg antar den er nokså
    make som H300 og H160 i oppbygging av kabinett etc. Selv har jeg per tiden falt
    i ro med en svensk forsterker som jeg er veldig nøgd med. Men vil nok en gang i tiden
    teste ut H360. Det kan ikke være uprøvd :) Hadde faktisk vært moro om du testet H360
    hjemme på dine C4 ;) Det skulle i utgangspunktet bli god match. Kunne du gjort dette
    bare for å prøve for egen del og delt den erfaringen med oss andre etterpå?

    Mvh Øyvind
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Den sto og spilte sammen med Klipsch. Men alt var ukjent så ingen vits i å bedømme det, hørtes helt greit ut. Det kan godt være at HEGEL spiller OK. Jeg blir provosert av et slikt prisnivå som de legger seg på. Dette er kinamikk. Det ser billig ut, føles billig ut. Jeg synes det er kynisk å forlange så mye penger for noe slikt. En pris på maks 10000 ville jeg gjettet for H360 om noen hadde spurt, og da er jeg raus. Det finnes så mange andre gode produsenter med lang fartstid og årevis med erfaring, at det er helt merkelig om en nordmann med en forretningsidé skulle kunne slå disse på lyd.

    Mine C4 er for effekthungrige for en integrert av den typen.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes Hegel har et veldig pent design, iallfall de som har den tykke, buede fronten i aluminium. Industrielt, funksjonelt og enkelt.
    De vant vel forøvrig en pris for det designet?
    Synd om de bruker plast i front og knapper da.

    Hvis man liker kinamikk og harry bling ala Electrocompaniet faller det nok ikke i smak.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den sto og spilte sammen med Klipsch. Men alt var ukjent så ingen vits i å bedømme det, hørtes helt greit ut. Det kan godt være at HEGEL spiller OK. Jeg blir provosert av et slikt prisnivå som de legger seg på. Dette er kinamikk. Det ser billig ut, føles billig ut. Jeg synes det er kynisk å forlange så mye penger for noe slikt. En pris på maks 10000 ville jeg gjettet for H360 om noen hadde spurt, og da er jeg raus. Det finnes så mange andre gode produsenter med lang fartstid og årevis med erfaring, at det er helt merkelig om en nordmann med en forretningsidé skulle kunne slå disse på lyd.

    Mine C4 er for effekthungrige for en integrert av den typen.
    Nå har jeg ingen tro for at Klipsch og Hegel ever vil låte bra :) Så det bør ikke være en fasit for Hegel lyden ;)
    Jo dine C4 trenger power, men du hadde uansett fått inntrykk av Hegel sin lyd på moderate lydnivåer med en H360.
    Direkte svak er den jo ikke :) Følt kvalitet på de jeg har eid vil jeg si er bra. Det finnes bedre helt klart.
    Men det er vel opp til øyet som ser hva som er pent og ikke. Som med alt annet. Finnes da høyttalerkonstruksjoner
    til 6 sifrede summer som helelr ikke ser ut :) Så pris, utseeende og kvalitet er ikke alltid hånd i hånd hos andre heller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Hadde den vært riktig priset så hadde jeg holdt kjeft. Den er ikke i nærheten av å være verdt 39000 kroner. Jeg har aldri sett en så skrøpelig forsterker til en så høy pris. Jeg kan selvsagt ta feil, men jeg tviler litt på holdbarheten til en slik forsterker. Får litt samme følelsen som gammel Parasound eller Harman Kardon.

    Jeg deler ikke din oppfatning om matching. "Matching" av høyttalere og forsterkere er kraftig overvurdert. Effekt/strøm som passer til valgt høyttaler er det som teller mest.

    Hvis ikke HEGEL klarer å spille bra med Klipsch, ,er det jo store mangler på minst en av dem....
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Klipsch er nokså "frempå" i lyden og bør matches med elektronikk som ikke
    fremhever dette. Det kan fort bli for mye mølles tran. Men håper du ikke
    mener seriøst at hvis ikke Klipsh spiller bra på Hegel så er det noe "galt" med en av dem.
    Det vil ALLTID komme ned til matching av ulik klangsignatur på høyttalere og elektronikk.
    Uavhengig av hvor mye eller lite kraft der finnes. Etter å hatt, i min samboers øyne,
    ALT for mye innom for prøve så har jeg i det minste funnet ut at det bunner ut i matching.
    Men vi har vel ikke samme syn der og det funker fett for meg. Men gjerne noe underlig
    konklusjon du kom med i siste innlegg.....
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Ble selv overasket over hvor mye det skramlet når du dunket litt på topplokk og på siden, kan ikke huske at H300 skranglet like mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn