Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Så det du mener er at alle andre ikke er all-in på det de driver med? Da står man jo igjen med en veldig liten gruppe seriøse folk... Har du dokumentasjon for slike påstander eller er det kun din mening?
    Kan ikke bare du nevne en annen produsent som virkelig går all in da? Mye enklere utgangspunkt.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    ECM har mye bra musikk for spesielt interesserte (eller kanskje bedre å si for musikk interesserte som vil prøve noe litt utenfor allfarvei?).
    Alltid med utmerket lyd enten det er ‘70 talls jazz på vinyl eller moderne klassisk på CD.

    Sitter nå og hører på The Pentangle via cd og en rør forsterker. Lyder aldeles utmerket det også.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    All denne aggresjonen mot...rør? Det kan ikke være lett.
    Når ble det aggressivt å påpeke fakta?

    Jeg tror ordet du egentlig lette etter, er “fascinasjon”, for jeg er oppriktig fascinert over debatten om rør, vekket til live etter å ha vært død i fagkretser i snart 50 år. HFS’ store hifi-poet sier sågar at “rørlyd er lyden av livet selv”. Klart jeg blir fascinert over slikt. Hvem blir ikke det?

    Når jeg leser slike eksaltasjoner, at man ikke må gi slipp på undringen og at rørlyd er lyden av livet selv, så lurer jeg på om det bare er tilfeldig eller skjebnen som nettopp brakte meg til å lese om mormonerne - eller De siste dagers hellige som de insisterer på å bli kalt nå. Joseph Smith, kirkens grunnlegger, hevder at han fant tekstene gravert på gullplater med en særegen variant av egyptiske tegn. Han påsto at han oversatte dem til engelsk ved hjelp av en spesiell type briller.

    Så jeg lurer på om det er litt sånn med hifi også; at noen har en spesiell type “briller” som gjør at man ser det som andre oppfatter som uforståelig. Og så er det litt rart da, at det både blant De siste dagers hellige og rørfolk er slik at bevegelsen styres av en gruppe sterke menn. Listen over kvinnelige paver og kvinnelige rørentusiaster er like kort som Evas skjørt😂
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ikke at det er noen fasit eller referanse, hvor mange unge er det som sverger til rør? og at det er det eneste salige... og da mener jeg under 30 år.

    Eller er det bare gjeng gamlinger som nekter og vaske (r)øra.... ;):cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Når ble det aggressivt å påpeke fakta?

    Jeg tror ordet du egentlig lette etter, er “fascinasjon”, for jeg er oppriktig fascinert over debatten om rør, vekket til live etter å ha vært død i fagkretser i snart 50 år. HFS’ store hifi-poet sier sågar at “rørlyd er lyden av livet selv”. Klart jeg blir fascinert over slikt. Hvem blir ikke det?

    Når jeg leser slike eksaltasjoner, at man ikke må gi slipp på undringen og at rørlyd er lyden av livet selv, så lurer jeg på om det bare er tilfeldig eller skjebnen som nettopp brakte meg til å lese om mormonerne - eller De siste dagers hellige som de insisterer på å bli kalt nå. Joseph Smith, kirkens grunnlegger, hevder at han fant tekstene gravert på gullplater med en særegen variant av egyptiske tegn. Han påsto at han oversatte dem til engelsk ved hjelp av en spesiell type briller.

    Så jeg lurer på om det er litt sånn med hifi også; at noen har en spesiell type “briller” som gjør at man ser det som andre oppfatter som uforståelig. Og så er det litt rart da, at det både blant De siste dagers hellige og rørfolk er slik at bevegelsen styres av en gruppe sterke menn. Listen over kvinnelige paver og kvinnelige rørentusiaster er like kort som Evas skjørt😂
    Nu vel, akkurat den debatten har vel vært i live så lenge transistoren har eksistert. Og min oppfatning er vel at det er klare fordeler med både det ene og det andre, jeg ser ingen motsetning, egentlig, de utfyller hverandre mer enn de utelukker hverandre.

    Og hva angår kvinner, så har jeg en her i huset med betydelig bedre hørsel enn meg, og selv om hun skiter høgaktningsfullt i teknologien som leverer musikken, er hun veldig klar på hva som låter best. Mye klarere enn jeg er selv, til og med. :)

    Når jeg har signaturen "Rørlyd er lyden av livet selv", så er det jo bare for å trigge folk som deg, da! :D

    #MAMA 🧙‍♀️
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nu vel, akkurat den debatten har vel vært i live så lenge transistoren har eksistert. Og min oppfatning er vel at det er klare fordeler med både det ene og det andre, jeg ser ingen motsetning, egentlig, de utfyller hverandre mer enn de utelukker hverandre.

    Og hva angår kvinner, så har jeg en her i huset med betydelig bedre hørsel enn meg, og selv om hun skiter høgaktningsfullt i teknologien som leverer musikken, er hun veldig klar på hva som låter best. Mye klarere enn jeg er selv, til og med. :)

    Når jeg har signaturen "Rørlyd er lyden av livet selv", så er det jo bare for å trigge folk som deg, da! :D

    #MAMA 🧙‍♀️
    Du skriver at din “oppfatning er vel at det er klare fordeler med både det ene og det andre”.

    Dette er en tråd om teknologisk utvikling, så list gjerne opp en liste med pros & cons over klare fordeler med de ulike teknologiene for å kaste lys over det du skrev. Klarhet i talen gjenspeiler klarhet i tanken, og med lys skal uklarhet fordrives ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Aggresjon mot rør? Nei, man har sett seg lei av at enkelte fremstiller rør som det eneste saliggjørende.
    Ikke noe mer enn at klasse D er det eneste saliggjørende... Dessverre, det er ingen fasit for alle.. Selv om det sikkert hadde vært praktisk for noen. Når kommer dine nye klasse D? Hva skal modul-kittet hete?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver at din “oppfatning er vel at det er klare fordeler med både det ene og det andre”.

    Dette er en tråd om teknologisk utvikling, så list gjerne opp en liste med pros & cons over klare fordeler med de ulike teknologiene for å kaste lys over det du skrev. Klarhet i talen gjenspeiler klarhet i tanken, og med lys skal uklarhet fordrives ;)
    Spørsmålet i tråden er om fokus på rørlyd er til hinder for teknologisk utvikling. Svaret er todelt:
    1. Det er ikke noe spesielt fokus på rørlyd, mer enn det er fokus på transistorlyd
    2. Nei
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmålet i tråden er om fokus på rørlyd er til hinder for teknologisk utvikling. Svaret er todelt:
    1. Det er ikke noe spesielt fokus på rørlyd, mer enn det er fokus på transistorlyd
    2. Nei
    Du skrev at det er “klare fordeler med både det ene og det andre”. Jeg lurte bare på om du ville utdype den påstanden.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når dere er inne på at fruen som ikke er interessert i Annlegg liker rør bedre..
    Erfart det selv og sett mange andre skrive det..

    Så hvorfor liker andre folk klangen av rør?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Du skrev at det er “klare fordeler med både det ene og det andre”. Jeg lurte bare på om du ville utdype den påstanden.
    Det har jeg gjort i 30 år.

    Det tar noe mer tid enn at jeg gidder akkurat her.
    Det kan sammenfattes til at de som liker en god SET umiddelbart forstår hvorfor, mens de som liker en god klasse D umiddelbart forstår hvorfor.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Du skriver at din “oppfatning er vel at det er klare fordeler med både det ene og det andre”.

    Dette er en tråd om teknologisk utvikling, så list gjerne opp en liste med pros & cons over klare fordeler med de ulike teknologiene for å kaste lys over det du skrev. Klarhet i talen gjenspeiler klarhet i tanken, og med lys skal uklarhet fordrives ;)
    Litt merkelig men kjenner en del folk der ute med intresse for lyd og musikk, ingen av de ville hatt Genelec hjemme! hva sier det deg ?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det har jeg gjort i 30 år.

    Det tar noe mer tid enn at jeg gidder akkurat her.
    Det kan sammenfattes til at de som liker en god SET umiddelbart forstår hvorfor, mens de som liker en god klasse D umiddelbart forstår hvorfor.
    Ok, tenkte at når du skrev “klare fordeler” så var det noe du hadde på hjertet som kunne deles med andre uten å skrive en hel bibel.

    Påstanden din at at “de som liker en god SET umiddelbart forstår hvorfor, mens de som liker en god klasse D umiddelbart forstår hvorfor” henger også litt i luften. Hvem er det du snakker om? For jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

    Du skjønner, jeg er allergisk mot påstander som blir hengende i løse luften. Det er mye bedre om man tar seg tid med å forklare hva man mener og hvor man henter meningene sine fra. Vi snakker som kjent ikke om treenigheten eller Den hellige ånd her, dvs. ting som er skikkelig vriene å forklare eller bevise, men om elektronikk og til nød psykoakustikk.

    Hvilke “klare fordeler” er det du tenker på?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det har jeg gjort i 30 år.

    Det tar noe mer tid enn at jeg gidder akkurat her.
    Det kan sammenfattes til at de som liker en god SET umiddelbart forstår hvorfor, mens de som liker en god klasse D umiddelbart forstår hvorfor.
    Jeg har i mer enn 30 år gjort eksperimenter som viser at du tar feil. Du kan jo lese alt jeg har skrevet så vil du forstå hvorfor.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Det ville være intressant hvis man i stedet for denne tråds krangling prøver at liste opp de siste 20-30års teknologiske høydepunkter innen HiFi. De har nok ikke noe med rør at gjøre. Ex.:
    Streaming av musikk og video er vel en av dem. Har gjort mer musikk tilgjengelig end noen sinne før, selvom kvaliteten ikke altid er på topp.
    Massevis av kvalitets Vinyl er nu tilgjengelig. Kan godt huske hvor uendelig dårlig LP kvaliteten var på slutten av 80tallet lige før CD stort sett slaktede vinyl markedet.
    Mange gode platespillere på markeded til rimelige priser.
    Gode betalbare CD transporter og DACer som gør CD avspilling og streaming en nydelse for menigmand.
    Rivende utvikling innen hornhøyttalere, selvom stor del er kun for de bedre midlede.
    osv. osv.
    Oppsummert så kan mand i dag kjøpe vellydende anlegg for relativt beskjedne summer og nyte al slaks musikk uten større investeringer. I den henseende er transistor/rør diskussjonen totalt uintressant.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det ble ikke klarere for deg hvor tåpelig retorikken din fremstår?
    Jo, det ene viser forsåvidt det andre.
    Martin Colloms har for øvrig gjort eksperimenter og målinger i mer enn 30 år, og har ikke kommet til samme skråsikkerhet som deg, så jeg tar derfor ditt ståsted til etterretning, uten å ha noen annen kommentar til det, enn nettopp, "OK".
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Severin suveren. Vis oss hva du spiller på så kanskje du blir tatt seriøst.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Når ble det aggressivt å påpeke fakta?

    Jeg tror ordet du egentlig lette etter, er “fascinasjon”, for jeg er oppriktig fascinert over debatten om rør, vekket til live etter å ha vært død i fagkretser i snart 50 år. HFS’ store hifi-poet sier sågar at “rørlyd er lyden av livet selv”. Klart jeg blir fascinert over slikt. Hvem blir ikke det?

    Når jeg leser slike eksaltasjoner, at man ikke må gi slipp på undringen og at rørlyd er lyden av livet selv, så lurer jeg på om det bare er tilfeldig eller skjebnen som nettopp brakte meg til å lese om mormonerne - eller De siste dagers hellige som de insisterer på å bli kalt nå. Joseph Smith, kirkens grunnlegger, hevder at han fant tekstene gravert på gullplater med en særegen variant av egyptiske tegn. Han påsto at han oversatte dem til engelsk ved hjelp av en spesiell type briller.

    Så jeg lurer på om det er litt sånn med hifi også; at noen har en spesiell type “briller” som gjør at man ser det som andre oppfatter som uforståelig. Og så er det litt rart da, at det både blant De siste dagers hellige og rørfolk er slik at bevegelsen styres av en gruppe sterke menn. Listen over kvinnelige paver og kvinnelige rørentusiaster er like kort som Evas skjørt😂
    Jo, jeg lar meg fascinere av lyden fra rør rett som det er, men mormoner?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Jeg lurer på hvor mye teknologisk utvikling som er basert på ABX uten at mann fullt ut forsto begrensningene i den menneskelige persepsjonen. Det gjelder ikke bare de enkelte lossy data reduksjonene. Er det på tide med DOW (date of withdrawal) når det gjelder ny teknologi innen lyd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Litt merkelig men kjenner en del folk der ute med intresse for lyd og musikk, ingen av de ville hatt Genelec hjemme! hva sier det deg ?
    “...cause i don't want to be fooled when i can't be in front of my favorite speakers (Genelec 8351B's)”.
    George Massenburg
    Kilde: https://www.gearslutz.com/board/mas...eadphones-mastering-room-40.html#post14894309

    Hvem er George Massenburg?

    Svar på ditt spørsmål: De du kjenner er ikke et representativt utvalg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvorfor må man se hva som spilles på ?? At mange ikke vil ha Genelec hjemme i stua forstår jeg godt, - de fleste av oss vil gjerne like å se på ting, og Genelec har ikke akkurat utseende med seg. Likevel er det et uomtvistelig faktum at det står Genelc i svært mange studios, som brukes til å skape det lydbildet man ønsker å gjengi, og som da er den referansen som så mange påberoper seg å vite hvordan lyder... alle ekspertene her vet jo nøyaktig hvordan det låt i studio...
    For orden skyld, så tror jeg ikke jeg heller vil ha Genelec i stua....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ok, tenkte at når du skrev “klare fordeler” så var det noe du hadde på hjertet som kunne deles med andre uten å skrive en hel bibel.

    Påstanden din at at “de som liker en god SET umiddelbart forstår hvorfor, mens de som liker en god klasse D umiddelbart forstår hvorfor” henger også litt i luften. Hvem er det du snakker om? For jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

    Du skjønner, jeg er allergisk mot påstander som blir hengende i løse luften. Det er mye bedre om man tar seg tid med å forklare hva man mener og hvor man henter meningene sine fra. Vi snakker som kjent ikke om treenigheten eller Den hellige ånd her, dvs. ting som er skikkelig vriene å forklare eller bevise, men om elektronikk og til nød psykoakustikk.

    Hvilke “klare fordeler” er det du tenker på?
    Den klare fordelen med rør er at det skaper varme i huset om vinteren

    Den klare fordelen med klasse D er at den måler bra

    Den klare fordelen med klasse AB transistor er at det er så lett å få tak i

    :)

    Bevares, hvor alvorlig dette er. Mange av oss finner åpenbare fordeler med det lydmessige, enten vi nå liker det ene eller det andre. Noen har et patologisk behov for å bevise at "de andre" tar feil. Det er så 2019.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.245
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lite trivelig i tråden nå. Det er bare de ytterst naive som tror konklusjoner basert på enighet kan nås i denne type tråder. Kanskje litt av svaret ligger i at sånne som meg bør sette seg mer inn i teknologien før jeg diskuterer med dem som har gjort det, mens en del av dem som har satt seg inn inn i teknologien burde satt seg bedre inn i mellommenneskelig kommunikasjon før de forsøker å nå frem til andre 😊
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg kan selvsagt godta HANS mening om Armand. Men det er ganske drøyt å påstå at han kjenner utviklingsprosessen til alle andre...
    Dine andre utsagn lar jeg stå ubesvarte...
    Hva legger du i en påstand? Påstår han at han kjenner utviklingsprosessen til alle andre? Derfor jeg spurte deg som jeg gjorde, lurer på på hvordan du leser eller reflekterer over spontane meningsinnlegg og yttringer på et sted som dette, med sine mangeårige og vante tradisjoner og svært ofte med godt kjente meddebattanter. Har du reflekter over at det kanskje bare var en uhøytydelig (og etter mitt syn i så fall velfortjent) hyllest til personen Armand, kanskje til og med uten en negativ tilsiktet «påstand» overfor alle de andre her på forumet?!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva folk har betyr null når det er teknologi som diskuteres.
    Da er det hva som sitter bak dem to kulene sånn ca midt i trynet som teller.
    Det folk "har" er såklart ikke teknologi.. Ellers enig.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Den klare fordelen med rør er at det skaper varme i huset om vinteren

    Den klare fordelen med klasse D er at den måler bra

    Den klare fordelen med klasse AB transistor er at det er så lett å få tak i

    :)

    Bevares, hvor alvorlig dette er. Mange av oss finner åpenbare fordeler med det lydmessige, enten vi nå liker det ene eller det andre. Noen har et patologisk behov for å bevise at "de andre" tar feil. Det er så 2019.
    Du skriver i signaturen din at “rørlyd er lyden av livet selv”. Jeg trodde faktisk det var noe du mente😂
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er det ikke hyggelig hvordan en hobby kan forene oss mennesker, tross hvor ulike vi er i utgangspunktet.

    Sånn blir det når man legger godvilja til! 😜😉

    Always assume positive intent lærte jeg på kurs en gang, ikke så dumt egentlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn