Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Må man være vinmaker for å være vinsmaker?
    Hvor mange hadde blitt opptatt av vin dersom kun de som måler innholdet formidlet sine funn av sukkerinnhold i Chateau Latour?
    Kan det faktisk være sånn at produsentene behøver entusiastene for å få omsatt sine varer, og for at hobbyen skal blomstre?

    Som yppersteprest i #MAMA-bevegelsen, er det også min plikt å opplyse at jeg aldri har fått statsstøtte for min spredning av det glade budskap, men jeg har betalt skatt, da.
    Bruksanvisningen står da tydelig forklart på flasken ?
    1617702789592.png
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Nei, men man bør kanskje ha noe mer erfaring enn å drikke en haug med vin om man skal uttale seg om hvordan vin skal lages.
    Litt verre med disse testerne da som klarte og bomme totalt på hva som var dyr og billig vin 😂
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Må man være vinmaker for å være vinsmaker?
    Hvor mange hadde blitt opptatt av vin dersom kun de som måler innholdet formidlet sine funn av sukkerinnhold i Chateau Latour?
    Kan det faktisk være sånn at produsentene behøver entusiastene for å få omsatt sine varer, og for at hobbyen skal blomstre?

    Som yppersteprest i #MAMA-bevegelsen, er det også min plikt å opplyse at jeg aldri har fått statsstøtte for min spredning av det glade budskap, men jeg har betalt skatt, da.
    Takk! For jeg har lenge lurt på om jeg egentlig er interesserti hi-fi. Om interessen avtar og på en måte konkludert med; nei kanskje egentlig ikke!
    ...Blant annet fordi jeg ikke kan nok om det tekniske til å følge med på alle tråder godt nok, og da føler man seg lett forbigått/akterutseilt/osv.

    Men, dette innlegget du her postet, Håkon, gir meg selvtillit & optimisme på den måten at jeg gleder meg med musikk strømmende inn ørene og videre inn til hjernens "sanse-apparatur" - hvilket fortsatt kan gjøres uten detaljerte kunnskaper om målemikrofoner & sånt.

    Hvem sa livet bare er trist :cool:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Poenget er vel heller evnen til å beskrive nyanser, tenker jeg. Samt litt om hva som passer sammen med hva.
    Joda, men hvorfor disser han en 15 år gammel Infinity høyttaler. Han kunne vel hatt baller nok nok til å si at han ikke likte lyden av Goldmund, Boulder, Soulution, EMM LAbs, dCs, YG osv. Den "subjektive" referansen hans er jo Dan D'Agostino sine amper.

    Jeg tror de fleste synes det er flott med entusiasmen hans og at han personlig liker å lytte til ustyr. Det jeg reagerte på var vel at noen brukte han som "sannhetsvitne" på hvordan ting "egentlig hang sammen" og at han påstår at målinger ikke funker.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kloke ord fra den "nøytrale" Tosken.
    Nåløyet er ikke stort for enkle hobbyister som deg. 🤭
    Jeg prøver...

    Jeg er jo sterk tilhenger av det rasjonelle, en ateist og var i lang tid tilhenger av figurer som Dawkins, Harris og Dennett etc. Men synes jo at disse etterhvert tegnet et for kontrastfylt sort/hvitt bilde jeg ikke helt hang med på. Forklaringen var nok enkel, de lever av å selge bøker og debattere.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Takk! For jeg har lenge lurt på om jeg egentlig er interesserti hi-fi. Om interessen avtar og på en måte konkludert med; nei kanskje egentlig ikke!
    ...Blant annet fordi jeg ikke kan nok om det tekniske til å følge med på alle tråder godt nok, og da føler man seg lett forbigått/akterutseilt/osv.

    Men, dette innlegget du her postet, Håkon, gir meg selvtillit & optimisme på den måten at jeg gleder meg med musikk strømmende inn ørene og videre inn til hjernens "sanse-apparatur" - hvilket fortsatt kan gjøres uten detaljerte kunnskaper om målemikrofoner & sånt.

    Hvem sa livet bare er trist :cool:
    Herlig 😊 flere burde prøve det
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ja, rart å bruke en video uten noen form for data eller vurderinger basert på faktaopplysninger som argument i denne diskusjonen. Det er litt sånn at jeg da ikke skjønner hva som er poenget med å lage video av en slik "belærende" art i det hele tatt. Hvem skal overbevises liksom? Men selvsagt, dette er vel mer som en bloggserie å regne, eller den moderne versjonen av "dagbok", og da stilles det ingen krav til slikt. I gamle dager var dagboka privat, kun ment for egne øyne. Da funket konseptet. Men i dag blir man plutselig applaudert for å publisere personlig synsing som offenlig informasjon uten noen form for etterrettelighet.

    Er det noe jeg føler menneskeheten har bevist til fulle i 2020, så er det at det å tenke selv er vi ikke spesielt gode på. Folk er påvirkelige og søker validering. Jeg har vært en svoren tilhenger av fullstendig fri informasjonsflyt hele mitt voksne liv, i den tro at mennesker er kapable til å tenke selv og at vi helhetlig sett greier å "justere oss" i riktig retning over tid. Men etter det som har skjedd i USA de siste årene så er jeg ikke helt overbevist om at det er så sunt at alt kan publiseres av alle uten krav til omtrent noe som helst.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    Ja, rart å bruke en video uten noen form for data eller vurderinger basert på faktaopplysninger som argument i denne diskusjonen. Det er litt sånn at jeg da ikke skjønner hva som er poenget med å lage video av en slik "belærende" art i det hele tatt. Hvem skal overbevises liksom? Men selvsagt, dette er vel mer som en bloggserie å regne, eller den moderne versjonen av "dagbok", og da stilles det ingen krav til slikt. I gamle dager var dagboka privat, kun ment for egne øyne. Da funket konseptet. Men i dag blir man plutselig applaudert for å publisere personlig synsing som offenlig informasjon uten noen form for etterrettelighet.

    Er det noe jeg føler menneskeheten har bevist til fulle i 2020, så er det at det å tenke selv er vi ikke spesielt gode på. Folk er påvirkelige og søker validering. Jeg har vært en svoren tilhenger av fullstendig fri informasjonsflyt hele mitt voksne liv, i den tro at mennesker er kapable til å tenke selv og at vi helhetlig sett greier å "justere oss" i riktig retning over tid. Men etter det som har skjedd i USA de siste årene så er jeg ikke helt overbevist om at det er så sunt at alt kan publiseres av alle uten krav til omtrent noe som helst.
    Dette er jo allment for alle bransjer. Det er dessverre andre bransjer enn hifi som er mer skadelidende av alskens fjas som man kan finne på WWW
    Jeg sier til min mor (78 år) at det er ikke sikkert det er sant fordi om det er publisert i bladet"Hjemmet"
    Det er jo sånn verden har blitt - så vi får bare henge på så godt vi klarer og ta ansvar for egen læring og avgjørelser. Ser man på forsking over hvor forbrukere henter informasjon i noen bransjer, topper jo influensere:oops:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    For å svare på mitt eget spørsmål; nei jeg tror ikke rørutstyr spesifikt er til hinder for den teknologiske utviklingen innen Hifi. Men rørutstyr som eksempel på hvordan man på ymse vis i avspilling/forsterker-kjeden prøver å rette opp problemer som egentlig befinner seg på høyttaler/rom siden, i den forstand tror jeg ulike måter å farge lyden på kan nettopp være til et slikt hinder.

    Men dette er jo en litt kompleks problemstilling. For å ta rom så er det ikke alltid det enkleste å begynne å innrede et oppholdsrom med akustikk-produkter. Og å designe høyttalere som skal passe inn i totalt forskjellige rom er heller ingen enkel øvelse. Så sånn sett har det kanskje utviklet seg en praksis hvor det å farge lyden blir en måte å løse komplekse høyttaler/rom-problemer. Og slik jeg ser det bringer ikke denne tilfeldige fargingen utviklingen innen Hifi noe særlig videre. Men når mange er skeptiske til å bruke romkorreksjon blir man kanskje stående litt i en blindgate. Kanskje utvikling av høyttalere som mindre følsom for rombidrag kan være en løsning?
    Flere merker, da spesielt JBL har produsert høyttalere med korreksjon i filteret. På mine JBL L112 har jeg både diskant og mellomtone regulering på delefilter som hjelper litt på ''romkorreksjonen'', samt at plasseringen av diskanten ved ''speilvending'' av kabinettene. Noe som også forandrer på spredningen i forhold til lytteposisjon. Nøytraliteten vil nok forandre seg ved bruk av potmeter i delefilteret. Er nok ikke så vanlig når det gjelder ''hifihøyttalere'' som det er ved enkelte monitorer.
    Hvis man ikke måler på høyttalerne, så blir det bare synsing. Tror ikke denne amerikaneren på videon har så skarpskodde ører :)
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har diverse DIY og kjøpe forsterkere, dvs. klasse A (SE og PP rør, PP mosfets), A/B (Neurochrome), D (bla. diverse hypex). Alle har sine plusser og minusser
    Hvis kvaliteten på source materialet var bedre og at jeg ikke hadde lyst til at spille gamle slidte LPer ind i mellom, ville jeg sannsynlig være aktivt medlem i målemafiaen i stedet for at være en subjektivist og tveaker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Steike! Opplevde magi i stua i kveld hvor musikkgleden og lydkvalitet smelter sammen. Akkurat den type jazz jeg liker. Jeg vet ikke om strømmen har blitt renset på magisk vis eller om veganosten inneholdt noe annet, men er dette det råeste jeg har hørt av opptakskvalitet? Instrumentene til Henriksen, danske gitarist Jacob Bro og spanske trommeslager Rossy bare henger i lufta med millimeterpresisjon og med en syk fin stofflighet i et beksvart bakteppe. Bare trommeslageren slå litt hardere skvetter jeg nesten.

    Til en sånn lydkvalitet kan krydderfolka bare gå å legge seg alså, for her er jeg ikke i det minste tvil om et så transparent og nøytralt anlegg som mulig låter klart best. Favorittmat til Magico/Devialet. Opptaket fra ECM (tatt opp i Sveits) er nemlig akkurat slik også. Svært transparent og korrekt. Trommene er over hele bredden, men føles bare rett her.

    Håper dette ikke var en sånn bare i kveld opplevelse...

    Plata kom i februar..

    Vis vedlegget 711775

    Jeg googlet litt og fant lydteknikkeren italienske Stafano Amerio, sendte han like godt en mail og fikk svar. Dog svarte han ikke på hvilke høyttalere han foretrakk.

    "I recorded what musicians played. They played very well. The room is fantastic and they played soft and with a lot of soul. Then Manfred put his touch on production and I done my work. Like a good team. Mics are Schoeps, Akg and Audio Technical on drums, old tube Akg on trumpet and two Akg on guitar amp. Recorded and mixed on Stagetec board with a touch of Bricasti reverb. No compression, no eq. Direct to computer used like a simple multitrack, I edited just beginning and endings to cut out some little noises. That’s it."

    Alså ingen kompression og ingen eq. Rørmik på trompeten til Arve.

    Her er bilde fra hans studio. Vet ikke hva han bruker der. Så en B&W 800 der et sted også. Husker jeg også så en B&W 800 på Rainbows studio. Høyttalerene sm flere her låter ukorrekt. Hvorfor ser vi de da som ett de mest vanlige av hjemme HiFi i studioer som er avhengig av høyttalere som ikke trekker fra eller legger til noe?


    70370053_10217939403108299_7375458359136223232_n.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Noe annet jeg bemerker, vet ikke om jeg har rett, men det synes for meg at de som er mest opptatt av teknikk/målinger poster minst om musikk?

    Selv er jeg mye mer interessert i opptaket og hvordan de gjøres.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Jeg prøver...

    Jeg er jo sterk tilhenger av det rasjonelle, en ateist og var i lang tid tilhenger av figurer som Dawkins, Harris og Dennett etc. Men synes jo at disse etterhvert tegnet et for kontrastfylt sort/hvitt bilde jeg ikke helt hang med på. Forklaringen var nok enkel, de lever av å selge bøker og debattere.
    Kanskje, men kanskje det også er umulig å være litt gravid?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi har vel fått demonstrert at det i stor grad er kildekritikk som er hovedproblemet i disse langdryge uenighetene. Spesielt dårlig er vi på kildekritikk av kilder som virker å støtte vår egen oppfattelse av ting - og vi er heller ikke imponerende gode til å bedrive god kildekritikk når det er oss selv som er kilden.

    Men dette vet vi jo, det er noe vi forholder oss til i alle hobbyer, i alle samtaler med alle mennesker vi omgås med uansett tema. Det er først når vi oversetter til det skrevne ord på internettet at det tuller seg helt til og eskalerer til absurde høyder. Spesielt sårt rundt audio og fotball.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Husket en gang at det var test på en rørforsterker, og det ble målt. Noe som ikke kom så veldig gått på konklusjonen. Noe som importøren ble irritert over og konkluderte med at man ikke måler på en rørforsterkere. Kan være at det ikke blir så mange nuller bak komma :)
    Har både Klasse A/B og D, men har ikke rør for HIFI. Er man musikkelsker så henger man seg ikke opp allt dette, hvis det godt konstruert/bygget!
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

    Nå vet jeg ikke om min siste kreasjon går helt under kategorien "teknologisk utvikling", men det er i hvert fall en ny greie. Siden denne tråden er delvis skyldig i dette apparatets eksistens, skriver jeg helt ubeskjedent litt om det her.
    Jeg har i løpet av de siste 26 timene lagt siste hånd på produktet: AmpSwitcher 1.0 !! (NB! Før noen roper reklame, så er ikke dette et produkt som selges. Kun min egen interesse)
    I mangel av noe særlig fungerende auditorisk hukommelse har jeg altså laget et apparat som gjør det mulig å switche mellom tre forsterkere med en fjernkontroll fra godstolen på under ett sekund. Innebygget er også en volumkontroll med 0,5dB nøyaktighet slik at forsterkerne som skal testes er godt nivåmatchet. Nivået matches automatisk hver gang man bytter forsterker.
    Etter litt måling :eek: og optimalisering ble ikke støygulvet på utgangen ved fullt volum så verst om jeg må si det selv. -150dB uten noe juks med A-veiing er bra nok til at dette apparatet ikke tilfører noe støy i kjeden.
    1617705620926.png
    1617708365275.png


    Menysystemet er klargjort for ABX testing men jeg er ikke helt ferdig med software til dette enda. Nå blir det spennende å sette seg ned å lytte på tre heeelt forskjellige forsterkere og finne forskjeller.

    Jada, jeg vet at forskerne sier at slow-listening er det optimale for å finne ut hva som "egentlig" låter best, men det bryr meg ikke. Jeg har ikke tid til slikt, så her skal det byttes ofte 😁

    Uma Elmo har gått et par ganger på hodetelefoner så det blir bra å få det ut i lytterommet
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Husket en gang at det var test på en rørforsterker, og det ble målt. Noe som ikke kom så veldig gått på konklusjonen. Noe som importøren ble irritert over og konkluderte med at man ikke måler på en rørforsterkere. Kan være at det ikke blir så mange nuller bak komma :)
    Joa, men målinger blir jo først relevant når man vet hva det betyr. Vet man dette sånn egentlig?

    Her er iallefall en god tråd som tar opp dette med masse fine grafer og streker på hva vi kanskje kan høre og hva vi definitivt ikke kan høre.

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Etter ca 15 år på HFS synes jeg fortsatt å bemerke:

    * Noen blir såret over at deres komponent ikke låter eller måler nøytralt.
    * Noen forstår ikke at mye av problemene vi opplever ligger mer i opptak/miks enn i komponentene våre.

    Så mitt råd er å erkjenne at noe ikke låter korrekt og at det er helt greit og mange ganger bra for vi må i større grad erkjenne hvor mye av skavankene som ligger på plata vi spiller.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Etter ca 15 år på HFS synes jeg fortsatt å bemerke:

    * Noen blir såret over at deres komponent ikke låter eller måler nøytralt.
    * Noen forstår ikke at mye av problemene vi opplever ligger mer i opptak/miks enn i komponentene våre.

    Så mitt råd er å erkjenne at noe ikke låter korrekt og at det er helt greit og mange ganger bra for vi må i større grad erkjenne hvor mye av skavankene som ligger på plata vi spiller.
    Ikke snakk om, det på plata er hva kunstneren ville vi skulle høre. Følger du ikke med? 😜

    Kunne ikke vært mer enig i det du sier.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og apropos trådtittelen. Una Elmo albumet er jo et bevis på at gammel rørteknologi kan gå hånd i hånd med moderne digital teknikk med strålende resultat.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Etter ca 15 år på HFS synes jeg fortsatt å bemerke:

    * Noen blir såret over at deres komponent ikke låter eller måler nøytralt.
    * Noen forstår ikke at mye av problemene vi opplever ligger mer i opptak/miks enn i komponentene våre.

    Så mitt råd er å erkjenne at noe ikke låter korrekt og at det er helt greit og mange ganger bra for vi må i større grad erkjenne hvor mye av skavankene som ligger på plata vi spiller.
    Ligger vel mer mot at veldig mange liker utstyr som ‘farger’ litt og det får ikke aksept hos de som slakter utstyr de ikke engang har hørt pga målinger 🤪
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nei, men man bør kanskje ha noe mer erfaring enn å drikke en haug med vin om man skal uttale seg om hvordan vin skal lages.
    Hvis en lagrer selv og drikker, så kan vel ikke andre, fortelle aktuelle person, hva han liker?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Noe annet jeg bemerker, vet ikke om jeg har rett, men det synes for meg at de som er mest opptatt av teknikk/målinger poster minst om musikk?
    For min del stemmer dette helt. Musikk er for meg en helt subjektiv greie som eksisterer uavhengig av Hi-Fi komponentjaget som for meg handler om lydkvalitet uavhengig av hva som spilles. Musikkinteressen dyrkes derfor på helt andre arenaer med folk som ikke nødvendigvis intresserer seg filla for hverken Hi-Fi eller tekniske dingser. Helst i godt sosialt lag, og helst med en pils i hånda. Musikkdiskusjoner har jeg større arenaer for som er mer målrettet mot akkurat min smak. Noen har selvsagt flaks ved at hi-fi interessen, vennskap og musikksmak overlapper.

    Jeg føler at det først og fremst er det tekniske aspektet ved hobbyen som egner seg for diskusjon på et hi-fi forum. Her finnes det datagrunnlag, ulike tilnærminger og det er mulig å ha en saklig diskusjon uten at det blir ren synsing. Musikk er for subjektivt til at det egner seg til opphetede diskusjoner på saklig grunnlag synes jeg. Dog er det selvsagt fint å få anbefalinger og utvide horisonten litt musikalskt, men det er liksom ikke det jeg logger meg på et hififorum for.

    Nå skal det også sies at jeg er veldig lite fan av "rosenrød idyll" stemningen med medhårsstryking og påtatt kameratskap i en del av hjemme hos/vennetrådene også, så de holder jeg meg stort sett unna. For meg er dette bare å trå vann på stedet hvil, og tilnærmet poengløs interaksjon med folk. Jeg vil selvsagt ikke at det skal krangles og isoleres, men jeg liker at det er ekte, at man tåler kritikk, at det snakkes fra levra og at man har en solid dose selvironi. Det kan det hende jeg undervurderer viktigheten mange føler av å være en del av et fellesskap her på forumet. Jeg mistenker at jeg er i alvorlig mindretall når det kommer til akkurat dette i hvertfall.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Det finnes så mange meninger om utstyr, produsenter osv. Men det som gjør at @Armand stiller i en egen klasse er at han alltid går dobbelt så langt i å perfeksjonere ting som alle andre.
    Hvordan kan du hevde noe slikt? Kjenner du utviklingsprosessen til "alle andre"???
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

    Nå vet jeg ikke om min siste kreasjon går helt under kategorien "teknologisk utvikling", men det er i hvert fall en ny greie. Siden denne tråden er delvis skyldig i dette apparatets eksistens, skriver jeg helt ubeskjedent litt om det her.
    Jeg har i løpet av de siste 26 timene lagt siste hånd på produktet: AmpSwitcher 1.0 !! (NB! Før noen roper reklame, så er ikke dette et produkt som selges. Kun min egen interesse)
    I mangel av noe særlig fungerende auditorisk hukommelse har jeg altså laget et apparat som gjør det mulig å switche mellom tre forsterkere med en fjernkontroll fra godstolen på under ett sekund. Innebygget er også en volumkontroll med 0,5dB nøyaktighet slik at forsterkerne som skal testes er godt nivåmatchet. Nivået matches automatisk hver gang man bytter forsterker.
    Etter litt måling :eek: og optimalisering ble ikke støygulvet på utgangen ved fullt volum så verst om jeg må si det selv. -150dB uten noe juks med A-veiing er bra nok til at dette apparatet ikke tilfører noe støy i kjeden.
    Vis vedlegget 711865 Vis vedlegget 711869

    Menysystemet er klargjort for ABX testing men jeg er ikke helt ferdig med software til dette enda. Nå blir det spennende å sette seg ned å lytte på tre heeelt forskjellige forsterkere og finne forskjeller.

    Jada, jeg vet at forskerne sier at slow-listening er det optimale for å finne ut hva som "egentlig" låter best, men det bryr meg ikke. Jeg har ikke tid til slikt, så her skal det byttes ofte 😁

    Uma Elmo har gått et par ganger på hodetelefoner så det blir bra å få det ut i lytterommet
    Kult prosjekt. Når du blir zappelei må du gjerne leie den ut :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg går alltid for den med mest prosent. Det passer best med min bakgrunn fra Gudbrandsdalen. Når det er 7 mil til polet drasser man ikke på unødig dødvekt!
    Nei, jeg bare rører. Dessuten liker jeg øl bedre :)
    Øl er sundere og bedre for tænderne. Vin er surt og ætser og det betyder kanskje store tandlæge regninger. Når det er sagt har jeg bestilt 9 liter rødvin på tilbud fra Tyskland. Ca 250 kr incl aftenlevering. Holdbarhed Juni 2021. 15 %
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Apropos trådtittelen er det er par nyanser som ser ut til å glippe litt der.

    "Fokuset på rør" er ikke det samme som å bruke rør. Jeg forstår "fokuset på rør" som ren messing om at rør er det eneste fornuftige, og det eneste som kan gi oss et ærlig bilde av det som er på innspillingen. Grunnen til at jeg mener det er misvisende er at selv om man liker rør aldri så godt så er det en mindre oppriktig versjon, og man legger til noe som ikke er individuelt for hver innspilling.

    "Til hinder for" er ikke det samme som "uakseptabelt". Jeg forstår "til hinder for" som noe som tar fokus bort fra målet. I denne sammenhengen er målet teknisk utvikling, ikke musikknytelse for hver enkelt som dyrker hobbyen. Hva hver enkelt gjør privat er på sett og vis likegyldig. Men det er mange som sier "jeg har gått over til rør og kommer ikke til å se meg tilbake", og samtidig er det mange som sier "jeg har gått bort fra rør og kommer ikke til å se meg tilbake". Det kan til en viss grad tyde på at de er blitt utsatt for en eller annen form for markedsføring som har vært med på å styre valget deres, og ikke selv har gjort valget 100% ut fra egne preferanser. Det sier seg også selv at dersom man har begrenset med erfaring, man får høre 2 oppsett der det ene låter klart bedre enn det andre, og forhandleren forklarer at dette skyldes enkelt og greit forsterkeren, så gjør ikke kunden et valg basert på nøktern vurdering, men kunden vil nok allikevel tro han/hun gjør det.

    "Teknisk utvikling" handler om nyskapning. Vi har ikke sett noe særlig nyskapning innen verken klasse AB eller rør på veldig lenge, men vi har sett en del innen klasse D. Det er fullt mulig å gjøre nyskapning uavhengig av teknologi, men det sier seg selv at dersom markedet fokuserer på resirkulering og det stort sett er resirkulert teknologi som selger blir det mindre rom for nyskapning fordi det ikke ligger et økonomisk icentiv i det.

    Kan noen være uenige i noe av dette da?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    For min del stemmer dette helt. Musikk er for meg en helt subjektiv greie som eksisterer uavhengig av Hi-Fi komponentjaget som for meg handler om lydkvalitet uavhengig av hva som spilles. Musikkinteressen dyrkes derfor på helt andre arenaer med folk som ikke nødvendigvis intresserer seg filla for hverken Hi-Fi eller tekniske dingser. Helst i godt sosialt lag, og helst med en pils i hånda. Musikkdiskusjoner har jeg større arenaer for som er mer målrettet mot akkurat min smak. Noen har selvsagt flaks ved at hi-fi interessen, vennskap og musikksmak overlapper.

    Jeg føler at det først og fremst er det tekniske aspektet ved hobbyen som egner seg for diskusjon på et hi-fi forum. Her finnes det datagrunnlag, ulike tilnærminger og det er mulig å ha en saklig diskusjon uten at det blir ren synsing. Musikk er for subjektivt til at det egner seg til opphetede diskusjoner på saklig grunnlag synes jeg. Dog er det selvsagt fint å få anbefalinger og utvide horisonten litt musikalskt, men det er liksom ikke det jeg logger meg på et hififorum for.

    Nå skal det også sies at jeg er veldig lite fan av "rosenrød idyll" stemningen med medhårsstryking og påtatt kameratskap i en del av hjemme hos/vennetrådene også, så de holder jeg meg stort sett unna. For meg er dette bare å trå vann på stedet hvil, og tilnærmet poengløs interaksjon med folk. Jeg vil selvsagt ikke at det skal krangles og isoleres, men jeg liker at det er ekte, at man tåler kritikk, at det snakkes fra levra og at man har en solid dose selvironi. Det kan det hende jeg undervurderer viktigheten mange føler av å være en del av et fellesskap her på forumet. Jeg mistenker at jeg er i alvorlig mindretall når det kommer til akkurat dette i hvertfall.
    Jeg er en del av det mindretallet :).

    JP
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Øl er sundere og bedre for tænderne. Vin er surt og ætser og det betyder kanskje store tandlæge regninger. Når det er sagt har jeg bestilt 9 liter rødvin på tilbud fra Tyskland. Ca 250 kr incl aftenlevering. Holdbarhed Juni 2021. 15 %
    Bare så du vet det, rett utenfor laben til Armand ligger et formidabelt microbryggeri, og han lager j***** god øl! Med "rett utenfor" mener jeg altså i naborommet. Man må gå gjennom det for å komme inn på selve laben.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Fint men det kan jeg jo ikke benytte mig af i Gentofte Danmark.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvordan kan du hevde noe slikt? Kjenner du utviklingsprosessen til "alle andre"???
    Jeg kjenner utviklingsprosessen til veldig mange ja. Men egentlig er det mye lettere å se på hva som faktisk er inni produktene. For eksempel studerte jeg og Armand en veldig kostbar forsterker for litt siden. Det var spesielt tre punkter der man hadde gjort åpenbart enkle og svake valg. Det var størrelsen på strømforsyning, regulering av AUX-spenning og både layout og komponentkvalitet på buffertrinnet. Det var ting man forventer å finne i en forsterker til 1/10 av prisen på det aktuelle produktet. Det er bare ett av veldig mange eksempler. Husk at et kjapt blikk inni en sånn boks er nok til at vi som jobber med dette vet hva det koster. Det er ikke masse ukjente x-faktorer, mystiske spesialkomponenter osv der. Et buffertrinn til en snau 100-lapp, og 2 superviktige regulatorer til 3,5kr/stk har ikke noe i et produkt til 300k å gjøre. Å prøve å påstå at man har lyttet seg frem til at det var den beste løsningen er bare tull og tøys. Det er som å velge laminat til 69kr/kvm i en luksusvilla, fordi man har spasert seg til at det var den ultimate gulvtypen.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Må man være vinmaker for å være vinsmaker?
    Hvor mange hadde blitt opptatt av vin dersom kun de som måler innholdet formidlet sine funn av sukkerinnhold i Chateau Latour?
    Kan det faktisk være sånn at produsentene behøver entusiastene for å få omsatt sine varer, og for at hobbyen skal blomstre?

    Som yppersteprest i #MAMA-bevegelsen, er det også min plikt å opplyse at jeg aldri har fått statsstøtte for min spredning av det glade budskap, men jeg har betalt skatt, da.
    Herr Rognlien er jo stor tilhenger av å bruke allegorisk uttrykksmåte. Det er jo en del av hans glade budskap. Men hvis vi fortsetter på lignelsen fra vinverdenen blir det ganske interessant.

    Ønologi kalles læren om vinlaging inkludert dyrking av druene. Det er svært sammensatt som inneholder et bredt fagfelt som spenner over mange naturvitenskaper (Alaaaarm). Geokjemi, biologi, geologi, klimavitenskap også mikro-, geografi, økologi. I flere av de store vinlandene er Ønologi et studium på universitetsnivå og leder til Master eller diplomingeniør.

    Italiensk vinproduksjon er et godt eksempel. Den har jo hatt en eksplosiv utvikling som startet for vel 30 år siden. Italiensk vin var da , tja... . Et svært variabelt produkt og Italinerne selv hadde ikke noe særlig forhold til vinkvalitet. Vendepunktet kom da noen amerikanere introduserte vitenskapelige (Alaaaarm) metoder og moderne utstyr for produksjon med bedre kontroll over prosessene. Inkludert fortløpende kjemiske analyser underveis. Resten er historie.

    Jeg har en venn dere nede som er utdannet sommelier, han fortalte om sin eksamen den bestod bl.a av Blindtesting ( Alaaaarm) av fire ukjente viner. Som så skulle katalogiseres, druetype, vekstområde osv.... . Jo, han hadde nok litt høy puls - og ekstra skjerpet "måle- og analyse-kapasitet ". Blindtesting benyttes i stort monn innenfor vinens univers for å minske en av menneskesinnets store svakheter. I motsetning til innenfor Audiofili. At min venn sommelier i tillegg er elektronikkingeniør er nok bare en morsom tilfeldighet.

    Når det gjelder vintesting og skriblerier så er det vel få ting som kan ha et så latterlig og oppstyltet pompøst språk som nettopp slike vinspalter. Med unntak av enkelte teateranmeldelser, samt en del hiend audio omtaler da. Vinspaltene i Norge har heldigvis blitt språkmessig mer nede på jorda i de senere år.

    At den tekniske utviklingen innenfor audio er hindret av fokus på rørlyd (hvem og hvilket fokus ?) er igjen et enkelt NEI. For øvrig et litt merkelig spørsmål hvis man kommer seg ut av plaskedammen vår. Men vi elsker jo å diskutere løsninger på problemer som ikke fins.

    Dr.E

    1617710808616.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn