Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Korleis kjedeleg?
    Ett eller annet mangler. Kanskje fordi ingenting mangler? Noe SR L300 på SRM 717 hadde mer av, (og det er en "varmere" amp enn KGSShv, og ikke like god) og som (kanskje) rør, R2R eller kassetter (som er mitt analoge alternativ) kan få tilbake også. Sikker er jeg ikke. Derimot er jeg sikker på at jeg i går ved senga satte på en Queen-kassett fra 1974 på min kassettspiller fra 1975, identisk med den jeg fikk på bursdagen min 7 år, og DET.....!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er fullstendig logisk å være helt enig i dette, men jeg kjenner likevel ingen som synes dette er nirvana da det kan virke som det mange liker et fenget av lett farging. Markedet etterspør kanskje ikke det teknisk perfekte når det gjelder audio heller?
    Det er da mange i dag som liker transparent elektronikk. Merker som DP, Boulder, ASR, Bryston, Hypex og Accuphase har stor fanskare. Tar vi med DACer er virker det som veldig mange som ser ut til å velge noe med lav forvrengning.

    Det er greit nok at dette ikke er for alle, men ikke så sikker på om "markedet generelt" etterspør farget elektronikk. Tror i grunnen det markedet er i ferd med og bli mindre og mindre med introduksjonen i senere år av bedre høyttalere, mer fokus på romintegrering, bruk av subwoofer og DSP.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    bastanis er ikke horn i det hele tatt (https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/274358-bastanis-horns-2.html#post4327956). men enig i at det er rart at bastanis får gode skussmål. har hatt prometheus og little big fun hjemme. begge var beamere full av forvrengning i nedre diskant og en frekvenskurve som (etter ørene) ikke lignet grisen.
    lxmini var en mye mindre og mye bedre konstruksjon. vil du ha litt størrelse på det isteden så anbefaler jeg desse. mye bedre enn bastanis!
    Tror du trenger å oppdatere deg litt på Bastanis. Wildhorn og Matterhorn er da hornhøyttalere
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ett eller annet mangler. Kanskje fordi ingenting mangler? Noe SR L300 på SRM 717 hadde mer av, (og det er en "varmere" amp enn KGSShv, og ikke like god) og som (kanskje) rør, R2R eller kassetter (som er mitt analoge alternativ) kan få tilbake også. Sikker er jeg ikke. Derimot er jeg sikker på at jeg i går ved senga satte på en Queen-kassett fra 1974 på min kassettspiller fra 1975, identisk med den jeg fikk på bursdagen min 7 år, og DET.....!
    Prøv å få tak i ein rørbasert originalforsterkar frå Stax. Hugsar ikkje om SRM 717 hadde rør, men det kan vere ei løysing med sånt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er da mange i dag som liker transparent elektronikk. Merker som DP, Boulder, ASR, Bryston, Hypex og Accuphase har stor fanskare. Tar vi med DACer er virker det som veldig mange som ser ut til å velge noe med lav forvrengning.

    Det er greit nok at dette ikke er for alle, men ikke så sikker på om "markedet generelt" etterspør farget elektronikk. Tror i grunnen det markedet er i ferd med og bli mindre og mindre med introduksjonen i senere år av bedre høyttalere, mer fokus på romintegrering, bruk av subwoofer og DSP.
    Jeg formulerte meg sikkert litt upresist så vi snakker nok forbi hverandre.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det var ikke meningen å fremstille det som at det ikke finnes noen som helst unntak. Jeg har også noen eksempler som er som å ha diskantelementet klistret til øra. Jeg tenkte mer at dersom 80% av topp 50 lista på spotify ikke kan lyttes til uten øreverk og hodepine, så er det sannsynligvis behov for noen justeringer lokalt. Jeg har ingen fasit. Konklusjonen er egentlig bare basert på at jeg har vanskelig for å tro at en stor andel av musikken som utgis er laget slik at man ikke kan lytte til den. Det sitter jo folk som hører på dette i studio, forhåpentligvis på flere høyttalere, og kanskje også på studiomonitorer som er EQet til en enda flatere og mindre tilgivende standard enn den vi har i hjemmet.
    Vel, kanskje det er gamlingane som er surmaga. Men det er utruleg kva ein kan venne seg til. Særleg om ein ikkje har så mykje erfaring med levande musikk. Det har vorte sjeldan vare etter kvart. Til og med korpsrørsla har skrumpa inn. Og kven spelar vel i band i dag? Ikkje utan å ha gått i musikkskulen fire-fem år iallfall...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Stor forskjell på hvor lett folk blir forført av et tillegg av harmonisk forvrengning og avvik. Ikke sikker jeg ville hatt like stort hakeslipp som Håkon Rognlien hadde, da DarTZeel slapp løs i Fidelitys storstue.

    Vi må bare leve med at vi har forskjellige evner og mål her i livet
    Nå var det ikke bare jeg som fikk hakelepp den dagen.

    Ei heller er jeg den eneste som opplever at det er noe grunnleggende riktig med gode SET Interstage-løsninger.

    Sånt burde skape en viss nysgjerrighet, i det minste, i stedet for å bare dra fram standardfrasen om 2.harmonisk og tilførsel av klanger som tilfeldigvis ligner på virkeligheten, uansett stemme eller instrumenttype.

    Men som tidligere nevnt et utall ganger, hobbyen har plass til alle innfallsvinkler, what ever floats your boat, i grunn. Det dreier seg om den enkeltes livskvalitet, om man ser på essensen her.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har fortsatt et par Oberon koblet opp til dynaBel Euforia. God match så vidt jeg kan høre, og de Euforiaene er bra «avslørende» for eventuell hardhet eller lyttetretthet. Hører likevel ikke noe slikt der.
    Helt motsatt opplevelse her selv med div pre. kald, steril lyd men de måler sikkert bra
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Nå var det ikke bare jeg som fikk hakelepp den dagen.

    Ei heller er jeg den eneste som opplever at det er noe grunnleggende riktig med gode SET Interstage-løsninger.

    Sånt burde skape en viss nysgjerrighet, i det minste, i stedet for å bare dra fram standardfrasen om 2.harmonisk og tilførsel av klanger som tilfeldigvis ligner på virkeligheten, uansett stemme eller instrumenttype.

    Men som tidligere nevnt et utall ganger, hobbyen har plass til alle innfallsvinkler, what ever floats your boat, i grunn. Det dreier seg om den enkeltes livskvalitet, om man ser på essensen her.
    Sånn jeg forstod det på deg var det hele gjengen og jeg skulle ønsket jeg selv en gang kunne overvære en slik hendelse. Og som jeg sier, det er ikke sikkert evnene og mulighetene for å fange opp dette ligger for meg.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Det er da mange i dag som liker transparent elektronikk. Merker som DP, Boulder, ASR, Bryston, Hypex og Accuphase har stor fanskare. Tar vi med DACer er virker det som veldig mange som ser ut til å velge noe med lav forvrengning.

    Det er greit nok at dette ikke er for alle, men ikke så sikker på om "markedet generelt" etterspør farget elektronikk. Tror i grunnen det markedet er i ferd med og bli mindre og mindre med introduksjonen i senere år av bedre høyttalere, mer fokus på romintegrering, bruk av subwoofer og DSP.
    Helt enig i det du skriver bortsett fra:
    "med introduksjonen i senere år av bedre høyttalere"

    Min erfaring er at høyttalere og elektronikk har fulgt hverandre i alle fall fra slutten av 70 årene til i dag.

    Linn LP 12, Mark Levinson ML-1, Electrocompaniet 25W , gjerne modifisert av Terje Sandstrøm og Quad ELS spilte fantastisk da.
    Solgte mine Rogers LS3/5A for 3-4 år siden, imponert hva de leverte med Eximus S1 II.
    Mener absolutt at Respons har fulgt med utviklinga av DP.

    Transparent elektronikk er veldig avslørende, dersom det er "feil" noen plasser så høres det.

    Svein Erik Børja: Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

    Har ingen kjennskap til rør siden fagprøven Radio & TV i 76, bortsett fra Katodestrålerøret.

    Husker at de ungdomstida telte man knapper og lys før man kjøpte noe, f. eks. overgangen fra Tandberg 6000x til 9000x.
    Stusser litt over at rørutstyr har så mange knapper, lys og VU meter, foretrekker minst mulig av sånt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig i det du skriver bortsett fra:
    "med introduksjonen i senere år av bedre høyttalere"

    Min erfaring er at høyttalere og elektronikk har fulgt hverandre i alle fall fra slutten av 70 årene til i dag.

    Linn LP 12, Mark Levinson ML-1, Electrocompaniet 25W , gjerne modifisert av Terje Sandstrøm og Quad ELS spilte fantastisk da.
    Solgte mine Rogers LS3/5A for 3-4 år siden, imponert hva de leverte med Eximus S1 II.
    Mener absolutt at Respons har fulgt med utviklinga av DP.

    Transparent elektronikk er veldig avslørende, dersom det er "feil" noen plasser så høres det.

    Svein Erik Børja: Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

    Har ingen kjennskap til rør siden fagprøven Radio & TV i 76, bortsett fra Katodestrålerøret.

    Husker at de ungdomstida telte man knapper og lys før man kjøpte noe, f. eks. overgangen fra Tandberg 6000x til 9000x.
    Stusser litt over at rørutstyr har så mange knapper, lys og VU meter, foretrekker minst mulig av sånt.
    Mente ikke med det utsagnet at det ikke har eksistert gode høyttalere tidligere. Det har det selvsagt og nevnte Quad er en høyttaler som er veldig god på noe.

    Men det har allikevel nå vært en utvikling av både drivere og høyttalere senere årene og ikke minst mye siden slutten av 70 årene som har løftet lydkvaliteten ytterligere. I tillegg er det i dag mye større fokus på romintegrering, bruk av ekstern bassløsning og DSP. Så utviklingen har gått sin gang og det gir bedre resultater for mange. Har sett flere bevege seg bort ifra elektronikk med høyere forvrengning når andre områder har fått et løft.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Mente ikke med det utsagnet at det ikke har eksistert gode høyttalere tidligere. Det har det selvsagt og nevnte Quad er en høyttaler som er veldig god på noe.

    Men det har allikevel nå vært en utvikling av både drivere og høyttalere senere årene og ikke minst mye siden slutten av 70 årene som har løftet lydkvaliteten ytterligere. I tillegg er det i dag mye større fokus på romintegrering, bruk av ekstern bassløsning og DSP. Så utviklingen har gått sin gang og det gir bedre resultater for mange. Har sett flere bevege seg bort ifra elektronikk med høyere forvrengning når andre områder har fått et løft.
    Hmm
    Har du lest #233, #236 og #237?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det har vore utvikling på høgtalarsida. Spesielt dette med aktive høgtalarar er ganske nyskapande. Og ein del høgtalarar nådde aldri sitt potensiale i stordomstida si, fordi dei ikkje hadde tilgong på god nok elektronikk. I farten tenkjer eg på Quad ELS 57, Mirage sine to største modellar, IMF, Dayton-Wright, Dalquist.
    På den andre sida har vi dei fantastiske horna og opne baffel-høgtalarar som hadde noko over seg som var ganske magisk, som er vanskeleg å gjenskape. Sjølv om det er gjort heiderlege forsøk (Avantgarde til dømes) På sist Hortenmesse (lenge sidan no) demonstrerte Jørn svært tydeleg kvalitetar over utstyr som var laga før eg vart fødd..., så bildet er ganske samansett og uoversikteleg.
    Men eg trur ikkje vi kjem til å oppleve fleire lydlege revolusjonar innan effektforsterkarsida. Berre den naturlege utviklinga av Watt pr kg. Kanskje ein desimal eller to ekstra når det gjeld vrenging, utan at det har så mykje å seie for kva vi høyrer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Sånn jeg forstod det på deg var det hele gjengen og jeg skulle ønsket jeg selv en gang kunne overvære en slik hendelse. Og som jeg sier, det er ikke sikkert evnene og mulighetene for å fange opp dette ligger for meg.
    2 av gutta kjøpte en sånn forsterker, resten av oss hadde ikke råd. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hmm
    Har du overhode lest #233, #236 og #237
    Kan ikke se at det er en motsetning til det jeg sier.
    Det er nå også slik at den type høyttaler har svakheter som f.eks: Vertikal lobing og kamfilter i et sensitivt området, elementer treffer ikke ørene på samme tid, delefrekvens i et lite optimalt området, unngår ikke tak eller gulvrefleksjoner, holder ikke konstant spredning spesielt langt ned i frekvens (hvis den i det hele tatt er konstant?) og har høyere forvrengning enn hva som er mulig med andre typer design.

    Det betyr ikke at en slik høyttaler ikke låter bra, men det kan gjøres ytterligere bedre slik jeg ser det og da kan det tenkes at det fungerer enda bedre med transparent elektronikk og at det faktisk blir mindre "avslørende".
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @Håkon_Rognlien du nevner lydmessige fordeler med SET.
    Men ser ikke at du nevner på hvilke høyttalere?
    Ikke tilfeldigvis Klipsch med horn vel?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Forandring fryder jo sies det. Alle kan ikke være like kjedelig og traus som meg selv - samme forsterkertype på 25 året
    Du vet, i den perioden vi var skribenter, hadde vi ganske gjennomdiskuterte og relevante referanseprodukter, så det var veldig bevisst, det hele. Ergo ble det også en del skifter. Selv hadde jeg til en hver tid et utvalg produkter av forskjellig slag. Som ex-skribent har jeg ganske enkelt valgt et oppsett jeg selv vil ha, med de kompromisser jeg selv kan leve med. F.eks. er fjernkontroll viktig for meg. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien du nevner lydmessige fordeler med SET.
    Men ser ikke at du nevner på hvilke høyttalere?
    Ikke tilfeldigvis Klipsch med horn vel?
    På en del horn, derav de fleste Klipsch-modeller.
    Generelt: Ganske effektive høyttalere, rimelig høy impedans, helst 2-veis med enkle filtre. Mitt eget eksempel er Doxa 8.2 Signature.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    [Q
    På en del horn, derav de fleste Klipsch-modeller.
    Generelt: Ganske effektive høyttalere, rimelig høy impedans, helst 2-veis med enkle filtre. Mitt eget eksempel er Doxa 8.2 Signature.
    Men den beste Klipsch høyttaleren har du vel aldri hørt Rognlien? Nemlig Klipsch Jubilee med TAD kompresjonsdriver. Da begynner vi å snakk om en teknisk god hornkonstruksjon, selv om spesielt det foldete hornet med doble elementer har sine svakheter.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    [Q

    Men den beste Klipsch høyttaleren har du vel aldri hørt Rognlien? Nemlig Klipsch Jubilee med TAD kompresjonsdriver. Da begynner vi å snakk om en teknisk god hornkonstruksjon, selv om spesielt det foldete hornet med doble elementer har sine svakheter.
    Dessverre, den har jeg aldri hørt. Den beste variasjonen jeg har hørt over temaet, er BHO's egenmodifiserte Klipschorn, drevet av Border Patrol. Fantastisk.
    1616328231979.png
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Større horn med konstant spredning er andre boller Rognlien. Kan ikke sammenlignes IMO.

    Dagens saksete uttalelse fra ASR som treffer dette emnet. Til glede for noen og sikkert kraftig irritasjon for andre!
    I fail to see why one would want to put things in the signal chain that makes things worse (distortion wise). I think introducing the "tube sound" is trying to address a problem that doesn't exist. With today's ultra low distortion DACs and Amps, you can peel away layers and get very close to the mix intended and heard in the studio. If you are not happy with this result, you should probably reconsider your speakers (ie upgrading, adding subs, addressing room nodes with dsp). Adding tubey distortion seems a very blunt and unsophisticated way to change the sound with unpredictable results. IMHO, going in the wrong direction, man.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Større horn med konstant spredning er andre boller Rognlien. Kan ikke sammenlignes IMO.

    Dagens saksete uttalelse fra ASR som treffer dette emnet. Til glede for noen og sikkert kraftig irritasjon for andre!
    :) Lar meg ikke akkurat irritere, jeg hører fortsatt det jeg hører, og har det veldig fint med det. Jeg er motsatsen til alt ASR står for! :D
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    En forsterker med lav forvrengning gjengir det som er i miksen. Intet mer eller mindre og så består resten av lyden av de andre elektriske komponentene, høyttalerne og rommets akustikk hvor de to siste utgjør mest. Så her det vel heller snakk om at rør eller rettere sagt enkelte rørforsterkere tilfører noe ekstra utover det som ligger på platen.

    Og det er selvsagt ingenting feil å si at man liker det, men tror dette vil variere mye fra anlegg til anlegg og til dels i forhold til innspillingene.
    Det er forskjell på å gjengi det som er på opptaket med klangfarger, harpiksgniss og det hele, og å produsere en klang som ikke er tilstede på opptaket. Da er man over på effektbokser og lydproduksjon. For meg blir det veldig rart å beskrive fravær av tilført farging som at utstyret «ikke greier å gjengi klang». Det er jo eksakt hva det gjør, hverken mer eller mindre. Om man selv liker det eller foretrekker varianten med ekstra ketchup på alt er noe annet.
    Da har vi kanskje oppklart det som har vært en liten misforståelse fra min side. Jeg har tenkt på den naturtro klangen som rørutstyr ofte greier å gjengi, som en type klang som faktisk finnes i opptaket og som rørutstyr evner å gjengi bedre enn andre teknologier. Mens andre, i dette tilfelle dere Bjørn og Asbjørn, ser på denne klangen som farging av opptaket og ikke noe som originalt befinner seg der.

    Med disse litt mer klargjorte utgangspunktene føler jeg ihvertfall at vi ikke diskuterer forbi hverandre.

    Men kan man fra et teknologisk synspunkt fastslå at forskjell i klang mellom rørutstyr og annet utstyr har sin årsak i at rør farger det originale opptaket, og ikke det faktum at rørutstyr er bedre rent teknologisk til å gjengi klang?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Jeg lurer på hvor mange ganger det er mulig å gjenta de samme budskapene/påstandene i samme tråd :)?

    JP
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dersom det finnes en klang i opptaket, som rørutstyr gjengir, hva kan så være grunnen til at denne klangen da ikke gjengies av transistorer??
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men kan man fra et teknologisk synspunkt fastslå at forskjell i klang mellom rørutstyr og annet utstyr har sin årsak i at rør farger det originale opptaket, og ikke det faktum at rørutstyr er bedre rent teknologisk til å gjengi klang?
    Jeg mener jo det. Nå er ikke «rør-lyd» noe entydig begrep, så det kan være alt fra avvikene i frekvensgang når en forsterker med høy utgangsimpedans kobles til en høyttaler med berg-og-dal-bane som impedanskurve, til dashen med lavereordens ulineær forvrengning som kommer fra magnetisk hysterese i utgangstrafoene. Rørene selv kan være ganske lineære, men de trives best med høye spenninger og lite strøm, så det er ikke noen spesielt naturlig match til å drive høyttalere. Derfor utgangstrafoene, med alt som skjer i en ferromagnetisk jernklump i signalveien.

    På den andre siden er ikke «klang» et spesielt veldefinert begrep, det heller, men jeg går ut fra at vi mener klangfarge og overtonestruktur (timbre på engelsk), ikke dansebandenes klangboks på vokalen (reverb på engelsk).

    Den klangfargen er jo nettopp styrt av frekvensgang og overtonestruktur, så det er vel ganske opplagt at hørbar lineær og ulineær forvrengning vil påvirke opplevd klangfarge. Definisjonen av ulineær forvrengning er jo å tilføre toner og frekvenser som ikke var i det opprinnelige signalet. Da er det vel heller ikke så vanskelig å vise at en dings som videreformidler det som er på opptaket uten å endre, legge til eller trekke fra noe, gjengir det opprinnelige signalet bedre enn en dings som legger til toner som ikke var på opptaket.

    Smak og behag er noe annet.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    På en del horn, derav de fleste Klipsch-modeller.
    Generelt: Ganske effektive høyttalere, rimelig høy impedans, helst 2-veis med enkle filtre. Mitt eget eksempel er Doxa 8.2 Signature.
    Lite kjennskap til Doxa.
    Når det gjelder Klipsch så leser en ut av specs at dem er litt for glad i strekke delefrekvens på horna vel lavt.
    Dette blir det distorsjon av, rippel i loding i hornet, resonanser, som videre slår tilbake på driver, som igjen går tilbake til forsterker.
    En SET har lavere dempefaktor enn typisk klasse D og vil dermed håndtere impedanser i hornet på forskjellig måte.
    I så måte kan nok en SET være svakere der en peaker i loading i hornet eller resonanser, derfor kan en nok få bedre resultat med en SET enn en klasse D.

    Det som er det mest korrekte å gjøre er egentlig få horna innenfor der spilleområdet som de bør være, da vil det fort ha mindre betydning hva forsterker en putter fremfor.

    Skal en dog til bunns i dette må en nesten måle både frekvensrespons, se på GD, og måle impedans og sammenligne på en gitt horn/driver kombinasjon.

    Det ligger helt naturlige forklaringer en plass.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Lite kjennskap til Doxa.
    Når det gjelder Klipsch så leser en ut av specs at dem er litt for glad i strekke delefrekvens på horna vel lavt.
    Dette blir det distorsjon av, rippel i loding i hornet, resonanser, som videre slår tilbake på driver, som igjen går tilbake til forsterker.
    En SET har lavere dempefaktor enn typisk klasse D og vil dermed håndtere impedanser i hornet på forskjellig måte.
    I så måte kan nok en SET være svakere der en peaker i loading i hornet eller resonanser, derfor kan en nok få bedre resultat med en SET enn en klasse D.

    Det som er det mest korrekte å gjøre er egentlig få horna innenfor der spilleområdet som de bør være, da vil det fort ha mindre betydning hva forsterker en putter fremfor.

    Skal en dog til bunns i dette må en nesten måle både frekvensrespons, se på GD, og måle impedans og sammenligne på en gitt horn/driver kombinasjon.

    Det ligger helt naturlige forklaringer en plass.
    Kjenner til alt det der. Derfor er noen Klipsch-modeller klart bedre egnet enn andre.
    RF3 Mk2 er en latterlig billig inngang til veldig heldig horn-hybrid lyd.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har tenkt på den naturtro klangen som rørutstyr ofte greier å gjengi, som en type klang som faktisk finnes i opptaket og som rørutstyr evner å gjengi bedre enn andre teknologier.
    Du er ikke alene om dette. Det er flere som mener at "noe" som går tapt med andre forsterkerteknologier men som "raka rør" altså klarer å formidle.
    For meg som har brukt hundrevis av timer på å kikke på signaler gir dette ikke mening. Hvor er disse signalene?
    Ikke kan jeg se dem på den digitale versjonen av musikken som ligger på en plate/datafil og ikke kan jeg se dem på måleutstyret jeg bruker heller.

    Det jeg imidlertid (svært enkelt) kan se er at rørforsterkere legger til saker og ting på mange forskjellige måter. Det er ikke bare andre harmonisk som noen liker å forenkle det til.
    Den logiske slutningen er selvfølgelig at det er dette tillegget som skaper lyden fra rørbaserte eller andre teknologier.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^^Det er et spennende tema, Armand. :)
    For meg er det da sånn at dette tillegget av en eller annen grunn låter som en kopi av virkeligheten, helt ubegripelig.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    Tror du trenger å oppdatere deg litt på Bastanis. Wildhorn og Matterhorn er da hornhøyttalere
    Fordi Robert sier så? lol. dette er en morsom fyr med svært drøye teorier. beskrivelsen av lyden fra de høyttalerene hans jeg hadde hjemme selv var helt latterlig feilaktig.

    dette er "horna" i bastanis:
    "The construction can be defined most precisely as BVR (Big Vent Reflex).
    Its behavior is closer to the bass-reflex rather than to a veritable back-loaded horn.
    My experience with BVR shows, that precision of the contour is extremely critical for bass reproduction and it is not recommended to be divided to linear section like the discussed construction.
    The mouth area is too large at a glance, but I cannot say more without the T/S parameters of the bass driver...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn