Diverse Er fokus på måling en hindring for god lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Måling og data på dei ulike komponentane er eit veldig godt hjelpemiddel til å kome fortare fram til eit godt system.
    Eg savner Highfidelity. Dei hadde sakleg vurdering av utstyr som inkluderte målingar i tillegg til subjektive lyttetestar.
    I tillegg til data må ein sjølvsagt nytte øyra, og dei kalibrere ein jamt og trutt med å gå på konserter (spele sjølv eller bare lytte).

    Lyden heime har vore rimeleg bra i lang tid, men nyfiken som eg er kjøpte eg inn Umik-1 og lasta ned REW for ei tid tilbake og tok nokre målingar.
    Eg er rimeleg nøgd med lyden heime enda. Men eg kjøper på armar, pickuppar, ... likevel.
    Får vel sei som far pleidde å sei; Det er ikkje skikkeleg hobby viss det ikkje koster litt.

    Eg trur ikkje fokuset på måling er til hinder for god lyd, eg trur mest det er ei forutsetning.
    Men det er sjølvsagt lov å prøve og feile. Det er jo slik verda har gjort framsteg når eg tenkjer meg om.

    Peder
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nei. Ikke i nærheten engang.

    Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med «fokus på måling», men jeg er helt sikker på at jeg ikke ville vært i stand til å få såpass god lyd som jeg har nå uten å ha brukt litt tid med målemikrofon og frekvenssveip for å forstå hva som foregår og forstå hva som kan gjøres med det. Å prøve å gjøre det samme i en evig prøve & feile-runddans med tilfeldige komponentbytter og det som verre er ville kostet 10x så mye, tatt 10x mer tid, og neppe kommet stort lenger enn 1/10 av veien.

    Så er det som alltid et spørsmål om hva man mener egen hobby går ut på. Hvis hovedpoenget er å stadig kjøpe og selge bokser, så velbekomme. Men det er ikke det min hobby går ut på. Jeg er mer opptatt av å komme frem til god lyd, som man kan høre med ørene, ikke å bytte komponenter til stadighet.
    Tja.. Hva mener jeg..?

    For deg f.eks med god kompetanse går det nok fint.
    Men jeg tenker kanskje mer på de uten noe som helst kompetanse.
    Og som ikke klarer legge fra seg målingen etter de har fått justert la oss si, til det bedre. 😊
    De blir liksom aldri ferdige..

    Gjør en kinoforsterker før forsterkerne det like godt som det vi holder på med?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Her brukes det aktiv deling, og de første årene justerte jeg delefrekvens og gain kun ved å lytte meg frem til hva jeg syntes låt best. Senere har jeg fått meg minidsp og har brukt litt tid på måling for å finne rett frekvens, bratthet på filter samt lagt på litt eq i bassen.
    Når det var noenlunde på plass ble microfonen pakket bort. Litt sånn set & forget.
    Måling og justering evt med dsp er viktige verktøy. Man kan klare seg uten også. Det kommer litt an på hvilke høyttalere man har og hva man vil oppnå.
    Og så er det akustikken da, det er jo også et kapittel for fremgangsmåte både med og uten målinger.

    Men svaret på trådspørsmål blir nok at ja, jeg tror det kan komme i veien for musikken, hvis hobbyen endrer fokus til å få frekvensgangen "perfekt"..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det som forundrer meg er at folk velger å ha en haug med meninger om måling til tross for at en ikke har peiling på hva det går i.
    Det kan være flere årsaker til at en måler.

    Meg, Asbjørn, og mange flere setter sammen høyttalerne selv.
    Vi bruker dermed målinger til å korrigere drivere, sette delefrekvenser, voicing osv.
    Skulle en forsøkt det samme uten måling, bare med å lytte, ville en ikke komt i mål rett og slett.
    Sette opp høyttalere uten måling ville vert omtrent like dumt som å skifte propell på en båt i fart...

    Skal en fikse på akustikk er det lurt å måle.

    Skal en kjøre romkorreksjon med DSP må en måle, ellers veit ikke DSPen hva den skal gjøre.

    Måle for plassering av høyttalerne.

    osv.

    Når en måler så bør en jo helst vite litt om hva en måler og hva tiltak en kan gjøre. Det er vel ingen som sier det er helt enkelt.


    Har ingenting i mot at folk kjøper ferdig høyttaler, forsterker etc og bare spiller musikk og nyter det.
    Men altså, å snu det til at straks man har målemic at det er fare for at en blir narkoman på måling....
    Give me a fuckin break!!

    Selv hadde jeg aldri hatt den lyden jeg har i dag uten å måle. Så måling har vert et hjelpemiddel for god lyd.

    Låter det ikke bra etter å ha målt og tweaket DSP, ja da har en gjort noe feil.
    Begynn på nytt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg tenker kanskje mer på de uten noe som helst kompetanse.
    Og som ikke klarer legge fra seg målingen etter de har fått justert la oss si, til det bedre. 😊
    De blir liksom aldri ferdige..
    Vet du om noen sånne? Mitt inntrykk er vel heller at man justerer seg inn, legger bort målemikrofonen, og så hygger seg med musikk de neste 10 årene. Uten denne evige runddansen med å bytte i jakt på «matching» ut fra subjektive anmelderes synspunkter.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vet du om noen sånne? Mitt inntrykk er vel heller at man justerer seg inn, legger bort målemikrofonen, og så hygger seg med musikk de neste 10 årene. Uten denne evige runddansen med å bytte i jakt på «matching» ut fra subjektive anmelderes synspunkter.
    Her korrigerer du først lovemusic for å tegne feil bilde av dem som (aktivt demonstrerer at de) måler, for deretter å latterliggjøre alle andre (?). Parentesene markerer det bevisst uuttalte, slik jeg forstår det. Jeg kan ikke se at du generaliserer eller overdriver mindre enn den du anklager for nettopp det samme.

    Jeg synes ikke dette tegner noe riktig bilde av den jevne lydinteresserte. De fleste som er aktive her kombinerer objektive og subjektive betraktningsmåter, om enn med ulik vektfordeling. Og "runddansen" handler mer om utprøving av ulike kompromisser i forhold til individuell smak og forutsetning enn aversjon mot å skaffe seg mer kunnskap.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg startet en tråd for en tid tilbake der jeg advarte folk mot å legge for mye i målinger uten at de VIRKELIG vet hva de holder på med. Da fører det ikke alltid til bedre lyd, men ofte til mer nevroser.

    Samtdig vil jeg advare mot produsenter som ikke tar den pragmatiske siden av ingeniørfaget seriøst.
    Dette du her hevder tror jeg 110 % på - gjeldende begge deler.

    Samtidig lurer jeg på om musikkanlegg som koster fra hundre tusen og oppovere med burde vært solgt med et tillegg - kall det for en tilleggsdel men allikevel som en iboende del av handelen - et hjemmebesøk av en «lyd-doktor» (som eksempelvis deg selv Snickers-is til la oss si 5.000 ekstra) i hensikt bedre utnyttelse av det solgte utstyret.

    På den annen side, jeg har aldri hatt et lyttrom jeg mener har forringet lyden eller bydd på noen problemstillinger - aldri! Men, med besøk av en type Snickers-is med målenikrofon & sånt så kan det jo tenkes jeg hadde blitt gjort oppmerksom på forhold som hadde gjort lytteopplevelsen enda større.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Dette du her hevder tror jeg 110 % på - gjeldende begge deler.

    Samtidig lurer jeg på om musikkanlegg som koster fra hundre tusen og oppovere med burde vært solgt med et tillegg - kall det for en tilleggsdel men allikevel som en iboende del av handelen - et hjemmebesøk av en «lyd-doktor» (som eksempelvis deg selv Snickers-is til la oss si 5.000 ekstra) i hensikt bedre utnyttelse av det solgte utstyret.

    På den annen side, jeg har aldri hatt et lyttrom jeg mener har forringet lyden eller bydd på noen problemstillinger - aldri! Men, med besøk av en type Snickers-is med målenikrofon & sånt så kan det jo tenkes jeg hadde blitt gjort oppmerksom på forhold som hadde gjort lytteopplevelsen enda større.
    Nå selges vel de tjenestene du snakker om her allerede!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som mange misforstår målinger totalt her inne, og muligens overdriver de enda mer for å la andre misforstå også? Synes Asbjørn nevner det godt i sitt siste innlegg her, når man måler og er fornøyd så er det ikke at man flittig er frem med mic for å måle i etterkant.
    Litt det samme med rom-korreksjon, man gjør det en gang også er man ferdig og tenker ikke mer på det. Man forbedrer vel bare akustikken i rommet en gang også og får det til å sitte med en gang så er man ferdig. Da får man også tid til å bare sette seg ned å nyte musikken i etterkant.
    Er det slik at de som er i mot målinger på lyden driver og flytter puter og høyttalere på måfå hver gang de skal høre på musikk eller måler avstanden imellom høyttalere og sitteposisjon for å se om stolen er blitt flyttet av kjærringa om lyden høres litt off ut?
    Eller skroter noen målinger såpass at de bare bytter høyttalere og ikke vurderer å flytte høyttalere 10 cm engang før de bytter de ut, for å få akkurat det samme problemet med neste par høyttalere og tenker da at da er det forsterkeren som må byttes ut og bytter den da ut og akkurat det samme inntreffer? Man ender da opp med 10-20 høyttalere før man treffer et par som er såpass sære at de passer til rommet, det samme gjelder forsterkere som mulig kan passe til de sære høyttalerne og ender da også opp med en sær amp som ikke passer til noe annet den heller.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.432
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke se problemet med å være opptatt av måle av og til. Men jeg leser om folk som bruker halvparten av levetiden på justere å kalibrere en projektor i stede for å se film, synes jeg det blir litt crazy. Samme med lyd. Mål gjerne, men la nå hovedfokus bli å spille musikk.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Målinger handler om interesse, formål, kompetanse og ambisjoner.

    Jeg har foreløpig ikke brukt måleutstyr, og har ikke særlig interesse i å drive på med det.
    Syns det er gøy å jobbe seg frem kun med bruk av hørselen.

    ...men ambisjoner kan tvinge det frem. Da om man enten tar læringskurven selv eller leier inn kompetanse til et spesifikt formål.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Et nysgjerrig spørsmål til dem som ikke bryr seg om målinger og har platespiller: Hvordan forholder man seg til installering av pickup mv. når produsenten oppgir anbefalt stifttrykk og andre ting?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Et nysgjerrig spørsmål til dem som ikke bryr seg om målinger og har platespiller: Hvordan forholder man seg til installering av pickup mv. når produsenten oppgir anbefalt stifttrykk og andre ting?
    Hehe..Lurespørmål... Min pu er installert på øyemål, skjønn , flaks og ører ...Låt overraskende bra...Og når jeg målte da var mål overens med anbefalinger.. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hehe..Lurespørmål... Min pu er installert på øyemål, skjønn , flaks og ører ...Låt overraskende bra...Og når jeg målte da var mål overens med anbefalinger.. :)
    Vinyl er et tilgivende format. Likevel holder jeg meg strengt til produsentens data. Jeg tror faktisk det tar kortere tid også enn å lytte seg frem til stifttrykk, impedanse, vinkel mv.

    Kanskje jeg er litt lat? ;)
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vinyl er et tilgivende format. Likevel holder jeg meg strengt til produsentens data. Jeg tror faktisk det tar kortere tid også enn å lytte seg frem til stifttrykk, impedanse, vinkel mv.

    Kanskje jeg er litt lat? ;)
    Alle "målere" er såklart late, de tenker kun ferdigtygde tanker med en påtredd måle-mic... Mens fritenkerne sitter og grubler, kjenner på sin individuelle smak og får derav et lydbilde som er langt mer analogt og riktig ifht instrumenter enn noen digital måling kan gjøre....?? NOT! :LOL:
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    257
    Antall liker
    333
    Torget vurderinger
    1
    Vi må jo ikke glemme at det faktisk er moro å måle og styre på litt da! Det kan være en viktig del av hifi hobbyen for mange. Selv har jeg gjort det mye tidligere. Det
    var veldig morsomt og interessant!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Et nysgjerrig spørsmål til dem som ikke bryr seg om målinger og har platespiller: Hvordan forholder man seg til installering av pickup mv. når produsenten oppgir anbefalt stifttrykk og andre ting?
    Et nysgjerrig spørsmål til dem som ikke bryr seg om målinger og har platespiller: Hvordan forholder man seg til installering av pickup mv. når produsenten oppgir anbefalt stifttrykk og andre ting?
    eeeh !!!??? 😱🤪😳
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg måler forsåvidt bare rommet, høytaler og sub integrasjon tar Audiolense målinger seg av (håper jeg)... Målinger i REW tar jo hele pakken, sef, men det er endringer i rommet som jeg gjør at jeg tar målinger. Prøver å optimalisere alle sitteplassene bak i rommet, det er f... ikke lett. Går det an og bruke motfase subber på bakveggen uten SBA array eller lign. på fremveggen og slike ting? Livet hadde vært lettere uten alle disse veggene... :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skjønner ikke målinger annet enn det jeg hører med mine egne ører, jeg vet stort sett hva som gjør at lyden ikke er 100%, men jeg føler ikke at jeg trenger konklusjonen en måling gir. Jeg vet jeg har problemer, men å gjøre noe med de er uaktuelt enten det er demping/diffusering eller dsp, så jeg lever lykkelig vitende om problemene. Ønsker ikke korrigering av lyden min i stereo, livet er ikke perfekt og jeg trenger ikke perfekt lyd heller. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg måler forsåvidt bare rommet, høytaler og sub integrasjon tar Audiolense målinger seg av (håper jeg)... Målinger i REW tar jo hele pakken, sef, men det er endringer i rommet som jeg gjør at jeg tar målinger. Prøver å optimalisere alle sitteplassene bak i rommet, det er f... ikke lett. Går det an og bruke motfase subber på bakveggen uten SBA array eller lign. på fremveggen og slike ting? Livet hadde vært lettere uten alle disse veggene... :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    Helt sikker på det? Har du prøvd? :)


    Inne



    30 dB.JPG




    Ute foregående side i tråden og denne side

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er stor nytte å måle litt, for å se hva som skjer og ikke bare høre. Om noe ikke stemmer så er det fint å ta en avsjekk med mic for å se hva som har skjedd eller hva som må til. Så er det bare å prøve seg litt frem, det er litt prøving og feiling der også selv om man måler. Og noen frekvenser kjenner man på kroppen, men de hører man ikke. Da er det jo også fint å se hva som skjer, jeg hører ikke noe under 25Hz. Hvordan vet jeg at jeg ikke hører noe under der? Jeg har testet og målt.. Men man kjenner definitivt det som skjer under 20Hz også, selv om man ikke hører så lavt så er målemic et fint instrument og hjelpemiddel. Og ikke minst kan man lære litt av egne ører også med å bruke det sammen med ørene og hvordan lyden påvirker positivt/negativt på kurvene.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg dømmer ingen, har målt selv, men bare som bekreftelse på det jeg synes jeg hørte og det stemte ganske bra. De/dere som måler ved endringer, blir dere mer og mer fornøyd med hvordan det låter? Mine høyttalere og lytteposisjon har vært uendret siden Juni/Juli 2020 og jeg er like fornøyd nå som jeg var da, personlig ønsker jeg ingen endring eller "forbedring". I så fall av bilde på veggen som vibrerer med på Tyga's Rack City :LOL:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet du om noen sånne? Mitt inntrykk er vel heller at man justerer seg inn, legger bort målemikrofonen, og så hygger seg med musikk de neste 10 årene. Uten denne evige runddansen med å bytte i jakt på «matching» ut fra subjektive anmelderes synspunkter.
    Ja.. Gjør nok det.. For noen kan det bli slik ser jeg, og det er jo litt synd når det blir målingene som omtrent dominerer dagene.
    Men joda.. For alle dere som klarer bruke det som en redskap er det til nytte.

    For ordens skyld gjelder det ikke meg 😊men..
    For de som ble hekta og målinger dominerer hvetdagene, hva skal de gjøre?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det som forundrer meg er at folk velger å ha en haug med meninger om måling til tross for at en ikke har peiling på hva det går i.
    Det kan være flere årsaker til at en måler.

    Meg, Asbjørn, og mange flere setter sammen høyttalerne selv.
    Vi bruker dermed målinger til å korrigere drivere, sette delefrekvenser, voicing osv.
    Skulle en forsøkt det samme uten måling, bare med å lytte, ville en ikke komt i mål rett og slett.
    Sette opp høyttalere uten måling ville vert omtrent like dumt som å skifte propell på en båt i fart...

    Skal en fikse på akustikk er det lurt å måle.

    Skal en kjøre romkorreksjon med DSP må en måle, ellers veit ikke DSPen hva den skal gjøre.

    Måle for plassering av høyttalerne.

    osv.

    Når en måler så bør en jo helst vite litt om hva en måler og hva tiltak en kan gjøre. Det er vel ingen som sier det er helt enkelt.


    Har ingenting i mot at folk kjøper ferdig høyttaler, forsterker etc og bare spiller musikk og nyter det.
    Men altså, å snu det til at straks man har målemic at det er fare for at en blir narkoman på måling....
    Give me a fuckin break!!

    Selv hadde jeg aldri hatt den lyden jeg har i dag uten å måle. Så måling har vert et hjelpemiddel for god lyd.

    Låter det ikke bra etter å ha målt og tweaket DSP, ja da har en gjort noe feil.
    Begynn på nytt.
    😂
    Blir rene politikken dette her 😁
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Måling er et verktøy for å raskere komme frem til ønsket lyd. Enig i innspill tidligere her med at man med måling unngår den evige oppgraderings-runddansen. At man måler betyr ikke at lyden skal være pannekakeflat; man har sine preferanser, men kan ikke helt se konflikten mellom å vite hva man vil oppnå vs å ikke ha peiling og bare prøve bingo kombinasjoner til man finner det man synes høres bra ut. Selv bruker jeg mest tid på lytting og måling er kun et verktøy. Måling og lytting i kombinasjon er en prosess som medfører økt forståelse også.

    F.eks integrere x antall subber uten måling ser jeg på som en umulig oppgave. Ikke bare basert på frekvenskurven, men tid er nøkkelen her.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mitt inntrykk er vel heller at man justerer seg inn, legger bort målemikrofonen, og så hygger seg med musikk de neste 10 årene. Uten denne evige runddansen med å bytte i jakt på «matching» ut fra subjektive anmelderes synspunkter.
    Jeg ser ikke helt interessemotsetningen, eller grunn til å sette grupper i «bås» slik du gjør her. Nå er det jo flere helt andre årsaker, enn mangel av måleresultater, til at mange søker andre, nye produkter i kjeden.
    Og relativt mange av de som har målt seg frem til «optimalisert» lyd bytter nok ut komponenter i tilnærmet like høy frekvens som «de andre», men kanskje basert på et litt annet utgangspunkt.

    Jeg ser helt klare fordeler med målinger, da relativt enkle grep kan gjøre underverker. Jeg tenker i første rekke da på refleksjoner og andre unoter i rommet. Mht lydkarakteristikken så har vi ulike preferanser mht gjengivelse - og en del foretrekker definitivt «forvrengt» lyd fremfor mer «korrekt» kildegjengivelse, så det er egentlig to ulike diskusjoner.

    Jeg har selv, med bakgrunn i subjektive anmelderes synspunkter, med hell testet produkter i eget oppsett. I hovedsak har de subjektive vurderingene samsvart bra meg egen opplevelse, så helt på jordet er det jo ikke. Ikke på noen måte «bulls eye», men svært ofte godt retningsgivende (sammen med spec) på hvorvidt et produkt bør være på shortlist, eller ikke.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som mange misforstår målinger totalt her inne, og muligens overdriver de enda mer for å la andre misforstå også? Synes Asbjørn nevner det godt i sitt siste innlegg her, når man måler og er fornøyd så er det ikke at man flittig er frem med mic for å måle i etterkant.
    Litt det samme med rom-korreksjon, man gjør det en gang også er man ferdig og tenker ikke mer på det. Man forbedrer vel bare akustikken i rommet en gang også og får det til å sitte med en gang så er man ferdig. Da får man også tid til å bare sette seg ned å nyte musikken i etterkant.
    Er det slik at de som er i mot målinger på lyden driver og flytter puter og høyttalere på måfå hver gang de skal høre på musikk eller måler avstanden imellom høyttalere og sitteposisjon for å se om stolen er blitt flyttet av kjærringa om lyden høres litt off ut?
    Eller skroter noen målinger såpass at de bare bytter høyttalere og ikke vurderer å flytte høyttalere 10 cm engang før de bytter de ut, for å få akkurat det samme problemet med neste par høyttalere og tenker da at da er det forsterkeren som må byttes ut og bytter den da ut og akkurat det samme inntreffer? Man ender da opp med 10-20 høyttalere før man treffer et par som er såpass sære at de passer til rommet, det samme gjelder forsterkere som mulig kan passe til de sære høyttalerne og ender da også opp med en sær amp som ikke passer til noe annet den heller.
    Forstår alle målinger som holder på med det?
    Dvel litt med det..
    Det er vel viktig og skjønne.
    Ofte virker det som at en må ha snorrett frekvens vs db og da blir det mye skryt fra andre innpå her og andre forum.
    Men jeg tar ikke med dere som kan dette, under disse spørsmålene.

    Mange har jo fått inntrykk av at det bare er å få seg en mic og laste ned rew eller noe.. Så uten peiling, justere en seg bort eller mest mulig flat. Flat er best, for det har vi jo alle lært oppigjennom de siste tiårene.
    Frustrasjonen av lyden så, blir da bare til at en kvitter seg med utstyret.
    Synd igjen..

    Hvor er fasiten på hvordan dette skal være?
    Ikke fasit? Hmm.. Opp til hver og en ja.. Hmm..
    Igjen, hva med de som ikke kan dette?
    Hvor skal de få hjelp? Har vi en tråd her inne?

    Nå sist, spør jeg både for alle de som slit og for så vidt meg selv, som enda ikke har kjøpt mic.

    Uansett, Høyttalere og anlegg skiftes hos meg fordi jeg vil gjennom de fleste merker for å undersøke hva jeg liker og ikke. Min lærdom og det har ingenting med manglende måling å gjøre eller at jeg ikke får de til i rommet.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har faktisk gått motsatt vei; jeg reduserer effekten av DSP og har funnet en balanse mellom hva som måler bra og hva som låter bra. Man skal ikke eller bør ikke fjerne rommet helt via DSP. Frekvenskurven er jo bare en del; timing er minst like viktig.

    Ref oppgradering, jeg har faktisk ingen planer om å bytte ut noe i systemene mine nå. Alt er perfekt og har vært perfekt lenge. At jeg har ytterligere litt å hente på kalibreringssiden betyr bare at jeg må sette av litt tid; ingen behov for flere innkjøp. Så oppgradering ser jeg ingen behov for, skal noe gjøres er det å legge til flere høyttalere :)

    Surround1 og Surround2 + VOG (T0) er det som eventuelt står på listen. Noe som vil gi 13.4.10
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    257
    Antall liker
    333
    Torget vurderinger
    1
    Forstår alle målinger som holder på med det?
    Dvel litt med det..
    Det er vel viktig og skjønne.
    Ofte virker det som at en må ha snorrett frekvens vs db og da blir det mye skryt fra andre innpå her og andre forum.
    Men jeg tar ikke med dere som kan dette, under disse spørsmålene.

    Mange har jo fått inntrykk av at det bare er å få seg en mic og laste ned rew eller noe.. Så uten peiling, justere en seg bort eller mest mulig flat. Flat er best, for det har vi jo alle lært oppigjennom de siste tiårene.
    Frustrasjonen av lyden så, blir da bare til at en kvitter seg med utstyret.
    Synd igjen..

    Hvor er fasiten på hvordan dette skal være?
    Ikke fasit? Hmm.. Opp til hver og en ja.. Hmm..
    Igjen, hva med de som ikke kan dette?
    Hvor skal de få hjelp? Har vi en tråd her inne?

    Nå sist, spør jeg både for alle de som slit og for så vidt meg selv, som enda ikke har kjøpt mic.

    Uansett, Høyttalere og anlegg skiftes hos meg fordi jeg vil gjennom de fleste merker for å undersøke hva jeg liker og ikke. Min lærdom og det har ingenting med manglende måling å gjøre eller at jeg ikke får de til i rommet.
    Hifi handler om mye mer enn lyd som du sier, for eksempel eierglede av mange fete produkter. Som man ønsker å oppleve.
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    257
    Antall liker
    333
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har faktisk gått motsatt vei; jeg reduserer effekten av DSP og har funnet en balanse mellom hva som måler bra og hva som låter bra. Man skal ikke eller bør ikke fjerne rommet helt via DSP. Frekvenskurven er jo bare en del; timing er minst like viktig.
    Akkurat det samme gjør jeg selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du @lovemusikk hva med å lese igjennom det du skrev og drøfte dette litt med seg selv. Jeg er helt sikker på at noen tar seg bryet og prøver å forklare deg hvor du går på snørra med ditt resonnement. Jeg velger bare å sitte her i stille forundring og lure på om du kom gående ut av høna til mor di. 😮
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Forstår alle målinger som holder på med det?
    Dvel litt med det..
    Det er vel viktig og skjønne.
    Ofte virker det som at en må ha snorrett frekvens vs db og da blir det mye skryt fra andre innpå her og andre forum.
    Men jeg tar ikke med dere som kan dette, under disse spørsmålene.

    Nå sist, spør jeg både for alle de som slit og for så vidt meg selv, som enda ikke har kjøpt mic.

    Uansett, Høyttalere og anlegg skiftes hos meg fordi jeg vil gjennom de fleste merker for å undersøke hva jeg liker og ikke. Min lærdom og det har ingenting med manglende måling å gjøre eller at jeg ikke får de til i rommet.
    Jeg vil ikke påstå at jeg er en guru på målinger, men jeg synes det er interessant som jeg nevnte og ikke minst lærerikt. En mic koster ikke all verden heller (500-1000?), og en laptop har vel de aller fleste og REW er gratis så en brøkdel av annleggene til de fleste her inne.. Skjønner at det kan være noe skummelt for de fleste, men om man får tatt en måling og legger den ut her inne og spør litt så får man jo hjelp selv om man ikke ønsker rett kurve. Når man bor 100 mil unna, så er det lettere å se på en måling enn å ta et hjemmebesøk (og ihvertfall i disse covid-tider) og flere her inne har god kompetanse på måling. Om man trenger hjelp for å få lyden imot der man vil, så mener jeg at en måling sier mer enn ord (nøytral, oppløst diskant, fast bass) og har man fase-feil så kan det jo hende at noe ikke høres helt rett ut og målingen avslører jo fort dette for de som kan REW og analysere målingene. :)
    DSP retter opp i mye rusk, men av og til ønsker man litt mer egen smak på lyden og da er det nyttig med måling for å få justert litt targets selv i etterkant. 1 dB+/- på enkelte områder i frekvens utgjør mer på lyden enn man skulle tro, det kan gå fra slitsomt til behagelig når man hører på musikk.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hifi handler om mye mer enn lyd som du sier, for eksempel eierglede av mange fete produkter. Som man ønsker å oppleve.
    Personlig synes jeg oppgradering er noe herk. Tar tid og koster masse penger. Så jeg har de siste 10 årene snudd om på strategien; jeg kjøper det jeg ønsker å ha og har funnet ut at man sparer penger på å kjøpe komponentene man vil ha selv om de har en kost som kan virke ekstrem (basert på funksjon og mulighet for å oppgradere, det være HDMI kort eller andre komponenter).

    En smart naturfotograf fortalte meg for en del år siden; "det er dyrt å kjøpe billig".
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Du @lovemusikk hva med å lese igjennom det du skrev og drøfte dette litt med seg selv. Jeg er helt sikker på at noen tar seg bryet og prøver å forklare deg hvor du går på snørra med ditt resonnement. Jeg velger bare å sitte her i stille forundring og lure på om du kom gående ut av høna til mor di. 😮
    Jeg har øyne og kan lese.
    Dette gjelder ikke bare meg.. Eller da jeg ikke har mic, gjelder det andre. Som også flere har påpekt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil ikke påstå at jeg er en guru på målinger, men jeg synes det er interessant som jeg nevnte og ikke minst lærerikt. En mic koster ikke all verden heller (500-1000?), og en laptop har vel de aller fleste og REW er gratis så en brøkdel av annleggene til de fleste her inne.. Skjønner at det kan være noe skummelt for de fleste, men om man får tatt en måling og legger den ut her inne og spør litt så får man jo hjelp selv om man ikke ønsker rett kurve. Når man bor 100 mil unna, så er det lettere å se på en måling enn å ta et hjemmebesøk (og ihvertfall i disse covid-tider) og flere her inne har god kompetanse på måling. Om man trenger hjelp for å få lyden imot der man vil, så mener jeg at en måling sier mer enn ord (nøytral, oppløst diskant, fast bass) og har man fase-feil så kan det jo hende at noe ikke høres helt rett ut og målingen avslører jo fort dette for de som kan REW og analysere målingene. :)
    DSP retter opp i mye rusk, men av og til ønsker man litt mer egen smak på lyden og da er det nyttig med måling for å få justert litt targets selv i etterkant. 1 dB+/- på enkelte områder i frekvens utgjør mer på lyden enn man skulle tro, det kan gå fra slitsomt til behagelig når man hører på musikk.

    Ja håper flere gjør det slik da.

    Jeg selv har ingen problem med å legge ut noe evnt drite meg ut 😁
    Så jeg vil nok starte en tråd når jeg får dillet meg til dette. Snakket om det i flere år, så er nok ikke så veldig prioritert. Men joda.. Er ikke grønn, så skjønner hvor viktig det kan vere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn