Diverse Er fokus på måling en hindring for god lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    PÅSKETRÅDEN :)

    Etter utallige tråder, der det blir veldig mye fokus på målinger spør jeg:

    Er fokus på måling en hindring for god lyd?

    Mister vi litt av gleden av å sette seg ned og kose seg med musikk?

    Blir fokuset altfor mye på målinger av utstyr og rom, slik at en mister/glemmer delvis gleden av god musikk?


    HIFI.JPG
    HIFI.JPG
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spøker. For det meste.

    Dette med å nyte musikk/anlegg handler vel mer om personlighet enn fremgangsmåte, tenker jeg. Er man perfeksjonist og/eller analytisk av seg? Vel, da er målinger en bedre og billigere vei til mål enn tilfeldige kjøp.
    Svever man i den syvende himmel bare favoritt-artisten dukker opp? Da spiller det kanskje ikke så stor rolle hva som spiller, bare det er ok.

    For min del er jeg nysgjerrig på forskjellige ting og liker å teste ut ideer og konsekvensen av forskjellige ting, så jeg måler, fikler, flytter og herjer mye i perioder. Så går det månedsvis før jeg snubler over en ny idé som jeg må teste. I den perioden spiller det liten rolle hva målinger og innstillinger sier, da er mitt sinn fredfullt.
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Helt enig med trådstarter. Har selv brukt mye tid på å måle høyttalere, da i forsøket på å kopiere noe jeg mener var en vellykket høyttaler. Måling kan hjelpe deg på veien, men selv om to høyttalere kan måle helt likt i frekvens, så kan de høres helt forskjellige ut, både i utrykk og i oppfattet lydstyrke i ulike registre. Derfor starter jeg som regel med måling, så går jeg over i lyttedel når jeg skal ha frem godsakene. Og det er alltid store endringer før jeg er fornøyd. Jeg har heller ikke troen på at høyttalere skal måle rett...
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Hindring for god lyd og å miste gleden ved å sette seg ned med musikk er egentlig to forskjellige ting. Et kanskje bedre spørsmål er om overdreven fokus på lyd hindrer nytelsen av musikk. Overdreven fokus kan være både for mye måling, kurver etc. eller også for mye tweeking og utstyrsbytter. Jeg tror egentlig svaret på det er nei. Folk her, ente de er målehuer eller subjektivister, synes å dele kjærligheten til musikk og det virker som de fleste bruker mye tid til ren lytting kun for musikkens skyld.
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Kjøpte meg en dsp forsterker til bilen. Brukte i starten så mye tid på å måle og justere frekvensen at jeg satt igjen kjempefrustrert og lei. Var så å si umulig å få det "riktig". Etter mye tid så låter det nå ganske godt, og jeg tør ikke røre frekvensene mer i frykt for å ødelegge....
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg hater å måle, men innser at det dessverre er helt nødvendig for å komme noen vei.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Påstand: Problemet med målinger er at svært få er i stand til å tolke dem.
    Kanskje den type omfattende målinger som f.eks. ASR gjør, men målinger folk gjør hjemme er stort sett frekvensmålinger i lytteposisjon. Disse er ikke så vanskelige å forstå vil jeg tro.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lurer på om det går an å ha flere interesser samtidig?

    Jeg synes også bil er litt morsomt, noen ser ut til å ha glede av båt og andre igjen gleder seg over fotball. At måling/nerding med lyd tilfeldigvis foregår i samme lokale som min musikkinteresse har ikke vært noen hindring. Har gjort plass til begge deler i grotta.

    DSC_0029.jpg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Måling av rom er fornuftig for å få en forståelse av demping eller forsterkning av frekvenser.
    At en deretter kan bruke romkorreksjon istedet for å fylle rommet med absorbenter eller bassfeller er forståelig, selv om sistnevnte selvfølgelig hjelper på.

    Måling av utstyr er noe jeg jeg ikke legger vekt på, og tviler på at jeg noengang vil gjøre det, ved kjøp av utstyr.
    I teorien er det jo greit at ASR viser målinger,og lager videoer av det. Men for meg vil alltid lyden i «et komponent» gå foran målinger. Selv liker jeg å se disse videoene for å bevise humbug som f.eks Audioquest bruker for å reklamere for sine produkter. Snake-oil er greit å få avslørt!

    Lyd er viktigere enn målinger, og alle har sine ulike preferanser.
    Vi er skapt med ulik form på ørene, og derfor ulik hørsel.
    I tillegg får noen ødelagt hørselen sin, jeg ødela min ved bruk av verktøy som ungdom.
    Da jeg oppdaget det for sent, ble jeg oppmerksom på å ta vare på hørselen jeg har igjen.
    Har heldigvis tapt minimalt fra jeg var ca 20år på 90-tallet, til nåværende alder.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Praktisk å pusle med stille målinger og analyse når resten av beboerne vil ha det stille. Og spille musikk når det passer. Kan jo rote seg helt bort i DSP jungelen , men da gjelder det å ta en Kånjakk og gå tilbake til normalen, og la Roon foreslå noe ny spennende musikk...
    God påske
    9D989560-ADDB-40B1-B74A-9AEEEFCA94A9.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det spørs jo litt hva man mener med fokus på måling. Av og til virker det som om man tenker at "målemafiaen" sitter hjemme og kjører sinussveip mer enn de hører på musikk, det er nok neppe tilfelle.

    Ellers er jo f.eks SINAD-hysteriet til ASR noe ensporet, og det er jo dumt hvis man plutselig ikke synes forsterkeren man tidligere var fornøyd med er "bra nok" fordi den ikke får høy nok SINAD-måling på ASR. Amir er jo også relativt tydelig på at han ofte dømmer ting nord og ned mest fordi han synes det er sløvt av produsenten at ting ikke er laget bedre, det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at det ikke er godt nok i praktisk bruk - men det går nok mange hus forbi.

    Ellers koser jeg meg med personlig enda mer med musikken når jeg ved hjelp av målinger får bedre lyd. :) Det er også behagelig å slippe å bruke penger på dyre komponenter og tilbehør som ikke har praktisk effekt, så kan pengene puttes der de gjør nytte.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Oppsett av høytalere og målinger av rommet er jo viktig , men jeg har følelsen av at enkelte aldri blir ferdig med å måle å kalibrere , da er det jo i hvertfall til hindring , da de nesten aldri spiller musikk .
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ellers er jo f.eks SINAD-hysteriet til ASR noe ensporet, og det er jo dumt hvis man plutselig ikke synes forsterkeren man tidligere var fornøyd med er "bra nok" fordi den ikke får høy nok SINAD-måling på ASR. Amir er jo også relativt tydelig på at han ofte dømmer ting nord og ned mest fordi han synes det er sløvt av produsenten at ting ikke er laget bedre, det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at det ikke er godt nok i praktisk bruk - men det går nok mange hus forbi.
    Er ikke helt uenig med deg - men mitt inntrykk er at Amir mest har vært ute etter utsagnene - eller salgsargumentene, om du vil - for produkter. De lover high end/hig res - 24 bit prossessing osv - når målinger viser at det ikke stemmer. Når produktene ikke en gang fikser cd formatet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Man trenger ikke være målefreak for å ha et anleggs som ikke spiller. Erfaringsmessig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er ikke en myte etter hva jeg har lest her gjennom tidene , noen anlegg har jo like mye ned tid som oppe tid

    ...og alle på facebook er konstant lykkelige og lever aktive liv. 😁 Lurer ikke på så mye om musikk, har hylla full. Måling er temmelig nytt. Forresten like vanskelig å måle som å høre musikk om anlegget er nede.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg startet en tråd for en tid tilbake der jeg advarte folk mot å legge for mye i målinger uten at de VIRKELIG vet hva de holder på med. Da fører det ikke alltid til bedre lyd, men ofte til mer nevroser.

    Samtdig vil jeg advare mot produsenter som ikke tar den pragmatiske siden av ingeniørfaget seriøst.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Forresten, når jeg tenker meg om bruker jeg langt mer tid på å lete etter musikk enn noen annen hifirelatert aktivitet. Brukt mangfoldige kvelder på å vaske og katalogisere musikksamlingen. Faktisk tror jeg at rundt 85% av min aktivitet er musikkrelatert - lyttende eller ikke. Selv nå, her jeg sitter og skriver, spiller musikken fra anlegget. Og jeg har brukt det meste av morgenkvisten på å sjekke ut Delia Derbyshire.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Svaret på spørsmålet i trådtittelen er vel i utgangspunktet, Nei! Kunnskap om hva man driver med er aldri feil.

    Men det er klart at hvis noen føler at de slavisk må følge målingene har de et problem. For min del er målinger et greit utgangspunkt. En referanse å begynne med. Hvis jeg finner ut at i mitt rom og med min musikk så vil jeg ha det annerledes så kan jeg selvfølgelig fravike det. Det fine med det er at da vet jeg hva jeg gjør, og hvis jeg skulle finne på å gi anbefalinger til andre kan jeg formidle det også.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Forresten, når jeg tenker meg om bruker jeg langt mer tid på å lete etter musikk enn noen annen hifirelatert aktivitet. Brukt mangfoldige kvelder på å vaske og katalogisere musikksamlingen. Faktisk tror jeg at rundt 85% av min aktivitet er musikkrelatert - lyttende eller ikke. Selv nå, her jeg sitter og skriver, spiller musikken fra anlegget. Og jeg har brukt det meste av morgenkvisten på å sjekke ut Delia Derbyshire.
    Tror deg ,
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    :love: Hør på Norfolk Conuty Line, med Doug MacLeod og kjenn på at nevrosene slipper taket. Nyt påsken, mye helse i frisk luft, god mat og drikke, musikk og egen nede tid.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje jeg burde starte en tråd: "Står musikkinteressen i veien for god lyd"
    Ja, definitivt! Det tar meg ofte en 3-4 timer når jeg er fremme med målemikk for å fikle med spakene da jeg stort sett ender opp med å svime avgårde med spillelister på spotify istedenfor. Målemikken kan godt stå fremme i et par dager uten at jeg har fått gjort noe særlig produktivt :LOL:

    Jeg er lett å distrahere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kanskje jeg burde starte en tråd: "Står musikkinteressen i veien for god lyd"
    Det er en interessant problemstilling. Hvordan forholde seg til favorittmusikk som ikke det finnes gode innspillinger av. Jeg lar unngår nesten totalt å spille musikken - noe ikke Rognlien gjør- og han erklærer seg som musikkelsker og meg som teknolog. Han har nok rett i det.

    Men jeg elsker musikk.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Sist gang det ble målt her i heimen er nøyaktig ett år siden, av Snickers-is da han hjalp meg med nytt forsterkeri. I mitt hode ser jeg kun fordeler med å bruke fagfolk med lang fartstid og erfaring til nettopp dette, da jeg ellers måtte kjørt noe tradisjonelt oppsett for å få det til låte greit nok..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er en interessant problemstilling. Hvordan forholde seg til favorittmusikk som ikke det finnes gode innspillinger av. Jeg lar unngår nesten totalt å spille musikken - noe ikke Rognlien gjør- og han erklærer seg som musikkelsker og meg som teknolog. Han har nok rett i det.
    Finnes en justeringmetode for å spille av musikk med noe utfordrende innspillingskvalitet. Alle mestrer den og man trenger ingen måleinstrumenter eller studiepoeng. Volumjustering kalles den teknikken.

    Det sies jo at de som er mest kresne på øl, egentlig ikke liker øl. Har et tips der også jeg. Lær deg å puste med munnen til du er full nok.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Finnes en justeringmetode for å spille av musikk med noe utfordrende innspillingskvalitet. Alle mestrer den og man trenger ingen måleinstrumenter eller studiepoeng. Volumjustering kalles den teknikken.
    Ja, det ble vi vel enige om i en annen tråd, avledning kan også være bra, drive med noe annet samtidig.

    Jeg bruker forresten mangedobbelt mer tid på å lete etter gode versjoner av favorittmusikken enn pusle med anlegget. Mye å hente der.

    En ny remix kan ha en oktav til i bunnen - det får du ikke ved å vente på å brenne inn den nye kabelen til strømforsyningen til din nye audiofile nettverksswitch - samme hvor mye du tror på det.... 😁
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I tenårene målte jeg snoppen.
    Men nå....er det like før jeg begynner å måle avstanden til nærmeste bo og service senter.

    Bortsett fra det synes jeg målemic er et fint hjelpemiddel sammen med ørene for å finne frem til den lyden jeg liker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn