Er du kabeltro eller vantro?

Tror du elller tror du ikke på kabeleffakter, i hvilken kategori er du

  • Kabeltro:Kabler påvirker lyden betydelig og jeg har alltid hørt og ment det

    Stemmer: 58 40.0%
  • Kabelfrafallen:Trodde kabbler betydde noe før ,men ikke lengre nå

    Stemmer: 45 31.0%
  • Kabelvantro:Kabler har ikke noe å si for lyden og det har jeg alltid hørt,ment og visst

    Stemmer: 23 15.9%
  • Kabelnyfrelst:Trodde at kabler ikke hadde noe å si, men nå har jeg hørt effekten og endret mening

    Stemmer: 7 4.8%
  • Tvileren: usikker vet ikke

    Stemmer: 12 8.3%

  • Totalt antall stemmer
    145

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Dette er jo noe vi har visst i 40 år...hadde det ikke vært forskjell, så hadde det ikke eksistert så mange firmaer som selger kabler (og strømprodukter).
Hva med homeøpati og sånne magiske rynkekremer og alternativ medisin og annet slikt tullball da?. Det har eksistert selgere i evigheter for slike ting. Mye lengre enn hifi kabler. Uten at det gjør at det har noe høyere virkningsgrad.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hva er det med dette kabelhysteriet her i Norge?
Tenker du på at et fåtall teknisk kyndige personer på HFS ikke anerkjenner at det er lydmessig forskjell på kabler til forskjell fra oppfatningen til 'resten' av verden?
Jeg bruker en del tid på andre forum og kan ikke se at det finnes et så voldsomt engasjement rundt dette med kabler i noe annet land. Dette er blitt sånn litt typisk norsk på en måte.
Jeg sier ikke at ikke det forskjell på kabler, men om man ser på totale bildet er det for min del så mye annet som er så vanvittig mye mer interessant.

Siden mye av den siste tids engasjement kom utifra blottlegging av kvalitet hadde det vært int om noen begynte en tråd f.eks hvor de tok ut delefilteret i høyttalerne sine og tok bilde av dem. Tror en del ville fått seg en aha opplevelse både med tanke på hva signalet faktiak må gjennom men også kvaliteten på komponentene... Her er det MYE å hente.
 
X

X186841

Gjest
Ja noen fortsetter å kjøpe dyre jallakabler og andre fortsetter å røyke. Opplysning hjelper ikke for alle.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hva er det med dette kabelhysteriet her i Norge?
Tenker du på at et fåtall teknisk kyndige personer på HFS ikke anerkjenner at det er lydmessig forskjell på kabler til forskjell fra oppfatningen til 'resten' av verden?
Jeg bruker en del tid på andre forum og kan ikke se at det finnes et så voldsomt engasjement rundt dette med kabler i noe annet land. Dette er blitt sånn litt typisk norsk på en måte.
Jeg sier ikke at ikke det forskjell på kabler, men om man ser på totale bildet er det for min del så mye annet som er så vanvittig mye mer interessant.

Siden mye av den siste tids engasjement kom utifra blottlegging av kvalitet hadde det vært int om noen begynte en tråd f.eks hvor de tok ut delefilteret i høyttalerne sine og tok bilde av dem. Tror en del ville fått seg en aha opplevelse både med tanke på hva signalet faktiak må gjennom men også kvaliteten på komponentene... Her er det MYE å hente.
Tipper en del av engasjementet rundt kabler har sitt utspring i prisen som forlanges relativt til faktiske forskjeller i lydkvalitet, og ikke minst kostpris/kvalitet på produktene som selges.

Eller sagt på en annen måte, når noen forlanger sekssifret beløp for fem-seks meter med konfeksjonert ledning som leder strøm fra forsterker til høyttaler, så er det mange som får horn i panna, vann på mølla, og blodtåka tar over. Skjønner dem godt jeg, hender jeg får litt høyere puls selv innimellom også.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.267
Antall liker
9.500
Torget vurderinger
2
Enkelte kabeltrofaste er virkelig på kjøret.En tilfeldig sjekk av en kabelselger på torget viser at vedkomende privatperson har kjøpt 16 ulike kabler i løpet av 4 år,og solgte 17stk, og det er ikke de bare de samme kablene som er kjøpt og solgt. Det er nesten på nivå med mine innkjøp og hamstring av radiorør8)
Noe sier meg at kabelbytte hver 3måned mer er tegn på søken i blinde enn en jevn oppgradering av lyd. Kansje fordi den åpenbare effekten ikke er så åpenbar i lengden...

Får jo bare håpe at kabelene er kjøpt billig og solgt dyrt, så det er mer en nysgjerrig runddansing enn en et kontinuerlig tapsbringende hobby. Lykke til videre.. Hva er egentlig typisk bruktpris / nypris % på kaber. Og kjøper noen 10k+ kabler til full pris?

PS. eller er det bare jeg som er en misunnlig gjerrigknark og ikke en ordentlig audiofil?
 
Sist redigert:

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Må kabler spilles inn? I mitt tilfelle nå en xlr signalkabel?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
PS. eller er det bare jeg som er en misunnlig gjerrigknark og ikke en ordentlig audiofil?
Selvinnsikt opp i en høyere enhet dette! >:D
Neida, det trenger nok ikke være søken etter en spesiell lyd. Kan like gjerne være utstyrsbytte-kjøret.
Alltid kjekt å få noe nytt i hus. Kraftig undervurdert dille her inne, som nok blir en uprøvd greie for mange ut fra kommentarene....
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Det er ihvertfall mange her som tydeligvis har stor glede av å tegne nedlatende bilder av meningsmotstandere.
Undrer meg at mange i begge leire har så umettelig apetitt på å bruke dårlig maskerte spydigheter i sin argumentasjon i det uendelige, uten å egentlig oppnå noe som helst fremsteg i diskusjonene, annet en å skape dårlig stemning og høyere temperatur.
Jeg opplever også forsvinnende lite nysgjerrighet rundt hva som egentlig er motivasjonen bak det man gjør?
Kan man akseptere at Per SELV føler han får god valuta for pengene når han kjøpte nye høyttalerkabler til 150.000,-? Eller er han dummest i verden?
Kan man akseptere at Pål ikke bryr seg om å bruke mer enn 79,- pr/m for en høyttalerkabel fordi han SELV ikke opplever nytte av å bruke mer, og heller ønsker å bruke sine resterende 149.921,- på andre ting? Eller er han også verdens dummeste og døve person?
Både Per og Pål har kanskje som mål å få bedre lyd, men veikartet på ferden har de valgt ulikt. Kan hende får Pål mer valuta for pengene, men Per kan utmerket gjerne være skrudd slik sammen at han likevel opplever mer glede en det Pål gjorde når de begge tømte sin portemone.

Ihvertfall, mer takhøyde, eller ihvertfall mindre dårlig forkledde spydigheter, det er mitt ønske.

Stikker ned i kjellerstuen og spiller litt musikk med mine 1990 kroners ledninger (Havner litt midt i mellom jeg, trygg eller truet av begge havner. Forblir uredd inntil videre :) )
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Flott innlegg.
(våger ikke bruke liker knappen slik at det kan tas til inntekt for noens syn :cool: )
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Meninger trumfer ikke fakta. Skjer ikke noe med metallet i kabelen av litt musikksignaler som går igjennom.

Nei absolutt ikke.


Må kabler spilles inn? I mitt tilfelle nå en xlr signalkabel?
Ser rundt omkring at det er mange forskjellige meninger om det.
Ok. Var i alle fall gøy å høre forskjellen fra Nordost sin billigste signalkabel vs den første de laget til mange ganger prisen.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Meninger trumfer ikke fakta. Skjer ikke noe med metallet i kabelen av litt musikksignaler som går igjennom.

Nei absolutt ikke.


Må kabler spilles inn? I mitt tilfelle nå en xlr signalkabel?
Ser rundt omkring at det er mange forskjellige meninger om det.
Nordost er uenige. De har laget en fin maskin de kaller VIDAR, som sørger for å brenne inn kabler godt. Det var en veldig morsom promo i Fidelity om dennes fortreffelige egenskaper. Det viste seg også, i Fidelitys artikkel, at kabler blir slappe over tid og kan ha godt av å pigges opp litt med en runde i VIDAR.

Sånn ser det ut:

https://nordost.com/blog/what-is-cable-burn-in/
 
X

X186841

Gjest
Ja det påstås mye rart som ikke kan skje i praksis. Hadde noen over 30 år gamle kabler og der begynte isolasjonen å bli litt morken så det tak litt tid.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.923
Sted
Sortland
Hva er det med alle disse kabeltrådene om dagen? Er det en sånn bro greie hvor alle ønsker en klapp på ryggen av sine samstemte?
De siste oppsettene jeg har hatt har kabler hatt ekstremt lite å si. Strømkabler har ikk hatt en minste forskjell å si. Jording og skjerming har hatt mye å si.
Har hørt andre typer oppsett hvor kabel har hatt mye å si.
Det er et punkt som mangler i avstemmingen!
Nok en selvjokkende tråd som kun er for å smøre eget ego.
6 år siden sist jeg var innom forumet her, observerer at situasjonen er stabil; diskusjonene er like, frontene er de samme - med stort sett de samme aktørene.
Godt å ha et stabilt miljø å returnere til i disse urolige tidene :cool:
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Status pt:

48 kandidater til Marthas engleskole.
37 som har fått redusert hørselen med årene.
17 født døve og venter på et gjennombrudd innen høreapparat.
5 fant ut at det likevel er mer mellom himmel og jord.
12 er usikre på hva som kom først mellom himmel og jord.

O0
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Det ‘påstås’ at det skjer noe med både metall og isolasjonsmateriale.
Hvis man kjører så mye strøm gjennom en kabel at det rent faktisk skjer noe med leder og isolasjonsmateriale så er det bare å levere kablene på nærmeste avfallsdeponi. Skulle dette mot formodning skje under bruk i et stereoanlegg bør også forsterkeren leveres på nærmeste avfallsdeponi. I tillegg bør man få en elektriker til å avlegge bygget et besøk og kontrollere hvor store skadene på det elektriske anlegget er, samt å få snudd høyspenttrafoen slik at den transformerer ned til 230V og ikke opp til 5 000 000 V.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Nordost er uenige. De har laget en fin maskin de kaller VIDAR, som sørger for å brenne inn kabler godt. Det var en veldig morsom promo i Fidelity om dennes fortreffelige egenskaper. Det viste seg også, i Fidelitys artikkel, at kabler blir slappe over tid og kan ha godt av å pigges opp litt med en runde i VIDAR.

Sånn ser det ut:

https://nordost.com/blog/what-is-cable-burn-in/
I forbindelse med denne testen ble det gjennomført en "blindtest" med konklusjonen "Vi beholdt maskinen". Jeg spurte etter mer detaljer rundt testmetodikken den gangen denne testen ble publisert. Da jeg ikke fikk dette poengterte jeg at det innen all forskning er det viktig å være åpen om detaljene slik at det er mulig for andre å vurdere arbeidet og ikke bare hoppe direkte til en ferdig konklusjon. Om ikke annet fikk jeg i det minste en venn mindre.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det ‘påstås’ at det skjer noe med både metall og isolasjonsmateriale.
Hvis man kjører så mye strøm gjennom en kabel at det rent faktisk skjer noe med leder og isolasjonsmateriale så er det bare å levere kablene på nærmeste avfallsdeponi. Skulle dette mot formodning skje under bruk i et stereoanlegg bør også forsterkeren leveres på nærmeste avfallsdeponi. I tillegg bør man få en elektriker til å avlegge bygget et besøk og kontrollere hvor store skadene på det elektriske anlegget er, samt å få snudd høyspenttrafoen slik at den transformerer ned til 230V og ikke opp til 5 000 000 V.
Åh, det hjelper godt med litt blåning da.

Det kan gjøres på følgende måte:

Tvinn sammen alle ender på høyttalerkablene i en ende, plasser denne enden i et tre eller en mast som lynavleder på et egnet punkt. De andre (nedre) endene på kablene forbindes til hvert sitt jordspyd og så er det bare å vente på at magien inntreffer - for det gjør den før eller siden og voilá, en har de mest ultimate kablene som kan fremskaffes. En kraftig forbedring kan påregnes uansett hva utgangspunktet var. En metallpisk på toppen av det hele kan fremskynde prosessen eller så kan man jo også planke Franklin.

MUS-FAPC2020_500.jpg



Men det gjelder å være litt forsiktig eller kan man ende opp med de nydeligste tatoveringer...



Been there done dat...



Og hvis det likevel ikke nytter:

However we continue in spite of the fact
That the fuel may be low on your record player
We suggest that in places in the Fourth World
Where things are really tough
That you keep the record player going
By rubbing two sticks together
And if all else fails, throw the record away
Build your own green rosetta

 
Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.923
Sted
Sortland
Stemte:
Kabelnyfelst

Hadde Monster høytalerkabler. Og tenkte - faen, forsterkeren kan ikke være så jævla dårlig (Cambridge 640A - så det er ikke sota...) - dette låt ille i diskanten.
Kobla om til et par (ettellerannet) høyttalerkabler* og voila - problem solved! Forsterkeren var ikke problemet allikevel :)
Så - JA. Kabler kan ha innvirkning på lyden. Når de er designet for å ha innvirkning på lyden.
Gode (nok) kabler - nada, ingen effekt.
og takk for det!

mvh Hans

* tror det er billigste Chord fra 1990?
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Antallet idioter i verden holder seg rimelig konstant, ser det ut som. Spørsmålet er ikke om det er forskjell eller ikke. Saken er at det er så enormt stor forskjell mellom billigkabler og verdensklasse at de som ikke vil ha gode kabler går glipp av ufattelig mye bedre lyd, men det blir deres sak da de ikke vil noe annet uansett hva andre sier... De vil aldri ha High-End lyd uansett.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Da så.
Nå ble sikkert mange urokkelige skeptikere og konvertitter her inne overbevist :rolleyes:
479903A0-1B7B-4C54-9865-2CA0DE02351C.jpeg
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Antallet idioter i verden holder seg rimelig konstant, ser det ut som. Spørsmålet er ikke om det er forskjell eller ikke. Saken er at det er så enormt stor forskjell mellom billigkabler og verdensklasse at de som ikke vil ha gode kabler går glipp av ufattelig mye bedre lyd, men det blir deres sak da de ikke vil noe annet uansett hva andre sier... De vil aldri ha High-End lyd uansett.
Du er vel klar over at mange (kanskje de fleste) av kabelskeptikerne selv har en fortid som kabeltroende? Da handler det ikke om at vi ikke vil prøve, men vi har prøvd og det var ikke verdt det.

Ellers er jeg enig i at spørsmålet ikke er om det er forskjell eller ikke. Spørsmålet som ble en vekker for meg, og førte til frafall fra kabeltroen, var hvorfor det i noen tilfeller oppstår hørbare forskjeller ved kabelbytter. Svaret er såre enkelt: Det handler om apparatenes elektriske egenskaper i et mer eller mindre uheldig samspill. Et mindre uheldig samspill (eller godt samspill om du vil) gir ingen hørbare forskjeller ved kabelbytter, mens et mer uheldig samspill gir hørbare forskjeller ved kabelbytter, i liten eller større grad, avhengig av hvor store avvikene er. Det er de rent tekniske hørbare forskjellene som kan oppstå. Resten, kanskje det meste, handler om kognitiv bias og nevroser.

For øvrig, i en annen tråd ser vi at en komfyrkabel fra Biltema kan "låte" fantastisk med den rette innpakningen og salgstriksene presentert som en "verdensklasse". Likevel er den - rent teknisk - bare en komfyrkabel fra Biltema til kr 99,90 for 3 meter.
 
M

MusicBear

Gjest
For hver eneste kabeldebatt skremmer vi bort en hver nykommer til denne hobbyen + trolig fjerner en del av eksisterende medlemmer.

Ser bilder av medlemmers anlegg hvor grådyre høyttalere er plassert inntil sidevegg uten demping av førsterefleksjon så det er vondt å se på.

Ser folk bygger høyttalere med rådyre drivere av materialer jeg knapt ville laget fuglebur av - eller er kabinettet en aktiv lydkomponent?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Antallet idioter i verden holder seg rimelig konstant, ser det ut som. Spørsmålet er ikke om det er forskjell eller ikke. Saken er at det er så enormt stor forskjell mellom billigkabler og verdensklasse at de som ikke vil ha gode kabler går glipp av ufattelig mye bedre lyd, men det blir deres sak da de ikke vil noe annet uansett hva andre sier... De vil aldri ha High-End lyd uansett.

Hva er High-End lyd?

Jeg holder meg til UFO/FI lyd jeg....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Antallet idioter i verden holder seg rimelig konstant, ser det ut som. Spørsmålet er ikke om det er forskjell eller ikke. Saken er at det er så enormt stor forskjell mellom billigkabler og verdensklasse at de som ikke vil ha gode kabler går glipp av ufattelig mye bedre lyd, men det blir deres sak da de ikke vil noe annet uansett hva andre sier... De vil aldri ha High-End lyd uansett.
Det er et par ting ved innlegget ditt jeg har bittelitt problemer med.

Altså, for det første, jeg blir smådeprimert over alle de som ikke gidder å lese tråden, for så å idiotforklare omkring halvparten av de som har ytret seg.

Videre, at det er forskjell på kabler vet vi, med sikkerhet, men hva er det som får deg til å tenke at det er sammenheng mellom pris og kvalitet? Folk snakker om kabler i "hundretusenkronersklassen", som om det er slik at kabler til omkring hundre tusen kroner er underlagt et visst utviklingsarbeid, en viss materialkvalitet, et visst håndtverk osv, som om dette er rimelig konstante størrelser og at dette da er basert på dyktige fagpersoner som har utdannelse i faget og baner vei for kabelteknologi innen mange ulike bruksområder.

...Vel, her har vi jo også en del håndfast kunnskap å forholde seg til, sånn som når for eksempel en entusiast stripper pynten av de bruktbilprisede kablene og finner kabler som har EL-nummer og lave meterpris hos den lokale elektrogrossisten.

...Eller når selgere av slike ting gang på gang ferskes i juks under demo, for eksempel ved å spille ulike spor når de ulike kablene testes, eller ved å endre voluminnstillingen i det man skifter kabel.

...Eller når disse aller fremste vitenskapsmennene innen kabelteknologi og metallurgi kommer med fantastiske forklaringer om hvordan elektronmolekyler former ledermolekyler i en bestemt retning som gjør at kabelen etter en tids bruk blir retningsbestemt, og dermed avslører at de ikke kan en dritt om verken metaller, atomer eller elektrisitet.


Ellers har jeg jo ingen grunn til å tro noe annet enn at du har sett lyset, og at vi idioter som en gang i tiden så lyset, men var så uheldige at et vindpust blåste det ut, vi får vel bare bøye oss i støvet, bla opp hundre tusen kroner og bare innse at vi dermed ikke har råd til høyttalere der dyktige ingeniører med utdannelse og profesjonelle utviklingsverktøy har finpusset på membraner, magnetkretser, oppheng, delefilter, spredning, romintegrering osv, for det er jo tross alt i kablene godlyden ligger.

Nei, ikke tenk på det en gang, ikke bruk "det svakeste ledd"-anekdoten, for strømmen merker nemlig ikke om kablene ble klippet fra rull hos Onninen av meg eller av Knuts kabelsvindleri før den ble pakket inn i gardiner med vikingemønster. Strømmen merker faktisk ikke en gang at jeg hadde bedre rabatt enn herr Knut. Faktisk er oddsen større for at jeg får bedre lyd, fordi jeg vet både hvordan man kapper riktig, hvordan man avmantler uten å skade lederne, hvordan man lodder og hva man lodder med. Som om ikke det var nok vet jeg også at det betyr mer hva som er inni spadene enn hva det står på dem, det betyr mer at de er loddet og ikke krympet, og faktisk kan vikingegardinene gjøre lyden dårligere, rett og slett fordi nakne kabler lettere kvitter seg med eventuell varme. Betyr disse tingene egentlig noe i praksi? Neppe, men om man virkelig skal presse grensene så er vinneren utvilsomt der man har lagt minst eventyr i anskaffelsen.



MEN: Mange som kjøper seg nye kabler, og dette har jeg også opplevd selv, bruker mye tid på å lytte og teste, og da lytter de til musikk. Det er nesten som å ta med kona på hotell, ha fri fra jobb og barn, og forelske seg på nytt. Det handler om følelser, og følelser betyr faktisk mer enn noe annet i denne hobbyen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva er det med alle disse kabeltrådene om dagen? Er det en sånn bro greie hvor alle ønsker en klapp på ryggen av sine samstemte?
De siste oppsettene jeg har hatt har kabler hatt ekstremt lite å si. Strømkabler har ikk hatt en minste forskjell å si. Jording og skjerming har hatt mye å si.
Har hørt andre typer oppsett hvor kabel har hatt mye å si.
Det er et punkt som mangler i avstemmingen!
Nok en selvjokkende tråd som kun er for å smøre eget ego.
6 år siden sist jeg var innom forumet her, observerer at situasjonen er stabil; diskusjonene er like, frontene er de samme - med stort sett de samme aktørene.
Godt å ha et stabilt miljø å returnere til i disse urolige tidene :cool:
Velkomen heim!
Det har då skjedd litt sidan sist. Donald Trump og Deffe har svingt seg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Snickers har eit veldig godt poeng. Når du gjer ei investering/endring i anlegget ditt, vert det lett å bruke meir tid, og ha meir fokus på anlegg og lyd.
Difor er det veldig greitt å vere skribent. Du får nye ting, og er veldig fokusert på endringane. Du er dessutan gjerne under tidspress, slik at du lyttar så mykje du orkar. Ikkje rart at ein vert fokusert.
Eg har vore nøydd til å gjere andre prioriteringar siste året, og har greidd meg med det oppsettet er har hatt i årevis (med unntak av AT33SA som eg berre har hatt i halvanna år). Eg spelar ikkje så mykje mindre enn før, for eg har mine faste lytteøkter i helgane. Men eg spelar på lågare volum, og brukar meir strøyming enn tidlegare. For ordens skuld; eg kjem nok til å skrive meir etter kvart som eg vert ferdig med dei andre prosjekta. Men kabeltesting er ikkje det eg har lyst til å prioritere.
 
M

MusicBear

Gjest
Snickers har eit veldig godt poeng. Når du gjer ei investering/endring i anlegget ditt, vert det lett å bruke meir tid, og ha meir fokus på anlegg og lyd.
Difor er det veldig greitt å vere skribent. Du får nye ting, og er veldig fokusert på endringane. Du er dessutan gjerne under tidspress, slik at du lyttar så mykje du orkar. Ikkje rart at ein vert fokusert.
Eg har vore nøydd til å gjere andre prioriteringar siste året, og har greidd meg med det oppsettet er har hatt i årevis (med unntak av AT33SA som eg berre har hatt i halvanna år). Eg spelar ikkje så mykje mindre enn før, for eg har mine faste lytteøkter i helgane. Men eg spelar på lågare volum, og brukar meir strøyming enn tidlegare. For ordens skuld; eg kjem nok til å skrive meir etter kvart som eg vert ferdig med dei andre prosjekta. Men kabeltesting er ikkje det eg har lyst til å prioritere.
Bevares, trodde en herremann som deg kun lyttet til musikk servert fra sorte skiver av stor diameter og med like mange stifter liggende klar på fløyel i støvfrie esker - som en laksefisker har fluer i fiskeveska si :)

Strømming. Som mange mener er likt uansett strømme metode men som avgjøres videre i DAC'en før den når forsterkeren og til sist ørene. Mens andre sverger til apparaturer for denne strømmingen til pris av en dyr CD-spiller. Kan jeg tillate meg å spørre hva en lyd-bereist mann som deg strømmer med?

Selv bruker jeg Airport Express via en liten sort eple TV boks, som mange mener er like godt som dyrt mens andre helt motsatt - kravet mitt er lyd i CD-kvalitet.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
bla opp hundre tusen kroner og bare innse at vi dermed ikke har råd til høyttalere der dyktige ingeniører med utdannelse og profesjonelle utviklingsverktøy har finpusset på membraner, magnetkretser, oppheng, delefilter, spredning, romintegrering osv, for det er jo tross alt i kablene godlyden ligger.
Vel. De som driver på høyeste nivå innen høyttalere, er på linje med meg og Kristian. For eksempel Kharma. Så kan jo du mene hva du vil :)

http://www.kharma.com/media/1008/whitepaper_EXQ_EXGR_LE_25/files/whitepaper_exq_exgr_le_25.pdf


Furthermore the incredible attention to detail has led to the use of pure gold and mono atomic silver metallurgic alloys for internal cabling. These internal cables have been refined by the proprietary KES-processes, which are belonging exclusively to the Extreme Signature treatment. As a result the Extreme Grand Exquisite limited edition has now struck an unbelievable level of detail.

The connection of this loudspeaker is executed in the Silver/ Gold Signature version of the Kharma Binding Post System (KBPS-SGS). The connection is made of very pure, solid silver/gold alloy, which has exactly the same metallurgical alloy as the Kharma cables. In addition the connection is also treated with the proprietary treatments of Kharma to influence the conductance behaviour.

Enigma Extreme Signature loudspeaker cable set of 2 meters. This loudspeaker cable is only for true connoisseurs of musical art, which will put justice to the extreme quality of the Extreme Grand limited edition. There are two reasons why this loudspeaker is complemented with the Enigma Extreme Signature cables.

First of all we use in our external cables the same quality conductors and isolators as internal. So you get a sonic match. Furthermore an important reason for using these cables is that you will get exactly the sound that the Kharma team had in mind during the development of both the loudspeaker and the cables.

Only for this limited edition a loudspeaker cable set of 2 meters of the Enigma Extreme Signature cable series is included.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
De som i følge deg "driver på høyeste nivå innen høyttalere" har aldri selv utviklet et høyttalerelement.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Javel? Link?
Vet at for eksempel Marten og Avalon bruker elementer fremstilt av Accuton. Så de gjør heller ikke ALT selv. Det er det kanskje de færreste som gjør.
Sonus Faber har jo bare i de siste årene gått over til å lage elementene selv. Har det vært et problem for anseelsen at de ikke gjorde det før?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kharma pusher jo sine egne kabler så skulle tatt seg ut at de ikke hadde noe tro på det ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Det er jo en logikk som forutsetter at når kabler testes og omtales så deler resultatene seg inn i to kategorier. Den ene er for kabler fra de som rebrander noe billig sjit og heller ikke kan noe som helst om kabler. Den andre er for dem som produserer fantastiske og teknisk avanserte kabler på skyhøyt nivå.

Det er mulig jeg er uoppmerksom men jeg har aldri sett noen slik polarisering.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.476
Antall liker
35.311
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Til alle dere som mener at alle kabler er like... Dere tar så utrolig feil. Skulle tro dere er nybegynnere hele bunten - dere kabelskeptikere.

Kom til meg så skal dere få se at det virkelig er forskjell på kabler. Før brukte jeg Monster Cable M1 som er grå, nå bruker jeg Van Damme kabler som er sorte.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Til alle dere som mener at alle kabler er like... Dere tar så utrolig feil. Skulle tro dere er nybegynnere hele bunten - dere kabelskeptikere.

Kom til meg så skal dere få se at det virkelig er forskjell på kabler. Før brukte jeg Monster Cable M1 som er grå, nå bruker jeg Van Damme kabler som er sorte.
Det går ikkje, dersom vi prøver ut ein blind-test.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.476
Antall liker
35.311
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Til alle dere som mener at alle kabler er like... Dere tar så utrolig feil. Skulle tro dere er nybegynnere hele bunten - dere kabelskeptikere.

Kom til meg så skal dere få se at det virkelig er forskjell på kabler. Før brukte jeg Monster Cable M1 som er grå, nå bruker jeg Van Damme kabler som er sorte.
Det går ikkje, dersom vi prøver ut ein blind-test.
Men da er jo hele poenget med kabler borte, det skal SE tøft ut.
 
Topp Bunn