Er din platespiller riktig justert? Les om vår Analoglab i nyeste utgave av Stereo+

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Er din platespiller riktig justert? Les om vår Analoglab i nyeste utgave av Stereo+

    Analog lab
    En moderne platespiller er en kombinasjon av finmekaniske innretninger og elektriske signaler på mikro nivå. Ved å optimere en platespillers innstillings muligheter, vil vi komme så nær som mulig dens potensiale som lydformidler.

    Les hele artikkelen her:
    https://joom.ag/hjBI/p14

    DSC00035.JPG
    DSC00040.JPG



    Vi har et godt utvalg av pickuper, armer og platespillere i alle klasser!

    Vi i Mala Audio har fokus på Analoge lydkilder. Vi har et godt utvalg innen analoge komponenter fra inn stegs klassen, helt opp til referanse klassen.
    Vi hjelper deg gjerne med å finne riktig platespiller, pickup eller med oppsett - så du får maksimalt ut av din platespiller.



    Med noe av markedets seneste og beste verktøy og kompetanse, kan vi tilby våre kunder en meget god tjeneste. Erfaringen og kunnskapen vi tar med oss fra noen av markedets beste spillere, overfører vi til spillere i alle prisklasser. Les mer om vår Analog lab lenger ned.

    Her er noen av merkene vi kan tilby:
    My Sonic Lab, Koetsu, E.A.T, Kuzma, Hana, Techdas, DS Audio, ACOUSTICAL SYSTEMS, Graham Engineering, Sorane


    Ta gjerne kontakt med oss hvis det er noe du lurer på:

    Telefon: +47 40 40 68 13
    Epost: post@malaaudio.no

    Askerveien 61
    1384 ASKER

    Mandag: 9-17 | Tirsdag: 9-18 | Onsdag: 9-17 | Torsdag: 9-20 | Fredag: 9-17 | Lørdag: 10-16

    Her finner du oss


    Meld deg på vårt nyhetsbrev her!
     

    Kommentarer

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Kan anbefales en runde hos Analog lab. Endte opp med helt andre innstillinger en det jeg tok fra øret og øynene. Klarte ikke stille inn så nøyaktig hjemme som en runde hos Mala.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Kan anbefales en runde hos Analog lab. Endte opp med helt andre innstillinger en det jeg tok fra øret og øynene. Klarte ikke stille inn så nøyaktig hjemme som en runde hos Mala.
    Så bra (y)
    Vet du hvilken av de tre (3) kjente geometrier som ble brukt?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Siden det på min arm er umulig å finne pivot punktet så vet jeg ikke hvilken geometri som er nærmest. Justering ble gjort ut ifra målinger fra signalet under dynamiske forhold. Og som sagt avviker enn del i forhold til hva jeg hadde stilt inn med minne protractorer.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Siden det på min arm er umulig å finne pivot punktet så vet jeg ikke hvilken geometri som er nærmest. Justering ble gjort ut ifra målinger fra signalet under dynamiske forhold. Og som sagt avviker enn del i forhold til hva jeg hadde stilt inn med minne protractorer.
    Fristende.Hva kostet det?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gjelder det hjemmebesøk og? :cool:
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Vi har ikke kapasitet til mange hjemmebesøk, men gjør det i blant. Om man ønsker det så ta kontakt, så ser vi på det :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    moto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.08.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    54
    Ja, i hvert fall i forhold til antall flyplasser.

    Hallvar M. Rostad
    Mala Audio
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Ja, i hvert fall i forhold til antall flyplasser.

    Hallvar M. Rostad
    Mala Audio
    Siden vi er i kose humør :)
    @rotecop og @Final er veldig fornøyd med jobben dokker har utført(y)
    Er det mulig å lette litt på sløret hvilken geometri som er brukt, har respekt dersom det er statshemmelighet:rolleyes:
    Det er altså snakk om The Well Tempered henholdsvis Classic og Recordplayer
    Med vennlig hilsen

    Jens fra gokk
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei Jens!

    Jeg er usikker på hvilken geometri som er brukt på den spesifikke spilleren det er snakk om, men vi benytter normalt Lofgren B DIN med mindre kunden har spesifikke ønsker om geometri.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Hei Jens!

    Jeg er usikker på hvilken geometri som er brukt på den spesifikke spilleren det er snakk om, men vi benytter normalt Lofgren B DIN med mindre kunden har spesifikke ønsker om geometri.
    Hei Hallvar.
    Setter pris på informativt svar ;) (y)

    Regner med at Lofgren B DIN = Baerwald
    Dr. Feickert snakker om Lofgren, Baerwald og Stevenson.

    Hilsen

    Jens
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    foretrekker dere samme enten det er:
    9 eller 12" arm
    mono eller stereo
    har evt sliping noe å si?
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sjekker med vår tekniker om han har noen synspunkter, men normalt bruker vi Lofgren B DIN på alle spillere/armer/pickuper så fremt det ikke er spesielle ønsker eller behov fra kunden.
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    En rask gjennomgang av temaet geometrier er kanskje nyttig.

    En tradisjonell pivot tonearm sørger for at pickup diamanten beveger seg over LP plata i en bue (tangensial kurve). Buens diameter varierer, avhengig av armens lengde. Diamantens kontaktflate mot sporet i platen vil ha et vinkelavvik i større eller mindre grad, over hele platen, muligens bortsett fra høyst to punkter. Dette innebærer større eller mindre forvrengning.

    Rundt 1940 kalkulerte Loefgren og Baerwald geometrier, basert på et ønske om å begrense den gjennomsnittlige, og maksimale, forvrengningen. På den tiden spilte man stort sett 78RPM plater, lagd av bakelitt. Ikke vanlig idag ):. I 1966 publiserte Stevenson en revidert geometri. Disse geometriene har vært i bruk siden. Riktignok kalkulerte Dietrich Brakemeier en ny geometri for drøyt ti år siden (UNI-DIN), uten at den har fått all verdens utbredelse. Den største forskjellen på disse geometriene er hvor de har lagt sine respektive null punkter, altså der diamanten står helt «rett» i sporet, noe som gir lavest forvrengning (i teorien 0 forvrengning). I tillegg varierer vinkelen på forvrengningskurven fra nullpunktene. Spesielt vinkelen på kurven fra det innerste nullpunktet er interessant. Gamle plater (før ca 1980) har gjerne musikksignal lenger inn mot sentrum av plata enn nyere plater. De som hovedsaklig spiller slike plater, eller hovedsaklig klassisk musikk, som gjerne har svært kraftige signaler mot slutten av plata, bør velge Baerwald/Loefgren A (evt Stevenson). De som hovedsaklig spiller nyere plater bør velge Loefgren B.

    Vær oppmerksom på at så lite som 0,5mm/0,5 grader avvik på justering, kan øke forvrengning like mye som den teoretiske maksimale forvrengningen.

    En lang arm (eg 12 tommer) vil teoretisk ha lavere maksimal forvrengning enn en kortere arm, men geometriene er de samme.

    Valg av geometri, ift diamant sliping, har neppe annen effekt enn at feiljustering har større negativ effekt med moderne, "skarpe" slipinger, enn mer tilgivende slipinger. Siden Stevenson har større maksimal forvrengning enn de andre alternativene, ville jeg nok unngått den geometrien, hvis jeg hadde en Micro Ridge/Shibata/Replicant slipning.

    Mvh
    Jan
    Analog Lab
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk
    veldig opplysende for meg
    hovedsaklig 12" armer, der alle pu har konisk slipning
    spiller mye klassisk med riller helt inn
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Hei.

    Den typen figurer som ELJ her viser, er på mange måter både interessante og misvisende. De er interessante primært fordi de gir et inntrykk av hvor raskt forvrengningen stiger fra innerste nullpunkt, og innover. De geometriene som har innerste nullpunkt lenger ut, vil tydelig ha ganske høy (relativt sett) forvrengning, på slutten av plata.
    Misvisende fordi den visuelt gir inntrykk av at en 12 tommer har betydelig lavere forvrengning enn kortere armer. Hvis man ser på verdiene på den vertikale aksen, ser man at det er snakk om en forskjell på en brøkdel av en prosent. Det er ikke uvanlig at jeg måler 5-10% forvrengning, etter at jeg, etter beste evne, med meget godt utstyr, har satt opp en pickup med protraktor. Uavhengig av armlengde. Etter elektronisk justering (tar ofte timesvis) kommer jeg normalt ned på 2% tallet. Altså betydelig høyere enn de teoretiske verdiene i figuren «til ELJ».
    Man skal også være klar over at den teoretiske forvrengningsfordelen til en 12 tommer arm, fort blir «spist opp» av større problemer med resonanser ol.

    Jan
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Den typen figurer som ELJ her viser, er på mange måter både interessante og misvisende. De er interessante primært fordi de gir et inntrykk av hvor raskt forvrengningen stiger fra innerste nullpunkt, og innover. De geometriene som har innerste nullpunkt lenger ut, vil tydelig ha ganske høy (relativt sett) forvrengning, på slutten av plata.
    Misvisende fordi den visuelt gir inntrykk av at en 12 tommer har betydelig lavere forvrengning enn kortere armer. Hvis man ser på verdiene på den vertikale aksen, ser man at det er snakk om en forskjell på en brøkdel av en prosent. Det er ikke uvanlig at jeg måler 5-10% forvrengning, etter at jeg, etter beste evne, med meget godt utstyr, har satt opp en pickup med protraktor. Uavhengig av armlengde. Etter elektronisk justering (tar ofte timesvis) kommer jeg normalt ned på 2% tallet. Altså betydelig høyere enn de teoretiske verdiene i figuren «til ELJ».
    Man skal også være klar over at den teoretiske forvrengningsfordelen til en 12 tommer arm, fort blir «spist opp» av større problemer med resonanser ol.

    Jan
    Så da kan jeg være meget fornøyd med forvregningsmålingen du gjorde hos meg på 0.26/0.30% med andre ord 🥳
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Da er jeg redd jeg må skuffe deg.
    Forvrengningsnivået varierer sterkt med frekvens. Prinsipielt kan man si at forvrengningen øker med høyere frekvenser. Bortimot logaritmisk. Det er altså betydelig lavere forvrengning i lavere frekvenser enn høye. De forvrengningstallene du referer til, er nok tatt ifm antiskating målinger, som tas langt inn på plata, med en frekvens på rundt 300Hz. Her kan man altså forvente lave forvrengningstall, på tross av geometri kurvene.
    Ett av "problemene" med den figuren ELJ refererer til, er at det oppgis reelle (teoretiske) forvrengningstall, uten å oppgi på hvilken frekvens. De forvrengningstallene jeg normalt refererer til, er tatt med en miks av lave og høye frekvenser, for å gi et mest mulig realistisk bilde.
    Min intensjon med optimalisering av en vinyl rigg, er å oppnå så gode verdier jeg overhodet greier, på en gitt rigg. Da kunne jeg nesten ha brukt en skala fra 1 til 10, hvor 1 er dårligst, og 10 er best. Etter en fysisk justering (med protraktor) kan jeg kanskje oppnå 6, men med elektroniske hjelpemidler kan jeg kanskje oppnå 9.
    Man må altså ikke se seg blind på konkrete forvrengningstall, så lenge de ser rimelige ut.

    Jan
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har brukt baerwald til min WB act. 0.5
    Benz Ebony L, micro ridge.. er det bedre å bruke loefgren?

    IMG_20211231_121507.jpg
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg redd jeg må skuffe deg.
    Forvrengningsnivået varierer sterkt med frekvens. Prinsipielt kan man si at forvrengningen øker med høyere frekvenser. Bortimot logaritmisk. Det er altså betydelig lavere forvrengning i lavere frekvenser enn høye. De forvrengningstallene du referer til, er nok tatt ifm antiskating målinger, som tas langt inn på plata, med en frekvens på rundt 300Hz. Her kan man altså forvente lave forvrengningstall, på tross av geometri kurvene.
    Ett av "problemene" med den figuren ELJ refererer til, er at det oppgis reelle (teoretiske) forvrengningstall, uten å oppgi på hvilken frekvens. De forvrengningstallene jeg normalt refererer til, er tatt med en miks av lave og høye frekvenser, for å gi et mest mulig realistisk bilde.
    Min intensjon med optimalisering av en vinyl rigg, er å oppnå så gode verdier jeg overhodet greier, på en gitt rigg. Da kunne jeg nesten ha brukt en skala fra 1 til 10, hvor 1 er dårligst, og 10 er best. Etter en fysisk justering (med protraktor) kan jeg kanskje oppnå 6, men med elektroniske hjelpemidler kan jeg kanskje oppnå 9.
    Man må altså ikke se seg blind på konkrete forvrengningstall, så lenge de ser rimelige ut.

    Jan
    Hvordan kommer du frem til 2%-tallet du henviser til når du gjør dine målinger? Er dette er snitt av flere målinger hvor frekvens og posisjon på plata varierer? Har du en fast "formel" eller fremgangsmetode du benytter?
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    YMIR, som sagt, valget mellom de forskjellige geometrier avhenger primært av hva slags plater og hva slags musikk man primært spiller.

    Tanndoktoren, de 2% forvrengningstallene jeg refererte til, fremkommer ved å måle forvrengning på et spor med en miks av lav og høyfrekvente signaler. Normalt er jeg ikke særlig opptatt av tallets størrelse, så lenge det er "innafor" 3-4%. I den grad det skulle presse de grensene, bruker jeg andre spor, på en annen plass på plata, men en litt annen miks av frekvenser, for å sjekke evt avvik. Poenget er å justere til man får de laveste forvrengningstallene.

    Det samme gjelder også andre parametre, eg kanalseparasjon. Pickup produsenter oppgir gjerne verdier på kanalseparasjon som praktisk talt aldri lar seg bekrefte med målinger. Igjen er målsetningen med optimalisering å justere til best mulige måleresultater. Det kan ofte resultere i langt lavere/dårligere tall enn produsentene oppgir. Forskjellen skyldes oftest forskjellen på teori og praksis.

    Når det gjelder fremgangsmåte, innser jeg det som aller viktigst, å begynne med det parameteret man har "best kontroll på". Det avhenger i stor grad av hva slags måleutstyr man har tilgjengelig, og forståelsen av sammenhengen mellom de forskjellige parametre. Det jeg ønsker å oppnå, er et best mulig sett med måleresultater. Det er fullt mulig å oppnå veldig gode resultater på ett parameter, som kan gå på bekostning av ett eller flere andre parametre. Utfordringen er naturligvis hvordan kan man oppnå det beste settet med parametre. Svaret på det ligger nok primært i mange hundre timers justerings erfaring, forståelse av sammenhengen mellom de forskjellige parametre, og kvaliteten på tilgjengelig verktøy og måleutstyr.

    For å runde av dette, jeg nevnte tidligere at jeg har som målsetning å oppnå nivå 9, på en skala fra 1 til 10. Grunnen til at jeg ikke anser det som realistisk å oppnå 10, er delvis at det er en grad av subjektivitet involvert i dette (primært på VTA/SRA), og at forskjellen på 9 og 9,5 normalt innebærer mange ganger flere justeringstimer. Forskjellen på 9,5 og 10, er primært at plater blir skåret til forskjellige verdier, typisk hva gjelder VTA/SRA, azimuth og platetykkelse.

    Godt Nytt År!

    Jan
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det slår meg at man bør velge tangensialarm... :ROFLMAO:
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    YMIR, som sagt, valget mellom de forskjellige geometrier avhenger primært av hva slags plater og hva slags musikk man primært spiller.

    Tanndoktoren, de 2% forvrengningstallene jeg refererte til, fremkommer ved å måle forvrengning på et spor med en miks av lav og høyfrekvente signaler. Normalt er jeg ikke særlig opptatt av tallets størrelse, så lenge det er "innafor" 3-4%. I den grad det skulle presse de grensene, bruker jeg andre spor, på en annen plass på plata, men en litt annen miks av frekvenser, for å sjekke evt avvik. Poenget er å justere til man får de laveste forvrengningstallene.

    Det samme gjelder også andre parametre, eg kanalseparasjon. Pickup produsenter oppgir gjerne verdier på kanalseparasjon som praktisk talt aldri lar seg bekrefte med målinger. Igjen er målsetningen med optimalisering å justere til best mulige måleresultater. Det kan ofte resultere i langt lavere/dårligere tall enn produsentene oppgir. Forskjellen skyldes oftest forskjellen på teori og praksis.

    Når det gjelder fremgangsmåte, innser jeg det som aller viktigst, å begynne med det parameteret man har "best kontroll på". Det avhenger i stor grad av hva slags måleutstyr man har tilgjengelig, og forståelsen av sammenhengen mellom de forskjellige parametre. Det jeg ønsker å oppnå, er et best mulig sett med måleresultater. Det er fullt mulig å oppnå veldig gode resultater på ett parameter, som kan gå på bekostning av ett eller flere andre parametre. Utfordringen er naturligvis hvordan kan man oppnå det beste settet med parametre. Svaret på det ligger nok primært i mange hundre timers justerings erfaring, forståelse av sammenhengen mellom de forskjellige parametre, og kvaliteten på tilgjengelig verktøy og måleutstyr.

    For å runde av dette, jeg nevnte tidligere at jeg har som målsetning å oppnå nivå 9, på en skala fra 1 til 10. Grunnen til at jeg ikke anser det som realistisk å oppnå 10, er delvis at det er en grad av subjektivitet involvert i dette (primært på VTA/SRA), og at forskjellen på 9 og 9,5 normalt innebærer mange ganger flere justeringstimer. Forskjellen på 9,5 og 10, er primært at plater blir skåret til forskjellige verdier, typisk hva gjelder VTA/SRA, azimuth og platetykkelse.

    Godt Nytt År!

    Jan
    Takk for utfyllende og informativt svar som vanlig. God nytt år til deg også !
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Voff, det er jo et meget relevant forslag, så det må jeg kommentere.
    Jeg skulle på manga måter ønske du hadde rett. Som kjent kan en tangensial arm, teoretisk sett, tilby perfekt vinkel mellom kontaktflaten til diamanten i pickupen og LP platens spor. Over hele platen. I så fall ville én av de fire aksene være sikret, og de tre gjenværende ville bli enklere å justere. Dessverre er det svært krevende å få tangensial armer til å fungere noe i nærheten av teorien. Ikke bare fordi det er svært vanskelig mekanisk, men også fordi toleranskravene til pickuper er så "liberale". Kravet til vinkelpresisjon i montering av diamanten i en nålefane/cantilever er stort sett pluss minus 3 grader. Det betyr at hvis man monterer en pickup (huset) helt rett, i en tangensial arm, kan man risikere å ha 3 grader vinkelavvik, på hele platen. Under forutsetning av at nålefanen/cantileveret er montert helt rett i pickup huset. Og fremdeles være innenfor toleransene.
    Av alle potensielle avvik med en pivot arm, vil jeg nok si at forvrengningen, som en følge av den tangensiale kurven, er den minste.
    Det er nok ikke for ikke noe at det idag er svært få tangensial armer, ift pivot armer.

    Jan
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    En rask gjennomgang av temaet geometrier er kanskje nyttig.

    En tradisjonell pivot tonearm sørger for at pickup diamanten beveger seg over LP plata i en bue (tangensial kurve). Buens diameter varierer, avhengig av armens lengde. Diamantens kontaktflate mot sporet i platen vil ha et vinkelavvik i større eller mindre grad, over hele platen, muligens bortsett fra høyst to punkter. Dette innebærer større eller mindre forvrengning.

    Rundt 1940 kalkulerte Loefgren og Baerwald geometrier, basert på et ønske om å begrense den gjennomsnittlige, og maksimale, forvrengningen. På den tiden spilte man stort sett 78RPM plater, lagd av bakelitt. Ikke vanlig idag ):. I 1966 publiserte Stevenson en revidert geometri. Disse geometriene har vært i bruk siden. Riktignok kalkulerte Dietrich Brakemeier en ny geometri for drøyt ti år siden (UNI-DIN), uten at den har fått all verdens utbredelse. Den største forskjellen på disse geometriene er hvor de har lagt sine respektive null punkter, altså der diamanten står helt «rett» i sporet, noe som gir lavest forvrengning (i teorien 0 forvrengning). I tillegg varierer vinkelen på forvrengningskurven fra nullpunktene. Spesielt vinkelen på kurven fra det innerste nullpunktet er interessant. Gamle plater (før ca 1980) har gjerne musikksignal lenger inn mot sentrum av plata enn nyere plater. De som hovedsaklig spiller slike plater, eller hovedsaklig klassisk musikk, som gjerne har svært kraftige signaler mot slutten av plata, bør velge Baerwald/Loefgren A (evt Stevenson). De som hovedsaklig spiller nyere plater bør velge Loefgren B.

    Vær oppmerksom på at så lite som 0,5mm/0,5 grader avvik på justering, kan øke forvrengning like mye som den teoretiske maksimale forvrengningen.

    En lang arm (eg 12 tommer) vil teoretisk ha lavere maksimal forvrengning enn en kortere arm, men geometriene er de samme.

    Valg av geometri, ift diamant sliping, har neppe annen effekt enn at feiljustering har større negativ effekt med moderne, "skarpe" slipinger, enn mer tilgivende slipinger. Siden Stevenson har større maksimal forvrengning enn de andre alternativene, ville jeg nok unngått den geometrien, hvis jeg hadde en Micro Ridge/Shibata/Replicant slipning.

    Mvh
    Jan
    Analog Lab
    Godt nytt år Jan

    Ref. Loefgren B.
    Sånnt tidsmessig, hva er nyere plater?
    Spiller hovedskelig plater fra 75 og oppover.

    Setter stor pris på dine skriverier.

    Hilsen

    Jens
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Hei Jens.

    Vanligvis snakker vi om rundt 1985. Poenget er om de fleste platene du spiller, har signal innenfor ca 70 mm fra sentrum av plata, og spesielt hvis du primært spiller klassisk musikk. I så fall vi du kunne få noe mindre forvrengning med Loefgren A/Baerwald, enn Loefgren B, på det innerste sporet. Hvis alt er satt opp korrekt. Husk at antiskating spiller en betydelig rolle, på slutten av plata. Ikke alle armer er like "flinke" til å sørge for det.

    Jan
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Hei Jan

    Dokker har nettopp justert opp:

    The Well Tempered Classic:

    Kunden er strålende fornøyd og skriver:
    "Og motor /talerknen går dønn nøyaktig."
    Hvordan justerer dokker en motor som er styrt direkte fra nettets frekvens?
    (Det er riktignok et dempeledd på den ene ledninga som demper 230CVACca. 85VAC)

    Det her begynner å gå utover nattesøvnen ;) 🙏

    Har forståelse dersom det er en bedriftshemmelighet:rolleyes:

    Hilsen

    Jens
     
    Sist redigert:

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Hei Jens.

    Litt usikker på dette konkrete tilfellet, men for de spillerne som ikke har elektronisk fart regulering, er en mulighet å bruke et annet belte. Tjukkere, tynnere, kortere eller lenger.

    Jan
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Hei Jens.

    Litt usikker på dette konkrete tilfellet, men for de spillerne som ikke har elektronisk fart regulering, er en mulighet å bruke et annet belte. Tjukkere, tynnere, kortere eller lenger.

    Jan
    Eller tilte motoren om akslingen der belte ligger er konveks.
    Har et annet spørsmål som du kanskje sitter inne med svaret på:
    Ser en del anbefaler å ikke bruke plastskiver under skruehodene, altså mellom skruehode og toppen på armhuset. Har du noen formening om hva som er best her, plastskiver eller skruehodet rett mot metallet i armhuset?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hei Jens.

    Litt usikker på dette konkrete tilfellet, men for de spillerne som ikke har elektronisk fart regulering, er en mulighet å bruke et annet belte. Tjukkere, tynnere, kortere eller lenger.

    Jan
    Tykkelse eller lengde på belte påvirker vel ikke fart på noe vis?
    "Farten" ved beltedrift vil være et resultat av motorens turtall og forholdet mellom omkrets på de 2 involverte hjulene.
    Motorens turtall er fast, og hjulene har konstant størrelse (omkrets), så da er det ikke stort å gjøre så langt jeg kan forstå?
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Eller tilte motoren om akslingen der belte ligger er konveks.
    Har et annet spørsmål som du kanskje sitter inne med svaret på:
    Ser en del anbefaler å ikke bruke plastskiver under skruehodene, altså mellom skruehode og toppen på armhuset. Har du noen formening om hva som er best her, plastskiver eller skruehodet rett mot metallet i armhuset?
    Når det gjelder skiver eller ikke skiver under skruehodene, strides de lærde om dette. primært hva slags materiale skivene evt skal ha.
    Uten å trekke dette lenger enn nødvendig, kan jeg si at jeg bruker plastskiver av PA6 materiale, og trekker til skruene med en torque verdi tilpasset materialet i pickupen.

    Jan
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Tykkelse eller lengde på belte påvirker vel ikke fart på noe vis?
    "Farten" ved beltedrift vil være et resultat av motorens turtall og forholdet mellom omkrets på de 2 involverte hjulene.
    Motorens turtall er fast, og hjulene har konstant størrelse (omkrets), så da er det ikke stort å gjøre så langt jeg kan forstå?

    Jeg har full forståelse for denne teorien, men den stemmer ikke i praksis. Bare å bytte til et nytt/ubrukt belte, endre hastigheten noe. Jeg mistenker at grunnen kan være en blanding av belastningen på motoren, og større eller mindre friksjon mot involverte hjul.
    Dette forutsetter nok at beltet har en viss elastisitet.

    Jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

MalaAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.457
Link til alle artikler
1034
MalaAudio sine annonser
Bransjenyheter
Mange nye varer i vår bruktavdeling!

Mange nye varer i vår bruktavdeling!

  • 4
Brukt hi-fi er et godt alternativ. Vi har et stort og variert utvalg i vår bruktavdeling. Her kan du gjøre virkelig gode kjøp! Vi får stadig inn både nyere og litt eldre utstyr...
Fortsett
Bransjenyheter
ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

  • 0
Åpningstider i påsken: Mandag 25.3 Etter avtale | Tirsdag 26.3 10-18 | Onsdag 27.3 10-18 | Torsdag 28.3 stengt | Fredag 29.3 stengt | Lørdag 30.3 stengt Her er noe av det du kan oppleve hos Mala...
Fortsett
Bransjenyheter
Børresen X1 - Nå i demo!

Børresen X1 - Nå i demo!

  • 0
Børresen X1 utmerker seg som et etterlengtet tilskudd i den allerede høyt roste X-serien. Børresen X1 er ikke bare en rimeligere høyttaler i Børresen Acoustics sin innstegsserie, det er også en...
Fortsett
Bransjenyheter
Hva ønsker du deg?
Bransjenyheter
Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

  • 0
Nå er det like før Oslo HiFi Show starter og vi ønsker å gi våre kunder messetilbud på det de ønsker seg! Send oss en e-post eller bruk kontakt skjemaet på malaaudio.no for å motta ditt unike...
Fortsett
Bransjenyheter
Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

  • 0
Jørgen og Leif fra Marten kommer til Oslo HiFi Show med sin nyeste høyttaler Marten Mingus Septet! Marten Mingus Septet var en av de store suksessene under fjorårets München messe og har siden...
Fortsett
Topp Bunn