Er din platespiller riktig justert? Les om vår Analoglab i nyeste utgave av Stereo+

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Er din platespiller riktig justert? Les om vår Analoglab i nyeste utgave av Stereo+

    Analog lab
    En moderne platespiller er en kombinasjon av finmekaniske innretninger og elektriske signaler på mikro nivå. Ved å optimere en platespillers innstillings muligheter, vil vi komme så nær som mulig dens potensiale som lydformidler.

    Les hele artikkelen her:
    https://joom.ag/hjBI/p14

    DSC00035.JPG
    DSC00040.JPG



    Vi har et godt utvalg av pickuper, armer og platespillere i alle klasser!

    Vi i Mala Audio har fokus på Analoge lydkilder. Vi har et godt utvalg innen analoge komponenter fra inn stegs klassen, helt opp til referanse klassen.
    Vi hjelper deg gjerne med å finne riktig platespiller, pickup eller med oppsett - så du får maksimalt ut av din platespiller.



    Med noe av markedets seneste og beste verktøy og kompetanse, kan vi tilby våre kunder en meget god tjeneste. Erfaringen og kunnskapen vi tar med oss fra noen av markedets beste spillere, overfører vi til spillere i alle prisklasser. Les mer om vår Analog lab lenger ned.

    Her er noen av merkene vi kan tilby:
    My Sonic Lab, Koetsu, E.A.T, Kuzma, Hana, Techdas, DS Audio, ACOUSTICAL SYSTEMS, Graham Engineering, Sorane


    Ta gjerne kontakt med oss hvis det er noe du lurer på:

    Telefon: +47 40 40 68 13
    Epost: post@malaaudio.no

    Askerveien 61
    1384 ASKER

    Mandag: 9-17 | Tirsdag: 9-18 | Onsdag: 9-17 | Torsdag: 9-20 | Fredag: 9-17 | Lørdag: 10-16

    Her finner du oss


    Meld deg på vårt nyhetsbrev her!
     

    Kommentarer

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tykkelse eller lengde på belte påvirker vel ikke fart på noe vis?
    "Farten" ved beltedrift vil være et resultat av motorens turtall og forholdet mellom omkrets på de 2 involverte hjulene.
    Motorens turtall er fast, og hjulene har konstant størrelse (omkrets), så da er det ikke stort å gjøre så langt jeg kan forstå?
    Et tykkere belte vil føre til at beltet ikke treffer helt i sporet på drivhjulet, men på en mer ytre del med større radius. Da vil platetallerkenen dreie seg fortere.


    719F7158-5C2C-4EF4-BF95-82696817E834.jpeg

    Forutsatt at drivhjulet er formet som på bildet.
    Mvh
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder skiver eller ikke skiver under skruehodene, strides de lærde om dette. primært hva slags materiale skivene evt skal ha.
    Uten å trekke dette lenger enn nødvendig, kan jeg si at jeg bruker plastskiver av PA6 materiale, og trekker til skruene med en torque verdi tilpasset materialet i pickupen.

    Jan
    Men hvordan vet hva riktig moment for pick up'en skal være? Har aldri hatt en PU hvor momentet er oppgitt, men skulle gjerne sett de gjorde det. Vil jo ha det så tight som mulig, men selvsagt uten å skade gjengene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ ^
    Dette har jo vært diskutert opp-og-ned i ulike tråder tidligere.

    Jeg tror at jeg må ha dette inn med te-skje, eller pinsett for å forstå ;) .
    Når det gjelder utvekslingsforhold mellom 2 hjul er det vel ikke annet enn omkretsen på de 2 hjulene som har noe å si. Tykkelsen på materialet som driver de kan vel ikke påvirke dette, all den tid det er innsiden på belte/reim som griper hjulene?

    Ja, om pulley har en v-form så vil tykkere o-ring kunne gripe lenger ut, og med det øke diameteren.
    Ja, tykkere/bredere reim/o-ring vil kunne endre/påvirke friksjonen, og dermed hastighet
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Et tykkere belte vil føre til at beltet ikke treffer helt i sporet på drivhjulet, men på en mer ytre del med større radius. Da vil platetallerkenen dreie seg fortere.


    Vis vedlegget 777570
    Forutsatt at drivhjulet er formet som på bildet.
    Mvh
    Og da må reima være VESENTLIG tykkere. Så tykk at den ikke når bunnen på v-sporet.
    Skal dette fungere som hastighetsregulering så er man med andre avhengig av reimer i en mange forskjellige tykkelser?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Men hvordan vet hva riktig moment for pick up'en skal være? Har aldri hatt en PU hvor momentet er oppgitt, men skulle gjerne sett de gjorde det. Vil jo ha det så tight som mulig, men selvsagt uten å skade gjengene.
    Hva mener du med riktig moment for pickup?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og da må reima være VESENTLIG tykkere. Så tykk at den ikke når bunnen på v-sporet.
    Skal dette fungere som hastighetsregulering så er man med andre avhengig av reimer i en mange forskjellige tykkelser?
    Jeg er feil adressat.

    Jeg vet riktignok at det funker slik som jeg skrev, fordi jeg har forsøkt det. Utover det er det ikke mye jeg kan si.

    Ellers har jeg hastighetsregulator på min egen platespiller, så jeg slipper å tulle rundt med bytte av remmer.

    Mvh
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Kjapt overslag; ved 120 grader kon på drivhjul, vil et Ø4mm belte ha en tangent ca 0.3 mm ut fra laveste diameter på drivhjul. Dersom denne er 15mm vil vi altså få en hastighetsøkning på ca 2% Fra 33.3rpm til 33.96. Nok til å gjøre mange søvnløse, men noe kanskje bare de med absolutt gehør vil høre.
    Blander vi friksjon eller fleksibilitet på rem inn i dette, er vi over på wow og flutter.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vet ikke, må innrømme mine skruer er ikke strammet mer enn man nesten kan gjøre med fingrene, dette fordi pickuppen ikke har gjenger for skruerne og det er litt vanskeligt å stramme de uten noe flytter seg.
    Med belter er det jo en regel at etter skifte av belte sjekker man hastigheten, også på kassett spillere. Belter er uansett et helvete, man vet aldrig hva man får men med vinyl er nesten alt jo et kompromis!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Med platespiller må man ha så mye ekstra utstyr, der er ingen grenser når man er nørd. Tør ikke fortelle kona at en sånn er nødvendig....
     
    Sist redigert:

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Når det gjelder moment…
    Poenget med moment på pickup skruene er primært å sørge for best mulig energi overføring.
    Som Niels nevner, Richard Mak i AnalogMagik anbefaler bruk av teflon skiver, og svært lave torque verdier. Jeg har ikke særlig gode erfaringer med dette.
    Det er nok vanligere å bruke et hardere materiale i skivene, og betydelig høyere torque verdier.
    Torque verdienes størrelse avhenger av materialet i skruene og i pickupen. Fra rundt 0,3 Nm for aluminiumhus, til omtrent det dobbelte for titanium.
    Dessverre er det ikke standardisert dimensjon på skruene. Noen pickup produsenter bruker 2,5 mm skruer, mens andre bruker 2,6 mm. De nevnte verdiene gjelder naturligvis for korrekt skruedimensjon.
    Min erfaring tilsier at det er viktigere å bruke samme torque verdier under hele optimeringsprosessen, enn eksakte torque verdier.

    Jan
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Her er det jeg har brukt for justerng av pickup. Blir ganske nøyatig i forhold til til lengde på arm. Pivot til spindel på denne armen er 21,2mm. På Sorane TA-1 er 21,6mm. Altså en forskjell på 4mm. Da vil senter ''pivotpoint'' komme nærmere hjørne av base. Da kan de hende jeg heller ha villet valgt en lengre arm og forlengelses adapter. Får ikke helt nøyaktig VTA pga. høydejustering av arm.
    IMG_0148.JPG
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Vi som ofte spiller 7' singler, bør vi ha en annen geometri?
    Vinkel rett i 2 posisjoner på en 7' vil vel gi minimalt utslag pga størrelsen?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    ? Armen kan jo heves. Om problemet er motsatt, og armen senket max, vil en platematte løse det.
    Armen må heves, da sporingsvinkelen er under 20 grader pga. ortofon jubilee er for høy m. denne armen. Armen er helt oppjustert. Det er ikke anbefalt å bruke noen form for matte på akryl tallerken. Det er derfor at den ikke får noe statisk elektrisitet med vinylplaten.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Problem blir det når du har dratt i stykker gjengene på en PU til noen titusener.
    Riktig moment på skruene som fester PU til armen.
    Men hvordan vet hva riktig moment for pick up'en skal være? Har aldri hatt en PU hvor momentet er oppgitt, men skulle gjerne sett de gjorde det. Vil jo ha det så tight som mulig, men selvsagt uten å skade gjengene.


    Tror noen ganger, at psykologhjelp er et bedre verktøy enn teknikkerhjelp 😂 😂
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Armen må heves, da sporingsvinkelen er under 20 grader pga. ortofon jubilee er for høy m. denne armen. Armen er helt oppjustert.
    Mente å huske at det var forholdsvis mye (mer enn det ser ut på bildet) den kunne heves. Det er en 9cc?
    Du har jo evt et alternativ i å shimme den opp mellom base og plinth.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    ? Armen kan jo heves. Om problemet er motsatt, og armen senket max, vil en platematte løse det.
    Du er inne på noe dær, Kan få laget en skive som jeg kan legg under armbase. Da vil armen blie mere paralell med tallerken samtidig med pickup. Da må jeg demontere armen og lodde løs tonearm ledningene fra terminalene. Kan bruke noe av en akryl plate som er lett å arbeide med. Takk for tipset forresten. På mandag kommer sikkert den nye RIAA forsterker. Vil bli mye vinyl nå framove nå:)
    Svarte ikke på rett innlegget ser jeg nå ! Ha blitt noe sent ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Et alternativ til å demontere og lodde av/på er å kappe et spor i spaceren som kablene kan slides gjennom - om kablene er lange nok.
     

    didnelps

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    En liten advarsel, min erfaring:

    Mala justerte min platespiller, etter kjøp av pickup og headshell etter deres anbefaling.

    Deres egen medfølgende rapport fra oppsettet sier at VTA er helt nede og det ikke er en enkel løsning for dette + at det vil evt. medføre at lyden fortoner seg noe skarpt i diskanten.

    Vel det er jo fordi de har solgt meg en pickup som er for lav til min spiller og et headshell som bidrar til øke høyden.
    Har forsøkt å påpeke dette til dem på en konstruktiv måte, men får standard svar om at det er vinkelen til diamanten (stift) som er avgjørende. Høydeforskjell der tonearmen starter fra VTA ned til stiften på pickup er over 5mm.

    Kan hende dette oppsettet er innafor, men her prater vi om komponenter i high-end klassen og Mala skal liksom tilby presisjon og ytelse på høyeste nivå. Mala har ikke vist noen hint til løsning på dette og har ikke fulgt opp, de mener alt er satt opp riktig og jeg må kjøpe en tykkere matte for å løse "om lyden fortoner seg noe skarpt i diskanten".

    Ikke forvent at de tar inn spiller igjen og ser på løsning (f.eks bruk av spacer eller et annet headshell), for så justere igjen. Jeg har gitt opp.
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Siden det var jeg som foretok justeringen av dette oppsettet, vil jeg gjerne belyse noen punkter som kan ha allmen interesse.

    Først må jeg si at jeg er litt forundret over at denne kritikken kommer nå, og ikke etter den lange samtalen vi hadde ved overlevering, hvor «alle» tekniske aspekter, inklusive utfordringen rundt VTA/SRA justering ble grundig gjennomgått.

    Justering av VTA/SRA er et krevende tema, delvis pga de tekniske forutsetningene, og delvis fordi justering av VTA/SRA, til en viss grad, kan brukes til å «tune» lyden i den retningen man liker best selv.

    Det vi ønsker å oppnå med VTA/SRA justering, er å kopiere den vinkelen LP plata er kuttet med. Så hvilken vinkel er det? De forskjellige plate produsentene oppgir et sted mellom 90 og 95 grader. Derfor har man sagt at en SRA på ca 92 grader, er et brukbart utgangspunkt. Så kommer faktorer som produksjonstoleranse innenfor pickup industrien, tjukkelse på LP platene, produksjonsårgang, compliance på aktuell pickup, diamant slipning, osv. Når vi vet at én grad endring av VTA/SRA, på den aktuelle (Technics) armen krever drøyt 4mm høydejustering på armpivot, forstår vi at det er behov for minst 20mm høydejustering, for å kunne spille de fleste plater med «riktig» VTA/SRA. Hvor mye høydejustering har man på Technics armen? Plus/minus 3mm. Mindre enn én grad opp eller ned. At en gitt pickup er en millimeter eller to, høyere eller lavere, utgjør altså lite i denne sammenheng.

    Nå er det jo mange armer som fullstendig mangler justeringsmuligheter i én eller flere akser, men som likevel oppfattes som vellydende. Populære armer fra SME og Rega er eksempler på slike armer. Med sin svært begrensede justeringsmulighet i VTA/SRA planet, må nok Technics armen også nevnes i denne sammenheng. Det betyr altså ikke at de ikke kan låte godt, men i mange tilfeller oppnår man ikke potensialet til en gitt pickup, i disse installasjonene.

    Så hva bør man gjøre, hvis man har en slik arm? Min anbefaling er å sterkt vurdere pickuper med sfæriske eller elliptiske diamant slipninger (slik som DS-Audio E1, som ble valgt i dette tilfellet). Disse slipningene er langt mindre kritiske, enn mer esoteriske slipninger, som Shibata, Replicant 100, Microridge, osv. Det betyr ikke at de er helt upåvirket av justeringer, men konsekvensene av manglende/begrensede justeringsmuligheter, er betydelig mindre.

    Til slutt vil jeg nevne at man bør ha litt is i magen, når man skaffer seg en ny pickup. De fleste pickuper trenger mange titalls timer, før de «setter» seg. I praksis vil opphenget mykne opp noe, hvilket normalt medfører at VTA/SRA gradvis reduseres. Dette oppleves gjerne som at pickupen «roer seg», blir mindre skarp.

    Jan
     

    didnelps

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Siden det var jeg som foretok justeringen av dette oppsettet, vil jeg gjerne belyse noen punkter som kan ha allmen interesse.

    Først må jeg si at jeg er litt forundret over at denne kritikken kommer nå, og ikke etter den lange samtalen vi hadde ved overlevering, hvor «alle» tekniske aspekter, inklusive utfordringen rundt VTA/SRA justering ble grundig gjennomgått.

    Justering av VTA/SRA er et krevende tema, delvis pga de tekniske forutsetningene, og delvis fordi justering av VTA/SRA, til en viss grad, kan brukes til å «tune» lyden i den retningen man liker best selv.

    Det vi ønsker å oppnå med VTA/SRA justering, er å kopiere den vinkelen LP plata er kuttet med. Så hvilken vinkel er det? De forskjellige plate produsentene oppgir et sted mellom 90 og 95 grader. Derfor har man sagt at en SRA på ca 92 grader, er et brukbart utgangspunkt. Så kommer faktorer som produksjonstoleranse innenfor pickup industrien, tjukkelse på LP platene, produksjonsårgang, compliance på aktuell pickup, diamant slipning, osv. Når vi vet at én grad endring av VTA/SRA, på den aktuelle (Technics) armen krever drøyt 4mm høydejustering på armpivot, forstår vi at det er behov for minst 20mm høydejustering, for å kunne spille de fleste plater med «riktig» VTA/SRA. Hvor mye høydejustering har man på Technics armen? Plus/minus 3mm. Mindre enn én grad opp eller ned. At en gitt pickup er en millimeter eller to, høyere eller lavere, utgjør altså lite i denne sammenheng.

    Nå er det jo mange armer som fullstendig mangler justeringsmuligheter i én eller flere akser, men som likevel oppfattes som vellydende. Populære armer fra SME og Rega er eksempler på slike armer. Med sin svært begrensede justeringsmulighet i VTA/SRA planet, må nok Technics armen også nevnes i denne sammenheng. Det betyr altså ikke at de ikke kan låte godt, men i mange tilfeller oppnår man ikke potensialet til en gitt pickup, i disse installasjonene.

    Så hva bør man gjøre, hvis man har en slik arm? Min anbefaling er å sterkt vurdere pickuper med sfæriske eller elliptiske diamant slipninger (slik som DS-Audio E1, som ble valgt i dette tilfellet). Disse slipningene er langt mindre kritiske, enn mer esoteriske slipninger, som Shibata, Replicant 100, Microridge, osv. Det betyr ikke at de er helt upåvirket av justeringer, men konsekvensene av manglende/begrensede justeringsmuligheter, er betydelig mindre.

    Til slutt vil jeg nevne at man bør ha litt is i magen, når man skaffer seg en ny pickup. De fleste pickuper trenger mange titalls timer, før de «setter» seg. I praksis vil opphenget mykne opp noe, hvilket normalt medfører at VTA/SRA gradvis reduseres. Dette oppleves gjerne som at pickupen «roer seg», blir mindre skarp.

    Jan

    Først vil jeg takke for et konstruktiv svar, noe som jeg har savnet fra Mala Audio.

    Har vel kun pratet med deg under overlevering, og det er din kollega jeg har hatt dialog med før og i etterkant av overleveringen.

    Det er mange detaljer her som kan bringes frem og diskuteres, blant annet hvorfor jeg ikke kom med kritikk under overleveringen. Jeg har ikke ønske eller tid til å starte en lang diskusjonstråd med Mala Audio her. Det er grunn til at jeg har postet innlegget, for å dele erfaring med andre brukere her på forumet.

    For meg virker du som en hyggelig og ryddig kar. Tror vi hadde funnet ut av og løst dette på en god måte om det hadde vært opp til oss to...

    Slik det er nå så er pickup`en for lav til platespilleren og headshellet bidrar til økt høydeforskjell blant annet.

    Jeg ønsker ikke en slik usikkerhetsfaktor i oppsettet mitt. Den totale kundeopplevelsen har heller ikke bidratt til å styrke min tillit til Mala Audio.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Pickup spacer kan kjøpes i disse tilfelle, kanskje det er noe? Uansett, som janbra skriver er dette ikke kritisk egentlig, men om man vil ha en arm der er i water med platen er der sikkert ikke andre muligheter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er et riktig, og viktig poeng å merke seg, det @janbra her nevner mht vinkelendring og høydejustering av arm. Å heve/senke arm ved base 1 mm utgjør kun ca 0,27 grader endring av vinkel i en 9» arm.
    Veldig mange virker å anta og tro at det utgjør mye mer. Med de ulike variabler som er i både plater og de ulike stifter er ikke dette å anse som en kritisk justering. Avvik får du uansett, dersom du ikke hører til de få som har logg på dette for alle plater de eier, og endrer vinkel for hver plate de spiller.
     

    didnelps

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Pickup spacer kan kjøpes i disse tilfelle, kanskje det er noe? Uansett, som janbra skriver er dette ikke kritisk egentlig, men om man vil ha en arm der er i water med platen er der sikkert ikke andre muligheter.
    Det er en mulig løsning, men fordrer at Mala ønsker å se på en løsning, har forsøkt, men blir avvist.
     

    didnelps

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Det er et riktig, og viktig poeng å merke seg, det @janbra her nevner mht vinkelendring og høydejustering av arm. Å heve/senke arm ved base 1 mm utgjør kun ca 0,27 grader endring av vinkel i en 9» arm.
    Veldig mange virker å anta og tro at det utgjør mye mer. Med de ulike variabler som er i både plater og de ulike stifter er ikke dette å anse som en kritisk justering. Avvik får du uansett, dersom du ikke hører til de få som har logg på dette for alle plater de eier, og endrer vinkel for hver plate de spiller.
    Jeg er ikke uenig, men her er det avvik på rundt 5mm. Det kommer også ann på platespilleren og hva den enkelte produsent anbefaler. Technics skriver i deres manualer at tonearmen skal være parallelt med plata, samt pickup skal ikke være kortere enn 17mm, da er f.eks spacer løsningen.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Er forresten 'The Funk Firm Houdini' som Mala selger også en spacer? Jeg har ikke helt fortstått hva denne dingsen gjør, men så er jeg heller ingen ekspert på området.
    Uansett, hvis det er en spacer det står på her burde Mala være behjelpelig. Men generelt er det vel alltid hyggeligst med kunder som ikke klager - det gjelder nok for mange bransjeaktører.
     

    didnelps

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Er forresten 'The Funk Firm Houdini' som Mala selger også en spacer? Jeg har ikke helt fortstått hva denne dingsen gjør, men så er jeg heller ingen ekspert på området.
    Uansett, hvis det er en spacer det står på her burde Mala være behjelpelig. Men generelt er det vel alltid hyggeligst med kunder som ikke klager - det gjelder nok for mange bransjeaktører.
    Tenker sunn fornuft gjelder i alle bransjer, en viss ydmykhet bør man ha ovenfor kundene sine, da innen rimelighetens grenser.

    Jeg er en voksen mann, har ikke tid til arroganse og manglende oppfølging. Har tilbudt dem å kjøpe komponentene tilbake til lavere pris enn det jeg betalte for til og med :rolleyes:
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Er forresten 'The Funk Firm Houdini' som Mala selger også en spacer? Jeg har ikke helt fortstått hva denne dingsen gjør, men så er jeg heller ingen ekspert på området.
    Uansett, hvis det er en spacer det står på her burde Mala være behjelpelig. Men generelt er det vel alltid hyggeligst med kunder som ikke klager - det gjelder nok for mange bransjeaktører.
    Denne er å avkoble pickuppen fra armen, den fås i to varianter, en for pickups med gjenger og en for de uten.
    Når jeg tenker spacer er dette en simpel simpel skive der koster ingenting nesten, de kan sikkert fås i forskjellige materialer men har ikke sjekket så mye.
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Denne tråden startet med spørsmålet: «Er din platespiller riktig justert?». didnelps benytter nå denne traden til å stille betydelige spørsmålstegn rundt den etiske standarden til Mala Audio. Det lar jeg meg faktisk provosere litt av. Jeg tar gjerne en diskusjon rundt om «din platespiller er riktig justert», fordi det er mitt felt, men slik jeg nå oppfatter didnelps, er han strengt tatt uinteressert i den jobben jeg gjorde med spilleren hans. Slik jeg oppfatter ham, ville alt vært ok, hvis den aktuelle pickupen hadde hatt de fysiske dimensjonene som omtales i Technics sin dokumentasjon.

    For de av dere som faktisk interesserer dere i om «din platespiller er riktig justert», anbefaler jeg dere å ta en titt på denne figuren:


    Aluminum pipe cantilever specifications


    Som dere ser, toleransene på vinkelen mellom cantilever/nålefane og diamant, er +/- 5 grader (gjelder cantilever/nålefane i aluminium, som i den aktuelle pickup). Som tidligere nevnt, dette, i seg selv, innebærer at selv om pickupen hadde hatt en høyde som muliggjorde horisontal arm, måtte man hatt mulighet til å justere arm pivot +/- 20 mm, for å oppnå »riktig» SRA. Under forutsetning av at produktet er innenfor toleransen.

    De av dere som har forsøkt å justere SRA ved hjelp av USB mikroskop, vet hvor krevende det er. Og da går jeg ut fra at disse målingene evt har vært gjort med stasjonær pickup. På et underlag med samme høyde som de platene man spiller. La oss si at man faktisk fikk til dette, fikk tatt et sylskarpt bilde, med mange hundre ganger forstørrelse, og er i stand til å måle 100 % nøyaktige vinkler. For ikke å snakke om hvor man faktisk skal måle. Hvilken vinkel vil man da ha? 92 grader? Tja. Jeg har snakket om det tallet før. Men dette er jo en statisk måling. Det er jo ikke det som gjelder, når diamanten møter motstand i rillene på en roterende plate. Den blir naturligvis mindre. Men hvor mye? Tja. Det avhenger av forskjellige ting, antagelig primært pickupens compliance. Erfaringsmessig er forskjellen på statisk og dynamisk SRA et sted mellom 0,5 og 2 grader. En variasjon på 1,5 grader. 6 mm høydeforskjell på armpivot.

    Personlig er jeg svært skeptisk til at produsenter opererer med tekniske opplysninger, spesifikasjoner, instruksjoner, osv, uten forbehold. Mange produsenter gir, f.eks, inntrykk av at så lenge armrøret er horisontalt, er alt ok. Som jeg nå har brukt nokså mye spalteplass på å forklare, Det er dessverre ikke så enkelt.

    Derfor denne tråden: «Er din platespiller riktig justert?»

    Jan
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Syns Analoglab v/Mala Audio utførte en glimrende jobb på min Technincs SL-1200G, så anbefaler tjenesten til alle som ikke justerer selv . Fikk ryddig og informativ forklaring på hvor mye som kunne justeres direkte på VTA/SRA og hvilke tweaks som kan gjøres i etterkant. Testa Achromat APM versjonen som er 7 mm tykk(original gummimatte er på 3mm). Valgte tilslutt standard på 5 mm da spindel blir litt kort for platestrammer ved 7 mm.

    The Bird of Prey ......
    IMG_4535.jpg

    IMG_4524.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

MalaAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.499
Link til alle artikler
1045
MalaAudio sine annonser
Bransjenyheter
SE VÅRT UTVALG AV BRUKTE HØYTTALERE!

SE VÅRT UTVALG AV BRUKTE HØYTTALERE!

  • 0
Brukt hi-fi er et godt alternativ. Vi har et stort og variert utvalg i vår bruktavdeling. Her kan du gjøre virkelig gode kjøp! Vi får stadig inn både nyere og litt eldre utstyr...
Fortsett
Bransjenyheter
Mala Audio på Vestlandsturné - Stavanger-Haugesund-Bergen!

Mala Audio på Vestlandsturné - Stavanger-Haugesund-Bergen!

  • 7
Mala Audio på Vestlandsturné! Vi vil ha med flere spennende oppsett på turen, og det vil være mulig å oppleve høyttalere og elektronikk fra blant annet: Børresen, Aavik, Axxess og Marten. Vi har...
Fortsett
Bransjenyheter
Opplev X-serien fra Børresen under vårmessen!

Opplev X-serien fra Børresen under vårmessen!

  • 0
Børresen sin X-serie består nå av fire modeller - X1, X2, X3 og X6. X-serien har en unik prestasjon i forhold til pris og imponerer anmeldere og kunder over hele verden. Kom innom for en demo og...
Fortsett
Bransjenyheter
I morgen starter vårmessen hos Mala Audio!

I morgen starter vårmessen hos Mala Audio!

  • 1
Fredag og lørdag 12.-13. april blir det tradisjon tro vårmesse hos Mala Audio! Kom innom å opplev en rekke spennende oppsett og produkter. Det vil også bli et stort bruktmarked! Åpningstider...
Fortsett
Bransjenyheter
Få med deg Marten Quintet2 under vårmessen 12.-13. april!

Få med deg Marten Quintet2 under vårmessen 12.-13. april!

  • 0
Marten Quintet 2 spiller under vårmessen sammen med flaggskipene i BHK serien fra PS Audio. Dette er en meget vellykket kombinasjon som må høres...
Fortsett
Bransjenyheter
Stort bruktmarked under vår messen!

Stort bruktmarked under vår messen!

  • 1
Under årets vårmesse blir det egen avdeling for brukt hi-fi! Se vårt bruktmarked på nett: https://malaaudio.no/bruktmarked/se-alle https://malaaudio.no/bruktmarked/se-alle/hoyttalere-brukt...
Fortsett
Topp Bunn