Er dette svindel ? XXXMC

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Holdningen her på sentralen er at det kan man bare vite når man har prøvd det selv. Skjønt 2000 dollar for et par treklosser og en metallkopp virker en anelse ublu, men det skyldes nok hovedsakelig all den avanserte forskningen som ligger bak og som sikkert er veldokumentert.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
erato skrev:
Holdningen her på sentralen er at det kan man bare vite når man har prøvd det selv. Skjønt 2000 dollar for et par treklosser og en metallkopp virker en anelse ubluu, men det skyldes nok hovedakelig all den avanserte forskningen som ligger bak og som sikkert er veldokumentert.
er det ikke bare å ta et eggeglass og lime sammen en trereamme og prøve

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
erato skrev:
Holdningen her på sentralen er at det kan man bare vite når man har prøvd det selv. Skjønt 2000 dollar for et par treklosser og en metallkopp virker en anelse ubluu, men det skyldes nok hovedakelig all den avanserte forskningen som ligger bak og som sikkert er veldokumentert.
Det tviler jeg sterkt på er særlig lurt. Så avanserte produkter som dette, basert på grunnleggende ny og veldokumentert, grensesprengende kunnskap om akustikk og materialegenskaper, er sikkert patentbeskyttet. Prøver du dette, havner du ganske sikkert på Guantanamo.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
erato skrev:
65finger skrev:
erato skrev:
Det tviler jeg sterkt på er særlig lurt. Så avanserte produkter som dette, basert på grunnleggende ny og veldokumentert, grensesprengende kunnskap om akustikk og materialegenskaper, er sikkert patentbeskyttet. Prøver du dette, havner du ganske sikkert på Guantanamo.
Sukk! du har sikkert rett så da får jeg aldri oppleve de grensesprengende lydforbedringene disse produktene representerer

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Next began a painstaking process to find resonator material with the correct mass that would operate at mathematically-arrived-at frequencies with target decay patterns. The development of these scientific principals sets the Acoustic ART (Analogue Room Treatment) System apart from all other room tuning methods.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
Next began a painstaking process to find resonator material with the correct mass that would operate at mathematically-arrived-at frequencies with target decay patterns. The development of these scientific principals sets the Acoustic ART (Analogue Room Treatment) System apart from all other room tuning methods.
Hadde de vist litt om vitenskap hadde de kjent til at det heter scientific principles (prinsipper) og ikke principals (hovedpersoner). Men som jeg har sagt, prosessen og metodene er sikkert veldokumenterte, og trolig også patentbeskyttede siden de ser ut til å ha basert seg på unike prinsipper. Det ville i hvert fall jeg ha gjort dersom jeg hadde funnet på noe så unikt, om ikke annet for å sikre meg mot at copycats som 65finger stjeler hele grunnforskningen min!

V

vredensgnag

Gjest
Har vært diskutert her tidligere. Er det de samme som har disse søte små koppene? Som man kan få i sølv, gull og platina?

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
"Try for 30 days with our money back guarantee"

Er vel bare å levere tilbake hvis det ikke svarte til forventningene....

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
Hvorfor skal enkelte på dette forumet ALLTID rakke ned på produkter av ukjent karakter, bare fordi de ikke forstår hva som skjer av forbedringer??? Jeg kan fortelle at det er mengder med smarte ting på gang av denne karakter, jeg så det selv på kurset jeg gikk på da jeg bygde min første partikkelakselerator ;D ;D ;D ;D

OT: Pent brukt partikkelakselerator selges pga. oppdatering. Glimrende for surround. Pga. vekt bør den hentes i Oslo og Akershus..

V

vredensgnag

Gjest
Var det i München nå, eller forrige gang, at en av utstillerne hadde satt slike på veggene? Halvkoppene ...

Ah, det er en herlig hobby. Alltid noe nytt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
OT: Pent brukt partikkelakselerator selges pga. oppdatering. Glimrende for surround. Pga. vekt bør den hentes i Oslo og Akershus..
Dessverre er kraftnettet i Bergensområdet allerede overbelastet. Ellers tror jeg jamen jeg hadde slått til. PS: Tar du kredittkort?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
erato skrev:
pengesluk skrev:
Dessverre er kraftnettet i Bergensområdet allerede overbelastet. Ellers tror jeg jamen jeg hadde slått til. PS: Tar du kredittkort?
Kredittkort er ok, har akkurat fått tilbake terminalen etter oppgradering.... Større masse og mere ro nå.

Vedlegg

T

timc

Gjest
Nei det er ikke svindel funksjonsmessig. Det er en kombinasjon av diffusor og resonator. Fysikken er enkel og grei. Prisen derimot............

Selv ville jeg vel heller tatt en basketball og tunet til ønsket frekvens ved å endre lufttrykket. Satt litt på spissen, men mye det samme.

-Tim

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Prisen er det ene. Det andre er selvsagt at alt svinger, og om svingningene i en metallkopp som dette vil være signifikant i forhold til alt det andre som svinger i rommet ditt og som man ikke har kontroll på. Det samme kan man si om diffusjon i relasjon til størrelsen på de objektene det her er snakk om. Endringene i diffusjon og resonans i lytterommet ditt er sannsynligvis større om du bærer den møkkete kaffekoppen inn på kjøkkenet enn om du bruker noen titusen på disse dingsene.

Svindel er et tøyelig begrep, men å påstå at disse dingsene har så stor innvirkning på lyden at det spiller noen som helst rolle i forhold til alle de andre greiene som pågår i lytterommet ditt og som du kan gjøre noe med uten at det koster deg noe som helst, ligger etter min oppfatning mistenkelig nær s-ordet.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
748
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
oyvjorge skrev:
Eller et velfungerende lydforbedringsmiddel (tweek)?

http://www.tweekgeek.com/_e/Synergistic_Research_Acoustic_ART_and_ART_Basik/product/ART/Acoustic_Room_Treatment_System.htm

Jeg synes det virker litt søkt........
Hvis du har opplysninger som tilsier svindel, så må du melde det til politiet. Svindel er faktisk brudd på norsk lov og skal således straffes. Dette må derfor behandles av politiet og rettssystemet.

Så når du tar ordet svindel i bruk i dette forumet (selv om du sitter anonymt bak tastaturet ditt), så bør du kanskje være litt føre var....... ???

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.137
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Prisen er helt klart en svindel, og som nevnt vil de fleste gjenstander endre diffusjon og resonans i rommet. Hva med en antikk lampe ?

Garantert bedre value for money :D

T

timc

Gjest
soundscape skrev:
Prisen er helt klart en svindel, og som nevnt vil de fleste gjenstander endre diffusjon og resonans i rommet. Hva med en antikk lampe ?

Garantert bedre value for money :D

Hehe. Mye det samme ja. Men seriøst, det er den platen som ligger mellom halvkulene som gjør dette til ett reelt produkt.

Svindel er det IKKE. Prisen er for høy ja, men det gjelder da vel for maaaaaaange produkter i alle kategorier.

-Tim

V

vredensgnag

Gjest
Prinsippet dette er basert på er tøys.

Vi har å gjøre med noen bittesmå metallskåler, montert i "treverk som har en hardhet som er velegnet til formålet."

Disse metallkoppene skal plasseres rundt omkring i lytterommet - påstanden er at de vil bevirke en utjevning av lydresonnansene og bidra til å fremheve klarheten i musikken, mens ev. tilsløring motvirkes.

Hadde de nå hatt litt dimensjoner ... hadde det nå enda vært noen instruksjoner om montering. Hva er best, med skålen opp, ned, rett ut. Skal de plasseres symmetrisk, skal de bare plasseres rundt omkring? Hvorfor bare på veggene, hvorfor ikke i taket, på gulvet, oppå høyttalerne, bak lytteposisjonen.

Hvorfor er platina bedre enn sølv? (Sjekk litt om disse grunnstoffenes egenskaper når det gjelder å skulle reagere på resonnanser.)

Bruk superglue og lim noen sherryglass til veggene, med stetten mot veggen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
EiK skrev:
Hvis du har opplysninger som tilsier svindel, så må du melde det til politiet. Svindel er faktisk brudd på norsk lov og skal således straffes. Dette må derfor behandles av politiet og rettssystemet.

Så når du tar ordet svindel i bruk i dette forumet (selv om du sitter anonymt bak tastaturet ditt), så bør du kanskje være litt føre var....... ???
Hvis definisjonen av Svindel hos Wikipedia er korrekt, så tar du strengt tatt feil:

"Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter. Enkelt sagt kan man si at svindel er å skape illusjoner hos motparten, forventninger som ikke blir oppfylt. Det finnes ingen objektiv definisjon av svindel, det er opp til hvert enkelt samfunn å definere begrepet og beslutte om og i hvilken utstrekning svindel skal være straffbart. "

Svindel kan i så fall være lureri som ikke er straffbart. Innenfor noen bransjer har vi lover som regulerer begrepsbruk og løfter i markedsføringen (det gjelder feks innenfor helse og legemidler, samt innenfor i hvert fall deler av finansielle produkter og tjenester), men ikke (dessverre) innenfor HiFi, ut over vanlig, generell forbrukerlovgtivning. Lureri som i mitt hode er svindel ihht definisjonen over, rammes dermed ikke av spesielle lover. Det er derfor ikke rett å si at man ikke kan bruke svindelbegrepet uten samtidig å være villig til å anmelde det til politiet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Hvorfor er platina bedre enn sølv?
Fordi det gjør det mulig å prise produktet høyere og dermed skru forventningen opp? Eller fordi man har utført nøye, vitenskapelige tester som man har dokumentert og (selvfølgelig) patentbeskyttet? Take your pick.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Resonator og diffusjons prinsippet er velkjent. Disse er altfor små, latterlig priset og det man kaller ren humbug.

Skal man gjøre noe seriøst med akustikken på disse områdene, kjøper man heller slike:

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ligner da mistenkelig på Helmholtz resonatorer? De har jo blitt brukt en del i studioer for å dempe lave frekvenser.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke Hells Bells iallefall.
De er himmelens klokker, og slike virker når man tror på dem.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Soleklart brudd på HFS regelverk. 1 innlegg er fjernet.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Produsent: Altå Dennehey den 3'dje... kan disputeres på AudioCircle...
Der er også historien om disse sakene behørig debatert...
Det er en tråd der på dette.

mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Imperial skrev:
Produsent: Altå Dennehey den 3'dje... kan disputeres på AudioCircle...
Der er også historien om disse sakene behørig debatert...
Det er en tråd der på dette.

mvh
For oss tilbakelente her på HFS vil jeg komme med følgende oppfordring: URL?

Cheers

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
vredensgnag skrev:
Hadde de nå hatt litt dimensjoner ... hadde det nå enda vært noen instruksjoner om montering. Hva er best, med skålen opp, ned, rett ut. Skal de plasseres symmetrisk, skal de bare plasseres rundt omkring? Hvorfor bare på veggene, hvorfor ikke i taket, på gulvet, oppå høyttalerne, bak lytteposisjonen.

Ser nå ut som det er retningslinjer for hvordan de skal plasseres:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=7836

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hagto skrev:
vredensgnag skrev:

Jeg registrerer at svensken som omtaler disse tingene mener de gir en annerledes lyd og at en annen på forumet oppdaget at en glasskål en gang, nesten umerkelig farget lyden med en tone. Kan det være forklaringen på at det "virker"? At disse "lysestakene" settes i selvsving og bidrar i lydbildet.

V

vredensgnag

Gjest
Hagto skrev:
vredensgnag skrev:

Vakkert lytterom svensken hadde.

Ser at dette er en bass-stasjon. Undres hva som virker best, den til venstre eller koppen til høyre?

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Ser at dette er en bass-stasjon. Undres hva som virker best, den til venstre eller koppen til høyre?
Begge har sikkert enorm effekt i bassen. Bølgelengden til en tone på 100Hz er ca 3.4 meter, for 50 Hz er den ca 6,9 meter og for 20 Hz over 17 meter.

Dette er definitivt ikke produkter for tenkende mennesker.

V

vredensgnag

Gjest
Skal man bruke slike halvskåler og boller for lydjustering så er det kanskje best å fjerne kopper og glass og tomme blomsterpotter, slik at effekten blir renest mulig.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Skal man bruke slike halvskåler og boller for lydjustering så er det kanskje best å fjerne kopper og glass og tomme blomsterpotter, slik at effekten blir renest mulig.
Presis. Kanskje det er derfor folk synest det låter bedre etter ett drabelig glass whisky, cognac eller annet egnet brunt brennevin? Når glasset er tomt blir resonansfrekvensen perfekt.

Så dustete er faktisk markedsføringen av disse produktene.

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Antall liker
1.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Neppe tilfeldig at det står "our money back...". Skulle det ikke stått YOUR money back...
Mvh

Topp Bunn