Er dette en akustikkplate som kan brukes?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg sitter tett opp til bakvegg i lytteposisjon, og lurte på å sette opp noen akustikkplater på denne bakveggen.

Er disse dataene noe å skryte av, eller gir andre plater bedre absorbsjon?

Vedlegg

O

omholt

Gjest
Dataene er i hvert fall ikke noe å skryte av. Demper ikke bra til nederste mellomtone (500Hz), noe det i det minste burde gjøre. Her får man god demping i diskanten, mindre i mellomtonen og bassen ser man ikke.

50mm rockwool med 30mm hulrom demper helt klart bedre. Jevnt ned til 250Hz som du kan se på tabellen på denne siden:
http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate

Jeg tror forøvrig de målingene gjelder ved plassering i taket. Ville da tro verdiene er høyere ved plassering nærmere gulv.

Dette er noe å skryte av.

Vedlegg

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker for svar!

Det er helt sikkert bedre med mer bredbåndet demping. Bassen min er rimelig frekvenslieær, i og med at sub + korreksjon retter opp det meste. Men jeg har noen dipper og peaker fra 200 til 400 Hz, og her skal jeg forsøke andre løsninger. I tillegg har pre'en min EQ som jeg ikke har prøvd enda

Det jeg først og fremst er ute etter med å sette opp noen plater bak ørene, er å få "roe ned" lydbildet, skape bedre definisjon og holografi om du skjønner hvor jeg vil hen...

De dataene jeg fremla stammer fra noen utseendemessig fine plater, ferdiglagd med bildemotiv, som jeg mener har høy WAF slik at det er en mulighet for at de kan bli hengende. Rockwool DIY kan jeg prøve, selv om jeg i utgangspunktet ikke har tid og tålmodighet for å oppnå ønsket finish for tiden, så jeg er ute etter en kjøpeferdig (pen) løsning... og som ikke koster skjorta og mere til!

O

omholt

Gjest
Det er sikkert ikke umulig at du kan få et rammeverksted til å lage ferdige rammer til rockwool akustikk plater. Stoff med ønsket motiv kan du sikkert få fikset et sted også.

Uansett, det var jo ikke så hakkende gale de dataene. Garantert bedre enn ingen ting ville jeg tro.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Accoustic Tuning i Trondheim har også dempeplater med motiv. Det er mulig det er den du linker til her, men siden du ikke oppgir noe kilde er det vanskelig å si.

Om du stikker innom en maxbo eller tilsvarende får du sikkert kappet opp det du trenger til en ramme. De pleier å være veldig behjelpelige med sånt. Jeg skal etterhvert begynne på en tilsvarende prosjekt selv, og da blir jeg litt avhengig av at maxbo kan gjøre dette for meg siden jeg ikke har plass til å gjøre slikt.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Her er linken:

http://www.deco-dal.fr/site.html

Nederst på siden trykkker du på "products", videre på "wall pad"...

Jeg har både redskaper og evner til å lage fine rammer m.m. Men det må kjøpes inn materialer, sages, skrues, sparkles, males minimum 2 strøk etc. Og jeg har lite tid til overs frem til jul, og ferdigkjøpt er lettvint og raskt.

Men takk for tilbakemeldinger så langt! Andre tips mottas også med takk ;)

O

omholt

Gjest
Har du vurdert produkter fra ASC? De har fine produkter og de bruker materiale som fungerer bra (glass fiber). Bare hver oppmerksom på at de diffuserer i diskant området. Det tror jeg ikke er det beste hvis de skal brukes på en vegg tett til ørene. Da var det kanskje ikke så bra tips alikevel...
Hvis ikke du vil begynne med en annen vegg da. Tror behandling av frontveggen og sidevegger er vel så viktig.
http://www.asc-hifi.com/picture-panel.htm

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
ASC er vurdert og forkastet.

Tror nok jeg går for de jeg linket til. Hvis det ikke gir ønsket resultat blir de veggpryd i en gang, og Rockwool kommer inn i stua....

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
Dataene er i hvert fall ikke noe å skryte av. Demper ikke bra til nederste mellomtone (500Hz), noe det i det minste burde gjøre. Her får man god demping i diskanten, mindre i mellomtonen og bassen ser man ikke.

50mm rockwool med 30mm hulrom demper helt klart bedre. Jevnt ned til 250Hz som du kan se på tabellen på denne siden:
http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate

Jeg tror forøvrig de målingene gjelder ved plassering i taket. Ville da tro verdiene er høyere ved plassering nærmere gulv.

Dette er noe å skryte av.
Upplever du inte svårigheter att få till en jämn absorption över audiobandet med så ojämn absorptionskoefficient?

O

omholt

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Upplever du inte svårigheter att få till en jämn absorption över audiobandet med så ojämn absorptionskoefficient?
Det er ikke ønskelig å absorbere like mye oppover som i bassen. Demping i bassen kan man derimot ikke få for mye av.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
Det er ikke ønskelig å absorbere like mye oppover som i bassen. Demping i bassen kan man derimot ikke få for mye av.
Jag håller med dig, men ser inte att ovan absorptionskurva gör det speciellt lätt att få till en jämn och bra absorption under säg 100 Hz, eftersom "abskoeff" är så varierande, olinjär.

O

omholt

Gjest
EngelholmAudio skrev:
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
Jag håller med dig, men ser inte att ovan absorptionskurva gör det speciellt lätt att få till en jämn och bra absorption under säg 100 Hz, eftersom "abskoeff" är så varierande, olinjär.
Dersom du tenker på den rød (Monster bass Traps) så har jeg ikke selv prøvd disse og kan derfor si så mye. Slik jeg ser det, så handler det mye om antallet paneler man bruker slik man får god koffiesient totalt sett ned til 80-60Hz.

Det optimale er nå uansett en kombinasjon av Helmholtz resonatorer, bredbåndbånds absorbenter og diffusorer dersom man har god nok avstand til sistnevnte.

Denne debatten burde vi uansett ta i en annen tråd. Skal etter hvert skrive noe i tråden der du kom med eksempel på å bruke en Helmholtz til grunnfrekvensen og sa at det elimenerte andre bass problemer.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
Dersom du tenker på den rød (Monster bass Traps) så har jeg ikke selv prøvd disse og kan derfor si så mye. Slik jeg ser det, så handler det mye om antallet paneler man bruker slik man får god koffiesient totalt sett ned til 80-60Hz.

Det optimale er nå uansett en kombinasjon av Helmholtz resonatorer, bredbåndbånds absorbenter og diffusorer dersom man har god nok avstand til sistnevnte.

Denne debatten burde vi uansett ta i en annen tråd. Skal etter hvert skrive noe i tråden der du kom med eksempel på å bruke en Helmholtz til grunnfrekvensen og sa at det elimenerte andre bass problemer.
Eftersom grafen togs upp i denna tråd fattade jag det som att detta var en graf att skryta om? Därför tycker jag diskussionen kan hållas här!?! :eek: ???

Vid 80 Hz har du 2 i absorptionskoefficient medan den dyker ner till 1 direkt under. Detta kommer - enligt mina erfarenheter - att ge ett oroligt intryck och basen kommer inte låta homogen över dom olika basnoterna som spelas. Samma problem finns ju igen vid t.ex. 200 Hz och jag ser inte tjusningen i att skaffa sig dessa svårlösta problem.

:)

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Peter skrev:
Her er linken:

http://www.deco-dal.fr/site.html

Nederst på siden trykkker du på "products", videre på "wall pad"...

Jeg har både redskaper og evner til å lage fine rammer m.m. Men det må kjøpes inn materialer, sages, skrues, sparkles, males minimum 2 strøk etc. Og jeg har lite tid til overs frem til jul, og ferdigkjøpt er lettvint og raskt.

Men takk for tilbakemeldinger så langt! Andre tips mottas også med takk ;)
Disse var sinnsykt fine. Har du fått noen pris på de?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
ganilsen skrev:
Disse var sinnsykt fine. Har du fått noen pris på de?
Jeg har prøvd å bestille "Red sensitive" - 3 plater på 6x6 dm. Pris Euro 245 inkludert frakt. Moms kommer sikkert i tillegg...

Problemet er at de svarte med en gang på mail da jeg spurte om pris, men ikke besvart min bestilling i etterkant. Har purret, men fortsatt ikke svar...

Skal poste når det skjer noe...

P

O

omholt

Gjest
Hadde vært kjekt om du deler noen lytteinntrykk når de er kommet i hus Peter. Bilder av oppsettet hadde også vært artig. Du har spennende komponenter.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Lytteinntrykk kan du alltids få.

Bilder er ikke interessant. Anlegget står forferdelig plassert (grunnet samboer og små barn, som alle har større stemmerrett enn husets egentlig herre...). Men jeg prøver å gjøre det beste ut av det, selv om høyttalere står helt inntil bakvegg, i hjørner og ved en døråpning - stort sett lite akustisk vennlige næromgivelser. I tillegg har jeg en god gammeldags billedrørs TV (Sony 32" - 75 kg) plassert midt mellom høyttalerne, og som prøver å ødelegge holografien så godt den kan...

Enig i at det er spennende komponenter ;) jeg er rimelig fornøyd, til tross for plassering av høyttalere så kommer det noe kvalitet ut. Rimelig nøytralt, og fantastisk klang er stikkord. Pinpointing/dybde er ikke noe særlig, og har hørt det bedre dynamisk andre steder (og hos meg selv før med DP Dac og DP forsterkeri).

I og med at det meste ( ialle fall halvparten av komponentene) er kjøpt brukt, mener jeg dette gir mye igjen for pengene. Og siden anlegget står i stuen, blir det brukt av alle. Min sønn på 3 år setter stort sett hver dag på en Cd for å høre musikk, og i helgene er det film med full surround som gjelder for ham. Moro for hele familien med andre ord. Må innrømme at surroundbiten setter jeg minst like stor pris på som stereo :D Øverst på ønskelisten er 50" plasma, slik at bildet blir større, samt at den store kassen (Sony tv'n) forsvinner mellom høyttalerne, tror dette kan utgjøre veldig mye for lydbildet.

Jeg er vel en av de som har vært veldig aktiv på bruktbørsen de siste årene, og har prøvd mye. Dagens anlegg er jeg fornøyd med. Det eneste jeg "angrer" på å ha solgt, er en Krell surroundprosessor. Lydmessig var den veldig god, men den var alt for stor fysisk, i tillegg var brukervennligheten middelmådig for å si det pent.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da har jeg fått kontakt med deco-dal. Manglende tilbakemelding skyltes reise. Har nå fått den informasjonen jeg trenger. Må forhåndsbetale, og når de har mottatt betalingen skulle det ta max 14 dager før jeg har panelene. Litt risikabelt, men jeg tar sjansen, har bare gode erfaringer med slikt så jeg regner med at jeg ikke går på en smell denne gangen heller ::)

P

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da ligger platene i tollen, forhåpentligvis har jeg de i løpet av uken.

Dessverre visste jeg bilder av de 3 som jeg har gått til innkjøp av, og fortalte samboer hvor jeg hadde tenkt å plassere dem. Hårføner er vel beskrivende hva jeg opplevde.

Er det noen som er interessert i å kjøpe disse for kostpris?

Vedlegg

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da var platene mottatt etter lang ventetid, først og fremst pga produksjonstid og toll.

De så meget pene ut! Dessverre hadde jeg ikke involvert samboer i dette kjøpet, og fikk beskjed om at fargevalget mitt passet overhodet ikke inn i "vår" stue, slik at disse har jeg solgt videre.

Kanskje kjøper kan fortelle noe om lytteinntrykk etterhvert. De ble sendt i dag, så det tar nok noen dager før han har fått de opp på veggen hjemme hos seg.

Jeg kommer nok til å handle hos Deco-dal igjen, men må nok la samboer velge motiv...

P

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg skal legge inn litt inntrykk, men det må sees i sammenheng med at jeg også har montert opp et par andre dempeplater også.

Det kommer vel litt bilder også, gleder meg til å se platene!

Var det forresten noe festeanordning bak på platene?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.431
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ja det var det - en skinne som du skrur fast i veggen, og rammen til platen hektes så på denne. Enkelt og greitt.

P

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Litt lettere i bruk en rockwool-platene jeg fikk på døra med andre ord. De er kledd i stoff fra Panduro, til ublu blodpris.

Angrer litt på at jeg ikke tok turen innom marimekko eller tilsvarende. De hadde sikkert matchet prisen på 179kr meteren.. Trodde det var prisen for alt hun hadde klippet opp.

Topp Bunn