Er det virkelig nødvendig, eller er jeg blitt for gammal (32)? (Russetid)

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Registrerte i går at russedåpen var i gang. I og for seg greit.
Det som ikke var greit var da jeg våknet i natt med en russebil/van kjørende i nabolaget og proklamerte at nå var russetida i gang med full speaker på anlegget, som tydelig var godt dimensjonert da det ristet i veggene.

Er det virkelig nødvendig, eller er jeg blitt for gammal (32)?

Jeg mener denne tiden er jo tross alt den viktigste tiden for mange i skolesammenheng, og er det virkelig da så lurt å ødelegge eksamenstiden sin med fyll og spy?

N

nb

Gjest
Det er idioti satt i system og har tatt fullstendig av.

Overhørte noen avgangselever på bussen for en måneds tid siden - en av de hadde brukt over 50.000 kroner på russefeiringen allerede og da er det ennå leeenge til selve feiringen begynner.

A-magasinet hadde en god sak om det for noen måneder siden, det er big business for de som leverer effekter og en gullgruve for DJer o.l. som lager sanger til russebussene, russen betaler MYE bedre enn hva de store plateselskapene gjør.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Russetid er morsomt det året man selv er russ. Før og etter det er det kun plagsomt.

Tror ikke det er så vanlig med russebusser i millionklassen og utlegg i 50.000 kroners-klassen når man kommer på utsiden av Akershus Fylke. (Oslo ligger altså på innsiden.)

...Håper jeg, da.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.776
Torget vurderinger
1
Ja, russefeiringen er idioti. Et speilbilde av overfloden i Norge.

N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Russetid er morsomt det året man selv er russ. Før og etter det er det kun plagsomt.

Tror ikke det er så vanlig med russebusser i millionklassen og utlegg i 50.000 kroners-klassen når man kommer på utsiden av Akershus Fylke. (Oslo ligger altså på innsiden.)

...Håper jeg, da.
Vanlig nei, men har inntrykk av at Oslo/Akershus-fenomenet sprer seg utover. Da jeg var russ midt på 90-tallet i en norsk bygd gikk det relativt pent og pyntelig for seg.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
la nå ungdommen få fylle og herje litt

M

Mr-T

Gjest
Jeg har aldri vært russ, og er stolt av det!
Vi som tok yrkesfag var altfor smarte til sånt fjas (den gangen...). ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.623
Torget vurderinger
24
Bedre om ungdommen bruker tida til å skaffe seg skikkelig utdannelse. Så kan vi gamle ta oss av fylla. Vi har større mager.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.623
Torget vurderinger
24
Sunnere børst ;D ;D ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
nb skrev:
pengesluk skrev:
Så kan vi gamle ta oss av fylla. Vi har større mager.
Og råd til bedre børst.
Spesielt bedre børst. Desto bedre børst, desto mer kultur per dråpe.

Utover det er jeg 28, og synes at de burde bytte rekkefølge på feiring og eksamen. Det henger ikke på greip å selge skinnet før bjørnen har GSK.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Enig med den, tore_v1.

Men så er det jo knute å stryke, og måtte gå russetiden om igjen også da ;D

De må bare herje rundt så lenge jeg ikke får noe egg på bilen min, da blir det månelyst! Var nok ikke en av de mest utagerende russen selv, men så jo mye rart rundt skolen i den tiden. Blandt annet noen nyere landsmenn som sikkert husker til neste gang at skal man egge en russebil som selv er full av egg, så sørger man for at soltaket på BMW'en sin er lukket ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.623
Torget vurderinger
24
Husk å bruke HALAL-egg slik at du ikke er politisk ukorrekt!

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Det virker jo nesten som de prøver å bygge status rundt det å være russ.
Hei, kanskje det er vi som må begynne å tenke litt nytt på dette her...
Kanskje jeg som vurderer jobbsøknader i ny og ne skal ta med i betraktning hvor mange russeknuter de har fått, og hvor mange de har pult?
Mange har jo tydeligvis brennende engasjement og dette kunne stått som en utfyllende setning i cv'n til motforklaring av gjeldende resultat i skoletiden... :p

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Haugenial skrev:
Registrerte i går at russedåpen var i gang. I og for seg greit.
Det som ikke var greit var da jeg våknet i natt med en russebil/van kjørende i nabolaget og proklamerte at nå var russetida i gang med full speaker på anlegget, som tydelig var godt dimensjonert da det ristet i veggene.

Neida, det er bare russen som blir yngre for hvert år som går...

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Haugenial skrev:
For gammel i en alder av 32? Sansynligvis har du alltid vært for gammel.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Russetid og feiring er greit, men det begynner vel å ta av litt når ungdommen bruker 50 tusen spenn på russebuss og klær istedet for hifi...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ut fra medias dekning er det spesielt i Oslo-området det er slik. Her i Bergen har jeg ikke observert så mange turistbusser med rød eller blå lakk, men jeg antar at tendensen er den samme over hele landet. Og den tendensen er at det brukes altfor mye tid og penger på russetiden. Da jeg var russ bestod russeflåten utelukkende av gamle personbiler og et lite fåtall gamle vans/varebiler på min vgs.

Som middelaldrende har jeg lov til å være gretten og si at jeg ikke liker dette. At russetiden begynner nesten umiddelbart etter at de har entret tredje klasse er også en stor uting. 32 var jeg i nittenpilogbue, og da mener jeg at tilstanden ikke var så ille som nå, men jeg overså sikkert bare fenomenet. Velstanden slår tilbake på oss når vi ikke setter grenser for våre unge.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.199
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Noen som skal på kino og se denne? :D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.776
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Noen som skal på kino og se denne? :D
Jeeeezes. Datteren min begynner på videregående til høsten... :-\

(Men jeg har tatt fra henne alle illusjoner om penger til russebuss. Ikke en krone fra meg. Derimot har jeg lovet henne en "verden rundt" reise ved fullført alminnelig god artium. Hun kjøpte den, fornuftig som hun er. Hun skal dessuten måtte skifte alle bæsjebleiene på sin lillesøster i 2 uker i sommerferien. Tipper det øker forståelsen for bruk av prevensjon).

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Haugenial skrev:
HoJ skrev:
Haugenial skrev:
Du er nok blitt for gammel... ;D
Pokkers!! Var redd for det... :)
Og nå lurer faktisk jeg på hva slags rare oppfatninger du skal få, når du blir skikkelig voksen..... ;D Men jeg er enig i at russe"feiringa" har tatt skikkelig av. Det går an å ha det skøy uten å gå over til svineri og bandittaktig oppførsel!

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Hun skal dessuten måtte skifte alle bæsjebleiene på sin lillesøster i 2 uker i sommerferien. Tipper det øker forståelsen for bruk av prevensjon).
Beklager.. men denne kommentaren kommer vel uansett før eller siden?:

Og ta lærdom av andres feil... i dette tilfellet pappas?;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.904
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
.Marcus skrev:
......så jo mye rart rundt skolen i den tiden. .......
Jeg også. Som hvert år utenfor her. Godt jeg har høyttrykkspyler. Jeg er bare litt usikker av og til hvordan jeg best skal bruke den.

Verste er at vi har en i huset, og gjett om vi gleder oss til å forlate huset på fredag. Jeg skal pansre og bardunere vinylspillere og plateskap, selvskudd på rør og elektrostater, og selvfølgelig sjekke forsikringsvilkårene.

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.189
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
ottone skrev:
.Marcus skrev:
Jeg også. Som hvert år utenfor her. Godt jeg har høyttrykkspyler. Jeg er bare litt usikker av og til hvordan jeg best skal bruke den.

Verste er at vi har en i huset, og gjett om vi gleder oss til å forlate huset på fredag. Jeg skal pansre og bardunere vinylspillere og plateskap, selvskudd på rør og elektrostater, og selvfølgelig sjekke forsikringsvilkårene.
Hiv ut snylteren, bolt dørene og plasser ulver ved alle vinduer! Anlegget kommer til å være rassert etter at 347 russ har tatt øl-korka på stua!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.776
Torget vurderinger
1
MonkeyCountry Audio skrev:
Og ta lærdom av andres feil... i dette tilfellet pappas?;)
He-he, men jeg ble ikke pappa i kjølevannet av russefeiringen. Skjønt hun trenger ikke vente til hun blir +30år.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
ottone skrev:
.Marcus skrev:
Det lønner seg nok å sikte på de tykke som ikke løper så fort, høyere treffprosent da vil jeg tro ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er den tida igjen ja :-\
Jeg er gammel og bor i "russeland deluxe" og syntes det var et sant helvete her, men det har blitt noe bedre de siste 5 åra+.
De tok tak her ute i Asker/Bærum for 5 år+ ? siden (tida går jo fort)
Før de tok tak i det, så var det iferd med å ta helt av her.
Svært lite gunstig å bli vekket av dundrende musikk fra forbikjørende russebusser (med HT på taket) sent kveld/natt når en sjøl skulle opp klokka 0500 for å være på jobb i Oslo kl. 0600. og jeg snakker da om hverdagskvelder/netter (og mange i flere uker), særlig for en som knapt får sove med vinduet igjen på den årstiden, selv om det ikke hadde vært til noe hjelp.

Som sagt det har blitt betydelig bedring de siste 5 + åra imo, og det beste av alt.......for meg ;D
er at jeg nå knapt har lagt meg når de eventuelt er på vei hjem og nå for tiden kun som oftest med musikk inne i bussen og ikke særlig høyt volum.
Uansett kan jeg bare drøyen i senga utover dagen ;D ...........gammel nok til det ;)

Jeg gruer meg ikke til de kommende 5 uker lenger, noe jeg helt klart gjorde før.

Hvor mye penger de bruker på dette er meg forøvrig knekkende likegyldig.
Enkelte har jo nå til og med leddbuss som russebuss...........langt og stort må det være.

Jeg trives de helgene det er treff langt borte herfra, og fra 18 mai og utover er det normalisert i ca. 11 måneder igjen.

KW

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.983
Sted
Østfold
Det er vel bedre å la fagfolk avgjøre om russefeiringen har noe for seg, sånn som han her:
[video]ZVEKVLsy5Fk[/video]

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.623
Torget vurderinger
24
Pervotto....

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
I går gikk russen til det skritt å tilby en 9-åring i nabolaget her å drikke enten sprit eller øl for 100 kroner... Dette ble det selvfølgelig politianmeldelse av.
Er dette morro ser jeg ikke humoren i det!
Hadde min sønn på 9 år kommet beruset hjem skulle sørget for at russetiden hadde blitt alt annet enn morro for vedkommende...

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Stakkars russen da!
De er jo ikke dems feil.
Det er pappa som laget dem, pappa som har skjemt dem bort, pappa som har glemt å lære dem folkeskikk og pappa som gir dem penger til buss i millionklassen, anlegg i hundretusenkronersklassen og omtrentlig det samme i "lommepenger".
Hva hadde du da forventet?

Heldigvis bor jeg langt utpå bondelandet der det ikke har tatt SÅ av (ennå). Min sønn er russ om tre år - så får vi se da om jeg endrer oppfatning ;D

Topp Bunn