Er det noe vits med DSP til musikk da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    Det du beskriver som "det beste", er det da fysiske akustikktiltak du sikter til? Hvordan kan dette utføres i et vanlig bolighus når vi tar med i betraktningen at bølgelengden ved 25 Hz nærmer seg 14 meter? (3,5 meter dempemateriale kan oppleves litt drøyt, om du skjønner hva jeg mener.... ;) )
    Ja, sikter til tiltak. Da er man garantert et strøkent tidsdomenet også.
    Skal man ha full basskontroll, mer eller mindre uten romnoder, så man være villig til dekke et par vegger med minst 15 cm tykke bassfeller. Det kan selvsagt gjøres skjult bak enten diffusorer, spilevegg eller lydtransparent stoff.

    Skal man derimot behandle kun en 70-80 Hz resonanse, så kommer man unna med noe langt mindre.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.264
    Antall liker
    4.436
    Torget vurderinger
    0
    Ja, man kan jo fint bruke DSP til å legge til en tilt av den tonale balansen eller hva man nå skulle ønske, tenkte på korreksjon av rom ja.
    Når du skriver dette synes jeg du må definere forskjellene. Når man legger inn en tilt av den tonale balansen så er ofte dette også en korrigering av høyttalers signatur pluss rommets signatur. Det er da praktisk sett ikke noe forskjell? @lydogakustikk skriver at de legger inn en mørkere tilt hvis rommet lyder lyst/hardt. Dette høres ut som det samme som det Audiolensebrukere driver med.

    Vil du definere korreksjon av rom slik du mener det blir galt?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    Det er vel ingen som korrigeringer så kamfiltereffekter forsvinner? En kan dempe rommet så det minsker, men det er jo noe annet
    Det er korrigeringsalgoritmer som korriger såpass hardt at man minimerer kamfiltereffekt betydelig. Men det er riktig at man ikke fjerner kamfilter helt.

    Har hatt flere som har tatt kontakt som har fått interesse for akustikk etter og hørt tydelige artifakter med f.eks full korreksjon med Dirac. De har mistet lysten til å høre på musikk. Men de tror gjerne at korreksjonen er det korrekte og drar konklusjonen med de ikke liker nøytral og korrekt lyd.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er korrigeringsalgoritmer som korriger såpass hardt at man minimerer kamfiltereffekt betydelig. Men det er riktig at man ikke fjerner kamfilter helt.

    Har hatt flere som har tatt kontakt som har fått interesse for akustikk etter og hørt tydelige artifakter med f.eks full korreksjon med Dirac. De har mistet lysten til å høre på musikk. Men de tror gjerne at korreksjonen er det korrekte og drar konklusjonen med de ikke liker nøytral og korrekt lyd.
    Da har vel du som god rådgiver bedt dem roe ned korrigeringen først, slik at de sparte penger på en hel haug unødige remedier?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    Da har vel du som god rådgiver bedt dem roe ned korrigeringen først, slik at de sparte penger på en hel haug unødige remedier?
    Forteller du oss nå at du selv har fjernet alle akustiske remediene dine? ;)

    Joda, jeg har selvsagt fortalt de at de bør kun korrigere til bassområdet og ikke kjøre en fullkorreksjon. Veldig mye assistanse jeg driver med er helt gratis. Vanlig at folk ringer og skal ha råd om diverse som ikke innebærer våre produkter. Og de gis også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.372
    Antall liker
    9.640
    Torget vurderinger
    2
    Selv føler jeg at jeg først nå de siste to månedene har begynt å få dreisen, etter mange timer frem og tilbake. Tror jeg med det at alt er perfekt? Ikke faen! Men bra nok til nå å nyte en lang periode med bare musikk og mange drømmer om nye gærter jeg kan pynte grotta med!

    Jeg har 320 powerpoint sider som dette for å komme til bunns i og analysere korrigeringen til Trinnov. Ja det kan ta ett år før man føler man har fått skikkelig dreisen på DSP.

    1666784047628.png

    1666784970727.png



    1666784678879.png



    Og med siste oppdatering hvor man kan variere korreksjonens oppløsnig i ett lavt og ett høyt frekvensomrøde merkes det at korrigeringn er langt mer "naturlig lydende med 1/6 resolution som til venstre her..enn med mer aggressiv 1/24 korreksjon. Plot med 1/24

    1666784339896.png



    Klart ikke alle gidder å holde på sånn, men hobbyen min består av flere deler, musikk, måling, tweaking, og teknisk innsikt i hva som foregår..
    Har faktisk ikke målt noe på 3mnd
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart hvordan denne diskusjonen, igjen, ble til "dem og oss"..
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    Jeg har 320 powerpoint sider som dette for å komme til bunns i og analysere korrigeringen til Trinnov. Ja det kan ta ett år før man føler man har fått skikkelig dreisen på DSP.

    Vis vedlegget 861811
    Vis vedlegget 861828


    Vis vedlegget 861824


    Og med siste oppdatering hvor man kan variere korreksjonens oppløsnig i ett lavt og ett høyt frekvensomrøde merkes det at korrigeringn er langt mer "naturlig lydende med 1/6 resolution som til venstre her..enn med mer aggressiv 1/24 korreksjon. Plot med 1/24

    Vis vedlegget 861817


    Klart ikke alle gidder å holde på sånn, men hobbyen min består av flere deler, musikk, måling, tweaking, og teknisk innsikt i hva som foregår..
    Har faktisk ikke målt noe på 3mnd
    Korrekt at den i midten under er måleresultatet med 1/24 okt glatting etter korreksjonen?
    Trinnov.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.372
    Antall liker
    9.640
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt at den i midten under er måleresultatet med 1/24 okt glatting etter korreksjonen?
    Vis vedlegget 861830
    Ja, begge plottene er med kurver beregnet resultat plottet med 1/24 oktavs glatting, denne er også med 1/24 korreksjon. Korreksjonen er begrenset til +6db, derfor er det fortsatt en dal ved 40-50hz men den er redusert fra +/-10 til +/- 4db

    Target kurven kommer tydelig frem,,,,


    Realiteten når man måler i REW er slik, ikke samme oppsatt som over
    1666788236844.png

    Prediksjon og måling av mild basskorreksjon.
    1666788554124.png
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Skal man ha full basskontroll, mer eller mindre uten romnoder, så man være villig til dekke et par vegger med minst 15 cm tykke bassfeller. Det kan selvsagt gjøres skjult bak enten diffusorer, spilevegg eller lydtransparent stoff.
    Skal man ha full basskontroll.......er det billigere og mer effektivt å dekke avstanden mellom gulv og tak med ekte "bassere" slik mange allerede har erfart.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    IMO så er ikke korreksjonen god hvis man må bruke ekstremt mye tid på å komme i mål. Da blir det et verktøy for spesielt interesserte.

    DEQX er korreksjon i langt større grad done right, spør du meg. Her deler man opp mellom ren høyttalerkorreksjon og korreksjon i lytteposisjonen og man trenger bare å bruke den første om man vil. Og korreksjon i lytteposisjon er aldri med FIR over bassområdet. I tillegg kan alt endres manuelt.

    Selv om man kan rote seg vekk her også og ende opp med å korrigere det som ikke er minimum fase, så er sjansen for et godt resultat for de uinnvidde langt større.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.662
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her legges det stort sett alltid inn enten en Bruele&Kjær kurve eller Harman foretrukket respons og så er det ferdig. Hvis rommet låter litt hardt, så brukes det evt en noe mørkere respons. En preset med dip i presensområdet legger jeg av og til inn for andre.

    Audiogear.no sin kommentar under treffer spikeren på hodet:
    Den enkle tilnærmingen fungerte bra for meg da jeg brukte RoomPerfect via Lyngdorf eller McIntosh. Det var det nærmeste jeg har vært plug and play når det gjelder DSP. Sånn circa 85% fordeler og 15% ulemper, rent lydmessig.

    Dirac og Anthem Genesis gir flere valgmuligheter - som passer meg, men hvor det også kreves mer innsikt for å få det til å sitte.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    IMO så er ikke korreksjonen god hvis man må bruke ekstremt mye tid på å komme i mål. Da blir det et verktøy for spesielt interesserte.

    DEQX er korreksjon i langt større grad done right, spør du meg. Her deler man opp mellom ren høyttalerkorreksjon og korreksjon i lytteposisjonen og man trenger bare å bruke den første om man vil. Og korreksjon i lytteposisjon er aldri med FIR over bassområdet. I tillegg kan alt endres manuelt.

    Selv om man kan rote seg vekk her også og ende opp med å korrigere det som ikke er minimum fase, så er sjansen for et godt resultat for de uinnvidde langt større.
    Alle liker visst det de har erfaring med, go figure. Greit å skille mellom nerding og godt nok også. Tar max 15 minutter for Trinnov å komme med 5 alternativer i økende grad av inngrep som den uinnvidde kan velge mellom.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser du ikke det, så ser du ikke skogen for bare trær.. End of discussion for min del, ikke overbevist. Langt mindre faktisk, at det er noen vits..
    Who cares? Om du har lykkes med din tilnærming så er vel alt bra? Jeg fortsetter å surre med mitt uten datanissenes eller luddittenes velsignelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    Skal man ha full basskontroll.......er det billigere og mer effektivt å dekke avstanden mellom gulv og tak med ekte "bassere" slik mange allerede har erfart.
    Kun stacking et sted fungerer verken veldig bra i tidsdomenet eller frekvensmessig og vil gi sterkt varierende resultatet utfra rom og plassering.

    Det som derimot fungerer virkelig godt uten tiltak opp til et viss frekvensområdet er DBA. Og SBA er enda bedre siden det virker i et bredere frekvensområdet, men det innebærer tiltak på ene veggen.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.091
    Antall liker
    6.573
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser du ikke det, så ser du ikke skogen for bare trær.. End of discussion for min del, ikke overbevist. Langt mindre faktisk, at det er noen vits..
    Så hva mener du man skal diskutere i en tråd som omhandler emnet DSP?
    Ser heller ingen skog eller trær her for øvrig....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så hva mener du man skal diskutere i en tråd som omhandler emnet DSP?
    Ser heller ingen skog eller trær her for øvrig....
    Spørsmålet er om "det er noen vits"... Jeg ser ingen vits. Er det noe problem?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Spørsmålet er om "det er noen vits"... Jeg ser ingen vits. Er det noe problem?
    Sikker på at det er en og annen vits i denne tråden. Som at alle er eksperter på den ene tingen de har erfaring med. 😂 Alt annet enn eget valg er godt nok...
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.974
    Antall liker
    22.102
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen vits i stereoanlegget mitt siden det bare virker med DSP. Har jeg forstått det riktig?
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå ble jeg forvirret. Fortsetter med ABBA maratonen min jeg...o_O
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.091
    Antall liker
    6.573
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Spørsmålet er om "det er noen vits"... Jeg ser ingen vits. Er det noe problem?
    så hvorfor er du inne på sider som omhandler dsp for å fortelle omverden at du ikke ser noen vits i å diskutere dette?
    Er det ikke lettere å la være å delta i diskusjoner som åpenbart ikke interesserer deg?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Takk for et supert innlegg, her gikk det mange lys opp for meg. Kan jeg spørre om de kriteriene (komputabel/reveribel) du nevner, hvorfor er de der?
    Tenker du på hvorfor kriteriene er en del av definisjonen eller hvorfor dette har noe å si i praksis for romkorreksjon?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Hvilke software finnes på markedet som kan bygget FIR-filter for høyttalere?

    EDIT: Jeg kan vel svare på mitt eget spørsmål. rePhase er vel en kjenning, og jeg ser MiniDSP har samlet en del software her. Men finnes det andre kommersielle aktører?

    Man kan vel inkludere Accourate og Aurora plugin/Audiolense her også. Usikker på hvilke features de forskjellige har for å ha kontroll på gating.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    så hvorfor er du inne på sider som omhandler dsp for å fortelle omverden at du ikke ser noen vits i å diskutere dette?
    Er det ikke lettere å la være å delta i diskusjoner som åpenbart ikke interesserer deg?
    Fordi en har lyst til å lære. Nyttig med lærdom, du plukket vel med deg noen tips på Fagernes når fokuset var mer på grå kabler enn dsp? Verden går videre..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    6.735
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når du skriver dette synes jeg du må definere forskjellene. Når man legger inn en tilt av den tonale balansen så er ofte dette også en korrigering av høyttalers signatur pluss rommets signatur. Det er da praktisk sett ikke noe forskjell? @lydogakustikk skriver at de legger inn en mørkere tilt hvis rommet lyder lyst/hardt. Dette høres ut som det samme som det Audiolensebrukere driver med.

    Vil du definere korreksjon av rom slik du mener det blir galt?
    Utjevning av artifakter (peaker eller dipper) i frekvensresponsen oppover i frekvens. Da vet du strengt tatt ikke hva du driver med (korrigerer rom eller korrigerer høyttalere), i tillegg er in-room responsen typisk såpass kaotisk oppover der at hvis du flytter mikrofonen bare littegrann så ser det helt annerledes ut. Du hører også i økende grad direktelyd fra høyttaleren (som kanskje var jevn i utgangspunktet), så hvis du "rydder opp" i rommet i de høyere frekvensene så blir opplevd respons fortsatt feil, for nå er ikke lenger direktelyden fra høyttaleren riktig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.668
    Antall liker
    14.707
    Sted
    Langesund
    Det er korrigeringsalgoritmer som korriger såpass hardt at man minimerer kamfiltereffekt betydelig. Men det er riktig at man ikke fjerner kamfilter helt.

    Har hatt flere som har tatt kontakt som har fått interesse for akustikk etter og hørt tydelige artifakter med f.eks full korreksjon med Dirac. De har mistet lysten til å høre på musikk. Men de tror gjerne at korreksjonen er det korrekte og drar konklusjonen med de ikke liker nøytral og korrekt lyd.
    Høres merkelig ut. Har du noen konkrete målinger som viser dette. Kan korrigere veldig hardt (50 sykluser) med Audiolense uten at kamfilteret påvirkes nevneverdig. Kjører jeg korrigering med 10 sykluser helt oppe kan jeg ikke se noe reduksjon av kamfiltereffekt. Jeg bruker aldri mer enn 2 sykluser i toppen

    I forholdt hva jeg klarte skvise ut av DEQX opplever jeg audiolense en del bedre. Ingen slør oppover og i en helt annen klasse nedover.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.734
    Antall liker
    35.961
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er korrigeringsalgoritmer som korriger såpass hardt at man minimerer kamfiltereffekt betydelig. Men det er riktig at man ikke fjerner kamfilter helt.

    Har hatt flere som har tatt kontakt som har fått interesse for akustikk etter og hørt tydelige artifakter med f.eks full korreksjon med Dirac. De har mistet lysten til å høre på musikk. Men de tror gjerne at korreksjonen er det korrekte og drar konklusjonen med de ikke liker nøytral og korrekt lyd.
    Totalt motsatt effekt her, lyden har utvilsomt blitt mer levende, hadde ikke klart å gått tilbake til slik det var uten Dirac, jeg kjører fullkorreksjon med Dirac. Alle som har vært hos meg før og etter det ble tatt i bruk er ikke i tvil. Dirac gjør en fantastisk jobb hos meg. Mer pondus, langt større lydbilde og mye mer sammenhengende lyd har Dirac fikset hos meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.372
    Antall liker
    9.640
    Torget vurderinger
    2
    Utjevning av artifakter (peaker eller dipper) i frekvensresponsen oppover i frekvens. Da vet du strengt tatt ikke hva du driver med (korrigerer rom eller korrigerer høyttalere), i tillegg er in-room responsen typisk såpass kaotisk oppover der at hvis du flytter mikrofonen bare littegrann så ser det helt annerledes ut. Du hører også i økende grad direktelyd fra høyttaleren (som kanskje var jevn i utgangspunktet), så hvis du "rydder opp" i rommet i de høyere frekvensene så blir opplevd respons fortsatt feil, for nå er ikke lenger direktelyden fra høyttaleren riktig.
    Min egen måling i nærfelt, rom , og lytteposisjon og ekkofrie målinger av min Revel høyttaler viser at over ca 1-2khz er det høyttalerens direktelyd som fullstendig dominerer lyden/frekvensgang i min lytteposisjon . dermed funker det fint med 1/3 eller 1/6 oktav korreksjon over 1khz for å korrigere høyttalerens «grove» frekvensavvik. med såpass slakk korrigering unngår man også å korrigere lokale topper som ikke finnes 5cm bortenfor. Fungerer fint det syns jeg. Kunne jeg lagt på lokal PEQ i tillegghadde jeg nok prøvd det i tillegg på enkelte målte høyttaler resonanser.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    6.735
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min egen måling i nærfelt, rom , og lytteposisjon og ekkofrie målinger av min Revel høyttaler viser at over ca 1-2khz er det høyttalerens direktelyd som fullstendig dominerer lyden/frekvensgang i min lytteposisjon . dermed funker det fint med 1/3 eller 1/6 oktav korreksjon over 1khz for å korrigere høyttalerens «grove» frekvensavvik. med såpass slakk korrigering unngår man også å korrigere lokale topper som ikke finnes 5cm bortenfor. Fungerer fint det syns jeg. Kunne jeg lagt på lokal PEQ i tillegghadde jeg nok prøvd det i tillegg på enkelte målte høyttaler resonanser.
    Ja, det er vel ikke helt uvanlig med høyttalere med jevn spredning, men langt fra noen garanti på generelt grunnlag. Og jo grovere korrigering jo mindre sannsynlig at man korrigerer seg helt bort, ref at ren tonal justering er helt ok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn