Digitale avspillere Er det noe poeng i å kjøpe en separat DAC?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.550
Antall liker
7.008
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har i mine år som skribent ofte gjentatt noe i retning av at "forskjellene mellom digitale kilder som oftest er alt for små, sett i relasjon til prisnivå". Dette står jeg inne for. Men det finnes også noen veldig hederlige unntak, og jeg deler for øvrig Haavards synspunkt om at det er analogdelen som utgjør den store forskjellen, ikke de digitale kretsene, stort sett.

Forskjellene på DAC'er er nettopp som flere andre beskriver, fra minimale til natt og dag. Jeg er fortsatt usikker på hvordan det kan ha seg at virkeligheten kan oppfattes så forskjellig om man flytter en DAC fra anlegg A til anlegg B, for i det ene anlegget er det små forskjeller, mens i det andre kan det være helt overraskende hvilke forskjeller som dukker opp som troll i eske.

Kanskje disse fenomen som gjør hobbyen så engasjerende?

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg er enig i at hovedforskjellen på DAC-siden ligger i Analogdel (og strømforsyning).

Akkurat dette med hvordan det oppleves store forskjeller på en DAC fra anlegg til anlegg mener jeg har med arbeidsbetingelsene til DACen. Impedanstilpasninger fra analogutgang i DAC til preamp, kvalitet på inngangssignal, strømkvalitet og støy er av de faktorene som vil kunne slå inn her - igjen mye på analogdel og strømforsyning.

Heri ligger mye av årsaken til at Erntsens gamle DAC-konstruksjoner enda kan hevde seg, selv om DAC-chipen nå er steingammel - Det er stålkontroll på analogdel og strømforsyning.

Johan-Kr
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
Det er jo litt interessant hva du har testet dette på og hvilke produkter du faktisk har testet, som gjør at du kan si dette?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.515
Antall liker
12.795
Sted
Sørlandet
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
Det er jo litt interessant hva du har testet dette på og hvilke produkter du faktisk har testet, som gjør at du kan si dette?
Takk som spør og svar skal du få:

DAC/FORSTERKER
Chord Hugo
Hifi Me Sabre ESS 9018
Mcintosh 5200 forsterker med innebygget DAC
Dared Saturn forsterker med innebygget DAC
Cyrus 8vs2 forsterker

Høyttalere
Harbeth SHL5
Harbeth P3ESR
Rega RS1
Pylon Topaz 20
Epos ES14

Kabler
QED signalkabler
VdH høyttalerkabler

Kilde
Mac Book Pro og Mac Mini med Tidal Hifi via Audirvana 3.1

Nå spiller jeg på min Dared Saturn SET rørforsterker som har en 32Bit 384kHz DAC av ukjent merke. Jeg kan enkelt bypasse denne og koble til Hugo eller HifiMe Sabre 9018 og la alt annet være uendret. Med Mac Mini har jeg muligheten til å koble opp inntil 4 DAC`er til forsterkeren og med to tastetrykk bytte fra DAC til DAC. Med Dared og Mcintosh får man da enkelt testet opptil 5 DAC`er samtidig hvis man inkluderer den innebygde. Forskjellene er som nevnt minimale!

-BB-
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.561
Antall liker
9.361
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Valg av DAC bestemmes av lommebok, design, praktisk bruk og tilfeldigheter:)

Jeg hadde en Q-DAC og PC. Men synes dette ble for dumt å ha i stua. Jeg ville ha noe som jeg kunne sitte i godstolen å styre med. Og interiørarkitekten måtte også bli fornøyd. Leste endel tester og dumpet borti Rotel RDD-1580. Jeg har jo alltid vært tilhenger av japanske produkter og med de gode anmeldelsene i kombinasjon med en veldig god pris hos Stereofil ble det handel. Og deretter ble det kjøpt inn en Node 2 hos Hifiklubben. Det jeg liker godt med Rotel er at den har Bluetooth og 2 optiske og 2 coaxiale innganger og fjernkontroll. Nå er Noden og TVen tilkoblet med hver sin optiske kabel. Minidiscspilleren er tilkoblet med coax og jeg vurderer å kjøpe meg en eldre CD spiller og koble den til den siste coax inngangen. Det jeg prøver å si er at jeg liker fleksibiliteten den gir meg.
Uansett, det er flere veier til Rom, jeg er i ferd med å finne min vei:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.452
Antall liker
9.747
Torget vurderinger
2
Det første punktet ved sammenligninger av DAC er å ha samme utganangsnivå.?er det ulik vil man alltid foretrekke den med høyest signaø
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.080
Antall liker
20.304
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Morsomme tanker fra BB her som er ganske like mine opplevelser rundt dac den siste tiden. Jeg spiller musikk fra pc med Jriver. Med hdmi tilkoblet min Marantz reciver. Eller fra pc med usb til Abrahamsen dacen min. Har også hatt en HD25 fra Hegel til låns. Jo jeg hører noe forskjell spes på Abrahamsen VS Hegel. Men jeg sliter med å høre de store FORBEDRIBGENE. Så inntil videre så er jeg svært fornøyd med pc hdmi til reciver. Altså uten seperat dac.

Om trådstarter leser dette, så kan jeg tipse om antimode 2.0. Om den har nok innganger usb, optisk og analog. Kan utvides med en switchbox. Med denne får du sjansen til å leke litt med EQ ol. Vurderete en slik selv før jeg gikk til innkjøp av ny pc.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg må nok føye meg i rekken av dem som hører forskjeller på dacer. Til tider nokså store forskjeller. Det er et komponent som byttes ut og det har sin egen lydsignatur. I hvor stor grad man hører forskjell tror jeg er blir individuelt. Ikke sikkert alle har like gode «ører» for å skille ut dette? Kanskje anlegget i seg selv ikke er avslørende nok? Jeg kan f.eks ta et eksempel på 2 dacer fra samme produsent og prisnivå. Hadde en stund en Hegel HD2 USB dac. Byttet denne ut med en brukt HD20 dac med rimelig store lydmessige forbedringer. Lydbildet vokste i alle retninger. Detaljer kom bedre frem. Separering og plassering av instrumenter ble bedre. Bassen ble mer detaljert og fikk flere lag og bedre definisjon. Samt den ble mer kraftfull og kontrollert. Forskjellene ble dog mindre ved test av HD11 opp mot HD20. Det jeg bet meg mest merke i var at HD11 ble litt mer frempå i overste frekvenser. Eller nokså likt. HD10 derimot mistet litt av oppløsningen og den kontrollen jeg følte lydbildet hadde med HD20. Dette er da ulike dacer fra samme produsent. Så at det for min del er til dels store forskjeller, ja. Men prøv ut selv. Få lånt med hjem og hør. Det er ditt anlegg og dine ører som skal tilfredsstilles ;) Ikke oss andre :) Kan legge til at jeg testet en Cambridge Dac Magic også mot HD2. Før jeg kjøpte HD20.Jeg likte ikke Dac Magic sin litt for ivrige presentasjon. Den låt litt for frempå. Den hadde en slags imponator effekt. Låt knall i 1 times tid før man ble lyttetrett. Dog var den rytmisk og fin. Men ble for mye i mitt oppsett. Da ble lydsignaturen i HD2 feitere og litt mer laidback. Bassen litt varmere og tyngre. Det var litt av mine erfaringer. Men lykke til med testing av dacer.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for alle tips og inspill siden sist jeg var innom tråden!

Jeg har søkt opp anbefalte produkter og lest og lest og lest :) Må si at noe av det som er frustrerende er at anmeldelser spriker så veldig. Ta Rega DAC R for eksempel, enkelte mener at det er den mest vinylaktige dacen som finnes, men andre sier at den er litt hard i toppen. Jeg skjønner jo at det er smak og behag fra anmelder til anmelder, men allikevel er det rart at de ikke blir enige om en så sentral ting som grunnleggende lydsignatur.

Dette får meg til å lure på hvor mye som er reelle forskjeller fra DAC til DAC og hvor mye som er bias og placebo hos den enkelte anmelder. En og samme DAC kan vanskelig være den "varmeste" på markedet og "for hard/hardere enn dac x og y" samtidig...

Selvsagt hadde det vært best å låne hjem en eller flere DAC-er og sammenligne selv, men det er ikke så enkelt når man bor ute i gokk :) Og særlig ikke når de fleste jeg lurer på kun er aktuelle som bruktkjøp.

Retep: Jeg har lest en del om den og det er definitivt et alternativ. Når man får romkorreksjon og eq på kjøpet så har man jo helt andre muligheter til å skreddersy den lyden man ønsker (men også til å stille seg fullstendig bort :))
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
967
Torget vurderinger
7
Interessant tråd. Du må nesten bare prøve. Selv hører jeg vesentlig mer forskjell på f.eks forsterkere enn dac/digital signalkilde.

Test en dac som går for å være "varm" og se hva du synes. En brukt Dac-R f.eks får vel ikke gått så galt. Og bruk gjerne god tid. En uke med, en uke uten. A/B kan man fort bli forvirret av :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg sliter virkelig med å se hvordan det skal være noen "bias" i å spørre om det vil føre til noen forbedring eller ikke å kjøpe en separat DAC før jeg kjøper. Hvis man ikke kan stille et spørsmål om hvilke erfaringer andre har før man bruker en god del penger på en komponent uten å være biased så får jeg heller være det. For meg så er det en selvfølge at jeg får mest mulig klarhet i hvilken nytte et kjøp vil ha før jeg vurderer_hva_ jeg eventuelt skal kjøpe.

Og denne tråden viser da også at erfaringene spriker veldig. Noen hører ingen forskjell, noen hører en viss forbedring og har litt ulike konklusjoner om den er verdt pengene eller ikke, og noen hører dramatiske endringer og mener det er verdt å legge mye penger i en DAC.

Dette er nyttige erfaringer for meg og jeg er takknemlig for svarene. Min erfaring selv så langt er at jeg antakelig er i den gruppen som i beste fall hører en viss forskjell. Det betyr slik jeg ser det at det kan være verdt å prøve, men at jeg neppe bør bruke en lite formue på kjøpet.

Etter å ha lest alle tips her, søkt opp anmeldelser og brukererfaringer virker det som følgende kanskje er det som for meg passer best lydmessig og prismessig:

1. Abrahamsen v6 DAC: Denne virker ha et lydbilde som er det jeg er på utkikk etter og den kan kjøpes brukt til en relativt rimelig penge. Virker dog som en del har hatt litt problemer med kvaliteten på den, mye reparasjoner.

2. Rega Dac: Grei nok pris, noen anmeldelser tyder på at lyden kan passe meg. Men: anmeldelsene spriker veldig. Noen sier den er varm og mørk, andre mener den er for lys.

3. En eller annen DAC med rør (mest fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det vil virke inn på lyden å ha rør et eller annet sted i signalveien)
Dette monsteret av en DAC er utvilsomt den mest analogt lydende digitale komponent jeg har lånt ørene til. Det er et av disse "natt og dag-produktene". Det var faktisk vanskelig å skille vinyl fra Tidal med den i kjeden som alternativ til Luxman PD 272/Ortofon Red/Rotel RIAA.

DAC1.jpg


Veridian Utopia.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Den så veldig interessant ut! Fryktelig dyr sikkert?
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Ikke så gærn. En plass mellom 700 til 1600 euro, alt etter hvilke løsninger du ønsker. Innganger, utganger, volumkontroll osv.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Det blir dessverre i meste laget for meg, og i tillegg virker det som den er større enn vi har sjans til å få plass til. Vet dere om noen andre (rør)-dacer med tilsvarende varm vinylaktig lyd?
 
U

utgatt60135

Gjest
Dette monsteret av en DAC [/URL]er utvilsomt den mest analogt lydende digitale komponent jeg har lånt ørene til.
Vi må ha i mente at analog lyd i virkeligheten er en farging. En myk og behagelig forvregning. Ikke noe galt i det alså og kan være en god ting i et ellers analytisk anlegg.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette monsteret av en DAC [/URL]er utvilsomt den mest analogt lydende digitale komponent jeg har lånt ørene til.
Vi må ha i mente at analog lyd i virkeligheten er en farging. En myk og behagelig forvregning. Ikke noe galt i det alså og kan være en god ting i et ellers analytisk anlegg.
Nei, analog lyd er den lyden vi faktisk hører. Digital lyd betyr at den er belemret med artifakter, noe som så og si alle digitale komponenter i betalbar klasse plages av. Semantisk er din påstand en absurditet.
 
U

utgatt60135

Gjest
"Digital lyd" og "analog lyd" er egentlig bare tøysete svada ord ;) I beste fall meget utdatert. Jeg husker jeg testet en Lector CD spiller som hadde store lovord grunnet sin analoge lyd. Men jeg sa til forhandleren at den egentlig bare farger lekkert. Han innrømmet det selv.
 
Sist redigert av en moderator:

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Før dette eventuelt tar av: poenget mitt var kun at jeg ønsker en DAC med varm vinylaktig lydsignatur. Så kan det selvsagt diskuteres om dette er "riktig" lyd eller ikke (og om vinyllyd er varm eller ikke), men uavhengig av det så er vel den beskrivelsen av lydsignatur forhåpentligvis relativt forståelig og det er den type lyd jeg liker :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
La meg bare dele mine egne erfaringer: Jeg har prøvd noen dyrere dacer på hjemlån opp mot den innebygde wolfson-dacen i de aktive høyttalerne mine, som holder helt fin kvalitet. Der har jeg aldri hørt forskjell. Derimot tror jeg at jeg hører forskjell på den innebygde dacen i høyttalerne mine, sett opp mot å bruke dacen i sonos connect (vs. å bruke digital ut), som jeg bruker som kilde. Vanskelig å si siden jeg ikke har gjort A/B-testing, men bare hørt over tid på den ene eller andre måten. Den optiske utgangen på sonosen fikk et problem en periode nemlig. Det er litt "klarere" når jeg bruker wolfson-dacen i høyttalerne. Oppleves noe mer slørete med sonos sin dac - som om bakgrunnen er mindre svart, hvis et slikt uttrykk gir mening. Men heller ikke her er forskjellene dramatiske. Kunne fint fortsatt å leve med sonos connect sin dac over tid, og fått store musikkopplevelser i bøtter og spann. Her snakker vi altså en sammenlikning mellom en veldig enkel og rimelig dac opp mot en dac i mellomsjiktet.

Konklusjonen for min del er at jeg ikke utelukker å bruke dyre dacer i fremtiden, men at det kommer langt ned på prioriteringslisten. Jeg tror nok jeg må ha optimalisert det meste annet før jeg evt. tenker på å gå til innkjøp av dyre dacer.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
"Digital lyd" og "analog lyd" er egentlig bare tøysete svada ord ;) I beste fall meget utdatert. Jeg husker jeg testet en Lector CD spiller som hadde store lovord grunnet sin analoge lyd. Men jeg sa til forhandleren at den egentlig bare farger lekkert. Han innrømmet det selv.
Ikke helt irrelevant fordi det har dobbelt bunn når vi bruker det innen hifi. Det som derimot er fjasete er å avskrive begrepet analog lyd som farging og en myk forvrengning, ta en lytt til et analogt masterbånd og si det samme på ny med full overbevisning. Ikke like enkelt, nei.

Analogi, overensstemmelse, likhet.
Store norske.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.515
Antall liker
12.795
Sted
Sørlandet
Hvor bor du nordvest? Befinner du deg i nærheten av Oslo / Bærum / Fornebu så inviterer jeg deg til en kopp kaffe og en lytt på HifiMe, Chord og Dared.

-BB-
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Før dette eventuelt tar av: poenget mitt var kun at jeg ønsker en DAC med varm vinylaktig lydsignatur. Så kan det selvsagt diskuteres om dette er "riktig" lyd eller ikke (og om vinyllyd er varm eller ikke), men uavhengig av det så er vel den beskrivelsen av lydsignatur forhåpentligvis relativt forståelig og det er den type lyd jeg liker :)
Hei, har du sjekket ut D/A konvertere fra Burson? De har en naturlig og "musikalsk" spillestil.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Skulle jeg ha prøvd en ny dac som er både "god" og samtidig angivelig "behagelig" å høre på, ville jeg kanskje prøvd AMR, som er rørbasert på analog-delen. Men ikke uten å ha prøvehørt grundig. Audio Aktøren v/Hallvar er snille med utlån, så prøvelytting hjemme burde være mulig å få til. Dann og vann forekommer disse på brukten til en overkommelig pris.
Selv har jeg "gitt opp" steaming på det store anlegget, og holder meg til pc-høyttalerne og det innebygde lydkortet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Digital lyd" og "analog lyd" er egentlig bare tøysete svada ord ;) I beste fall meget utdatert. Jeg husker jeg testet en Lector CD spiller som hadde store lovord grunnet sin analoge lyd. Men jeg sa til forhandleren at den egentlig bare farger lekkert. Han innrømmet det selv.
Ja? ...Og hvis den "analoge lyden" også bare "farger lekkert", så er vel alt innenfor, da?
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for alle råd og tips siden sist! Det ser ut som det er mange spennende produkter der ute, men mange av dem er langt, langt over budsjett :) Jeg har som sagt tenkt å bruke max 5000kr og helst under 3000kr så Burson, AMR og lignende er dessverre langt utenom rekkevidde :(

De siste dagene har jeg lest en del om billige dac-er fra litt mindre kjente merker (for meg ihvertfall) som Beresford Caiman II og Maverick Audio TubeMagic (denne er ekstra interessant pga rør, men enkelte mener den sprekker litt i toppen og det høres jo ikke bra ut).

Hvordan er lydkvaliteten og byggekvaliteten på slike merker sammenlignet med mer mainstream ting som Rega og Arcam, er det noen av dere som har erfaringer med det?
 
Sist redigert:

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hvor bor du nordvest? Befinner du deg i nærheten av Oslo / Bærum / Fornebu så inviterer jeg deg til en kopp kaffe og en lytt på HifiMe, Chord og Dared.

-BB-
Takk for tilbudet, det var veldig kjekt av deg, men dessverre holder jeg til en del hundre kilometer i nordvestlig retning så det blir dessverre i lengste laget
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Før dette eventuelt tar av: poenget mitt var kun at jeg ønsker en DAC med varm vinylaktig lydsignatur. Så kan det selvsagt diskuteres om dette er "riktig" lyd eller ikke (og om vinyllyd er varm eller ikke), men uavhengig av det så er vel den beskrivelsen av lydsignatur forhåpentligvis relativt forståelig og det er den type lyd jeg liker :)
Hei, har du sjekket ut D/A konvertere fra Burson? De har en naturlig og "musikalsk" spillestil.
Hei,
Takk for tipset! Har ikke testet noe av dem. Det ser spennende ut, men virker være over budsjett. Med mindre det dukker opp et røverkjøp på bruktbørsen:)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Takk for alle råd og tips siden sist! Det ser ut som det er mange spennende produkter der ute, men mange av dem er langt, langt over budsjett :) Jeg har som sagt tenkt å bruke max 5000kr og helst under 3000kr så Burson, AMR og lignende er dessverre langt utenom rekkevidde :(

De siste dagene har jeg lest en del om billige dac-er fra litt mindre kjente merker (for meg ihvertfall) som Beresford Caiman II og Maverick Audio TubeMagic (denne er ekstra interessant pga rør, men enkelte mener den sprekker litt i toppen og det høres jo ikke bra ut).

Hvordan er lydkvaliteten og byggekvaliteten på slike merker sammenlignet med mer mainstream ting som Rega og Arcam, er det noen av dere som har erfaringer med det?
Men det du kan gjøre, er uansett å låne øre til de litt dyrere greiene for å få et sammenlikningsgrunnlag. Jeg har gjort det mange ganger, og til dels med hell. Noen ganger har jeg spart et titalls tusen - andre ganger har det blitt fryktelig dyrt. Det siste året har jeg vært på "ikke kast bort pengene dine"-linjen og har greid å stå imot alle fristelser.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Tør ikke, risikoen for "blir fryktelig dyrt" er for høy :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.600
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Sitat Xtrike: Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Tro i denne sammenheng er ikke relevant; dessuten er det feil å hevde at det er begrenset hvor mye en DAC kan gjøre med lyden. Hvor mange bokser over 5000 har du da prøvd og sammenliknet ?

Er det altså UBEGRENSET hva en DAC kan gjøre med lyden?

Wow!

;)
Det er nesten ikke noen grense ja. Og dette har lite å si i digitaldelen da det kan virke som chipene er blitt så bra alle sammen at det er mindre forskjeller, men forskjellen ligger i analogdelen, og en riktig god analogdel koster mye penger.....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.550
Antall liker
7.008
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Beresford Caiman er mye for penga. En annen dac du kan holde utkikk etter på brukten er Abrahamsen.

JohanKr
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Abrahamsen står også på lista ja! Men jeg er litt småskeptisk til kvaliteten der, virker som mange har opplevd problemer med kretskort eller noe slikt?
 
U

utgatt60135

Gjest
Dette monsteret av en DAC [/URL]er utvilsomt den mest analogt lydende digitale komponent jeg har lånt ørene til.
Vi må ha i mente at analog lyd i virkeligheten er en farging. En myk og behagelig forvregning. Ikke noe galt i det alså og kan være en god ting i et ellers analytisk anlegg.

Nei, analog lyd er den lyden vi faktisk hører. Digital lyd betyr at den er belemret med artifakter, noe som så og si alle digitale komponenter i betalbar klasse plages av. Semantisk er din påstand en absurditet.
Analog lyd ble vel brukt i motsetning til digital lyd i CD-spillerens begynnelse. Det er vel riktig at de ikke låt så bra i begynnelsen. I 2017 tenker jeg at digitalteknikk ikke har noen egen lydsignatur for å si det slik. Nå brukes vel analog lyd mot produkter som låter litt behagelig, litt rund og litt fetere. Kanskje en anelse varme eller mørk klang. Jeg synes det er mye bedre å kalle en spade for en spade i stedet for udatert skillelinje mellom digitalteknikk og analogteknikk.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.600
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Dette monsteret av en DAC [/URL]er utvilsomt den mest analogt lydende digitale komponent jeg har lånt ørene til.
Vi må ha i mente at analog lyd i virkeligheten er en farging. En myk og behagelig forvregning. Ikke noe galt i det alså og kan være en god ting i et ellers analytisk anlegg.

Nei, analog lyd er den lyden vi faktisk hører. Digital lyd betyr at den er belemret med artifakter, noe som så og si alle digitale komponenter i betalbar klasse plages av. Semantisk er din påstand en absurditet.
Analog lyd ble vel brukt i motsetning til digital lyd i CD-spillerens begynnelse. Det er vel riktig at de ikke låt så bra i begynnelsen. I 2017 tenker jeg at digitalteknikk ikke har noen egen lydsignatur for å si det slik. Nå brukes vel analog lyd mot produkter som låter litt behagelig, litt rund og litt fetere. Kanskje en anelse varme eller mørk klang. Jeg synes det er mye bedre å kalle en spade for en spade i stedet for udatert skillelinje mellom digitalteknikk og analogteknikk.
Mulig det noe jeg har gått glipp av her, men en DAC er vel en digital til analog converter, noe som vil si at det som vi får ut av signal vitterlig er et analogt signal?Behandlingen av dette signalet er like viktig som det som blir behandlet i en preamp eller en forsterker?
I min CD-spiller er analogdelen hentet fra preampen ARC REF3, og det høres....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Lyngen, les balubas innlegg en gang til. Evt flere ganger, om det skulle være nødvendig.
 
U

utgatt60135

Gjest
Nei, analog lyd er den lyden vi faktisk hører. Digital lyd betyr at den er belemret med artifakter, noe som så og si alle digitale komponenter i betalbar klasse plages av. Semantisk er din påstand en absurditet.
Analog lyd ble vel brukt i motsetning til digital lyd i CD-spillerens begynnelse. Det er vel riktig at de ikke låt så bra i begynnelsen. I 2017 tenker jeg at digitalteknikk ikke har noen egen lydsignatur for å si det slik. Nå brukes vel analog lyd mot produkter som låter litt behagelig, litt rund og litt fetere. Kanskje en anelse varme eller mørk klang. Jeg synes det er mye bedre å kalle en spade for en spade i stedet for udatert skillelinje mellom digitalteknikk og analogteknikk.
Mulig det noe jeg har gått glipp av her, men en DAC er vel en digital til analog converter, noe som vil si at det som vi får ut av signal vitterlig er et analogt signal?Behandlingen av dette signalet er like viktig som det som blir behandlet i en preamp eller en forsterker?
I min CD-spiller er analogdelen hentet fra preampen ARC REF3, og det høres....
Ja, jeg vil tro at ulike lydkarakteter som "analog lydende" kommer fra nettopp den analoge delen. Så vidt jeg har skjønt er Rega Dac et godt eksempel mot f.eks mer nøytrale Hegel.

Impulse, jeg tror noen misoppfatter her. Det står alså analogt lydende, kke analog lyd i seg selv. Et velbrukt (dessverre) uttrykk for å beskrive hvordan en komponent låter.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen, les balubas innlegg en gang til. Evt flere ganger, om det skulle være nødvendig.
Les impulse en gang til. Og om igjen enda en gang. Jeg nevner ikke klangkarakter. Det er litt naivt å tro at en digital komponent er uten artifakter bare fordi den låter mørkt. Å bruke uttrykket analogt lydende for å beskrive klangbalanse er helt feil. Så det gjør jeg selvsagt ikke. Men kanskje dette blir litt for komplisert?
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.544
Antall liker
1.074
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Takk for alle råd og tips siden sist! Det ser ut som det er mange spennende produkter der ute, men mange av dem er langt, langt over budsjett :) Jeg har som sagt tenkt å bruke max 5000kr og helst under 3000kr så Burson, AMR og lignende er dessverre langt utenom rekkevidde :(

De siste dagene har jeg lest en del om billige dac-er fra litt mindre kjente merker (for meg ihvertfall) som Beresford Caiman II og Maverick Audio TubeMagic (denne er ekstra interessant pga rør, men enkelte mener den sprekker litt i toppen og det høres jo ikke bra ut).

Hvordan er lydkvaliteten og byggekvaliteten på slike merker sammenlignet med mer mainstream ting som Rega og Arcam, er det noen av dere som har erfaringer med det?

Jeg må bare si, og mange på div fora med meg, at tubemagic er en helt rå boks. Den blir sammenlignet med bokser til 10 lapper. Den er også et kinderegg da den har valg som ren dac med og uten rør. Knallgod headamp, line inn både bak og i front. Kritikken går nok på dårlige oppamper. De har de fleste oppgradert på denne. Den kan tweakes på flere vis i tilegg. Bla ved rørbytte.

Det er vel den boksen jeg har beholdt lengst hos meg, til tross for utpreget byttesyke :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Lyngen, les balubas innlegg en gang til. Evt flere ganger, om det skulle være nødvendig.
Les impulse en gang til. Og om igjen enda en gang. Jeg nevner ikke klangkarakter. Det er litt naivt å tro at en digital komponent er uten artifakter bare fordi den låter mørkt. Å bruke uttrykket analogt lydende for å beskrive klangbalanse er helt feil. Så det gjør jeg selvsagt ikke. Men kanskje dette blir litt for komplisert?
Jeg har lest den igjen siden dere insisterte så veldig, men det står vitterlig akkurat det samme fortsatt: Analogt lydene. Alså at det låter analogt for å si det med teskje. Et mye brukt uttrykt blant HiFi entusiaster, men tror neppe fagfolk bruker begrepet. Digitalteknikk skal ikke ha noe nevneverdig tap så lenge kvaliteten er høy.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.452
Antall liker
9.747
Torget vurderinger
2
Jeg vil tro at unntatt de aller billigste Dacene så betyr op-ampen på utgangen og selve utgangsnivåer mest. Uten likt utgangsnivå sammenligner ban ikke likt mot likt .
Selv hørte jeg minimal forskjell på Musical Fidelity V-dac og Sonos, og heller ikke mellom Vdac ig en 15 år gammel CD-spiller som kostet 20k ny. Vdacen var faktisk det eneste hifiproduktet jeg har videresolgt pga manglende lydgevinst. Klar forbedring ble det med Cambridge 851 DAC/ Preamp. Kunne levd med den lenge men kjøpte et anda dyrere produkt pga en gunstig pris og funksjoner jeg ikke stod i mot. Og lyden ble enda bedre. Og det med matchet nivå og blindtest . Men om det er ikke riktig for alle å oppgradere når forbedringen koster det 10dobbelte av startproduktet...
 
Topp Bunn