Digitale avspillere Er det noe poeng i å kjøpe en separat DAC?

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.306
Antall liker
334
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Sitat Xtrike: Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Tro i denne sammenheng er ikke relevant; dessuten er det feil å hevde at det er begrenset hvor mye en DAC kan gjøre med lyden. Hvor mange bokser over 5000 har du da prøvd og sammenliknet ?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skal en ha best lyd ligg det nå en HI-END DAC på brukten her inne. Heed Obelisk DA.
Flott lyd og typisk HI-END, glatt og nydelig lyd.

I mine ører var den bedre en Abrahamsen V6 (V6 som har vert best mot alt jeg har testet, div Hegel, Rega, Rør-dac til 15 tusen osv), men V6 får en til ca 2500 på brukten på finn og her inne.
V6 er et kupp mener jeg. V6 er Electrocompaniet lyd, hvis du liker det.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Må innrømme at jeg fortsatt er litt i tvil om hvor stor forskjell det vil være på den innebygde DAC-en i Bluesound og en separat en, særlig siden jeg ikke greide høre forskjell på den og Cambridge-DACen.
Det er ikke så rart, for Cambridge DACen har jeg også hatt, og den låt ganske sørgelig. Fikk aldri testet den opp mot bluesound streameren, men tipper nesten at den interne dacen i BS heller låter bedre.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Prøv å få lånt en Dac før du kjøper noen i hvert fall, enten Rega, Parasound eller Arcam. Hører du ingen forskjell med de kan du slå deg til ro å tenke på alle pengene du sparte;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sitat Xtrike: Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Tro i denne sammenheng er ikke relevant; dessuten er det feil å hevde at det er begrenset hvor mye en DAC kan gjøre med lyden. Hvor mange bokser over 5000 har du da prøvd og sammenliknet ?

Er det altså UBEGRENSET hva en DAC kan gjøre med lyden?

Wow!

;)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.306
Antall liker
334
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Sitat Xtrike: Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Tro i denne sammenheng er ikke relevant; dessuten er det feil å hevde at det er begrenset hvor mye en DAC kan gjøre med lyden. Hvor mange bokser over 5000 har du da prøvd og sammenliknet ?

Er det altså UBEGRENSET hva en DAC kan gjøre med lyden?

Wow!

;)
Presisering i den konteksten det ble skrevet; Selvsagt er det en grense, men den går iallefall ikke ved kr 5000 :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Sitat Xtrike: Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Tro i denne sammenheng er ikke relevant; dessuten er det feil å hevde at det er begrenset hvor mye en DAC kan gjøre med lyden. Hvor mange bokser over 5000 har du da prøvd og sammenliknet ?
Støtter Xtrike her. Det er ikke snakk om store forskjeller og det er begrenset hvor mye galt en dac kan gjøre. T.o.m. dac i iMac er helt kurant. Jeg mener man skal ha ganske dyrt anlegg for at man får igjen for å legge mye penger i en dac.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.888
Antall liker
1.034
enig. kjører ofte lyd fra hva enn som er integrert i div pc hovedkort til 6-700kr. det går fint, som å tisse i bassenget sammenlignet med høyttalere f.eks.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Jeg testet Nad D1050 dac opp mot en super liten sak fra Soundgarden (trykk på meg). Denne koster 499kr kontra Nad dac'en til 3700kr. Etter mye testing av begge disse kom jeg frem til at jeg ikke kunne høre noe forskjell fra dem, men jeg vil legge til at det ble en minimal forbedring av lyden hos meg og det med begge de to forskjellige dac'ene. Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Forresten så endte jeg med å selge Nad dac'en og beholde den billige fra Soundgarden som nå står koblet mellom tv og Emotiva USP-1 forforsterker kun fordi det gjør at det blir litt færre kabler å styre med. Dac'ene ble testet på Klipsch RP-280F.
Veldig interessant at det ikke var hørbar forskjell på noe som var så forskjellig i pris. Også interessant at det på begge var litt forbedring i forhold til kilden uten DAC. Hvilke kilder var det du testet forresten?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg testet Nad D1050 dac opp mot en super liten sak fra Soundgarden (trykk på meg). Denne koster 499kr kontra Nad dac'en til 3700kr. Etter mye testing av begge disse kom jeg frem til at jeg ikke kunne høre noe forskjell fra dem, men jeg vil legge til at det ble en minimal forbedring av lyden hos meg og det med begge de to forskjellige dac'ene. Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Forresten så endte jeg med å selge Nad dac'en og beholde den billige fra Soundgarden som nå står koblet mellom tv og Emotiva USP-1 forforsterker kun fordi det gjør at det blir litt færre kabler å styre med. Dac'ene ble testet på Klipsch RP-280F.
Veldig interessant at det ikke var hørbar forskjell på noe som var så forskjellig i pris. Også interessant at det på begge var litt forbedring i forhold til kilden uten DAC. Hvilke kilder var det du testet forresten?
Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor folk ikke hører forskjell. Kjempe rart.


I mine ører:
Abrahamsen V6 låter som Electrocompaniet.
Rega litt i nærheten av de over, men ikke så luftig og kanskje opplevd kraftigere bass, men ikke nødvendigvis bedre.
Hegel mer nøytralt, men bra.
Nad, Arcam, Egle osv låter ikke så bra i mine ører. Like godt klart meg uten.

Uansett, kjøp V6 til 2 - 2500,- De pengene får du lett igjen hvis du ikke vil ha den.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Siden du har en forsterker med balanserte kretser, anbefaler jeg å kjøpe en DAC som også er balansert for å utnytte dette, og bruke XLR-kabler mellom. Ligger noen Electrocompaniet ECD-1 DAC-er ute på Finn til rundt 5 000 kr, en slik vil nok gi deg veldig bra lyd! Alternativt Pioneer N-70A til 6 500 kr her på torget med integrert streaming og DAC i samme boks og XLR-utganger. :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg testet Nad D1050 dac opp mot en super liten sak fra Soundgarden (trykk på meg). Denne koster 499kr kontra Nad dac'en til 3700kr. Etter mye testing av begge disse kom jeg frem til at jeg ikke kunne høre noe forskjell fra dem, men jeg vil legge til at det ble en minimal forbedring av lyden hos meg og det med begge de to forskjellige dac'ene. Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Forresten så endte jeg med å selge Nad dac'en og beholde den billige fra Soundgarden som nå står koblet mellom tv og Emotiva USP-1 forforsterker kun fordi det gjør at det blir litt færre kabler å styre med. Dac'ene ble testet på Klipsch RP-280F.
Veldig interessant at det ikke var hørbar forskjell på noe som var så forskjellig i pris. Også interessant at det på begge var litt forbedring i forhold til kilden uten DAC. Hvilke kilder var det du testet forresten?
Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor folk ikke hører forskjell. Kjempe rart.


I mine ører:
Abrahamsen V6 låter som Electrocompaniet.
Rega litt i nærheten av de over, men ikke så luftig og kanskje opplevd kraftigere bass, men ikke nødvendigvis bedre.
Hegel mer nøytralt, men bra.
Nad, Arcam, Egle osv låter ikke så bra i mine ører. Like godt klart meg uten.

Uansett, kjøp V6 til 2 - 2500,- De pengene får du lett igjen hvis du ikke vil ha den.
Hvorfor folk ikke hører forskjell er det sikkert mange grunner til, som mangeårig hi-fi selger har jeg møtt på mange som ikke har hørt forskjell på verken cd spillere eller forsterkere og av og til knapt høyttalere. Har også flere bekjente som jeg har bygd opp anlegg til som ikke hører de samme forskjellene som meg. Flaks for dem;)
Mange av de store forskjellene vi hi-fi freaks forteller andre om er ofte veldig små, ørsmå eller mikroskopiske for den vanlig man i gata. Noen ganger også enda verre, ikke eksisterende.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
På den annen side så er jo pris i seg selv irrelevant, det er ikke noe poeng i å bruke penger på noe som ikke egentlig er noen forbedring og jeg tenker jo at så lenge DAC-en i Noden ikke er feilkonstruert så skal jo det den sender ut av signal være identisk med det enhver annen ikke-feilkonstruert DAC sender ut. Eller, det er sikkert minimale forskjeller fra DAC til DAC når det gjelder støy og slike ting, men hvor mye av det er egentlig hørbart?
Ser at flere har vært inne på det allerede, men det er jo store forskjeller på en god og en mindre god DAC. Jeg får litt inntrykk av at trådstarters utgangspunkt baserer seg på en aldri så liten misforståelse. Det er litt kontroversielt om det er forskjell på det digitale signalet på en billig og dyr streamer, men det er da absolutt ingen tvil om at det er tildels meget store forskjeller på lyden fra analogutgangen på ulike DAC'er. Noen ganger handler det kanskje mest om ulike lydsignaturer mellom jevngode produkter, men det er absolutt store kvalitetsforskjeller mellom en middels god og en ordentlig god DAC. Da handler det sikkert om kvalitetsforskjeller i selve digitalomvandlingen og, ikke minst, i kvalitetsforskjeller i den analoge delen av DAC'en.
Det er overhodet ikke riktig at et produkt må være "feilkonstruert" for at den skal låte annerledes enn en annen DAC.

Av forslag som allerede er nevnt i tråden har jeg hørt Rega DAC, og støtter at det er en meget bra DAC til en hyggelig pris. NAD M51 er en annen DAC som ofte kan kjøpes brukt til en bra pris, og som har fått svært gode anmeldelser. Jeg kjenner den selv kun fra en kort demo hos Hifi-klubben og skal ikke mene så mye om den.

Av litt dyrere saker er Auralic Vega en ekstremt bra DAC jeg har hatt hjemme, og som jevnlig er tilgjengelig til ca 15-18 000 på brukten.

Alle disse (får vel ta litt forbehold for NAD siden jeg ikke kjenner den så godt) vil gi et klart løft i forhold til Bluesound Node 2 (som jeg også har eid). Ingen tvil om at Auralic Vega er bedre enn Rega DAC, men begge er svært gode.

Jeg minnes også DAC'en i Audiolab 8200CD som ekstremt bra. En CD-spiller med digitale innganger, som spilte utrolig bra for prisen. Men den er ikke så ofte å se på brukten for tiden.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg testet Nad D1050 dac opp mot en super liten sak fra Soundgarden (trykk på meg). Denne koster 499kr kontra Nad dac'en til 3700kr. Etter mye testing av begge disse kom jeg frem til at jeg ikke kunne høre noe forskjell fra dem, men jeg vil legge til at det ble en minimal forbedring av lyden hos meg og det med begge de to forskjellige dac'ene. Tror du gjør det lurt i å holde deg under 5000kr for en dac, for det er begrenset hvor mye endring av lyden en slik boks kan gjøre.

Forresten så endte jeg med å selge Nad dac'en og beholde den billige fra Soundgarden som nå står koblet mellom tv og Emotiva USP-1 forforsterker kun fordi det gjør at det blir litt færre kabler å styre med. Dac'ene ble testet på Klipsch RP-280F.
Veldig interessant at det ikke var hørbar forskjell på noe som var så forskjellig i pris. Også interessant at det på begge var litt forbedring i forhold til kilden uten DAC. Hvilke kilder var det du testet forresten?
Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor folk ikke hører forskjell. Kjempe rart.


I mine ører:
Abrahamsen V6 låter som Electrocompaniet.
Rega litt i nærheten av de over, men ikke så luftig og kanskje opplevd kraftigere bass, men ikke nødvendigvis bedre.
Hegel mer nøytralt, men bra.
Nad, Arcam, Egle osv låter ikke så bra i mine ører. Like godt klart meg uten.

Uansett, kjøp V6 til 2 - 2500,- De pengene får du lett igjen hvis du ikke vil ha den.
Hvorfor folk ikke hører forskjell er det sikkert mange grunner til, som mangeårig hi-fi selger har jeg møtt på mange som ikke har hørt forskjell på verken cd spillere eller forsterkere og av og til knapt høyttalere. Har også flere bekjente som jeg har bygd opp anlegg til som ikke hører de samme forskjellene som meg. Flaks for dem;)
Mange av de store forskjellene vi hi-fi freaks forteller andre om er ofte veldig små, ørsmå eller mikroskopiske for den vanlig man i gata. Noen ganger også enda verre, ikke eksisterende.
Kanskje det er større forskjell på ørene våres enn jeg har trodd.
Ja, flaks for de sånn penge messig :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Hva med bedre dynamikk både på micro og makro nivå, bedre bass, mer luft mellom instrumenter, mer transparent (gjennomsiktig) Bare for å nevne noen parametre ;)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.306
Antall liker
334
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Hva med bedre dynamikk både på micro og makro nivå, bedre bass, mer luft mellom instrumenter, mer transparent (gjennomsiktig) Bare for å nevne noen parametre ;)
Når det diskuteres her på sentralen om pris og ytelse så er det viktig å huske at prisen forstår alle, det er jo et tall som står i forhold til en kjent verdi. Mye verre er det med hva et av menneskets mest sensitive organ hører av forskjeller, som nevnt her av nikosidis. Vi oppfatter forskjellig, legger ulik vekt på forskjellige parametere. I tilfellet DAC så er det avgjørende for MEG at JEG er tilfreds med resultatet innenfor det budsjettet jeg har valgt å befinne meg innenfor. Og blir jeg ikke tilfreds innenfor DET budsjettet så må jeg begynne å spare. Jeg gidder iallefall IKKE late som om jeg er tilfreds, hvis jeg ikke er det. Forstå meg rett nå da; jeg mener selvsagt ikke at det finnes sånne her inne!
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Mitt svar kom egentlig i forhold til at flere hadde problemer med å beskrive hva som skjer med lyden. Forskjeller i forhold til den aktuelle dacen. En ting er match og smak, enn annen ting er kvalitetsforskjell. Tror de færreste synes mer dynamikk ikke er å foretrekke. Trenger ikke nødvendigvis å koste skjorta. Dragonfly dacene er mye lyd for pengene. Bruker selv en Aune S6 dac som jeg er veldig fornøyd med som ikke koster en formue. Hegel sine dacer brukt, er meget bra og ikke dyrt. Hegel er relativt billig i Norge og det er mye til salgs stort sett hele tiden.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.590
Sted
Stavanger
Ligger det en bias i trådtittel om at det ikke skal være noen forskjell mellom DAC’er?
Som man roper i skogen får man svar, isåfall.
Det er like selvsagt for meg at det er forskjell som for andre at det ikke er forskjell.
Man får det man betaler for, som for det meste annet. Og sånn går nå kvelden...... :eek:
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Det at man får det man betaler for kjøper jeg ikke helt når det gjelder d.a. konvertere. For det første blir det nesten latterlig å tro at alle disse små high-end aktørene kan følge med hverandre og i det hele tatt være i stand til å lage tilsvarende kvalitet på krone. Det er uansett ingen tvil om kvalitetsforskjell hvis man f.eks. går opp rangstien til Hegel. Forutsetning er at det andre i anlegget er i orden.
Det er uansett ikke mange produsenter uansett pris som er i stand til eller lager bedre dacer enn Hegel. Et blad som stereophile er ikke redd for å sette en dac til 1/10del av prisen i samme klasse. Det betyr som sagt fortsatt ikke at f.eks. Hegel HD11 er like god som Hegel HD25 men kanskje HD 11 er bedre enn det beste et annet merke lager.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.590
Sted
Stavanger
Det at man får det man betaler for kjøper jeg ikke helt når det gjelder d.a. konvertere. For det første blir det nesten latterlig å tro at alle disse små high-end aktørene kan følge med hverandre og i det hele tatt være i stand til å lage tilsvarende kvalitet på krone. Det er uansett ingen tvil om kvalitetsforskjell hvis man f.eks. går opp rangstien til Hegel. Forutsetning er at det andre i anlegget er i orden.
Det er uansett ikke mange produsenter uansett pris som er i stand til eller lager bedre dacer enn Hegel. Et blad som stereophile er ikke redd for å sette en dac til 1/10del av prisen i samme klasse. Det betyr som sagt fortsatt ikke at f.eks. Hegel HD11 er like god som Hegel HD25 men kanskje HD 11 er bedre enn det beste et annet merke lager.
Deg om det, og det er helt ok.
Jeg utnevner ikke meg selv til en som skal prøve å frelse andre til å ha min mening om DAC'er.
Det var kun min mening om saken her inne og intet annet :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Dragonfly dacene er mye lyd for pengene.
Umiddelbart så hørte jeg ikke noen klar lydforskjell fra den innebygde DAC´en iMac mot Dragonfly. Ble veldig overrasket over det, men bruker den fortsatt.

Jeg har til gode å høre forskjeller i dynamikk på DAC´er. Stort sett det eneste jeg har lagt merke til en liten endringer i oppløsning/detaljer/transparens. Men ikke hørt Rega som sies å farge litt. Jeg synes noen overdriver forskjeller jeg da. Små blir til store.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Jeg sliter virkelig med å se hvordan det skal være noen "bias" i å spørre om det vil føre til noen forbedring eller ikke å kjøpe en separat DAC før jeg kjøper. Hvis man ikke kan stille et spørsmål om hvilke erfaringer andre har før man bruker en god del penger på en komponent uten å være biased så får jeg heller være det. For meg så er det en selvfølge at jeg får mest mulig klarhet i hvilken nytte et kjøp vil ha før jeg vurderer_hva_ jeg eventuelt skal kjøpe.

Og denne tråden viser da også at erfaringene spriker veldig. Noen hører ingen forskjell, noen hører en viss forbedring og har litt ulike konklusjoner om den er verdt pengene eller ikke, og noen hører dramatiske endringer og mener det er verdt å legge mye penger i en DAC.

Dette er nyttige erfaringer for meg og jeg er takknemlig for svarene. Min erfaring selv så langt er at jeg antakelig er i den gruppen som i beste fall hører en viss forskjell. Det betyr slik jeg ser det at det kan være verdt å prøve, men at jeg neppe bør bruke en lite formue på kjøpet.

Etter å ha lest alle tips her, søkt opp anmeldelser og brukererfaringer virker det som følgende kanskje er det som for meg passer best lydmessig og prismessig:

1. Abrahamsen v6 DAC: Denne virker ha et lydbilde som er det jeg er på utkikk etter og den kan kjøpes brukt til en relativt rimelig penge. Virker dog som en del har hatt litt problemer med kvaliteten på den, mye reparasjoner.

2. Rega Dac: Grei nok pris, noen anmeldelser tyder på at lyden kan passe meg. Men: anmeldelsene spriker veldig. Noen sier den er varm og mørk, andre mener den er for lys.

3. En eller annen DAC med rør (mest fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det vil virke inn på lyden å ha rør et eller annet sted i signalveien)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.590
Sted
Stavanger
Jeg sliter virkelig med å se hvordan det skal være noen "bias" i å spørre om det vil føre til noen forbedring eller ikke å kjøpe en separat DAC før jeg kjøper. Hvis man ikke kan stille et spørsmål om hvilke erfaringer andre har før man bruker en god del penger på en komponent uten å være biased så får jeg heller være det. For meg så er det en selvfølge at jeg får mest mulig klarhet i hvilken nytte et kjøp vil ha før jeg vurderer_hva_ jeg eventuelt skal kjøpe.
Og dette er isåfall en helt grei klarifisering.
Jeg lurte bare på om du helst ville ha et samtykke til at det ikke var forskjell, heller enn et åpent spørsmål.
My bad - sorry :)
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Ingenting å beklage og beklager om svaret mitt ble for krasst, jeg vill bare klargjøre at jeg ikke satt med noe konklusjon før jeg spurte :) Tvertimot, jeg har grublet litt på det med DAC i lang tid og ville høre hva dere mer "erfarne fjellfolk" mente før jeg satte i gang med en eventuell kjøpsprosess :)
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.515
Antall liker
12.795
Sted
Sørlandet
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hvilken DAC til $69 er det, den høres ut som en som det er greit at jeg har med på lista?
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Den så veldig interessant ut, takk for tipset!

Ser den kun har USB, får søke litt rundt og se om de har noen med optisk inngang også

Edit: fant denne som antakelig er den samme, men med optisk istedet for usb. Ser den kun har 3.5mm ut, men det gjør kan ikke noe så lenge man kjøper en "splitter"-kabel?

https://hifimediy.com/DACs/SPDIF-9018-DAC
 
Sist redigert:
H

heia1956

Gjest
Skiftet fra Cambridge dacmagic + til en brukt Audiolab Q Dac og denne har en mer behagelig lyd som gjør det lettere å høre musikk over tid. Også greit med mulighet til å kunne justere/dempe volum fra dac da det ellers blir vanskelig å bruke volumkontroll på forsterker. Men det er ikke så lett å finne brukte Audiolab q og m dacer.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg sliter virkelig med å se hvordan det skal være noen "bias" i å spørre om det vil føre til noen forbedring eller ikke å kjøpe en separat DAC før jeg kjøper. Hvis man ikke kan stille et spørsmål om hvilke erfaringer andre har før man bruker en god del penger på en komponent uten å være biased så får jeg heller være det. For meg så er det en selvfølge at jeg får mest mulig klarhet i hvilken nytte et kjøp vil ha før jeg vurderer_hva_ jeg eventuelt skal kjøpe.

Og denne tråden viser da også at erfaringene spriker veldig. Noen hører ingen forskjell, noen hører en viss forbedring og har litt ulike konklusjoner om den er verdt pengene eller ikke, og noen hører dramatiske endringer og mener det er verdt å legge mye penger i en DAC.

Dette er nyttige erfaringer for meg og jeg er takknemlig for svarene. Min erfaring selv så langt er at jeg antakelig er i den gruppen som i beste fall hører en viss forskjell. Det betyr slik jeg ser det at det kan være verdt å prøve, men at jeg neppe bør bruke en lite formue på kjøpet.

Etter å ha lest alle tips her, søkt opp anmeldelser og brukererfaringer virker det som følgende kanskje er det som for meg passer best lydmessig og prismessig:

1. Abrahamsen v6 DAC: Denne virker ha et lydbilde som er det jeg er på utkikk etter og den kan kjøpes brukt til en relativt rimelig penge. Virker dog som en del har hatt litt problemer med kvaliteten på den, mye reparasjoner.

2. Rega Dac: Grei nok pris, noen anmeldelser tyder på at lyden kan passe meg. Men: anmeldelsene spriker veldig. Noen sier den er varm og mørk, andre mener den er for lys.

3. En eller annen DAC med rør (mest fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det vil virke inn på lyden å ha rør et eller annet sted i signalveien)
Du bør ta med disse på lista di også, Parasound zdac og Audiolab mdac.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.027
Antall liker
2.114
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
En ganske interessant diskusjon.
Må bare si at min erfaring er at den viktigste delen i dac'en er analog delen. Det vil si den kretsen som behandler signalet etter at det er konvertert av dac-chipen. Jeg har hatt en haug av dac'er. Jeg gikk fra en topp moderne ess sabre chip basert dac med visstnok god analog del, til en gammel dac med ingen filter og non oversampling og fantastisk analog del med rør i analog delen og strømforsyning. Vi snakker om Eastern Electric Minimax og Veridian Utopia. Forskjell, ja definitivt. Ekstreme forskjeller mellom de to, nei. Forskjellen avhenger av anlegget. På mine Nagaoka var forkskjellen ganske så stor. På Tannoy M1 mini høyttalere ikke så stor.

Håvard
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.590
Sted
Stavanger
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
Ja, hele poenget er om man har en audiofil vinkling rundt dette.
Det finnes ingen objektiv verdiskala på kroner per 'endring i ytelse'.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.515
Antall liker
12.795
Sted
Sørlandet
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
Ja, hele poenget er om man har en audiofil vinkling rundt dette.
Det finnes ingen objektiv verdiskala på kroner per 'endring i ytelse'.
Har man en audiofil vinkling rundt dette så kjøper man også som regel en digitalkabel til flere tusen.....

-BB-
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.590
Sted
Stavanger
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
Ja, hele poenget er om man har en audiofil vinkling rundt dette.
Det finnes ingen objektiv verdiskala på kroner per 'endring i ytelse'.
Har man en audiofil vinkling rundt dette så kjøper man også som regel en digitalkabel til flere tusen.....

-BB-
OK, men hvis 'alt' lyder likt, hva er poenget med 'hifi-tilnærming' aspektet her inne på HFS?
Hvor ligger interessen?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.515
Antall liker
12.795
Sted
Sørlandet
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
Ja, hele poenget er om man har en audiofil vinkling rundt dette.
Det finnes ingen objektiv verdiskala på kroner per 'endring i ytelse'.
Har man en audiofil vinkling rundt dette så kjøper man også som regel en digitalkabel til flere tusen.....

-BB-
OK, men hvis 'alt' lyder likt, hva er poenget med 'hifi-tilnærming' aspektet her inne på HFS?
Hvor ligger interessen?
Kanskje i musikken?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.590
Sted
Stavanger

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Ta kontakt med Mala Audio. Og hør med muligheten for å få prøve en dag fra de. Løsningsorienterte og serviceinnstilte folk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg kan hur-enkelt-som-helst bytte mellom den DAC til 18000 kroner og en dac til $69. Med alt annet helt uendret så er forskjellene sjokkerende små - om noen.

-BB-
Ja, hele poenget er om man har en audiofil vinkling rundt dette.
Det finnes ingen objektiv verdiskala på kroner per 'endring i ytelse'.
Har man en audiofil vinkling rundt dette så kjøper man også som regel en digitalkabel til flere tusen.....

-BB-
OK, men hvis 'alt' lyder likt, hva er poenget med 'hifi-tilnærming' aspektet her inne på HFS?
Hvor ligger interessen?
Best mulig lyd. Enkelt og greit.

Noen kaster masse penger på alt, andre prøver å kaste pengene der de har mest effekt. Dette er ikke alle enige om. Dette vet du jo.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.738
Antall liker
11.341
Torget vurderinger
2
Jeg har i mine år som skribent ofte gjentatt noe i retning av at "forskjellene mellom digitale kilder som oftest er alt for små, sett i relasjon til prisnivå". Dette står jeg inne for. Men det finnes også noen veldig hederlige unntak, og jeg deler for øvrig Haavards synspunkt om at det er analogdelen som utgjør den store forskjellen, ikke de digitale kretsene, stort sett.

Forskjellene på DAC'er er nettopp som flere andre beskriver, fra minimale til natt og dag. Jeg er fortsatt usikker på hvordan det kan ha seg at virkeligheten kan oppfattes så forskjellig om man flytter en DAC fra anlegg A til anlegg B, for i det ene anlegget er det små forskjeller, mens i det andre kan det være helt overraskende hvilke forskjeller som dukker opp som troll i eske.

Kanskje disse fenomen som gjør hobbyen så engasjerende?

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn