Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.646
    13. desember, kaldere ute. Bare å fyre opp i peisen og jekke en juleøl. Og på med noe musikk.

Juleøl

Vis vedlegget 521362

Haandbryggeriet i Drammen skal under lupen og ned i strupen. Flott skum som holder bra og fin, mørkebrun farge. Lukter jul. Smaken imponerer umiddelbart med en flott tørrhet som sender assosiasjoner til at dette passer til feit mat. Ølet er lagret på gamle akevittfat. Hvor lenge, står det intet om. Det burde vært opplyst.

9%. Kr. 74,-.

Hundens dom: Full logring. Som vanlig dyrt som faen for en filleflaske øl som konsumeres på 5 minutter.
    Dette er efter mitt skjønn det beste juleølet så langt i år.
    Bør nytes i langdrag som en god vin, og ikke til å skylle halsen :rolleyes:
    Å så har jeg et par Julebokk fra 2016 og 2017 som står og venter på far.
    O`lykke!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.437
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    jeg skjønte ikke bæret av Bitches Brew før i år og jeg er 62
    nå eter den seg under huden på meg
    samme med Jack Johnson...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    13. desember, kaldere ute. Bare å fyre opp i peisen og jekke en juleøl. Og på med noe musikk.

Juleøl

Vis vedlegget 521362

Haandbryggeriet i Drammen skal under lupen og ned i strupen. Flott skum som holder bra og fin, mørkebrun farge. Lukter jul. Smaken imponerer umiddelbart med en flott tørrhet som sender assosiasjoner til at dette passer til feit mat. Ølet er lagret på gamle akevittfat. Hvor lenge, står det intet om. Det burde vært opplyst.

9%. Kr. 74,-.

Hundens dom: Full logring. Som vanlig dyrt som faen for en filleflaske øl som konsumeres på 5 minutter.
    Dette er efter mitt skjønn det beste juleølet så langt i år.
    Bør nytes i langdrag som en god vin, og ikke til å skylle halsen :rolleyes:
    Å så har jeg et par Julebokk fra 2016 og 2017 som står og venter på far.
    O`lykke!
    Vi er to som tester juleøl og jeg kan forsikre om at vi ikke bælmer ølet ned. Drikkes som vin.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.437
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    varmer opp med The Blackhawk Sessions på Mosaic Records nå....

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    16. desember og 3. søndag i advent. Testing av øl og et halvt øye på håndballfinale. Musikken nedenfor spilte jeg pånytt i natt for å ha et sylferskt inntrykk:

Juleøl

Øl 16. des..jpg

Arendals Bryggeri har gitt meg mange gode opplevelser, men juleøl fra dem kan jeg ikke huske. Uansett: Dette ser lovende ut. Suverent skum som varer lenge. Fin rødbrun farge. Lukter jul (som de fleste gjør). Smaken er overraskende tørr og litt bitter med fin krydder- og lett sjokoladesmak. Matøl dette, men kan konsumeres alene fra riktige glass.

8,0%. Kr. 47,-.

Den snille hundens dom: Full logring. Mer, mer! Relativt fin pris.

Vinyl

Holder meg vest i Amerika. Green on Red har utgitt masse bra, men drar frem to som jeg mener peker seg spesielt ut:

Green on Red Gas.jpg

Dette kan man vel si var deres 4. utgivelse. 1985 er året. Her er det ikke ett eneste middelmådig kutt. De skriver sammen, men det lukter Dan Stuart lang vei. Chuck Prophet er med på gitar og disse to karene gjør at 1 + 1 = 3. Fantastiske saker som spilles igjen og igjen. Kan guffes på.

Green on Red Here Come.jpg

For ikke å dra frem flere enn to utgivelser, valgte jeg denne fra 1988 fremfor The Killer Inside Me fra året før. Here Come the Snakes er også full av meget bra komposisjoner, kanskje litt råere enn Gas Food-platen. Dan Stuart skriver det meste, men vennen Prophet er en viktig bidragsyter.

Begge disse utgivelsene er karakterisert av melodiøsitet kombinert med fiffige tekster pluss mye rå gitarspilling. Obligatorisk platesamlingsinventar.

X

X186841

Gjest
    Green On Red - DT Blues

Live at Manchester International, 8.4.89. "Here Come The Snakes" tour.

X

X186841

Gjest
    Green On Red - Clarksville

Farm Aid concert in Austin, Texas on July 4, 1986.

X

X186841

Gjest
    21/12 kl. 23:23 Snur sola.

Badesesongen er igang allerede for enkelte.

4662-2000x2000.jpg

Men tror jeg venter litt til, sånn ca. 25 grader i vannet er helt utmerket.

Takk for at du legger ut videoer. Disse er jo dritbra m.h.t. lyd, mens billedkvaliteten er metanol-slørete.

Jeg har nok med å velge skiver, sjekke facts, fotografere og smake på øl hver jævla dag. Det siste går greit. Da er det ca. 6 dager til dagene blir lengre. Hold ut. På med solbrillene og kortbuksene. :cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    21/12 kl. 23:23 Snur sola.

Badesesongen er igang allerede for enkelte.

Vis vedlegget 521794

Men tror jeg venter litt til, sånn ca. 25 grader i vannet er helt utmerket.

Takk for at du legger ut videoer. Disse er jo dritbra m.h.t. lyd, mens billedkvaliteten er metanol-slørete.

Jeg har nok med å velge skiver, sjekke facts, fotografere og smake på øl hver jævla dag. Det siste går greit. Da er det ca. 6 dager til dagene blir lengre. Hold ut. På med solbrillene og kortbuksene. :cool:
    Fint å få avkjølt noen deler av kroppen en gang blant.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    17. desember og én uke til julaften. Tiden flyr.

Juleøl

Gleder meg alltid til å prøve årets øl, men hva skjer her:

Øl 17. des..jpg

Det er null skum, fargen er lys (det er OK, juleøl MÅ ikke være mørkt) og ølet er grumsete (ufiltrert?). Det lukter rett og slett sats og smaker også slik. Det må være en feil på dette ølet fra Ægir. Vi har kun denne ene flasken, så vi fikk ikke sjekket noe mer. Ølet måtte rett og slett helles ut.

Her er det ikke noen vits med en dom. Andre som har testet denne?

9,0%. Kr. 70,-.

Vinyl

Harald Are Lund var den som penset meg inn på Blues på begynnelsen av 70-tallet med folk fra 1920-tallet og fremover. Sleepy John Estes var f.eks. en gjenganger. Her har jeg plukket ut to elektriske skiver fra to mestere på gitar:

Freddie King TX Cannonball.jpg

Det er noen som kaller seg King enten som fornavn eller som efternavn. Freddie King har utgitt massevis av skiver, mye bra, men denne rocker skikkelig. Fra 1972. Forrykende gitar og meget bra vokal. Dette kunne ikke gå galt med den gjengen i studio. Supermusikere over hele fjøla.

Produsert av Leon Russell.

Freddie King ble 42 og døde i 1976. Hjertesvikt.

Albert King Frisco 83.jpg

Denne, fra 1983, som coveret forteller, er hans beste (sammen med Born Under a Bad Sign). Gitarspillingen er sylskarp, melodiøs og krystallklar. Han synger meget bra og gliser og ler under innspillingene. Han har full kontroll på dette og produserer selv.

Begge ovenstående utgivelser oppfordrer til å hente noe i kjøleskapet, eller noe godsaker fra andre steder.

Albert King ble 69 og døde i 1992.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg fisker frem og fikser skiver, du videoer. Bra samarbeid. :)

Ellers var Albert King 1,93 på strømpelesten, mens Freddie var det over midjen (tror det var omkrets og ikke diameter (sic)).

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    18. desember, det er litt vinter, mer sne er på vei, på godt og vondt. Vi bor dog i Norge. Her dagens utvalgte:

Juleøl

Gårsdagens test gikk bokstavelig talt i vasken; i dag er saken en helt annen:

Øl 18. des..jpg

Jeg vet ikke om andre som brygger dette ølet i Norge, for øl er det (vann, byggmalt, humle og gjær) av typen Eisbock. Eisbock brygges opp til ca. 14%, så fryses ølet (det er da vannet som fryser), isen fjernes, ølet blir igjen, smaken konsentreres og alkoholinnholdet stiger.

Her er det null skum, fin brunlig farge, lukt av kaffe, karamell +++ og portvin. Smaken er mektig, kun små slurker skal til. Passer til f.eks. pill råtne oster.

19,0%. Kr. 131,-.

Bikkjas dom er entydig: Full logring, konsumeres som sagt i små doser. Blodig dyrt.

Vinyl

Fortsetter litt der jeg slapp i går, men dette er enda vassere og mer rockete:

Johnny Winter 1.jpg

Johnny Winter har jo mange fulgt i flerfoldige år, for ikke å si tiår. Vår venn Harald Are Lund spilte fra denne på NRK i 1969 og da var det mange som fikk tenning. Han covret mye, men skrev også mye selv. Sett ham live i bar, blek, tatovert overkropp (Winter altså) for mange år siden. Det rev bra.

Johnny Winter 2. Winter.jpg

Sent i 1969 utgav han dette 3-sidete albumet. En suveren oppfølger. Bandet er virkelig samspilt og det er ikke bare Blues her, men strøkne melodier hvor ca. halvparten er skrevet av ham selv. Bassen river på enkelte kutt. Han er i sitt ess på denne utgivelsen og det virkelige gjennombruddet var et faktum.

To album som spilles ofte.

Winter døde i 2014, 70 år gammel.

X

X186841

Gjest
    Johnny Winter

Live I København 1970

Live med broder Edgar, etter klærne til trommeslageren å dømme skulle man vel kunne gå utifra att dette er fra ca. samme tid i forrige århundre. Og bildet på veggen bak sier samme lokale, kanskje samme kveld ?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.650
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så Johnny Winter live på en scene langt ute i provinsen i Brandenburg i slutten av 2013. Helsen var åpenbart ikke spesielt god, og han ble nærmest båret inn på scenen og stablet opp på en stol. Men spille, det kunne han.

mvh

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    19. desember. Det nippes til øl og det lyttes til musikk:

Juleøl

Færder Mikrobryggeri i Tønsberg har jeg ikke vært borti tidligere.

Øl 19. des..jpg

Flott skum og elegant, rødbrun farge. De produserer en trio kalt Gull, Røkelse og Myrra og må kjøpes som en 3-pack (tror jeg). Dette er altså Gull.

Lukten er som med mange andre: Litt julete. Smaken er frisk og fyldig; litt sjokolade og kaffe. Denne kan fint drikkes alene, men selvfølgelig også til halvfet mat. Ølet kan lagres 2 - 3 år (stående, det danner seg bunnfall).

8,0%. Kr. 180,- vel og merke for alle tre.

Hunden har smålogret i hele dag, men logringen tiltok da dette ble smakt på. Bare å kjøpe mer.

Vinyl

En gamle kjenning, som dessverre har gått bort. Det er nesten klin umulig å plukke ut 2 utgivelser, men ramlet til slutt ned på disse:

Guy Clark S:T.jpg

Fra 1978. Her er det kun bra kutt, både melodi- og tekstmessig. Han slentrer av gårde på sitt eget vis med nydelige instrumentering fra anerkjente musikere. Dette er mer vin- enn ølmusikk.

Guy Clark Better.jpg

i 1983 kom denne. En mer lystig utgivelse enn ovenstående, men Guy Clark kjenner man igjen. Han er en original og komponerer helt på siden av det vi kan kalle Country.

Jeg har alt av ham og alt er meget bra. Spilles jevnlig.

Clark rullet røyk (med forskjellig innhold) og denne intense røykingen bidro nok til at han døde for tidlig, selv om han ble 74.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Så Johnny Winter live på en scene langt ute i provinsen i Brandenburg i slutten av 2013. Helsen var åpenbart ikke spesielt god, og han ble nærmest båret inn på scenen og stablet opp på en stol. Men spille, det kunne han.

mvh
    Så han her i Oslo på åttitallet - de tynneste armene jeg noen gang har sett på en gitarist... Men spille, det kunne han :rolleyes:;)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    20. desember og det ble et par plussgrader. Noe sne smeltet, men det blir kaldere fremover og muligens mer sne. Uansett vær blir det øl og musikk:

Juleøl

Følger opp fra samme bryggeri som i går:

Øl 20. des..jpg

Røkelse heter denne utgaven. Ibenholtsvart øl med ganske mørkt skum, naturlig nok. Skummet holder seg fint. God lukt som man ved blindlukting-/smaking ville tippe var et bokkøl. Smaken er mektig; her er det mye for ganen å fordøye. Sjokolade, kaffe som vanlig, men i store doser. Man kan ta småslurker av dette brygget, men er nok best til fet mat.

7,0%. Og altså kr. 180,- for en 3-pack.

Den forvirrete bikkja logrer vilt med halen. OK, da skaffer vi mer til romjulen.

Vinyl

To søstre (og da vet de fleste hvem jeg sikter til). Fra Montreal:

K&A 1. album.jpg

Da jeg fikk tak i denne i 1975, efter å ha lest en anmeldelse, trodde jeg nesten ikke mine egne ører, jeg som for det meste hørte på småbeinhard musikk. Her var det melodier og tekster som virkelig tok tak i en blakk student. Dette var originalt og talentet til Kate & Anna McGarrigle var avslørt. Et av de beste albumene i platesamlingen som er like bra i dag. Lowell George på gitar.

K&A Pronto Monto.jpg

Hopper over Dancer With Bruised Knees; den er bra, men denne, deres tredje fra 1978 er bedre, omtrent like bra som debutalbumet. Ikke ett eneste dårlig kutt. Mer fart over denne enn deres første. Bare å nyte.

Fikk heldigvis sett og hørt dem på Manhattan en gang i 1980. Kate døde i 2010, 63 år gammel. Da var det slutt for flere utgivelser.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Så det er altså der låta jeg har hørt så mange ganger, men aldri har visst tittelen på eller artisten(e) bak, stammer fra:)
    Og da sikter jeg til Complainte pour ste Catherine

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Bergen
    /\ Debuten til Kate & Anna Mcgarrigle ikkje langt unna øde øy bagen.
    Mange har prøvd seg på denne - uten å være i nærheten til versjonen til Québec-søstrene:

X

X186841

Gjest
    Kate & Anna McGarrigle - Swimming Song

Jane McGarrigle Dow på piano og Andrew Cowan på gitar, Leidercircus musikkshow i Tyskland.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    ^ Så det er altså der låta jeg har hørt så mange ganger, men aldri har visst tittelen på eller artisten(e) bak, stammer fra:)
    Og da sikter jeg til Complainte pour ste Catherine
    Marie Bergman har en grusom versjon med en elendig tekst. Man oversetter ikke dette med venstre hånd på ryggen. Hun fikk og får spilletid på NRK. Uforståelig.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    21. desember. Robotstøvsugeren jobber mens vi drikker øl. Her dagens utvalgte mens solen snur, hvis den ikke allerede har snudd:

Juleøl

Øl 21. des..jpg

Ringnes med en sterkøl, som ikke er en sterkøl efter hundens vurdering. Men, skummet er flott og fargen som mahogny. Innbydende. Lukt meget bra og smaken frisk. Langt unna de svarte vi har smakt tidligere. Kort prosess: Drikkes helst alene. Alkoholen bør jekkes opp til ca. 8%. Da blir det matøl.

6,3%. Kr. 35,-.

Hunden har fått julestemning og logret svakt i hele dag, men stemningen steg med dette ølet. Som sagt, opp med alkoholgehalten, da blir dette et enda bedre øl.

Vinyl

Nå drar det seg til m.h.t. hva som MÅ befinne seg i min platesamling:

Tar 3 skiver fra et band fra Tennessee som ikke slo helt igjennom i Norge og resten av Europa for å formulere det pent:

Amazing Stacked Deck.jpg

Debutskiven fra 1975. Det var nok til at de slo igjennom. Kun bra kutt. 6 musikere som kan sitt fag. Vokalisten Russell Smith skriver det meste og gitaristen Barry Burton produserer. Dette er litt skeiv Country preget av meget bra melodier. Ikke bakoversveismusikk, men hør på spillingen.

Amazing Burning.jpg

Hopper til 1978 og et nytt, strøkent album. Veldig likt ovenstående, men dette får jeg ikke nok av. Igjen gjennomarbeidete melodier og tekster. Bare å kose seg og skaffe seg denne hvis du ikke allerede har den. :)

Amazing How the Hell .jpg

Deres siste album (1980) før de tar en lang pause. Folk dauer, men kortvokste Russell Smith står fortsatt stødig bak mikrofonen. Kun bra melodier her óg. Et undervurdert album.

I det hele tatt et fantastisk band som spilles ofte. Alle utgivelsene er bra og ikke glem en av de beste liveutgivelsene ever: Full House: Aces High.

X

X186841

Gjest
    Amazing Rhythm Aces The End Is Not In Sight Live on ACL 1977

Merkelig lite med gamle live videoer av de folka her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn