Enkel innføring i DSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Finnes det noen gode apper for iPhone som måler disse kurvene med noen lunde presisjon, eller må man til med mikrofon og pc??
    Måten det virker på er at det sendes et kort lydsignal for en frekvens samtidig som det måles. Dette repteres i det som kalles et sweep hvor et antall ulike frekvenser sendes og måles.

    Telefonen må derfor kobles til stereoen og mikrofonen være kalibrert. Nå finnes det mikrofonprofiler for de fleste telefonetypener som korrigerer de største feilene, men skal det gjøres ordentlig må det lages en profil for den enkelte mikrofon.

    Så svaret er vel nei med vekt på gode. Trolig finnes det bundels med app og noe blåtann hardware som lar deg koble telefonen til stereoanlegget. Men gitt at dette er komprimert lyd med forsinkelse vet jeg ikke hvor bra resultater man kan hente med en slik løsning. Man kan sikkert klare lage en ren frekvenskurve ved overlapp og lenger sweeptid, men det er så mye mer man kan gjøre med måleutstyr i tidsdomenet som en slik investering neppe klarer.
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    Måten det virker på er at det sendes et kort lydsignal for en frekvens samtidig som det måles. Dette repteres i det som kalles et sweep hvor et antall ulike frekvenser sendes og måles.

    Telefonen må derfor kobles til stereoen og mikrofonen være kalibrert. Nå finnes det mikrofonprofiler for de fleste telefonetypener som korrigerer de største feilene, men skal det gjøres ordentlig må det lages en profil for den enkelte mikrofon.

    Så svaret er vel nei med vekt på gode. Trolig finnes det bundels med app og noe blåtann hardware som lar deg koble telefonen til stereoanlegget. Men gitt at dette er komprimert lyd med forsinkelse vet jeg ikke hvor bra resultater man kan hente med en slik løsning. Man kan sikkert klare lage en ren frekvenskurve ved overlapp og lenger sweeptid, men det er så mye mer man kan gjøre med måleutstyr i tidsdomenet som en slik investering neppe klarer.
    Takk for svar. Har nettopp brukt Dirac på Nad m33. Skulle vært artig og målt resultatet i lytteposisjon. Hvilken software må jeg i så fall ha på min laptop for å gjøre dette? Kan jeg bruke den medfølgende mikrofonen?
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    REW er populær. Forvent en lærekurve. Youtube kan bli din venn :)
    Dette skal sjekkes ut. Takk! Moro å knote litt. Dette er helt upløyd mark. Lyden kommer fra Ø. Synes d låter bra uansett. Men artig hvis man kan få samspill amp, ht og rom til å gi ytterligere en dimensjon til lytteopplevelsen.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Har lekt meg litt videre med voicinger i lyngdorfen, og selv om det kanskje ikke er etter alles preferanser så synes jeg dette fungerer bra hos meg (kan sikkert bli enda bedre):

    1607634751199.png


    Det skal nevnes at jeg har kjørt RoomPerfect i forkant av justeringen, så her er det snakk om å justere litt på det som kommer ut fra korrigeringen. Litt mer bass, en slak nedadgående linje til ca. 10khz som får et lite løft (grønn linje er min justering).
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Sett aktørene i markedet, burde ikke dette vært en PM til Bernt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Er redd det er en dead end, i likhet med andre aktører. Tro meg, jeg har prøvd i 15 år.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen gode apper for iPhone som måler disse kurvene med noen lunde presisjon, eller må man til med mikrofon og pc??
    Audiotools, du kan strømme pink noise fra Tidal og måle som dette fra telefon. Audiotools konverterer pink noise til en «horisontal kurve». Man ser lett de groveste feilene,, nøyaktig korrigering er litt mer krevende
    BFFED8E7-AEAE-4978-8908-E7B111D8A16D.png


    Man kan prøv å korriger i feks Roon, da kan de bli slik , dette er min hotetelefonkorreksjon DSP målt i REW
    1623081118175.png


    Prøve på min høyttaler et kort forsøk men bommet en del, så jeg gadd ikke mer da jeg har en bedre DSP maskin enn Roon
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var helt imot dsp, helt til jeg prøvde det selv...:D
    Jeg var for SDP helt til jeg prøvde det, og så måtte jeg lære meg det før det ble OK, utlært blir man aldri, men flere ting stemmer etterhvert
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er kanskje litt på siden av trådens tema (eller kanskje ikke når jeg tenker meg om). Saken er nemlig den at jeg vurderer å ta skrittet inn i DSPens forunderlige verden for første gang. For en skarve hifi-entusiast som er vant med å bytte bokser i jakten på godlyden har det vært en lang prosess å innse at den eneste muligheten for å komme videre er å begi seg inn i DSPens univers. Neida, jeg har ikke vært en av disse puristene som vil holde sitt anlegg ubesudlet for den fæle equalizerens forurensing. Men DSP framstår for meg som komplisert, og den store skrekken er å ikke få til DSP. For som det ble skrevet innledningsvis i denne tråden: "DSP gjort feil låter helt forferdelig".

    Så hva skal en stakkar som ikke har peiling på DSP da gjøre? Jo, gjøre det han er vant med. Bytte boks. Ut med AMR DP-777 SE og inn med DSPeaker Anti-Mode X4. Så er det bare å plugge i målemikrofonen og følge bruksanvisningen. Dette kvalifiserer vel neppe til medlemskap i målemafiaen (ikke engang støttemedlemskap tør jeg påstå), men det er vel et skritt (les: kvantesprang) i rett retning?

    Jeg er vanligvis litt skeptisk til fullautomatiske kalibreringer, men når selv proffene skriver at "this is the first time we've tested an automatic room correction device that we couldn't easily improve upon with manual adjustment" så tenker jeg at jeg bør føle meg rimelig trygg på at dette ikke går fullstendig i dass.

    Så hva tenker dere? Høres dette fornuftig ut som en DSP for dummies? Er DSPeaker Anti-Mode X4 et trygt og godt valg for en stakkar som ikke har peiling på DSP eller er det andre modeller jeg bør vurdere?

    P.S. Jada, @SigbergAudio jeg veit at du er inhabil når det gjelder DSPeaker Anti-Mode X4, men jeg vil gjerne ha synspunkt fra deg likevel :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kanskje litt på siden av trådens tema (eller kanskje ikke når jeg tenker meg om). Saken er nemlig den at jeg vurderer å ta skrittet inn i DSPens forunderlige verden for første gang. For en skarve hifi-entusiast som er vant med å bytte bokser i jakten på godlyden har det vært en lang prosess å innse at den eneste muligheten for å komme videre er å begi seg inn i DSPens univers. Neida, jeg har ikke vært en av disse puristene som vil holde sitt anlegg ubesudlet for den fæle equalizerens forurensing. Men DSP framstår for meg som komplisert, og den store skrekken er å ikke få til DSP. For som det ble skrevet innledningsvis i denne tråden: "DSP gjort feil låter helt forferdelig".

    Så hva skal en stakkar som ikke har peiling på DSP da gjøre? Jo, gjøre det han er vant med. Bytte boks. Ut med AMR DP-777 SE og inn med DSPeaker Anti-Mode X4. Så er det bare å plugge i målemikrofonen og følge bruksanvisningen. Dette kvalifiserer vel neppe til medlemskap i målemafiaen (ikke engang støttemedlemskap tør jeg påstå), men det er vel et skritt (les: kvantesprang) i rett retning?

    Jeg er vanligvis litt skeptisk til fullautomatiske kalibreringer, men når selv proffene skriver at "this is the first time we've tested an automatic room correction device that we couldn't easily improve upon with manual adjustment" så tenker jeg at jeg bør føle meg rimelig trygg på at dette ikke går fullstendig i dass.

    Så hva tenker dere? Høres dette fornuftig ut som en DSP for dummies? Er DSPeaker Anti-Mode X4 et trygt og godt valg for en stakkar som ikke har peiling på DSP eller er det andre modeller jeg bør vurdere?

    P.S. Jada, @SigbergAudio jeg veit at du er inhabil når det gjelder DSPeaker Anti-Mode X4, men jeg vil gjerne ha synspunkt fra deg likevel :)
    Det blir jo ikke et objektivt svar nei, men jeg synes X4 gjør veldig mye riktig. Å kjøreden automatiske korreksjonen er bokstavelig talt så enkelt som å sette mikrofonen i lytteposisjon, justere volumnivået til displayet på X4 viser at det er høyt nok, og trykke på en knapp.

    Den korrigerer veldig riktig i bassen og mellombassen, og minimalt oppover i frekvens (basert på korrigeringen den gjør hos meg så er det gradvis mindre fra rundt 500hz og nesten ingenting over 1khz). Det er helt etter boka, da korreksjon i øvre frekvenser blir sjelden bra. Dette da det du egentlig korrigerer er sum av refleksjoner i rommet, mens i praksis hører vi også "gjennom rommet" og får en korrigert direktelyd som ikke lenger høres riktig ut.

    Du kan også gradvis dyppe tåen i manuell korrigering i etterkant og/eller uavhengig av den automatiske korreksjonen når og hvis du ønsker det. Du har svært enkle og gode funksjoner for manuell tilt av klangbalansen, dvs en økende kurve i bassen og/eller en fallende kurve i diskanten for å tilpasse lyden ytterligere etter rom eller smak. Da kan du velge både hvor mye det skal økes eller redusere med, og hvilken frekvens tilten skal starte. I tillegg er det selvfølgelig støtte for full manuell EQ (som krever litt mer å sette seg inn i). Jeg bistår gjerne med hjelp og tips rundt oppsett.

    Nå har jeg ikke oversikt over hva du har av utstyr, men har du eller vurderer å skaffe deg subwoofere er det også en av de forforsterkerne på markedet som har best støtte for dette, med utganger for og uavhengig korrigering av to subwoofere. Du kan også styre nivået på dem, velge om de skal kjøre i stereo eller mono, osv.

    Til slutt (og selvsagt også veldig viktig) så er lyden svært god. Vi kommer til å bruke X4 som hjerte i oppsettet på Hortenmessen, hvis du skal dit. :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det høres jo egentlig ut som en no-brainer å gå for X4 da. Siden jeg har flere digitale kilder og også platespiller er det veldig praktisk med mange innganger og en solid alt-i-ett-løsning uten noe dill dall. Som "tradisjonell" hifi-entusiast og på amøbe-stadiet når det gjelder DSP er det også noe sånt jeg har sett etter. Så får jeg heller se om jeg kommer lenger enn amøbe-stadiet innenfor DSPens univers etter hvert.

    Jeg har faktisk to subwoofere og nå nylig holdt jeg på å integrere dem, etter øret. Håpløse greier, så jeg ser fram til å få et apparat som får gjort dette skikkelig. Må bare skaffe meg bedre likviditet først og få solgt unna det som skal ut, så tenker jeg at det blir innkjøp av X4 etter hvert :)

    Det hadde vært artig og besøkt hi-fi-messen, men Horten blir dessverre for langt unna (jeg bor i Haugesund). Kanskje like greit, for jeg har allerede SBS.1 i stjernekikkerten, så det kunne fort ha blitt en veldig dyr tur :p
     

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    Skikkelig noob spm. og sikkert feil plassert i forum, men.. Hva kommer det av at jeg med minidsp shd må øke volumet på forsterker voldsomt ift med node2i?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skikkelig noob spm. og sikkert feil plassert i forum, men.. Hva kommer det av at jeg med minidsp shd må øke volumet på forsterker voldsomt ift med node2i?
    Står Minidsp på null i gain?
     

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    What..🤔
    Under kalibrering må den jo låses opp for å gå til null. Synes det blir litt forvrengning og, når den går så høyt. Tester igjen.
    Takk
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    What..🤔
    Under kalibrering må den jo låses opp for å gå til null. Synes det blir litt forvrengning og, når den går så høyt. Tester igjen.
    Takk
    Hm... Null forvrengning her hos meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn