Endelig; Radka Toneff Fairytales hybrid SACD, 15.12.2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Er den i butikkene også, eller er det bare Posten som er raskere enn lynet?
    Litt misunnelig på dere nå.

    .......
    Noen opplysninger:
    Digital transfer from original master tapes by Thomas Bårdsen and Geir Iversen
    Bob Stuart (MQA) project oversight, audio recovery and restoration
    Peter Craven, measurment analysis and design of software tools
    Morten Lindberg, restoration and mastering
    .........
    Dette ser bedre ut enn jeg hadde våget å håpe på.
    Hvem er Peter Craven, og hva innebærer egentlig hans innsats her?
    Den er i butikken i morgen, i hvertfall burde den være hos Platekompaniet i Oslo.

    Peter Carven er involvert i analyse av signalet og korreksjon for riktig pitch.
    Så den i hyllene hos Platekompaniet tidligere i dag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Hva kan man forvente av en remaster når originalopptaket er så hardt plaga formatmessig? Jeg mener å huske at det var en sample rate som lå rett over, eller om det var under, 48. Et format som har vært så lenge ute av bruk at man sliter med å finne maskiner som i det hele tatt kan avspille masteren, ingen av disse er særlig yngre enn innspillingen.

    Jeg skjønner ikke helt.
    Sample rate på 50,4kHz. Dette var en av de veldig tidlige digitale opptaksmaskinene som ble til før de digitale standardene var satt; 44.1, 48, 96 osv.
    Min mening er at det er et svært godt opptak som står seg veldig godt i 2017. Spesielt renheten og klarheten i lyden er prima. God båndbredde også. Fairytales var et purist opptak; kortest vei fra mikrofon til opptaks maskin.
    Ta også i betraktning at de aller tidligste digitale maskinene i Japan og USA var lagd for å nå opp til en lydmessig standard, ikke ned til en pris.
    Åkkesom er den tatt opp med digitalteknologi fra 80 tallet. Det er da ganske komisk at enkelte sverger til plata på vinyl :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.922
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror jeg kjenner denne platen litt. Har original LP innkjøpt i -82 og nytrykk av samme i 3 eks, den nye versjonen fra 2015 på LP, original CD og HD-utgave i WAV samt den kommende LP bestilt i 2 ex. Radka's statement er i arkivet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    For meg var SACD-sjiktet det jeg gledet meg til. Og jeg fikk som forventet.
    Også i dette tilfellet er det litt mer stofflighet og tekstur på vokal og instrument, litt større lydbilde, klarere luft i lydbildet og ikke minst at dynamikken har mer "rom" å utfolde seg i, den føles mer på kroppen for å si det sånn, sammenlignet med CD.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.292
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har problemer med å lese det som står i CD-heftene, og tar ofte mobilkamera til hjelp.
    Og dette er ekstra interessant, så jeg tar bilder for å lese bedre.
    Da kan jeg like godt dele her :)
    DSC1_1125.JPG


    DSC2_1126.JPG


    DSC3_1123.JPG


    DSC4_1124.JPG
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Hørte på 86 utgaven på cd tidligere i kveld, etterfulgt av 2015 utgaven på cd. Og nå 2017 utgaven på cd, og hører helt klart att ting er gjort riktig. Stemmer og instrumenter låter helt klart bedre nå enn på de foregående. Har ikke avspilt vinyl utgavene ennå, skal ta en ny runde når 2017 utgaven på vinyl kommer ut.

    Synes bakgrunnen er mere sort nå enn tidligere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    2017 lyder veldig klanglig med fin reverb både på piano og vokal (SACD).
    Jeg trodde at AA var med som musiker og ikke bare produsent, så jeg var litt skuffet over at det ble litt nakent lydbilde uten den bunnen som en ståbass, mm. kunne gi.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.171
    Antall liker
    6.868
    Torget vurderinger
    4
    Ser det er mulig å kjøpe filer fra Grappa; mp3, flac 16-44.1, og MQA Stereo.
    Så da må man vel ha MAQ-kapabel DAC for å kunne nyte highres ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hva kan man forvente av en remaster når originalopptaket er så hardt plaga formatmessig? Jeg mener å huske at det var en sample rate som lå rett over, eller om det var under, 48. Et format som har vært så lenge ute av bruk at man sliter med å finne maskiner som i det hele tatt kan avspille masteren, ingen av disse er særlig yngre enn innspillingen.

    Jeg skjønner ikke helt.
    Sample rate på 50,4kHz. Dette var en av de veldig tidlige digitale opptaksmaskinene som ble til før de digitale standardene var satt; 44.1, 48, 96 osv.
    Min mening er at det er et svært godt opptak som står seg veldig godt i 2017. Spesielt renheten og klarheten i lyden er prima. God båndbredde også. Fairytales var et purist opptak; kortest vei fra mikrofon til opptaks maskin.
    Ta også i betraktning at de aller tidligste digitale maskinene i Japan og USA var lagd for å nå opp til en lydmessig standard, ikke ned til en pris.
    Åkkesom er den tatt opp med digitalteknologi fra 80 tallet. Det er da ganske komisk at enkelte sverger til plata på vinyl :)
    Fremfor forrige gjenutgivelse? ;)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Vis man skal ha MQA kompatibelt utstyr for man jo en ekstra utgift, har SACD spiller og laptop via dac i det ene anlegget. Men for og få fullt utbytte må vel utstyret være MQA ready.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    Hørte på 86 utgaven på cd tidligere i kveld, etterfulgt av 2015 utgaven på cd.

    Synes bakgrunnen er mere sort nå enn tidligere.
    Ikke rart når alle tidligere utgaver av Fairytales, unntatt 2015 CD, er basert på en Betamax tape.
     

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Da var jeg og fikk kjøpt SACDen på Platekompaniet i Sandvika. De fikk den inn i går.
    Skal bli morsomt å sammenligne med CD fra 1996 og SACDen fra 2015.
     
    Sist redigert:

    sheep2

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2012
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Da var jeg og fikk kjøpt SACDen på Platekompaniet i Sandvika. De fikk den inn i går.
    Skal bli morsomt å sammenligne med CD fra 1986 og SACDen fra 2015.
    Da bør du oppdage noe ganske vesentlig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    Da var jeg og fikk kjøpt SACDen på Platekompaniet i Sandvika. De fikk den inn i går.
    Skal bli morsomt å sammenligne med CD fra 1986 og SACDen fra 2015.
    ...CD'n fra 2015, mente du vel :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    Nei det kom også en SACD i 2015.
    https://www.discogs.com/Radka-Toneff-Steve-Dobrogosz-Fairytales/release/10993963
    Remastered At – Stockfisch Records
    Jøss, visste jeg ikke.
    Eneste SACD'n jeg hadde peil på var en asiatisk utgave som kom for en del år siden. Grunnen til at den ikke ble testet var at den indirekte var basert på den samme betamax tapen, mest sannsynligvis var det direkte upsampling av 16/44.1 CD-data til DSD.

    Du får sammenligne de to SACD utgavene og poste hva du hører.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.171
    Antall liker
    6.868
    Torget vurderinger
    4

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Nei det kom også en SACD i 2015.
    https://www.discogs.com/Radka-Toneff-Steve-Dobrogosz-Fairytales/release/10993963
    Remastered At – Stockfisch Records
    Ser at Discogs har november 2015 som utgivelsesdato for NJ 4003-2 SA.
    Det er nok feil. Det er ikke nevnte noe om 2015 eller Original Master Edition på den. Og Stockfish var vel ikke involvert i 2015-prosjektet ?

    Jeg har flac 24-88.2 rippet fra den SACD utgivelsen og de er lagret november 2014.
    Jeg må innrømme at jeg selv er usikker på om dette er korrekt dato. Legger ved bilde som viser at Stockfish var innvolvert. DR=11 for denne SACDen.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.171
    Antall liker
    6.868
    Torget vurderinger
    4
    Stockfisch var involvert, men altså ikke i 2015 prosjektet.
    Dessverre har jeg ikke funnet noe mer oppklarende info om Stockfisch SACD'n så jeg aner ikke hva som var kilden. Kilden til mine filer oppgir dog 2008 som utgivelsesår.

    Uansett, det har rent mye vann under broen siden den og det som er interessant nå er siste versjon av Original Master Edition, som virker svært lovende.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    35.503
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ennå ikke fått min, kan noen si hva jeg kan forvente?

    Fairytales er nå på Tidal igjen.. Utgivelsesdato 15/12-17 MQA
     
    Sist redigert:

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Da har jeg sammenlignet CD fra 1996 og tidligere SACD og det er i mine ører ikke tvil.
    Den nye SACDen er jo en betydlig forbedring. Akkurat som å sitte ved siden av klaver og sang.
    Alt er klokkeklart. Kunne vært morsomt å hørt original vinylen fra 1982 som sammenligning.
    Dette blir en viktig SACD å ha i sin samling.
    Står ved siden av Patricia Barber sin BluRay Audio disc, Modern Cool fra 2012.
     

    sheep2

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2012
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Da har jeg sammenlignet CD fra 1996 og tidligere SACD og det er i mine ører ikke tvil.
    Den nye SACDen er jo en betydlig forbedring. Akkurat som å sitte ved siden av klaver og sang.
    Alt er klokkeklart. Kunne vært morsomt å hørt original vinylen fra 1982 som sammenligning.
    Dette blir en viktig SACD å ha i sin samling.
    Står ved siden av Patricia Barber sin BluRay Audio disc, Modern Cool fra 2012.
    Du merket ikke en annen ikke uvesentlig forskjell?
     

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Da har jeg sammenlignet CD fra 1996 og tidligere SACD og det er i mine ører ikke tvil.
    Den nye SACDen er jo en betydlig forbedring. Akkurat som å sitte ved siden av klaver og sang.
    Alt er klokkeklart. Kunne vært morsomt å hørt original vinylen fra 1982 som sammenligning.
    Dette blir en viktig SACD å ha i sin samling.
    Står ved siden av Patricia Barber sin BluRay Audio disc, Modern Cool fra 2012.
    Du merket ikke en annen ikke uvesentlig forskjell?
    Hva tenker du på?
    Har vært på middag og tenkt mer på pinnekjøtt, øl , akevittt og rødvin.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Kjøpte denne plata i går, som jeg skjønner er dette en sacd utgave, men funker fint på MBL 1531a spilleren min? trodde ikke denne tok sacd plater???
    Nesten alle SACD plater har et CD lag på plata, og dette kan avspilles i alle cd-spillere. Men du får ikke hørt SACD sjiktet uten en SACD kompatibel spiller.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    da så, men er det egentlig stor forskjell på lydkvaliteten da? orker ikke å kjøpe en sacd spiller kun for en plate hehe
    CD-sjiktet låter godt. SACD sjiktet låter litt bedre. Hvor mye bedre kommer an på CD/SACD spilleren, hvor oppløst resten av systemet er, samt hvor mye "feinschmecker" på lyd man er.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    Ingen som har nevnt komprimering/limiting.
    Som jeg hører den er det lite eller ingen komprimering på 2017 utgaven sammenlignet med 2015 CD utgaven.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    da så, men er det egentlig stor forskjell på lydkvaliteten da? orker ikke å kjøpe en sacd spiller kun for en plate hehe
    Så lenge mastringen/produksjonen er lik for begge, kan du sove godt. Jeg tviler på om noen hadde klart å skille de to lagene i en blindtest. Greia med SACD er multikanal, det er der de store opplevelsene i forhold til CD ligger gjemt. Men jeg har tenkt å skaffe meg denne versjonen, ser ut som det endelig er laget en skikkelig remaster.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Nei det kom også en SACD i 2015.
    https://www.discogs.com/Radka-Toneff-Steve-Dobrogosz-Fairytales/release/10993963
    Remastered At – Stockfisch Records
    Ser at Discogs har november 2015 som utgivelsesdato for NJ 4003-2 SA.
    Det er nok feil. Det er ikke nevnte noe om 2015 eller Original Master Edition på den. Og Stockfish var vel ikke involvert i 2015-prosjektet ?

    Jeg har flac 24-88.2 rippet fra den SACD utgivelsen og de er lagret november 2014.
    Husk at det er forskjell på offisiell release dato og når selve disken er produsert. Piratene får ofte tak i utgivelser før de gis ut, og det er nok tilfelle med denne. Takk for link.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    35.503
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I dag kom min, syntes dette var en vesentlig forbedring spesielt på flygellyden, ikke så stressende lenger.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.157
    Antall liker
    2.671
    I dag kom min, syntes dette var en vesentlig forbedring spesielt på flygellyden, ikke så stressende lenger.
    Jeg har lyttet mye til flygelet og gledet meg over klaverspillet til Steve. Mr Dobrogosz skal ha 50% kred for at plata ble en musikalsk klassiker.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg har kjøpt denne versjonen fra klicktrack og spiller gjennom Roon (og JRiver MC). Ser ut til at Roon gjenkjenner MQA-informasjonen, spiller i alle fall med høyere bitrate enn vanlig CD.
    Merker at denne varianten er mer behagelig å høre på. Har ikke noen peiling på hvordan lyden av flygel og Radka skal være i virkeligheten, men når jeg hører på den forrige remasteren som kom i 2015, før jeg litt samme følelsen som i gamle dager da jeg høre på kassetter og hvor kassettspilleren ikke helt klarte å dra båndet raskt nok.
    Den følelsen får jeg ikke med den nye versjonen.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.127
    Var innom Platekompaniet i går, og da kunne jeg ikke dy meg. SACD er innkjøpt, og nå lyttet på og sammenliknet med 1986-utgaven. Store forskjeller i nivå, lydbilde, dynamikk og generell lydkvalitet.
    Burde være liten vits i å sikle etter SACD-spiller for de som har en skikkelig god CD-spiller. Som det oftest skjer får min beste SACD-maskin for øyeblikket, Sony 5400ES, grisebank av 16/44 gjengitt av Stello 500. Dette er så alt for typisk. Må si jeg liker ideen om SACD. Begynner å få en aldri så liten samling, men problemet er at det er langt og lenger mellom spillere som gjengir både CD og SACD med high-end nivå. SACD-skiver gjengitt av mid-fi avspillere er i dag ikke så fryktelig mye å trakte etter siden dedikerte 16/44 CD-spillere etter hvert har blitt svært gode. De fikk en mye lengre utviklingstid på markedet enn SACD.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    35.503
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke den nye på cd, har bare Squeezebox og Sony BR spiller, men det låter utrolig bra hos meg gjennom BR-spilleren.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Jeg har nå finlyttet på den nye MQA-utgaven (24/88 ) og sammenliknet med 24/192-utgaven fra to år tilbake. Begge flac. Dac-en er Ayre QB9 DSD (ikke MQA-kompatibel). Begge er lydmessig helt i toppsjiktet, og begge har sine kvaliteter. Derfor nøler jeg med å konkludere at en av dem er «best».

    Her er mine inntrykk:

    Den nye MQA-utgaven er rundere og fyldigere i klangen enn 2015-versjonen. Dette kan skyldes at den har lavere pitch – noe jeg ikke er i stand til å høre. Den har mer dynamikk (avstand mellom de svakeste og kraftigste passasjene). Samtidig er etterklang og mikrodetaljer (pust, leppe/tungelyder osv.) litt neddempet. Lydbildet er noe tilbaketrukket, spesielt pianoet.

    2015-versjonen er mer nøytral i klangen. Den har mer attakk, tydeligere mikrodetaljer og en mer distinkt etterklang. Dynamikken er litt mindre enn på MQA-versjonen. Den virker å ha et høyere nivå, slik at volum må dempes noe. Men dette kan kanskje skyldes kompresjon. Lydbildet (spesielt pianoet) ligger her litt lenger fram. På denne utgaven spilt via JRiver 22 går sporene over i hverandre uten pause mellom.

    MQA-utgaven synes å ha noe pre-ekko enkelte steder (kraftige anslag på pianoet høres svakt et mikrosekund for tidlig). Eksempler på dette er My Funny Valentine, der pianosoloen kommer inn på ca. 2:43. Dette er et velkjent fenomen på enkelte LP-er og kan også opptre som print through på spolebånd. Underlig, for MQA skulle vel fjerne den slags?

    Jeg har i tillegg spilt den originale LP-en (som ikke har pre-ekko). Klangmessig er den tettere på MQA-versjonen enn 2015-versjonen. Her er det mindre dynamikk, trolig fordi vinylformatet ikke takler så store utslag som innspillingen viser seg å ha. Dessverre er pianoet «snudd», noe som medfører et litt underlig lydbilde (Odin LP03/1982, mastrisenummer A2/B3).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er ikke My funny valentine den ene låta som er analogt innspilt hos NRK? Sånn lynraskt fra hofta og etter minnet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn