Enda en ny tråd om Ls3/5a

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei jeg var på besøk i går og hørte langt om lenge Rogers Ls3/5a i kente omgivelser. De har uten tvil en sjarme/magi som er ganske besnærende. Jeg har hørt dem i forskjellig anlegg i Hong Kong for 17-18 år siden og i København på 80 tallet, samt lest bla. Ken Kesslers begeistring i sin tid, men har inntil nu ikke haft bruk/eller lyst til så begrensede høyttalere.

    Men nu er der andre boller på suppen, idet jeg har bruk for kompakte høyttalere til anlegg nr2.

    Jeg har ikke tenkt meg at konkurrere med asiatiske samlere om antikke Ls3/5a men kunne god tenke meg synspunkter fra forummet vedrørende de forskjellige kloner og kit som finnes, bla fra Stirling og Falcon Acoustics. De bruker for eks ScanSpeak, Seas og Monacor enheter. Falcon har nu også en Kef 110 kopy og er ved at utvikle en Kef t27 kopy. Har noen på forummet erfarin med disse kittene og måske mest vigtig har de Ls3/5a magien intakt?

    Jeg kommer, i første omgang, til at bruke enten Quicksilver 60w kt88 monoblokker eller Hypex ncore monoblokker i anlegg nr2 med digital source (Aiff, Flac, spotify, dab osv.)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Der er åbenbart at der ikke stor erfaring eller intresse på forumet. Da må jeg svare meg selv :) og har bestillt Falcon Acustics mini monitor kit.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er ingenting i veien med interessen, men erfaringene er 0.
    Leser gjerne om dine erfaringer når du har de i hus:)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det kan være interesse å høre fra dette prosjektet. Det er er flere Altec og JBL fans som har en LS3/5a stående som referanse. Jeg har Rogers LS3/5a 15 ohm 78 mod.:) står klar ved en passe anledning. mvh
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill og Guit, takk for respons :)
    Nu er jeg ikke verdens dyktigeste kabinet bygger så det bliver spennende at se om jeg kan samle kabinettene så de bliver pæne nok til stuen og sekundær anlegget. Jeg kjøpte kittet som bruker ScanSpeak diskant og Monacor bas/memmemtone. Det kan jeg muligvis sammenligne med vintage Ls3/5a. Et videre eksperiment kan være at kjøpe de ny produserte kef 110 og t27 samt passende delefilter fra Falcon Acustics (t27 leveres først i begynnelsen av april) og sammenligne. Hvis mini monitor kittet kan levere største delen af ls3/5as stærke sider og sjarme så er et kit til 299£ ualmindelig godt kjøp for musikelskere med mindre stuer og stramt budjett.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Spennende,
    Bestillte faktisk selv kit med kabinett og delefilter fra Falcon i går.
    Har KEF elementer liggende som jeg må få brukt :)

    mvh
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Da er kittet i hus. Kabinett materiale ser fint ud. Blir lidt liming pussing og lodding i uken :)
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Liming af kabinetter ferdig i aften, så jeg kan begynne at sammenstille høyttalerne. Fineren som jeg hadde kjøpt, ble knust av posten i England og selger fikk den retur fra posten før pakken forlot England. Ny pakke med finer på vei.
    Valgte en løsning med skruet bak ikke limet, som Strirling V2 og tidlige Ls3/5a.
    Bliver spennende at høre teste resultatet :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Testsamling av det ene kabinett. Meget imponerende kabinetter fra en tid hvor arbeidskraft var forholdsvis billig.
    Interessant at se sammen to nærfeltsmonitorer fra forskjellige perioder. Begge designet av periodens dygtigeste ingeniører.
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Kunne ikke vente på finer, finerer senere, måtte prøve. Lyder fantastisk selvom de slet ikke er tilkjørt. Satte dem opp på to stole som avventer nytt betræk. Driver dem med mine gamle 60w Quicksilver rør monoblokke. Nina Simone Sinnerman på spilleren :)
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Dette er fantastiske, musikalske høyttalere til små penge og mindre lytterom. Har ikke finert ennå og får snart AB1 kit fra Falcon. Har både brukt se300b og pp pentode monoblokker på Mini Monitorene. PP er bedre på moderne musikk og større orchestraværker, mer saft og kraft, mens SE300b lyder meget intimt og fint på mindre ensembler, sang og blues og mindre jazz ensembler.
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nu er jeg ved at være der. Mangler kun at finere og samle ab1 boksene.
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har nu fått tilspillet Mini Monitorene og er imponert over lydkvaliteten, selvom jeg ikke har dem på gode stander ennå. Jeg bruker Leben forforstærker og phono, men har nu spillet en del med Hypex ncore nc400 monoblokker ( fremtryller imponerende meget bass og slagkraft fra disse små kasser), LD91 SE300B monoblokker (mellemtone, 3d, innlevelse og oppløsning "to die for". 8w er faktisk nok for mindre rom eller mindre ensembler) og Quicksilver kt88 monoblokker (med 6L6GC) som er nok den beste allrounder (av mine forsterkere) for Mini Monitorene, har mange av SE300b kvalitetene men klarer større symfonisk, rock og flusion og større rom.
    Men... Hvis jeg kun hadde et sett monoblokker kunne jeg faktiske leve med enten Ncore, SE300b eller PP6L6GC.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Spennende tråd:)

    Hva ble prisen for disse høyttalerne med alt?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei Pekaill. Kittet kostet 299.95 - dvs 349GBP med forsendelse. Oveni kommer 25% mva og toldomkosninger samt finer.
    Grisebilligt i forhold til ytelse.
    Vi testede dem i går i V&V sitt anlegg og større rom en jeg har. Spillede meget godt der og.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ser ut som en flott fineringsjobb! Kan du si litt om hvordan finer du brukte (paperbacked eller råfiner), lim, og hvor du fikk den fra? Har noen fineringsprosjekter selv, men fomler litt med å finne en grei leverandør som sender.
    Ellers ser dette ut som et skikkelig bæng for bøksa kit. Takk for tips... Har en gammel Tandberg som hadde kledd disse utmerket!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Hei Pekaill. Kittet kostet 299.95 - dvs 349GBP med forsendelse. Oveni kommer 25% mva og toldomkosninger samt finer.
    Grisebilligt i forhold til ytelse.
    Vi testede dem i går i V&V sitt anlegg og større rom en jeg har. Spillede meget godt der og.
    Sånn cirka kr.5.000,- alt inklusive. I lys av dette synes jeg kanskje det er litt rart at mine strøkne og særdeles pene originalutgaver i nøttetre viste seg umulig å selge til omkring kr.7.000,- uten stativer, tross gjentatte annonser. Uansett; dette er høyttalere du kommer til å få mye glede av, spår jeg, forutsatt at rommet er passe stort. Gratulerer!

    Mvh.
    Ketil
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som en flott fineringsjobb! Kan du si litt om hvordan finer du brukte (paperbacked eller råfiner), lim, og hvor du fikk den fra? Har noen fineringsprosjekter selv, men fomler litt med å finne en grei leverandør som sender.
    Ellers ser dette ut som et skikkelig bæng for bøksa kit. Takk for tips... Har en gammel Tandberg som hadde kledd disse utmerket!
    Takk JoHoo. Finering lykkedes til slutt. Jeg har ikke finert før og begynte med tynd ask råfiner men det gikk ikke pga. min manglende erfaring. Fineren jeg brukte er iron-on 0,6mm valnøtt fra veneers online på ebay.
    (Pick Your Own Wood Veneer Marquetry Sheets Can Choose Iron-on or Unglued items in Veneers Online store on eBay!)
    Den var nem at bruke for en amatør som meg og jeg kommer til at handle mer fra dem.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Sånn cirka kr.5.000,- alt inklusive. I lys av dette synes jeg kanskje det er litt rart at mine strøkne og særdeles pene originalutgaver i nøttetre viste seg umulig å selge til omkring kr.7.000,- uten stativer, tross gjentatte annonser. Uansett; dette er høyttalere du kommer til å få mye glede av, spår jeg, forutsatt at rommet er passe stort. Gratulerer!

    Mvh.
    Ketil
    Takk Ketil :). Etter min mening er Mini Monitorene og dine originale LS3/5a forskjellige produkter.
    Mini Monitor kittene er bygget på samme leist som LS3/5a, men er ikke direkte kopi, idet de anvender andre enheter og delefiltre. De har mange ting til felles men lyder ikke som LS3/5a på alle områder. De kommer heller ikke til at bli verdifulde for samlere som ekte LS3/5a.
    Mini Monitorene er vellykkede nye høyttalere inspirert af en klassiker. Dine LS3/5a er vellydende og velholdte samlerobjekter.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har bestill et kit til av mini monitorene. Dette er meget gode ht når man tar hensyn til de begrensninger så små høyttalere har. Ga min datter dem som jeg viste i tråden og de spiller glimrende sammen med integrert (inbygget dac og klasse d effektf.) NAD D3010. NAD D3020 og Falcon Acoustics Mini Monitors er en killer kommbinasjon til prisen. I mindre stuer tror jeg man skal investere mange gange det som denne kombo koster til at få noget som er væsentligt bedre mht. stemmer, musikalitet og musikknydelse.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    enig i falcon monitorene, de er riktig fine i nearfield
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan var byggebeskrivelse på Falcon kitet, og var det enkelt å montere? :)

    Mvh.
    oks
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Dette var en fin, og fornøyelig tråd. Jeg kjenner godt til LS3/5A, og angrer på at jeg solgte mitt siste par for en stund siden, i en deal for å få mine nåværende høyttalere.

    Jeg har kikket på byggesettene til Falcon selv også, og lurt på hvordan de spiller, i forhold til de originale sakene med KEF-elementer. Moro å høre at de klarer seg så godt.

    Jeg kan tenke meg at de nye elementene ikke har de samme begrensningene som de gamle hadde, i forhold til å spille for høyt? De som har hatt originale LS3/5A vet at man kan få hjerteattakk av de høye smellene høyttaleren gir fra seg, om du gir for mye "gass".

    For de som vil bygge dette settet, og som ikke er fortrolig med finèring, så finnes det massevis av ferdigbyggede kabinetter på ebay.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    For de av dere som bygger dere LS3/5A-kloner, eller har LS3/5A, så anbefaler jeg høyttalerstativene Empire RC24, som selges av både Oslo Hificenter og Dynabel.no.

    De er som skreddersydd til disse høyttalerdiamantene, er tunge og stødige.

    Her ser dere hvor godt de passer til mine Rogers LS3/5A.
    739931_10151302156610896_944551105_o.jpg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan var byggebeskrivelse på Falcon kitet, og var det enkelt å montere? :)

    Mvh.
    oks
    kabinetter skal limes og fineres, se bilder tidligere i tråden. Alt unntagen finer følger med.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Da blir kabinetter til sett nummer to samlet. Skal fineres med eikefiner.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn