En uformell shootout- ARC Ref 3 vs. C-J ART1

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hadde CJ ART og P15 før, nå komplett ARC. Say no more.......

Samleren

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Har du hatt anledning til å høre hva CJ ACT2 eller enda bedre CJ ACT2 Series2 klarer å trylle frem av godlyd?

Jeg har ingen erfaring med ART, men jeg skulle tro at det har skjedd en ting eller to siden ART ble utviklet og frem til dagens referanseprodukt fra CJ.

Endre
Hadde CJ ART og P15 før, nå komplett ARC. Say no more.......

Samleren

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I kveld har jeg hørt samme program, først på ARC Ref 3, deretter på ART. Jeg har bestemt meg for IKKE å spille vinyl- jeg føler at det gir ART en hjemmebanefordel som ikke var tilsiktet - men bare konsentrere meg om cd-mediet.

Det skulle muligens få noen av debattantene på denne tråden ut av skyttergravene igjen.

Jeg beklager hvis noen her føler at dette tar for lang tid, men jeg må jo jobbe litt også. Når jeg vanligvis ikke er hjemme før kl 1930, blir kveldene relativt korte.

Jeg lover å komme med en oppsummering før helgen- det blir jo for dumt å tro at det kan kåres en seierherre her.
mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hadde vært interessant å se hva som skjedde om man puttet CJ inn i en ARC kjede.....

Har en mistanke om at det også fort kunne blit litt klabbete.

mvh
Eller kanskje enda bedre? ;)

T

timc

Gjest
Joda det er jo mulig. Poenget mitt var vel egentlig at jeg oppfatter både CJ og ARC som merker som trives best med sine egne. Jeg har ikke hørt på CJ, men det er inntrykket jeg har fått etter å ha snakket med folk, og lest tester. Jeg har opplevd lignende ting med andre merker. Mest ekstremt med PS-Audio. Deres pre (PCA-2) likte absolutt ikke effektrinnene til McIntosh. På den andre siden trives EC sine preamper med det meste jeg har testet. Om ikke optimalt så ialfall greit nok.

Mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Joda det er jo mulig. Poenget mitt var vel egentlig at jeg oppfatter både CJ og ARC som merker som trives best med sine egne. Jeg har ikke hørt på CJ, men det er inntrykket jeg har fått etter å ha snakket med folk, og lest tester. Jeg har opplevd lignende ting med andre merker. Mest ekstremt med PS-Audio. Deres pre (PCA-2) likte absolutt ikke effektrinnene til McIntosh. På den andre siden trives EC sine preamper med det meste jeg har testet. Om ikke optimalt så ialfall greit nok.

Mvh
Kunne bare ikke holde meg ;D
Må si det hadde vært utrolig spennende å kunne sitte hjemme i egen stue og sammenliknet disse forsterkerne. Sikkert fantastiske begge to.
Har selv hatt en del både Conrad Johnson og Audio Research, men aldri så dyrt som disse. Den dyreste jeg har forsøkt i kjent anlegg var premier 16 som vi sammenliknet med Hovland'en min(den som Fosse har nå).
Synes selv at av de jeg har hatt så var Conrad Johnson sine forsterkere åpnere, friskere, mer dynamiske og spennende.
Audio Research sine virket varmere, rundere, og lettere å få til, men på bekostning av åpenhet og spenning. Men dette var i prisklasse under 40 og på første halvdel av 90-tallet.
Skulle vært spennende å forsøkt toppmodellene i dag. Hadde ikke hatt noe i mot et par kvelder i stua til tkr nå, heldiggrisen :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
God morgen!
Jeg gråter ikke akkurat, nei ;D. Fikk PM fra OMF i går, det ser ut til at ARC Ref 3 blir stående her en uke til. Det gjør meg glad.
I dag har jeg bare halv dag på jobb, så det blir nok en del lytting og skriving i kveld.
Får også besøk av en annen audioholiker, det skal bli gøy å få hans mening også. Samtidig har jeg et annet lite prosjekt på beddingen, vi får se om det er noe å skrive om. Ha en god dag.
mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Når man bruker en CJ ART stappet full av de billigste  6922 rør som finnes (rør som slites ut veldig fort), er det ingen overraskelse at man blir misfornøyd. I motsetning til , er den CJ ART fortsatt en referanse hos THE ABSOLUTE SOUND og Harry Pearson etter mer enn 10 år! Det finnes ingen andre produkter som har holdt målet så lenge. Jeg kan bare vise til FIBREISTs tidligere kommentar om visse folks behov for Q-tips.

mvh
Var ikkje ARC SP 10 med leiartrøya på om lag like lenge...?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Var ikkje ARC SP 10 med leiartrøya på om lag like lenge...?
SP 10 mistet referansestatusen hos Harry Pearson til SP 11 da denne kom et par-tre år senere.

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Korleis er det med polaritetenC-J inverterer signalet,så ein må bytte polariten på høgtalerene(mulig ART ikkje gjer det,men dei rimelegare modellane gjer det),men ikkje på AR sine produkt ,har dette blitt sjekka i samanlikninga?Eller er det bare plug and play.?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Korleis er det med polaritetenC-J inverterer signalet,så ein må bytte polariten på høgtalerene(mulig ART ikkje gjer det,men dei rimelegare modellane gjer det),men ikkje på AR sine produkt ,har dette blitt sjekka i samanlikninga?Eller er det bare plug and play.?
Godt poeng!
CJ ART bytter også polaritet fra inngang til utgang.

Samleren

T

Tobias_i_Taarnet

Gjest
Bingo! Her kan polaritetsvenderen på DP DAC komme til unnsetning - hvis den fremdeles virker da. (Noen originale kretser i DP DAC blir etter sigende lobotomert ved modifisering).

T.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
så fortell noe morsomt om "shoot out'en" din da, tkr, slik at vi får denne tråden på rett spor igjen.
Hei, det skulle jeg gjerne gjort, men vi avsluttet lytteseansen kl 12, og jeg har virkelig ikke ork til å skrive uttømmende her på HFS i kveld. Det jeg kan si, er at hele denne lange kvelden ikke forandret noe på det jeg hittil har skrevet. Til gjengjeld har vi fått til noe som jeg er usedvanlig glad for og stolt av. Med masse bilder!
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Godt poeng!
CJ ART bytter også polaritet fra inngang til utgang.

Samleren
Ad polaritet: Det er helt riktig, ART snur polariteten. Prem 8, derimot, gjør det IKKE.

Jeg har ikke snudd på kablene, og det har følgende grunn:
1) Ifølge KK (Ken Kessler, ikke Kvinner og Klær ! ;) ) er CD- produsentene fullstendig likegyldige til absolutt polaritet på opptakene(!) , og dermed er det ren bingo om det er riktig polaritet til å begynne med.
2) Fra samme hold ble det hevdet at om fasevending skal gjøres skikkelig, må det gjøres ved kilden. Min dac har ingen fasevending.
3) Prem 15 snur fasen. Jeg gidder f...n ikke å slå av hele kostebinderiet, skru av ht- termineringen og sette alt på igjen hver gang jeg skal gå fra cd til lp!
4) @Samleren og Elta: Dette betyr at i mesteparten av testen, nemlig det som går på cd- lytting, er det ART som har "sloss med en hånd på ryggen", fordi jeg har gitt blaffen i hele polariteten, og kjører + på+, og - på - på høyttalerne.
mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Hvis du fasevender PU og høyttalere bør det bli riktig både for vinyl og CD........(så lenge skivene har rett polaritet)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis du fasevender PU og høyttalere bør det bli riktig både for vinyl og CD........(så lenge skivene har rett polaritet)
Det har du jammen rett i ! Har aldri tenkt på det, dum som jeg er. Et glimrende tips. Takk.
mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Når man sammenligner 2 rørprodukter er det avgjørende hva slags rør som er i utstyret. Er det super NOS rør i det ene og daffe standardrør i det andre?

2. utstyret skal låte godt også med standardrør.

3. Audio Research Ref 3 har rørregulert strømforsyning. Mange foretrekker dette da strømforsyningen påvirker lydkvaliteten.

4. kun ett forsterkersteg da alle triodene er koblet i parallell. Dette gir suveren lyd med nye gode rør, men rørslitasjen vil også høres tidligere, og man får en degenereringskurve som ser anderledes ut.

Riktig konstruert gir dette også suveren lyd og rørslitasjen vil ikke høres før levetiden på rørene er nådd. Kurven vil således være stabilt god for så å falle brått på slutten.

Dette må taes i betraktning ved sammenligning.

Samleren
1. Ja, dette er viktig. Eg har lagt merke til at somme konstruksjonar (og somme rørtyper) er svært lite vare for kva rør som vert brukt. Eit typisk døme er ECC83-røret, som har store skilnadar mellom ulike rør. Og når det gjeld KT88/6550-ultralineære effektforsterkarkonstruksjonar på typisk 2 rør og 70 Watt, er det nesten alltid mykje meir å hente på å skifte inngangstriodene enn utgangsrøra. Medan EL 34-konstruksjonar er svært "opphengt" i kvar røret kjem i frå.

2. Eg tykkjer det er veldig kjekt at nyrøra er lette å få tak i, og overkomelege i pris den dagen dei skal skiftast. No har eg ARC SP 10, og har skifta rør i signalvegen 8 gonger så langt....men om du skiftar forforsterkar like ofte som sko, kan det hende dette vert mindre viktig.

3. Eg må innrømme at det var noko dynamisk svakare over SP 11 den gongen då eg valde SP 10 (sjølv om eg ikkje skal underslå at også prisen var medverkande til SP 10 i staden) Største skilnaden på desse to dingsane var visstnok straumforsyninga...

4. Det er alltid frustrerande.

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Eg leser nett i manualen til min Premier 15.The Premier 15 is phase correct.Kva meiner dei med det??

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
De fleste C-J forforsterkere snur fasene, men altså ikke Pr 15.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
[sutremodus]OFF[/sutremodus]

;D ;D

Bilder er alltid fett.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hei

Går det rykter, eller. ;)

Endre

tkr(i går kveld):
Til gjengjeld har vi fått til noe som jeg er usedvanlig glad for og stolt av. Med masse bilder!
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Har hatt en lang dag etter en lang kveld. Siden jeg har satt meg selv så laglig til for hogg, tenkte jeg å ta`an helt ut og trekke en konklusjon:
Denne konklusjonen gjelder for mitt oppsett. for de mer tungnemme av dere:DENNE KONKLUSJONEN GJELDER FOR MITT OPPSETT OG BARE MITT OPPSETT OG ER IKKE MENT SOM NOEN GENERELL DOM! FORSTÅR DERE DET??

Så til saken:Jeg synes ART 1 høres bedre ut i mitt oppsett. Inntrykkene fra første lyttekveld forandret seg skremmende lite, og det jeg hørte den kvelden fortsatte jeg å høre hele tiden. Jeg mener følgende:

1) ARC Ref 3 har bedre bass enn ART 1 ihvertfall med de rørene som står i den nå. Jeg tror ikke at et rørbytte vil kunne få det til å bli dødt løp.

2) ARC Ref 3 har et mindre og grunnere lydbilde enn ART 1. I mitt oppsett er det absolutt ikke unormalt å høre instrumenter og lyder godt på utsiden av høyttalerne. Dette fikk jeg ikke til å skje med ARC Ref 3, uansett hvilken musikk jeg spilte.

3) Jeg synes ARC Ref 3 har begrenset dynamikk i forhold til ART 1. Det er selvsagt bare snakk om små forskjeller.

4) og for meg viktigst: Jeg synes at ART 1 har mer informasjon, flere megapixler, om dere vil. Det igjen mener jeg gir seg utslag i bedre mikrodynamikk og en mer livaktig presentasjon av musikken.

Den lange lyttekvelden i går tilbrakte jeg ikke alene. Jeg hadde med meg en erfaren audiofil med bredt erfaringsgrunnlag med highend- komponenter. Med litt andre ord trakk han (heldigvis) nøyaktig de samme tingene frem som jeg gjorde.

For dere virkelig tungnemme: DENNE KONKLUSJONEN GJELDER I MITT ANLEGG OG UTELUKKENDE DER.

Jeg synes ARC Ref 3 er en av de beste preene på denne kloden,den spilte forrykende godt i mitt oppsett med ubalanserte kabler og C-J komponenter både foran og bak seg. Enhver som ikke hadde kalibrert seg på C-J Art ville antakelig sagt at det ikke finnes bedre. Jeg kan ikke være helt enig i det.

Fordi det som ytterligere kompliserte den lyttekvelden vi hadde i går, var denne:

Jeg vil med dette takke for en aldeles overveldende oppmerksomhet, og mange hyggelige henvendelser, også på PM.  Nå skal jeg se om jeg kan få startet en ny tråd.
                       mvh

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.666
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Info til debattantene;
jeg har selv lyttet til tkr`s oppsett, men har ikke fått sjansen til å høre ARC Ref3.
MEN: Når tkr uttaler seg slik han gjør, ser jeg INGEN som helst grunn i universet til å betvile hans opplevelser!
Og som han selv egentlig sier: det er ikke gigantiske forskjeller i prestasjonene mellom de 2 pre`ene.....................tvert imot; jeg synes faktisk han beskriver forskjellene veldig nøye, slik at ENHVER burde skjønne hvor "lite" som egentlig skiller!
Capisce??

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Antall liker
136
Har ingen agenda og for meg er en slik sammenligning helt uinteressant egentlig. Om ARC eller C-J "vinner" spiller ingen rolle, jeg skal ikke ha noen av de nevnte preamp`er uansett!

Mvh
JP
Det er vel ingen som har sport hva du ville ha!

Dette var en grei tråd interessant å lese hva andre kommer fram til for videre valg av utstyr fin tråd av det best produktene på markede, hvilken komponent som blir valgt er det man synes spiller best i sitt eget oppsett, å smaken er som baken delt.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er vel ingen her som betviler tkrs opplevelser - tvert om! Han er klar og tydelig. Det var helt andre ting som fikk denne tråden av skaftet..en helt ny måte å bygge lojalitet og omdømme på får jeg vel si ;D

O.
Info til debattantene;
jeg har selv lyttet til tkr`s oppsett, men har ikke fått sjansen til å høre ARC Ref3.
MEN: Når tkr uttaler seg slik han gjør, ser jeg INGEN som helst grunn i universet til å betvile hans opplevelser!
Og som han selv egentlig sier: det er ikke gigantiske forskjeller i prestasjonene mellom de 2 pre`ene.....................tvert imot; jeg synes faktisk han beskriver forskjellene veldig nøye, slik at ENHVER burde skjønne hvor "lite" som egentlig skiller!
Capisce??

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.666
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
@dog: da synes jeg kanskje at man skulle hevet seg over det, og sagt/tenkt: who cares? ;D

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
15.240
Her må det oppklares noen misforståelser.

1. Jeg var aldri misfornøyd med min CJ ART som jeg eide i 5 år.
2. Jeg bruker anlegget mye og ville ikke brenne av for kr. 10.000,- pr år i rør bare  i forforsterkeren. Eks. Mullard, Telefunken Diamond osv. når jeg også hadde 32 rør i effektrinnene og 8 rør i CJ P15 RIAA i tillegg.
3. Jeg liker lyden i ARC enda bedre.
4. Rørforbruket og rørslitasjen er minimal på ARC kontra CJ.
5. Value for money, jeg mener at ARC er betydelig bedre her.
6. Jeg foretrekker CJ ART 1 fremfor både ART2 og ACT2.
7. Epicurus som forhandler CJ må gjerne stå på barrikadene og promotere CJ, men å henvise til feilinformasjon og nødvendig bruk av Q tips finner jeg ydmykende og bruk av en hersketeknikk som jeg ikke har sans for.
8 Og til slutt, jeg foretrekker Sonus Faber langt fremfor Avalon som jeg slet med i mange år.

Samleren
Stå på barrikadene Samleren ;D ;D ;D
Takk for en hyggelig seanse (sommerfest) hos Paul i fjor sommer ;)

T

Tobias_i_Taarnet

Gjest
Jet var på lyttekveld i Bergen Lydlaug i går, og der traff jeg på laugets egen gentleman, OMF. Som seg hør og bør gratulerte jeg med ny pre, og hintet i nokså brede former at jeg ikke hadde hatt noe imot å høre den.
"Jeg skal vekk i en uke, kanskje to, vil du låne den og prøve den ut?"
Takk for at du formidler interessante lytteopplevelser. Dessverre ble det vel mye bråk og prestisje i fra enkelte hold. Synes nesten mest synd på OMF, jeg da. Håper han fremdeles er en like stolt eier av ARC ref 3. Men si meg - og da spør jeg bare av ren nyskjerrighet - var det OMFs hensikt at utlånet skulle være gjenstand for denne debatten her på Sentralen?

T.

O

om.s

Gjest
Herlig tråd!! tkr, at noen skriver om sine opplevelser med musikken og utstyret, det er litt mangel vare her inne (hfs) nå tildags, uansett hva utstyret heter, keep on! ;) ;D

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.996
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk for at du formidler interessante lytteopplevelser. Dessverre ble det vel mye bråk og prestisje i fra enkelte hold. Synes nesten mest synd på OMF, jeg da. Håper han fremdeles er en like stolt eier av ARC ref 3. Men si meg - og da spør jeg bare av ren nyskjerrighet - var det OMFs hensikt at utlånet skulle være gjenstand for denne debatten her på Sentralen?

T.
Hei!
Du kan ta det helt med ro når det gjelder meg og Ref 3.
Selvsagt spurte tkr meg før han la ut noe på sentralen.

Når det gjelder fasen, så kan vi lett finne ut om dette har betydniong, Ref 3 har fasebryter, som tkr kan bruke når jeg får levert fjernkontrollen som ble glemt hjemme hos meg....(når passer det tkr....har tenkt å ta meg en tur i helgen...!)

Når det gjelder kvaliteten på ART, Ref og Act så tror jeg ikke at det er neon dramatiske kvalitetsforskjeller her, mye er snakk om preferanser og matching. Tkr har jo jobbet mye med sitt oppsett over mange år og funnet et oppsett som han er veldig godt fornøyd med. At Ref 3 ikke "funker" i dette oppsettet er jo på en måte en "bekreftelse" på at tkr har gjort rette valg.

Mvh
OMF

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei!
Du kan ta det helt med ro når det gjelder meg og Ref 3.
Selvsagt spurte tkr meg før han la ut noe på sentralen.

Når det gjelder fasen, så kan vi lett finne ut om dette har betydniong, Ref 3 har fasebryter, som tkr kan bruke når jeg får levert fjernkontrollen som ble glemt hjemme hos meg....(når passer det tkr....har tenkt å ta meg en tur i helgen...!)

Når det gjelder kvaliteten på ART, Ref og Act så tror jeg ikke at det er neon dramatiske kvalitetsforskjeller her, mye er snakk om preferanser og matching. Tkr har jo jobbet mye med sitt oppsett over mange år og funnet et oppsett som han er veldig godt fornøyd med. At Ref 3 ikke "funker" i dette oppsettet er jo på en måte en "bekreftelse" på at tkr har gjort rette valg.

Mvh
OMF
Hei, OMF,
Ref 3 en står oppkoplet, den, og venter på at du kommer. Jeg er veldig spent på om du kommer til å være enig i mine lytteinntrykk. Hvordan er det med søndag?
BTW, ville gjerne sitere deg på det du sa om barrikader på din PM, men respekterer det hvis du vil la det være privat.
med litt engstelig hilsen
tkr

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hei, OMF,
Ref 3 en står oppkoplet, den, og venter på at du kommer. Jeg er veldig spent på om du kommer til å være enig i mine lytteinntrykk. Hvordan er det med søndag?
BTW, ville gjerne sitere deg på det du sa om barrikader på din PM, men respekterer det hvis du vil la det være privat.
         med litt engstelig hilsen
                             tkr
En viktig ting å tenke på ved sammenligning av rørutstyr.

Rørutstyr som sammenlignes må ha nye innspilte rør.
Det er bortkastet å sammenligne produkter der det ene har NOS rør og det andre daffe standardrør som i tillegg er slitt.
Strømkabler og signalkabler må være av samme kvalitet
Det må være tatt hensyn til polaritet.
Alle produktene må få samme vilkår vedr. oppvarming og plassering, ikke det ene i superrack og det andre på gulvet ved høyttaleren.
Og om eier av ett av produktene er med å uttaler seg, kan det være fare for at beskrivelsen blir farget av dette.

Er dette tenkt på og ivaretatt gjør dere en flott jobb.

Samleren

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En viktig ting å tenke på ved sammenligning av rørutstyr.

Rørutstyr som sammenlignes må ha nye innspilte rør.
Det er bortkastet å sammenligne produkter der det ene har NOS rør og det andre daffe standardrør som i tillegg er slitt.
Strømkabler og signalkabler må være av samme kvalitet
Det må være tatt hensyn til polaritet.
Alle produktene må få samme vilkår vedr. oppvarming og  plassering, ikke det ene i superrack og det andre på gulvet ved høyttaleren.
Og om eier av ett av produktene er med å uttaler seg, kan det være fare for at beskrivelsen blir farget av dette.

Er dette tenkt på og ivaretatt gjør dere en flott jobb.

Samleren
1) Rør: Brukte de rørene som sto i. OMF hadde sendt med et helt nytt rørsett, uinnbrent, til ARCen sin. Jeg vet hvor jævlig det kan høres ut med helt nye rør, og tok ikke sjansen på å bytte rør før denne testen. De hadde ikke rukket å bli innbrente. ARTen hadde gamle og slitte rør, de hadeei iallfall stått i et år.
2) Det ble brukt OMFs egen strømkabel, ellers ble det brukt samme interconnect, mine Transparent Ultra.
3) Polaritet ga jeg faen i.
4) Hensyn ble tatt ved oppvarming, selv om min private oppfatning er at oppvarming virker lite så lenge man ikke også spiller på elektronikken.
5) Begge preene ble plassert på nøyaktig samme sted, og foret fra samme kretsen på Tice- padda mi.
6) Det er ikke noen statshemmelighet at jeg eier ARTen. Jeg var derfor svært glad for at EndreA hadde samme oppfatning som meg. Jeg både kjenner og liker OMF. Du kan være helt sikker på at jeg uttalte meg så nøytralt og objektivt som mulig, om ikke av annen grunn så fordi jeg syntes det var usedvanlig raust av ham å låne bort preen og siden å gi meg fullstendig frie tøyler til å skrive.
6) Takk for at du kanskje synes vi gjorde en god jobb.
mvh

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
68
Torget vurderinger
2
Enig med Samleren.Og må gjenta det Audio Research ubalansert kontra balansert er som natt og dag

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
1) Rør: Brukte de rørene som sto i. OMF hadde sendt med et helt nytt rørsett, uinnbrent, til ARCen sin. Jeg vet hvor jævlig det kan høres ut med helt nye rør, og tok ikke sjansen på å bytte rør før denne testen. De hadde ikke rukket å bli innbrente. ARTen hadde gamle og slitte rør, de hadeei iallfall stått i et år.
2) Det ble brukt OMFs egen strømkabel, ellers ble det brukt samme interconnect, mine Transparent Ultra.
3) Polaritet ga jeg faen i.
4) Hensyn ble tatt ved oppvarming, selv om min private oppfatning er at oppvarming virker lite så lenge man ikke også spiller på elektronikken.
5) Begge preene ble plassert på nøyaktig samme sted, og foret fra samme kretsen på Tice- padda mi.
6) Det er ikke noen statshemmelighet at jeg eier ARTen. Jeg var derfor svært glad for at EndreA hadde samme oppfatning som meg. Jeg både kjenner og liker OMF. Du kan være helt sikker på at jeg uttalte meg så nøytralt og objektivt som mulig, om ikke av annen grunn så fordi jeg syntes det var usedvanlig raust av ham å låne bort preen og siden å gi meg fullstendig frie tøyler til å skrive.
6) Takk for at du kanskje synes vi gjorde en god jobb.
                          mvh
Jeg synes dere har gjort en flott og intressant jobb. Jeg husker fra mine 5 år med CJ ART at dette var ett flott produkt med en fantastisk lyd. At mine prioriteringer har endret seg siden er en annen sak. Jeg bruker ikke ARC REF3 men ARC LS25mk1 som benytter samme rørtype som CJ ART. ECC88 røret lages av mange produsenter og det er mulig å finne en produsent som har et produkt som matcher ens ønske om klang, oppløsning osv. ARC LS25 er som ARC REF3 en ekte balansert konstruksjon. Jeg kjører denne balansert fra signalkilde ARC CD3mk2 til effekttrinn ARC VT100mk2. Forskjellen mellom single ended og balansert er lett hørbart, balansert er bedre. Balansert vil kanselere ut mye støy samt at signalet i kabelen har dobbel spenning kontra single ended. Vedr. CJ ACT 2 series 2 har jeg ikke hørt denne, og kan ikke uttale meg om den. Stort sett så liker jeg lyden i ECC88 mye bedre enn lyden i 6H30 røret, men så er jeg jo en liten romantiker på bunnen da. Sjokoladelyd som Mr. Epicurus ville sagt. Smak og behag.

Samleren

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
Audio Research VM-220 monoblokker, Jeg er litt nyskjerrig på de forsterkerene der. Noen som kjenner til dem. Hvordan vil de fungere med Transistor pre for eks. Eventuelt en EC4.8 Eller en dp pre. Hvordan låter de monoblokkene der, er det typisk rørlyd eller er de mot det nøytrale? synest det er et intresangt merke.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OMF var innom og hørte litt, ARCen blir stående her en stund til. Nå skal jeg kople den ned og skifte rør, og la den "koke" noen dager.
Det blir også et rørskifte på ARTen, så vil jeg komme tilbake med rapport senere.
Fjernkontrollen til ARCen ligger også her, så vi skal nok finne ut av om det lyder anderledes når man snur fasen.
Inntil dess overlater jeg tråden til dem som måtte ha noen kniver å slipe.
               mvh tkr

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Synes ikke du skal melde deg ut av tråden tkr. Da vinner kranglefantene, som det dessverre har vært for mange av på sentralen, i altfor mange tråder, i det siste. Håper noen av dem lærer litt for hver gang, og at etterhvert blir det mindre krangling. Vi må ha de som bidrar positivt her. Synes tråden din var kjempespennende å følge med i, og tror at slike tråder kanskje kan være med til å motivere andre til å lage liknende tråder. Håper at både Endre, Samleren, og Peter, som har fått litt pepper her glemmer dette og går videre. Synes de har bidratt med kjempemasse positivt i diverse andre tråder her på forumet. Tror de alle er kjempekarer! Vi kan alle av og til være litt for raske på avtrekkeren, og ikke helt tenke oss om før etterpå. Hifi engasjerer stort, og setter følelser i sving. Gledet meg stort til fortsettelsen av denne tråden, og håper du ikke gir opp! dette innlegget er kun ment positivt til de det berører :) Stå på tkr!

Topp Bunn