Mat, drikke og røyk En reise i tid og ROM

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tja, hva skal en si?
Diverse typer drikke har sine tråder, men ikke ROM!
Det må vi gjøre noe med.
Noen som er bevandret mht de ulike variantene som finnes der ute, og som kunne tenke seg å komme med beskrivelser og anbefalinger?

Mitt "husrom" er denne:

Zacapa23.jpg

Mild og rund, lang ettersmak og fyldig aroma. Velger denne fremfor cognac, armagnac eller hva det skulle være.

mvh
Proffen

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.024
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Den har jeg fått i presang et par ganger, veldig god :giggle:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da får moderator avgjøre om "min" tråd ganske enkelt skal/bør slettes, evt slås sammen.....
Ikke vært spes mye aktivitet i den første siden 2016. Håpet var jo å skape en levende tråd

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Rom er så meget mer enn Captain Morgan og cola, som saktens kan duge som tørsteslukker i syden.
Men når man begynner å bevege seg over på litt mer eksklusiv rom, som avnytes omtrent på samme måte som cognac, eller whisky for den del, ja, da begynner man å snakke.
Var for øvrig på omvisning på Det norske brenneri i Grimstad tidlig i sommer. Interessant å lære litt om hvordan man bruker ulike fat til lagring for smakssetting, selv om sommerens dyst hadde mest fokus på akevitt og gin.
Amerikanske eikefat skal visstnok ikke brukes mer enn en gang, og deretter destrueres - dette er visstnok en avtale som har fremkommet takket være fagforeningsarbeid. Franske eikefat, derimot, kan brukes om igjen og om igjen. Ikke til å undres på at de franske koster mer enn de amerikanske.

Ser at man nok må lese seg litt opp og utforske temaet mer, hvilket kommer til å bli en fornøyelse.

mvh
Proffen

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.756
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
For å sprede spektret lite grann ;)

Rom fra Martinique er kendt som Rhum Agricole, en fransk stil af rom, der produceres ved at bruge frisk sukkerrørssaft i stedet for melasse. Denne metode giver en unik, tør og cognac-lignende rom, der ofte lagres på franske egetræsfade.

Kendetegn ved Rhum Agricole fra Martinique:

Fremstilles af sukkerrørssaft:
I modsætning til traditionel rom, der laves af melasse, bruger Rhum Agricole den friske saft fra sukkerrør.

• Fransk indflydelse:
    Martinique var en fransk koloni, og dette har påvirket romproduktionen, der minder om cognac i smag og stil.

• Lagring på egetræsfade:
    Rhum Agricole lagres ofte på franske egetræsfade, hvilket bidrager til dens komplekse smagsprofil.

• Tør og cognac-lignende:
    Den franske stil giver en rom, der er tør og har noter, der minder om cognac, snarere end den sødere, mere karamelagtige smag, der findes i mange andre romtyper.

Populære mærker fra Martinique:
Clément: Et velkendt mærke, der producerer et bredt udvalg af Rhum Agricole, lige fra ung, hvid rom til ældre, mørk rom.
Saint Etienne: Et andet populært mærke, der er kendt for sin agricole rom.
Trois Rivieres: Også et velkendt mærke inden for Rhum Agricole.
La Mauny: Et mærke der producerer kvalitets Rhum Agricole.
Rhum JM: Et mærke der producerer Rhum Agricole fra Martinique, herunder Blanc Agricole og Vieux (ældet) rom.
Depaz: Et mærke der tilbyder forskellige Rhum Agricole, som Vieux og VSOP.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rom fra Antigua, specifikt English Harbour rum, er kendt for sin elegante og aromatiske stil. Den produceres af Antigua Distillery Limited, et familieforetagende grundlagt i 1932. English Harbour rum er ikke sød, men byder på skarpere smagsnoter, der minder om whisky og bourbon, og findes i varianter som 5-årig og 10-årig Reserve.

English Harbour Rum:
  • Producent: Antigua Distillery Limited.
  • Smagsprofil: Ikke sød, med noter af whisky og bourbon.
  • Alder: Fås som 5-årig og 10-årig Reserve.
  • Historie: Grundlagt i 1932, familieejet i 4 generationer.
  • Stil: Aromatisk og elegant, kendt for sin unikke stil.

Udviklingen af rom på Antigua:
  • Før Antigua Distillery Limited var der mange mindre producenter på øen.
  • Lokale barer blandede ofte deres egne rom-varianter.
  • I 1932 dannede flere producenter Antigua Distillery Limited.
  • "English Harbour" er i dag et anerkendt mærke på eksportmarkeder.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.952
Torget vurderinger
1
Bruker Plantation XO som husrom her, en av de beste på smak synes jeg, med et lite hint av vanilje. Prisen er også snill. Er litt lik Zacapa på smak på flere måter, men Zacapaen har vel en litt mer dominerende karamell smak.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.683
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en go-to produsent fra Guadeloupe som har hatt en rekke nydelige rom på polet tidligere, rett i min gane. Plutselig var de ikke å få på polet lenger, og jeg har ikke funnet andre som er like gode, skjønt jeg har drukket gode ting fra Martinique (nevnt i tidligere innlegg), og enkelte andre. Angostura har hatt et par gode fx.
Men jeg vil ha tilgang på Damoiseau igjen!
1753953330913.png

Sist redigert:
Topp Bunn