Det er ikke alltid det man måler korrelerer til det man hører, men akustikkmålinger er vel vanskeligere å få til å stemme enn målinger på elektronikk.
Er helt enig med deg i det, men saken er uansett at ting ikke trenger å låte helt likt selv om de måler likt.
Det trekkes ofte frem dette med blindtester, og enkelte ser ut til å mene at blindtester er alfa/omega. Klarer man ikke å skille på det i en blindtest så er det ikke forskjell, det må da være klinkende klart... Er det virkelig så enkelt?
Jeg har opplevd å ikke kunne skille to CD-spillere fra hverandre i en blindtest, to kabler likeså og til og med to forsterkere. Allikevel har det over tid vært slik at der den ene av disse to gir meg spilleglede, og gjør at jeg sitter kveld etter kveld og nyter musikk, så gjør den andre det motsatte. Etter et par kvelder så er det ikke så morsomt å spille musikk lengre. Jeg gidder ikke å ta meg tid til å sette meg ned og lytte. Når jeg så har skiftet tilbake til første produkt (som jeg i blindtest ikke kunne skille på med det samme) så har plutselig lyttegleden kommet tilbake, og jeg sitter på nytt kveld etter kveld og nyter musikk.
Nå skal det sies at jeg oftere hører forskjell i blindtest enn ikke, men poenget er uansett at man kan sitte i en slik test uten å si hvilket produkt som er hva, men allikevel er altså forskjellene så store at det ene produktet gir ren lyttemagi, mens det andre bare er kjedelig i lengden.
Jeg er derfor alltid svært skeptisk til resultater av blindtester. Hvordan produkter egentlig låter finner man bare ut ved skikkelig utprøving i eget oppsett, det er i alle fall min overbevisning.