En ordentlig fosterkertest!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Trenger jo egentlig ikke tester lenger. Alle forsterkere som oppfyller parameterne under "Sound" låterm jo likt.

U

utgatt60135

Gjest
all amplifiers having high input impedance, low output impedance, flat frequency response, low distortion, and low noise floor sound exactly the same when operated at matched levels and not clipped.
Seriøst??

Alle forsterkere har da sin egen klangsignatur. Den testen sa meg i allefall ikke noe som helst om hvordan ParasoundA21 låter. Hvordan den måler spiller liten rolle for meg så lenge den formidler musikk fremragende.

Hvordan skal en få målt evnen til å gjengi rommet så godt som mulig? Om den klarer å gi god luft rundt instrumenter bak i rommet? Hvordan måler man hvor åpnet lydbilde gjengis? Osv......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tja, hvis man lever i en verden der alle velbygde forsterkere låter likt trenger man jo ikke å si noe om dem, annet enn å vise fram spesifikasjonene. Hvis man i tillegg forutsetter at alle hørbare forskjeller er placebo, så er jo dette en grei test. Dog skjønner jeg ikke poenget med å lese dem. Det står jo ingen ting der, annet enn kommentarer til noen målinger.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dog skjønner jeg ikke poenget med å lese dem. Det står jo ingen ting der, annet enn kommentarer til noen målinger.
Men det er da i allfall målinger da, ikke alle "testere" kan vise til noe slik.

K

kbwh

Gjest
all amplifiers having high input impedance, low output impedance, flat frequency response, low distortion, and low noise floor sound exactly the same when operated at matched levels and not clipped.
For å sitere videre:
(Those who are unable to stomach this simple truth, proved over and over again in double-blind listening tests, should stick with Stereophile.)
8)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Men folk må huske at ingen forsterkere måler likt ;) vis man måler absolutt alt som kan måles (og da mener jeg absulutt alt) vil det som måler likt låte likt. Men da må man måle mye mer enn det er i den testen over! Til og med to like forsterkere fra samme produsent måler ikke 100 % likt.

Slik er verdenen.

PK

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.633
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
5-6 linjer om hvordan forsterkern låter....

Nei, jeg foretrekker omtaler som er motsatt av denne du linker til. 5-6 linjer om det tekniske og fem ganger så mye om hvordan det låter.

U

utgatt60135

Gjest
Those who are unable to stomach this simple truth, proved over and over again in double-blind listening tests, should stick with Stereophile.)

Stereophile

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Må innrømme at jeg ble overrasket. Her brukes det relativt omtrentlige betegnelser som "low", "high", "flat" og "matched levels".
Er det virkelig slik at det ikke finnes hørbare forskjeller i musikkopplevelse innen de nyansene som finnes i de omtrentlige betegnelsene? Handler forskjeller i musikkopplevelsene bare om merkevare, ikke om teknologi, når teknologien blir "lik nok"??

Mht. beskrivelser av tester savner jeg noe som knytter sammen tekniske specs og forskjeller i musikkopplevelse, synes ikke denne artikkelen lykkes mye i dette. Rhesus her på HFS gjør noe av dette i en post om kabler nylig. Dette mener jeg er svært nyttig, fordi dette binder sammen teknologi og opplevelse, noe jeg innbiller meg hifi bør handle om.
Ellers likte jeg å lese de tekniske parametrene, virker som om forfatteren _prøvde_ å være relativt pedagogisk (uten at jeg skal si at jeg forsto så mye likevel ;)  )

O

omholt

Gjest
Hmmm. Dette bladet er interessant. Noen som abonnerer på det? Måling og blindtesting, veldig bra.

K

kbwh

Gjest
Ikke noe blad dette her. Nettsted.

Dette virker som menn på misjon. Definitivt en motvekt til mye annet der ute. Om de har rett? I dunno. God lese er det iallefall.

(Takk til Parelius for link i en annen tråd.)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Lyngen skrev:

"Seriøst??

Alle forsterkere har da sin egen klangsignatur. Den testen sa meg i allefall ikke noe som helst om hvordan ParasoundA21 låter. Hvordan den måler spiller liten rolle for meg så lenge den formidler musikk fremragende.

Hvordan skal en få målt evnen til å gjengi rommet så godt som mulig? Om den klarer å gi god luft rundt instrumenter bak i rommet? Hvordan måler man hvor åpnet lydbilde gjengis? Osv...... "

Hvis en forsterker låter nøytralt for en anmelder, hvorfor i all verdens land og rike skal han da gyte ut av seg en hel masse svada som i virkeligheten ikke sier noen ting utover det at denne forsterkeren var nøytral?? Løp og kjøp-journalistikk ala fidelity overser jeg, kjøper bladet pga musikkanmeldelser heller en hifi og kabel-amneldelser som jeg allikevel er skeptisk til, dyrest best osv. Audio critic er nok langt nermere sannheten enn visse andre her på berget utgaver av kulørte hifiblekker...Hvor god er forresten alle disse anmelderne som konkurrerer om å gi mest mulig superlativer angående et apparats "klangsignatur"? Hvor mange av disse er det som egentlig går i ring uten anelse om hva de egentlig snakker om? Blindtester? FY FY FY!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
litt på siden men jeg har sprømål til de som støtter dette med at alt låter likt;
siden dere er her på hifisentralen så regner jeg med dere er interesert i HiFi, og ikke bare er her for å rakke ned på dem som lytter seg fram til konkulsjoner. Når dere har kjøpt deres utstyr har dere hørt på det først? Eller er det kunn tallene og målingene som gjelder?

O

omholt

Gjest
Ikke noe blad dette her. Nettsted.

Dette virker som menn på misjon. Definitivt en motvekt til mye annet der ute. Om de har rett? I dunno. God lese er det iallefall.
Ser det nå. Synd at de ikke utgir blader. Liker ikke å lese på PCen. Men her må jeg nok innom av og til. ;)

K

kbwh

Gjest
De har en del back-issues for nedlasting. Der er do/sengelektyre, vettø.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hvis det kan hjelpe til å øke forvirringen så heter det jo også at magien kommer med forvregningen. (jfr vinyl, rør, transformatorer i signalveien og denslags). No

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Litt for mye tall og grafer for meg. Liker bedre sånn som fidelity gjør det.
Kan jo ikke lese av god lyd utifra tall og grafer.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Hvis det kan hjelpe til å øke forvirringen så  heter det jo også at magien kommer med forvregningen. (jfr vinyl, rør, transformatorer i signalveien og denslags). No
Den kan jeg kjøpe, dama våkner om morgenen, så sera sånn og sånn ut, så klinera på litt sminke her og der, og da sera sånn og sånn ut da å, men på en "finere" måte, lissom, samme dama men forvrengt pga sminken.... ;D

U

utgatt60135

Gjest
Hvis en forsterker låter nøytralt for en anmelder, hvorfor i all verdens land og rike  skal han da gyte ut av seg en hel masse svada som i virkeligheten ikke sier noen ting utover det at denne forsterkeren var nøytral??
Jeg synes HiFi er veldig sammensatt jeg....  Nøytral i klangen er et av mange parametre...

Ellers synes jeg mange glemmer at det er store variasjoner på hvor kritiske vi er og ikke minst hvor kritisk vi lytter.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jepp, kjøp Boomblaster, det er så jo ikke forskjeller på noe uansett. Dette er tråder som rett og slett er til for å ta livet av entusiasmen og gleden ved hobbyen. At Audiocritic journalistene er stokk døve bør ikke få ødelegge for resten av den hifi-interesserte verden. Den dagen forenklede målinger forteller alt om lyden, "er dagen helvete fryser over". At mange her tror at lyd kan settes i båser basert på enkle målinger forteller om et stort ønske om å forstå alt. Akkurat som om HK, NM sier alt om hvordan en bil er. Uansett er og blir dette så forenklet og å tro at det er slik? Ja, jeg skal ikke skrive hva jeg mener, da blir jeg vel halshugd av sjefen ;)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Og så var vi på barrikadene igjen...
Jepp, det lå litt i kortene...
Kan forøvrig anbefale den fornøyelige artikkelen "How to be a sophisticated audiophile and resist trendy stupidities" i The Audio Critic nr. 25 ;D

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Lyngen skrev:

"Seriøst??  

Hvordan skal en få målt evnen til å gjengi rommet så godt som mulig? Om den klarer å gi god luft rundt instrumenter bak i rommet? Hvordan måler man hvor åpnet lydbilde gjengis? Osv...... "

Hvis en forsterker låter nøytralt for en anmelder, hvorfor i all verdens land og rike  skal han da gyte ut av seg en hel masse svada som i virkeligheten ikke sier noen ting utover det at denne forsterkeren var nøytral?? Løp og kjøp-journalistikk ala fidelity overser jeg, kjøper bladet pga musikkanmeldelser heller en hifi og kabel-amneldelser som jeg allikevel er skeptisk til, dyrest best osv. Audio critic er nok langt nermere sannheten enn visse andre her på berget utgaver av kulørte hifiblekker...Hvor god er forresten alle disse anmelderne som konkurrerer om å gi mest mulig superlativer angående et apparats "klangsignatur"? Hvor mange av disse er det som egentlig går i ring uten anelse om hva de egentlig snakker om? Blindtester? FY FY FY!

Mao. kan man kjøpe produkter etter hva som måler best, og sette sammen disse til et komplett anlegg! Er det noen som gidder å ta jobben, så slipper jeg å lytte meg frem til hva jeg skal kjøpe....

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Hvis det kan hjelpe til å øke forvirringen så  heter det jo også at magien kommer med forvregningen. (jfr vinyl, rør, transformatorer i signalveien og denslags). No
Synes slike ting er spennende, og at det ikke nødvendigvis er 1-1 forhold mellom lytteopplevelse og imponerende (på papiret) specs. Når jeg får tid skal jeg sjekke ut om det finnes noe stoff på dette i The Audio critic.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Jepp, det lå litt i kortene...
Kan forøvrig anbefale den fornøyelige artikkelen "How to be a sophisticated audiophile and resist trendy stupidities" i The Audio Critic nr. 25 ;D
Peter Aczel, redaktøren av Audio Critic, legger heller ikke fingrene i mellom når han deler ut hvite og sorte hatter i nr 24 og nr 25...

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Kanskje en liten avsporing dette, men jeg snakket en gang med Ole Withløft hos System Audio. Han fortalte om et element de hadde utviklet med karbonmembran. Dette elementet gav fantastiske målinger og virket helt perfekt. Når de så monterte elementet i en høyttaler og skulle spille på dette så var skuffelsen desto større da det låt elendig. Men målingene var da helt nydelige...

K

kbwh

Gjest
Det er ikke alltid det man måler korrelerer til det man hører, men akustikkmålinger er vel vanskeligere å få til å stemme enn målinger på elektronikk.

Skal jeg riste meg til en rangering fra vanskelig til lett?

Høyttalere (og grammofoner/tonearmer/pickuper)
effektforsterkere
konvertere
linjetrinn

Og hva sier vi om det, eksperter?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dette blir nesten som å drikke destillert vann.

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Det er ikke alltid det man måler korrelerer til det man hører, men akustikkmålinger er vel vanskeligere å få til å stemme enn målinger på elektronikk.
Er helt enig med deg i det, men saken er uansett at ting ikke trenger å låte helt likt selv om de måler likt.
Det trekkes ofte frem dette med blindtester, og enkelte ser ut til å mene at blindtester er alfa/omega. Klarer man ikke å skille på det i en blindtest så er det ikke forskjell, det må da være klinkende klart... Er det virkelig så enkelt?
Jeg har opplevd å ikke kunne skille to CD-spillere fra hverandre i en blindtest, to kabler likeså og til og med to forsterkere. Allikevel har det over tid vært slik at der den ene av disse to gir meg spilleglede, og gjør at jeg sitter kveld etter kveld og nyter musikk, så gjør den andre det motsatte. Etter et par kvelder så er det ikke så morsomt å spille musikk lengre. Jeg gidder ikke å ta meg tid til å sette meg ned og lytte. Når jeg så har skiftet tilbake til første produkt (som jeg i blindtest ikke kunne skille på med det samme) så har plutselig lyttegleden kommet tilbake, og jeg sitter på nytt kveld etter kveld og nyter musikk.
Nå skal det sies at jeg oftere hører forskjell i blindtest enn ikke, men poenget er uansett at man kan sitte i en slik test uten å si hvilket produkt som er hva, men allikevel er altså forskjellene så store at det ene produktet gir ren lyttemagi, mens det andre bare er kjedelig i lengden.
Jeg er derfor alltid svært skeptisk til resultater av blindtester. Hvordan produkter egentlig låter finner man bare ut ved skikkelig utprøving i eget oppsett, det er i alle fall min overbevisning.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Et lite apropos til måling: Det er da ingen grunn til å utelukke mennesker som indikatorer i målinger. Fra alle disse trådene om måling synes folk å tro at alle målinger må være elektrisk eller akustisk baserte. Spørreundersøkelser, lyttepaneler osv. kan også gi vitenskapelig tilskudd til kunnskapen om forskjellig hi-fi utstyr.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det vi trenger er gode instrumenter for å gjennomføre gyldige og pålitelige målinger av folks oppfatning av lyd. ;-)

Topp Bunn