En nybegynners hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Hei!
    Etter mange år i trang boligblokk har eg endelig pådratt meg hus og da tok det ikke mer enn 3 måneder før kino-drømmen ble plassert høyest på to-do listen.

    Rommene som er disponible er av størrelsene 4x8M og 2,8x6M.
    Det minste rommet er så og si klart for innflytting med varmekabler og mørke vegger - men er redd 2.8m kan bli noe trangt.
    Det største rommet er tidligere snekkerverksted med ubehandlet gulv og vegger i betong. Takhøyde er ca 2.3m så med litt isolasjon i gulv og tak vil det bli noe lavt, men overkommelig.

    Ettersom dette er mitt første byggeprosjekt (noensinne) tas alle tips og triks imot med stående applaus.

    Mitt mål med rommet:
    1. Støydempet slik at film klokken 4 om natten kan gjøres med noen sovende i topp-etasjen uten mye plage.
    2. Clean look. Alt av teknisk utstyr ønskes skjult.
    3. Pen lyd med mye trøkk.
    4. Plass til en god gjeng, helst en liggesofa og en rad med recliners.

    Så over til spørsmålene.
    1. Ettersom ønsket er rom i rom (eller bedre støydempings-løsning), hvordan skal dette bygges for å unngå fukt i rommet? Det er rene betongvegger idag og 3 av 4 er yttervegger. Har ikke merket noe fukt i rommet slik det er idag, men ser for meg at det er lett å gå på en smell om eg bare kliner opp 4 vegger og pakker de godt inn med gips og isolasjon.
    2. Bør rom-i-rom stå på betonggulvet eller oppå flytende gulv eller lignende og hvor tynne vegger kan bygges?

    Bærebjelkene i taket er noe svake, så må bygge en lettvegg for å støtte opp de nye bjelkene som skal settes opp. Så med denne vil total bredde ende på 3.80m før rom i rom.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Mitt mål med rommet:
    1. Støydempet slik at film klokken 4 om natten kan gjøres med noen sovende i topp-etasjen uten mye plage.
    2. Clean look. Alt av teknisk utstyr ønskes skjult.
    1. Det tror jeg ærlig talt ikke er mulig. Bass går gjennom alt! Og det er vel bassen som er viktig i et surround anlegg. Mitt tips er mange små og ikke minst like høyttalere. Det har jeg god erfaring med.
    2. Skap med sotet glass/plexi eller stoff? Husk varmeutvikling (vifter/masse hull)!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kravene dine høres noe vanskelige å oppnå med det største rommet også, rom i rom er vel bare å glemme pga bredden og høyden? Jeg er i sluttprosessen av å fullføre mitt kjellerrom som måler 6,15*3,8-4,0, høyde på cirka 2,3 ferdigstilt. Da med 10mm styropor under gulvspona. Jeg har ikke gjort noe utenom isolasjon i veggene mtp lyddemping, men jeg bor for tiden alene også. Jeg kommer til å dempe inne i rommet etter jeg er ferdig dog, men kun for bedre lyd. ;)
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Kravene dine høres noe vanskelige å oppnå med det største rommet også, rom i rom er vel bare å glemme pga bredden og høyden? Jeg er i sluttprosessen av å fullføre mitt kjellerrom som måler 6,15*3,8-4,0, høyde på cirka 2,3 ferdigstilt. Da med 10mm styropor under gulvspona. Jeg har ikke gjort noe utenom isolasjon i veggene mtp lyddemping, men jeg bor for tiden alene også. Jeg kommer til å dempe inne i rommet etter jeg er ferdig dog, men kun for bedre lyd. ;)

    Mulig kravene mine var noe høye :sneaky: rom i rom var en drøm fra gammelt av, men etter defacto's kommentar ser eg no etter alternativ for demping av tak. Veggene lektes nok da bare ut for isolering, så nå ser vi på lydbøyler og fiber-gips for tak. Det som er viktig er at det ikke går unødvendig mye lyd gjennom taket opp til stuen, så mulig det blir ene og alene prioriteringen. Litt vibrasjoner tåler vi.

    Tidligere leilighet var i 4 etg. blokk, der var det så dårlig lydisolert at film i 1etg ble hørespill for 4 etg. Utrulig nok 6 år uten en klage. :cool:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har ingen/lite demping i tak så jeg er litt spent på om gulvet oppe i stua kommer til å bølge seg når jeg ser på film, men det må jeg undersøke når alt står ferdig. Jeg har noen småvoksne høyttalere i stua og de høres godt ned i etasjen under, men det er hatt i 10 cm mer isolasjon i en innervegg (mot trappa opp), samt at nytt dørblad er i heltre kontra finer/papp. Håper og tror det blir bra nok ;)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Mulig kravene mine var noe høye :sneaky: rom i rom var en drøm fra gammelt av, men etter defacto's kommentar ser eg no etter alternativ for demping av tak. Veggene lektes nok da bare ut for isolering, så nå ser vi på lydbøyler og fiber-gips for tak. Det som er viktig er at det ikke går unødvendig mye lyd gjennom taket opp til stuen, så mulig det blir ene og alene prioriteringen. Litt vibrasjoner tåler vi.

    Tidligere leilighet var i 4 etg. blokk, der var det så dårlig lydisolert at film i 1etg ble hørespill for 4 etg. Utrulig nok 6 år uten en klage. :cool:
    Få alt på spikes, kanskje med noen solide steinblokker oppå? Poenget er å ikke få vibrasjon i gulvet.
    Spikes er ikke alltide det beste lydmessige alternativet, men det er vel det beste når det gjelder vibrasjoner? Litt usikker der...
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Få alt på spikes, kanskje med noen solide steinblikker oppå? Poenget er å ikke gå vibrasjon til gulvet.
    Spikes er ikke alltide det beste lydmessige alternativet, men det er vel det beste når det gjelder vibrasjoner? Litt usikker der...
    Spikes kjører vibrasjonene rett ned, du kobler ht til gulvet...myk avkobling som f.eks Sonic Design puter, vekt anpasset å prismessig gunstig (8 stk/300,-)
    burde funke! De gjorde underverker for meg, og naboene, på stereoen i leiligheten, jeg spiller ikke spesielt høyt!

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Rumperistere er fint når naboen eller andre i huset skal skånes ved filmtitting, jeg har et par Clark Synthesis Gold skrudd i sofaen, respons ned til 10Hz og fungerer glimrende.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Punkt 2 løste jeg i mitt oppsett ved å bare lage noen rammer som jeg trakk med høyttalerfrontstoff. Dette slipper igjennom lys fra fjernkontroller, og litt luft. Samtidig demper det lys fra eventuelle irriterende lamper på elektronikken din ganske effektivt.

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For punkt 1, så gikk jeg for en gjerrigknark-løsning. Jeg kunne ikke lage rom i rom, så jeg lagde istedenfor en plattform som var frakoblet, rommet, slik at all vibrasjon fra selve høyttalerne ikke skulle overføres til rommet.
    Det vil selvsagt ikke hindre at lyden som kommer ut i lufta forplanter seg i bygget, men jeg tror det hjelper en hel del på totalen.

    Produktet er Auralex U-Boat Floaters.
    Finnes også i en billigere variant fra avshop.



    innlegg fra byggetråd her
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    For punkt 1, så gikk jeg for en gjerrigknark-løsning. Jeg kunne ikke lage rom i rom, så jeg lagde istedenfor en plattform som var frakoblet, rommet, slik at all vibrasjon fra selve høyttalerne ikke skulle overføres til rommet.
    Det vil selvsagt ikke hindre at lyden som kommer ut i lufta forplanter seg i bygget, men jeg tror det hjelper en hel del på totalen.

    Produktet er Auralex U-Boat Floaters.
    Finnes også i en billigere variant fra avshop.

    innlegg fra byggetråd her
    Takk for gode innspill så langt, setter stor pris på det :)

    Likte godt denne løsningen, da spares det mye plass i bredden. Har rikelig å ta av i lengden, kan utvide til ca 9m om det blir trangt.
    Det er slik å forstå ut fra tråden at dette ikke er skrudd i vegg eller tak? Kun står på klossene?

    Dette kombinert med mye isolasjon og plater i tak bør vell kanskje være det beste alternativet. Ser fibergips skal dempe mye, så kanskje 2 lag av dette og isolasjon vil gjøre underverket. Om det skulle bli for dårlig er det alltid muligheter å ta ting opp igjen senere :)
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Rockwool lydbøyle og AndersR's løsning er nå planen, det vil nok ikke bli så bra som drømme-målet, men håper det vil bli mer enn godt nok :)

    Noen som har erfaring med desse?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er slik å forstå ut fra tråden at dette ikke er skrudd i vegg eller tak? Kun står på klossene?
    Enheten er helt frittstående. Det er ikke kontakt med tak eller vegger. Har lagt et lite lag skumgummi på baksiden av "kassa" for å være sikker på at det ikke blir kontakt inn mot veggene.
    Lurte på om jeg skulle fikse noe sikkerhetsankring mot veggen, men det ble mer enn stabilt nok. Det ble et tungt beist. Og den er bygget så tett inntil rommet at det er fysisk umulig å få den til å velte selv uten veltesikring. Kassa kræsjer i taket før den kan velte. Men jeg prøvde å drive litt gymnastikk i rammeverket, uten at høyttalere var plassert. Og den rikket seg ikke.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bare så du er klar over det; Jeg gikk inn i prosjektet mitt uten å vite hva jeg drev med. Alt er basert på gjetting og litt tips her inne fra. Men mest gjetting.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Bare så du er klar over det; Jeg gikk inn i prosjektet mitt uten å vite hva jeg drev med. Alt er basert på gjetting og litt tips her inne fra. Men mest gjetting.
    Da er du flink til å gjette 😁

    Så litt i tråden din nå - og resultatet ble jo fantastisk (y)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Dersom du har problemer med at andre helst ikke skal høre at du ser på film, så igjen, prøv litt mindre høyttalere, Med rett oppsett kan slike spille vel så bra, men selvsagt ikke med samme trøkk som store. 5 eller 7 (tilogmed 9) 100% like små aktive høyttalere kan være en vei å gå. Jeg har hørt det og ble satt ut av hvor bra dette spilte og hvor mye film lyd det klarte å skape. Rumperister som andre har foreslått er også en god løsning!
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Dersom du har problemer med at andre helst ikke skal høre at du ser på film, så igjen, prøv litt mindre høyttalere...
    Blir nok satt opp både-og slik at det er muligheter for å "Ta av" når muligheten oppstår. Det er jo ikke nødvendig å spille 150db til enhver tid, men ønsker å begrense lyden så mye som mulig. Rumperistere er nok en god ide, så blir nok montert i sofaen :)

    Har startet opprydding av rommet. Det er 3 generasjoner med "Denne kan ikke kastes", så en transporter ble helt full før vi måtte gi oss - med forsatt en del igjen. Fant alt fra tomme flasker til hestekjerre. Nå skal gulvet forsterkes og veggene lektes ut slik at drager kan fjernes.

    P.d.d. er det 70cc, så blir å sette en 2x8 på hver side som skal legges på veggen som lektes ut, dette skal ifølge tabellen gå akkurat, men ettersom det blir 60cc etterpå og 2stk 2x8 + gamle bjelkelaget vil det bli mer en sterkt nok :)

    Foreløbig (forenklet) plan:
    1606384383339.png

    Bakre rom tenkes som teknisk rom, og vil nok få en smal dør bak lerret om det lar seg gjøre.
    Stolene vil bli hevet 20cm for å komme over sofa.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bass vil du få ovenpå uansett.

    F. Eks husker jeg fra ungdommen på slutten av 90 tallet, hadde jeg en bil som stod 5-10m unna en enebolig fra 80 tallet.
    Tenkte den gang, jeg skulle sjekke dette med bass.
    Det klirret i vedovn og seksjoner. La en hånden på salongbord, kjente en bassen slå.
    Så, nei en kan ikke se film med høyt volum kl 4 uten å plage de ovenpå. På tross av rom i rom.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Rumperistere er fint når naboen eller andre i huset skal skånes ved filmtitting, jeg har et par Clark Synthesis Gold skrudd i sofaen, respons ned til 10Hz og fungerer glimrende.
    Hvor får man tak i sånt her i landet?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Kjøp en slik og lag stol av den:
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Da er vi snart klare for gulv og vegger. Planen er å ta det i 2 etapper for å unngå å svekke taket for mye.
    Drager skal bort, denne ble satt opp i senere tid og er ikke i kontakt med alle bjelkene, så det er en del fleks på visse områder. Krysser fingrene for at 2x8 på hver side av nåværende bjelkelag er nok til å bli kvitt gyngingen i stua over.

    IMG_20201126_190517.jpg

    IMG_20201126_190526.jpg


    Gulvet skal flytsparkles i helga i håp om å få det så flatt og fint som overhode mulig.

    Når vegg og tak er tatt i rommet avbildet over skal nabo-rommet tas. Skillevegg skal fjernes så fort en kyndig tømrer godkjenner dette, og så blir tak stivet av og veggene lektet ut slik at det blir likt rommet over. Satser på at det ikke trengs noe støtte der veggen er nå, men ettersom det er en vegg i etasjen over er eg usikker på dette. Om så blir det handlet inn en stål-drager for å få den til å bygge minst mulig.

    IMG_20201126_190539.jpg


    Planen var å bruke deler av dette som teknisk rom, men etter en lengre indre dialog er nå planen å lage en liten bar om det blir plass til det. Vurderer å speilvende planen for å få bar med vindu, men på samme tid synes eg det er greit å ha vindu i kino-rommet for mulighet for god lufting under lengre film-maraton.
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    En liten revurdering av rominndeling. Dette vil gi ca 3m fra lerret til midten av sofa, som bør gå fint med 120" lerret +/-
    Vil forsatt kunne åpne dør og vindu for lufting under varme sommerdager og faren for å utsette rommet for uønsket lys senkes til ett minimum. Er redd dette kan bli en små-trang løsning eneste, men får regne litt på lerretstørrelse og minimum avstand slik at det er mulighet for å flytte stoler og sofa frem en anelse.

    1606468734388.png
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Jeg har 3m fra sitteposisjon til 106" lerret - synes det er perfekt for film. Bare for å gi et innspill om lerretstørrelse/avstand :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det blir vel cirka 2,5-3m hos meg også, da med 114" i 2.35:1. Hadde vel 110" før med cirka samme avstand og det føltes som riktig størrelse ;)
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Høres ut som 105-110" er safe størrelse da :) Gjekk ut fra kalkulator, men vil heller ha litt for lite enn alt for stort. Kjører 90" på alt for lite rom idag, det er såpass ubehagelig at vi kun har brukt det en gang for å se nytt på nytt. :sneaky:

    Fikk prøvd meg på flytsparkling av gulv i helga. Det ble langt fra så bra som eg hadde trudd, men ser an til at det blir godt nok til å få det komfortabelt når isolasjon og gulvplater er lagt ned. Dro også ned en del av taket for å gjøre det klar til avstiving, der var det isolert med 2 lag plank og 1 lag papp. Ser virkelig fram til å se om temperaturen holder seg bedre i 1etg når isolasjon kommer på plass :cool:
    IMG_20201126_190556.jpg
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    anbefaler du tar deg en runde rundt på forumet og leser byggetråder, du finner nok svar på det meste
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    ....evt bare ikke spille så høyt når du ikke vil forstyrre. Funker det også!
    Hørselvern og vibrasjonsdempere under senga blir bestilt ila vinteren ;)

    Har senket kravet etter tilbakemeldinger, så nå jobbes det bare mot å bygge ett rom som kan nytes. Fruen har fått grei beskjed om å lime alle småting i stuen over fast med dobbeltsidig teip, fikk ingen negative tilbakemeldinger på det, så dette skal bli bra :giggle:

    Kommer tømrer ila kvelden og regner ut materialforbruk, håper å få det levert ila morgendagen så vi får komme igang.
    Blir flytende gulv, gips på vegger og 1-2 lags fibergips i tak under lydbøyler (begynner nok med 1 lag og prøver), så blir det laget en vegg tilsvarende din (AndersR) i front :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Husk at du også trenger fort 4,5 meter kasteavstand om du skal ha en vanlig projektor og 120" lerret.
    60-80 meter stendere går utrolig fort når man lager bafflewall ihvertfall! :D
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har hus fra 67..... Ingen isolasjon fra kjellerstuen til overetasjen, og lyden forplanter seg ikke alt for mye. Du hører selvsagt litt med de værste eksplosjoner i filmer. Men det er ikke overveldende heller.
    Når datteren min på 5 har lagt seg, kan jeg spille nesten opp mot referanse. Og hun våkner vertfall aldri 😁
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Det ble bestemt før sommeren at jeg skulle f... ikke jobbe inne når sola var fremme, så fikk ikke gjort mye.
    Men nå, endelig kom det dårlig vær! :cool:

    Lengden på rommet ble ikke som forventet. Om jeg hadde fjernet bæreveggen ville uansett pipa stått i veien. Så det ble bestemt at kronene heller skulle gå i lyd og bilde, så får vi heller bygge på om noen år :)

    Veggene er klargjort for isolasjon og plater, mangler bare noen trekkerør så blir de platet. Tanken er å legge opp kabel til alle tenkelige høyttalerplasseringer slik at det ikke blir unødvendig synlige kabler.
    20211016_154437.jpg


    Bakrommet får egen dør fra gang og vil bli brukt til teknisk rom. Høyttalerene blir felt inn i veggen slik at jeg får utnyttet rommet maksimalt. Målene på rommet er (ca) 4,8m x 3,8m.
    20211019_201717.jpg


    Taket blir kledd med Fermacell Fibergipsplate. De bygger kun 15mm (pluss lekter) så total takhøyde i rom blir rolige 216cm. Ifølge produsent skal 1 slik plate dempe tilsvarende dobbel gips.
    1634818117635.png


    Innspill og tips tas imot med åpne armer :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Spennende, godt å være i gang :) Kinoen min ble ferdig i januar/februar 2021, jeg har bare trepanel i taket og vanlig heltredør med ny karm. Nå er endelig stereoen blitt flyttet inn i kjellerstua også, så i stereoenden har jeg 16* 10" og i film-enden har jeg 4* 18", dette høres faktisk ikke så veldig godt i etasjen over når jeg maks spiller på 75-80dB.
    Jeg skal til med nytt lerret da jeg har noe problemer med dagens løsning, men det gir rom for mye større bilde for min del .... Får lerretsvegg på 3,8*1,7m med sort stoff foran subba, digger den løsningen (ikke helt ulik AndersR sin løsning).
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Siste rest av taket igjen nå, så nå er spørsmålet hva jeg skal ha på det.
    Har begynt å vurdere sort stoff, men finner kun 150cm bredde og skulle gjerne hatt min. 4m bredde.

    20211025_230737.jpg


    Over vinduet blir det laget en hylle for projektor. Da jeg ikke var så lysten på å borre hull i tak/vegg mot gang for å legge opp rør blir det laget trakt på motsatt side som skal forsyne denne hyllen med luft, og avtrekk på motsatt side.
    Hyllen skal (om dette fungerer) tettes med pleksiglass for å unngå projektorstøy.

    1635229785203.png
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Brått ble rommet mye mer ferdig.
    Det blir laget en hylle som skal holde trekkerør, LED, spotter og ventilasjonsrør på hver side av rommet. 2x50mm rør med vifter skal forsyne projektor, så blir utlufting mellom tak-lektene som vist i forrige post.
    20211026_231400.jpg
     

    Mr.Ullaland

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2015
    Innlegg
    20
    Antall liker
    12
    Brått ble mye gjort.
    1636550081782.png

    1636550100224.png
    .

    Taket ble trukket i fiberduk. Gulvlim ble brukt til dette og funket veldig bra. Nå gjennstår bare vask, men venter til jeg er ferdig
    1636550016074.png

    1636550228560.png



    Har selvfølgelig kjørt en test. Rommet spiller veldig fint allerede, selv med anlegg og sofa kastet på plass.
    Tak og vegger har så og si null lys-refleksjon fra lerret, var nesten litt ekkelt hvor mørkt det kunne bli til tider.

    Lerret er ca 104" og er for meg i største laget. Når økonomien tilsier det må det handles inn nytt og vil da sikte meg inn på mid-90".
    1636550264508.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn