En ny forsterker i hus - The BAT

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Etter laaang ventetid, har endelig den nye effektforsterkeren kommet i hus. Har i ventetiden prøvd alt fra Adyton, Chapter Two, div Prima Luna og Unison, men som Vidar Mørch sa i Fidelity når han i sin tid fikk de nye E.A.R. Monoblokker i hus, "Honey, I'm home!".

Her er et bilde av forsterkeren, en BAT vk75SE

Til daglig står den inngjerdet grunnet en HiFi interessert 1,1 åring... :p

BAT'en har i tillegg et eget gitter fra BAT som det vissnok kun er laget 12 av i verden. Antakelig ikke så mange med barn???

Til å drive BAT'en, bruker jeg dSC P8i uten å ha noen forforsterker i mellom;

All kabling er Nordost Tyr og Brahma;

Som strømrenser brukes Isotek Sigmas;

Og høytalerne er Audio Physics Padua RR

Til film har jeg koblet opp en Primare DVD 30 med 1080P kort opp til dSC'en;

Og da ser anlegget slik ut uten gitter ;D

Lydmessig er dette blitt kjempebra, og en match som lyder fantastisk. BAT'en gjør underverker med lyden, både ved nødvendig live følelse og stramhet ift andre rørforsterkere. De andre forsterkere jeg har hatt enten på lån eller selv, er alle bra, men dette er et markant løft!

Det er fortsatt rom for forbedringer, spesielt med hensyn til ytterligere tweaking samt oppgradering med nye høytalere. Det som likevel nå står først på agendaen, er å bygge om garasjen til et eget A/V rom hvor jeg kan designe akustikken fra grunnen av. Rommet blir i utgangspunktet på 23 m2 og rektangulært, så vi får håpe kommunen ønsker våre ombyggingsplaner velkommen...

enw

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gratulerer så mye ;D BAT er imponerende :eek:

K

kbwh

Gjest
Må si at trådstarter er veldig flink med bildene! Akkurat passe store.

Flott anlegg. Ringradiatorer ruler, hehe.

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Takk takk, må si at Ringradioteren er råbra. Pauduaen gir en flott live følelse, og jeg tror det skyldes diskanten som er identisk med Avanti III

enw

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.982
BAT'en har i tillegg et eget gitter fra BAT som det vissnok kun er laget 12 av i verden. Antakelig ikke så mange med barn???
En sann HiFi entusiast prioriter bort barn fremfor HiFi. Barn koster penger. Særlig når dem vokser opp. 8)

K

kbwh

Gjest
Det var det jeg visste. Jeg er ikke hifientusiast på ordentlig.  :-[

Jeg vet om folk som ikke orker å høre Sf Strad og hevder at det er på grunn av ringradiatoren. Gi dem en f.eks. Extrema (med Dynaudio Esotar-dome) og alt blir sååå meget bedre.

De hevder også at de klart kan høre hvor ringradiatoren overtar. Jeg har svart at jeg skal ta en tur til øredoktoren.

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Barn koster, det er sikker å visst! Nå er likevel junior så oppdragen at han allerede danser og smiler når volumet dras opp, dette smelter moren som skjønner verdien av et godt anlegg... ;D

Dette gir anledning til fleksibel prioritering..

enw

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.982
Flott forsterker, låter sikkert bra. Mye digg..
hva koster den?

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Listepris på en BAT vk75SE er 97600,-...

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Grattis
Kjører selv med identisk forsterker og dcsP8i koblet direkte.
Høytalere er Ton Art Etera som også fungerer glimrende hos meg.
Har nettopp anskaffet nytt nettfilter fra Dillenhøfer Sound Systems. Særdeles stor forbedring.
O.TH

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Heisan, er vi to med samme kombo! hva slags kabler bruker du? Ton Art høytalerne ser for øvrig veldig spennende ut!

enw

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Signalkabel er balansert Renaissance Master Signature (de blå med olje)
Ht er Transparent Ultra
Strøm er Nodost

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Gratulerer, fine bilder

Dette såg flott ut, kvalitet i alle ledd.

Forstår at du må ta hensyn til barn, heldigvis er de eldre hos meg nå og forstår hva man ikke skal gjøre :)

Mvh
Geir

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Heldigvis så sover han godt...! jeg kan spille ganske høyt uten at han våkner, og hvis han våkner, ja da danser han!

Grinden tas vekk hver kveld med enkle grep. Min far har laget grinden, og med en fortid som konstruktør i bl a Tandberg og Radionette, skjønte han problemet ganske fort :)

enw

K

kathrine

Gjest
En sann HiFi entusiast prioriter bort barn fremfor HiFi. Barn koster penger. Særlig når dem vokser opp. 8)
Hei!
Mine barn har alltid fått leke seg med anleggene jeg opp i gjennom tiden har hatt :), det har kun resultert i 2 brukkede nåler!
Vh
S

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.513
Sted
1346
Torget vurderinger
9
som Vidar Mørch sa i Fidelity når han i sin tid fikk de nye E.A.R. Monoblokker i hus, "Honey, I'm home!".
Godt sagt  ;)
Gratulerer med en utrolig god forsterker. Høyt opp på min favorittliste!
Personlig har jeg skiftet ut Shanya Twain sitatet "Honey I'm home" med "min baby dro avsted..." og savner allerede EAR'ene. Hva som kommer istedet, gjenstår å se (og lese i Fidelity)  :-X
Referanser skal jo skiftes ut innimellom :'(

O

om.s

Gjest
Nydelig forsterker!, som tidliger BAT eier (VK300I SE), og en kompis med to av disse brokoblede (VK150SE) på sine Magneplanaer 3.6 har jeg hatt gleden av nyte deres kvaliteter....

mvh

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Hva som kommer istedet, gjenstår å se (og lese i Fidelity)
Referanser skal jo skiftes ut innimellom
Jeg venter i spenning....!

Ellers hadde jeg jo BAT vx 300SE før denne, og den var ikke dårlig. Men 75SE er noe helt annet, vil neste si at sløret er vekk. Det eneste oppgradering måtte vel være å få to, dvs vk 150SE som monoblokker. Skal vissnok gi et ytterligere løft!

enw

Dilbert

Medlem
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
0
Gratulerer så mye!

Jeg syntes nok barnesikkringen var kulere enn BAT`n ;)

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Takk takk, barnesikringen er jo "one of a kind"!

Bat ser jo ikke direkte kul ut med det svære gitteret, men den har jo sin misjon.

enw

O

om.s

Gjest
Ellers hadde jeg jo BAT vx 300SE før denne, og den var ikke dårlig. Men 75SE er noe helt annet, vil neste si at sløret er vekk. Det eneste oppgradering måtte vel være å få to, dvs vk 150SE som monoblokker. Skal vissnok gi et ytterligere løft!

enw
En kompis av meg her nede i Gøteborg, kjører som nevnt to VK150SE blokker på sine 3.6 Maggies, kanskje ikke mitt første valg av høyttaler men det er en absolutt oppegående og spennende rigg han besitter, så to vil så absolutt være en logisk oppgradering.
Grattis igjen med ny forsterker   :) :D ...

mvh

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
1
Uten å ha hørt Padua kan jeg godt tenke meg at riggen har godt av rør et sted i kjeden. Har selv hatt AP Virgo 2 og 3 og synes selv disse først våknet når man fikk en rør-aktig forsterker til å drive dem... dvs primært 3'erne. Har etter ryktene fått høre at Padua er lettere å få til.

Når jeg så barnesikringen måtte jeg rope på madamen. Da jeg nemlig trodde du hadde kjøpt akkurat det samme som meg. Inntil jeg så de ikke var like.. Men uansett så og si identisk med det jeg kommer til å benytte når poden blir gammel nok til å hærpe tingene mine. Har nesten mareritt om hva som kan skje med den svarte metallic lakken på høyttalerne.. og prisen på dem deretter :mad:

Gratulerer med flott amp og helt sikkert flott lyd. Kos deg!

Mvh TomTom

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Men uansett så og si identisk med det jeg kommer til å benytte når poden blir gammel nok til å hærpe tingene mine. Har nesten mareritt om hva som kan skje med den svarte metallic lakken på høyttalerne.. og prisen på dem deretter
Min speedy gonzales elsker å kaste ting, pass på at avstanden mellom gitterne ikke er for store.... :-/

I tillegg har jeg tatt opp alle harde og tunge ting på hans eget rom, just in case. Det som er skikkelig positivt er at han elsker å lytte og danse når jeg spiller høyt, så DNA'en er i orden!

Var i utgangspunktet skeptisk til BAT vk 75SE, gunnet det jeg trodde var manglende gittermulighet på forsterkeren, men det viste seg at det kunne løses av BAT. Må jo si at det blir ganske varmt der, og det kan være greit med besyttelse, også for voksne. Når man ser alle andre rørforsterkere som kommer med beskyttelse, er det rart at man ikke leverer dette standard på BAT.

enw

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Hei
Ser du bruker Vibrapod under BAT'en.
Gjorde det samme selv, men etter at Base plattform kom under er det ingen vei tilbake.
Vh
O.TH

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Mitt spørsmål fra påskefjellet er hvor får jeg kjøpt base? kun brukt? Har faktisk vurdert disse. Vibrapod er kun midlertidig!

enw

B

brand-x

Gjest
Hei og gratulerer !

vibrapods er betydelig bedre til ditt oppsett... i og med att du har rør-komponenter i oppsettet, bør du tenke spesielt mye underlags akustikk... vibrapods demper resonansen i underlaget ditt direkte under komponenten i tillegg til att de faser bort betydelige problemer akustisk videre i rack kjeden din. For hver hylle som benytter vibrapods eliminerer du problemer. bevegelige hyller trenger kun en kabel tilkoblet komponenten eller 2mm feilplassering for å oppheve tenkt funksjon.. hvis apparaturen i tillegg ikke er symetrisk vektdesignet har du en til som ødelegger.. Uansett lykke til med ett fanatstisk lydverk og videre god påske.... :)

mvh

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Antar at brand-x har testet Base plattform under Bat VK 75 SE med en slik bombastisk konklusjon.
Under min identiske forsterker er imidlertid Base betydelig bedre enn Vibrapod. Har opp gjennom årene brukt Base under svært mange forskjellige komponenter. Uten unntak en vellykket forbedring.
Påstanden om opphevet funksjon ved 2 mm feilplassering er, for å si det mildt, sludder.
HI FI center kjeden selger produktene.

B

brand-x

Gjest
O.TH !

For å uttale att andre kommer med sludder bør du kanskje forstå "teknologien"... jeg forstår ut fra utsagnet ditt om mitt att du ikke helt skjønner, så jeg skal prøve å forklare uansett hva du mener om det du har i ditt oppsett... motfaseprinsippet krever 100% symmetri i vektbalansen og en kabeltilslutning opphever alt hvis første faktor er tilstede... punktum finale..... Det går ant å tenke fornuftig selv om man sitter på ett eieforhold... Ang. rør-komponenter er prioritetskravet minst mulig akustikk i underlaget slik att tilbakekoblingsresonanser ikke forsterkes til komponenten med høyere mikrofoni som resultat og denne vitenskapen er gammel og fremheves fremdeles som ett problem og eksisterer... BASE har sine fortrinn men der akustikk resonanser er prioritet som til rør-komponenter blir en "sludder" påstand verdiløs.

Og til slutt..... jeg vet utmerket hva jeg snakker om...

ha en riktig god påske :)

mvh

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
O.TH !

For å uttale att andre kommer med sludder bør du kanskje forstå "teknologien"... jeg forstår ut fra utsagnet ditt om mitt att du ikke helt skjønner, så jeg skal prøve å forklare uansett hva du mener om det du har i ditt oppsett... motfaseprinsippet krever 100% symmetri i vektbalansen og en kabeltilslutning opphever alt hvis første faktor er tilstede... punktum finale..... Det går ant å tenke fornuftig selv om man sitter på ett eieforhold... Ang. rør-komponenter er prioritetskravet minst mulig akustikk i underlaget slik att tilbakekoblingsresonanser ikke forsterkes til komponenten med høyere mikrofoni som resultat og denne vitenskapen er gammel og fremheves fremdeles som ett problem og eksisterer... BASE har sine fortrinn men der akustikk resonanser er prioritet som til rør-komponenter blir en "sludder" påstand verdiløs.

Og til slutt..... jeg vet utmerket hva jeg snakker om...

ha en riktig god påske  :)

mvh

Dette med 100 % symmetri i vektbalansen stemmer kansje i teorien?, men ikke i praksis!

Det ble et stort løft lydmessig på mine MG 3.6 med spesialtilpasset Base, selvom tyngde og vektplassering varierte litt! Her var det ikke snakk om små nyanser, men stor forskjell på 3D og Bass!

B

brand-x

Gjest
val !

BASE har funksjon i mange oppsett, men den innehar ingen "kinder" effekt.. ang bruk til høyttalere vil bevegelses energien og presisjonen være en negativ faktor da Base ikke har selvjusterende motstand i form av energitillpasning.. jeg bestrider som sagt ikke att base fungerer men jeg understreker også att slike innretninger er utformet matematisk og teoretisk . Reel effekt som du henviser til, er den samme metodikk jeg vektlegger for/imot argumentmessig... men for å utvikle slike "passive" innretninger må man først forholde seg til teorien rundt problemet... Noen virker også å mene att "tuning" av underlag har innflytelse og beveger seg innenfor en frekvensrespons som ekstisterer i selve lydgjengivelsen... det underlige er att slik tuning er umulig da den vil plukke opp lydbølger etter hvor høyt man spiller etc. Så må man i tillegg ta høyde for dempefaktoren akustisk hver komponent besitter ned mot underlaget.. man ender opp med en lang rekke uforutsigbare forhold som påvirker det teoretiske utgangspunktet fra produsentens "magiske" påstand.. kast gjerne på noen cones mellom komponent og underlag så har du enda flere faktorer som innvirker mere negativt enn positivt for å komme i mål...

Betviler deg ikke og heller ikke BASE sine egenskaper.

Tester i "naturlige" omgivelser viser att den akustiske faktoren har betydelig innvirkning på komponenter og den bør være så lav att den ikke finnes innenfor lydoppsettets hørebare frekvens... dvs. ekstremt lav og den har stor innvirkning på rør-komponenter evne til å kanselere mikrofoni i og med att den ledes bort... jeg kunne nevnt utallige som også verifiseres av elektronikk produsentene.....

mvh
:)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
jeg kjenner ikke til teorien bak produktet, kun praktisk erfaring...

og denne praktiske erfaringen viste at base hadde en meget bra lydmessig gevinst selvom det var en liten variasjon med vekt (oppgradert delefilter) og plassering av denne vekten på base-plattformene.... ellers var plattformene spesiallaget med tanke på MG sin vekt og størrelse.... dette sier meg at det ikke må være 100 % korrekt vekt og vektfordeling for at base skal fungere...!

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
En ting er helt klart, demping må til! dSC'en er laget slik at du er nødt til å ha demping. Vi vet også at det er viktig med demping på rørforsterkere. Det er åpenbart i mitt oppsett at Vibrapod gir en merkbar gevinst. Samtidig er jeg overbevist om at det finnes bedre (og dyrere) løsninger der ute. Base plattformer er kjent som en type dempeløsninger. Det finnes også andre. Det som er spesielt er at vk75SE'en er stoor, dvs over 60cm i dybden. Den er også tung med ca 42 kg i matchvekt. Jeg er ikke sikker på om Base passer. Eller kan jeg bruke to? Dvs en foran og en bak? Samtidig er det også en rekke løsninger som kun går på punkt til punkt demping, typisk black diamond racing cones og pulsar points.

Mitt spørsmål er om det er noen der ute med erfaring med rørforsterkere generelt og BAT spesielt. Som man kanskje har sett, så står anlegget på Audio Magic hyllesystem. Dette er et greit utgangspunkt, men ikke nok.

enw

PS. HoJ - tusken takk! DS

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
En ting er helt klart, demping må til! dSC'en er laget slik at du er nødt til å ha demping. Vi vet også at det er viktig med demping på rørforsterkere. Det er åpenbart i mitt oppsett at Vibrapod gir en merkbar gevinst. Samtidig er jeg overbevist om at det finnes bedre (og dyrere) løsninger der ute. Base plattformer er kjent som en type dempeløsninger. Det finnes også andre. Det som er spesielt er at vk75SE'en er stoor, dvs over 60cm i dybden. Den er også tung med ca 42 kg i matchvekt. Jeg er ikke sikker på om Base passer. Eller kan jeg bruke to? Dvs en foran og en bak? Samtidig er det også en rekke løsninger som kun går på punkt til punkt demping, typisk black diamond racing cones og pulsar points.

Mitt spørsmål er om det er noen der ute med erfaring med rørforsterkere generelt og BAT spesielt.  Som man kanskje har sett, så står anlegget på Audio Magic hyllesystem. Dette er et greit utgangspunkt, men ikke nok.

enw

PS. HoJ - tusken takk! DS  
dette er nok intet problem å få spesiallaget til din forsterker

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
dette går helt fint, blokkene mine står på spesialtilpassede baser. eneste aberet er at de blir tunge og vanskelig å håndtere, blokk + base veier ca 100kg+. og ja, hos meg virker de også til rørforsterkere.
jakr

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vil også anbefale BASE. Har det under absolutt alt (Også det utstyret som har kabler) og er meget godt fornøyd med.

Birger Lund Andersen (mannen bak BASE) har vel patent på dette systemet, og i de samtalene jeg har hatt med ham har jeg fått et veldig solid inntrykk, og jeg tror ikke han lanserer et produkt som i praksis ikke kan fungere.

Mener også å ha lest her på forumet at Brand-X har en branskjetilknytning når det gjelder hifi rack/vibrasjonsdemping. Hvis dette IKKE er tilfelle, så skal jeg være den første til å beklage denne antydningen. Uansett synes jeg at man skal gå litt stillere i dørene....jeg har ikke inntrykk av at det foreligger en fasit hva angår vibrasjonsdemping.

Mvh
OMF

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei!

Vil også anbefale BASE. Har det under absolutt alt (Også det utstyret som har kabler) og er meget godt fornøyd med.

Birger Lund Andersen (mannen bak BASE) har vel patent på dette systemet, og i de samtalene jeg har hatt med ham har jeg fått et veldig solid inntrykk, og jeg tror ikke han lanserer et produkt som i praksis ikke kan fungere.

Mener også å ha lest her på forumet at Brand-X har en branskjetilknytning når det gjelder hifi rack/vibrasjonsdemping. Hvis dette IKKE er tilfelle, så skal jeg være den første til å beklage denne antydningen. Uansett synes jeg at man skal gå litt stillere i dørene....jeg har ikke inntrykk av at det foreligger en fasit hva angår vibrasjonsdemping.

Mvh
OMF
Hei,

har selv noen base plattformer, synes at Base er litt dyrt hvis man må ha en vekt tilpassning for hver enkel komponent.
Jeg skal dog innrømme at jeg en tid brukte en standard base 4.0 på dCS verdi/purcell/elgar+, etter en stund vekttilpasset jeg basen med et bly lodd som ble limt på med sikaflex under for å få likevekt, jeg klarte ikke å høre forskjell før/etter men jeg fikk en jevla tung base ;D

Så kjøpte jeg verona og da gav jeg opp og monterte det annerledes, og har nå titan pulsar point under komponentene.

Som sagt, jeg har nå tre plattformer, bestrider ikke prinsippet men synes at det er noe tungvint hvis man må vekttilpasse nøyaktig.

Mvh
Geir :)

B

brand-x

Gjest
OMF !

Du har ingen ting å beklage, jeg er det men det er enda under utvikling og blir først komerseliert nå til våren...

Må korrigere deg litt, jeg har aldri påstått att BASE ikke fungerer . Jeg henviser til att BASE ikke har noen kindereffekt... jeg må også få lov til å minne om att BASE fungerer etter motfaseprinsippet som skal kanselere vibrasjoner,ikke akustiske tilkoblingsproblemer.. Og når det kommer til motvirking av akustiske problemer er vibrapods betydelig bedre enten man liker det eller ikke og det har med viskositetens evne til å undertrykke slike resonanser.. BASE har ikke slik viskositet og dere som benytter base er vel strengt tatt klar over hvordan den er konstruert akustisk ???... For ordens skyld har heller ikke mine interesser kinder effekt selv om det gjerne kunne vært tillfelle.. Jeg vagte i denne tråden å informere mellom hva som brukes og hva som ble anbefalt og fortrinn til nyervervelsen.. inget korstog mot BASE..

mvh
brand-x

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
OMF !

Du har ingen ting å beklage, jeg er det men det er enda under utvikling og blir først komerseliert nå til våren...

Må korrigere deg litt, jeg har aldri påstått att BASE ikke fungerer . Jeg henviser til att BASE ikke har noen kindereffekt... jeg må også få lov til å minne om att BASE fungerer etter motfaseprinsippet som skal kanselere vibrasjoner,ikke akustiske tilkoblingsproblemer.. Og når det kommer til motvirking av akustiske problemer er vibrapods betydelig bedre enten man liker det eller ikke og det har med viskositetens evne til å undertrykke slike resonanser.. BASE har ikke slik viskositet og dere som benytter base er vel strengt tatt klar over hvordan den er konstruert akustisk ???... For ordens skyld har heller ikke mine interesser kinder effekt selv om det gjerne kunne vært tillfelle.. Jeg vagte i denne tråden å informere mellom hva som brukes og hva som ble anbefalt og fortrinn til nyervervelsen.. inget korstog mot BASE..

mvh
brand-x
Hvordan går det med det akustiske skummet du skulle sende meg for å ha under platene jeg fikk av deg? Det skulle sendes i januar og jeg har ikke fått kontakt med deg ??? ??? ??? Har sendt PMer i fleng!!

Topp Bunn