I går fikk jeg pakke i posten. Alltid spennende å få pakke, spesielt med denne velkjente tapen på:
Det var de nye sølvkablene mine som var ferdig. Råmateriale (sølvtråd og bomullsisolering) levert av Mr. Whistler Audio v/
@whistler og produsert av
@Olof Lilja. Et godt utgangspunkt.
Råmaterialet er noe så sjeldent som siste rest av sølvtråd importert av
@whistler. Den ser ikke så imponerende ut, ubehandlet:
Men når man hører historien bak, fortalt av importøren sjøl, skjønner man at dette er noe spesielt:
«Historien startet med at jeg fikk produsert sølvtråden (høy renhet) i Australia. Deretter ble den glødd her i Norge før den gikk til et spesialistfirma i USA som påførte et lag Palladium. Dette edelmetallet reagerer ikke med noe, og koster mer enn gull!! Palladium leder litt dårligere enn f.eks. sølv. Tanken med Palladium belegget er at man i tillegg til beskyttelse mot oksidasjon også reduserer skinn-effekten. Tilslutt ble tråden kryobehandlet i USA.
Bare all portoen frem og tilbake kostet en formue i 2006! Tråden hadde blitt alt for dyr å produsere i dag»
Ferdig synes jeg den ble ganske pen, om man kan si det om en kabel. Med bananer fra Cardas og spader fra Audio Note. Tyskproduserte bomullsisolasjon i topp kvalitet. Strømpe fra Clas Ohlsson

I følge Olof skal dette tilsvare en kabel i meget høy prisklasse.
Jeg har rukket å høre litt, men ikke nok for å konkludere. I tillegg er både ører og det meste av tilstøtende masse relativt tett på grunn av en heftig forkjølelse. Med det sagt, her er førsteinntrykket fra i går, som jeg sendt på melding til Olof:
«Veldig lovende!
De fremstår som en slags mellomting mellom SPa og Lexus. Mye av samme oppløsthet som i SPa, men mangler kanskje en liten touch, og det gjør ikke noe. De oppleves som strammere i bunnen og i mellombassen enn Lexus, savner kanskje litt der. Også noe skarp i mellomtonen til tider.
Som du skrev, låter de bra allerede. Synes ikke de virker som at de trenger mye innspilling, lydbildet er ikke kjemperotete, som det ofte er da. Men hører at de har noe å gå på med innspilling.
Jeg TROR dette er beste lyden til nå, av de kablene jeg har prøvd på AN-E. Kan ikke huske å ha hørt denne graden av detaljer og innsyn. Håper de kommer litt mer i bunn. Må teste mer, bytte tilbake til andre kabler, spille inn og høre mer når jeg ikke er så tett i ører og hode.»
Dette tror jeg kan bli meget bra. Uansett veldig gøy å ha kabler av en slik kvalitet, og som man ikke får tak i lenger. Gleder meg til fortsettelsen med disse.
Tusen takk til
@whistler for at jeg fikk kjøpe restlageret, og til
@Olof Lilja nok en gang, for tålmodige råd og resultatet med høy, høy kvalitet!