En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk for lytt og bevertning!

    Nydelig oppsett og flott lyd!

    Det kom fler og fler godbiter, og som det ofte skjer så finner en flere plater en vil høre enn tid!

    Glad jeg rakk innom etter jobb og før legging :)

    Tar gjerne turen igjen!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Omega Speaker Systems Super 6 Alnico Monitor

    Siden de ikke er solgt ennå, benyttet jeg sjansen til å lytte litt til Omega’ene ordentlig plassert, før jeg koblet tilbake AN-E i dag. Sist jeg hadde dem fremme, haddde jeg fremdeles Doxa og jeg var for lat og lite lysten til å flytte på dem. Derfor endte de opp dårlig plassert foran møbelet, på denne måten:

    I og med at hovedhøyttalerne i dag var borte, fikk jeg anledning til å plassere Super 6 monitoren mye bedre - lenger ute og nærmere veggen. Det gav resultater.

    Jeg fikk et godt inntrykk av de sist også, men nå var det noe ganske annet! De har noe av det samme naturlige nærværet som Audio Note AN-E har. Stemmer og akustiske lydbilder låter smått magisk. Og jammen leverer de ganske ok bass også, når de får litt hjelp av veggen. Jeg ble rett og slett ganske imponert av disse i dag, og burde selvsagt prøvd de bedre sist :rolleyes:
    Det som er ekstra morsomt er jo at det går an å kjøpe to subber av samme produsent, i samme finish. Disse brukes da som stativ og man får et lite tårn av høyttalere. Jeg har ikke hørt dette selv, men har hørt det omtalt som å låte helt fortreffelig. Hadde jeg hatt plass til et anlegg nummer to, hadde disse vært selvsagte, rett og slett.

    Men nå må AN-E’ene tilbake på plass, før kveldens hifi-besøk! :D
    P2 fortsetter å levere! :)

    🎶
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    P2 leverer alltid! Til og med før helgen, da jeg fant ut at to av effektrørene rett og slett var døde. Den spilte (minst) like fint. Men hadde tenkt på det noen ganger, at jeg syntes at den minstetid kontroll litt fort når jeg spilte på mitt høyeste. Siden jeg har byttet høyttalere og de avslører mer, tenkte jeg bare at det når var lettere å høre. Junior gjør narr av meg fordi jeg påstår å høre forskjell på kabler, men ikke hørte at to av fire effektrør var døde 🤪

    Sånn så de ut:
    019CE9A5-7E6A-4BAB-8983-ACC645A56553.jpeg

    BC1276BA-BB30-492C-8538-C6A4040F4EB3.jpeg

    A5062ED7-3635-41E6-B087-1E9D3230FE84.jpeg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm.... hadde ikke du satt NOS i denne forsterkeren? Har de for høy bias? Det der skal faktisk ikke skje.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    NOS, ja. Fikk nye av selger, selv om det var gått mer enn et halvt år. God service.

    Men bias - hvordan vet jeg det? Og det skulle vel egentlig ikke spilt lyd i det hele tatt…
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Er en del år siden jeg hadde effektrør i mitt system, men det der ser ut som rør som har mistet vakumet, getter forsvinner og det kommer melkehvite flekker på rørene. Kan skje fra tid til annen, men syntes det er litt suspekt at det er 2 stk som har gitt opp..

    Håper det ordner seg

    mvh Atle
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det er noe sånt jeg har kommet frem til også. Heldigvis har det allerede ordnet seg :) Selger sendte nye rør som ble levert over natten.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    NOS, ja. Fikk nye av selger, selv om det var gått mer enn et halvt år. God service.

    Men bias - hvordan vet jeg det? Og det skulle vel egentlig ikke spilt lyd i det hele tatt…
    Rørene er nok koplet i parallell, så jo, det skal spille, men med halv effekt.
    Enig i at det ser ut som om de har mistet vakuum, men det undrer meg i så fall at det røk 2 stk innenfor et relativt kort tidsrom.

    Bias, spør Olof om målepunkter og nominell verdi, jeg vet ikke hvor de er på den forsterkeren. Det skal så vidt jeg vet være fast bias på denne forsterkeren, men nå har vel du byttet ut en del småtteri inni der, så kan det hende at det er satt inn resistor med en litt annen verdi i biaskretsen? Det er også teoretisk mulig at du har satt inn rør med litt annerledes verdier enn det forsterkeren er konstruert for (?)

    PS: Om den er satt opp med noe for høy bias, kan det låte forrykende, men levetiden går rett i dass...
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du er bekymret for om rørene får for høye spenninger kan du du gjøre en slags sjekk. Demp/slukk belysningen såpass at du kan studere rørene. Hvis det er rødeglødende steder på den grå platekonstruksjonen, hotspots, er nok spenningen for høy. Platene bør ikke gløde særlig. Nb !!! dette erstatter naturligvis ikke målinger.
    A1DA9C54-3A90-4D98-834A-D9E508844E6E.jpeg

    mvh Atle
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Var det så at du spilte trommer?
    Jeg synes han er litt av en raring, men kanskje verdt å sjekke ut for å høre om anlegget låter som det skal på trommer?

    trommis.JPG

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Aha! Da skjønner jeg at det var noe kjent med den, da jeg her om dagen "oppdaget" den. 😅

    Denne karen nevnte den også.

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I går fikk jeg pakke i posten. Alltid spennende å få pakke, spesielt med denne velkjente tapen på:
    C93B587D-A806-476D-BEE3-C585DA401398.jpeg


    Det var de nye sølvkablene mine som var ferdig. Råmateriale (sølvtråd og bomullsisolering) levert av Mr. Whistler Audio v/ @whistler og produsert av @Olof Lilja. Et godt utgangspunkt.
    Råmaterialet er noe så sjeldent som siste rest av sølvtråd importert av @whistler. Den ser ikke så imponerende ut, ubehandlet:
    B0B5A34A-0169-4AEF-BAB3-9602C9CF643B.jpeg


    Men når man hører historien bak, fortalt av importøren sjøl, skjønner man at dette er noe spesielt:

    «Historien startet med at jeg fikk produsert sølvtråden (høy renhet) i Australia. Deretter ble den glødd her i Norge før den gikk til et spesialistfirma i USA som påførte et lag Palladium. Dette edelmetallet reagerer ikke med noe, og koster mer enn gull!! Palladium leder litt dårligere enn f.eks. sølv. Tanken med Palladium belegget er at man i tillegg til beskyttelse mot oksidasjon også reduserer skinn-effekten. Tilslutt ble tråden kryobehandlet i USA.
    Bare all portoen frem og tilbake kostet en formue i 2006! Tråden hadde blitt alt for dyr å produsere i dag»

    Ferdig synes jeg den ble ganske pen, om man kan si det om en kabel. Med bananer fra Cardas og spader fra Audio Note. Tyskproduserte bomullsisolasjon i topp kvalitet. Strømpe fra Clas Ohlsson :) I følge Olof skal dette tilsvare en kabel i meget høy prisklasse.
    2E2EF252-529A-4825-A3E5-8B4CAF47A251.jpeg

    7775DD53-E456-4986-BAFB-42FBF00A001B.jpeg

    A3F742F4-E495-4B89-9791-16A74F130932.jpeg

    84E28ADA-4200-453B-917B-30CD8C75228D.jpeg

    5A737C81-0C15-4945-9202-CF08B05059BC.jpeg


    Jeg har rukket å høre litt, men ikke nok for å konkludere. I tillegg er både ører og det meste av tilstøtende masse relativt tett på grunn av en heftig forkjølelse. Med det sagt, her er førsteinntrykket fra i går, som jeg sendt på melding til Olof:

    «Veldig lovende!
    De fremstår som en slags mellomting mellom SPa og Lexus. Mye av samme oppløsthet som i SPa, men mangler kanskje en liten touch, og det gjør ikke noe. De oppleves som strammere i bunnen og i mellombassen enn Lexus, savner kanskje litt der. Også noe skarp i mellomtonen til tider.
    Som du skrev, låter de bra allerede. Synes ikke de virker som at de trenger mye innspilling, lydbildet er ikke kjemperotete, som det ofte er da. Men hører at de har noe å gå på med innspilling.
    Jeg TROR dette er beste lyden til nå, av de kablene jeg har prøvd på AN-E. Kan ikke huske å ha hørt denne graden av detaljer og innsyn. Håper de kommer litt mer i bunn. Må teste mer, bytte tilbake til andre kabler, spille inn og høre mer når jeg ikke er så tett i ører og hode.»

    Dette tror jeg kan bli meget bra. Uansett veldig gøy å ha kabler av en slik kvalitet, og som man ikke får tak i lenger. Gleder meg til fortsettelsen med disse.

    Tusen takk til @whistler for at jeg fikk kjøpe restlageret, og til @Olof Lilja nok en gang, for tålmodige råd og resultatet med høy, høy kvalitet!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.245
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt at du ble fornøyd! Alltid positivt med den entusiasmen du utviser 😃

    Forøvrig…. Jeg skal ikke noe spesielt på fredag og er redd for å kjede meg. Kan du da legge ut siste post i en egen tråd og be om synspunkter 😄
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hehe. Jeg kjeder meg heldigvis ikke SÅ mye! 🤪

    Men seriøst; jeg forundres mildt sagt når man ikke hører forskjell på ulike kabler. Alle som ikke gjør det, er velkomne innom for å høre på 4 ulike sett før jeg tar en avgjørelse og selger 3 av dem :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.245
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe. Jeg kjeder meg heldigvis ikke SÅ mye! 🤪

    Men seriøst; jeg forundres mildt sagt når man ikke hører forskjell på ulike kabler. Alle som ikke gjør det, er velkomne innom for å høre på 4 ulike sett før jeg tar en avgjørelse og selger 3 av dem :)
    Jeg tviler ikke et øyeblikk på at det er hørbare forskjeller mellom en del kabler 👍 Synes likevel du skal ta en for laget 😆😄
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Uff, min høyvelbårne status som audiofil er truet... Kriteriene for kabler til høyttalere, for min del er redusert til ett, at de er lange nok. Husker, med litt vemod tilbake på lesing om metall, legering, ledeevne osv, gode tider. Jeg tror fortsatt at det kan være forskjell på kabler, men velger å ikke prioritere det.. Men historien rundt kablene var kul, skjønner deg godt Atle :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe. Jeg kjeder meg heldigvis ikke SÅ mye! 🤪

    Men seriøst; jeg forundres mildt sagt når man ikke hører forskjell på ulike kabler. Alle som ikke gjør det, er velkomne innom for å høre på 4 ulike sett før jeg tar en avgjørelse og selger 3 av dem :)
    Vær litt forsiktig med dette. Av erfaring kan du da miste en del av morosamheten i hobbyen.
    Ryktene forteller at Mike Lavigne nå har innredet stallen med innhegninger og puttet esler i dem 😅😅
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Spennende Atle! Whistler kabler har jeg gode erfaringer med da jeg har hatt to forskjellige modeller av signalkablene deres. Hvis »Whistler" høyttalerkablene viser seg å bli det foretrukne kabelsettet hos deg så kan du få låne mine Whistler Cimbura signalkabler for testing;)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Spennende Atle! Whistler kabler har jeg gode erfaringer med da jeg har hatt to forskjellige modeller av signalkablene deres. Hvis »Whistler" høyttalerkablene viser seg å bli det foretrukne kabelsettet hos deg så kan du få låne mine Whistler Cimbura signalkabler for testing;)
    Oi, spennende! Var ikke klar over det, og det var jo et morsomt sammentreff, i og med at du nettopp var her og sammenliknet kabler med meg. Prøver gjerne signalkablene etter hvert.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Vær litt forsiktig med dette. Av erfaring kan du da miste en del av morosamheten i hobbyen.
    Ryktene forteller at Mike Lavigne nå har innredet stallen med innhegninger og puttet esler i dem 😅😅
    Være forsiktig med å selge tre av fire sett høyttalerkabler, eller med å invitere folk? :LOL:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Uff, min høyvelbårne status som audiofil er truet... Kriteriene for kabler til høyttalere, for min del er redusert til ett, at de er lange nok. Husker, med litt vemod tilbake på lesing om metall, legering, ledeevne osv, gode tider. Jeg tror fortsatt at det kan være forskjell på kabler, men velger å ikke prioritere det.. Men historien rundt kablene var kul, skjønner deg godt Atle :)
    Det er nå vel minst like ok, det. Har ikke noe behov for å overbevise andre om hverken kabler eller andre ting, og aller minst å delta i meningsløse skriftlige krangler med anonyme nicks. Jeg forundres bare over at noen ikke hører forskjell på ulike kabler, og lurer på hva som er årsaken.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er nå vel minst like ok, det. Har ikke noe behov for å overbevise andre om hverken kabler eller andre ting, og aller minst å delta i meningsløse skriftlige krangler med anonyme nicks. Jeg forundres bare over at noen ikke hører forskjell på ulike kabler, og lurer på hva som er årsaken.
    Som @RoDa klokt påpeker, vi har alle ulike kjepphester.. Usikker på hva mine egentlig er, men hvis det å unne andre "reisen" og "undring" så er det ihvertfall viktig for meg.. Kos deg Atle :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke særlig tvil om at det kan være lydmessig forskjell på kabler. Men det er ikke alle som prioriterer lyden av kabler like høyt. Og har man f.eks mulighet til å drive med digital EQ, blir kabelrulling en veldig lite givende øvelse.

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Være forsiktig med å selge tre av fire sett høyttalerkabler, eller med å invitere folk? :LOL:
    For min egen del var det å lytte på dem uten å vite hva jeg lyttet til som «ødela».
    Meg om det, ikke så nøye med hest type kjepp 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Hehe. Jeg kjeder meg heldigvis ikke SÅ mye! 🤪

    Men seriøst; jeg forundres mildt sagt når man ikke hører forskjell på ulike kabler. Alle som ikke gjør det, er velkomne innom for å høre på 4 ulike sett før jeg tar en avgjørelse og selger 3 av dem :)
    Dette med at det låter forskjellig med kabler fra forskjellige produsenter som har sin filosofi har vi da vist i årevis, testet og lekt oss med i OAS :cool:
    Det er bare å bla i arkivet til vår ringe klubb min gode mann http://www.oslo-audio-society.com/ny/
    Ei heller klubbens medlemmer er samstemte, men en hvis konsensus forelå en gang i tiden.

    Hygg deg videre med kobber og sølv, være seg palladium og/eller cryo behandlet
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Lydmannens Julekalender

    Siden det er 2. desember arrangeres det, som en engangsforeteelse, i dag julekalender for trådens trofaste lesere 🎄🎅
    (Og fordi jeg er lei av å ha det stående)

    Vinneren er den som først kan komme og hente hos meg, på Ekeberg i Oslo. Send PM med tidspunkt.

    Bak dagens luke: 2 stk. Lydac Dempit akustikkplater, helt gratis

    2915B09D-7347-4C27-9FEB-51ADB9708BBE.jpeg
    C69E393B-48D8-4D11-B00B-DEB0EA7028A9.jpeg
    72B5E178-0B32-4F05-A696-CD280E3F2BAC.jpeg


    28D2E178-7863-47F9-9570-0A0DFCAACF00.jpeg

    AB2FE916-29A9-4B5F-A6FE-549BCCA16832.jpeg



    GOD JUL!
    😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det står høyt oppe på ønskelisten, og jeg hadde egentlig tenkt meg en tur i går. Men med den allmenntilstanden min akkurat nå, tror jeg ikke du har særlig lyst til det… Men jeg fikser en virusfri utlevering om du vil hente.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det har kommet en del dialektmusikk inn døra i det siste. Alle med skarre-r, passende nok. Det er tross alt den peneste og eneste riktige r’en.

    7409FF1F-F570-46D8-B6B7-64653A2143F5.jpeg


    Litt jazz er også på sin plass. Denne låter deilig:
    7D83A578-E439-4ADF-BD73-5101F5C70AB9.jpeg

    B626F222-F39D-40AE-A447-29BCAFDEFEE1.jpeg


    Av disse så er det denne som er favoritten.
    2540C8EF-EE5E-471C-95B9-B68D6FF9C030.jpeg


    Fine låter, deilig arrangert med knallbra musikere, god lyd og ikke minst enestående tekster, bestående av en lettbent melankoli som betrakter livet på en så utrolig lun og fin måte. Er sjeldnere og sjeldnere at jeg finner album som jeg har lyst til å spille om og om igjen. Dette er et av dem.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dagens hifi-handel er en av de hyggeligste, og i hvert fall festligste, jeg har opplevd så langt. I går ble jeg kontaktet av @666. Det høres umiddelbart ikke så hyggelig ut. Men bak det skumle nicket befant Lasse seg.

    6423F9FA-CE51-4EB4-A1B2-8280EBEADEC5.jpeg


    Han var interessert i Omega Super Alnico 6 høyttalerne som jeg har hatt til salgs en stund.
    AE670234-418A-4010-B749-80C90D90DFC3.jpeg


    Eneste utfordringen; han bodde på Gran i Hadeland, uten bil. Det vil si, for han var det ingen utfordring. For meg ville det vært det. Men i Lasses tilfelle innebar det «bare» å ta med seg sekketralla og gå 6 kilometer til togstasjonen, ta toget til Oslo S, for så til slutt å gå opp til meg på Ekeberg… Easy peasy.


    Her er han, klar for avreise fra Gran, kl. 0830 lørdags morgen.
    C1E61BD6-9254-455B-985B-D10DC2A6E732.jpeg


    Ankomst Ekeberg var kl. 12.30. Altså solide 4 timers reise. Én vei.
    Lasse ville helst ikke være til bry, så jeg fikk ikke lov til å møte ham på stasjonen med høyttalerne i bilen. Men etter litt insistering tok han i hvert fall i mot tilbudet om en kaffe og en liten lytt før retur til Gran. Interessant nok har Lasse hatt både AN-E og Audio Note forsterkeri før, så vi hadde mye å snakke om. Han hadde imidlertid ikke fått med seg hvor høyt det er under taket hos oss.
    27ACDF2B-465F-4419-BB0C-AE479FC5226D.jpeg


    Etter en relativt kjapp kaffe og lytt - reisens varighet tatt i betraktning - var det klart for pakking. Upassende nok er Omegaene uten emballasje. Men Lasse var forberedt og hadde med seg både esker, bobleplast og tape.
    6A85A959-F153-4C93-BA9D-F6BB5D1DFF7E.jpeg


    Så var det klart for avgang fra Ekeberg igjen, med en 4 timers tur, med store deler til fots i snø og sludd, foran seg. Rosinen i pølsa er avslutningen, med 6 kilometer med 10% stigning fra togstasjonen på Gran. Mildt sagt imponerende!
    765B8F3F-1126-4508-925B-5D1E3B1AE182.jpeg



    Takk for besøket, og en superhyggelig handel, Lasse! Det er virkelig en av de store berikelsene i denne hobbyen, det å bli kjent med andre mennesker. Håper du blir fornøyd med Omegaene :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn