En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Heisan @Donnay :) Jeg har jo hørt om deg, men ikke fra deg før :D Veldig kult oppsett du har! Det har jeg veldig lyst til å høre en gang. Tviler svært lite på at det låter enda bedre etter at Olof har vært innom, ja :D

    Jeg har en intensjonsavtale om å komme innom @cardas også snart, så kanskje vi kan ta det i samme turen. I følge han, så er det nok de høyttalerne du hadde i stua som jeg har nå. Skal du selge de du viser bilde av her noen gang, så er det bare å si fra til meg! ;)

    Hyggelig at du stakk innom tråden!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hmm…mistenkelig tomt og trist på benken om dagene.
    61C0202D-CE77-414B-9505-C4B0707B878A.jpeg



    Årsaken er at M3 Phono er på spa i Sandefjord og får seg en ny make-over. Denne gang en skikkelig solid, en. Pleieren har vært så vennlig å sende over noen bilder av behandlingen, så er er noen før og etter-bilder.

    Strømforsyninger. Før.
    C3FE57DA-535B-4A88-8AC4-8ADC0E20A13F.jpeg


    Etter
    7A047996-75D8-4AE1-A11A-9B9167B3E706.jpeg

    C24A0951-EE66-4EB6-BB8F-D8B570EC4909.jpeg



    Phono-kort. Før.
    FEDF3C91-4C1E-43E0-A1AF-8B4EF67004F3.jpeg



    Etter
    D004DD24-4DA3-4C8F-8F61-31B7A3699385.jpeg

    4C128004-77E7-4B9F-B9FF-850D06E26353.jpeg


    Hele boksen. Før.
    C6BC7748-0EAE-4775-9E9B-139DD0FAFE20.jpeg



    Etter.
    7CA6B93E-99A1-40CA-88C9-C7599ED98371.jpeg



    Oppsummert: nye kondiser i begge strømforsyningene; Kasei + Black Gate wkz. Nytt phono-kort. Nye trafoer.

    Gjett om det er en på Ekeberg som gleder seg til å få denne tilbake!
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er tilbakeholden med poster som ikke er hifi-relatert i denne tråden. Men mennesket lever ikke bare av lyd alene. Andre sanseopplevelser kan være (vel så) viktige. Og dette gjorde så mye for den totale sanseopplevelser i hifi-kroken, at jeg velger å la det gå gjennom filteret mitt. Jeg noterer meg at det kan gi glede å bruke penger på andre ting enn hifi.

    Edit: bildene skal selvfølgelig henges bedre opp, men plasseringen er sånn nogenlunde riktig.


    9EFC0C89-85EC-423A-96E3-FFAC622D3A36.jpeg

    D141EA22-75D8-41B5-925E-9D632CCD33DA.jpeg

    E6ECEEA1-2F79-4C3C-8E01-A8959345B9AF.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ny tur til Sandefjord

    Så var det dags for ny tur til @Olof Lilja . Denne gangen fikk jeg med meg selveste @veleik som reisefølge, og vi la reiseruten over fjorden via Horten-Moss sambandet. Det var vi glade for at vi gjorde.


    Tilværelsen på den elektriske ferja var helt grei denne dagen. Vi spiste is og svele.
    C60D3AB9-E951-4EFC-B1C1-4D30F96F79F4.jpeg

    2C78397B-1236-47AD-831E-719BE2B702EB.jpeg



    De to gretne gamle gubbene klarte til og med å presse frem noe som liknet et smil, der de forsøkte seg på sin aller første selfie, noensinne.
    82C0262F-B80F-4204-872E-9783DB0BE859.jpeg



    Vel fremme hos Olof startet vi dagen foran husalteret. Det ser nesten identisk ut som det har gjort de siste 10 årene, jamfør bilder jeg har sporet opp her på sentralen, men innmaten er drastisk endret. Siden sist har han skiftet ut til ganske hinsides dyre komponenter i både pre og dac, og skiftet effektforsterker. Og det låt helt klart best av de tre gangene jeg har hørt det. Enda åpnere, livligere og gjennomsiktig. Men det mest imponerende var bassen! For et trøkk og for en autoritet i den bassen, i de «billige» Klipsch-høyttalerne. Imponerende!
    828DD6CE-6CCB-40A2-8F63-B77EE0FEA8F1.jpeg

    EAC24B40-5B6E-4E8B-B437-C828AAD43D03.jpeg



    Så var det tid for litt mekking. Jeg elsker å lytte hos Olof. Men enda mer liker jeg å sitte og se på når han lodder i boksene mine, og snakke om lyd.
    Her er dagens hovedoppgave - bytte av nettrafo i dac. Gammel til høyre, ny til venstre - om noen skulle være i tvil.
    60EAB5B7-F51D-4788-9B7D-2F6B75228A12.jpeg



    Siden tålmodighetsdelen av hjernen min dessverre ikke er særlig større enn et knappenålshode, måtte jeg ut og røre litt på meg før Olof var ferdig å lodde, sage og herje med dacen. Målet var å få tatt noen innmatbilder av preampen i dagslys. Litt vanskelig var det, da Veleik er sykelig besatt av fine komponenter og kjører sølvmotstander på lysdiodene i sine bokser. Fikk han heldigvis bort før sikkelet traff oppi innmaten.
    33F44C1E-700D-4EE3-B0BC-35E30E7948F8.jpeg

    01DA8490-07B8-49F6-96F4-53E48EE90F40.jpeg



    Olof hadde hatt min M3 Phono i noen dager, og her er det som ble gjort:
    - Nytt phono-trinn. Så godt som alt nytt av kondensatorer og motstander. punktloddet. Omtrent M6-standard, men noe bedre komponenter.
    - Nye utgangstrafoer; iHiB. Samme som i M5
    - Bytte av kondensatorer i begge strømforsyninger; nye Kasei og brukte Black Gatee WKz. Standard som i de gamle M5-strømforsyningene, fra tiden da man hadde tilgang på Black Gates.

    - Før har linjekortet blitt oppgradert på samme måte som phono-kortet ble denne gang. Omtrent samme standard.


    Sånn ser det ut:
    F2F90DBA-2929-430C-BE18-AC0220EA4486.jpeg



    Venstre: nye trafoer
    Høyre: nytt phono-kort
    I midten: nytt linjekort (fra forrige runde)
    FE21F8E8-4EF9-4916-9CDD-B069A89A6269.jpeg


    Strømforsyninger:
    D29FA349-E05B-46F6-AA5E-E0BEBED4D9DA.jpeg



    Og dacen er ikke akkurat så verst på innsiden, den heller. Slik ble den seende ut denne gangen:
    EF96080E-38DC-44D8-B9F4-1D68EAEB7D1D.jpeg

    787EA7E0-5D32-406B-A6E8-D8CD013FCC9B.jpeg



    Så var det delen jeg liker minst med disse oppgraderingene - innspillingen etterpå. Det er ingen tvil om at disse komponentene trenger ganske solid innspilling. Det har nå spilt i godt over 100 timer i strekk, og det begynner å komme seg. Det er litt for tidlig å konkludere alt for mye, men førsteinntrykkene er at lydbildet åpner seg enda mer, det blir enda bedre oppløsthet, innsikt og dybde. Phonotrinnet har en god del mer diskant/topp. Men aller tydeligst er at det er markant mer basstrykk. På Morp the Cat plata, er bassen på grensen til brutal! Ganske fascinerende :D Jeg gleder meg til fortsettelsen, og er glad for at jeg fikk tips av Olof om denne:
    147397C2-A7DD-45FF-8DA8-69A8F17C0502.jpeg



    Med denne brenner jeg inn nye komponenter i dac, phono-trinn og resten av preamp på en gang. Og best av alt; jeg slipper å bruke verdifulle timer av en dyr pickup på dette. Anbefales.


    Takk for en fin dag, @Olof Lilja og @veleik ! Gleder meg allerede til neste tur :D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ^ Fremdeles tilgode :D Det vil si - ikke helt. Hørte Cheviot for en god stund tilbake, og likte det godt. Må nok teste mer Tannoy etter hvert. Foreløpig har all testing ført til mer tiltro til Doxa-høyttalerne. Men forskningen fortsetter. I løpet av nærmeste uke, sånn cirka, skal jeg få hørt disse: Vis vedlegget 741113
    Dette gleder jeg meg til å høre om!
    Spennende høyttalere


    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Her skjer det ikke så ekstremt mye spennende om dagene. I hvert fall ikke som det oppleves verdt å dele. Men noe skjer det, da. En av disse tingene er kabelutforsking. Jeg skrev dette i nyopprettet vennetråd, og kopierer det også inn her.

    Jeg ble tipset om produsenten med det fengende navnet, av en respektert hifi-mann i England, som har testet sin andel av kabler og utstyr. Jeg kontaktet ham angående et sett med Cut Loose Audio signalkabler, som noe forenklet tilsvarer Audio Note sine Pallas. Han anbefalte at jeg heller testet ut Gothic Audio. Jeg hadde aldri hørt om produsenten, og måtte lese meg opp. Det viser seg at dette er én mann, lokalisert i Manchester, som handler inn sølv på egen hånd, produserer kabler og selger direkte til kunde. Målet hans er å produsere sølvkabler til «affordable prices» - hva nå det er. Uansett, jeg kjøpte et sett, og de konkurrerer lett med Audio Note sine V og Vx signalkabler. Og sammenliknet med de er de direkte «affordable»

    8D56607F-1E75-4B77-9D7D-BCE183A68582.jpeg


    B40CE59A-DBCB-4F89-9826-A141A0F3606C.jpeg



    Jeg kjøpte disse: https://www.gothicaudio.com/collect...a-interconnects-occ-5n-pure-silver-conductors
    De er 12 core med sølvplatterte AECO plugger. Kablene kommer i en gjennomsiktig plastikkpose. Null bling. Men lyden overbeviser. Jeg har sammenliknet med mine Audio Note AN-V og AN-Vx, og sammenliknet med disse opplever jeg at Gothic Audio gir en større ro, temmer mellomtonen noe og rett og slett slipper gjennom mer godlyd. Når man legger til at de koster 1/4-del av Audio Note sine…

    I tillegg kan jeg nevne at Chris, som driver sjappa, er en superhyggelig og serviceinnstilt fyr, som man kan spørre om alt mulig. Og man kan bestille omtrent det man ønsker. Man kan for eksempel få andre plugger. Og det er 30 dagers åpent kjøp. Dette skal jeg benytte meg av, da kablene jeg egentlig ble anbefalt opprinnelig bare fantes med XLR-plugger i nettbutikken. Etter litt mailing med han, har jeg nå bestilt denne, som ankommer i neste uke: https://www.gothicaudio.com/collect...-5n-single-crystal-rca-interconnects-1-x-pair
    Denne signalkabelen regnes som hans beste, er skjermet (så jeg kan bruke den mellom step up og pre), og jeg har bestilt den med rene sølvplugger. Gleder meg! Rapport kommer, og jeg anbefaler flere å teste ut disse!

    Etter hvert skal jeg sannsynligvis også slå til på et sett med høyttalerkabler i sølv. Veldig greit når man kan sende tilbake om det ikke funker som ønsket.

    Nettside:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ok, litt skjer det, da. Jeg kom over en IO II på eBay. Selgeren oppgav at pickupen var gjenoppbygget av Audio Note nylig, og ikke brukt etterpå. Etter litt e-poster frem og tilbake, uten at selger kunne fremprodusere noen bedre bilder som jeg ba om, tok jeg kontakt med Audio Note. Det viste seg at pickupen fremdeles var hos dem og at servicen var ubetalt. Sannsynligvis hadde selger problemer med å betale. Dermed ante jeg mulighet for et godt kjøp, og sånn ble det. Pickupen ble sendt direkte fra Audio Note på onsdag og var fremme hos meg på torsdag.

    3D46319C-3056-40CC-83C5-424084A20857.jpeg


    Bortsett fra serienummer og gammel logo, ser den helt ny ut. Jeg vet at de skifter alt innvendig ved en gjennoppbygging, men det kan virke som at de også skifter noe av utsiden. Eller så frisker de den opp på noe vis.

    C8F3642D-5CEB-4EAE-8124-5AFBF4FF1ABC.jpeg


    Har skrevet det før, men en fordel med å ha både Audio Note pickup og -arm er at det er veldig enkelt å justere. Halvparten av de forreste hullene skal være synlig. Så betyr ikke det at det ikke kan og bør justeres mer nøye, men veldig greit å kunne komme fort i gang, og gjøre mer justering etter hvert.

    0FABB3BB-7808-4753-86E2-68EE57FBD778.jpeg

    A235513E-C47E-4553-936E-762092BEF8FD.jpeg

    88F6433E-DB4D-45AB-888D-C268A9BE4AAC.jpeg


    Jeg synes helt klart at IO I er en penere pickup, med sin røde farge. Men den er da ikke så verst denne, heller. Og så er det innsiden som teller. Og den virker å være ganske annerledes, da II er overraskende mye tyngre enn I.

    Måtte benytte sjansen til å sammenlikne litt, når jeg fikk en helt ubrukt pickup i hendene. Gøy å se sammen med IO I, som tross alt har gått noen timer. Definitivt annerledes enn den to’ern jeg hadde innom tidligere.

    D759FD20-B674-4046-96FB-8429FBEA40C4.jpeg

    F4817C22-21A4-44E3-84DE-8975DA1862CE.jpeg

    2DE9040B-CCD3-45EA-A6AE-2DD20F89CE65.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer! Hvordan vil du kvantifisere oppgradering kontra kost og nytte når det byttes duppedingser innad i dac med mer? :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer! Hvordan vil du kvantifisere oppgradering kontra kost og nytte når det byttes duppedingser innad i dac med mer? :)
    Ha! Lurespørsmål! Det kvantifiseres selvsagt helt objektivt i subjektive sanseopplevelser 🤣
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for hyggelige gratulasjoner, folkens. Etter et kjapt førsteinntrykk med tre AC/DC-låter(!), er dette en tydelig oppgradering. Mye mer solid bass, både bassgitar og basstromme er mer definert. El-gitarene er rundere og stikker ikke i samme grad og trommene er mer definerte, med lengre decay på skarptromme og cymbaler. En ganske tydelig forbedring, til og med på denne typen musikk og innspilling.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hadde ikke du en PU inne hos AN for sjekk/reparasjon? Var det den røde?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Det var den forrige sorte/IO II. Selger refunderte meg, da det var uklart hvor lang tid det ville ta å få den reparert.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har blitt helt «analog» med den nye pickupen. Det låter så sinnsykt fint! :love: Blake Mills (og det meste annet) er helt magisk!

    Så ja, jeg vil si at jeg har mine ord i behold, @HCS - dette var definitivt en oppgradering - fra noe som allerede låt veldig fint.

    Litt bråforelsket i IO II, kjenner jeg 💘
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har blitt helt «analog» med den nye pickupen. Det låter så sinnsykt fint! :love: Blake Mills (og det meste annet) er helt magisk!

    Så ja, jeg vil si at jeg har mine ord i behold, @HCS - dette var definitivt en oppgradering - fra noe som allerede låt veldig fint.

    Litt bråforelsket i IO II, kjenner jeg 💘
    Og det tviler jeg ikke det minste på. Kanskje det er den største og minste duppedingsen i anlegget som gir mest forskjell,hr henholdsvis pu og høyttalere.. Det er alt det I mellom de to som får meg til å smile lunt innimellom... Hvor pris og bling går hånd i hånd må fornuften vike.. Men hvem har sagt at fornuften skal styre? 😄
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Nettopp. Om fornuften fikk styre, hadde det vel vært svært få forumdeltakere her, for å si det sånn. Jeg er enig med deg i at det kan være vanskeligere å peke på hva som gir hva når man bytter ut interne komponenter, men at helheten er betraktelig bedre enn før jeg begynte med det, er jeg ikke det minste i tvil om. Og «bling» kjenner jeg meg vel ikke så mye igjen i. Men det kommer tydeligvis an på øyet som ser.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nettopp. Om fornuften fikk styre, hadde det vel vært svært få forumdeltakere her, for å si det sånn. Jeg er enig med deg i at det kan være vanskeligere å peke på hva som gir hva når man bytter ut interne komponenter, men at helheten er betraktelig bedre enn før jeg begynte med det, er jeg ikke det minste i tvil om. Og «bling» kjenner jeg meg vel ikke så mye igjen i. Men det kommer tydeligvis an på øyet som ser.
    Jeg kjenner heller ikke til "bling" I din tråd slik jeg tenker uttrykket. Når det gjelder fornuften er den noe som tilstrebes stadig mer her inne, naturlig nok tenker jeg, etter flere år med rett og slett feilinformasjon. For noen uker siden var jeg innom en viss butikk i Oslo. Der overhørte jeg en samtale om at kabler til halve prisen av resten av anlegget ville gi lykke beyond words. Blir rett og slett litt trist... Jeg har rett og slett blitt litt skeptisk til illusjon om at god lyd er det samme som "oppgradering", uten klart definert mål. Morsomt ja,det vet jeg mye om.

    Uansett, vi har alle ulik tilnærming økonomi og tid til hobbyen. Så ingen fasit :)... Frafallen subjektivist? Kanskje, og det er helt ok
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    For meg kan du (og alle andre) være akkurat det man vil, og ha akkurat de preferansene man vil, så lenge man ikke på død og liv skal anse det som den eneste sannheten for alle andre. Og jeg synes egentlig disse merkelappene bare er fordummende. Kan vi ikke bare være enige om å kose oss med denne hobbyen på hver vår måte, alle sammen? 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For meg kan du (og alle andre) være akkurat det man vil, og ha akkurat de preferansene man vil, så lenge man ikke på død og liv skal anse det som den eneste sannheten for alle andre. Og jeg synes egentlig disse merkelappene bare er fordummende. Kan vi ikke bare være enige om å kose oss med denne hobbyen på hver vår måte, alle sammen? 😊
    Helt klart, du har gode poeng. Rom alt. Og uansett, jeg er spent på hvordan det er hos deg. PQ sine kreasjoner er noe for seg selv, og det gjør det berikende. Om en tør innrømme at det er mer enn bare målinger som teller. Og vips, så er det subjektive like fascinerende. Som alltid..
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hehe. Og der var du tilbake! 😁

    Håper du får tatt turen innom snart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For meg kan du (og alle andre) være akkurat det man vil, og ha akkurat de preferansene man vil, så lenge man ikke på død og liv skal anse det som den eneste sannheten for alle andre. Og jeg synes egentlig disse merkelappene bare er fordummende. Kan vi ikke bare være enige om å kose oss med denne hobbyen på hver vår måte, alle sammen? 😊
    Sånn må det være! (y)

    Min erfaring med eskalerende aldring. Bedre å krangle litt med de som snakker samme språk som deg, enn de du føler kommer fra en annen planet! ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ny tur til Sandefjord





    Siden tålmodighetsdelen av hjernen min dessverre ikke er særlig større enn et knappenålshode, måtte jeg ut og røre litt på meg før Olof var ferdig å lodde, sage og herje med dacen. Målet var å få tatt noen innmatbilder av preampen i dagslys. Litt vanskelig var det, da Veleik er sykelig besatt av fine komponenter og kjører sølvmotstander på lysdiodene i sine bokser. Fikk han heldigvis bort før sikkelet traff oppi innmaten.

    Vis vedlegget 743820

    Vis vedlegget 743821
    Hærlige bilder, spesielt det første :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med ny PU, du er god på bruktmarkedet.
    Dealet litt med vår venn med Gold’en også :) Endte på en ganske ok pris. Men følte meg mer trygg på denne, da den kom rett fra fabrikk. Var opptatt av å unngå en blemme til. Men basert på opplevelsen min ved å gå fra IO I til II er det liten tvil om at en Gold havner i stua før eller senere!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ingen grunn til å stresse seg opp over MusicBear sitt innlegg. Jeg leste det med nøytralt syn og synes det var interessant. Jeg har aldri hørt disse Doxaene, men synes at løsningen med en lavt delt diskant med 1. ordens filter kan være en god måte å få nettopp en fin overgang mellom elementene. Det er noe med enkelheten i designet og den akustiske løsningen (med fri topp) som ser meget spennende ut. Jeg kan klart se for meg at Nottingham/AN/Doxa kombinasjonen kan gjengi musikken på en organisk og levende måte.

    kanskje Atle kan forklare litt om sine lydidealer?
    Jeg synes også, at dét var et meget fint indlæg fra MusicBear. Jeg undrer mig over at det kan være et problem.
    Jeg er først lige set denne tråd, og jeg læste MusicBears indlæg med interesse. Stemmer syntes jeg også er så vigtig og jeg tester mest med kormusik.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Selv om foredraget med Dietrich Brakemeier ble en anelse for tørt og teoretisk for meg, ble jeg litt inspirert til å gi platespilleren litt TLC i kveld.

    ECFFF5F2-CD64-4E27-B063-87F55974B61C.jpeg

    Mr. Brakemeier forteller hvor lang den siste utgaven av tonearmen hans er. Det er selvfølgelig den eneste riktig konstuerte tonearmen på denne siden av 2000-tallet.

    Dietrich sine grunnregler var som følger:
    1. Vatre platespilleren
    2. Vatre platespilleren
    3. Vatre platespilleren

    Så jeg vatret platespilleren.
    5F734CDC-2E66-47F1-9322-DEFB4D67F2D0.jpeg

    129B729A-303E-4EEF-AF00-B1A0CBA4CA14.jpeg

    4B96629C-1E09-4B77-95F0-9704AAE3E546.jpeg

    E2BB8C9B-046E-429E-863F-B876339CDDC8.jpeg



    Jeg er veldig glad i SolidSteel-hylla jeg kjøpte. Spesielt det at man kan vatre den etter at den er hengt opp. Jeg liker også godt AVID-vateret som kan brukes på spindelen. Spilleren er nå i vater.


    Til slutt fant jeg ut at jeg brukte feil lodd i forhold til hva Audio Note anbefaler i sin bruksanvisning. Det følger nemlig med to ulike, det letteste anbefales til IO I (som jeg hadde) og det tyngste til IO II (som jeg har nå). Jeg husket at jeg leste om at loddet måtte helt bak på armen for at det skulle være riktig, og tenkte ikke på at loddet jeg hadde på nok var litt for langt bak. Så, da fikk jeg også skiftet ut dette, og målte meg inn på samme stifttrykk.

    06554587-595A-4EBB-BB7F-A6B7E56A4231.jpeg

    132963A6-1BD6-4BFF-B4F9-6545E11745F8.jpeg

    Det tyngste loddet er også rimelig langt bak.


    Jeg er usikker på om jeg hører forskjell med tyngre lodd. Jeg innbiller meg at det gjorde noe med dynamikken. Det virker som at høye anslag «smeller litt mer», at det er større forskjell mellom lavt og høyt og at jeg hører bedre mikrodynamikken og klangen i innspillingen. Men vanskelig å si bastant. Jeg har dog sett at det finnes oppgraderinger til mange armer i form av «bedre»/tyngre lodd. Siden dette er fysikk og mekanikk, hva sier dere som kan platespillere og -innstillinger? Hva sier teorien at et tyngre lodd skal gjøre? Det vil jo komme noe lengre frem på armen, og påvirke det mekaniske på et eller annet vis?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn