En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I morgen er det klart for Hage & Hifi. Det første av det jeg forventer å bli en serie av arrangementer. @GentleGiant er bekreftet deltaker, og det kommer forhåpentligvis også et par andre prominente HFS-medlemmer. Innholdet i arrangementet er fastlagt - som beskrevet i arrangementstittel, men rekkefølgen kan endres ved behov og etter ønske. Det eneste som er sikkert er at det kommer til å bli fryktelig hyggelig! :love:

    Gjestene får kald drikke av ymse slag, mens verten har ordnet med egen vertsgave.


    1D4470B3-4227-4AD8-BD2A-279D2D2C15F8.jpeg

    1F12274C-8035-47A2-AC3B-BBF4F2D58290.jpeg


    Edit: nå også oppdatert med bilde fra hagedelen av arrangementet.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For å sitere tekst fra AC/DC’s Big Balls: If you name is on the guest list, no one can take you higher ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.936
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    I morgen er det klart for Hage & Hifi. Det første av det jeg forventer å bli en serie av arrangementer. @GentleGiant er bekreftet deltaker, og det kommer forhåpentligvis også et par andre prominente HFS-medlemmer. Innholdet i arrangementet er fastlagt - som beskrevet i arrangementstittel, men rekkefølgen kan endres ved behov og etter ønske. Det eneste som er sikkert er at det kommer til å bli fryktelig hyggelig! :love:

    Gjestene får kald drikke av ymse slag, mens verten har ordnet med egen vertsgave.


    Vis vedlegget 727048
    Vis vedlegget 727056

    Edit: nå også oppdatert med bilde fra hagedelen av arrangementet.
    Flott plass du har der Atle :) kos dere så ser vi frem til bilder

    mvh
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    @Atlerovik Takk for hyggelig besøk! Førsteklasses servering og hyggelig prat.
    @GentleGiant Hyggelig å endelig treffe deg!

    Synd det ble så kort for meg denne gang, men gleder meg allerede til neste Hage & Hifi :)
    Det ble kort, men det ble godt! 🤣
    Takk i like måte @jorwed_ ! Hyggelig å få treffe deg også! Det er det som er veldig moro med denne hobbyen her, i tillegg til de gode lydopplevelsene - er det og treffe på likesinnede som er like gira på denne hobbyen som man selv er.

    Skikkelig gøy når praten går rett i purra på rør, Mark Levinson, Forsell, Vpi, Rega og ikke minst bassforsterkere (til utøvende bassister)for å nevne noe av det som ble diskutert rundt pizzabordet.

    I tillegg ble det servert rikelig med brusende drikke av både hvit og brun sort, så stemningen var upåklagelig!

    Ellers utropes det en stor takk til @Atlerovik for ett glimrende lite hifi treff med ny dac og ethernet dingser som bringte lyden enda ett hakk høyere opp i euforiklassen! Veldig moro!

    En mer utfyllende rapport kommer nok fra @Atlerovik i morgen.

    Tusen takk for i aften! 👍😀
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Du er en bra fyr du Atle! Gøy å følge tråden til folk som deg.Håper dere hadde et bra party i dag.
    Mvh Thomas
    Du, det var usedvanlig hyggelig sagt! Spesielt når vi ikke har møttes. Eller kanskje det er akkurat derfor 🤣 Eller kanskje jeg bare ikke har skjønt hvem som er bak nicket.

    Uansett, tusen takk! Det varmer å høre slikt.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    @Atlerovik Takk for hyggelig besøk! Førsteklasses servering og hyggelig prat.
    @GentleGiant Hyggelig å endelig treffe deg!

    Synd det ble så kort for meg denne gang, men gleder meg allerede til neste Hage & Hifi :)
    Det gjør jeg også! Det var en helt nydelig kveld. Og tusen takk for vertsgaven. Husk nå på at du må skrive utfyllende om lytteinntrykkene 😆
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det ble kort, men det ble godt! 🤣
    Takk i like måte @jorwed_ ! Hyggelig å få treffe deg også! Det er det som er veldig moro med denne hobbyen her, i tillegg til de gode lydopplevelsene - er det og treffe på likesinnede som er like gira på denne hobbyen som man selv er.

    Skikkelig gøy når praten går rett i purra på rør, Mark Levinson, Forsell, Vpi, Rega og ikke minst bassforsterkere (til utøvende bassister)for å nevne noe av det som ble diskutert rundt pizzabordet.

    I tillegg ble det servert rikelig med brusende drikke av både hvit og brun sort, så stemningen var upåklagelig!

    Ellers utropes det en stor takk til @Atlerovik for ett glimrende lite hifi treff med ny dac og ethernet dingser som bringte lyden enda ett hakk høyere opp i euforiklassen! Veldig moro!

    En mer utfyllende rapport kommer nok fra @Atlerovik i morgen.

    Tusen takk for i aften! 👍😀
    Rapport kommer når verten får summet seg litt. Tåler ikke så mye i min alder...

    Ellers er det fint med noen inntrykk fra deg også.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gårsdagens første Hage & Hifi event var en utrolig fin opplevelse, på så mange plan. Først og fremst, det personlige. Tre fantastisk fine representanter av den noe ukjente mennesketypen, hifi-entusiaster samlet på samme terrasse. Helt nydelig. Dernest er det jo nesten ubeskrivelig deilig å kunne samle folk igjen, etter et annus horribilis, med nesten utelukkende digital kommunikasjon. Den har vært god å ha, av mangel på noe annet, men skriftlig kommunikasjon på nettet er ikke lett. Til slutt, så var det å ha helt familiefri og rett og slett ha en guttekveld, en ganske unik opplevelse for meg. Jeg har ikke vært flink nok til det tidligere, men det har jeg tenkt å gjøre noe med! Subjektive oppfatninger, dette her, selvfølgelig. En måling hadde kanskje gitt en helt annen analyse, som så ofte i vår hobby.

    @GentleGiant dukket opp først, og vi hadde en time på oss til nerding før de andre skulle komme. Min egen vertsgave stod på testmenyen:

    11DDDAF0-9454-4735-8342-0CB42275A088.jpeg


    Jeg klarte ikke helt å slå fra meg denne, da den dukket opp på brukten. Den er i teorien nesten en sideveis oppgradering fra den jeg har fra før, men etter en del runder med selger og konstruktør, konkluderte jeg med at det var nok argumenter for å slå til. Argumentene var: større boks og bedre plass for fremtidige oppgraderinger, annen type rør som typisk er noe mer oppløste i karakteristikken og sist, men absolutt ikke minst - rørbasert PSU. Den samme som står i AN sine dacer helt opp til 4.1 Signature. Jeg klarte ikke vente, og tyvlyttet en del på denne tidligere på dagen. Så jeg var spent på om Roy ville høre det samme som meg. Kort sagt; det gjorde han.


    Legg merke til smilet han ikke helt klarer å holde igjen og fingeren som er i full gang med å dunke takten.
    67054B53-58C5-4AC9-92D4-04F351B832A7.jpeg

    Vi hørte først på oppsettet med den «gamle» dacen. Det var første gang Roy hørte det etter oppgradering av innmat i P2 og M3. Han mente å kunne detektere en stor forbedring, som han sikkert beskriver selv, etter hvert.
    Deretter var det tid for ny dac. Den overrasket. Positivt. Mer definert, mer håndfast, lettere å «plukke ut» ulike deler av lydbildet, mer i bunnen. Kort sagt, så var vi enige om at det bare var mer av alt, som jo er en fryktelig dårlig, men likevel riktig beskrivelse. Den er mer detaljert og oppløst, men på en fryktelig god måte! Jeg er veldig fornøyd med at jeg kjøpte den og tenker at det er en riktig så god investering.


    Deretter gikk vi over til mer touchy saker. Jeg hadde ting på lur som Roy ikke var klar over. Derfor tenkte jeg at vi kunne gjøre en kvasiblindtest, Atle-style. Jeg ba Roy om å lukke øynene, og koblet en slik til streameren:
    ED865405-8F4C-4AF6-987C-8BF6F62F841A.jpeg

    Et Sellarz LAN støyfilter. Av en eller annen merkelig grunn som jeg ikke er i stand til å forstå, har jeg sett at mange mener at dette bare er humbug og hekseri, og at det er et produkt som ikke kan gjøre forskjell. Uten. Å. Ha. Hørt. På. Det. Selv. Jeg har til og med hørt at selger har mottatt trusler om anmeldelse og beskyldninger om svindleri. Uforståelig og veldig trist. Jeg fikk lov av selger å returnere om jeg ikke hørte forskjell eller var fornøyd og kjøpte to stykker. De blir ikke returnert. De gjør mye av det som jeg erfarer alltid skjer når man forbedrer et digitalt signal - det blir mørkere bakgrunn og bedre definerte elementer i lydbildet, for å si det kort. En oppgradering som absolutt er verdt de få pengene som dette koster, hifi-relatert.
    Jeg koblet til dette uten at Roy visste hva det var, eller om jeg i det hele tatt hadde gjort endringer og han opplevde stor forbedring. En veldig gøy start på kvelden!


    Så fikk vi besøk.
    7AB94F1A-89B1-47BB-AC98-F58C3C277060.jpeg

    Selveste @photte og @jorwed_ dukket opp. Førstnevnte har levd en nokså anonym tilværelse her, mens sistnevnte må kunne sies å være noe mer profilert. Uansett, en strålende gjeng! Vi nøt livet på terrassen og både drakk og spiste godt. Bildet ble tatt før gourmetmaten kom på bordet. Legg merke til forskriftsmessig smittevernavstand mellom deltakerne. Vi ble sittende her både vel og lenge. Det er noe veldig befriende å snakke med folk som forstår hva du snakker om. Når det hele i tillegg er upretensiøst og uformelt kan det knapt bli bedre. Det er i hvert fall sånn jeg liker det.


    De sist ankomne forlot også åstedet først. Og da var det den harde kjernen tilbake. Med rundt en time på oss til mor skulle komme hjem, skred vi til siste del av verket - å flytte bort racket for å høre hva det ville gjøre med lyden.


    Roy i demolition-modus.
    05388784-B2D7-4FC4-ABD8-2D71CAABA185.jpeg


    4E8C8542-09CE-49FD-B363-04BF2DAA7F92.jpeg


    B6E65FCA-9E8A-4E0F-8320-6586B94F96D8.jpeg

    Vi koblet opp igjen uten annet mellom høyttalerne, enn komponenter på gulvet. Med en del kold drikke innabords, var det noe vanskeligere å være finanalytisk. Vi var begge enige om at det var en forbedring, men mindre enn forbedringene vi hadde opplevd tidligere på kvelden. Dessuten spiller det visuelle inn også. Det er noe litt magisk over å høre en vokalist midt i mellom høyttalerne når det ikke er noe der, på en annen måte enn når man ser et stort møbel stå der. Allikevel, jeg tror det var mer enn det, og jeg kommer til å fortsette å se etter et nytt møbel. Men ingen hast.


    Vi moddet det litt før vi satte tilbake på plass, for å få plass til ny dac, som var akkurat 1.5cm for bred til å gå inn i møbelet slik det var.
    1A869A11-07A3-4786-B75D-1D35B0828DB1.jpeg



    Hello sunshine
    5E10A1F2-FA98-4BFE-A230-9C781549E298.jpeg



    Kan vi avholde Hage & Hifi #2 snart?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Fikk lov å komme med noen lytteinntrykk og (muligens)? noen bilder:) Var så heldig å få kjøpe en Michell Gyrodec SE fra Atle og har endelig fått noen dager med den. Førsteinntrykket disse dagene, om enn litt begrenset enda, er utrolig bra. Ikke bare er det en fantastisk fin spiller, som allerede har fått flere begeistrende kommentarer, men lydmessig også veldig bra i mine ører. Skal ikke gjøre dette for langt, men for meg foreløpig føler jeg den drar deg inn i musikken, som oppleves veldig detaljert, med pondus, men kun der den skal være. Diskant er fløyelsmyk, behagelig mellomtone og en scene som strekker seg godt utover høytalerne med fin plassering av musikere/instrumenter generelt. Jeg gleder meg til å tilbringe mer tid med den, i ikke så altfor travle timer. Foreløpig er den testet på mine Devialet 440 blokker, og en eldre Svenska Grammofonsteg, som etter hva jeg forsto senere ble Bladelius. Det er en god sak, med 2 stk stikk fra strømforsyningen. Er bare å takke, er veldig fornøyd med kjøpet, gir en herlig eierglede, samt fryd å sette på en lp:)
    IMG_20210604_210937.jpg
    IMG_20210604_210814.jpg
    IMG_20210604_115537.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Fikk lov å komme med noen lytteinntrykk og (muligens)? noen bilder:) Var så heldig å få kjøpe en Michell Gyrodec SE og har endelig fått noen dager med den. Førsteinntrykket disse dagene, om enn litt begrenset enda, er utrolig bra. Ikke bare er det en fantastisk fin spiller, som allerede har fått flere begeistrende kommentarer, men lydmessig også veldig bra i mine ører. Skal ikke gjøre dette for langt, men for meg foreløpig føler jeg den drar deg inn i musikken, som oppleves veldig detaljert, med pondus, men kun der den skal være. Diskant er fløyelsmyk med behagelig mellomtone og med 3dscene som strekker seg godt utover høytalerne og fin plassering av musikere/instrumenter generelt. Jeg gleder meg til å tilbringe mer tid med den, i ikke så altfor travle timer. Foreløpig er den testet på mine Devialet 440 blokker, og en eldre Svenska Grammofonsteg, som etter hva jeg forsto senere ble Bladelius. Det er en god sak, med 2 stk stikk fra strømforsyningen. Er bare å takke, er veldig fornøyd med kjøpet, gir en herlig eierglede, samt fryd å sette på en lp:) Vis vedlegget 727596 Vis vedlegget 727598 Vis vedlegget 727597
    Takk for fin rapport, Jostein! Gøy å høre at du er så fornøyd :) Den tar seg jo meget godt ut på benken din! Og godt at vi hadde mulighet til å ordne en sånn type transport. Hadde ikke vært så veldig komfortabel med å sende denne med kommersielle transportløsninger.

    Håper den gir deg mange år med gode opplevelser!
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Takk for det Atle, en veldig kjekk og trivelig handel. Ja, den ser ikke så ille ut nei:) Hadde nok vært litt usikker med sending, glimrende slik det ble til..Skal ta godt vare på den, her står den trygt og godt i lang tid fremover:)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    En liten tur til @Atlerovik


    @Atlerovik
    var keen på ett lite hifi selskap etter en alt for lang coronadvale.

    Med lovnader om enda bedre lyd enn sist og at alle @Olof Lilja sine loddebolt øvelser hadde gjort underverker, så var det bare og kaste på seg shortsen i finværet og komme seg avsted og få hørt på den nye «galskapen»! :)

    IMG_4285.jpg


    Det var ikke mange sekundene ut i Dsound sine forteffelige funky og sløye låter, noen tvil om at @Olof Lilja vet hva han gjør med loddebolten! For her var det mer av alt. Større lydbilde, mer funfactor, mer kontroll det hele. Veldig moro og kjenne på følelsen av en sluttet sirkel. Da i form av å ha sett på at @Olof Lilja svinger loddeboldet sin. Mikker og mekker. Snakker om hvordan ting kommer til å låte med og bytte komponent A med komponent B. Og alt han sa når jeg og @Atlerovik svingte innom Sandefjord for noen helger siden, skulle vise seg å stemme. :)

    IMG_4292.jpg

    Men hifikvelden hadde såvidt begynnt. @Atlerovik hadde mer på lur. En ny an Audio Note dac. Direkte ervervet fra Finn.no.
    Den nye dacen var en ANK dac 2.1. Den hadde også blitt kjælt med @Olof Lilja sine kompotene loddebolt og hadde masse godsaker inni seg. Her var det ikke spart på mye av komponentene som satt i den. Og beruset over hans nyanskaffelse så var det bare og plugge den inn og sammenligne med hans "gamle" fantastisk Audio Note dac 1.1

    Umiddelbart kunne ANK dac 2.1 flagge med enda mer kontroll og fun factor enn 1.1. Og 1.1 ser jeg på som en kanondac. Men det var ikke tvil om at 2.1 var hakket over. Skikkelig moro. Den hadde mye mer skyv i bassen og var generelt sett en mer åpnere dac og med hakket mer ro og kontroll i rekkene. Moro!

    IMG_4291.jpg


    Og så i ett øyeblikk så ba @Atlerovik meg om å lukke øynene i hifiens navn.

    Hæ!? Tenkte jeg.

    Har @Atlerovik havnet i målemafianes og blindtesternes skumle klør siden sist vi snakket sammen? :) Dette var da uvanlige greier fra den kanten. Men øynene gikk igjen og en hel haug med skrammel og klirrelyder senere, så var @Atlerovik ferdig med "modifikasjonen" som jeg enda ikke viste hva var. Spenningen steg i om jeg ved og spille samme kutt ville høre en forskjell, og hadde Atle gjort noe i det hele tatt med stereon, og var dette bare en test? Ett psykologisk hifi spill?

    Samme sang som sist ble fyrt opp igjen på Lumin streameren. Hmm... Hva skjedde nå? Umiddelbart så ble denne låta litt dødere rent rytmisk. Men den andre låten som vi hørte før den åpnet seg opp. Utvilsomt en forskjell. Men hva skjedde egentlig. Var dette bare lureri? Og Atle var tyst som graven.

    Jeg ble bedt om å lukke øynene en gang til og denne gangen forsvant Atle ned i kjelleren. Hva skjer? Så kom han opp igjen. Og vi spillte de samme låtene igjen.

    Og vipps så var den rytmiske døde låten plutselig blitt mye mer rytmisk en før den første "tweaken". Og enda mer åpnere. Mer ryddig. Igjen litt mer av alt.

    Ok. ?

    Hva har du drevet med nå @Atlerovik?

    Jo. To stk ethernet filter fra Sellarz LAN støyfilter var monter på. En før streamer i første omgang og en etter router i andre omgang. Hørte vi forskjell? Ja. Funket det til det bedre!? Yup!

    IMG_4288.jpg

    IMG_4289.jpg


    Videre så ankom to stykk meget hyggelige herremenn. Hifislarva gikk i konstant, og munnstykket ble fyllt med alle hifiens fasetter. Alt i fra rørteknologi, digital forsterkning, vintage salg, motivasjon for å holde på med hifi , hvilke ståsted man hadde for å drive med hobbyen. Listen ble lang og hyggelig. Gøy å treffe nye mennesker som har samme hobby som en selv og som deler galskapens gleder. :) @jorwed_ @photte ,vi satser på at det ikke blir lenge til neste gang vi treffes. :)

    Digg pizza ble servert, og sprudlende brunt sprudlevann kom i en konstant strøm ut av @Atlerovik s kjøleskap.


    IMG_4302.jpg

    Litt snacks og vin innimellom slagene gjorde også susen.

    IMG_4295.jpg

    Det ble også tid til å høre på denne lekkerbiskenen også. For å gjøre det hele veldig enkelt. Den låt deilig! Superdigg! Og i mine ører, en ukronet liten juvel i annlegget til @Atlerovik

    IMG_4296.jpg


    Til slutt så testet vi lyden uten «racket» i midten. Men denne lydåpenbaringen var ikke like umiddelbar. Lyden ble litt mer frigjort og man fikk fornemmelsen av mindre resonanser. Men det skal også påpekes når vi gjorde dette, så hadde strømmen av drikkende berusende midler kommet til en høyde der hvor kritisk lytting kanskje ikke var helt på topp.

    IMG_4304.jpg

    Alt i alt, en meget trivelig kveld med nye hifi opplevelser og oppdagelser som man legger til i erfaringsboksen. I tillegg så synes jeg alltid at det er veldig moro og stifte nye hifibekjentskaper.

    Hage og hifi 2.0. Here i come! 👍😀
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette befriende tomme blikket, inn i en vegg...Ikke visste jeg at det var livet...For en audiofil.. :) ....

    Du skriver godt Gentel. Må innrømme at dette lille tweaket dere testet er jeg meget skeptisk til selv... Men gir dere kred for å faktisk teste, og finne en sannhet. Gleder meg til å ta en tur i hagen, se de små fiken-bladene foran organer som spiller så epler til jorden faller .. :cool:
     

    photte

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en strålende kveld, @Atlerovik, @GentleGiant og @jorwed_ ! Veldig gøy å prate med så hyggelige og kunnskapsrike folk! Fikk virkelig vann på hifi-mølla for min del, så nå blir det nok noen Doxa-komponenter på meg også. 😉. Fikk ikke hørt den nye AN-dac’en, men var innom og lyttet på anlegget et par dager før, og det låter skikkelig bra! Ingen tvil (for min del, iallfall) om at AN-komponentene spiller bra sammen med Doxa-høyttalerne, og den nye AN-platespilleren er en fryd for både ører og øyne!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Særs fornøyd med fangsten fra årets første Record Store Day! Spesielt med tanke på at jeg ikke var i stand til fysisk oppmøte i butikk. Jeg regnet med at det skulle være tomt da det endelig ble lagt ut på nett, men fikk tak i alt jeg ønsket meg, og enda litt. 🤩 Takk, internett.

    E2AE72B4-C6E5-4838-A631-BB424532BC59.jpeg



    Live-platene til Police har jeg ikke vært i stand til å finne i noen av de norske butikkene, så det ser ikke ut som at de kom til Norge. Da er det fint å ha Discogs. Disse to er på vei fra Frankrike, mens vi snakker.

    D0084F35-0B4A-4E72-A696-A993874608EF.jpeg
    7D280555-A818-408B-BEAA-BA783D66CB4C.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Lite action fra meg her for tiden. Jeg spiller jo musikk, selvsagt. Men finner ikke helt motivasjonen til å rapportere om det.

    Men så kom ferien, og med den litt overskudd til å ta fatt på noe jeg har grublet på lenge. Jeg ønsket meg jo en mindre benk. Aller mest for å unngå for mye masse mellom høyttalerne i diskanthøyde. Etter å ha kikket på mange løsninger, slet jeg fremdeles med å finne noe jeg (og ikke minst kona) likte like godt av utseende som Tylko-benken. Heldigvis er den modulær. Så dermed…

    C20BDFF8-DE4A-453A-9C85-D9FC0D3F9F1D.jpeg

    På årets varmeste dag - på med AC og alt ut av benken.


    For å gjøre en lang historie kort.
    6DD046BE-1739-4ABF-B67F-A24C6118551C.jpeg



    Dette likte jeg så godt at det ikke var noe vits i å la platespilleren bli igjen høyt der oppe. Ikke var kabelen lang nok, heller. Dermed…
    A6645904-5ED5-4F90-9B2C-4E32A3ED41BD.jpeg



    Platespilleren skal selvsagt opp igjen. Men jeg tar meg tid til å undersøke platespillerhyller en gang til. Jeg skulle gjerne hatt en som jeg slipper å legge slakterblokken oppå. Det vil si en som er litt dypere, med plass til strømplugg og deksel som er vippet opp. Rundt 42cm, tenker jeg. Tar gjerne i mot tips.

    Når det gjelder lyden, så gav ikke dette den store aha-opplevelsen hos meg. Jeg hadde forventet meg et mer solid og detaljert stereobilde, men synes det endret mer i klangbalansen. En litt frempå mellomtone, et sted mellom 1 og 3kHz trakk seg tilbake. Jeg har noen ganger tenkt at jeg savner bittelitt diskant i anlegget. Nå ble det nesten litt mye. Er tydelig at endringen påvirker refleksjonene i hvert fall. Stereobildet og dybdeopplevelsen ble bedre, men ingen revolusjon. Så var det også ganske ok fra før.

    Men alt i alt gir det en bedre opplevelse å høre på musikk med dette oppsettet. Det låter bedre, om enn marginalt. Men det ser mye bedre ut - tar mindre plass i stua, slipper inn mer lys og det er rett og slett bedre å sitte foran. Det forblir sånn.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Så flott ut! Bedre enn før. Skal måle litt på en hylle jeg har liggende… Evt kan du lage en utforing som du fester hyllen til.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Atle.....
    Du er jo "altid" på jakt efter noe AudioNote...
    Hva´ med denne?? :)

    https://www.diyaudio.com/forums/swap-meet/374156-fs-audio-note-dac-5-a.html
    Det stemmer meget bra at jeg stort sett alltid er interessert i brukt Audio Note utstyr. Så mange takk for tips! :) Men denne blir nok for drøy for meg. Jeg har for lite kompetanse til å avgjør om dette er et ok kjøp. Ved første øyekast ser det ut som at min dac har mere godsaker enn denne, med unntak av trafoene. Som i og for seg kan koste en del. Tror nok jeg står over denne ;)

    Men forslag er fortsatt velkomne :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmm... Ulikt antall plater i hyllene under anlegget. Dette er en alvorlig svikt må jeg innrømme.. Det er greit at det er varmt.. Men solstikk er ikke bra.. :cool:

    Hører rykter om at vi sees snart, trivelig :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ganske så sikker på at det er ment å fungere som «motvekt» til hyllesystemet over, HCS.
    På seg selv..osv. ;)
    Om ikke, så ligger det i underbevisstheten?
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Aiaiai! En alvorlig svikt, ja. Jeg ber så mye om forlatelse, ikke minst til meg selv. Etter at jeg så din irettesettelse, har jeg jobbet gjennom natten for å få på plass flere plater - alle platene mine, faktisk - i nøye alfabetisk rekkefølge. Jeg merker meg at jeg kun kan kjøpe 10-15 plater til. Skal jeg kjøpe mer, må noen andre selges. Et greit system, i grunnen. Jeg rekker jo bare å høre på en plate om gangen, uansett.

    Jeg takker for din tukt, @HCS og gleder meg stort til vi ses! (Må bare få kortet ned ferien noe - man vet jo å prioritere)

    C3DAAA3B-23A2-4425-824E-B92BA05C1DCE.jpeg
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Liker utseendet og fleksibiliteten på benken. Hvor å få kjøpt?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om det ikke gav de helt store lydforbedringer scorer om ikke annet den «nye» benken høyt på det estetiske.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn