En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Oisan! Her kom feriestart i veien for denne posten. Beklager, så mye @jorwed_ . Hylla ser ganske ideel ut, sånn størrelsesmessig, faktisk. Men festene bommer litt. For meg er det en fordel å ha festene i midten, da det er en gipsvegg, og jeg er rimelig avhengig av å treffe en stender. Tenkte jeg skulle prøve meg på ditt andre tips - å fore ut den jeg har. Tester ut det og sier i fra om jeg ombestemmer meg.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Vi er på ferie i hjemtraktene, og jammen fikk jeg sjansen til å snike inn et lite hifi-besøk. @Virgo kjøpte min Michell Gyro SE platespiller, men jeg glemte å legge ved kvittering. Så da hadde jeg en unnskyldning for å stikke meg unna litt den ene dagen. Jostein viste seg å være - ikke overraskende - et veldig trivelig hifi-bekjentskap. Og det er ikke ofte man får anledning til å oppleve hvordan utstyr man har hatt selv fungerer i andre oppsett. Så dette ble en veldig hyggelig del av ferien.

    Jostein er en heldig mann. Han får lov til å ha anlegg to steder i huset. Og kona vil helst ha enda større høyttalere i stua! 😁 I kjelleren har han Montana høyttalere, drevet av Devialet forsterkeri. ( @Virgo, du får bidra med mer detaljer, jeg er ikke så god på å huske modellbetegnelser). Dette var et meget vellydende oppsett, detaljrikt, oppløst og et stort lydbilde med dyp rominformasjon. Må si jeg opplevde en dybde som jeg ikke klarte å få ut av Gyroen hos meg. Jeg lekte akustikkrådgiver for å få bort et lite klapreekko i et ellers godt dempet rom. Derav teppe over TV på bildene :)

    1015EBEA-9B0E-4687-8275-EC0E088795C2.jpeg

    Montana-høyttalerne


    C990742F-F30E-47E5-AB0C-B6DF8066D375.jpeg

    26B35F95-DEB7-479D-94A6-B85CFA0B3A32.jpeg

    Racket, med Gyroen oppe til venstre. Likte spesielt godt CD-spilleren, som var et nytt bekjentskap for meg. Mulighet for å bruke både som drivverk og separat dac, med egen strømforsyning. Dac var NOS og uten filtre, helt etter mitt 🧡, og CD-plata lå helt åpent oppå spilleren. Fikk dessverre ikke gode bilder av den, da det var litt for mørkt. Men merket er Sparkler Audio.

    88FFBE9B-7629-494F-9C83-40C9AB7E90DA.jpeg



    I stua stod det et sett med Infinity høyttalere og en integrert forsterker med rør, som jeg glemte å få navnet på (@Virgo ?). Må si at jeg likte meg litt ekstra godt her. Et utrolig fint rom, visuelt, og en lyd som virkelig engasjerte og berørte meg. Må få testet ut noen gamle Infinity-høyttalere i et oppsett nr. 2 en gang i fremtiden!
    279C4BEC-5CD2-4020-BC8E-24186572AF9D.jpeg



    Tusen takk for en hyggelig formiddag, Jostein! Håper du koser deg i mange år med Gyroen og at vi ses igjen en gang.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig å være flue på veggen. Sparkler sin TDA 1543 er slett ikke dum, et stykke japansk brukskunst, som jeg også hadde en periode. Skjønner utfra bildene at det er fint å hygge seg med musikk, begge steder. Takk!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Artig å være flue på veggen. Sparkler sin TDA 1543 er slett ikke dum, et stykke japansk brukskunst, som jeg også hadde en periode. Skjønner utfra bildene at det er fint å hygge seg med musikk, begge steder. Takk!
    Ja, Virgo hadde planer om å flytte Sparkler-spilleren opp på øverste hylle i racket, og det holder jeg med ham i :) Kul sak!
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Veldig kjekt å lese Atle og utrolig hyggelig å ha deg på besøk.. jeg ble enda mer 'gira' på å bli kvitt klapreulyden, samt kjekt med gode råd, setter alltid pris på det. Hengte opp teppe i tak kjapt, og det hjalp betraktelig, så har bestilt 1pk med 8 absobenter, 120x60x4 der noen skal i taket. Absorbenter bak hoytalerne er plassert i diskant høyden nå, gjorde litt det også. Devialet var 440 Pro CI m/Montana Hadley og oppe står Infinity Renaissance 90 sammen med en Integrert rørhybrid DK Design Ref mk3. De har et stort rom å boltre seg i, og spiller fint med DK'en. Bare å ta kontakt når du er i området igjen😊 Sparkler er btw tilbake i topposisjon igjen, er mye finere der
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Veldig kjekt å lese Atle og utrolig hyggelig å ha deg på besøk.. jeg ble enda mer 'gira' på å bli kvitt klapreulyden, samt kjekt med gode råd, setter alltid pris på det. Hengte opp teppe i tak kjapt, og det hjalp betraktelig, så har bestilt 1pk med 8 absobenter, 120x60x4 der noen skal i taket. Absorbenter bak hoytalerne er plassert i diskant høyden nå, gjorde litt det også. Devialet var 440 Pro CI m/Montana Hadley og oppe står Infinity Renaissance 90 sammen med en Integrert rørhybrid DK Design Ref mk3. De har et stort rom å boltre seg i, og spiller fint med DK'en. Bare å ta kontakt når du er i området igjen😊 Sparkler er btw tilbake i topposisjon igjen, er mye finere der
    Takk for spesifisering av modellbetegnelser :) Spennende med absorbenter, og gøy at besøket gav inspirasjon! Kommer gjerne og hører igjen neste gang jeg er i området :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Nå var det deilig å være hjemme igjen! Har savnet dette:

    3FCCC1DF-17A3-4AD5-B880-DE31D33DEF6E.jpeg



    Som svigerfar sier: det beste med ferie er å komme hjem. Jeg er tilbøyelig til å være enig med ham. Det har vært godt med en pause fra hverdagslivet, etter mer enn ett år stort sett hjemme. Trengte litt luft i hodet og tanker, og jeg merker at perspektivet på ymse ting endrer seg litt. Det er veldig godt, rett og slett. En av tingene jeg har opplevd, er at jeg har savnet anlegget mitt. Å sitte her og nyte musikk, rett og slett. Så i går hadde jeg noen timer her, og bare lyttet. Perspektivendringen her var at det gikk i fra å lytte etter lydkvalitet, til å lytte til musikken. Hørte helt gjennom flere album. Du og du, så godt det er! Men man trenger overskudd for å lytte på den måten…


    Det lå noen pakker på Posten også, etter noen uker borte.
    93F0CB7C-133F-471D-8478-B02FA8358043.jpeg


    Den nye John Mayer-plata har jeg hørt litt på underveis, også digitalt etter at jeg kom hjem, og jeg må si at jeg liker den veldig godt! Har ikke hørt mye på de siste platene hans, men denne har allerede fått seg en del gjennomkjøringer. Produsert av selveste Don Was. Anbefales!

    Må jo si at tilnærmingen hans tiltaler meg, også da:
    32540D26-9602-46D0-8F21-9335A8F30737.jpeg




    Tok med et par av hans tidligere også. Øvre rekke er, fra venstre, den dyreste plata jeg har kjøpt så langt - Donal Fagens «Morph the Cat», og de to sist ankomne fra første runde Record Store Day. Må si at jeg hadde forventet meg at den nye John Mayer-plata låt enda bedre på vinyl, men ble littegrann skuffet. Kanskje det er fordi digitalriggen låter fryktelig fint nå - eller kanskje det er fordi at jeg ikke har fått hengt opp spilleren igjen etter ommøblering, og oppsett er mildt sagt suboptimalt. Eller kanskje begge deler.
    9D0C5112-3A10-4427-AEA4-99E72A9ABFD8.jpeg



    Ferietid gir jo anledning til enda mer grubling på forbedringer, og jeg fant ut at jeg skulle spandere på meg en bedre platespillerhylle. Denne ankommer i neste uke, og jeg ser frem til å få spilleren bedre plassert igjen.

    Av andre nært forestående endringer hos meg er en ny ombygging av preamp. Denne gang blir det nytt phono-trinn, til ca M6-standard, nye trafoer i M5-standard og oppgraderte kondiser i strømforsyningen, samt ny nettrafo i dac. Forhåpentligvis en av de nærmeste ukene.

    Men først - et hifirelatert besøk i Asker i morgen. Det kan fort vise seg å bli et av sommerens høydepunkter!
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Jaggu godt du er ferdig med ferie, har vært altfor stille i denne tråden som er en av mine favorittråder.👌. Ellers kjenner jeg meg igjen i det du skriver om og savne anlegget, er ikke mange dagene som skal til før savnet melder seg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det deilig å være hjemme igjen! Har savnet dette:

    Vis vedlegget 735979


    Som svigerfar sier: det beste med ferie er å komme hjem. Jeg er tilbøyelig til å være enig med ham. Det har vært godt med en pause fra hverdagslivet, etter mer enn ett år stort sett hjemme. Trengte litt luft i hodet og tanker, og jeg merker at perspektivet på ymse ting endrer seg litt. Det er veldig godt, rett og slett. En av tingene jeg har opplevd, er at jeg har savnet anlegget mitt. Å sitte her og nyte musikk, rett og slett. Så i går hadde jeg noen timer her, og bare lyttet. Perspektivendringen her var at det gikk i fra å lytte etter lydkvalitet, til å lytte til musikken. Hørte helt gjennom flere album. Du og du, så godt det er! Men man trenger overskudd for å lytte på den måten…


    Det lå noen pakker på Posten også, etter noen uker borte.
    Vis vedlegget 735977

    Den nye John Mayer-plata har jeg hørt litt på underveis, også digitalt etter at jeg kom hjem, og jeg må si at jeg liker den veldig godt! Har ikke hørt mye på de siste platene hans, men denne har allerede fått seg en del gjennomkjøringer. Produsert av selveste Don Was. Anbefales!

    Må jo si at tilnærmingen hans tiltaler meg, også da:
    Vis vedlegget 735982



    Tok med et par av hans tidligere også. Øvre rekke er, fra venstre, den dyreste plata jeg har kjøpt så langt - Donal Fagens «Morph the Cat», og de to sist ankomne fra første runde Record Store Day. Må si at jeg hadde forventet meg at den nye John Mayer-plata låt enda bedre på vinyl, men ble littegrann skuffet. Kanskje det er fordi digitalriggen låter fryktelig fint nå - eller kanskje det er fordi at jeg ikke har fått hengt opp spilleren igjen etter ommøblering, og oppsett er mildt sagt suboptimalt. Eller kanskje begge deler.
    Vis vedlegget 735981


    Ferietid gir jo anledning til enda mer grubling på forbedringer, og jeg fant ut at jeg skulle spandere på meg en bedre platespillerhylle. Denne ankommer i neste uke, og jeg ser frem til å få spilleren bedre plassert igjen.

    Av andre nært forestående endringer hos meg er en ny ombygging av preamp. Denne gang blir det nytt phono-trinn, til ca M6-standard, nye trafoer i M5-standard og oppgraderte kondiser i strømforsyningen, samt ny nettrafo i dac. Forhåpentligvis en av de nærmeste ukene.

    Men først - et hifirelatert besøk i Asker i morgen. Det kan fort vise seg å bli et av sommerens høydepunkter!
    Fik øye på "Morph The Cat"..... Har den desværre kun på CD.
    Fedt album (y) (y) :love:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror det besøket i Asker er veldig oppskrytt.. Blir målinger, fremvisninger av egne grafer, "måle-MIKKEN min er lengre enn din", vassgraut og skjorter påtrykt logo av diverse PA utstyr.. Før det kulminerer i studiet av glava i fritt fall fra en proff dac mens en må lytte til en sinus tone som går i et jevnt sveip.. Halleluja.. :ROFLMAO:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jaggu godt du er ferdig med ferie, har vært altfor stille i denne tråden som er en av mine favorittråder.👌. Ellers kjenner jeg meg igjen i det du skriver om og savne anlegget, er ikke mange dagene som skal til før savnet melder seg.
    Det var en overraskende hyggelig kommentar, @Rallar (y) Vanskelig å vite hvor mange som leser, og hvor interessant ting oppleves. Og jeg må nok innrømme at motivasjonen er litt av og på. Men sånne tilbakemeldinger er drivstoff for motivasjonen :) Takk.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Fik øye på "Morph The Cat"..... Har den desværre kun på CD.
    Fedt album (y) (y) :love:
    Knall album! Spent på hvordan det låter på vinyl. Hvis det låter like bra som Steely Dan fra RSD, blir jeg veldig glad! Var en liten nedtur å åpne pakken, da ytter- og innercover var noe skadet. I følge selger skulle de være VG+. Er i dialog med ham om hvordan det kan løses. Medium ser ut til å være i bra stand, skal testes i morgen. Jeg lever relativt godt med et skadet cover, så lenge vinylen er i topp stand.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tror det besøket i Asker er veldig oppskrytt.. Blir målinger, fremvisninger av egne grafer, "måle-MIKKEN min er lengre enn din", vassgraut og skjorter påtrykt logo av diverse PA utstyr.. Før det kulminerer i studiet av glava i fritt fall fra en proff dac mens en må lytte til en sinus tone som går i et jevnt sveip.. Halleluja.. :ROFLMAO:
    Ja, kan nok være lurt å senke forventningene noe, når det gjelder det besøket! Jeg har lite grafer, men driver og konverterer noen excel-ark til grafer nå. Kanskje det kan duge? Litt dårlig med PA-relaterte skjorter også. Men kanskje jeg tar på meg denne:

    9A2DC659-56EF-4E4D-B75F-BF584C9C20A6.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, kan nok være lurt å senke forventningene noe, når det gjelder det besøket! Jeg har lite grafer, men driver og konverterer noen excel-ark til grafer nå. Kanskje det kan duge? Litt dårlig med PA-relaterte skjorter også. Men kanskje jeg tar på meg denne:

    Vis vedlegget 736063
    Fantastisk T-shirt :love:
    Hermed bestilt..... 1 til meg og 1 til hver av de tre vennerne 😂
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    En formiddag med Donald Fagen

    A94A33A2-407A-4F17-9272-87306826B93E.jpeg


    39D3D7CA-6300-483D-82E0-5AD96CBA532F.jpeg



    Denne plata låter så bra at den rett og slett måtte få et eget innlegg. Det låter så analogt og….VARMT! Fyldig, rund og stor bunn. Fascinerende dybde i bassen på denne! Plata ble sluppet i 2006. Man hadde vel begynt så vidt å gjør analoge opptak igjen på den tiden. Jeg vet ikke om de gjorde det her, men det høres nesten sånn ut. Har lest Walter Becker sitert på at de gjorde både digitale og analoge mastere av Steely Dan sine sent 90-talls utgivelser, og det er nok gjort her også. Herrene Kevin Gray og Steve Hoffman har i hvert fall gjort en strålende jobb i vinylmasteringen. Og så er det jo en interessant anekdote at sistnevnte lytter via Audio Note i masteringstudioet sitt :)

    Jeg har fått et nytt forhold til de Steely Dan- og Donald Fagen-platene jeg har skaffet meg på vinyl. Dette er musikk som kler et analogt lydbilde veldig godt. Særlig denne. I tillegg har jeg kunne fordype meg mer i tekstene. Ikke det at man ikke kan det ved digital lytting. Men det er liksom noe annet i dette formatet. Og hvilke tekster! Jeg er skrudd sammen sånn, at musikken er det som opptar meg i første omgang. Det kan gå lang tid før jeg går inn i tekster, om jeg gjør det i det hele tatt. Men når jeg gjør det, vil jeg gjerne at de skal være minst like godt skrudd sammen som musikken og lyden. Det er disse tekstene. Hver låt er en liten småskrudd historie, med dystre skjebner og lun, mørk humor. Jeg elsker det!

    Anbefaler alle som liker denne musikken å begynne å spare til vinylutgaven.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Achh, det er så mye bra på innhold å velge mellom Atle - at det er en fryd. Drep katta-plata til Fagen er strålende og desidert den av hans plater med mest såkalt audiofil bass. Noe for blaut etter manges mening, men har du et oppsett som klarer å holde kontroll, så er den bare helt deilig!

    Skulle du engang ta sjansen å la strikken til Sting og Police ryke, ja da setter du på Van Morrison og Joey DeFrancesco. Luftig, dyp, deilig stram, pulserende bass som skaper reisning ...av nakkehåra vel og merke. Og ja, det er mange fler. Forts. god sommer.

    IMG_20210725_181136.jpg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Achh, det er så mye bra på innhold å velge mellom Atle - at det er en fryd. Drep katta-plata til Fagen er strålende og desidert den av hans plater med mest såkalt audiofil bass. Noe for blaut etter manges mening, men har har du et oppsett som klarer å holde kontroll, så er den bare helt deilig!

    Skulle du engang ta sjansen å la strikken til Sting og Police ryke, ja da setter du på Van Morrison og Joey DeFrancesco. Luftig, dyp, deilig stram, pulserende bass som skaper reisning ...av nakkehåra vel og merke. Og ja, det er mange fler. Forts. god sommer.

    Vis vedlegget 736377
    Ha! Du putter meg i båser jeg mener å ikke høre hjemme i, Hr. Formann. Van Morrison er en av mine favoritter og denne er en av de første platene jeg kjøpte etter at jeg tok opp vinylgalskapen igjen.

    Jeg ser deg og høyner med denne, som er mer av det samme, med bortimot identisk band:

    36CE5377-5269-4BB2-A4BD-5FFC43442CB7.jpeg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, kan nok være lurt å senke forventningene noe, når det gjelder det besøket! Jeg har lite grafer, men driver og konverterer noen excel-ark til grafer nå. Kanskje det kan duge? Litt dårlig med PA-relaterte skjorter også. Men kanskje jeg tar på meg denne:

    Vis vedlegget 736063
    Får håpe en av de tre personene kan gi råd om pickup som sporer dårlig og unormal plateslitasje :unsure:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.404
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Når ou812rh var hjemme hos meg ville han høre på Morph tc etter og hørt første sporet fikk jeg forklart att her skall man kunne høre anslag i bass stengene, noe jeg ikke fått med meg🙄 men anlegget klarte det iaf👍
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Får håpe en av de tre personene kan gi råd om pickup som sporer dårlig og unormal plateslitasje :unsure:
    Det var tidvis dårlig sporing og skummelt høy plateslitasje i går også, men det var ikke utstyret som feilet 😉
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Når ou812rh var hjemme hos meg ville han høre på Morph tc etter og hørt første sporet fikk jeg forklart att her skall man kunne høre anslag i bass stengene, noe jeg ikke fått med meg🙄 men anlegget klarte det iaf👍
    Skal undersøkes nærmere i morgen 👍🏻😊
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Achh, det er så mye bra på innhold å velge mellom Atle - at det er en fryd. Drep katta-plata til Fagen er strålende og desidert den av hans plater med mest såkalt audiofil bass. Noe for blaut etter manges mening, men har du et oppsett som klarer å holde kontroll, så er den bare helt deilig!

    Skulle du engang ta sjansen å la strikken til Sting og Police ryke, ja da setter du på Van Morrison og Joey DeFrancesco. Luftig, dyp, deilig stram, pulserende bass som skaper reisning ...av nakkehåra vel og merke. Og ja, det er mange fler. Forts. god sommer.

    Vis vedlegget 736377
    Takker for tips, Grumphs :)
    Hermed bestilt på Discogs (y)(y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja da..... eller på Kineser-akryl-monstret..... eller på Micro-Seiki´en 😂
    Det kommer helt an på, hvilken pickup, som gengir akkurat den bedst :) (y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er ypperste luxus..... ikke akkurat noe problem :ROFLMAO:
    Problemet lige nu er, at alle er pakket ned. Og "the hazzle" i at få 4 værelser på 120m2 pakket ut i et hus på 3 vær. og "kun" 85m2 :oops::
    Fa´en.... så mye som må kastes 😭
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    En formiddag med Donald Fagen

    Vis vedlegget 736369

    Vis vedlegget 736370


    Denne plata låter så bra at den rett og slett måtte få et eget innlegg. Det låter så analogt og….VARMT! Fyldig, rund og stor bunn. Fascinerende dybde i bassen på denne! Plata ble sluppet i 2006. Man hadde vel begynt så vidt å gjør analoge opptak igjen på den tiden. Jeg vet ikke om de gjorde det her, men det høres nesten sånn ut. Har lest Walter Becker sitert på at de gjorde både digitale og analoge mastere av Steely Dan sine sent 90-talls utgivelser, og det er nok gjort her også. Herrene Kevin Gray og Steve Hoffman har i hvert fall gjort en strålende jobb i vinylmasteringen. Og så er det jo en interessant anekdote at sistnevnte lytter via Audio Note i masteringstudioet sitt :)

    Jeg har fått et nytt forhold til de Steely Dan- og Donald Fagen-platene jeg har skaffet meg på vinyl. Dette er musikk som kler et analogt lydbilde veldig godt. Særlig denne. I tillegg har jeg kunne fordype meg mer i tekstene. Ikke det at man ikke kan det ved digital lytting. Men det er liksom noe annet i dette formatet. Og hvilke tekster! Jeg er skrudd sammen sånn, at musikken er det som opptar meg i første omgang. Det kan gå lang tid før jeg går inn i tekster, om jeg gjør det i det hele tatt. Men når jeg gjør det, vil jeg gjerne at de skal være minst like godt skrudd sammen som musikken og lyden. Det er disse tekstene. Hver låt er en liten småskrudd historie, med dystre skjebner og lun, mørk humor. Jeg elsker det!

    Anbefaler alle som liker denne musikken å begynne å spare til vinylutgaven.
    Men hvor får man fatt i denne på vinyl ? Ligger jo noen på bayen, men totalt overpriset.....
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er ypperste luxus..... ikke akkurat noe problem :ROFLMAO:
    Problemet lige nu er, at alle er pakket ned. Og "the hazzle" i at få 4 værelser på 120m2 pakket ut i et hus på 3 vær. og "kun" 85m2 :oops::
    Fa´en.... så mye som må kastes 😭
    Husk å kaste de riktige gjenstande! Har vært igjennom samme prosess selv. Jeg gjorde det slik:

    - Alle delvis ødelagte gjenstander av tvilsom kvalitet kastes/gjenvinnes
    - Det som ikke brukes de siste år selges ( inntektene benyttes til noe godt å drikke).
    - Det som ikke blir solgt innen en uke gis bort
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    God idé...... (y)
    Mit problem er, at jeg som sædvanligt kom for sent i gang, så nu SKAL alt være pakket indenfor
    de neste 3 dagene, ellers er jeg på r*ven 😁,
    så nu bli´r der "kastet" med rund hånd :ROFLMAO:

    Sorry for OT i din tråd, Atle....... Skulle jo være skrevet i min egen 😁
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Nå skulle jeg egentlig ha skrevet et langt innlegg om besøket hos selveste @Håkon_Rognlien på lørdag. Jeg var jo så heldig å få en hyggelig invitasjon for noen uker siden, til en hifi- og jugekveld, sammen med @HCS , @lassemann og @GentleGiant . Jeg gikk og gledet meg hele ferien til dette.

    Jammen var jeg ikke så heldig at jeg fikk kjøre britisk også. Gutta fra distriktene kjører standsmessig.
    946AE4C2-D343-450E-95B8-BF03DC8DE9FA.jpeg



    Vi hadde ikke før kommet oss ut på terrassen, før Håkon kvernet i gang grillen. HCS var heldig med plasseringen.
    62DAD281-7B6E-47EC-AAE7-9A49D91334C9.jpeg



    Etter hvert innfant GentleGiant seg også. Han er så glad i sånne hifi-treff, at han kjørte tur-retur Hvaler i ens ærend. Og det var jo vi andre glade for at han gjorde.
    E5C28EA1-EAA1-4D62-A242-28AFBFFBC218.jpeg



    Håkon briljerte igjen med kokkekunstene sine, og serverte lammeburgere, med greskinspirert pastasalat og ubegrensede mengder god vin.
    D5AD1D45-2107-416F-8FE6-F7B1443F0153.jpeg



    Etter en lang kveld på terrassen, på det som må ha vært årets varmeste dag, var det tid for mørkere saker.
    78A52DC2-686B-4177-A857-F3B13919A1F4.jpeg



    Vi linet oss opp slik man skal gjøre på hifi-treff.
    CE52E6DD-112D-4A6B-A50D-1817BA7B819B.jpeg



    Håkon insisterte på å demonstrere i hvilken grad 300B-rør kan takle Rammstein. Det var blandet begeistring for akkurat dette musikkvalget.
    A8046663-013F-4E75-8920-80A5B0F73FA6.jpeg



    Etter hvert ble platespilleren noe vrien å ha med å gjøre, og det var en fordel å være minst to for å håndtere den ordentlig.
    69EBFFCD-3DF8-4C2F-BFED-CA9C3E991019.jpeg



    Joda - og så fant jeg en mer passende t-skjorte enn foreslått tidligere.
    4EB42683-2E41-453F-9C50-9F8FD38A8E14.jpeg



    Hifi-kroken hos Håkon har ikke endret seg særlig siden sist, men jeg vet at det meste av rør i P3 Tonmeister er byttet siden sist jeg var der.
    C98BA9B2-12F7-4B24-8021-877A074994EF.jpeg



    Alt dette hadde jeg tenkt å skrive om i dette innlegget. Men, så er det det, at det er skummelt med sånne hifi-besøk. Først og fremst er det jo fryktelig hyggelig. Alltid hyggelig å møte hifi-folk, i hvert fall så langt. Men sånn rent hifiutstyrsmessig er det litt skummelt. Er man glad for å komme hjem til eget anlegg etterpå, eller er det en nedtur? Jeg har vært hos Håkon to ganger før, og begge gangene har satt dype spor. Sånn hifiutstyrsmessig.

    Jeg sa det både til meg selv og de andre, at jeg var redd for at jeg kom til å få lyst på en 300B forsterker igjen - nå som jeg endelig hadde kommet over forrige besøk. Lyttesesjonen hos Håkon var smått magisk - igjen. Det er så oppløst, men likevel mykt og varmt, det er så tydelig opptegnet bilde av musikken, det er så sykt dynamisk og eksplosivt. Helt rått.

    Da Lassemann spurte hvordan jeg opplevde lyden kontra hos meg selv, måtte jeg svare at jeg synes det låter mer lukket hos meg, dårligere stereobilde og innsyn i lydbildet. Han svarte noe som fikk meg til å tenke - mye: «Det burde kunne låte noenlunde likt hos deg». Og det har han vel egentlig helt rett i; jeg har nesten like høyttalere, jeg har et effekttrinn som ikke er langt unna og jeg har en pre og dac som i teorien skal være bedre. Så hvorfor er det såpass «stor» forskjell?

    Vel. I dag var jeg så heldig at familien dro ut på uvesentlige ting. Altså bading og dets like. Mens jeg fikk mulighet til å konsentrere meg om viktigere gjøremål: forske på hifi. Det gav resultater!!! :love:🤩

    Og det er altså grunnen til at jeg ikke fikk skrevet det lange innlegget om besøket hos Håkon, som jeg egentlig hadde planlagt å skrive.
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er de police live platene? Morph the cat på LP overgår digitalt med høy margin!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn