Jeg har lyst til å dele det jeg mener er en vellykket høyttalerkonstruksjon med dere. Det som gjør det annerledes er at den ikke måler rett. Men ført litt om bakgrunnen for høyttaleren.
For mange år siden arvet jeg en Chartwell PM 110 av min far. Et for lengst utdødd merke, men som er utspring i BBC sine monitordager. Konstruktøren var tidligere BBC ingeniør og jobbet med de første BBCmonitorene. Chartwell har bl.a en 15 ohms LS3/5a modell som er regnet for en av de aller beste. Nok om det. Det spesielle med disse høyttalerne er at de har et enormt lydbilde og har enfyldig nedre mellomtone, samt svært god oppløsning, og har god utklinging. Jeg har i årevis vært på leting etter høyttalere med samme lydkarakteristikk, men har ikke lykkes. Alt lyder tynt synes jeg. Harbeth er vel det nærmeste jeg har kommet.
Varm rørlyd er av mange ettertraktet og jeg leste en gang et innlegg på forumet hvor et medlem etterlyste den deilige bil-lyden, som var varm og fyldig og som han ikke fant i hifibutikkene.
Jeg har lenge vært usikker på om en høyttaler bør ha en rettfrekvensgang, da jeg synes de fleste høyttalere lyder tynt, og at jeg i eksprementering med en lydtrykkemåler synes jeg hører ulikt lydvolum selv om db-meteret visersamme nivå. Kanskje øret ikke er like følsomt for alle frekvenser, hva vet jeg.
Det er i hvert fall bakgrunnen for denne høyttaleren. Jeghar målt meg frem slik at kurven stemmer svært godt med Chartwellene og er veldig godt fornøyd med resultatet. Målingene er tatt med et db-meter som er koblet til REW(Room Equliser Wizard) på en meters avstand i ørehøyde i min stue, så de ser ikke veldig bra ut(sikkert mye romresonanser som spiller inn), men det lyder svært bra synes jeg. Jeg legger ved et bilder der jeg har målt frekvensene til Chartwellene og mine DIY høyttalere samt et bilde av filteret.
Den blå kurven er Chartwellene og den røde er min DIY(slik er det i min stue i hvertfall)
Elementene jeg har brukt er fra SEAS. Jeg har brukt Seas ca18 rly og seas 22taf/g. Førstnevnte er en avart av det som sitter i Proac d25og har en svært god mellomtone og sistnevnte snakker den danske høyttalerkonstruktøren Truls Gravesen svært varmt om. Han sier faktisk at han synes denne domen er like god som Hiquiqem domen. Denne aludomen er også brukt av Harbeth i deres siste minimonitor som har høstet gode kritikker rundt om iverden.
Filteret ble tilslutt et enkelt 2. ordensfilter og delingenligger mellom 3000 og 3500 Hz slik som Harbeth har på alle sine høyttalere(det var mye mer avansert i starten, men mye falt av i lyttedelen av prosjektet).Kondensatoren i serie med diskanten er viktig, ikke bruk dårlige kondensatorer, det spiller stor rolle. Jeg har brukt Soniccap og synes det låter bra selv om man sikkert kan finne bedre og dyrere alternativer. Jeg har også VishayRoderstein MKP 1837 i parallell og det spiller en stor rolle på luftigheten, så den anbefales på det sterkeste. I bassen har jeg en jernkjernespole fra Dynabel.
Kassene er gulvstående på 25 l og det er en lukket konstruksjon. Jeg har tattutgangspunkt i Truls Gravesen sin konstruksjon( http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm)og beholdt kassen(dog lukket) og laget et nytt filter. Utseendet vil du derforfinne på lenken ovenfor. 16 liters kassen fungerer også, men har mindre bass.
Jeg synes det lyder fantastisk, med god oppløsning, stort rom, varmt og stramt og rette snerten på cymballene. Jeg kan si at jeg hører mest på jazz og vokal, så om dine preferanser heller den vegen tror jeg du blir fornøyd.
Har du lyst til å prøve noe litt annerledes så er du velkommen. Jeg setter pris på tilbakemeldinger om noen prøver seg på denne.
For mange år siden arvet jeg en Chartwell PM 110 av min far. Et for lengst utdødd merke, men som er utspring i BBC sine monitordager. Konstruktøren var tidligere BBC ingeniør og jobbet med de første BBCmonitorene. Chartwell har bl.a en 15 ohms LS3/5a modell som er regnet for en av de aller beste. Nok om det. Det spesielle med disse høyttalerne er at de har et enormt lydbilde og har enfyldig nedre mellomtone, samt svært god oppløsning, og har god utklinging. Jeg har i årevis vært på leting etter høyttalere med samme lydkarakteristikk, men har ikke lykkes. Alt lyder tynt synes jeg. Harbeth er vel det nærmeste jeg har kommet.
Varm rørlyd er av mange ettertraktet og jeg leste en gang et innlegg på forumet hvor et medlem etterlyste den deilige bil-lyden, som var varm og fyldig og som han ikke fant i hifibutikkene.
Jeg har lenge vært usikker på om en høyttaler bør ha en rettfrekvensgang, da jeg synes de fleste høyttalere lyder tynt, og at jeg i eksprementering med en lydtrykkemåler synes jeg hører ulikt lydvolum selv om db-meteret visersamme nivå. Kanskje øret ikke er like følsomt for alle frekvenser, hva vet jeg.
Det er i hvert fall bakgrunnen for denne høyttaleren. Jeghar målt meg frem slik at kurven stemmer svært godt med Chartwellene og er veldig godt fornøyd med resultatet. Målingene er tatt med et db-meter som er koblet til REW(Room Equliser Wizard) på en meters avstand i ørehøyde i min stue, så de ser ikke veldig bra ut(sikkert mye romresonanser som spiller inn), men det lyder svært bra synes jeg. Jeg legger ved et bilder der jeg har målt frekvensene til Chartwellene og mine DIY høyttalere samt et bilde av filteret.
Den blå kurven er Chartwellene og den røde er min DIY(slik er det i min stue i hvertfall)
Elementene jeg har brukt er fra SEAS. Jeg har brukt Seas ca18 rly og seas 22taf/g. Førstnevnte er en avart av det som sitter i Proac d25og har en svært god mellomtone og sistnevnte snakker den danske høyttalerkonstruktøren Truls Gravesen svært varmt om. Han sier faktisk at han synes denne domen er like god som Hiquiqem domen. Denne aludomen er også brukt av Harbeth i deres siste minimonitor som har høstet gode kritikker rundt om iverden.
Filteret ble tilslutt et enkelt 2. ordensfilter og delingenligger mellom 3000 og 3500 Hz slik som Harbeth har på alle sine høyttalere(det var mye mer avansert i starten, men mye falt av i lyttedelen av prosjektet).Kondensatoren i serie med diskanten er viktig, ikke bruk dårlige kondensatorer, det spiller stor rolle. Jeg har brukt Soniccap og synes det låter bra selv om man sikkert kan finne bedre og dyrere alternativer. Jeg har også VishayRoderstein MKP 1837 i parallell og det spiller en stor rolle på luftigheten, så den anbefales på det sterkeste. I bassen har jeg en jernkjernespole fra Dynabel.
Kassene er gulvstående på 25 l og det er en lukket konstruksjon. Jeg har tattutgangspunkt i Truls Gravesen sin konstruksjon( http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm)og beholdt kassen(dog lukket) og laget et nytt filter. Utseendet vil du derforfinne på lenken ovenfor. 16 liters kassen fungerer også, men har mindre bass.
Jeg synes det lyder fantastisk, med god oppløsning, stort rom, varmt og stramt og rette snerten på cymballene. Jeg kan si at jeg hører mest på jazz og vokal, så om dine preferanser heller den vegen tror jeg du blir fornøyd.
Har du lyst til å prøve noe litt annerledes så er du velkommen. Jeg setter pris på tilbakemeldinger om noen prøver seg på denne.