En litt annerledes høyttaler…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja det virker lovende.
    Har et håp om å få forsterker ihus imorgo,da får eg svar på resultatet.

    Mtp bass så er det basskontroll på akkurat den bilforsterker eg brukte,så eg guffet litt opp på bassen,så eg trur kanskje det ikkje blir så veldig stor forskjell inne.
    Veldig kjekt for ein amatør som meg å kunne kopiere dette,ikkje blei det dyrt heller,ca2000kr totalt(uten diskant)

    Blei ikkje fullført finish i denne omgang,siden det er orginalt fronttrekk på høgtaler ser den bortimot orginal ut,kun ca 10mm list som viser på utsiden av trekket på hver side av høgtaler.
    Fekk tak i targetstativer på 50cm på bruktbutikk for 100kr,så avstand til senter på bassen er ca70,kan også snu høgtaler,da blir det ca 95cm til senter bass.

    Skal prøve å få tatt bilde og legge ut,har ikkje slikt high tech greier sjøl:)
    Takk for inspirerende tråd.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Jeg fant et slikt par på den lokale "dynga" forrige dagen. Tror neppe jeg har hørt bedre diskant i hele mitt snart 44 år gamle liv, og jeg har hørt MYE. :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har fått koblet opp no,og det virker lovende.
    Bruker ein Denon dvd som kilde,den har eg aldri vert heilt fornøyd med,men det funker greit.

    Bassen synst eg faktisk blei litt svakere inne,på stativer,kunne godt vert litt meir bass.
    Anlegget står i ei stue på 40-45kvm,med ein likesida lyttetrekant på ca2,5m.(det er uvant stort rom for meg,meir vant til 15-20kvm:)
    Er nyinnflytta her,så har aldri hatt lyd her før.

    Lydbilder er stort,med ein diskant som blir litt i overkant innimellom,har allerede auka motstand fra 6,8ohm til 8,2ohm.
    Trur det er ca godkjent verdi,allt er nytt inkl gamle russiske 2uf kondiser til diskant,så det bør få seg meir timer.
    Diskanten er utruleg åpen,så vil ikkje drepe den egenskapen med for masse demping.

    Få kjøpt meg ein rørdac+evnt ein sub så hadde ting blitt bedre.

    På for eksempel ole staveteig har eg knapt hatt flottere lyd,så til litt enklere musikk så er nok dette ein innertier høgtaler,akkurat det har vel du mattism også kommentert tidligere.
    Blir spennende framover å bli bedre kjent med høgtaler,og finjustere litt plassering og skifte motstander(mills) på diskant.
    Lyden er ganske engasjerende,og det er alltid et pluss,for ikkje å sei nesten et must:)

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har tenkt å prøve snu fasen på diskant,men det blir ikkje i dag.
    Dæven så det funker på Johnny Winter,second Winter.

    Min planlagte fisketur blir utsatt no.

    Mvh.
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    I forhold til å dempe diskanten så må du trolig ha en L-pad for å gjøre det. Å øke seriemotstanden vil(i hvertfall hos meg) senke nivået mest i øverste nivå og mindre rundt delefrekvensen. Eller du kan prøve å senke verdien på kondensatorene til diskanten, f. eks 1,5uf eller1,8 uf, da vil du dempe nedre del av frekvenområdet. Men det er vel ikke så fristende når du har fått en god russisk kondensator....
    Med hensyn til bassnivå så har jeg en stue på ca 25 kvm, så på 40 kan det fort bli litt tynt ja. Du får evnt prøve å sette høyttalerne nærmere veggen(men det har du sikkert gjort allerede), men en 6,5 tommer får det nok uansett ikke til å riste der :)
    Bare hold oss oppdatert, dette er morsom lesing.

    mattism
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips til L-pad,har tenkt den tanken sjøl også.
    Snakket med ein kar,som kommenterte at min morel ser ut som den har litt tendens til auka nivå oppover ift den seas du mattism bruker,så hvis det stemmer så kan større motstand vere tingen,så slepper eg kanskje skifte diskantkondisen.
    Har faktisk brukt begge mine motstander i serie,som eg synst funker bra,ting roer seg ned til slik eg liker det.(totalt 14ohm)

    Ang bassen så har den komt seg etter litt justering,har vinklet meir innover og litt tettere på bakvegg.
    Høgtaleren har kvaliteter som er heilt konge,akkurat det som du har påpeikt,altså nedre del av mellombassen med sin fyldige karakter og presist stort lydbilde.

    Har også kledd heile fronten med noko gammalt loddent teppe,ser heilt nils ut men det hjelper litt høyrer eg.
    Vurdere å kjøpe noko måleutstyr,så kan eg prøve å lære meg det også.


    Mvh.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjem til å prøve mindre kondis på diskanten,slik du mattism foreslår.

    Har ikkje liggende slikt,kun ein Audio Note 0,22,får kjøpe inn noko billige for testing.
    prøver med 0,22 på ein høgtaler,så blir det vel ein skikkelig bbc dip?

    Mvh
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    I forhold til å dempe diskanten så må du trolig ha en L-pad for å gjøre det. Å øke seriemotstanden vil(i hvertfall hos meg) senke nivået mest i øverste nivå og mindre rundt delefrekvensen. Eller du kan prøve å senke verdien på kondensatorene til diskanten, f. eks 1,5uf eller1,8 uf, da vil du dempe nedre del av frekvenområdet.

    mattism
    Ikke hvis du bruker motstand i serie OG parallell? Da bør det tilsvare L-pad.
    Kun i serie endrer impedansforholdene, og med det delefrekvensen.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har montert inn 0,22uf på den eine diskanten,det gjorde underverker.
    No ligner lydstyrken fra diskanten slik eg er vant til fra sp100,dvs at ein må veldig nerme element før ein sikkert kan sei at det er det elementet lyden kjem frå.

    Synd eg ikkje har den andre 0,22kondisen for hånden,håper den kjem til helga med posten.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt 0,22 på begge sider,men det blei for dempa i nedre diskantområdet.
    Inn igjen med 2uf,litt kilent pga litt for nakent rom og denonkilde som litt av synderen.

    Har bestillt Mills motstand på 12ohm+solenkondensator på 1uf.
    Har også kjøpt ein Playstation 1(scph1002)det må vere tidenes beste investerte kroner (450kr)mtp den lyden som den leverer.
    Går noko på den i stykker så er det bare å kjøpe deler på ebay,nesten gratis.

    Lyden frå Playstation passer veldig godt til desse høgtalerene,varm og dynamisk.
    På sikt vil eg prøve å få prøvd ein røramp,set eller pushpull av god kvalitet,det trur eg passer høgtalerene enda bedre.

    mvh.
     
    Sist redigert:

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Har vært fraværende pga. ferie, men er nå tilbake i gamlelandet.
    Ser at du strever litt med diskanten, og det forstår jeg godt. Har brukt mange diskanter og de høres alle forskjellige ut selv om det skiller lite på frekvensgangen. Å få overgangen riktig krever derfor mye arbeid. Jeg vil faktisk råde deg til å prøve seas'ene som jeg har brukt,de koster ikke all verden å kjøpe, og da får du klangen som er tiltenkt. Forstår likevel godt om du vil prøve å lykkes med de flotte diskantene du har, men det er ikke gitt at de passer rett inn...
    Håper det går bra med 1uf og at du blir fornøyd med Mills motstander!
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen.
    Som du nevner så har eg ikkje fått til den diskantlyden som eg kunne tenkt meg.
    Prøvd diverse løysninger,og brukte mills 12ohm i serie med diskanten+solen1uf,men det blei ikkje bra nok.
    Så fant eg på å prøve 6,8ohms motstand paralellt med 0,18ohms spolen til diskanten,da senket nivået seg til greit nivå.

    Ka den motstanden gjør der sånn teknisk sett aner eg ikkje,men kanskje ein slags L-pad,men det er til no det beste eg har fått til.
    Men eg blir meir og meir sikker på at rommet ikkje er godt nok dempet,testet med klapping,og det blir ekkotendenser,eg det er jo såklart ikkje bra.
    Dessuten er eg vant med rørutstyr gjennom heile kjeden,i godt dempet rom,no er det kun rør i preamp.

    Skal vurdere å kjøpe seasdiskanter,kanskje dei dukker opp på supertorsdagstilbud hos dynabel,morellene kan eg alltids bruke i bilen.
    Vurderer og å kjøpe Rockwool akustikkplater,dei virker heilt ned til 2-300hz,det ville hjelpt godt på det og.
    Høgtalerene har glimrande kvalitetar,så å fått til heilt sømløs overgang til bassen uten fasefeil ol,så hadde eg garantert blitt heilt fornøyd.

    Mvh.
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Håper du lykkes med det, og når du lykkes er det en spesiell høyttaler hvor du både kan nyte og være til stede i musikken.
    Her er forresten et bilde av troels gravesen sine 16 litere for de som lurer på hvordan de ser ut,mine er desverre ikke så pene...

    CA18RLY+22TAFG_2.jpg
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen.

    Har snakket med filterguru her på hfs(Grelv)han nevnte faktisk den metoden med motstand paralellt over diskantspolen som ein god måte å dempe diskantnivå i heile dens arbområde,han anbefalte 4,7ohm.

    Så da var det å bestille 2stk mills 4,7ohm+2stk mills på 10ohm i serie med diskanten,delene kom i dag.
    Dette er no blitt så bra at det til og med funker på vanskelige plater,skjedde noko postitivt med bass/mellombass når den 4,7ohm blei montert over diskantspolen.
    På plater som feks Tord Gustavsen og Josefine Cronholm er lyden som smør,ikkje antydning til skarp,det var det for så vidt ikkje i starten heller.

    Alltid plater med middels kvalitet som er bremsen,liker å tune det slik at dei platene også kan spilles med senka skuldre:)
    No gjenstår det kun å få kjøpt ein rørfortserker,det trur eg er glimrande på denne høgtaleren.

    Har også på vei 2stk russiske 1uf kondiser+2stk 0,47uf frå Lampizator,skal byttes ut med solen 1uf i serie på diskanten.
    Veldig kjekt å kunne kopiere andres diy prosjekt,når eg mangler både måleutstyr og kunnskap å bruke slikt.

    Mvh.
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Så bra at det begynner å ordne seg for deg. Tror du vil merke store forbedringer ved å bytte ut solen kondensatoren. Håper du til slutt blir fornøyd og kan nyte mange lange timer foran anlegget.
    Mattis
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Har igjen funnet tid til å prøve å forfine denne høyttaleren lydmessig. Denne gangen er det kondensatorer som jeg går løs på. Har kjøpt inn det jeg tenker er aktuelle kandidater etter å ha saumfart diverse nettsider om dette. Se nedenunder om interessert:

    Capacitor Musings Article By Jon L DIY Audio Kits Reviews
    http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf
    Orgy of Capacitors: The Cap Thread
    The Great Capacitor Shoot-Out
    og selvsagt denne:
    Humble Homemade Hifi


    Da jeg har begrenset busjett har jeg måttet styre unna de dyreste, og heller konsentert meg om beskrivelsen som har stått i sistnevne kondensatortest.
    Klang, utklinging/timbre og oppløsning har vært mine kriterier i valget når jeg kjøpte inn kondensatorer(i tillegg til pris). Så her kommer det:

    Førsteinntrykk kondensatorer

    Clarity cap MR
    Svært oppløst og fin, lysere enn de andre(omtrent som Mundorf),tynnere i lyden enn Musiccap fra Hovland og Jupiter flat stack. Svært kontant/dynamisk,mer lyd enn musikk synes jeg. Tonene henger ikke så lenge som hos Mundorf. Rangertsom nr 3.

    Musiccap fra Hovland
    Varm og behagelig lyd, har mer nivå enn alle de andre inedre del av diskanten. Gir hele høyttaleren et varmt og romlig preg.Veloppløst, men ikke så lystklingende som de andre, riktig cap om man har endiskant som er for lystklingende/du ønsker en varmere lyd, rangert som nr 2.

    Mundorf supreme
    Svært oppløst og behagelig å høre på. Varm og musikalsk(ikkeså varm som Musiccap og Jupiter, men glattere i lyden), fremhever et område,med det er det riktige området, så det gjør at alt høres detaljert ut, ikkeskarpt. Den eneste av kondensatorene som jeg vil kalle musikalsk(selv om deandre ikke er dårlig). Klinger godt ut og tonene henger lenger.
    Rangert som nr. 1

    Jupiter flat stack
    Varm og behagelig, mye detaljer og fyldigere toner/klang påinstrumentene enn de andre. Like glatt som Mundorf, men med noe annen betoning,varmere. Tonene henger lenger, minst like lenge som hos Mundorf. Analog sound. Rangertsom nr. 1 sammen med Mundorf.

    Obligato gold
    Varm og detaljert i lyden, ganske lik Clarity cap, menvarmere og med litt mindre oppløsning(det tok lang tid før jeg oppdaget dette).Et klart bestekjøp. Men rangert som nr. 4. Er likevel en svært god kondensator.

    Generelt: Alle kondensatorene er gode, litt forskjell i hvilketområde av diskanten de fremhever, i utklinging og i glatthet. Det ser ut til ås temme godt med kommetarene til Tony Gee (humblehome). Men ulike kondensatorerer er nok gode til ulike diskanter ut i fra hvilket område diskantene fremhever/undertrykker, det er klart.

    NB! Må understreke at jeg ikke har fått spilt inn kondensatorene ennå, de har kun få timer på seg, så mye mulig at ting endrer seg. Og jeg må også påpeke at dette er mine subjetive observasjoner, så ikke bli fornærmet om du har andre erfaringer. Setter dog pris på tips om ikke altfor dyre kondensatorer som du tror kan falle i smak hos meg...
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hjelpa Frode.
    Diskantene er Audax,kabinett er gamle infinity.

    Desse høgtalerene har ein lydsignatur som er ganske mørke i lyden(har tunet diskantene med mindre kondensator enn trådstarter+litt større motstand)
    Litt artifakter i overgang mellom elementa merkes av og til,fase ol.Har kun ørene til hjelp,og det er litt synd,når ein høyrer potensialet som bur i desse.

    Det er noko veldig korrekt med slike enkle toveis,rytmiske og utruleg fin "tone" i lyden.

    Trur straumkvaliteten her også er dårlig med store industrisjapper ganske nært huset her.(Mo I Rana)
    Blir artig å komme tilbake til gamle trakter(Hardanger) ila sommaren,og koble opp,trur det blir bedre,mtp rom og strøm.

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn