En kabelprodusent svarer!!!!!

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.175
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21
Greit nok. Men hvordan kan en forsterker måles bra og låte forferdelig?
Noen som kan prøve å forklare meg?

Så vidt jeg forstår er det ikke alle typer forvrengning som oppfattes av øret som-nettopp forvrengning, men her kan sikkert Løkken og co komme med noe mer konkret.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.869
Torget vurderinger
4
Det vet jeg. Men da er problemstiilingen omvendt.
Altså man måler forvregning men den spiller bra.

Men jeg har hørt at en forsterker måler bra, men låter forferdelig.

K

knutinh

Gjest
Det vet jeg. Men da er problemstiilingen omvendt.
Altså man måler forvregning men den spiller bra.

Tja. Man har ikke perfekt kunnskap om hva som låter bra og hva som låter dårlig - rent teknisk. Derfor er det fullt mulig at noe kan måle veldig "bra" men låte dårlig.

Skolebokeksempelet på det er vel 70-tallet med forsterkere med global tilbakekobling som målte bra (på de testene man gjorde), men som visstnok låt dårlig.

Det er vanskelig å garantere at alle relevante parametre er målt og klassifisert. Samtidig er det nærliggende å bruke nøye utvalgte målinger i designprosessen fordi det er mer effektivt enn å bruke en stor blindtest for hver eneste lille optimalisering.

knut

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Litt begrepforvirringer ute å går her. Ikke alle får med seg hva som er forskjell på spenning, strøm og effekt. Ja spenningen skifter mellom pluss og minus i sinusbevegelser med antall svingninger relatert til frekvensen som skal gjengies. Dette er selvsagt ikke retningsbestemt. Man må se på hele kretsen. Fra strømforsyningen, gjennom effektreguleringen så gjennom eks. høyttalerkabelen og så gjennom høyttaleren hvor effekten blir avsatt til bevegelse i spolen på høyttalerelementene. Strømstyrken er avhengig av spenningen og motstanden i kretsen. Dvs. høy spenning(volt) vil gi høyere strømmengde(ampere) med den samme motstand(ohm). Dvs at effekten som er spenning gange strøm vil bli avsatt der spenningstapet er, og det er over spolen i høyttaleren. Den påtrykte spenningen som hele tiden veksler polaritet vil flytte effekt gjennom kabelen i en retning, nemlig mot høyttaleren. Denne effekten vil også være faseforskjøvet på spenningen relatert til cos fi, men det er en annen historie. Energi forsvinner ikke, den bare endrer form. I dette tilfelle til mekanisk bevegelse. Enegiflyten er retningsbestemt.
Håper dette er forklart enkelt nok.

Samleren

B

bamsemann

Gjest
Litt begrepforvirringer ute å går her. Ikke alle får med seg hva som er forskjell på spenning, strøm og effekt. Ja spenningen skifter mellom pluss og minus i sinusbevegelser med antall svingninger relatert til frekvensen som skal gjengies. Dette er selvsagt ikke retningsbestemt. Man må se på hele kretsen. Fra strømforsyningen, gjennom effektreguleringen så gjennom eks. høyttalerkabelen og så gjennom høyttaleren hvor effekten blir avsatt til bevegelse i spolen på høyttalerelementene. Strømstyrken er avhengig av spenningen og motstanden i kretsen. Dvs. høy spenning(volt) vil gi høyere strømmengde(ampere) med den samme motstand(ohm). Dvs at effekten som er spenning gange strøm vil bli avsatt der spenningstapet er, og det er over spolen i høyttaleren. Den påtrykte spenningen som hele tiden veksler polaritet vil flytte effekt gjennom kabelen i en retning, nemlig mot høyttaleren. Denne effekten vil også være faseforskjøvet på spenningen relatert til cos fi, men det er en annen historie. Energi forsvinner ikke, den bare endrer form. I dette tilfelle til mekanisk bevegelse. Enegiflyten er retningsbestemt.

Samleren
Syns den var fin jeg.. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold

Samleren
Dette er jo en muntlig forvrengning av virkeligheten;

Effekten omsettes i spolen. Den fraktes ikke "en vei i kabelen". I kabelen er det et spenningsfall som bestemmes av strøm og impedans. Det vil si at dersom det omsettes en gitt mengde effekt i spolen vil strømen i hele kretsen være konstant. En gitt effekt vil da omsettes i hver av de to lederne. I den ene vil strømen gå mot spolen, i den andre vil den gå fra spolen. Når denne strømmen snur vil den gå eksakt omvendt i begge lederne. Effektomsetningen er nøyaktig den samme. Effekten transporteres ikke i en bestemt retning slik du fremstiller.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Det skyldes jo blant annet at forsterkere er avhengige av hvilken last de kobles mot. Målingene gjøres jo stort sett utelukkende med resistive laster, men de er det få av i høyttalerverdenen. Det vil si at forsterkeren oppfører seg ganske forskjellig ved ulike frekvenser.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Mener virkelig teoretikerne at målinger er det eneste sanne svar på hvordan ett produkt/kabel låter?  I så fall kan jeg ikke ikke fatte og forstå at dere virkelig mener dette. Har 20 år med mye kabeltesting som tilsier noe annet. Takk til O.M S som står i mot arrogansen i mange av disse inleggene
Det er jo akkurat dette som er så feil! Han motstår ingen arroganse. Det er en håndfull mennesker som forsøker å sette fingeren på grov missbruk av folks lettlurthet. Hva er arrogant med dette?

Og hvorfor skal enkelte henvise til en annen forumkategori når folk svarer på det innledende innlegget?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Jeg funderer litt på Cardas sine målinger. For det første, hvorfor bruker de ikke en høyttaler som last? En gitt kapasitiv last mot to kabler som har ulik induksjon vil jo nødvendigvis gi ganske tydelige forskjeller på firkantpulser ved høy frekvens. Ved å velge rett frekvens vil den ene måle klart dårligere enn den andre.

Den trekantmålingen ble jeg ikke mye klokere av, noen som kan forklare?

O

om.s

Gjest
Det er jo akkurat dette som er så feil! Han motstår ingen arroganse. Det er en håndfull mennesker som forsøker å sette fingeren på grov missbruk av folks lettlurthet. Hva er arrogant med dette?

Og hvorfor skal enkelte henvise til en annen forumkategori når folk svarer på det innledende innlegget?
Se dine egne argumenter i "speilet", Snickers, men det hjelper vel heller ikke siden du har ett par målinger i bak lomma som beviser alt.
Noe av poenget med denne delen av hjørnet var vel å slippe å skulle stå til "ansvar" for bla slike som deg, disse som krever dokumentasjon på ett hvert utsagn om hvordan man opplever forskjellene ved de ulike kablene.

Heldigvis er det ikke ett krav at man skal skjønne verken elektronikk eller el-konstruksjon for å yttre sine praktiske erfaringer rundt denne hobbien, til tross for at en hele tiden blir forsøkt påminnt noe annet.

Få det inn i hodet Snickers, alle behøver ikke/vil ikke  reddes fra denne "forferdelige" kabel bransjen av en gjeng selvpålagte kabel frelsere, men det finnes de som trives med det de hører og er villige til å betale hva det koster å oppnå sitt nirvana.

Det synes jeg de burde få gi uttrykk for, uten at en gjeng med HiFi "bezzervizzere" inkl deg, på død og liv skal markere at de andre har feil i/av sine kabel opplevelser.....

mvh

O

om.s

Gjest
Jeg funderer litt på Cardas sine målinger. For det første, hvorfor bruker de ikke en høyttaler som last? En gitt kapasitiv last mot to kabler som har ulik induksjon vil jo nødvendigvis gi ganske tydelige forskjeller på firkantpulser ved høy frekvens. Ved å velge rett frekvens vil den ene måle klart dårligere enn den andre.

Den trekantmålingen ble jeg ikke mye klokere av, noen som kan forklare?
Gå til kilden, send Cardas en mail og spør.............

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Få det inn i hodet Snickers, alle behøver ikke/vil ikke  reddes fra denne "forferdelige" kabel bransjen av en gjeng selvpålagte kabel frelsere, men det finnes de som trives med det de hører og er villige til å betale hva det koster å oppnå sitt nirvana.

Det synes jeg de burde få gi uttrykk for, uten at en gjeng med HiFi "bezzervizzere" inkl deg, på død og liv skal markere at de andre har feil i/av sine kabel opplevelser.....
Yes!!

(Kanskje det da kunne blitt fred her inne?)

P

Parelius

Gjest
Noe av poenget med denne delen av hjørnet var vel å slippe å skulle stå til "ansvar" for bla slike som deg, disse som krever dokumentasjon på ett hvert utsagn om hvordan man opplever forskjellene ved de ulike kablene.
Nah, det er da vitterligen en tråd om en kabelprodusents svar? Hvorfor denne antiholding til tankens undring, også her? Eller er også kabelprodusentenes (de haifai) tekniske utlegninger for lyrikk å regne?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Og hvor tror Snickers Is at de wattene han får ut av sitt sluttrinn tar veien? Tror han virkelig at de bare går frem og tilbake i kabelen?????? Nei de avsettes i høyttaleren. Effekten går fremdeles en vei, strømmen går en vei, spenningen veksler. Ikke bland Spenning, strøm og effekt mer. Det forvirrer alle som ikke forstår dette.

Samleren

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
For ytterligere å billedgjøre.
Tenk på om det var en lyspære i enden av høyttalerkabelen. Som lyste i takt med musikken. Vil du fremdeles påstå at det ikke blir transportert noe energi fra sluttinnet og ut til pæra????

The end...

Samleren

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold

Hallo! Nå trår du kraftig over streken!
På hvilket grunnlag kaller du meg selvpålagt kabelfrelser?

Tror du målingene jeg har gjort sier noe om temaet i denne tråden? Hvorfor i all verden bruke det MOT meg? Jeg bruker det ikke som et argument i sammenhengen og når sant skal sies så kan du vel ikke med din aller beste motvilje få det til å være et argument MOT de som hevder at kabler låter forskjellig?

Hør her oms:
Du forstår åpenbart ikke hva tråden handler om.
Du trekker tråden bort fra tema hele tiden.
Du har ikke kommet med ett eneste saklig innlegg i denne tråden (et saklig innlegg er et innlegg som omhandler tema.)

Så nå synes jeg du skal:
Enten diskutere sak og slutte å hakke med dette barnslige tøyset.
Ellers kan du starte en egen hakketråd der du henger ut alle som ønsker et realistisk forhold til kabler. Jeg gidder ikke lese den.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
For ytterligere å billedgjøre.
Tenk på om det var en lyspære i enden av høyttalerkabelen. Som lyste i takt med musikken. Vil du fremdeles påstå at det ikke blir transportert noe energi fra sluttinnet og ut til pæra????

The end...

Samleren
Hehe, så du mener at i en likestrømskrets så går det bare strøm i den ene av lederne?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Nei, det faller på sin egen urimelighet. Men du blander effekt, spenning og strøm. Effekten avsettes der spenningstapet er og må nødvendigvis avsettes og transporteres dit. Forstår du ikke dette???

Samleren

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Jo, det forstår jeg. Forstår du at du ikke behøver en kabel det ikke går strøm gjennom?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Fint at du skriver at du forstår det, men om du gjør det er jeg usikker på.

(Forstår du at du ikke behøver en kabel det ikke går strøm gjennom?) Dette er vås og under pari, her kler du av deg selv, håper du forstår det da i det minste.

Samleren

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg vil gjerne at Snickers-Is forklarer meg hvordan effekten som avsettes i høyttaleren kommer dit uten å bli transportert dit.

Samleren

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Jeg er usikker på hvordan jeg skal forklare deg dette "samleren". Du ønsker liksom ikke å forholde deg til virkeligheten.

Strømen i en krets er lik hele veien. Det er ikke sånn at det går strøm i den ene lederen. Man kan ikke fjerne den ene lederen i en likestrømskrets. Strømen er konstant og det går den samme strømmen i alle ledd. Det er ikke mer å si om den saken. Effekten er ikke noe som transporteres på den måten du beskriver.

Dersom du har et spenningspåtrykk på 10 volt og 10 ohm totalt i kretsen vil du ha 1 Ampere i hele kretsen. Dersom kablene har en impedans på 1 ohm hver og lasten er på 8 vil du ha en effekt på 1 watt pr leder og 8 watt i lasten. Strømmen i et hvert punkt er fortsatt 1 ohm. Effektomsetningen i et hvert ledd avhenger av lokalt spenningsfall og strømstyrken i kretsen. Det er samme hvor lasten er plassert. Strøm, spenningsfall og effektomsetning i et hvert ledd blir nøyaktig det samme.

Fenomenet med å transportere effekt slik du beskriver det eksisterer simpelt hen ikke og det er forankret i forståelsen av enkle elektriske kretser.

Det er kanskje noe som er bedre enn meg til å forklare dette, men vi burde vel strengt talt ta dette i en egnet tråd?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
672
Kjære Samleren og Snickers-Is. Det er snart Jul  :D Og dere diskuterer dere helt bort fra kabelfabrikantsvadaen som var opphavet til denne tråden...

Egentlig har vel begge litt rett. En kan gjerne si at effekten transporteres fra forsterkeren til høyttaleren på samme måte som Statkrafts nett transporterer energi fra kraftstasjonene til de tusen fabrikker og hjem.
Men hva så? Hva har retningen på energiflyten å bety i denne sammenheng? Og det blir vel litt søkt å snakke om energitransport når det dreier seg om noen 10-talls watt i 2m lange kabler mot flere MW i kilometerlange kabler hvor reaktiv effekt absolutt blir et tema?
Hva da med energiflyten fra utgangstransistoren til høyttalerterminalen. Er den da like relevant?

Sakens kjerne er at produsentens beskrivelse er vissvas fra ende til annen. At noen velger å tro på det er kanskje bra, for ellers hadde denne industrien gått heden, og det er jo en fordel å holde hjulene i gang.

Selv hører jeg forskjell på de samme ledningene fra dag til dag. Humør, lys, lukt og en rekke slike faktorer påvirker hvordan jeg opplever lyden. Permanent endring av lyd har jeg opplevd ved bytte av forsterker, høyttalere, PUer, CDspillere og  DACer. De flyktige endringen trenger jeg heldigvis ikke kabelprodusentenes hjelp for å oppnå. Da foretrekker jeg heller et kyss... ;)

God Jul!

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Jeg vil gjerne at Snickers-Is forklarer meg hvordan effekten som avsettes i høyttaleren kommer dit uten å bli transportert dit.

Samleren
Kanskje en analogi til energiomsetningen i en høytaler kan være et vannkraftverk? Der renner vannet ned til turbinen som i sin tur driver en dynamo. Det er ikke noe tvil om hvilken vei strømmen går og hvor energien hentes ut, men hvor lenge tror du turbinen hadde svivet rundt hvis du ikke slapp vannet ut på nedsiden?

Den strømmen som kommer inn i en høytaler gjennom den ene lederen, må til enhver tid også komme ut på den andre lederen. Energien er lagt igjen i høytaleren, men strømmen må gå gjennom hele kretsen.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Kjempefint Zorry, du har forstått det. Forskjellen på strøm, spenning og energi. Flott.

Samleren

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ikke for å piske en død hest, men følgende gjelder:  Ved et gitt øyeblikk er strømmen den samme gjennom hele kretsen. Strømmen omsettes til energi i alle ledd i kretsen som har en motstand. Det vil si at også kablene omsetter energi, men siden motstanden her er så liten, så er spenningsfallet over kabelen lite, og det er dermed lite energi som omsettes i forhold til i f.eks. høyttaleren.

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Ikke for å piske en død hest, men følgende gjelder:  Ved et gitt øyeblikk er strømmen den samme gjennom hele kretsen. Strømmen omsettes til energi i alle ledd i kretsen som har en motstand. Det vil si at også kablene omsetter energi, men siden motstanden her er så liten, så er spenningsfallet over kabelen lite, og det er dermed lite energi som omsettes i forhold til i f.eks. høyttaleren.
Og siden strømmen ved et gitt tidspunkt er lik i hele kretsen har jeg vanskelig for å skjønne hvordan kablers eventuelle retningsbestemthet skal ha noe å si. Litt mindre motstand mot høytaleren blir vel da oppveid av den tilsvarende økte motstanden fra høytaleren?

K

knutinh

Gjest
Er Ohms lov noe tema her?

om.s:
Kanskje du hadde hatt en bedre dag om du ikke leste poster som prøver å forklare ting? Denne tråden prøvde å forklare ting sett fra produsententens synspunkt, og som forventet møtte (den ukjente) produsenten ganske hard motbør fra folk med teoretisk/elektro-bakgrunn. Hvis dette gjør deg så irritert er det vel bedre å lese solskinnsposter med folk som er fornøyd med kabelen sin?

"..Heldigvis er det ikke ett krav at man skal skjønne verken elektronikk eller el-konstruksjon for å yttre sine praktiske erfaringer rundt denne hobbien, til tross for at en hele tiden blir forsøkt påminnt noe annet.

Få det inn i hodet Snickers, alle behøver ikke/vil ikke reddes fra denne "forferdelige" kabel bransjen av en gjeng selvpålagte kabel frelsere, men det finnes de som trives med det de hører og er villige til å betale hva det koster å oppnå sitt nirvana.
.."

Nei, men hvis du eller noen andre starter en logisk tankerekke rundt "strømmolekyler" eller "pertuberte molekylstrukturer og deres påvirkning på teflon" så er dere inne på noens fagfelt. Er det ikke rimelig da at det blir påpekt at dette er helt på bærtur? Hvis du bare sier at kabelen din låter gull men at du ikke har doktorgrad i fysikk eller ønsker å lese ei elektrobok så tror jeg ingen vil argumentere spesielt heftig med deg...

mch
Knut Inge

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Er Ohms lov noe tema her?

Beklager! Hadde forbigående glemt at om.s-lov ikke gjelder på kabelhjørnet. Skal ikke gjenta seg... :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Kanskje en analogi til energiomsetningen i en høytaler kan være et vannkraftverk?  Der renner vannet ned til turbinen som i sin tur driver en dynamo. Det er ikke noe tvil om hvilken vei strømmen går og hvor energien hentes ut, men hvor lenge tror du turbinen hadde svivet rundt hvis du ikke slapp vannet ut på nedsiden?

Den strømmen som kommer inn i en høytaler gjennom den ene lederen, må til enhver tid også komme ut på den andre lederen. Energien er lagt igjen i høytaleren, men strømmen må gå gjennom hele kretsen.
Jeg holdt på å bruke vasskraftverksanalogien i mitt forrige innlegg for å forklare hvordan en elektrisk krets IKKE virker. Imidlertid er det en god sammenlikning dersom man snur litt på det:

Man kan ikke gjøre sammenlikningen der et rør leder bort vannet som en "minusleder". Det som driver lasten er en total spenningsforskjell. I et vasskraftverk er potensialforskjellen gitt av hele rørets høydeforskjell før turbinen. Dermed vil selve trykkrøret representere begge lederne. Dette fordi at i en elektrisk krets er det den relative spenningen på de to ledernes kildetilkobling som bestemmer den totale potensialforskjellen.

For å utnytte potensialforskjellen må man bryte kretsen på ett eller annet punkt. Analogien til trykkrøret vil være at det å terminere røret med en turbin tilsvarer å bryte kretsen og sette inn en last. Dermed vil røret være et "uttrykk" for begge de elektriske lederne.

Teorien svikter imidlertid kraftig i det strømmen skal vende retning. Da skal man egentlig plutselig snu røret, sette det på den andre siden av turbinen og mate det fra motsatt ende.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Se dine egne argumenter i "speilet", Snickers, men det hjelper vel heller ikke siden du har ett par målinger i bak lomma som beviser alt.

Heldigvis er det ikke ett krav at man skal skjønne verken elektronikk eller el-konstruksjon for å yttre sine praktiske erfaringer rundt denne hobbien, til tross for at en hele tiden blir forsøkt påminnt noe annet.

mvh

Så enig så enig

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Ja, la oss fjerne alt faglig slik at vi slipper alle irriterende besserwissere.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Ja, la oss fjerne alt faglig slik at vi slipper alle irriterende besserwissere.

At folk med faglig kompetanse deler sine kunnskaper er jo bare av det gode.

Det som er irriterende er enkelte personers nedlatende latterligjørende holdninger mot folk med andre erfaringer/meninger enn dem selv!!

Innlegget jeg så meg enig i over var heller generelt mot disse personer, ikke nødvendigvis deg. Husker ikke alt du har skrevet desverre..

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Men i alle dager. Tråden har sitt utspring i LØGN. Å rive denne løgnen i stykker bør være i alles interesse. At enkelte fornekter enkle fysiske lover fordi en kabeltvinner med sterk økonomisk agenda mener noe annet, sier noe om dem...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.846
Sted
Østfold
Det som er irriterende er enkelte personers nedlatende latterligjørende holdninger mot folk med andre erfaringer/meninger enn dem selv!!
Hva med å lese tråden? De nedlatende uttalelsene har jo utelukkende kommet fra om.s her som skal frelse folk fra fakta. Kan du komme med eksempler på nedlatende uttalelser andre veien i denne tråden?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Men i alle dager. Tråden har sitt utspring i LØGN. Å rive denne løgnen i stykker bør være i alles interesse. At enkelte fornekter enkle fysiske lover fordi en kabeltvinner med sterk økonomisk agenda mener noe annet, sier noe om dem...

Selvfølgelig.... er slett ikke uenig i det du skriver, noe jeg heller ikke har ytret. Det var vel ikke trådens utspring jeg skrev noe om... Men jeg står fortsatt ved det jeg skrev i forrige innlegg

K

knutinh

Gjest
At folk med faglig kompetanse deler sine kunnskaper er jo bare av det gode.

Innlegget jeg så meg enig i over var heller generelt mot disse personer, ikke nødvendigvis deg. Husker ikke alt du har skrevet desverre..
Hvis du tar deg noen minutter og leser igjennom tråden så vil du finne at om.s har et bilde av virkeligheten som ikke samsvarer helt med mange andre. Kort, subjektivt sammendrag ;-) :

Sharpeyes:
Følgende påstand er sakset fra en ikke navngitt produsent. [sett inn totalt tullball og humbug fra ende til annen] Jeg tar dette for god fisk og gidder ikke diskutere mere kabler.

Snickers-is, knutinh(undertegnede), EspenLT, roffe, tresko, KJ m.fl:
Dette er desverre løgn/tullball/misforstått/hysterisk morsomt. Denne produsenten bør offentliggjøres slik at det er tydelig for alle at de ikke vet hva de gjør.

om.s, bamsemann:
Hvordan våger dere å trekke denne ukjente produsenten i tvil? Er det ikke deilig å vite alt, onde bezzerwizzere? Og å trekke hederlige Sharpeye ned i søla???

Vi respekterer Sharpeye for å ha hentet informasjon, men vi må få lov til å si hva vi mener om den informasjonen, spesielt når den helt opplagt er feil??

om.s:
Hvordan våger dere å hugge ned på stakkars ekte audiofile som ikke har fysikk-bakgrunn? Kanskje dere vet bedre selv?? Stå på, Sharpeye

Nok en gang, vi skyter beskjeden, ikke budbringeren

om.s:
Hvordan vågere dere å besudle Sharpeye??

Diverse mennesker som titter innom:
Stå på, om.s. Bra at noen tar oppgjør med disse måle-menneskene. Det viktigste er å få bra lyd. Dumme fysikere...

Snickers og Samleren:
Spenning går mot strømmen... og effekt ledes mest effektivt ihht om.s lov. To ledere er fint å ha.

Stå på, om.s. Bra at noen tar oppgjør med disse måle-menneskene. ......

(sagt med et forsonende smil)

Knut Inge

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Hva med å lese tråden? De nedlatende uttalelsene har jo utelukkende kommet fra om.s her som skal frelse folk fra fakta. Kan du komme med eksempler på nedlatende uttalelser andre veien i denne tråden?

Noen av innleggene er blitt fjernet av Høvdingen, mens andre innlegg virker nedlatende fra mitt synspunkt.. de ligger fremdele i tråden. Er ikke interessert i å nevne navn. Les så ser du.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Hvis du tar deg noen minutter og leser igjennom tråden så vil du finne at om.s har et bilde av virkeligheten som ikke samsvarer helt med mange andre. Kort, subjektivt sammendrag ;-) :

Sharpeyes:
Følgende påstand er sakset fra en ikke navngitt produsent. [sett inn totalt tullball og humbug fra ende til annen] Jeg tar dette for god fisk og gidder ikke diskutere mere kabler.

Dette er desverre løgn/tullball/misforstått/hysterisk morsomt. Denne produsenten bør offentliggjøres slik at det er tydelig for alle at de ikke vet hva de gjør.

om.s, bamsemann:
Hvordan våger dere å trekke denne ukjente produsenten i tvil? Er det ikke deilig å vite alt, onde bezzerwizzere? Og å trekke hederlige Sharpeye ned i søla???

Vi respekterer Sharpeye for å ha hentet informasjon, men vi må få lov til å si hva vi mener om den informasjonen, spesielt når den helt opplagt er feil??

om.s:
Hvordan våger dere å hugge ned på stakkars ekte audiofile som ikke har fysikk-bakgrunn? Kanskje dere vet bedre selv?? Stå på, Sharpeye

Nok en gang, vi skyter beskjeden, ikke budbringeren

om.s:
Hvordan vågere dere å besudle Sharpeye??

Stå på, om.s. Bra at noen tar oppgjør med disse måle-menneskene. Det viktigste er å få bra lyd. Dumme fysikere...

Snickers og Samleren:
Spenning går mot strømmen... og effekt ledes mest effektivt ihht om.s lov. To ledere er fint å ha.

Stå på, om.s. Bra at noen tar oppgjør med disse måle-menneskene. ......

(sagt med et forsonende smil)

Knut Inge

Dæven... dette var like god regi som utdrag av hifi-klubb-katalogens produkttester!!

Kunne like gjerne vært vridd motstatt.. uten å gå til forsvar for alle utsagn i denne debatten

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Ja, det er vel ikke stor tvil om at dette kan karakteriseres som svada fra et vitenskapelig standpunkt hvertfall. Kunne vært interessent å se hva en ingeniør hos produsenten hadde svart, fremfor en fra markedsføringsavdelingen ;)
Det er da vel ikke ingeniører i markedsavdelingen? Trolig ikke mange i utviklingsavdelingen heller.

Topp Bunn