Dette er jo også litt relativt sett i lys av de debatter som herjer her inne, man får jo ikke omtrent ikke ha sine subjektive opplevelser ifred, og ihvertfall ikke fortelle noen om hva du opplever, før en hel gjeng hiver seg på én og man idiot forklares.
Du er
kanskje inne på noe her.
Folk får mene hva de vil om kabler for min del, Jeg har et avklart forhold til det selv.
Men, folks subjektive oppfattelser blir et problem når:
-Folk kritiseres fordi de ikke har "bra nok" kabler.
-Folk blir uoppfordret anbefalt kabel merk a fremfor b, som om det skulle eksistere noen sannheter, og med største selvfølge uten forbehold.
-Folk referer til "10% regelen"
-Folk omtaler kabelbytte som noe som har lydforbedringspotensiale på linje med akustikk forbedringer, høyttaler plassering, forbedringer av HT, forsterker og D/A valg etc.
-Vanlige folk og ungdom med surt oppsparte midler eller konfirmasjonspenger blir pådyttet å bruke tusenvis av kroner på kabler når de skal kjøpe anlegg, av en selger med lysende dollartegn i blikket.
Dette reagerer jeg sterkt på, jeg blir faktisk ærlig og oppriktig rasende.
Jeg vil fortsette å gripe inn når noen prøver å fore andre med slike absurde misoppfatninger om hva som er gode råd for å oppnå en bedre reproduksjon av fonogrammer for konsumenter.
Jeg vil gå så langt til å si at hver krone brukt på kabler er en krone mindre til god lyd. Jeg mener virkelig at det hadde vært en god ting å få dette til å bli allment akseptert viten i Hi-Fi miljøene.
Sånn som situasjonen er i dag er Hifi markedet en sandkasse for svindlere og spekulanter. Og når de fleste forhandlere forfekter den samme læren, da må det ropes høyt.
Legg igjen merke til at jeg ikke sier det ikke er forskjell på kabler.
Men jeg sier at hva som helst av god kabel er mulig å få tak i for noen få kroner pr. meter, og i lys av det har vi å gjøre med en bransje som bringer fokus VEKK fra god lyd.
Nevnte Cardas eksempel kan godt være strålende kabler, og jeg kjenner ikke pris nivået deres. Som sagt sverger jeg selv til Gotham kabler, dette basert på:
-Holdbarhet, lyttetester, hvor lette de er å kveile, hvor lette de er å lodde, hvor godt de beskytter mot RF støy ved svært lange kabel strekk (100m) etc. etc.
Disse er spektakulært bra, men koster som sagt bare littegrann.
Det er de S P E K T A K U L Æ R E prisene med stor stor S, som er det fremste problemet. Og i dette ligger også altså at folk blir lurt vekk fra å skaffe seg så god lydhjengivelse i stua som de kunne ha fått.
Pluss at feilinformasjonen sniker seg inn i vokabularet, og øyensynlig reduserer evnen til saklig og rasjonell tenkning betraktelig.