En kabel og musikkopplevelse

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Satt igår og forsket på vinkling og justering av høyttalerne og plutselig var det noe som skjedde.
Feks sleden som passerer på Roger Waters "Too much rope" som før kom fra 1m til venstre for venstre høyttaleren startet nå rett ved min venstreside, gikk mot venstre HT og fortsatte til høyre ut av rommet. Slik har jeg aldri opplevd denne sangen så noe må jeg nå ha gjort riktig. :)

Dette kom nok av finjustering av HT samt nå en fullstending vinkling inn mot sweetspot.

Ulempen var nå at diskanten opplevdes mer skarp og skjærende samtidig man ble på en måte sliten av å høre på musikk. For en gangs skyld tenkte jeg at jeg skulle forske litt på kabler. Oppsettet var med Audio Metallurgy AG-0 XLR 0.75m signal mellom DAC/pre og effekt, samt Audio Magic Magic Wonder HT-kabler med solid strand. Hadde et par billige MonsterCable XLR og testet med disse. Skarpheten forsvant, men det gjorde også dybde og holografi. Gikk tilbake til Audio Metallurgy og da var skarpheten tilbake, men også dybde/holografi. Beholdt denne nå videre og tenkte jeg skulle bytte tilbake til Van den Huul The D-352 Hybrid HT-kabler som jeg brukte for en stund siden. Skarpheten ble borte, dybde/holografi var der fremdeles, ble kanskje en aning mer bass, men likevel var det noe som manglet uten at jeg kan sette fingeren på det.

Likevel var lyden mye mer behagelig å høre på enn med Audio Magic kablene. Har aldri vært noen kabelfanatiker, men dette ga meg en liten aha-opplevelse. Siden mine Divine 100.49 ikke er kjent for å ha skarp lyd, ei heller er NAD M51 det eller Coda CS, så tror jeg at jeg må forske mer på kabler og da kanskje først HT-kabler, kanskje også signal-kabel.

Forslag til hvor jeg burde starte? Kjøre videre med Metallurgy og skifte HT-kabel, eller gå tilbake til Audio Magic HT-kabel og skifte ut Metallurgy signalkabel?

Komboene oppsummert:
Metallurgy og Audio Magic: Åpen fin og nøytral lyd, men skarp diskant.
Monster Cable og Audio Magic: Mindre dybde/holografi, men uten skarp diskant.
Metallurgy og VdH: Åpen og fin lyd med en anelse mer bass, noe mangler likevel.
Monster Cable og VdH: Ikke testet.

Edit: Kan legge til at med den nye justeringen/vinklingen så er feks dama som snakker i begynnelsen av Three Wishes rett til venstre for meg et par meter unna, mens hun før var litt til venstre for venstre HT.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
En annen vei å gå er eventuelt å forsøke å dempe førsterefleksjonene på sidene, slik at du kan vinkle høyttalerne litt ut igjen og oppleve samme holografien, samtidig som du får dempet diskanten litt igjen.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
En annen vei å gå er eventuelt å forsøke å dempe førsterefleksjonene på sidene, slik at du kan vinkle høyttalerne litt ut igjen og oppleve samme holografien, samtidig som du får dempet diskanten litt igjen.
Godt forslag, for det er dessverre lite som er gjort med refleksjoner. Det er et litt langsiktig prosjekt.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Om du holder til i nærheten av en HFK ville jeg spurt om å teste enten The Orchid eller en av de nye 3T-kablene. Verdt et forsøk. I min mening har vdH laget bedre signalkabler enn høyttalerkabler. Du kan selvfølgelig også teste enten Magnum eller en av de ferdigmonterte kablene til vdH på høyttalersiden.

Uansett ville jeg tatt tak i akustikken.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
En annen vei å gå er eventuelt å forsøke å dempe førsterefleksjonene på sidene, slik at du kan vinkle høyttalerne litt ut igjen og oppleve samme holografien, samtidig som du får dempet diskanten litt igjen.
Godt forslag, for det er dessverre lite som er gjort med refleksjoner. Det er et litt langsiktig prosjekt.
Støtter veldig dette forslaget. Jeg har jobbet veldig mye med plassering i det siste, både høyttalere, sub og lytteposisjon. Og dermed har jeg ikke turt å skru fast lydplatene ennå, men for noen dager siden gjorde jeg dette, og er så langt meget fornøyd. Har da dempet første- og andrerefleksjonene, satt inn bassfeller i hjørnene og lagt et tykt teppe på parketten mellom høyttalerne og lytteposisjon. I tillegg er taket dempet...

I det førsterefleksjonene er tatt hånd om, spiller høyttalerne langt bedre med vesentlig mindre toe-in. Lydbildet ble veldig mye større, jeg har nå større avstand mellom høyttalerne, de står da altså nærmere sideveggene enn før. Mye antydninger til spisshet og lyttetretthet er dramatisk redusert, nesten borte. Det spiller til og med akseptabelt på hardrock;-) Jeg er ikke i tvil om at disse tiltakene utgjør langt større forskjell på alle parameter enn noen kabel kan gjøre.

Men jeg har også tidligere erfart at kabler kan bety en del, men da som en slags siste fintuning etter at alt det andre er på plass. Da jeg solgte unna mesteparten av elektronikken min tidligere i år, lot jeg også alle kabler følge med. Pr i dag er alle kablene mine fra Blue Jeans, muligens noe overhypet, men jeg mener det er grunn til å tro at de er nøytrale i den forstand at de ikke farger lyden vesentlig. Jeg har likevel klare planer om å teste andre kabler i mitt system og tror det er mulig å hente litt her, muligens i form av støyreduksjon og dermed såkalt sortere bakgrunn. Og også kanskje noe mer "varme", vi får se. Jeg kommer nok uansett til å være mer kritisk til hva kabler kan gjøre i fremtiden enn jeg var i fortiden. Jeg har også tro på strømfilter, kanskje unntatt på effektforsterkere og planlegger testing av en ok priset variant fra Furutech. Tidligere erfaring med slikt har gitt mindre støy, sortere bakgrunn.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Takk for mange gode forslag. Min teori er nå at Audio Magic er en åpen og nøytal HT-kabel, men pga førsterefleksjoner så blir lyden skarp og lyttetrett. Videre tenker jeg da at VdH legger på et lite "filter" som gjør lyden behagelig og at jeg kan gå tilbake til Audio Magic når jeg får fikset førsterefleksjoner og tak.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Høres ut som en veldig god plan!
Du får poste noen inntrykk etterhvert som tiltakene kommer til.
Lykke til :)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Hva mener du med skarp lyd egentlig?
Mener du at:
1. de høye frekvensene blir for høye (i dB) i forhold til de andre frekvensene?
2. de høye frekvensene er umusikalske, f.eks. dårlig oppløsning eller skjærende kvinnevokaler e.l.?


Hvilke strømkabler bruker du?
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Hva mener du med skarp lyd egentlig?
Mener du at:
1. de høye frekvensene blir for høye (i dB) i forhold til de andre frekvensene?
2. de høye frekvensene er umusikalske, f.eks. dårlig oppløsning eller skjærende kvinnevokaler e.l.?


Hvilke strømkabler bruker du?
Vanskelig å sette ord på det, men for meg føles diskanten litt ubehagelig i øret. Skjærende ifm feks symbaler og hi-hat.

Bruker Supra Lorad strømkabler og padde.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Skjærende lyder kan ikke temmes med absorbenter etter min erfaring, da synes jeg diffusorer er langt bedre.

Prøvde å bytte en strømkabel i anlegget til en kabelskeptiker her for et par år siden.
Han hadde en typisk umusikalsk mellomtone med en del jamre og skrikelyder her og der i et veldig godt dempa rom.
Han ble rimelig bleik i trynet etter bare 30 sekunder med lytting.
Mellomtonen ble mye renere, bakgrunnen mørkere og diskanten ble vesentlig mindre skrikete.

Har inntrykk av at slike problemer ofte oppstår i signalveien p.g.a. dårlig isolasjonsmateriale rundt lederne o.l.
Ville prøvd å låne noen kabler her og der for å teste ut var jeg deg.
 
Sist redigert:
L

larkus

Gjest
Hva slags terminering bruker du på Audio Magic kablene, erlanddf?
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Bananplugger. Kablene skrus fast inni dem. Kan det ligge der?
 
L

larkus

Gjest
Solidcore gir ikke skarp og skjærende diskant. Heller det motsatte.
Men:
Fastskruing av tykke SC-ledere gir veldig liten liten kontaktflate mellom leder og plugg, og det kan etter min erfaring gi en "gneldrete" og gjallende lyd. I tillegg har også bananplugger en overraskende liten kontaktflate til terminalene på forsterker/høyttaler. Med slike kabler er kabelsko som er loddet (gjerne krympet før lodding) til lederen å foretrekke. Audio Magic kablene er teflon-isolerte, så det er neppe slik som sinep antyder at det er der problemet ligger.

Du kan jo starte med å lodde kablene fast i bananpluggene dine. Mye gods å varme opp, men en liten miniatyr-gassbrenner fra Clas Ohlsson gjør den jobben lett.
2.jpg


mvh
larkuz
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bananplugger. Kablene skrus fast inni dem. Kan det ligge der?
Ja, hvis det gir høy kontaktmotstand. Det kan fremheve et bånd rundt diskantens resonansfrekvens (ca 2 kHz) på bekostning av grunntoneområdet. Det vil i så fall låte litt skarpt. Jeg ville strammet opp kontaktskruene og renset kontaktene for å se om det hjalp, men som larkuz sier bør termineringen krympes og/eller loddes på plass. God kontakt i endene er ganske vesentlig med en kabel...
 
L

larkus

Gjest
God kontakt i endene er ganske vesentlig med en kabel...
Jepp. Dårlig kontakt på grunn av skitne/oksyderte flater, slakke kontaktfjærer på bananplugger eller altfor små kontaktflater er sannsynligvis den største åraken til at ellers kompetente anlegg ikke låter slik som forventet.

CRC contact-cleaner og piperensere er obligatorisk tilbehør i alle seriøse stereoanlegg.
Forbedringen etter kontaktrens er av og til formidabel:)

mvh
larkuz
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Tusen takk, da blir det lodding og kabelsko over helgen. Har en sånn brenner også.:)
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Når du vinklar høgtalarane innover får du truleg ei heving av nivå i diskanten, då lydnivået vanlegvis fell off axis i diskanten. Elementet i høgtalaren spelar jo ikkje dårlegare diskant enn før ved at du vinklar høgtalaren, så det du reagerar på er vel truleg nivåheving i diskanten. Er det ikkje høve til å dempe dette med Lyngdorfen?

Eg har Audio Metallurgy og tykkjer i alle fall ikkje den er ubehageleg i toppen i forhold til det meste anna eg har høyrd.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Solidcore gir ikke skarp og skjærende diskant. Heller det motsatte.
Men:
Fastskruing av tykke SC-ledere gir veldig liten liten kontaktflate mellom leder og plugg, og det kan etter min erfaring gi en "gneldrete" og gjallende lyd. I tillegg har også bananplugger en overraskende liten kontaktflate til terminalene på forsterker/høyttaler. Med slike kabler er kabelsko som er loddet (gjerne krympet før lodding) til lederen å foretrekke. Audio Magic kablene er teflon-isolerte, så det er neppe slik som sinep antyder at det er der problemet ligger.

Du kan jo starte med å lodde kablene fast i bananpluggene dine. Mye gods å varme opp, men en liten miniatyr-gassbrenner fra Clas Ohlsson gjør den jobben lett.
Vis vedlegget 203790

mvh
larkuz
Forslag til hvor jeg får tak i gode kabelsko?
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Dempe diskant nivå.

Det er jo relativt vanlig blant bedre høytalere at diskant nivå må justeres med en motstand i delefilteret for å tilpasse høytaleren til det aktuelle rom.

Dette er vel langt billigere en nye kabler spesielt nå du er fornøyd med lyden sånn ellers.

En leverandør av selvbygg utstyr bør kunne hjelpe deg med nødvendige beregninger.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Solidcore gir ikke skarp og skjærende diskant. Heller det motsatte.
Men:
Fastskruing av tykke SC-ledere gir veldig liten liten kontaktflate mellom leder og plugg, og det kan etter min erfaring gi en "gneldrete" og gjallende lyd. I tillegg har også bananplugger en overraskende liten kontaktflate til terminalene på forsterker/høyttaler. Med slike kabler er kabelsko som er loddet (gjerne krympet før lodding) til lederen å foretrekke. Audio Magic kablene er teflon-isolerte, så det er neppe slik som sinep antyder at det er der problemet ligger.

Du kan jo starte med å lodde kablene fast i bananpluggene dine. Mye gods å varme opp, men en liten miniatyr-gassbrenner fra Clas Ohlsson gjør den jobben lett.
Vis vedlegget 203790

mvh
larkuz
Forslag til hvor jeg får tak i gode kabelsko?
 
L

larkus

Gjest
De som er vist på bildet er kjøpt på Bil-Xtra. Tinnbelagt kobber, ca kr. 10 pr stk. At de er fortinnede gjør ingenting. Tinn finnes over alt i signalveien likevel. Er en "lyd-allergisk" mot tinn, er det lett å pusse bort tinnet med fint slipepapir.
8mm hull. Du er avhengig av at skruen på terminalene kan skrues helt av for å få disse på plass.
1.jpg


Jeg synes at de kabelskoene er veldig gode:)

mvh
larkuz
 
Sist redigert:

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Satt igår og forsket på vinkling og justering av høyttalerne og plutselig var det noe som skjedde.
Feks sleden som passerer på Roger Waters "Too much rope" som før kom fra 1m til venstre for venstre høyttaleren startet nå rett ved min venstreside, gikk mot venstre HT og fortsatte til høyre ut av rommet. Slik har jeg aldri opplevd denne sangen så noe må jeg nå ha gjort riktig. :)

Dette kom nok av finjustering av HT samt nå en fullstending vinkling inn mot sweetspot.

Ulempen var nå at diskanten opplevdes mer skarp og skjærende samtidig man ble på en måte sliten av å høre på musikk. For en gangs skyld tenkte jeg at jeg skulle forske litt på kabler. Oppsettet var med Audio Metallurgy AG-0 XLR 0.75m signal mellom DAC/pre og effekt, samt Audio Magic Magic Wonder HT-kabler med solid strand. Hadde et par billige MonsterCable XLR og testet med disse. Skarpheten forsvant, men det gjorde også dybde og holografi. Gikk tilbake til Audio Metallurgy og da var skarpheten tilbake, men også dybde/holografi. Beholdt denne nå videre og tenkte jeg skulle bytte tilbake til Van den Huul The D-352 Hybrid HT-kabler som jeg brukte for en stund siden. Skarpheten ble borte, dybde/holografi var der fremdeles, ble kanskje en aning mer bass, men likevel var det noe som manglet uten at jeg kan sette fingeren på det.

Likevel var lyden mye mer behagelig å høre på enn med Audio Magic kablene. Har aldri vært noen kabelfanatiker, men dette ga meg en liten aha-opplevelse. Siden mine Divine 100.49 ikke er kjent for å ha skarp lyd, ei heller er NAD M51 det eller Coda CS, så tror jeg at jeg må forske mer på kabler og da kanskje først HT-kabler, kanskje også signal-kabel.

Forslag til hvor jeg burde starte? Kjøre videre med Metallurgy og skifte HT-kabel, eller gå tilbake til Audio Magic HT-kabel og skifte ut Metallurgy signalkabel?

Komboene oppsummert:
Metallurgy og Audio Magic: Åpen fin og nøytral lyd, men skarp diskant.
Monster Cable og Audio Magic: Mindre dybde/holografi, men uten skarp diskant.
Metallurgy og VdH: Åpen og fin lyd med en anelse mer bass, noe mangler likevel.
Monster Cable og VdH: Ikke testet.

Edit: Kan legge til at med den nye justeringen/vinklingen så er feks dama som snakker i begynnelsen av Three Wishes rett til venstre for meg et par meter unna, mens hun før var litt til venstre for venstre HT.
Bare husk at kabelbytte er placebo men hvis du allikevel "tror" du hører forskjell så hvorfor ikke...
 
L

larkus

Gjest
Bare husk at kabelbytte er placebo men hvis du allikevel "tror" du hører forskjell så hvorfor ikke...
Det er det nok veldig ofte, men slettes ikke alltid. I det tilfellet som beskrives i denne tråden tror jeg ikke at det er placebo.

mvh
larkuz
 
D

DL

Gjest
Den waters plata er innspillt med noe de kaller Q sound, hvis du vinkler høytalere mer ut enn hva man normalt bruker, så vil du få lyd i 180 grader.


DL
 
D

DL

Gjest
Fortsett og forsk på kabler du, stol på ørene dine og glem fanatiske uttalelser fra enkellte motstandere her inne.

DL
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Tusen takk, da blir det lodding og kabelsko over helgen. Har en sånn brenner også.:)
Hvordan gikk det med loddeprosjektet ditt.
Fikk du noe dreis på AudioMagic-kabelen?

mvh
larkuz
Kjøpte meg Dali gullforgylte kabesko her om dagen på HFK og loddet i begge ender. Har ikke fått lyttet veldig mye, men jeg mener å påstå at det hjalp mot den skarpe diskanten og jeg blir ikke lyttetrett. Føler også at jeg kan dra på mer uten at lyden blir "anspent". Sikkert fordi det nå er mye bedre kontakt som leder mer strøm.
Er veldig fornøyd nå. :)
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
En annen vei å gå er eventuelt å forsøke å dempe førsterefleksjonene på sidene, slik at du kan vinkle høyttalerne litt ut igjen og oppleve samme holografien, samtidig som du får dempet diskanten litt igjen.
+1
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Høres ut som en god plan:)

Selvsagt må man smake til med kabler også for å få den lyden man foeretrekker, det er viktig.
Kabler er ikka bare nøvendige bindeledd mellom komponenter og HT men kan delvis være med på å forme lyden like mye som for eksempel rene komponentbytter i seg selv.
De som hevder å ikke kunne høre forskjell på kabler tror jeg har enten byttet mellom varianter som ligner mye på hverandre i signatur, eller så er det bare en forutinntatt mening og har derfor ikke eksperimentert med dette.

Ville bare nok engang få understeket dette med kabler:)
 
L

larkus

Gjest
Noen ser ut til å være av den oppfatning at hvis kablene er "gode" nok, så er det omtrent likegyldig hvilke apparater de skal koble sammen.

Og følgende bør gjentas til kjedsommelighet:
En kabel med lydsignatur er en dårlig kabel!

larkuz
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan også være på sin plass å gjenta at en dårlig lodding eller en oksydert kontakt låter såpass pyton at det blir lydsignatur så det rekker bare der. Kan skape både lineær og ulineær forvrengning, henholdsvis ved at kontaktmotstanden blir så høy at frekvensgangen gjennom forbindelsen speiler impedanskurven i høyttaleren, og ved at et eventuelt skikt av kobberoksyd i signalveien (som i en mislykket lodding) ikke bare leder strømmen dårlig, men også ulineært (diode). Tilstrekkelig lange ledninger med noenlunde fornuftige elektriske egenskaper og god kontakt i hver ende, så er det meste gjort.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Noen ser ut til å være av den oppfatning at hvis kablene er "gode" nok, så er det omtrent likegyldig hvilke apparater de skal koble sammen.

Og følgende bør gjentas til kjedsommelighet:
En kabel med lydsignatur er en dårlig kabel!

larkuz
Enig, i mitt hode skal en kabel overføre signalene helt uten å endre på de, men å finne slike kabler er tilsynelatende ikke så enkelt iom at det er så mye som spiller inn ved utformingen av kablene. Men la dette ikke bli en kabeldiskusjonstråd. :)
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Det kan også være på sin plass å gjenta at en dårlig lodding eller en oksydert kontakt låter såpass pyton at det blir lydsignatur så det rekker bare der. Kan skape både lineær og ulineær forvrengning, henholdsvis ved at kontaktmotstanden blir så høy at frekvensgangen gjennom forbindelsen speiler impedanskurven i høyttaleren, og ved at et eventuelt skikt av kobberoksyd i signalveien (som i en mislykket lodding) ikke bare leder strømmen dårlig, men også ulineært (diode). Tilstrekkelig lange ledninger med noenlunde fornuftige elektriske egenskaper og god kontakt i hver ende, så er det meste gjort.
Ja, og det var jo det jeg oppdaget her. Iom at skruterminaler mot solid strand kabel nok ga for dårlig/variabel kontakt. Jeg tror også at kabelsko gir bedre kontaktflate enn banan-stikkene jeg hadde.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lodding er sikkert fint og flott, men med bananplugger med skruer for å feste lederen til pluggen, vil jo skruen (gjerne "skruene") klemme lederen mot innerveggen i pluggen, så tverrsnittet mellom plugg og kabel bør bli stort nok uansett, eller? Større enn tverrsnittet mellom bananplugg og terminalen i forsterkeren, i alle fall. Selv med ekspanderende bananplugger.


...Men, nå ser jeg at det er snakk om solidcore. Da er det kanskje viktigere. Med multicore er det vel i alle fall slik jeg tror?
 
L

larkus

Gjest
Fastskruing av tvinnete ender på flertrådet kabel medfører lett at kordellene skvises utover av settskruen. En skikkelig klem-mekansisme ala den som finnes på enkelte nettstøpsler er mye bedre. Men det har jeg ikke sett på banaplugger ennå.

Enig, i mitt hode skal en kabel overføre signalene helt uten å endre på de, men å finne slike kabler er tilsynelatende ikke så enkelt iom at det er så mye som spiller inn ved utformingen av kablene.
Slike kabler finnes nesten over alt, og koster nesten ingenting fordi de ikke har fått "hifi-stempelet" på seg. :)

larkuz
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Noen ser ut til å være av den oppfatning at hvis kablene er "gode" nok, så er det omtrent likegyldig hvilke apparater de skal koble sammen.

Og følgende bør gjentas til kjedsommelighet:
En kabel med lydsignatur er en dårlig kabel!

larkuz
Det var nok litt dårlig ordlagt av meg ved å kalle det signatur, jeg mente snarere egenskaper.
Jeg er heller ikke av den mening at komponenter er likegyldig valgt, langt derifra, men at kablene bør vektlegges i stor grad slik resten av anlegget blir.

mvh
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Da lar vi resten av kabeldiskusjonen ligge. Poenget med tråden var å besrkive hva jeg opplevde når jeg forsket litt på høyttalervinkling og kabeltesting, og hvordan jeg utbedret med positivt resultat. :)
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
[/QUOTE]
Jeg tror også at kabelsko gir bedre kontaktflate enn banan-stikkene jeg hadde.[/QUOTE]

På effektforsterkeren min går bare ca halve bananpluggen inn i terminalene, dette er vel ikke bra?
burde jeg bytte til spader i den enden? Litt rart at HT terminalene er så grunne..
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Jeg tror også at kabelsko gir bedre kontaktflate enn banan-stikkene jeg hadde.[/QUOTE]

På effektforsterkeren min går bare ca halve bananpluggen inn i terminalene, dette er vel ikke bra?
burde jeg bytte til spader i den enden? Litt rart at HT terminalene er så grunne..[/QUOTE]

Jeg tror jeg ville gjort det. Når jeg tuklet med dette merket jeg at bananpluggene satt slarkete, og dersom de i tillegg ikke går helt inn ligger det jo ann til dårlig kontaktflate, men det er jo ikke sikkert det er tilfelle.
 
Topp Bunn