En gammel mann har våknet fra dvalen...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
rolfozzy skrev:
Men med årene så overser man uvesentligheter i lyden. Slikt som ungdommen sitter og leter etter. ;D
Jeg er der allerede, selv om jeg rundet 30 for et par år siden :)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Hyggelig å få deg ombord Salty Dog.
10 år etter at du måtte gå fra en vellykket arbeidsplass som datidens forbannede Arbeiderparti pamper ønsket å slå kloa i startet min karriære i et av Tandbergs gamle bygg. NIVA kjøpte høyhuset i 1981, og jeg jobbet der fra 1988 - 2004. Vaktmesteren fulgte med i salget til NIVA i 1981, og hadde mange fete gamle Tanberg saker i vaktmesterboligen.

Som Soundscape og gut_man har jeg evige minner etset inn i hodet "from the good old days of progrock".
Som 1960 modell er jeg hardt infisert av Pink Floyd, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Genesis, Rush, Eloy, Grobschnitt osv.osv.

Velkommen i lekegrinda vår selv om litt temporær hibernering skulle forekomme ;)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
SaltyDog skrev:
...da han spilte Jim Reeves i stereo våknet min hifi-interesse. For en opplevelse!
Jeg spiller Jim Reeves den dag i dag. Kjøp feks. "Jim Reeves - Norske hits" fra 1994 på CD. Sett på "Adios Amigos" eller en av de andre tidlige klassikerne, og jeg tipper du får nostalgisk bevreleppe av såvel musikk som lydkvalitet. Den står som en påle den dag i dag.

PS: Ikke glem å poste på MUSIKK seksjonen. Der er det litt mer tilbakelent en her på "fronten".
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
(I dag skal jeg forsøke meg med et bilde for første gang, lurer på hvordan det går...)
Som sagt tidligere, fikk Tandbergutstyret avlastning i 1998: Inn kom Pioneer PD-S06 CD-spiller, Holfi Integra 8 integrert forsterker, og Mission 752 Freedom høyttalere. Og jeg syntes at jeg kunne ane en flik av det sagnomsuste "high-end"! I ettertid vil jeg si at lyden nok må betegnes som snill, men absolutt hørverdig. Jeg hørte mye musikk via det anlegget... Så i 2007 ble jeg angrepet av hifi-basillen igjen, og denne gangen ganske hardt. Jeg kjøpte komponenter i hytt og vær, må nok innrømme noen impulskjøp også. Så jeg har en god del til overs, og dette vil havne på bruktbørsen. Jeg har holdt meg til den lavere eller midlere prisklasse, likevel synes jeg at godlyden er der. Vedlagte bilde viser den kombinasjonen jeg bruker mest i disse dager (håper bildet kommer igjennom). Lyden kan vel best beskrives som fyldig, og det heller mot det varme. Men uten at det blir svulmende eller ullent; bassen er presis og kontrollert, mellomtonen er behagelig med god kropp på stemmer f.eks, og diskanten er grei og transparent. Men jeg synes at s-ene kan bli litt vel skarpe til tider. Jeg har også prøvd meg med rør for første gang, og oppdaget at "tube-rolling" er farlige greier. Så det har blitt en del rørbytter her ja... Kanskje dere ørner her på sentralen kan identifisere komponentene, selv om bildet slett ikke er av toppklasse?
 

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Heisann
Velkommen til HFS.

Hvordan vil du beskrive lyden av Xindak forsterkersettet?
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
el_mariachi skrev:
Heisann
Velkommen til HFS.

Hvordan vil du beskrive lyden av Xindak forsterkersettet?
Jeg vil beskrive lyden som fyldig, uten at det blir pløsete. Heller mot det varme. Jeg synes det spiller uanstrengt, men med autoritet. Stram og presis bass. Stemmer blir gjengitt organisk og med god kropp. Gjennomsiktig og behagelig diskant. Men avslører spisse s-er på noen innspillinger, jobber med dette (les kabler, uten at jeg vil dra igang enda en kabeldebatt her...). Bra dybde og bredde i lydbildet, skiller bra mellom instrumentene. Som du kanskje ser av bildet, veksler jeg mellom et transistor og et rør fortrinn (Xindak XA8250 og Xindak XA3200 MkII). Lander nok på rørvarianten, selv om XA8250 gjør en veldig god jobb.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.608
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei saltydog

ser du har litt problemer med skarpe sss er,hadde også det problemet helt til jeg fikk en xindak dac-5 i hus.
bruker samme spilleren som deg så kanskje det er verd forsøket?
bare et tips.

mvh
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Selv om jeg har foretatt en del impulskjøp i det siste, så er monoblokkene Xindak XA8800MNE ikke det. Jeg hadde lest om dem på forhånd, og når jeg fikk høre dem på Hortenmessa var saken klar. Disse måtte jeg bare ha! Og jeg har ikke angret. Til 15K mener jeg at dette er et utrolig godt kjøp. Merk at de blir veldig varme, men dette må en vel regne med når en går for klasse A forsterkeri.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
motoren skrev:
hei saltydog

ser du har litt problemer med skarpe sss er,hadde også det problemet helt til jeg fikk en xindak dac-5 i hus.
bruker samme spilleren som deg så kanskje det er verd forsøket?
bare et tips.

mvh
Artig at du nevnte dette, motoren! Jeg har faktisk en Xindak dac-5 stående her, brukte den sammen med den gamle Pioneer-spilleren. Men jeg trodde at Muse Deluxe 1.0 (07 Edition) brukte samme dac som den i dac-5. Uansett, takk for tipset, jeg skal prøve dette!
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.608
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hvilken rør bruker du i spilleren din??
har prøvd litt av hvert her og bruker i dag mullard(nos)er meget godt fornøyd,fast og tørr bunn,nydelig mellomtone og en detaljert og luftig topp :)

mvh
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
madman skrev:
Hei SaltyDog og vellkommen ! Er selv 50-modell med læretid fra Radionette, "konkurenten" den gangen.
Skjønner du også har sans for Procul Harum.
Mvh
Morten
Hei madman, da har vi nesten vært kolleger da! Joda, jeg har fulgt Procol Harum helt siden jeg ble slått ut av "A Witer Shade of Pale" som 17-åring i 1967. Jeg har også hatt gleden av å snakke med Gary Brooker personlig 2 ganger. En utrolig hyggelig og jordnær fyr, i tillegg til å være en komponist, pianist og sanger i verdensklasse (imho).

Edit: Lagt inn imho.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
motoren skrev:
hvilken rør bruker du i spilleren din??
har prøvd litt av hvert her og bruker i dag mullard(nos)er meget godt fornøyd,fast og tørr bunn,nydelig mellomtone og en detaljert og luftig topp :)

mvh
Etter et tips her på sentralen kjøpte jeg Amperex NOS 6922 rør fra tubedepot.com. Selv om prisen var stive $119, mener jeg det var verdt prisen. Men som tidligere nevnt er det lett å bli bitt av tuberolling-basillen, det er utrolig hva et rørbytte kan gjøre med lyden.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1


Dritlekkert oppsett :D

Men hvor er Vinylen :eek:

Destiny.. :)
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Destiny skrev:


Dritlekkert oppsett :D

Men hvor er Vinylen :eek:

Destiny.. :)
Hallo Destiny, nå rammet du mitt ømme punkt... Jeg skammer meg over å si at min gamle Technics platespiller (RIP) ikke har blitt erstattet ennå. Men jeg har heldigvis tatt vare på LP-ene mine, og når jeg i disse dager etablerer meg i nytt hus så skal de fram igjen - jeg lover!
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Veldig bra SaltyDog ;D

Jeg var så dum at jeg solgte vinylsnurren og all vinylen helt først på 90 tallet, det var jo cd som var tingen.... Uff...

Men savnet ble for stort, og nå er vinylen oppe og går igjen, har handla ca 400 LP Plater på 1,5 års tid.

Du er heldig(smart) som har vinylsamlingen inntakt......

Destiny.. :)
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Destiny skrev:
Veldig bra SaltyDog ;D

Jeg var så dum at jeg solgte vinylsnurren og all vinylen helt først på 90 tallet, det var jo cd som var tingen.... Uff...

Men savnet ble for stort, og nå er vinylen oppe og går igjen, har handla ca 400 LP Plater på 1,5 års tid.

Du er heldig(smart) som har vinylsamlingen inntakt......

Destiny.. :)
Det er år og dag siden jeg sist kjøpte en LP... Hvor får en kjøpt (butikk eller nett) sånt i dag? Bor i Oslo.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen md Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
SaltyDog skrev:
Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen md Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
Ut frå min ståstad og smak, vil eg hevde at du er i ferd med å tenkje heilt rett.....du er tydelegvis i ferd med å trekkje nokre konklusjonar eg svært lett kan vere einig i.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
SaltyDog skrev:
Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen md Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
Hva om du fikk den gode naboen til å ta med EC-elektronikken sin hjem til deg en kveld da.. kunne blitt noen erfaringer rikere av det vil jeg tro..

Jeg har selv hatt monoblokkene dine i stua, og hos meg spilte dette (med all respekt) alt annet enn åpent og oppløst. Mulig jeg hadde tidenes "feilmatch" :-\ Bassfundamentet du nevner, tror jeg også jeg kjenner igjen ;)
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
G-K skrev:
SaltyDog skrev:
Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen md Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
Hva om du fikk den gode naboen til å ta med EC-elektronikken sin hjem til deg en kveld da.. kunne blitt noen erfaringer rikere av det vil jeg tro..

Jeg har selv hatt monoblokkene dine i stua, og hos meg spilte dette (med all respekt) alt annet enn åpent og oppløst. Mulig jeg hadde tidenes "feilmatch" :-\ Bassfundamentet du nevner, tror jeg også jeg kjenner igjen ;)
En god (farlig?) ide... Jeg tror jeg vil starte med å låne elektrostatene hans en kveld. Da vil jeg kunne oppdage om forskjellen skyldes høyttalerne alene.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
SaltyDog skrev:
G-K skrev:
SaltyDog skrev:
Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen md Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
Hva om du fikk den gode naboen til å ta med EC-elektronikken sin hjem til deg en kveld da.. kunne blitt noen erfaringer rikere av det vil jeg tro..

Jeg har selv hatt monoblokkene dine i stua, og hos meg spilte dette (med all respekt) alt annet enn åpent og oppløst. Mulig jeg hadde tidenes "feilmatch" :-\ Bassfundamentet du nevner, tror jeg også jeg kjenner igjen ;)
En god (farlig?) ide... Jeg tror jeg vil starte med å låne elektrostatene hans en kveld. Da vil jeg kunne oppdage om forskjellen skyldes høyttalerne alene.
De lydmessige forskjellene du opplever mellom dine høytalere og elektrostatene, er vel ganske "typiske" vil jeg annta, og du vil nok kjenne igjen mye av lyden i din egen stue.. Min tanke er att du med annen elektronikk kanskje vil kunne få litt av "mellomtonemagien" ut av de høytalerne du har.

Heldige er i alle fall de som kan "låne" litt av naboen ;D
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Vet ikke om jeg har skrevet det, men velkommen Salty.

Alltid hyggelig aa lese at folk vaakner opp av en hifi-dvale. "I've been there ;)"

Jeg har ingen problem med aa forstaa at du blir forfoert av elektrostater. Det er noe helt spesielt med den aapne og detaljrike toppen og mellomtonen. Fler av dem jeg har hoert, har ogsaa hatt mer enn nok punch nedover (for min smak).

Uten aa ha hoert akkurat din sammensetning av utstyr, tillater jeg meg aa mene at det du har satt sammen (med unntak av hoytalerne), peker mye i motsatt rettning av det du hoerte fra elektrostatene til nabo'n.

Elektrostater er og blir unike i sin gjenngivelse, men du kan komme veldig naere med konvensjonelle ht. ogsaa, og de ht. du har, har jeg hoert gi masser av detaljer og aapenhet.

Om din nabo er villig til aa la deg flytte/laane hoytalerne hans, saa tror jeg du vil faa noen interessante svar. Om du deretter konkluderer med at det er nye ht. du trenger, det er jeg ikke sikker paa.....

Lykke til, og nok en gang velkommen!
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Erland skrev:
Vet ikke om jeg har skrevet det, men velkommen Salty.

Alltid hyggelig aa lese at folk vaakner opp av en hifi-dvale. "I've been there ;)"

Jeg har ingen problem med aa forstaa at du blir forfoert av elektrostater. Det er noe helt spesielt med den aapne og detaljrike toppen og mellomtonen. Fler av dem jeg har hoert, har ogsaa hatt mer enn nok punch nedover (for min smak).

Uten aa ha hoert akkurat din sammensetning av utstyr, tillater jeg meg aa mene at det du har satt sammen (med unntak av hoytalerne), peker mye i motsatt rettning av det du hoerte fra elektrostatene til nabo'n.

Elektrostater er og blir unike i sin gjenngivelse, men du kan komme veldig naere med konvensjonelle ht. ogsaa, og de ht. du har, har jeg hoert gi masser av detaljer og aapenhet.

Om din nabo er villig til aa la deg flytte/laane hoytalerne hans, saa tror jeg du vil faa noen interessante svar. Om du deretter konkluderer med at det er nye ht. du trenger, det er jeg ikke sikker paa.....

Lykke til, og nok en gang velkommen!
Takk for hyggelige ord, Erland! Huff, dette er ikke lett... Kanskje jeg skulle blitt der jeg var, i dvale. Neida, jeg synes dette er ganske moro likevel. Hvilken elektronikk har du i tankene? :)
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
G-K skrev:
SaltyDog skrev:
G-K skrev:
SaltyDog skrev:
Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen md Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
Hva om du fikk den gode naboen til å ta med EC-elektronikken sin hjem til deg en kveld da.. kunne blitt noen erfaringer rikere av det vil jeg tro..

Jeg har selv hatt monoblokkene dine i stua, og hos meg spilte dette (med all respekt) alt annet enn åpent og oppløst. Mulig jeg hadde tidenes "feilmatch" :-\ Bassfundamentet du nevner, tror jeg også jeg kjenner igjen ;)
En god (farlig?) ide... Jeg tror jeg vil starte med å låne elektrostatene hans en kveld. Da vil jeg kunne oppdage om forskjellen skyldes høyttalerne alene.
De lydmessige forskjellene du opplever mellom dine høytalere og elektrostatene, er vel ganske "typiske" vil jeg annta, og du vil nok kjenne igjen mye av lyden i din egen stue.. Min tanke er att du med annen elektronikk kanskje vil kunne få litt av "mellomtonemagien" ut av de høytalerne du har.

Heldige er i alle fall de som kan "låne" litt av naboen ;D
Dette blir ikke lett... Hvilken elektronikk har du i tankene, G-K? :)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
SaltyDog skrev:
G-K skrev:
SaltyDog skrev:
G-K skrev:
SaltyDog skrev:
Bare et lite eksempel på en aktiv hifi-basille: En nabo inviterte meg forleden over for å høre på musikk. Han hadde koblet opp Martin Logan Vista (hybridelektrostater), sammen md Abrahamsen CD-spiller, og en EC pre-effekt kombo. Jeg ble slått over hvor annerledes det låt! Jeg sier ikke at lyden var bedre/dårligere enn på mitt eget anlegg, men definitivt annerledes. Mitt hjemlige bassfundament var ikke tilstede i like stor grad, men jeg ble slått av mellomtonen og diskanten. Hvilken åpenhet og sammenheng! Stemmer ble gjengitt veldig naturlig, og dette tiltaler meg. Så nå går jeg rundt og tenker elektrostater! Jeg har ingen erfaring på dette området, men det har kanskje noen andre her på forumet? Tips, erfaringer, valg av elektronikk etc. Anyone?
Hva om du fikk den gode naboen til å ta med EC-elektronikken sin hjem til deg en kveld da.. kunne blitt noen erfaringer rikere av det vil jeg tro..

Jeg har selv hatt monoblokkene dine i stua, og hos meg spilte dette (med all respekt) alt annet enn åpent og oppløst. Mulig jeg hadde tidenes "feilmatch" :-\ Bassfundamentet du nevner, tror jeg også jeg kjenner igjen ;)
En god (farlig?) ide... Jeg tror jeg vil starte med å låne elektrostatene hans en kveld. Da vil jeg kunne oppdage om forskjellen skyldes høyttalerne alene.
De lydmessige forskjellene du opplever mellom dine høytalere og elektrostatene, er vel ganske "typiske" vil jeg annta, og du vil nok kjenne igjen mye av lyden i din egen stue.. Min tanke er att du med annen elektronikk kanskje vil kunne få litt av "mellomtonemagien" ut av de høytalerne du har.

Heldige er i alle fall de som kan "låne" litt av naboen ;D
Dette blir ikke lett... Hvilken elektronikk har du i tankene, G-K? :)
Hvis du får prøvd med naboen sin EC-kombo, vil nok dette gi deg mange svar.. EC trenger ikke være veien å gå for deg, men du finner ut om Xindak-komboen du bruker nå, i stor grad begrenser hva høytalerne dine kan gi deg.

Du har PM fra meg..
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
SaltyDog skrev:
Hvilken elektronikk har du i tankene? :)
Er ikke helt "oppe" paa div elektronikk, men saann "ut av ermet" er det forste som slaar meg aa vente til det dukker opp noe brukt DP paa boersen.

Mark Levinson kanskje?

Kanskje en Krell KAV400 kunne erstattet pre/power komboen din?

Har ogsaa hoert JM-lab BE drevet av McIntosh 275 med KT88 roer. Det hadde plenty med detaljer og punch i massevis.
Men her ble det benyttet en Mac CD-rigg til ca 180K og det beste linjetrinnet til Mac, saa sammenligningen blir litt ut av proposjoner.

Prov EC'n til Nabo'n foerst du, og fortell oss hvordan du opplevde dette......
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
GIzO skrev:
Jeg er på nippet til å bestille de flotte Xindak monoblokkene du har..
Har du noe negativt å si om de?
Har du testet de sammen med : http://www.audiofoni.no/index.php?id=117&tid=news ?
Har ikke mye negativt å si om disse monoblokkene. Dog blir de veldig varme, også på tomgang. De har en ganske så fyldig lyd, uten at jeg synes at det blir pløsete. Men noen vil kanskje synes at lyden er vel fyldig. Se også mitt inntrykk lenger oppe i tråden. Jeg er helt enig med deg at de er flotte, jeg synes at de er lekre å se på!
Jeg har ikke testet dem med den rørforsterkeren du refererer til. Jeg har kun testet dem mot Xindak forforsterkere, en SS pre, og en rør pre (se signaturen min). Det er en viss forskjell i lydbildet, og jeg heller mer og mer mot rørvarianten (XA3200 MkII). Men Ove fra Audiofoni valgte å bruke "din" forforsterker sammen med monoblokkene på Hortenmessa, og det lød jo slett ikke galt.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei, og velkommet inn i travet igjen!;D
Du har jo noe snadder i oppsettene dine, selv om det seff finnes mye dyrere saker på markedet.
Lurer litt på hvordan du opplever xindak-lyden sammenliknet med shanling-lyden? Den integrerte Shanlingen din er jo ikke direkte ulekker...........;D (men har aldri hørt den)

Ad elektrostater; finnes flere elektrostater som er verdt å sjekke ut, men de KAN kreve en del av forsterkeriet!
Og bassfundament kan du få ved å kjøre sub i tillegg. Krever kanskje litt fintuning, men det går an å få det til.

mvh
Proffen
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Proffen skrev:
Hei, og velkommet inn i travet igjen!;D
Du har jo noe snadder i oppsettene dine, selv om det seff finnes mye dyrere saker på markedet.
Lurer litt på hvordan du opplever xindak-lyden sammenliknet med shanling-lyden? Den integrerte Shanlingen din er jo ikke direkte ulekker...........;D (men har aldri hørt den)

Ad elektrostater; finnes flere elektrostater som er verdt å sjekke ut, men de KAN kreve en del av forsterkeriet!
Og bassfundament kan du få ved å kjøre sub i tillegg. Krever kanskje litt fintuning, men det går an å få det til.

mvh
Proffen
Joda, basillen har våknet, og jeg er med i travet igjen... ;) men har på følelsen at jeg ikke er i mål ennå.
Jeg synes at Xindakutstyret og Shanling'en er ganske like i sin lydsignatur, med en ganske fyldig (men ikke pløsete eller svulmende) lyd.
Derfor har jeg lagt ut Shanling A3000 ut på bruktbørsen, og føler at noen kan gjøre et virkelig kupp her... :)
Elektrostater er nok litt inn i fremtiden for meg, føler at her er det veldig lett å gå seg vill. :(
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
GIzO skrev:
Jeg er på nippet til å bestille de flotte Xindak monoblokkene du har..
Har du noe negativt å si om de?
Har du testet de sammen med : http://www.audiofoni.no/index.php?id=117&tid=news ?
Jeg nevner tidligere i tråden att jeg har hatt Xindak-blokkene i stua, og dette var i kombinasjon med pre-ampen du linker til.. Hos meg følte jeg att det manglet noe på luft og oppløsning i toppen, mens opplevelsen av den fyldige og dype bunnen, kanskje hadde preg av litt "festkul". Hvorvidt dette er positive eller negative egenskaper, kommer mye ann på dine egne lydpreferanser, og ikke minst hva du matcher med av øvrige komponenter.

Disse egenskapene tillegger jeg IKKE pre-ampen. Det du skal være oppmerksom på i fht MingDa`n, er att denne har ett veldig høyt utgangsnivå, som igjen vil tilføre noe støy i kombinasjon med Xindak-blokkene. Dette kan likevel "fikses".. snakk med leverandøren.
 

GIzO

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
140
Antall liker
72
Sted
Larkollen
Torget vurderinger
6
Hmmm
Bli meget betengt her nå i grunn.
Testet du andre effektforsterkere på pre ampen?

Saltydog : Har du sammenlignet xindaken med noen andre forsterkere?

Jeg har Polk Audio LSi15 som dette skal parres med, noen erfaringer der?
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
GIzO skrev:
Hmmm
Bli meget betengt her nå i grunn.
Testet du andre effektforsterkere på pre ampen?

Saltydog : Har du sammenlignet xindaken med noen andre forsterkere?

Jeg har Polk Audio LSi15 som dette skal parres med, noen erfaringer der?
Jeg har ikke testet pre-ampen med andre effekforsterkere. Når det gjelder støyen som slipper gjennom med denne kombinasjonen, ble jeg gjort oppmerksom på dette av leverandør før jeg koblet dette. Ett lite inngrep i pre-ampen (dempe utgangsnivået), og dette er løst..

Kjenner ikke høytalerne dine, men "har hørt" att disse kan være noe lyse og litt pågående i toppen?? I tilfelle dette er din opplevelse også, kan jo Xindak-blokkene bli en noe bedre match enn jeg opplevde..
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
GIzO skrev:
Hmmm
Bli meget betengt her nå i grunn.
Testet du andre effektforsterkere på pre ampen?

Saltydog : Har du sammenlignet xindaken med noen andre forsterkere?

Jeg har Polk Audio LSi15 som dette skal parres med, noen erfaringer der?
Hei GIzO, jeg bruker Shanling A3000 hybrid integrert forsterker i mitt anlegg nr 2, og synes at den har ganske så lik lydsignatur: En ganske så fyldig lyd, som heller mot det varme. Derfor har jeg lagt Shanling'en ut på bruktbørsen.... Som du ser av signaturen min, så tester jeg for tiden 2 Xindak forforsterkere mot XA8800MNE monoblokkene: XA8250 (transistor), og XA3200 MKII (rør). Jeg liker nok best kombinasjonen med rør i fortrinnet.
Jeg registrerer at G-K ikke var like fornøyd med Xindak monoblokkene som jeg er. Han brukte en annen pre og andre høyttalere enn meg, og godtar selvfølgelig at han har en annen oppfatning enn meg. Smak og behag er jo som kjent vanskelig å diskuterere, så derfor GIzO: Det gjelder det å lytte til utstyr hjemme hos deg selv før du kjøper. Bare dette vil vise om du vil bli fornøyd. Ove hos Audiofoni pleier å være imøtekommende her... :)
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei og velkommen.

Dette er egentlig en fornøyelig hobby ettersom vi bor i et land hvor vi har gode unnskyldninger for mye inne-tid. Særlig vi som kommer fra Bergen kan skrive under på det.

Det å bruke penger på Hi-End anlegg som man anvender nærmest hver eneste dag er HELT greit. Likevel har de fleste en oppfatning av at et stereo-anlegg skal koste max 10k (lever i dvale?), og reagerer med vantro når man hører hva vi Hi-End "freaks" bruker på lyd.

Det som til stadighet forbauser meg er at det ansees som HELT greit dersom noen bruker 500k på en bil, ingen reagerer særlig på summen. Likeledes er det "akseptert" å brenne av 1-2000k på båt, og dette i Norge. Her hvor båten i verste fall brukes noen dager i året og i beste fall et par uker.

Sengen, som man bruker 6-8 timer hver dag skal helst ikke koste så mange tusen og skal i alle tilfelle vare i 25år. TV, som hos mange står på 4-5 timer daglig, løper folk etter lokke-tilbudene og kjøper middelmådige modeller.

Vi mennesker er underlige og preges av våre tradisjoner og vår oppdragelse - mer enn vi tror. Tenke utenfor boksen...

Selv våknet jeg opp for så lite som et år siden, en kveld da jeg lyttet til "The dark side of the moon" på mitt Sony surround-anlegg som skal være ganske bra (nytt:49k, jeg kjøpte brukt til halvparten). Lyden var anstrengende og jeg tenkte. Det må da være mulig å kunne nyte reprodusert lyd.

Etter dette har det gått hakk-i-hæl og jeg har brukt MYE penger på Hi-End i 2007 og lært veldig mye om både lytting og hardware. Kommer til å bruke enda mer i 2008, men du verden så engasjerende dette er. Og...anlegget står på stort sett hver dag og gir masse tilbake til sin eier.

Nå er det horn som står for tur og mine 802N er snart for salg. Sånn er det å være på kjøret. Men jeg vet etter hvert hvor jeg skal ;D

Jeg ønsker deg lykke til med hobbyen. Kos deg her på sentralen. Du har mange likesinnede med deg.

Mvh
Helge
 
Topp Bunn