En gammel mann har våknet fra dvalen...

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Jeg for min del ville ikke prøvd noe annet før høyttaler-plassering var gått igjennom grundig. Har du eksperimentert mye med dette? Hvor mye har du å gå på, sideveis og framover (større avstand til frontvegg og immellom høyttalere).

JT
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
SaltyDog skrev:
(I dag skal jeg forsøke meg med et bilde for første gang, lurer på hvordan det går...)
Som sagt tidligere, fikk Tandbergutstyret avlastning i 1998: Inn kom Pioneer PD-S06 CD-spiller, Holfi Integra 8 integrert forsterker, og Mission 752 Freedom høyttalere. Og jeg syntes at jeg kunne ane en flik av det sagnomsuste "high-end"! I ettertid vil jeg si at lyden nok må betegnes som snill, men absolutt hørverdig. Jeg hørte mye musikk via det anlegget... Så i 2007 ble jeg angrepet av hifi-basillen igjen, og denne gangen ganske hardt. Jeg kjøpte komponenter i hytt og vær, må nok innrømme noen impulskjøp også. Så jeg har en god del til overs, og dette vil havne på bruktbørsen. Jeg har holdt meg til den lavere eller midlere prisklasse, likevel synes jeg at godlyden er der. Vedlagte bilde viser den kombinasjonen jeg bruker mest i disse dager (håper bildet kommer igjennom). Lyden kan vel best beskrives som fyldig, og det heller mot det varme. Men uten at det blir svulmende eller ullent; bassen er presis og kontrollert, mellomtonen er behagelig med god kropp på stemmer f.eks, og diskanten er grei og transparent. Men jeg synes at s-ene kan bli litt vel skarpe til tider. Jeg har også prøvd meg med rør for første gang, og oppdaget at "tube-rolling" er farlige greier. Så det har blitt en del rørbytter her ja... Kanskje dere ørner her på sentralen kan identifisere komponentene, selv om bildet slett ikke er av toppklasse?
Nydelig oppsett, hvis en ser bort fra kopekassa da ;D
 

supersubb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
Hei!
Trangen til Oppgraderinger vil helt sikkert ikke dø ut med tiden, men inneholdet i lommeboka kan fort noen ganger "dø ut" men slik er det når dette "viruset" har tatt bolig i kroppen vår og det ikke finns noen medisin utenom oppgradering som ser ut til å virke!
;D
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
jan-terje skrev:
Jeg for min del ville ikke prøvd noe annet før høyttaler-plassering var gått igjennom grundig. Har du eksperimentert mye med dette? Hvor mye har du å gå på, sideveis og framover (større avstand til frontvegg og immellom høyttalere).

JT
Jeg har plassert høyttalere og godstol i en likesidet trekant, og vinklet ht innover, slik at de "møtes" litt bak lytteposisjon. Ht står midt på langvegg, og jeg har mye å gå på mht avstand til sidevegg og bakvegg. Jeg har ikke eksperimentert mye her, da jeg flytter inn i nytt (for meg!) hus om en måneds tid. Her vil jeg prøve meg med et dedikert lytterom: dette rommet er rektangulært, på ca 3 x 4 meter, vanlig takhøyde. Kanskje litt lite...? Kan også bruke en kjellerstue, men lav takhøyde her kan kanskje by på problemer. Stua er jo også et alternativ, men her får jeg nok ikke helt frie tøyler... ;) Uansett ser jeg for meg en god del prøving og feiling mht plassering, når flyttingen endelig er overstått...
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
supersubb skrev:
Hei!
Trangen til Oppgraderinger vil helt sikkert ikke dø ut med tiden, men inneholdet i lommeboka kan fort noen ganger "dø ut" men slik er det når dette "viruset" har tatt bolig i kroppen vår og det ikke finns noen medisin utenom oppgradering som ser ut til å virke!
;D
Du har helt rett, supersubb!!! Hjelp, jeg har i det siste lest mye positivt om forsterkere fra Ayre. Dette er et helt ukjent merke for meg, har noen av dere erfaringer med disse? Hvem forhandler Ayre i Oslo eller Østlandsområdet? ???
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Ok. Det er iallefall min erfaring, at både lengre avstand mellom høyttalere og mindre vinkling kan gi mindre pågående diskant. (Du hadde noen skarpe S-er) Det kan jo også være systemavhengig..

JT
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
En gammel mann har våknet fra dvalen...og har oppgradert - igjen! Jeg har også registrert meg her på HFS, etter å ha lest innlegg her det siste året - ønsk meg velkommen! Jeg ble bitt av hifi-basillen allerede som ung mann på 60-tallet, og har hatt oppgraderingsspøkelset på besøk flere ganger - men som regel med mange års mellomrom. Det siste anfallet er imidlertid det sterkeste; jeg har lest mye, hørt mye, prøvd mye - og kjøpt mye. Må nok innrømme at noe har vært impulskjøp, så noe av det vil nok havne på bruktbørsen (må bare lære meg hvordan først). Så til dere unge her på forumet: Hvis dere går rundt og tror at trangen til å oppgradere vil avta med årene, så er det stor fare for at dere tar feil.
"And then one day you find ten years have got behind you" (Pink Floyd).

Jøss - det har gått 10 år siden mitt første innlegg her på sentralen. I januar 2008.
Tida har gått fort. Har blitt kjent med mange her inne, og de aller fleste er greie folk.
Det har blitt mye hi-fi og musikk. Mye. Jeg satser på 10 nye år.

Mvh Salty
 
Topp Bunn