EMT HSD 006

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hei noen som har erfaring med EMT HSD 006 PUen?
Vurdere denne. Har lest litt tester på nett, men har ikke funnet mange utfyllende tester av EMT HSD 006.
Noen som har prøvd den og kan gi meg ett inntrykk av lyden? Hvilke vei går lyden på denne. Finnes det andre som gjør det samme til en bedre pris?
Jeg skal uansett investere i en RIAA til. Så har ingen begrensninger i forhold verdier på PUer.
_20230122_104552.JPG
 

Sonaldo

Medlem
Ble medlem
12.01.2022
Innlegg
30
Antall liker
54
Sted
Stavanger
Jeg har en slik i bestilling, har nå imidlertid solgt platespilleren jeg skulle ha den på, men en nye er på gang og jeg regner med at det skal bli en bra match. Hatt en EMT JSD5 på lån nå, og den låter virkelig bra, så bra at jeg er redd jeg kan bli skuffet når jeg mottar EMT HSD 006………….. Satser imidlertid på at det blir bra.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Oj Sonaldo kjøpt den uhørt?
Kom gjerne med en uttalelse her når du har fått satt den opp. Hva var du forespeilet av forskjell mellom EMT HSD 006 og JSD5?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Takk Valentino
Har lest den artikkelen. Faktisk en av få artikler som sammenligner 006 med andre PUer, men har ikke hørt EMT TSD 15 heller, så blir litt vanskelig å vurdere hvordan det låter:)
 

Sonaldo

Medlem
Ble medlem
12.01.2022
Innlegg
30
Antall liker
54
Sted
Stavanger
Oj Sonaldo kjøpt den uhørt?
Kom gjerne med en uttalelse her når du har fått satt den opp. Hva var du forespeilet av forskjell mellom EMT HSD 006 og JSD5?
Ikke hørt den på spilleren jeg venter på, men hørt den på tilsvarende spiller som jeg nå har solgt…… men jeg kan stille meg bak beskrivelsen i artikkelen henvist til ovenfor. Har ikke gjort en direkte sammenligning mellom jsd5 og hsd 006, basert på mitt inntrykk er det mye av det samme, men at jsd5 gjør ting bittelitt bedre. Har jeg råd, beholder jeg heller JSD5. Men det blir jo en del imellom….
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Er ikke dette en TSD15SFL i innpakket i hus for for moderne armer? I så fall må den vel ha en del likhetstrekk? Uansett, TSD15SFL i 997 fungerer glimrende. Match den gjerne med Music First Classic V2 eller EMT`s egen step-up. Begge fungerer glimrende.
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Jeg har ingen egenerfaring. Stereophile har synset litt, så om du ikke har lest den:
Emt pickupper er klasser over hvad Koetsu og Ortofon kan præstere Ved ikke hvad stereophile skriver men som altid pænt uenig i hvad de skriver det er annonce penge der styre det blad og så skal det være dyrt før det kan spille rigtig dyrt Emt pickupper handler om musik hygge
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hei Fosse. Etter det jeg kan finne er EMT HSD 006 en moderne utgave av TSD15. Kan du si noe om lyden i den. Hvilke retning går den i karakteristisk? Har en gang hørt en Brinkmann EMT. Det var veldig lenge siden, og ikke et anlegg jeg kjente. Minnes at det var mye bass? Men ikke helt etterrettelig husk:)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
EMT har alltid rytme og drive, pupper og lår.....kanskje ikke siste ordet i superoppløsning, men det kan jo ofte bare være en fordel imo
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Ser på noen nettsider at EMT TSD15 nevnes i sammen med Hana ml. Er det en relevant sammenligning? Hana ml er mye rimeligere enn HSD 006 og har forhandler med veldig bra platespillerkompetanse. Kan Hana være ett godt alternativ?
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Ser på noen nettsider at EMT TSD15 nevnes i sammen med Hana ml. Er det en relevant sammenligning? Hana ml er mye rimeligere enn HSD 006 og har forhandler med veldig bra platespillerkompetanse. Kan Hana være ett godt alternativ?
Nej Desværre Hana er ikke engang tæt på ellers er der Ikeda 9TT noget af samme klang som EMT bare mere speed i basen
 

Sonaldo

Medlem
Ble medlem
12.01.2022
Innlegg
30
Antall liker
54
Sted
Stavanger
Hei noen som har erfaring med EMT HSD 006 PUen?
Vurdere denne. Har lest litt tester på nett, men har ikke funnet mange utfyllende tester av EMT HSD 006.
Noen som har prøvd den og kan gi meg ett inntrykk av lyden? Hvilke vei går lyden på denne. Finnes det andre som gjør det samme til en bedre pris?
Jeg skal uansett investere i en RIAA til. Så har ingen begrensninger i forhold verdier på PUer.
Vis vedlegget 886393
Hva ser du etter i en pickup? Hvilken musikk lytter du til? Jeg har som nevnt en EMT HSD006, her ikke montert den enda, og solgte spilleren som den egentlig skulle monteres i. Nå blir den sannsynligvis montert på en Linn LP12 med Ittok LVII arm. Så får jeg høre om det blir bra. Kan være jeg får satt den opp i løpet av helga, og kan komme tilbake til deg etter det.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
862
Antall liker
1.309
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Ser på noen nettsider at EMT TSD15 nevnes i sammen med Hana ml. Er det en relevant sammenligning? Hana ml er mye rimeligere enn HSD 006 og har forhandler med veldig bra platespillerkompetanse. Kan Hana være ett godt alternativ?
Bare for å nevne det så har vi også temmelig grei kompetanse på platespillere. Og så har jo EMT 85 år på baken. ;)
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
862
Antall liker
1.309
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
EMT Hsd006 er litt fetere i lyden enn de andre EMT. Veldig morsom pickup som har litt ekstra skyv i midbass er min erfaring. Den er aldri kjedelig, men er ikke like nyansert som de dyrere EMT. Nå har det skjedd mye i utviklingen av EMT de siste årene, med nye teknikkker og konstruksjoner som gjør at de absolutt befinner seg i godt lag med de andre high end pickupmerkene.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Spennende PU. Vil denne passe med Technics SL1200G?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hei Sonaldo
Høre meste på Rock Cøntry og Jazz. Ønsker egentlig alt. Men regner med man må prioritere :). Vil ha en PU med oppløst og kontrollert topp, naturlig mellomtone som skiller instrumenter tydelig, god og mye bass. bra dynamic og stort lydbilde. Spennende å høre hva du du opplever. Når du har fått kjørt over noen riller.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hei Endpoint
Var ikke meningen å dise dere:) Vet ingenting om deres kompetanse. Var bare det at jeg har fått veldig godt hjelp av Mala Analog Lab. Har funnet at det er vanskelig å perfeksjonere PU-oppsettet selv:)
Bra med tilbakemelding om karakteristisk på 006. Hvordan er kropp og instrumentseparasjon på denne, mer opptatt av dette en pupper og lår. ref LMC (det har jeg i huset fra før, ) :)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Spilte på Kiseki Purpleheart i hele går.
Opplever at det egentlig er nok bass i den PUen hos meg. Men kunne godt tenke meg en pickup med enda mer trøkk i bassen. Er det noen som har prøvd både Purpleheart og HSD 006? (eller eventuelt faren TSD 15) Og kan gi noen tips om hvilke vei EMT går i forhold til Kiseki?
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Spilte på Kiseki Purpleheart i hele går.
Opplever at det egentlig er nok bass i den PUen hos meg. Men kunne godt tenke meg en pickup med enda mer trøkk i bassen. Er det noen som har prøvd både Purpleheart og HSD 006? (eller eventuelt faren TSD 15) Og kan gi noen tips om hvilke vei EMT går i forhold til Kiseki?
EMT er en anden klasse end Kiseki har prøvet dem alle Hvis du mangler fylde og bas gå efter Audio Note io de gamle de lyder bedre end de nye
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hei Zikraaudio
Glemte nevne at det er Purpleheart NS med Cantilever i Boron. Er det den versjonen du har prøvd. Mangler egentlig ikke fylde i bassen, men tåler mer:)
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Hei Zikraaudio
Glemte nevne at det er Purpleheart NS med Cantilever i Boron. Er det den versjonen du har prøvd. Mangler egentlig ikke fylde i bassen, men tåler mer:)
har haft dem alle deres ry er opreklameret ligsom Koetsu My sonic Lab lyder også fantastisk har også den musikalske fylde som EMT Ikeda Audio note
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Vet ikke helt om jeg kan være enig i at Kiseki er oppskrytt. Har hatt min i et par år nå. Og har til nå vært fornøyd. Har dog ikke prøvd så mange PUer som du påberoper deg, så sammenligning har vært begrenset. Mistenker at Purpleheart er følsom for armer. Lang Cantilever i Boron setter vel noe begrensninger? Så derfor jeg ser etter en Pickup til, også som variasjon:) Tanken var kanskje en med litt høyere masse?
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Vet ikke helt om jeg kan være enig i at Kiseki er oppskrytt. Har hatt min i et par år nå. Og har til nå vært fornøyd. Har dog ikke prøvd så mange PUer som du påberoper deg, så sammenligning har vært begrenset. Mistenker at Purpleheart er følsom for armer. Lang Cantilever i Boron setter vel noe begrensninger? Så derfor jeg ser etter en Pickup til, også som variasjon:) Tanken var kanskje en med litt høyere masse?
Der er mange faktorer som kan være gældende ved valg af pickup men det er klart hvis man har et mørkt klingende anlæg skal man ikke gå efter SPU eller Audio Note men noget jeg lægger stor vægt på er det glathed da jeg spiller mest klassisk og jazz EMT lyder fedt til prisen og spiller musik hvis man har begrænset budget ellers ville jeg nuppe Ikeda til en hver tid men som altid prøv hjemme før du køber da pickup og ht er mere end 50% af lyden god jagt hygge
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Når det gjelder pickuper er vel det å prøve hjemme før man kjøper nettopp noe som er fullstendig utelukket for de aller fleste.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Ja det er akkurat det som er problemet. Det er vanskelig å få prøvd før kjøp. Derfor jeg opprettet denne tråden. For å høste litt fra andres erfaringer:)
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Den dagen det er NO BASS er me i kista , snart der iallefall :eek::) purpelheart ruller inn de siste toner vil me tru :love: .
 

Sonaldo

Medlem
Ble medlem
12.01.2022
Innlegg
30
Antall liker
54
Sted
Stavanger
Da har jeg lyttet litt til EMT HSD 006. Det er en "livilig" sak. Vanskelig å beskrive med ord, men jeg opplever den veldig fin i bassområdet, toppen var også veldig bra. I mellomregisteret mangler den kanskje litt i forhold til EMT JSD5, men så er den dobbelt så dyr også.... Satt den som sagt opp på en Linn LP12, som ikke var den spilleren jeg egenlig kjøpte pickupen for, men synes matchen fungerte overraskende bra. Sto en Benz LP på spilleren før. Benz er kanskje litt varmere og "sofistikert", men til rock og køntri som du spiller synes jeg EMT HSD 006 fungerte bedre, til rolig jazz og klassisk tror jeg kanskje jeg foretrekker BENZ. Men lar EMT være på en stund nå. Det er jo det morsomme med denne hobbyen, å veksle litt innimellom for og høre på forskjellene.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Supert takker så mye for tilbakemelding. Egentlig perfekt tilbakemelding, side Benz LP-S er en jeg har i kikkerten som alternativ.
EMT du kjøpte er den klin ny.
Kan man forvent at den endrer seg mye? Er egentlig litt hekta på "koselyd" ikke for analytisk , da det ofte ikke kler alle 70-80 talls LPen jeg har
 

Sonaldo

Medlem
Ble medlem
12.01.2022
Innlegg
30
Antall liker
54
Sted
Stavanger
Supert takker så mye for tilbakemelding. Egentlig perfekt tilbakemelding, side Benz LP-S er en jeg har i kikkerten som alternativ.
EMT du kjøpte er den klin ny.
Kan man forvent at den endrer seg mye? Er egentlig litt hekta på "koselyd" ikke for analytisk , da det ofte ikke kler alle 70-80 talls LPen jeg har
Nå er jo lyd veldig individuelt. Det jeg liker, faller kanskje ikke i smak hos andre, og noen ganger opplever jeg også at to personer som lytter til samme anlegg definerer god lyd ganske forskjellig. Litt ut fra hvilke preferanser en har. Sånn umiddelbart tenker jeg at EMT HSD 006 sikkert er et godt valg for deg, da analytisk kanskje ikke var det første ordet jeg ville valgt til å beskrive lyden med den pickupen på mitt anlegg. Men det er meg.........
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hei Sonaldo . Er veldig takknemlig for ditt innspill. Ja det er mange faktorer fra stiften og frem til øret, som spiller inn for totalresultatet. Siden det ikke er så lett å få prøvd PUer som annet utstyr, så er innspill som dine gull verdt . Så vil selvfølgelig dette helt sikkert låte forskjellig på min spiller. Da arm og plint er totalt forskjellig konstruksjon fra hos deg. Og sannsynligvis høyttaler og preferanser også:) Det fine med nettstedet her, er at man kan hente inn litt tilbakemeldinger fra de som faktisk eier produktene :) Så takk igjen for ditt bidrag.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hei Sonaldo. Har du fått prøvd 006 over litt tid. Håper du har fått sunket inn inntrykket.
Jeg merker hos meg at hele oppsett mitt balanser litt i grenseland ved øvre mellomtone. Sss-Zzz lyder fra mikrofoner og litt overstyre damestemmer kommer litt mer frem enn jeg egentlig ønsker. Hvordan er 006 i dette området? Har du lyst til å hjelpe meg mere med en vurdering? Eventuelt andre som kjenner EMT 006 også? Jeg synes det er vanskelig og forstå egenskapene på denne EMT. Og litt dyrt å gamble:)
 

Sonaldo

Medlem
Ble medlem
12.01.2022
Innlegg
30
Antall liker
54
Sted
Stavanger
Hei Sonaldo. Har du fått prøvd 006 over litt tid. Håper du har fått sunket inn inntrykket.
Jeg merker hos meg at hele oppsett mitt balanser litt i grenseland ved øvre mellomtone. Sss-Zzz lyder fra mikrofoner og litt overstyre damestemmer kommer litt mer frem enn jeg egentlig ønsker. Hvordan er 006 i dette området? Har du lyst til å hjelpe meg mere med en vurdering? Eventuelt andre som kjenner EMT 006 også? Jeg synes det er vanskelig og forstå egenskapene på denne EMT. Og litt dyrt å gamble:)
Hei igjen! Jeg er veldig fornøyd med 006. Jeg sliter ikke med Sss-Zzz lydene. Står valget mellom Benz LP og EMT HSD006, tror jeg at Benz er noe bedre til å redusere de problemene. Men igjen, fryktelig vanskelig å si noe med sikkerhet siden dette (problemer med Sss-Zzz lyden) ikke er noe jeg har opplevd med noen av dem på mitt anlegg.
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Tar opp denne tråden igjen. Stoppet litt opp på grunn av mangel på kontanter. Brannt av litt mye penger på to ferier på rad. Så ikke synd på meg:)
Har fått tilbud på en Fidelity Research MC-201. Forutsatt at denne er som ny, og at signal nivå kan kompenseres. Kan den sammenlignes med EMT 006 og de andre vi har diskutert i denne tråden? Hørte aldri MC-201 den gangen i gamledager:)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hørte MC-201 den gang da i gamledager og likte den veldig, veldig godt. Jeg hadde ikke erfaringsgrunnlaget jeg har nå, men gitt valget mellom en flunka ny 006 og en verifisert mint 201 så ville jeg valgt den siste.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Takk for innspill:)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Hva tenker dere en i perfekt stand er verdt ? Ser de ligger fra 3 til 7000 på nett?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Spørs jo om man kan være rimelig sikker på at den er mint da. Gitt at den er, så ville jeg satt grensa ved rundt 5K. Noe særlig over det så får en veldig gode nye pickuper for samme sum, uten samme innebygde risiko. Og så er den jo ikke nettopp ny, uansett hvor mint den måtte være.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
862
Antall liker
1.309
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
En av fordelene med EMT er ihvertfall at man kan sende den inn til produsenten og få restaurert den til ny om man ødelegger den, eller at man sliter den ut.
 
Topp Bunn