Emotiva´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Takker for svar! Da ble jeg litt klokere :) Men fikk mail av Emotiva nå, at de ikke kan sende XPR til Norge.. ?! rart :confused:

    Har venner der borte, som kan sende, og trikse litt :rolleyes:
    Jeg bestilte en XPR-2 i sommer og en XPR-5 for min fetter tidligere denne måneden uten problemer. Det nytter ikke å bestille med å trykke på kjøp knappen på hjemmesiden, en må maile de til sales@emotiva.com for å få fraktpris og betalingsinformasjon til Norge.

    Mvh
    Ivan
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for svar! Da ble jeg litt klokere :) Men fikk mail av Emotiva nå, at de ikke kan sende XPR til Norge.. ?! rart :confused:

    Har venner der borte, som kan sende, og trikse litt :rolleyes:
    Jeg bestilte en XPR-2 i sommer og en XPR-5 for min fetter tidligere denne måneden uten problemer. Det nytter ikke å bestille med å trykke på kjøp knappen på hjemmesiden, en må maile de til sales@emotiva.com for å få fraktpris og betalingsinformasjon til Norge.

    Mvh
    Ivan

    Er klar over det, sendte inn "request" som man skal, men rart at de anbefalte meg å se på XPA serien istedet :confused:
    (De sa frakten ville bli nesten dyrere en ampen... )

    Kan være pga jeg skrev adressen min her i Hordaland som ikke er verdens navle, men ikke noe stress vil jeg tro :)

    Men det ble ikke Emotiva denne gangen :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det kan kanskje ha interesse at Siegfried Linkwitz (LinkwitzLab.com) nylig brukte 2 stk. XPA-5 til å drive sine LX521 høyttalere da han demonstrerte disse på årets Rocky Mountain Audio Fest. Han skal ha beskrevet dem som "latterlig" mye for pengene.

    John Stone (SEAS USA) var visstnok også fornøyd med resultatet. (LX521 bruker utelukkende SEAS-elementer, forøvrig)

    LX521 har aktivt delefilter, så det ble brukt 4 av kanalene i hver XPA-5 for å drive dem.



    Spørsmål til dere som har handlet fra nettbutikken til Emotiva: Omtrent hva kommer en XPA-5 (US$ 899,-) på, inkludert frakt, toll og moms?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har forsterker fra Emotiva Reference serie???

    Spillert dette like godt ut som det ser ut til i form av produktenes beskrivelser, må det jo nærmest være røverkjøp!?!?!?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Et tips til de av dere som vurderer Emotiva, men der frakten fra USA blir veldig dyr.

    1. Emotiva åpner distribusjons- og servicesenter i Europa rimelig snart (innen en måneds tid om vi skal tro podcasten fra Emotiva).

    2. Ved bestilling fra USA kan man få gratis frakt til Jetcarrier av Emotiva, og så båtfrakt fra USA til havna i Tistedal, og så videre frakt fra havna i Tistedal innlands om man ønsker det. Det billigste er å hente i Tistedal selv, for innlandsfrakten på tunge ting blir jo en del. Det var Emotiva som tipset meg om dette, da jeg spurte om de hadde billigere fraktalternativer enn FedEx. Frakt med Jetcarrier via båt kommer på rundt 900 kr for et stort komponent, f.eks. én stk XPR-1 (om man kombinerer to kolli, så tror jeg det blir billigere enn 1800 kr). I den prisen er tollbehandling inkludert, så totalpris blir prisen hos Emotiva + mva + 900 i frakt cirka (avhengig av hva slags vektvolum esken har, men det finner man ut ved å se på spesifikasjonene).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig at de ikke har en forforsterker i samme klasse som de tre dyreste effektforsterkenre! Tenker jeg.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Husk på å legge en EKSTRA 20 amp kurs, da den 5 kanals forsterkeren har 3.3 kVA toroidal power transformer. Det er noe av det sykeste jeg har sett!!!
    Nja, dette gjelder jo amerikansk nettspenning - jeg ville tro at når den blir matet med 230V så holder det med vanlig 16A kurs. Kan ta feil, men ved å bruke ohms lov blir strømmen lavere.

    P=U*I,

    der P er effekt i watt, U er spenning i Volt og I er strøm i ampere.

    P=16A*230V=3680W

    Husk at spenningen varierer litt fra hus til hus. Ligger vel en plass mellom 220-240V, mener jeg, men er usikker.
     
    T

    Tittentei

    Gjest

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Husk på å legge en EKSTRA 20 amp kurs, da den 5 kanals forsterkeren har 3.3 kVA toroidal power transformer. Det er noe av det sykeste jeg har sett!!!
    Nja, dette gjelder jo amerikansk nettspenning - jeg ville tro at når den blir matet med 230V så holder det med vanlig 16A kurs. Kan ta feil, men ved å bruke ohms lov blir strømmen lavere.





    P=U*I,

    der P er effekt i watt, U er spenning i Volt og I er strøm i ampere.

    P=16A*230V=3680W

    Husk at spenningen varierer litt fra hus til hus. Ligger vel en plass mellom 220-240V, mener jeg, men er usikker.
    Absolutt - var det jeg ville frem til. Så teoretisk sett kan det være = P = 115 x 20 = 2300 og jeg tipper dette er er mer enn maks ved normalt bruk.

    Fortsatt fornøyd med xpa2?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Absolutt - var det jeg ville frem til. Så teoretisk sett kan det være = P = 115 x 20 = 2300 og jeg tipper dette er er mer enn maks ved normalt bruk.

    Fortsatt fornøyd med xpa2?
    115V og 20A er for USA, og som vi ser, så er effektkapasiteten langt høyere på norsk strømnett. Var selv borte i samme problemstilling da jeg undersøkte hvorvidt det måtte installeres ekstra sikringer for å kjøre 2 stk XPR-1 hver på 1000w @ 8 ohm. De leverer inntil 1750w @ 4 ohm, men det går fint på én 16A-kurs, siden 1750w x 2 = 3500w. Det er óg usannsynlig at man henter ut såpass med effekt, men om man er helt usikker, så kan man alltids kjøre 2 stk 16A-kurser.

    Fornøyd blir man kanskje aldri (hahaha), men å kjøpe XPA-2 av deg var den beste lydinvesteringen per krone jeg har gjort. Emotiva er utrolig bra, og jeg har blitt fanboy. Har nok vært nære ved å tømme den, men det gir et lydvolum som ødelegger ørene, haha. Har likevel veldig lyst til å enten kjøpe et par monoblokker, og da enten XPR-1 eller XPA-1 gen 2 når de kommer. XPA-1 gen 2 har første 60w klasse A og 440w klasse AB, så den har nok den beste lydkvaliteten ift. XPR-1 som har cirka 300-400w klasse AB og så klasse H (som gir mer distortion).

    Fikk en liten unnskyldning til å poste skrytebilde her nå, så tar muligheten, haha.

    qyp7BuM.jpg


    Har som du ser fjernet aluminiumsfrontlistene på den. De har ingen funksjon bortsett fra estetisk. Har hatt lyst til å prøve å få kjøpt et par sorte profillister hos Emotiva, eller å skaffe sorte skruer. ;)

    Har du kjøpt noe nytt til prosjektet ditt?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Er blitt Emotiva venn, med kablene deres!

    Kjøpte 1 par RCA kabler på 1 meter her på forumet, og ble så overrasket over kvaliteten at jeg nå har solgt ViaBlue SC-4 SW høyt. kablene mine og bestilt Emotiva X-Series høyttaler kabler. til latterlige 600kr!

    Bestilte følgende i tillegg :

    1x X Series Optical Toslink - 1 meter for $11.99 each
    2x X Series Speaker - 3 meter for $52.99 each
    2x X Series RCA - 2 meter for $16.99 each
    2x X Series Digital Coaxial RCA - 2 meter for $16.99 each
    2x X Series Optical Toslink - 2 meter for $12.99 each

    1250.- NOK for 9 stk kabler! ;)

    Synes høytt.kabelen ser bra ut også! Tykk og god :rolleyes: (er utseende/tykkelsen og pluggene jeg er opptatt av)

    Sendte de til en venn i New Jersey, så frakt og moms blir en "ikke faktor" ;)
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    115V og 20A er for USA, og som vi ser, så er effektkapasiteten langt høyere på norsk strømnett. Var selv borte i samme problemstilling da jeg undersøkte hvorvidt det måtte installeres ekstra sikringer for å kjøre 2 stk XPR-1 hver på 1000w @ 8 ohm. De leverer inntil 1750w @ 4 ohm, men det går fint på én 16A-kurs, siden 1750w x 2 = 3500w. Det er óg usannsynlig at man henter ut såpass med effekt, men om man er helt usikker, så kan man alltids kjøre 2 stk 16A-kurser.

    Fornøyd blir man kanskje aldri (hahaha), men å kjøpe XPA-2 av deg var den beste lydinvesteringen per krone jeg har gjort. Emotiva er utrolig bra, og jeg har blitt fanboy. Har nok vært nære ved å tømme den, men det gir et lydvolum som ødelegger ørene, haha. Har likevel veldig lyst til å enten kjøpe et par monoblokker, og da enten XPR-1 eller XPA-1 gen 2 når de kommer. XPA-1 gen 2 har første 60w klasse A og 440w klasse AB, så den har nok den beste lydkvaliteten ift. XPR-1 som har cirka 300-400w klasse AB og så klasse H (som gir mer distortion).

    Fikk en liten unnskyldning til å poste skrytebilde her nå, så tar muligheten, haha.



    Har som du ser fjernet aluminiumsfrontlistene på den. De har ingen funksjon bortsett fra estetisk. Har hatt lyst til å prøve å få kjøpt et par sorte profillister hos Emotiva, eller å skaffe sorte skruer. ;)

    Har du kjøpt noe nytt til prosjektet ditt?
    Ja - men de trekker nok mer enn hva de leverer - men vil tippe at man skulle klare å kjøre to stk på en 16A.

    Ser trivelig ut i stua di, og du har nok muligheten til å spille høyt her ja :)

    Ikke handlet noe mer enn betong, armering og pukk så langt til prosjektet her - men jeg tror nok jeg ender med 3 stk xpa-1 til frontrekka da jeg tror det gir bedre lyd for pengene kontra xpr, ihvertfall mtp lydkvalitet/hifi.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Går aldri lei av å poste skrytebilder, så her er den siste anskaffelsen, den skal kobles opp nå!

    HGIHihihfhreihihihihiihihihihihihihihhiihihihhihi!!!! ;D

    emotiva-xpr-1-jbl-4430.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^Tror du noen - noen gang har putta tissen sin i diskanten der? Sånn bare for å prøve?
    Hahahaha, har hatt lyst til å prøve mange ganger, men har ikke drukket nok. Etter tre øl, pleier blikket å sitte lengselsfullt låst mot dem.

    Enn du da, har du puttet tissen inn i noe liknende før? Tenker på farge.

    Og, ja, jeg tror noen ett eller annet sted har gjort det på en rølpefest. Disse var svært populære i sin tid.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Tenk når kona kommer opp for å be deg skru ned volumet og du .........Jøyje meg:)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    aiaiai - xpr i hus ja! Blir utrolig spennende å lese dine inntrykk til stereo bruk. Har funnet få/ingen på nett som har erfaring med både xpa og xpr serien og samtidig opptatta av hifi og ikke "bare" kino.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja - men de trekker nok mer enn hva de leverer - men vil tippe at man skulle klare å kjøre to stk på en 16A.

    Ser trivelig ut i stua di, og du har nok muligheten til å spille høyt her ja :)

    Ikke handlet noe mer enn betong, armering og pukk så langt til prosjektet her - men jeg tror nok jeg ender med 3 stk xpa-1 til frontrekka da jeg tror det gir bedre lyd for pengene kontra xpr, ihvertfall mtp lydkvalitet/hifi.
    aiaiai - xpr i hus ja! Blir utrolig spennende å lese dine inntrykk til stereo bruk. Har funnet få/ingen på nett som har erfaring med både xpa og xpr serien og samtidig opptatta av hifi og ikke "bare" kino.
    TTT!

    Tror 3 stk XPA-1 gen 2 (hvis du venter til disse kommer), blir helt sjukt bra. Det har vært snakk om at XPA-serien er mer rettet mot lydkvalitet, mens XPR er rettet mot power output. Nå har jeg jo disse, så da får vi se. Det er ikke umulig at jeg kliner til på et par XPA-1 selv for å sjekke disse mot XPR-1, og så selge det som ikke passer, men det blir nok en stund til.

    Disse XPR'ene dukket opp på bruktbørsen og siden jeg ikke hadde tolmodighet til å vente på gen 2 av XPA-1 som egentlig var planen, så kjøpte jeg dem.

    Kommer med inntrykk etterhvert vettu! ;D
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    aiaiai - xpr i hus ja! Blir utrolig spennende å lese dine inntrykk til stereo bruk. Har funnet få/ingen på nett som har erfaring med både xpa og xpr serien og samtidig opptatta av hifi og ikke "bare" kino.
    Jeg har erfaring med XPA-2 og XPR-2. Er mest opptatt av film men hører på musikk også så vet du hvor du har meg ;)

    XPR-2 har en fin klang i mine ører. Mellomtonen er oppløst men mer tilgivende enn på XPA-2. Mange nymoderne høyttalere svinger litt for mye mot det kalde etter min smak så jeg liker virkelig XPR når den driver høyttalere i denne kategorien.

    Eide parallelt med XPR-2 også en Doxa Modell 61 og jeg svitsjet litt frem og tilbake i tillegg til å lytte til begge over lengre perioder. Doxa Modell 61 evner å frembringe enormt med detaljer uten å bli slitsom. Til sammenligning er XPR-2 heller ikke slitsom, men fokuserer heller ikke så mye på detaljer. På avsindige volumer spiller dog XPR best på grunn av store reserver. Litt pussig sammenligning dette for det er to vidt forskjellige forsterkere. Doxa er kongen av ørevennlig oppløsning men jeg nyter XPR også.

    Testet også nylig XPR-2 opp mot ATI AT3005 i stereo (selvsagt). ATI er kjent for kontant bass og er nok hakket bedre der enn XPR etter min mening. Likte nok også oppløsningen til ATI bedre enn XPR og også tildels et litt mer definert lydbilde, men ATI sin totale klangbalanse ble hos meg litt for mye over på den lyse siden. I følge LSound heller ATI mot den mørke siden av nøytral så det kom som en overraskelse at det ble for lyst hos meg.

    Svært grove trekk dette her men det er hovedinntrykkene. Nyanseforskjellene forklart som hifi prosa prøver jeg å unngå :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    TTT!

    Tror 3 stk XPA-1 gen 2 (hvis du venter til disse kommer), blir helt sjukt bra. Det har vært snakk om at XPA-serien er mer rettet mot lydkvalitet, mens XPR er rettet mot power output. Nå har jeg jo disse, så da får vi se. Det er ikke umulig at jeg kliner til på et par XPA-1 selv for å sjekke disse mot XPR-1, og så selge det som ikke passer, men det blir nok en stund til.

    Disse XPR'ene dukket opp på bruktbørsen og siden jeg ikke hadde tolmodighet til å vente på gen 2 av XPA-1 som egentlig var planen, så kjøpte jeg dem.

    Kommer med inntrykk etterhvert vettu! ;D
    Ser frem til å lese hva du hører :)

    aiaiai - xpr i hus ja! Blir utrolig spennende å lese dine inntrykk til stereo bruk. Har funnet få/ingen på nett som har erfaring med både xpa og xpr serien og samtidig opptatta av hifi og ikke "bare" kino.
    Jeg har erfaring med XPA-2 og XPR-2. Er mest opptatt av film men hører på musikk også så vet du hvor du har meg ;)

    XPR-2 har en fin klang i mine ører. Mellomtonen er oppløst men mer tilgivende enn på XPA-2. Mange nymoderne høyttalere svinger litt for mye mot det kalde etter min smak så jeg liker virkelig XPR når den driver høyttalere i denne kategorien.

    Eide parallelt med XPR-2 også en Doxa Modell 61 og jeg svitsjet litt frem og tilbake i tillegg til å lytte til begge over lengre perioder. Doxa Modell 61 evner å frembringe enormt med detaljer uten å bli slitsom. Til sammenligning er XPR-2 heller ikke slitsom, men fokuserer heller ikke så mye på detaljer. På avsindige volumer spiller dog XPR best på grunn av store reserver. Litt pussig sammenligning dette for det er to vidt forskjellige forsterkere. Doxa er kongen av ørevennlig oppløsning men jeg nyter XPR også.

    Testet også nylig XPR-2 opp mot ATI AT3005 i stereo (selvsagt). ATI er kjent for kontant bass og er nok hakket bedre der enn XPR etter min mening. Likte nok også oppløsningen til ATI bedre enn XPR og også tildels et litt mer definert lydbilde, men ATI sin totale klangbalanse ble hos meg litt for mye over på den lyse siden. I følge LSound heller ATI mot den mørke siden av nøytral så det kom som en overraskelse at det ble for lyst hos meg.

    Svært grove trekk dette her men det er hovedinntrykkene. Nyanseforskjellene forklart som hifi prosa prøver jeg å unngå :)

    Kult å lese dine inntrykk. Absolutt spennende saker som Emotiva kommer opp, spesielt i forhold til pris.
     

    terrawa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Har lenge drømt å få meg en XPR-2. Nå er midlene på konto og jeg var klar til å importere denne fra Emotiva, men så kommer denne tilbakemeldingen.

    We're really sorry, but we can't ship the XPRs internationally right now. The size and weight makes it prohibitive; as well as the complexity of warranty repairs that must be made at our USA facility. We can't have you paying more for shipping than for the amp! Our wonderful customers are the most important part of Emotiva, and we want you to be satisfied with every aspect of your order, including price.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hei!
    Har lenge drømt å få meg en XPR-2. Nå er midlene på konto og jeg var klar til å importere denne fra Emotiva, men så kommer denne tilbakemeldingen.

    We're really sorry, but we can't ship the XPRs internationally right now. The size and weight makes it prohibitive; as well as the complexity of warranty repairs that must be made at our USA facility. We can't have you paying more for shipping than for the amp! Our wonderful customers are the most important part of Emotiva, and we want you to be satisfied with every aspect of your order, including price.
    Kjedelig, ja... Hørte dette for kort tid siden selv. De åpner snart distribusjonssenter i Europa. Spør dem om de er villige til å sende derfra til Norge, når de har fått det opp å gå. Det skal vissnok være på trappene veldig snart. Kanskje innen et par uker, så det er ikke sikkert du må vente så lenge.

    Gidder du å komme tilbake til tråden her og si fra om de skal selge XPR-serien fra den europeiske avdelingen?

    Annet tips: Bestill XPR gjennom Jetcarrier! Da sender de ampen til Jetcarrier, så får du jetcarrier til å sende den til deg via båt. Det er gratis å få XPR sendt til Jetcarrier, siden det ligger i USA, men du må naturligvis betale fra USA til Norge gjennom Jetcarrier.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fraktpriser fra USA er så håpløst dyrt at den lange og saaakte veien via båt er eneste fornuftige løsning.

    Og med Emotivas tunge strømforsyninger burde ikke litt bølgeskvulp over dammen være noe problem ;)
     

    Dogster

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    3
    Hei!
    Har lenge drømt å få meg en XPR-2. Nå er midlene på konto og jeg var klar til å importere denne fra Emotiva, men så kommer denne tilbakemeldingen.

    We're really sorry, but we can't ship the XPRs internationally right now. The size and weight makes it prohibitive; as well as the complexity of warranty repairs that must be made at our USA facility. We can't have you paying more for shipping than for the amp! Our wonderful customers are the most important part of Emotiva, and we want you to be satisfied with every aspect of your order, including price.
    Dette høres rart ut. Har kjøpt/importert Emotiva deler i hele høst uten problemer.
    Tror du bør prøve en gang til. Rett henvendelsen mot Sarah Heath eller Nick Kaumayer og tilby å betale med Paypal, så bør du få tilslag med mindre de har leveringsproblemer pga "holidaysalget".
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Policyen på XPR-serien er ny, type 2-3 ukerr ganmel. Den kom i samme momanget som prisøkningen på deler av sortimentet. De har vissnok hatt en del problemer med sending av XPR innad i USA, det har resultert i mange ødelagte enheter, så de økte prisen for å dekke inn kostnaden for ny befordringsordning, samtidig som de innstillte internasjonale salg av de tyngste produktene.

    Det beste er kanskje å omgå dette ved å kjøre JetCarrier.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Det stemmer at i hvert fall XPR serien ikke lenger sendes ut av USA, XPA skal fortsatt være mulig å kjøpe da disse veier mindre. JetCarrier er kanskje et alternativ, men ikke regn med at Emotiva dekker fraktkostnader osv på garantisaker da. Kan bli en kostbar affære selv om det ikke er kjøper som er skyld i evt feil på produktet.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det blir nok ikke noe problem å få tak i XPR etterhvert uansett. De starter som sagt snart distribusjons- og servicesenter i Europa, så da får man sikkert handlet det der uten problemer anyways.

    Du kan også være åpen om at du ønsker å få XPR transportert med Jetcarrier. Kanskje det bare er at de ikke ønsker ansvaret for den internasjonale befordringen.

    Har jo selv XPR-1, og kan si det slik: Hvis noe galt skjer med disse, så snakker jeg med Dalens elektronikkservice AS. Får dem til å se på det, si hva som er feil og enten kjøpe delene eller kontakte Emotiva for å få dem til å sende deler. Mulig det er optimistisk, men tviler på at de har særlig lyst til å få disse sendt i retur og så sende dem hit igjen, koster jo ville summer for begge parter. Det jeg må betale Dalens er uansett mindre enn returfrakten. Service i Norge er faktisk ikke så dyrt.

    Så for litt siden at det lå et kretskort en Emotiva-kunde hadde fått tilsendt på garanti, på bruktbørsen her, så tror de er fleksible bare man vet hva som er galt. Sånt kan dyktige servicesteder som Dalens enkelt finne ut.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dere, Thor Heyerdal var i sin tid en kar som hadde tro på båter, ja han risikerte sågar sitt eget liv for å bevise at båtruter hadde eksistert hundrevis av år før hans egen tid.

    I mellomtiden, eller i ettertid, har Thors sivbåter blitt erstattet av en rekke store stålbåter som går i rute over Atlanteren. Så store, faktisk, at frakten av en slik forsterker er liten i forhold til å fly de over dammen. Er mitt velmente råd :)
     

    Blaa

    Medlem
    Ble medlem
    01.07.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Da har jeg bestilt meg en XPA-2 Gen. 2 til mine Focal 1037Be.. Skal bli artig å høre hvordan høyttalerne fungerer med skikkelig effekt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Grattis, er strålende fornøyd med Emotiva selv (har XPA-2 gen 1 og XPR-1). Knakende gode produkter til Nillepriser!

    Driver både JBL 4343B og 4430 med dem. Bam, bom, dunk, dunk! ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    aiaiai - xpr i hus ja! Blir utrolig spennende å lese dine inntrykk til stereo bruk. Har funnet få/ingen på nett som har erfaring med både xpa og xpr serien og samtidig opptatta av hifi og ikke "bare" kino.
    Jeg har erfaring med XPA-2 og XPR-2. Er mest opptatt av film men hører på musikk også så vet du hvor du har meg ;)

    XPR-2 har en fin klang i mine ører. Mellomtonen er oppløst men mer tilgivende enn på XPA-2. Mange nymoderne høyttalere svinger litt for mye mot det kalde etter min smak så jeg liker virkelig XPR når den driver høyttalere i denne kategorien.

    Eide parallelt med XPR-2 også en Doxa Modell 61 og jeg svitsjet litt frem og tilbake i tillegg til å lytte til begge over lengre perioder. Doxa Modell 61 evner å frembringe enormt med detaljer uten å bli slitsom. Til sammenligning er XPR-2 heller ikke slitsom, men fokuserer heller ikke så mye på detaljer. På avsindige volumer spiller dog XPR best på grunn av store reserver. Litt pussig sammenligning dette for det er to vidt forskjellige forsterkere. Doxa er kongen av ørevennlig oppløsning men jeg nyter XPR også.

    Testet også nylig XPR-2 opp mot ATI AT3005 i stereo (selvsagt). ATI er kjent for kontant bass og er nok hakket bedre der enn XPR etter min mening. Likte nok også oppløsningen til ATI bedre enn XPR og også tildels et litt mer definert lydbilde, men ATI sin totale klangbalanse ble hos meg litt for mye over på den lyse siden. I følge LSound heller ATI mot den mørke siden av nøytral så det kom som en overraskelse at det ble for lyst hos meg.

    Svært grove trekk dette her men det er hovedinntrykkene. Nyanseforskjellene forklart som hifi prosa prøver jeg å unngå :)

    Noen tanker om lys og mørk lyd

    For det første; i audiobransjen er det et kjent triks å equalize lyden i toppen høyere for å fremstå som mer high rez. Mer diskant/øvre mellomtone gir inntrykk av mer detaljer, men det som i virkeligheten skjer er at de lyse frekvensene blir mer prominente og lurer lytteren til å tro at innspillingen er av høyere kvalitet enn hva den er. Dette skjer ofte på remastrede versjoner av gamle album.

    For det andre har jeg en teori som går på litt av det samme, men da med tanke på utvikling av stereokomponenter. Teorien er litt todelt, men går som følger: Mange av de som utvikler forsterkere er eldre mennesker og bruker ofte ørene i kombinasjon med måleinstrumenter for å finne frem til en subjektivt opplevd god lyd. Eldre personer har en naturlig avrulling i de øvre frekvensene (hørselen forvittrer med alderen, og først og fremst på høyfrekvent nivå). Det er også en kjennsgjerning at mye av de dyrere komponentene blir kjøpt av eldre personer, fordi det er flest av dem i bransjen, og fordi det er de som har råd til dem. Produktene lages av og for eldre som hører høye frekvenser dårligere enn unge mennesker. Resultatet blir at når unge mennesker hører disse produktene, så fremstår de som lyse og skrikete, og om man i tillegg kaster på en remastret CD så blir det ofte katastrofalt.

    Dette er begge gode grunner til å bruke equalizer, noe jeg gjør. Kan anbefale equalify til Spotify. Ellers bruker jeg Equalizer APO (begge er gratis)

    Kortomtale av XPA vs XPR
    Liker selv mørk lyd, og har nå hatt både XPA-2 gen 1 og XPR-1 en stund og kan ikke annet enn å støtte meg til det du sier om mellomtonen (og diskanten) i XPR'ene kontra XPA-2. Gjentar det her, fordi det er så treffende.

    XPR-2 har en fin klang i mine ører. Mellomtonen er oppløst men mer tilgivende enn på XPA-2. Mange nymoderne høyttalere svinger litt for mye mot det kalde etter min smak så jeg liker virkelig XPR når den driver høyttalere i denne kategorien.

    Dette er eksakt det samme jeg har funnet. Ble faktisk veldig overrasket over hvor stor forskjellen var, og den er ikke nødvendigvis til det bedre for alle, men jeg liker XPR bedre.

    Grunnen er at det blir langt luftigere i toppen og lydbildet høres dypere ut med XPR kontra XPA. XPA er litt som å sitte på "første rekke", mens man sitter tre rader bak med XPR (rommet høres større ut på en måte, og musikken er ikke "in your face"). Det er mulig det er den mørke klangen i XPR som gjør at det høres slik ut. Jo lysere noe låter, desto mer pågående og fremtredende blir det jo. Noen ganger kan kanskje mørkheten bli litt for mye, og da er det greit å øke høye frekvenser med 1 til 2 dB, i motsetning på XPA hvor det kan gå andre veien på noen låter. Det gjelder spesielt på elektronisk musikk uten (kvinnelig lys) vokal, der det er utrolig deilig å få raske diskantstikk. Altså, XPA er ikke noen lystlåtende forsterker i mine ører, det er bare at XPR er mørkere. Bassen i XPR-1 er også raskere og mer kontrollert, men for all del, synes ikke XPA-2 er noen latsabb heller. Begge slår lufta ut av brøstet når 15" blir satt i sving, men XPR er litt kjappere.

    Dette er basert på aktiv deling (med både UREI 5235 med 4343-kort og Ashly XR 1001) på et par JBL 4343B og passiv deling på JBL 4430. DAC og preamp har vært Mytek 192 DSD DAC.

    kB0LKOh.jpg


    Legg merke til støttene jeg har måttet sette opp under stereobenken. Disse forsterkerne veier ikke lite, hehe. PC'en står på noen støtter, fordi den trenger litt ventilasjon for å ikke gå varm, for det blir satans varmt i dette rommet med disse ampene, haha.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nytt sikleobjekt fra Emotiva.

    Emotiva XSP-1 gen 2 er fully differential balanced. Koster $1000. Har deling mellom 50 til 250 Hz (hvorfor kunne de ikke gått litt lenger ned og opp her for større fleksibilitet...). Kan ha høyre og venstre sub, eller én summert. Skjønner heller ikke hvorfor de skal rote med 4 forskjellige fonter på fronten... Det er en font for knappene, en for logoen, en for modellen og en med løkkeskrift for å fortelle at den er fully differential (faktisk 5 når man tar med displayfonten)... Hva med å rydde den for alt slikt og holde ting rent. Diodene er litt for mye også, men de kan man dimme. Ellers virker den vanvittig lovende.

    dR5zSCX.jpg

    9tmhJ22.jpg

    mtp3Mt8.jpg

    WlnmBeu.png


     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spennende saker, selv om utseende ikke var allverden. Er nok mye for pengene her.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Helt enig. Her tror jeg man får veldig bra valuta for pengene rent lydmessig, men så failer de på utseendet. Mulig amerikanerne har andre preferanser enn oss her i Europa, men fatter ikke at man kan kline på med så mange fonter på fronten, og glore det til med så mange dioder. Burde kjørt mye cleanere look.

    Ikke så veldig forsseggjort, men min versjon hadde nok vært nærmere dette (uten diodelys all over the place though)

    emotiva-xsp-1.jpg


    enn standarden

    xsp1g2_front_web_1024x1024.jpg
     

    Tomme

    Fersking
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Rognan
    Hei :)

    Da er Emotiva XPA-2 bestilt, gleder meg veldig til den kommer :D
    Til dere som har bestilt Emotiva fra usa, hvor lang tid bruker det å ta før den kommer fram? :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har ikke lest hele tråden men regner med at noen har testet dacen av Emotiva?
    Noen som har sammenlignet den med andre dacer?

    Ser bra ut men hvordan fungerer den i et ellers bra oppsett?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn