Emotiva´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Har du bilde av spilleren uten kanter?
     

    ronnyr

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Hiver meg på her jeg også :)

    2 stk emotiva xpa-1, emotiva usp-1, emotiva erc-2 & emotiva xda-1 dac.
    Kobblet opp på et par infinity kappa 7,2i
     

    Vedlegg

    lasset

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    2
    Sted
    Gjerdrum
    Jeg har tenkt å investere i ett par xpa-1 og lurer på om det er balanserte utganger og riaa på Emotiva sine forforsterkere?
    Mvh: Lasse.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    lasset skrev:
    Jeg har tenkt å investere i ett par xpa-1 og lurer på om det er balanserte utganger og riaa på Emotiva sine forforsterkere?
    Mvh: Lasse.
    Jepp :)

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lasset skrev:
    Jeg har tenkt å investere i ett par xpa-1 og lurer på om det er balanserte utganger og riaa på Emotiva sine forforsterkere?
    Mvh: Lasse.
    Riaa-trinn; ja. Balanserte utganger; nei. DAC-en har (som det ser ut som at kan brukes som forforsterker, men da får du kun digitale innganger), men ikke forforsterkeren (Noe som er litt rart, siden effektforsterkerne har balanserte innganger.)

    http://emotiva.com/usp1.shtm
     

    sindreje

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Mener jeg såg bilder av en kommende surroundprosessor som har balanserte utganger, men er bare dac'en som har det nå ja. (Bortsett fra subutgangen da)
     

    lasset

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    2
    Sted
    Gjerdrum
    Det går kanskje greit med den jeg har nå.(Sidewinder) CD-spilleren er en ec emc1-up og ht er hjemmesnekra Cornscala.
    Mvh.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Noen som har testet ut dacen?eller sammenlignet den med andre dacer?

    ser litt spennende ut :)

    mvh
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    motoren skrev:
    Noen som har testet ut dacen?eller sammenlignet den med andre dacer?

    ser litt spennende ut :)

    mvh
    Har testet Dacen oppimot Abrahamsen V6.0. Emotiva Dacen er mye mere oppløst og detaljert i toppen. Abr Dacen ble byttet ut med Emotiva sin dac.
    Mye dac for en rimelig penge.
     

    lasset

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    2
    Sted
    Gjerdrum
    Da har jeg endelig etter mye rot fra Bring fått XPA-2 i hus.
    Den spiller meget bra med stor kontroll på mine Cornscalas.
    Lasse. :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan si litt mer om hvordan lyden fra disse effektforsterkerne er? Hva slags teknologi benyttes her?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Emotiva UMC-1

    Har fått meg en slik snurrerundt-pre...: UMC-1
    Og i innledende runder, fungerer den greitt til TV/video-lyd/switch.
    Men lyser BLÅTT ! :eek:
    (skal nok få dempet den etterhvert....)
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    En liten intern oppgradering i lyd-veien lå og ventet på en varm loddebolt... -ut med opamper, inn med sokler, og ett sett litt bedre...+ noen kondensatorer.
     

    Vedlegg

    Kernzedd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2013
    Innlegg
    416
    Antall liker
    273
    Må bare spørre om Emotiva "bare har" for og effekt forsterkere, er på jakt etter en surround receiver. Hvordan er disse på musikk avspilling av type rock, punk og metal. Regner med at jeg kobler de på klipsch rf-82 mk1 etterhvert, vvis valget faller på de.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har XPA 2 og har hatt XPA 3 i ett 5.1 oppsett. Jeg har nå kun XPA2 igjen, som jeg også vurderer å selge da jeg trenger litt penger til bygging av garasje/dedikert kino. Dog litt usikker på hva jeg skal gjøre når jeg skal bygge opp utstyr igjen, sikler litt på xpr5 istedenfor å kjøre med xpa 2 til frontene.

    Noen som har synspunkter på det tekniske her, som kanskje kan lese hva som har det beste potensialet. Blir da altså å kjøre xpr5 på alle fem kanaler, kontra xpa2 på frontene.

    XPr5:

    [h=5]SPECIFICATIONS[/h]
    • Topology: Fully discrete, dual differential, high current, short signal path Class A/B amplification with Optimized Class-H™ power supply topology.
    • Number of Channels: 5
    • Power Output
      (rated power; THD < 0.1%):

      400 watts / channel (x5); all channels driven; into 8 Ohms.
      600 watts / channel (x5); all channels driven; into 4 Ohms.
      500 watts / channel (x2); two channels driven; into 8 Ohms.
      750 watts / channel (x2); two channels driven; into 4 Ohms.
      575 watts / channel (x1); one channel driven; into 8 Ohms.
      1100 watts (1 .1 kW) / channel (x1); one channel driven; into 4 Ohms.
    • Rated Power Bandwidth (at rated power; 8 Ohm load): 20 Hz to 20 kHz + /- 0.01 dB.
    • Minimum Recommended Load Impedance (each channel): 4 Ohms (which equals one 4 Ohm load or two paralleled 8 Ohm loads per channel).
    • Frequency Response: 10 Hz to 80 kHz (+ 0 / - 1 dB).
    • THD + noise: < 0.015%
    • Signal to Noise Ratio (8 Ohm load):
      > 93 dB at 1 watt (A-weighted).
      > 109 dB at rated power (A-weighted).
    • Power Supply:
      3.3 kVA toroidal power transformer.
      180,000 uF of storage capacitance.
    • Input sensitivity (for rated power; 8 Ohm load): 1.875 V
    • Gain: 29 dB



    mens XPA-2 sier følgende:


    • Power output (all channels driven):
      1000 watts RMS @ 8 ohm (Mono-Block mode)
      500 watts RMS per channel @ 4 ohm (0.12% THD)
      300 watts RMS per channel @ 8 ohm (0.07% THD)
    • Rated power bandwidth: 20 Hz to 20 kHz +/- 0.07dB
    • Broadband frequency response: : 5Hz to 100kHz, +0 -3dB
    • Amplifier gain: 29 dB
    • Signal to Noise Ratio:
      1 watt: > 97 dB
      Full power: > 121 dB
    • Input impedance:
      unbalanced: 23.5kohms
      balanced: 33 kohms
    • Power supply: 1,200VA toroidal transformer with 45,000uF low ESR storage capacitance



     

    yngvegronseth

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    33
    Sted
    Kristiansund
    Jeg må bare "skryte" litt om Emotiva her jeg også.
    Kjøpte nettopp XPA2 g2, og er glad jeg gjorde det, for nå har jeg den lyden jeg savnet. For musklene til amerikanske Emotiva, satte di litt tungdrevne bassene mine i sving, og jeg kan nå slå av eq, uten at lyden blir for slank. Nå synes jeg lyden er veldig fin, etter mine ører.
    Mye forsterker, for forholdsvis lite penger dette. Så nå slapp jeg å gå til bruktmarkedet, for å få råd til det jeg hadde lyst på, og har derfor fet forsterker med 5år garanti.
    Tror en må ganske mye opp i pris, for å danke ut XPA2g2.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Husk på å legge en EKSTRA 20 amp kurs, da den 5 kanals forsterkeren har 3.3 kVA toroidal power transformer. Det er noe av det sykeste jeg har sett!!!

    Jeg har XPA 2 og har hatt XPA 3 i ett 5.1 oppsett. Jeg har nå kun XPA2 igjen, som jeg også vurderer å selge da jeg trenger litt penger til bygging av garasje/dedikert kino. Dog litt usikker på hva jeg skal gjøre når jeg skal bygge opp utstyr igjen, sikler litt på xpr5 istedenfor å kjøre med xpa 2 til frontene.

    Noen som har synspunkter på det tekniske her, som kanskje kan lese hva som har det beste potensialet. Blir da altså å kjøre xpr5 på alle fem kanaler, kontra xpa2 på frontene.

    XPr5:

    SPECIFICATIONS


    • Topology: Fully discrete, dual differential, high current, short signal path Class A/B amplification with Optimized Class-H™ power supply topology.
    • Number of Channels: 5
    • Power Output
      (rated power; THD < 0.1%):

      400 watts / channel (x5); all channels driven; into 8 Ohms.
      600 watts / channel (x5); all channels driven; into 4 Ohms.
      500 watts / channel (x2); two channels driven; into 8 Ohms.
      750 watts / channel (x2); two channels driven; into 4 Ohms.
      575 watts / channel (x1); one channel driven; into 8 Ohms.
      1100 watts (1 .1 kW) / channel (x1); one channel driven; into 4 Ohms.
    • Rated Power Bandwidth (at rated power; 8 Ohm load): 20 Hz to 20 kHz + /- 0.01 dB.
    • Minimum Recommended Load Impedance (each channel): 4 Ohms (which equals one 4 Ohm load or two paralleled 8 Ohm loads per channel).
    • Frequency Response: 10 Hz to 80 kHz (+ 0 / - 1 dB).
    • THD + noise: < 0.015%
    • Signal to Noise Ratio (8 Ohm load):
      > 93 dB at 1 watt (A-weighted).
      > 109 dB at rated power (A-weighted).
    • Power Supply:
      3.3 kVA toroidal power transformer.
      180,000 uF of storage capacitance.
    • Input sensitivity (for rated power; 8 Ohm load): 1.875 V
    • Gain: 29 dB



    mens XPA-2 sier følgende:


    • Power output (all channels driven):
      1000 watts RMS @ 8 ohm (Mono-Block mode)
      500 watts RMS per channel @ 4 ohm (0.12% THD)
      300 watts RMS per channel @ 8 ohm (0.07% THD)
    • Rated power bandwidth: 20 Hz to 20 kHz +/- 0.07dB
    • Broadband frequency response: : 5Hz to 100kHz, +0 -3dB
    • Amplifier gain: 29 dB
    • Signal to Noise Ratio:
      1 watt: > 97 dB
      Full power: > 121 dB
    • Input impedance:
      unbalanced: 23.5kohms
      balanced: 33 kohms
    • Power supply: 1,200VA toroidal transformer with 45,000uF low ESR storage capacitance



     

    bimmernorge

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.09.2012
    Innlegg
    70
    Antall liker
    11
    Sted
    Hedmark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har litt trøbbel med min XPA-3. Oppsettet mitt består av en Marantz SR7005 og Emotiva XPA-3. Dette er kablet med en Monster RCA-kabel, type "400 kr-kabel". Emotiva'en driver et par Monitor Audio PL200 og en Monitor Audio GXC350. Recieveren driver et par bakhøyttalere og forsyner en sub med signal også.
    Problemet oppstår når jeg går fra stereo til 5.1 eller omvendt. Da går plutselig Emotiva'en i protection-modus, og venstre diode blinker rødt. Jeg må da skru forsterkeren av og på, og så virker det på valgte lydoppsett. Hva kan dette skyldes?? Jeg har tidligere blitt fortalt at Emotiva kan være kresen på signalkabler, men kan dette virkelig være årsaken? (Jeg har ennå ikke testet med andre kabler).
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Ja, det kan faktisk være så enkelt. Har opplevd det selv faktisk. Byttet kabler, problem borte!
     

    bimmernorge

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.09.2012
    Innlegg
    70
    Antall liker
    11
    Sted
    Hedmark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har litt trøbbel med min XPA-3. Oppsettet mitt består av en Marantz SR7005 og Emotiva XPA-3. Dette er kablet med en Monster RCA-kabel, type "400 kr-kabel". Emotiva'en driver et par Monitor Audio PL200 og en Monitor Audio GXC350. Recieveren driver et par bakhøyttalere og forsyner en sub med signal også.
    Problemet oppstår når jeg går fra stereo til 5.1 eller omvendt. Da går plutselig Emotiva'en i protection-modus, og venstre diode blinker rødt. Jeg må da skru forsterkeren av og på, og så virker det på valgte lydoppsett. Hva kan dette skyldes?? Jeg har tidligere blitt fortalt at Emotiva kan være kresen på signalkabler, men kan dette virkelig være årsaken? (Jeg har ennå ikke testet med andre kabler).
    Er det noen som har anbefalinger på type signalkabler (RCA) til Emotiva XPA-3? Gjerne med link til hvor akkurat denne kabelen kan skaffes. :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Husk på å legge en EKSTRA 20 amp kurs, da den 5 kanals forsterkeren har 3.3 kVA toroidal power transformer. Det er noe av det sykeste jeg har sett!!!
    Nja, dette gjelder jo amerikansk nettspenning - jeg ville tro at når den blir matet med 230V så holder det med vanlig 16A kurs. Kan ta feil, men ved å bruke ohms lov blir strømmen lavere.
     

    Dogster

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    3
    Kjører biamping med 1stk XPR-2 og 2stk XPR-1. Disse Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.

    Jeg liker enkel musikk med mye trøkk. Det er ingen annen produsent, som gir mer for pengene, til akkurat det formålet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tidligere blitt fortalt at Emotiva kan være kresen på signalkabler, men kan dette virkelig være årsaken? (Jeg har ennå ikke testet med andre kabler).
    Dette tror jeg du kan ta med en klype, om ikke en sekk, salt. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
    Hva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?
     

    Dogster

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    3
    Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
    Hva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?
    Det som ville blitt bedre med en "dyrere" forsterker, er f.eks bedre oppløsning, du får frem plasseringen av instrumentene bedre, mikrodetaljer som finnes i for eksempel komplisert jazz eller klassisk musikk kommer tydligere frem, etc etc etc

    Hvis du skal guffe på med Metallica så tror ikke jeg det er mye å hente med en dyrere forsterker.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
    Hva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?
    Det som ville blitt bedre med en "dyrere" forsterker, er f.eks bedre oppløsning, du får frem plasseringen av instrumentene bedre, mikrodetaljer som finnes i for eksempel komplisert jazz eller klassisk musikk kommer tydligere frem, etc etc etc

    Hvis du skal guffe på med Metallica så tror ikke jeg det er mye å hente med en dyrere forsterker.
    Ganske mange som kanskje er enig i det du kommer med der, men imo er det tull, Mettalica krever sitt av ett anlegg, det gjelder forøvrig det meste slik musikk da den er ofte kompleks
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.022
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    noen her som kansi hva det kommer på totalt vis man bestiller en XPR2, eller 2 stk XPR-1 ? i NOK.

    Er keen på effekt/pre løsning, men vil pare en Emotiva XPR opp mot Hegel P30, eller en tilsvarende svært god pre amp, da den er viktigst for lyden! :)

    Men trenger krefter i bunn, og en XPR2 er jo svært billig! 2x600w i 8ohm burde holde, men er noe med monoblokker :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
    Hva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?
    Det som ville blitt bedre med en "dyrere" forsterker, er f.eks bedre oppløsning, du får frem plasseringen av instrumentene bedre, mikrodetaljer som finnes i for eksempel komplisert jazz eller klassisk musikk kommer tydligere frem, etc etc etc

    Hvis du skal guffe på med Metallica så tror ikke jeg det er mye å hente med en dyrere forsterker.
    Jeg tror strengt tatt at det ikke er noe nevneverdig i veien med oppløsningen på noen transistor-effektforsterkere i over Europris-nivå i dag, men det kan jo selvsagt hende.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    noen her som kansi hva det kommer på totalt vis man bestiller en XPR2, eller 2 stk XPR-1 ? i NOK.

    Er keen på effekt/pre løsning, men vil pare en Emotiva XPR opp mot Hegel P30, eller en tilsvarende svært god pre amp, da den er viktigst for lyden! :)

    Men trenger krefter i bunn, og en XPR2 er jo svært billig! 2x600w i 8ohm burde holde, men er noe med monoblokker :rolleyes:
    Jeg tror at de som har importert tidligere har endt på ca 10x dollar priseninkludert porto og mva.
     

    Dogster

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    3
    To stk XPR-1 vil komme på ca 28.000 inkludert frakt, toll og MVA. XPR-2 vil havne på snaue 15-000.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.022
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for svar! Da ble jeg litt klokere :) Men fikk mail av Emotiva nå, at de ikke kan sende XPR til Norge.. ?! rart :confused:

    Har venner der borte, som kan sende, og trikse litt :rolleyes:
     

    Dogster

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    3
    jokris;1682176 Ganske mange som kanskje er enig i det du kommer med der skrev:
    Det er ikke noe slik musikk, som er komplisert å gjengi for et anlegg, da det stort sett kun er snakk om elgitar (som allerede er totalt forvrengt), bass, trommer og en ofte brutal vokal. Det er ikke noe match for et rimelig til middels priset anleggsoppsett. Det er metal handler om er rytmer trøkk og energi.

    Det som er komplisert med den type musikk, ligger mer på et teknisk plan. Hvor komplisert et gitar riff/solo eller trommevirvel kan være.

    Det er når du kommer på et slik nivå at det er snakk om å gjengi lyden så godt at du kan høre forskjellen på om det er brukt en violin ti 15.000, eller en til 150.000. Eller om man skal kunne høre forskjellen på klangen i to like instrumenter som er laget med forskjellige treslag. Det er da det blir dyrt å skaffe en god nok forsterker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn