Eminent Technology ET II Luftbåren tangential arm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hei Kjøpte en brukt ET II arm fra en hyggelig kar her på forumet . Han hjalp meg også med en 10mm alu plate jeg skal bruke som armboard. (hvis den monteres)
    Er det noen som har erfaringer med denne armen ? Hvilke pickup er tåler den ( hvor stive)
    Noen som har erfaringer med oppgraderinger? ( andre armrør og eventuell hardere trykk på luftlager)
    IMG_0671mod2.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Hadde en slik for veldig mange år siden. Så mange at detaljene er litt blurry. Synes å huske at midt på treet pickuper fungerte bra. Ortofon mc 30 supreme for eksempel. Litt mykere Van den Hul mc 1 og 2 gikk også greit, men unngikk da lead in rille som kunne føre til et rykk. Det er veldig stor forskjell på bevegelig masse i horisontalt og vertikalt plan, så alt for myke ting kan være en utfordring. Tror ikke stivere pick up vil være noe problem.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Gratulerer med en av de beste tonearmene noen gang. Jeg kjøpte min '86 og den brukes enda jevnlig.
    Litt jobb å forstå hvordan den virker optimalt og justere den inn. Ikke vanskelig, men litt anderledes enn radial armene.

    Her er en diskusjonstråd på Audiogon som omhandler alle aspekter ved armen og mer.
    Mye nyttig informasjon om armen og ikke minst hvis du vil skifte pumpe fra original og også operere med høyere trykk.
    https://forum.audiogon.com/discussions/eminent-technology-et-2-tonearm-owners?

    Min egen erfaring kort; byttet pumpe meget tidlig til det som dengang ble anbefalt; en Wisa pumpe.
    Så har jeg en 1.5 l plast brusflaske fylt med bomull rett etter punpen for å utjevne trykkvariasjoner. Noe slikt anbefales av alle.
    Dengang var der ferdig lagde dempeanordninger, men denne hjemmelagde varianten fungerer antagelig like godt som noe.

    Ellers har jeg kjøpt karbonfiber armrøret som kom på markedet etter noen år. Synes nok den var verdt det.
    Og så har jeg silikondempe trauet. Denne synes jeg er grei å ha, men jeg tror også flere mener at det er best uten.
    Men det er jo noe en lett kan prøve seg fram med om en har den.

    På Audiogon tråden mener brukerne at alle typer pick up går, både de helt myke og de stive. Og tunge som lette.
    Personlig er jeg mest komfortabel med middels til lette pickup'er (10-11g eller lettere) med med middels komplianse som de mest vanlige MC pickupene har.
    Har brukt mye Ortofon og har nå en A95 i armen. Det synes å være en meget velykket kombinasjon.

    Lykke til. Et fasinerende produkt :) (for oss vinyl entusiaster)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Takker for svar og link. Blir nok ikke å kjøpe noe dempekar for silikon med det første, men andre armer og ikke minst pumpe kan være interesant.
    Kunne også tenke meg å bytte til Audio note internkabling på armen, men lytteinntrykk først (hvis montasje)
    IMG_0672mod2.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Er det noen som har denne armen, og kan ta bilder rett ovenfra når armrøret er helt inne og helt ute?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    3.431
    Torget vurderinger
    6
    Hei Kjøpte en brukt ET II arm fra en hyggelig kar her på forumet . Han hjalp meg også med en 10mm alu plate jeg skal bruke som armboard. (hvis den monteres)
    Er det noen som har erfaringer med denne armen ? Hvilke pickup er tåler den ( hvor stive)
    Noen som har erfaringer med oppgraderinger? ( andre armrør og eventuell hardere trykk på luftlager)
    Vis vedlegget 702673
    ET arm var det første luftarmen jeg kjøpte etter å ha bygge en colibri som ikke var spesielt god når det kom til bass. Litt av det samme problemet med Forsell armene den gangen. ET var det mer trøkk i. Eneste ankerpunktet er at det er mye masse og trekke med seg og litt kilen på justering. Selv brukte jeg en Ortofon MC 20 S. Så gratulerer med en meget potent arm!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg hadde ein ET2 i mange år. Svært allsidig pickup, eg brukte både Denon 103D, Ortofon MC30 Supreme, Accuphase AC1, Grace F9 og Audio Technica AT170ML på han med gode resultat. Eigentleg kunne du bruke både stive og mjuke pickupar, det som avgrensa han var kor stor masse du hekta på. altså måtte du balanse mellom kontravektene og pickupen. Helst ikkje for tunge pickupar heller. Og han var kjempeenkel å justere, då eg hadde den gode malen i metall. Ekstra bra at du kan regulere VTA i fart, utan at nåla sitt kontaktpunkt mot plata endrar seg det minste.
    Eit tips: ekstra akvariepumpe kan vere eit poeng om armen subbar nedi på inner/ytterrillene.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Må vel tenke på montasje....
    Fikk en 10mm aluplate, men måtte pusse den litt ned. Fikk ikke vekk alt av skader, men sårene blir vel i bakkant så....
    IMG_0676mod2.jpg
     

    Røroman

    Medlem
    Ble medlem
    16.05.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    75
    Sted
    Skafjellveien 90 , 3076 Sande i Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar og link. Blir nok ikke å kjøpe noe dempekar for silikon med det første, men andre armer og ikke minst pumpe kan være interesant.
    Kunne også tenke meg å bytte til Audio note internkabling på armen, men lytteinntrykk først (hvis montasje)
    Vis vedlegget 702751
    Hei ! Hvis denne armen er kjøpt av GunnarS på Kongsberg, er dette min gamle arm, og den har heltrukket internkabling i armen fra Audio Note . Har selv byttet kabelen.

    Mvh Anders / Røroman
     

    Røroman

    Medlem
    Ble medlem
    16.05.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    75
    Sted
    Skafjellveien 90 , 3076 Sande i Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    En ting til. Ser du får mange forslag til pickuper. Prøvde også mange forskjellige, men den som ga best dynamikk, oppløsning og ikke minst super bass, var Dynavector xx 1L på ca 12 gr og medium compliance. Er desverre utgått, men pickup av ny dato med samme data burde kunne gi samme om ikke enda bedre lyd , f.eks nyere type Dynavector eller Benz Micro SLR Gullwing på ca 12gr. Bruker selv sistnevnte i dag på Bergmann m /Tangensial - arm .
    Forøvrig er jeg helt enig med alle som lovpriser armen. Beste arm jeg har hatt gleden av å eie. Etter at montasje og justering av pickup er gjort, er det bare å nyte resultatet. Oppsettet forandrer seg nemlig ikke. Og med medfølgende verktøy går montering og justering som en lek.
    Mvh Anders / Røroman
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hei ! Hvis denne armen er kjøpt av GunnarS på Kongsberg, er dette min gamle arm, og den har heltrukket internkabling i armen fra Audio Note . Har selv byttet kabelen.

    Mvh Anders / Røroman
    Denne armen er kjøpt fra GunnarS ja. Trodde dette var litz kabel ( slike en får kjøpt nå nye) da de så slik ut .
    De Audio Note kablene jeg har brukt har sett anderledes ut. MEN det kan kan jo være det ,hvis ikke GunnarS har byttet.
    Har helt nye Litz kabler liggende
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    En ting til. Ser du får mange forslag til pickuper. Prøvde også mange forskjellige, men den som ga best dynamikk, oppløsning og ikke minst super bass, var Dynavector xx 1L på ca 12 gr og medium compliance. Er desverre utgått, men pickup av ny dato med samme data burde kunne gi samme om ikke enda bedre lyd , f.eks nyere type Dynavector eller Benz Micro SLR Gullwing på ca 12gr. Bruker selv sistnevnte i dag på Bergmann m /Tangensial - arm .
    Forøvrig er jeg helt enig med alle som lovpriser armen. Beste arm jeg har hatt gleden av å eie. Etter at montasje og justering av pickup er gjort, er det bare å nyte resultatet. Oppsettet forandrer seg nemlig ikke. Og med medfølgende verktøy går montering og justering som en lek.
    Mvh Anders / Røroman
    Takker for flotte svar og forslag. Hadde tenkt å sette denne armen på min technics SP10 mkII .
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Er det forresten noen som vet hvor den runde gummiskiva med hull i midten skal være?
    (den som ligger til venster for headshellet/armen på bildet)
     

    Røroman

    Medlem
    Ble medlem
    16.05.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    75
    Sted
    Skafjellveien 90 , 3076 Sande i Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Denne armen er kjøpt fra GunnarS ja. Trodde dette var litz kabel ( slike en får kjøpt nå nye) da de så slik ut .
    De Audio Note kablene jeg har brukt har sett anderledes ut. MEN det kan kan jo være det ,hvis ikke GunnarS har byttet.
    Har helt nye Litz kabler liggende
    Utifra bildene kan jeg se at det er kabelen jeg monterte, og som er fra Audio Note . Det nye er den blå ledningen som er trukket og som fungerer som jordledning. Kabel kjøpt av Audiocompagniet i sin tid.

    Mvh Anders / Røroman
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Det var jo kjempeflott å høre Anders. Skal bli moro å få satt dette opp :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0697mod2.jpg

    Hadde litt problemer med å få av 2 av skruene på dette armfestet. Men litt rustløser så ble dette bra ( tør ikke bryte på små skruer som er vanskelig å komme til)
    Har også fått tak i en lengere skrue for å feste dette " tårnet" til armbordet. Måtte også modifisere skruen ( pusse ned diameteren på hodet da det var for stort )
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0692mod2.jpg


    Har boret 6 festehull i armbordet og montert dette. neste er hull for "monteringstårnet" for arm
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0694mod2.jpg

    Satt opp tonearms jiggen for boring. En setter Jiggen i rett vinkel på spilleren, og boreskruen (med hull i midten ,merket med rød pil) skrues ned mot armbord og festes godt. Så bores det gjennom hullet med et bor . Tror det var 3,5mm jeg brukte her for forboring.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Har ikke fått gjort så mye mer, da min nakke er begynt å plage meg. ( første time hos kiropraktor i dag)
    Har bare testprøvd "tårnet"
    IMG_0696mod2.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0698mod2.jpg


    Sjekke med jiggen at "tårnet" står helt rett. Måtte flytte jiggen til hull 2 for dette og så skru fast tårnet under fra ( Stoppskive, låseskive og doble muttere for låsing av skrue)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0700mod2.jpg

    En prøve for å se at armen kommer langt nok ut (forbi plata slik at en kan løfte den lett opp) og langt nok inn slik at pickupen kommer til innerste rille på plata
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0701mod2.jpg

    Krangler litt med meg selv :) om hvor luftslangen skal /bør komme opp. Ved merke nr 1 så kommer slangen opp på siden av hullet i plinthet , slik at jeg må modifisere bunnen under armboardet. Dette blir jo det peneste, men en del extra jobb. Ved hull nr 2 så er det bare å bore hull i armboardet og tre slangen bak tårnet og opp hvor det er merket med nr 1 ( her ser en nippel for luftslangen også) Hva tror dere? heller litt mot valg nr 1
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Jeg har min ET2 montert på en Sota Cosmos spiller. Sota boret de 2 hullene i armbordet på forhånd til meg før spilleren ble sendt til Norge.
    Hullet til luftslangen er ca der nr 2 er. Hos meg synes jeg det ser greit ut.
    et2.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Det der så jo ikke dumt ut. Har ikke boret opp enda, så nå fikk jeg mere å tenke på :) :)
    Takk for svar og flott bilde ch
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_8795mod2.jpg

    Litt montering og lodding av RCA Må begynne å tenke på luft inntak og seriefilter til denne. Er det noen som har tips til småe slike?
    Er det i det hele tatt noen som er interessert i dette? Lite med input annet enn fra meg selv
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 712511
    Litt montering og lodding av RCA Må begynne å tenke på luft inntak og seriefilter til denne. Er det noen som har tips til småe slike?
    Er det i det hele tatt noen som er interessert i dette? Lite med input annet enn fra meg selv
    Bare putle i vei tråden følges til stor fornøyelse :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Prøver å lage et luft inntaksfilter

    IMG_0722mod1.jpg

    Først litt deler: 1 stk termokopp. 1 stk luftnippel m. gjenger og skum for filter
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0723mod1.jpg

    Litt boring, gjenging og forsenking
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    IMG_0724mod1.jpg

    Skru fast nippel med gjengelim, samt sette inn skum i bunn og topp
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Tror faktisk ikke en eneste ting er kjøpt på clasern... til en avveksling :D
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Bare putle i vei tråden følges til stor fornøyelse :)
    Enig.

    Fulgte der ikke med et luftfilter med pumpen?
    Jeg lagde et trykkutjevningssystem/filter av en 1.5 l brusflaske stappet full med bomull. Den virker etter hensikten men ser selvsagt ikke så proff ut som det du holder på med.
    Men så er min gjemt bort på loftet...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Det var mest ment som en hyggelig morsomhet.
    Men for en del kjøpesentre er clasern en like stor drager som polet.
    Da får damene gutta m på handletur, og et sted å parkere dem etter å ha sett xantall kjoler.
    Forøvrig all kred til dere diyere
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Følger tråden. Har lurt på å lage meg et utjevningsfilter til min AirTangent arm, selv om jeg mistenker at ca 10m luftslange fra arm til pumpe fungerer rimelig greit som utjevningsfilter. Den thermo-kopp løsningen var snasen! Noen formening om hva som er minimum størrelse for å få ønsket effekt?
    Pøs på med bilder :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Det var ikke med noe filter, men det er jo moro å lage selv noe. Kjenner til det der med clasern :) men jeg har bare brukt av slike ting jeg har slengende her hjemme :) Synes selv at flasker ikke er det helt store som trykkutjevning, heller mere mot litt tykkere (i plasten) plastdunker med filter i
    Dette er etter erfaring med mine to andre luftlagrede tangential armer
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn