Elusive Disc VS Acoustic Sounds

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
VS

Lagde denne tråden kort og godt fordi, etter å ha laget først en "wish list" på A.S. fant ut at jeg skulle se etter evt prisdiff på E.D., og satte opp identisk wishlist. Prisene er mer eller mindre identiske.. Så derfor etterlyser erfaringer fra de som har brukt en av disse, eller enda bedre, begge to. Ute etter både + og - erfaringer, slikt som leveringstid, fraktkostnader og support.

På forhånd takk!!

mvh Kai

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6
Bruker personlig kun Elusive disc. De skriver ned verdi på varer, det ville ikke AS gjøre sist jeg var i kontakt med dem. Er superfornøyd med kundeservicen til Elusive!

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Acoustic Sounds skriver da ned verdien på varer, siste bestilling fikk jeg tom. tilsendt fraktfritt. Lurer på hvorfor 8)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.347
Torget vurderinger
1
Acoustic Sounds har billigere frakt. I alle fall får ikke jeg opp rimelig fraktopsjoner (les: regulær US mail) når jeg bestiller fra Elusive. Jeg har også erfart at Acoustic Sounds har litt bedre utvalg; finner titler som er utsolgt hos Elusive....

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Allerede litt forskjeller skjønner jeg. Med tanke på lagerstatus, så på ønskelisten jeg lagde på 17 titler, er 2 utsolgt på både ED og AS, resten på lager eller tilgjengelig for forhåndsbestilling.

Enn leveringstid.. par uker? eller?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.794
Torget vurderinger
28
gut_man skrev:
Bruker personlig kun Elusive disc. De skriver ned verdi på varer, det ville ikke AS gjøre sist jeg var i kontakt med dem. Er superfornøyd med kundeservicen til Elusive!
Har jeg aldri hørt om før, at de ikke skriver ned verdien mener jeg.

Hva med å spørre hvilken policy de har på plater som inneholder feil eller er ødelagt? Har bestilt masse fra AS, men ble litt snurt sist jeg fikk en plate med feil og etter at jeg forklarte at det ikke var noe poeng i å returnere den fikk tilbud om å få den for halv pris ved neste bestilling (jeg har kjøpt mye derfra opp i gjennom).

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Tok en liten test, la en 14-15 plater i handlekurven, for å beregne frakt. Kom på 129$ på ED. AS hadde ikke noen beregningsmulighet. Så kommer toll og MVA, så differansen til "norske priser" spises fort opp. Må regne litt på det, før jeg bestiller fra bigdipper (skal ha noen norske titler).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.794
Torget vurderinger
28
Det er ikke toll på plater. Du får 25% MVA av (oppgitt pris + fraktkostnader), forutsatt at prisen overstiger 200kr.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Fosse skrev:
Det er ikke toll på plater. Du får 25% MVA av (oppgitt pris + fraktkostnader), forutsatt at prisen overstiger 200kr.
Det var jo et pluss da, men er jo litt sært å ta MVA på frakta. Trodde jeg nettopp leste at det ikke ble MVA på frakt. Men takker for korrigeringen :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg er godt fornøyd med elusive Disc, platene kommer rimelig raskt og servicen er svært bra.

MVH Johnny

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.794
Torget vurderinger
28
Hvor kjapt platene kommer avhenger vel i første rekke av hvilken fraktmetode man bruker. Jeg har hatt levering fra AS på bare få dager, men igjen, det avhenger av hvordan man ber om å få sendt det.

Hva legger dere i at kundeservicen er god? Jeg spør ikke fordi jeg tviler, men fordi jeg er mest opptatt av kundeservice når noe går galt.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Kan kanskje også nevne at jeg likte web-løsningen bedre på ED enne AS. På ED kunne "Wish list" enkelt overføres til handlekurven med enkle klikk, mens på AS måtte hver enkelt tittel hver for seg. Samme gjaldt tømming av handlekurv. ED hadde en "tøm handlekurv" funksjon, mens hos AS måtte hver enkelt fjernes.

S

Stover

Gjest
Fikk en plate fra ED som hadde ripe + noe belegg som ga knepping.
Mailet og fikk tilbakemelding raskt. Endte med prisavslag i neste levering da det var det enkleste.

Sendte forespørsel til AS angående en levering. Etter 3. eller 4. mail, svarte de.
Har ikke kjøpt noe derfra siden.

ED er super, men utvalget er muligens noe bedre hos AS.

Min erfaring.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg handler også nesten bare på Elusive av de to. De er mye greiere å forholde seg til synes jeg, mer personlige om du skulle få problemer, og de har vært veldig pålitelige.

Når det gjelder frakta; du betaler det fraktselskapet tar i frakt; estimatene før bestilling er vanligvis mye høyere enn den reelle. Om Elusive noen gajger skulle ha høyere frakt (hvilket jeg ikke vet noe om) så må det vøre fordi de pakker supert i store esker med masse fyllstoff?
Nå for noen dager siden bestilte jeg 17 plater, og fikk fraktestimat $95. Invoice på mail senere viste at de hadde belastet meg $72 i frakt. Slik er det omtrent hver gang.

Mvh Vidar P

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har pr dags dato ikkje bestilt frå ED. Men, eg kjenner meg ikkje igjen i dei negative opplevelsane/beskrivelsane mhp nedskriving av verdi / kundeservice med AS.

Har utelukkande positive opplevelsar med AS både mhp utvalg, behandlingstid frå bestilling til forsendelse (tar gjerne ei vekes tid frå bestillinga er sendt AS til FedEx kjem smilande på døra mi), emballering og service (får svært raske og gode svar, om eg finner feil rydder dei opp umiddelbart). Skrive ned verdien på pakkane mine gjer dei også, uoppfordra.

ED er sikkert bra det óg, bestiller gjerne derfrå eingang for å ha prøvd det óg. Etter kva eg kan lese i denne tråden skiller det dog igrunnen ikkje veldig mykje mellom AS og ED.

Kjedeleg uansett at nokre har negative erfaringar her, aldri morro det.

Mvh. Karl :)

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.946
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Jeg har sikkert bare vært uheldig med hvilke artister jeg har søkt på, men har så langt funnet mer av det jeg er ute etter på ED.

Sendte avgårde en bestilling den 15.8 på elleve 180-grammere, ordrebekreftelsen beregnet frakt til $93.66,
men på invoice var den skrevet ned til $ 83.38.
Postmannen leverte forøvrig skivene på døra mi i går, tok mao 5 dager.

8)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.347
Torget vurderinger
1
Lagga skrev:
Jeg har sikkert bare vært uheldig med hvilke artister jeg har søkt på, men har så langt funnet mer av det jeg er ute etter på ED.

Sendte avgårde en bestilling den 15.8 på elleve 180-grammere, ordrebekreftelsen beregnet frakt til $93.66,
men på invoice var den skrevet ned til $ 83.38.
Postmannen leverte forøvrig skivene på døra mi i går, tok mao 5 dager.

8)

Sist bestilte fra AS var frakta $50 på ti plater. Jeg får den ikke levert på døra da, men må hente den på postkontoret. Jeg har sluttet å bestille fra Elusive fordi jeg ikke får opp regulær airmail som opsjon... Jeg er gnien ;D

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Fikk nettopp $64 i shipping på 7 album fra AS. Brukte anbefalt shippingmetode, FedEx. Synes det er litt i overkant dyrt pr plate.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
oyvindk skrev:
Fikk nettopp $64 i shipping på 7 album fra AS. Brukte anbefalt shippingmetode, FedEx. Synes det er litt i overkant dyrt pr plate.
Nesten samme som jeg betalte for 17 plater fra Elusive nå nylig. Air mail, var her på en uke.

Mvh Vidar P

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Nesten samme som jeg betalte for 17 plater fra Elusive nå nylig. Air mail, var her på en uke.

Mvh Vidar P
Hmm.. det var litt underlig. Lagde en test handlekurv, med 14 plater, og med billigste fraktmåte kom den på 129$. Altså det dobbelte, for færre plater (dette var på ElusiveDisc).
mch

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.347
Torget vurderinger
1
oyvindk skrev:

Jada, men poenget mitt er at du ikke trenger å bruke FedEx men vanlig US mail (air) som er billigere....

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Ja det skal jeg forsøke å huske neste gang.

Litt irriterende at man ikke kan få et overslag over fraktkostnad før man har sendt bestillingen. Er ellers godt fornøyd med utvalget hos AS.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Kan vel kanskje nevne at ED kjører "gratis frakt" for førstegangskunder, dog det gjelder ikke hele verden, MEN de trekker i det minste ifra det som hadde vært frakkosten om man hadde bodd på andre siden av dammen... Penger spart er penger tjent :)

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
oyvindk skrev:
Ja det skal jeg forsøke å huske neste gang.

Litt irriterende at man ikke kan få et overslag over fraktkostnad før man har sendt bestillingen. Er ellers godt fornøyd med utvalget hos AS.
Fra International Order FAQ :

1. How much does it cost to ship to my country? We base the shipping amount on the actual weight of your order. We have discounted rates through FedEx and UPS so we can compare shipping costs and find the best rate.

We advise placing your order online and in the "Special Shipping Instructions" asking to have the shipping amounts emailed PRIOR to charging your card. This is the only way to learn the shipping amount for your order.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har kommet fram til at jeg skal forsøke følgende framgangsmåte neste gang jeg skal handle vinyl:

Kontakte lokal forhandler f.eks the Garden eller Big Dipper.

Gi dem plateselskap og produktnummer på det jeg vil ha, og be om pris.

Så ringer de når de har varene, slik at jeg kan vurdere om platene skal hentes eller sendes innelands.

Jeg synes platene blir ganske dyre ved å bestille fra ED eller AS, og venter gjerne noen dager ekstra om jeg kan støtte en lokal vinylforhandler (tatt i betraktning at prisen er fornuftig (og det er den nesten alltid i forhold til de store utenlandske)!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
..Jeg synes platene blir ganske dyre ved å bestille fra ED eller AS, og venter gjerne noen dager ekstra om jeg kan støtte en lokal vinylforhandler (tatt i betraktning at prisen er fornuftig (og det er den nesten alltid i forhold til de store utenlandske)!
Det er korrekt i noen tilfeller, men det spørs også mye på hvilke plater du pleier å kjøpe.

Selv handler jeg hos ED fortrinnsvis plater fra Classic Records, Analogue Productions, MoFi, Speakers Corner etc... altså disse gjenutgivelsene av "klassiske" innspillinger fra innspillingshistorien. De er forferdelig ublutt priset fra norsk importør synes jeg!

Hva koster en Classic 200g pressing fra f.eks RCA Living Stereo-katalogen i Norge? 300,-? 350,-?

Fra ED (kjøper jo når det er 10% salg, som det er stadig vekk) så er det $27 rundt regnet NOK 150,- pluss 20-30kr i frakt, og så evt mva.. altså minst en hundrelapp og vel så det billigere enn over disk i Norge? Langt over tusenlappen billigere for usle 10 plater...2-3.000,- billigere for 20 plater. Etc.

De norske prisene iallefall på de fleste av disse US utgivelsene er altfor dyre imo.

Mvh Vidar P

R

Roysen

Gjest
Enig med Vidar P. Jeg bestiller fortrinnsvis på Elusive Disc eller Hi-Fi CD i Hong Kong. Hi-Fi CD er i så måte enestående fordi de har en del ting andre ikke har. Dersom de ikke har det jeg skulle være på utkikk etter bestiller jeg på Acoustic Sounds eller Music Direct.

Mvh
Roysen

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.347
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
De norske prisene iallefall på de fleste av disse US utgivelsene er altfor dyre imo.

Mvh Vidar P

Men Speakers Corner er vel tyske? ;)
Jeg lurer derfor på om de ikke finnes noen på denne siden av atlanteren som selger disse billigere? Det virker litt bakvendt, og fordyrende, å få sendt Tyske plater fra USA!

HIU

Fersking
Ble medlem
29.06.2007
Antall liker
0
Amazon.com i USA begynte å selge LPer i vinter og utvalget blir stadig bedre. De mangler de rene audiofile utgavene, men jeg fikk tak i den nye 180 g utgaven av Rickie Lee Jones sin første. De ligger normalt et par USD lavere enn ED og AS, og har et stort utvalg i titler til 10 til 15 USD.

Det som er mest positivt er frakten. De tar samme pris som for CDer, og jeg fikk for kort tid siden to LPer for godt under kr 50,-. De har ikke spesialembalasje og eskene de bruker er komisk store i forhold til innholdet. Platene er godt pakket og kommer uten skader. Kvaliteten er like bra som hos spesialistene. Leveringstiden er ca 14 dager.

Amazon i England er også et godt alternativ selv om prisene er noe høyere. De trekker fra VAT og portoen til Norge er under
kr 20,- !!!!!! samme som CD. Amazom UK har en særdels rask levering.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.347
Torget vurderinger
1
Noen som har prøvd de brukte LP'ene fra Acoustic Sounds? Desverre graderer de ikke platene så det synes som et sjansespill....

R

rico

Gjest
Voff skrev:
Noen som har prøvd de brukte LP'ene fra Acoustic Sounds? Desverre graderer de ikke platene så det synes som et sjansespill....
De graderer ikke alle platene men veldig mange av dem er gradert, men du må gå inn på infoen om selve plata for å finne den, f.eks slik som her...http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=49430

Kjøper mye brukt derfra, de har veldig mye hvis en gidder å lete, og mitt inntrykk er at de er rimelig strenge med graderingen, har aldri fått noen som er dårligere en hva den er gradert til.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Jeg har kjøpt noen brukte MoFi o.l. på Acoustic Sounds (den gangen det var normale priser på slikt), de var helt som nye de.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Siste dag i nyttårssalget på Elusive idag. 10% på alt, også det som er merket "Not eligible for further discount".

https://www.elusivedisc.com/Holiday10off.asp

Det ble visst noen MoFi, Speakers Corner, Rhino og slikt på meg.

Dette er noe av handlelista for dagen;

Gleder meg til å høre den mye omtalte Julie London-skiva (egentlig 2LP 45rpm). Mye annet fint her også; dum som jeg var så kjøpte jeg aldri DCC sin Court & Spark, så håper Rhino sin kan være en god erstatning... Rhinos utgivelser har imponert stort så langt iallefall.

Chicago-skiva (Transit Authority) mi er på det nærmeste utslitt, så gode nyheter at det er kommet en rett fra de originale analoge masterene.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
465
Torget vurderinger
4
Hvordan låter Chicago Transit Authority, Vidar? Har den på bånd og hender jeg spiller den på Revox'en. Liker fremdeles den skiva godt og hvis lyden er minst så god som på original-vinyl står den på lista over 2010-innkjøp.
Har kommet igjennom de 17 skivene jeg kjøpte for noen uker siden fra Elusive og alle var i utmerket stand. Eneste jeg er litt misfornøyd med er at de fleste Speakers Corner pressingene ikke er 100% flate. Det burde de klare imo..........
Ellers er MoFi litt uklare i markedsføringen. På de Lennon-skivene jeg kjøpte står det på coveret at de er fra de originale masterne, på innercoveret derimot står det at de er digitalt remastret under oppsyn av fru Ono ???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet bare hvordan min slitne UK tidlige utgivelse låter jeg, men generelt vil jeg mene at Rhino's utgivelser (som jeg har hørt) låter bedre enn de beste originalutgivelsene av de samme skivene. Dette gjelder alt fra Joni Mitchell (Blue) via Grateful Dead og James Taylor, og ikke minst Rickie Lee Jones RLJ.

Ja faktisk så er Rhino sine utgivelser (de som jeg har iallefall) blant de mest vellykkede nyutgivelsene jeg vet.

Merkelig dette med MoFi-skivene til John Lennon; det er ikke liner notes fra en cd dette da? Jeg har noen av de selv, skal snuse på det. Har ikke spilt de så mye, det lille jeg har hørt har ikke fristet til lange sessioner. Er ikke så overmåte begeistret for musikken heller for den del. Da fisker jeg heller frem de nye remasterede cd-boksene mine med Beatles, det er saker det. De er forresten også på salg på Elusive idag.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
465
Torget vurderinger
4
Har det essensielle, imo, av Beatles på vinyl så de nye CD'ene er overflødige her i huset. Og vinylskivene er IKKE de som kommer fra tidligere digitale remastere, de låter utrolig dårlig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Øh... disse nye Beatles-remasterene er noe helt for seg selv; du har vel sett omtalene av de overalt på fora og i presse? Jeg har også alt på vinyl, men dette er "a completely different ballgame". Disse boksene er IKKE overflødige, jeg lover! Så om du liker Beatles, så ikke gå glipp av å høre de!

Topp Bunn