Elusive Disc VS Acoustic Sounds

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Øh... disse nye Beatles-remasterene er noe helt for seg selv; du har vel sett omtalene av de overalt på fora og i presse? Jeg har også alt på vinyl, men dette er "a completely different ballgame". Disse boksene er IKKE overflødige, jeg lover! Så om du liker Beatles, så ikke gå glipp av å høre de!
Har du hørt Doors-boksen også (vinyl)?
Isåfall, hvordan er lydkvaliteten der?
Mvh

PS
Godt nytt år til alle platekjøpere ;) :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja jeg har den, men har ikke egentlig tenkt så mye på lyden. Tror det er helt OK til Doors å være? Har ikke hørt så mye på den heller forresten. Men den kan da umulig låte særlig dårlig da, selv om jeg synes jeg minnes at det ikke akkurat er noen audiofil perle. Man kjøper den for musikken, ikke for lyden tror jeg vel. Men det er vagt fra minnet (sikkert et år eller to, kanskje mer, siden jeg hørte den).

Fikk lyst å høre den igjen, så kanskje dukker det opp en kommentar etterhvert :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
465
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Øh... disse nye Beatles-remasterene er noe helt for seg selv; du har vel sett omtalene av de overalt på fora og i presse? Jeg har også alt på vinyl, men dette er "a completely different ballgame". Disse boksene er IKKE overflødige, jeg lover! Så om du liker Beatles, så ikke gå glipp av å høre de!
Har ikke lest noe særlig om dem, men kan vel hende jeg prøver en eller flere av dem hvis de kommer på vinyl. CD'er kommer forøvrig ikke innenfor døra her. Et sted får grensen gå ;D

R

rico

Gjest
CTA på Rhino låter bra det og blir ikke noe bomkjøp, aldeles nydelig kopi av originalcoveret kommer med på kjøpet. Enig med Vidar ang. kvaliteten på Rhino platene, blant de aller beste nyutgivelsene pr. dato.

Da blir det endelig "Court and spark" på deg Vidar, du får gi en liten rapport når du har hørt den, foreløpig nøyer jeg meg med DCC utgaven men det hadde ikke plaget meg hvis den nye er enda bedre :).

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
465
Torget vurderinger
4
Finnes det noen virkelig gode pressinger av Hejira? Har den på original vinyl, men litt overflatestøy på mitt eksemplar.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke det jeg vet iallefall. Dukker vel opp på Rhino snart tenker jeg. Håper det, Heijira er en favoritt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Det går jo rykter om at remasterne skal komme på vinyl også.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Vidar P skrev:
Det går jo rykter om at remasterne skal komme på vinyl også.
Det er snakk om til sommeren som jeg har hørt iallefall. Men det er og blir de samme digitale remasterene da, så de bør vel ikke låte mye bedre vil jeg bestemt tro. Og bra er vel det, for EMI har brukt mange årsverk av et team av sine mest kompetente teknikere for å få til et så suverent resultat.

R

rico

Gjest
FZ skrev:
Finnes det noen virkelig gode pressinger av Hejira? Har den på original vinyl, men litt overflatestøy på mitt eksemplar.
Har heller ikke sett den utgitt av noen av de såkalte audiofile selskapene men tror også at det kun er snakk om tid, håper iallefall det, det er en perle. Har imidlertid den, "Mingus..." og "Wild things..." på noen japanske pressinger, er ikke mye overflate støy der, cover og inserts er bare helt topp men de låter....japansk, så jeg ser frem til at Rhino, Speakers etc. gjør noe med det. Det finnes en testpressing av "Wild things..." fra Alto som låter fra en annen verden i forhold til japaneren.

Kunne også tenkt meg at noen ga ut "Shadows and light", er noen skikkelig irriterende skrapelyder på min som gjør at den ikke spilles, men koser meg med videoen sånn innimellom så jeg får jo hørt den..

Ser at også "Hissings..." er kommet ut igjen, denne gang mastret av B.G., har Speakers pressingen og den skal låte veldig bra hvis den er bedre enn denne, men igjen; det gjør jo ingenting da hvis den gjør det.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
465
Torget vurderinger
4
rico skrev:
Ser at også "Hissings..." er kommet ut igjen, denne gang mastret av B.G., har Speakers pressingen og den skal låte veldig bra hvis den er bedre enn denne, men igjen; det gjør jo ingenting da hvis den gjør det.
Enig, SC pressingen av Hissing... låter veldig bra. Spilte forøvrig Hejira i går og skurringen var faktisk litt overdreven fra min side. Måtte nok ha vært spesielt ømfintlig i øregangene sist jeg spilte den :)
Herlig plate som flyter av gårde som en god vin. JP's innsats gjør skiva til noe helt spesielt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.355
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Til allmenn fryd har Elusive utvidet salget til 4/1. Ikke at det er så billig med slike plater, og ingen har vel blitt rik på rabatten, men likefullt et av verdens beste utvalg av audiofile skiver redusert med 10%.

http://www.elusivedisc.com/Holiday10off.asp
Tjaa. Som vanlig endte jeg opp med å bestille fra Acoustic Sounds istedet for Elusive til tross for rabatten. Som vanlig var den en plate jeg skulle ha som Elusive ikke hadde. Å bestille fra to steder lønner seg ikke; portoen eter opp hele rabatten....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.355
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Da blir det endelig "Court and spark" på deg Vidar, du får gi en liten rapport når du har hørt den, foreløpig nøyer jeg meg med DCC utgaven men det hadde ikke plaget meg hvis den nye er enda bedre :).
Court and spark er Mitchells desidert beste plate etter min mening. Jeg kjøpte en fremdeles forseglet originalpressing av denne i fjor. Blir interessant å høre hvordan reutgivelsen låter....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.355
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Hele Mitchell katalogen for salg i Norge på 70- og 80-tallet var vel stort sett tyske pressinger. Når det gjelder overflatestøy var disse blandt de beste; slik som Speakers Corner i dag. Jeg har amerikansk Hejira og som alle(?) US pressinger har denne litt støy ja.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
FZ skrev:
Hele Mitchell katalogen for salg i Norge på 70- og 80-tallet var vel stort sett tyske pressinger. Når det gjelder overflatestøy var disse blandt de beste; slik som Speakers Corner i dag...
Min er også tysk. Og plaget av overflatestøy. Så jeg ønsker meg en ny fra Rhino.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.355
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
Mvh

PS

Kjøpte alle Doorsplatene i 1975. Solgte dem i 1982 etter å ha bitt vekket av naboene gang på gang som spilte Doors på full rulle midt på natta ::). Ble drita lei...
Nå har jeg Doorsboksen. Jeg sammenlignet den med Strange Days som jeg har på en mint amerikansk pressing som kan dateres til et sted mellom 1971-1974. Det er helt marginale forskjeller mellom denne og boksen. Faktisk så små at de låter identisk. Boksen er bra den. Mine pressinger er bra, men det er endel rapporter om støyende pressinger. Coverene er originale med alle inserts.....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
465
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Voff skrev:
FZ skrev:
Hele Mitchell katalogen for salg i Norge på 70- og 80-tallet var vel stort sett tyske pressinger. Når det gjelder overflatestøy var disse blandt de beste; slik som Speakers Corner i dag...
Min er også tysk. Og plaget av overflatestøy. Så jeg ønsker meg en ny fra Rhino.
Min er en UK-pressing, forresten kjøpt på den lille platesjappa som lå nede ved T-banen på Grønland. Kjøpte den på slutten av 70-tallet en gang. Ikke så ille med støy, men litt overflatestøy på begynnelsen av side 1.. Får satse på at SC kommer med en støyfri pressing av denne.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er større sjanse for at Rhino kommer med en... men de er i min bok ekvivalente hva musikalsk tilfredsstillelse angår.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.657
Voff skrev:
olaps skrev:
Mvh

PS

Kjøpte alle Doorsplatene i 1975. Solgte dem i 1982 etter å ha bitt vekket av naboene gang på gang som spilte Doors på full rulle midt på natta ::). Ble drita lei...
Nå har jeg Doorsboksen. Jeg sammenlignet den med Strange Days som jeg har på en mint amerikansk pressing som kan dateres til et sted mellom 1971-1974. Det er helt marginale forskjeller mellom denne og boksen. Faktisk så små at de låter identisk. Boksen er bra den. Mine pressinger er bra, men det er endel rapporter om støyende pressinger. Coverene er originale med alle inserts.....
Enig. Doorsboksen er bra. Kjøpte min for ca. et år tilbake.
Har sammenlignet med en "brown" ? eller "gold"? label US Electra pressing av Strange Days samt DCC pressingen og forskjellene er små og av smak og behag sorten. Ingen klart bedre eller dårligere enn de andre, selv om de er litt forskjellige.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
rico skrev:
Da blir det endelig "Court and spark" på deg Vidar, du får gi en liten rapport når du har hørt den, foreløpig nøyer jeg meg med DCC utgaven men det hadde ikke plaget meg hvis den nye er enda bedre :)
Jeg kan jo ikke sammenlikne med DCC, med mindre du tar deg en tur da, men hører på Court and Spark nå, og er veldig fornøyd med en fargerik og åpen remastering (Bernie Grundman fra originale analoge mastere) og en aldeles nydelig 180g pressing fra RTI (de er virkelig blitt gode på 180g synes jeg).

http://store.acousticsounds.com/d/63344&store=acousticsounds

Jeg kjenner igjen denne spesielle åpne klangrikdommen fra flere Rhino-skiver, f.eks RLJ, JM Blue og James Taylor-skivene. Den har en egen smooth topp også, en slags fløyelsaktig kvalitet, men virker ikke varm eller ullen, tvert om aldeles erkeåpen. Det er vel rik, åpen og smooth som oppsummerer mine opplevelser med disse remasterene og skivene fra Rhino.

Første gangen jeg la merke til den egentlige klangen i hi-hat'en på tittelsporet. En rik fullendt sammensatt klang, så nær og klar at jeg hører med stor selvfølgelighet at det er en 14". Ikke bare et fargeløst klæsj som man ellers hører.

Dette var moro. Go Rhino!

R

rico

Gjest
En tur hadde vært moro det, det er jeg sikker på.

Beskrivelsen din av hva som kjennetegner noen av de beste Rhino utgivelsene er jeg helt enig i, de låter veldig ekte og naturlig og er absolutt noen av de beste nyutgivelsene pr.dato. Wish listen er så lang nå at det blir en bestilling neste uke, blir nok en "Court and Spark" også, må bare høre den opp imot DCC plata.

Hørt noe på de andre du fikk?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jada, sitter og koser meg nå. Julie London var jo litt av ei plate... kjempeskala lyd, høres virkelig ut som om dama står noen meter foran deg! Voldsom dynamikk, og tidstypisk (1955) rørmic-klang.

Torch-musikk er kanskje ikke alltid like spennende; men hun gjør dette spennende med sin vokal full av nyanser og meningsfulle subtiliteter. Bra band også. Ypperlig skive.

http://store.acousticsounds.com/d/49245/Julie_London-Julie_Is_Her_Name_Vol_1-45_RPM_Vinyl_LP

Har hørt førstesida på Chicago Transit Authority også, veldig lovende!

Nå hører jeg på brasiliansk musikk, denne Laurindo Almeida-skiva med Bud Shank. En aldri så liten svakhet hos meg det der med brasiliana, alt fra Sergio Mendez (som har noen kjempeskiver på Speakers Corner!!) frem til da jazzen i USA møtte brasilianske artister på 60-tallet.

Denne er fra 1954, og er aldeles nydelig den også. Har aldri hørt den før.

https://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=PPRLP1412

Kvelden blir lang merker jeg..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg må visst også ha Chicago II. Får satse på at den kommer på neste ✈ og det blir en gledens dag ☀, har også lagt til noen flere skiver i wishlist (tester litt tastaturtegn på nye iMac her..)

R

rico

Gjest
Og jeg som syntes at wishlista var lang nok, Rollins er herved lagt inn. Disse trådene er ikke gratis.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ladies of the Canyon fra Rhino var neste i rekken av virkelig solide utgivelser derfra. Fyttirakkern hvor bra de masterer disse karene (i dette tilfellet hos Bernie Grundman), og selvsagt er jo tapene også supre, Rhino har jo luksusen av tilgang tiul en enorm katalog av originale mastere.

Og fytterakkern hvor gode RTI er blitt på 180g pressinger!! De som fortsatt lever i den villfarelse at det ikke kommer gode pressinger fra andre steder enn Japan burde virkelig unne seg å høre på f.eks Rhino-katalogen presset hos RTI. Dette er jo en ren, ubesudlet fryd! Så vellydende skiver har aldri såvidt meg bekjent kommet ut fra Japan noensinne, især hvis japanerne skal mastre på sitt sedvanlige (og i mine ører helt feil) vis.

Topp Bunn