Men syns du det er meningsbryting det som skjer? Adresserer man problemstillingene som reises eller er man mer opptatt å gå på personen ved å pårope rasist, fasist, Smusk, svindler, con-man, ekstremist, Hitler, folkemord-forkjemper, barnedrapsmann?
Det er irrelevant. Folk lar seg provosere av Musk's tidvis hårreisende utsagn og holdninger, og en hver svarer på sitt sett. Det heter ytringsfrihet.
Hvorfor skal de som kjører bilen Tesla og bruker Starlink ta ansvar for hva én kjendis lirer av seg på «internett-blogg» av egne personlige holdninger? Hvorfor blir en kollektivt påtalt som rasist om kjøper en ny Tesla?
Ser ingen som hevder noe sånt. Det er lov å mene at man skal boycotte alt Musk står for (det er også en form for ytring), men det betyr ikke at de som velger å handle Tesla eller andre Musk-ting har noe direkte ansvar for Musk's holdninger eller handlinger. Derimot kan de nok oppleve at noen spøsrmålsstiller deres valg av bil, på samme måte som noen gjør når det gjelder valg av bil fra Kina.
Så du hele intervjuet av Musk i Economist?
Har ikke lest eller sett ett eneste sekund av det og kommer ikke til å gjøre det, jeg har mer interessante måter å kaste bort tiden på. Jeg driter tynt i hele gubben.
Jeg tror ikke Musk bruker sin lille eierandel i Tesla til finansiere folkemord eller undergrave vestlige demokratiske verdier i motsetning til hva Kina bruker sin elbilsatsing til.
Som nasjonen Kina har også enkeltpersonen Musk en god del å svare for. Men meg bekjent har han aldri drept noen, i sterk motsetning til nasjonen Kina.
Musk's forhold til europeisk politikk er merkelige greier, og så lenge han var tett knyttet til Trump og det amerikanske maktapparatet, skulle han holdt seg langt unna forsøk på påvirkning av andre nasjoners politikk. Bortsett fra det, får han lov til å mene hva han vil.