hva har den videon med tesla å gjøre?
Bildet av Musk ligner på de Jesusbildene som hang på veggene på bedehuset i bygda jeg vokste opp i på Sørlandet. Du får ramme det inn og henge det opp ved alteret for Lysende Sti..
Hehe tom for argumenter. Pass.Bildet av Musk ligner på de Jesusbildene som hang på veggene på bedehuset i bygda jeg vokste opp i på Sørlandet. Du får ramme det inn og henge det opp ved alteret for Lysende Sti..
Han har jo ikke funnet opp noe av dette! Han har skummet fløten og hatt penger nok til å "stjele" nye ting...
Det er ikke riktig å si at Musk «stjeler», men han overdriver, fantaserer og lyver om egenskaper ved produktene han styrer over — helt bevisst, for å drive innbilt verdi i taket. Han fikk kjøpe seg inn og opp i selskapene, han sendte ikke inn en bande som drepte eierne, eller jagde dem ut.Han har jo ikke funnet opp noe av dette! Han har skummet fløten og hatt penger nok til å stjele nye ting...
Han "stjal" Tesla ved å kjøpe opp og drive ut de som faktisk grunnla Tesla. Så kan man diskutere om det er å stjele når man kjøper opp med såkalte "hostile takeovers", som Twitter og Open-AI, samt at han ikke akkurat opprettholder andre lover enn de han ser nødvendige. Så jeg står for de utallelsene.Det er ikke riktig å si at Musk «stjeler», men han overdriver, fantaserer og lyver om egenskaper ved produktene han styrer over — helt bevisst, for å drive innbilt verdi i taket. Han fikk kjøpe seg inn og opp i selskapene, han sendte ikke inn en bande som drepte eierne, eller jagde dem ut.
Problemet er løgnene, og at folk som burde visst bedre tror på dem. Det kommer til å koste.
Jeg kjenner bakhistorien godt, siden jeg skrev en del om tidlig Tesla på «The Truth About Cars».Han "stjal" Tesla ved å kjøpe opp og drive ut de som faktisk grunnla Tesla. Så kan man diskutere om det er å stjele når man kjøper opp med såkalte "hostile takeovers", som Twitter og Open-AI, samt at han ikke akkurat opprettholder andre lover enn de han ser nødvendige. Så jeg står for de utallelsene.
Jeg ser ikke ordet "godartet" i mitt innlegg, men du skrev at Musk stjal Tesla. Det gjorde han ikke. Han gikk inn "in good faith", noe Eberhard og Tarpenning bekreftet at de oppfattet ham som under rettssaken og i forliket, og det er utvilsomt slik at Musks tro på Tesla sørget for at selskapet overlevde "oppfinner i garasjen" fasen. Musk kjøpte en Maclaren F1 etter salget av sin andel i PayPal (1999) og skjønte fort at denne bilen hadde han ikke forstand på å kjøre, men den gjorde at han så et markedspotensial for en kjapp elektrisk bil, og det skjønte han at Tesla kunne være.Med tanke på hvordan Muskern sånn generelt oppfører seg og med tanke på hans oppvekst og historikk, jeg tillater meg å betvile godartede oppkjøp og salg. Et hostile takeover kan defineres som et tyveri. At han har evner som gjør at han fikk snudd skuta, det betviles ikke. Det hadde også Jobs, enda så nær han var å være fullblods drittsekk. Jeg hyller ikke disse personene og tenker at det må være andre kvaliteter som også klarer å styre verden i en bedre retning.
Tror du må skille mellom kategorier. Hva har Musk stjålet?Legg mere til ordet generelt. Det betyr ikke bare Tesla, men alt annet han har hatt en finger i.
Det klareste og best dokumenterte tilfellet er Musks oppkjøp av Twitter i 2022, som av mange i ettertid er beskrevet som en klassisk hostile takeover. Open AI budene hadde noe av det samme. Dette er bare en av mange tilfeller der han opererer i grenseland. At du har hengt deg opp i ordet stjålet får være greit nok, det kan jeg slutte å bruke. Jeg klarer ikke å se opp til noe av det sånne personer gjør og nekter å kalle det fremskritt når det er på bekostning av så mye og så mange.Tror du må skille mellom kategorier. Hva har Musk stjålet?
Han betalte blodpris for Twitter, etter å forsøke å vri seg unna. Men Twitters eiere fikk overprisen han i et svakt øyeblikk meldte at han ville betale.
Han skjøt penger inn i SpaceX og fikk det selskapet i gang med utvikling av ombruks-bæreraketter.
Han etablerte Boring Company, ser ikke at han stjal noe der.
At han har overdrevet produktenes egenskaper, regelrett løyet om hva han/Tesla/SpaceX skulle få til, er noe annet.
Og at han etterhvert står avkledd som en hyperrasist er ugjendrivelig.
Men jeg ser ikke hva han har stjålet.
Twitter? Hostile takeover?Det klareste og best dokumenterte tilfellet er Musks oppkjøp av Twitter i 2022, som av mange i ettertid er beskrevet som en klassisk hostile takeover. Open AI budene hadde noe av det samme. Dette er bare en av mange tilfeller der han opererer i grenseland. At du har hengt deg opp i ordet stjålet får være greit nok, det kan jeg slutte å bruke. Jeg klarer ikke å se opp til noe av det sånne personer gjør og nekter å kalle det fremskritt når det er på bekostning av så mye og så mange.