Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    942
    Sted
    Aarhus
    Musk har kastet bort muligheten til å etablere Tesla som en bilprodusent av betydning. Det tøvete blikkboksprosjektet er en faktor. Miste et segment ved å unnlate å oppgradere model s og x. Bruke utviklingsressurser på blikkboks på bekostning av model 2. Læfte frem kinesisk bilindustri ved å gjøre seg selv og selskapet uspiselig. Bidra til å velge Donald. En konsekvens av det er et sterkt redusert hjemmemarked med en masse mer.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.245
    Jeg vet ikke om Ole Martin fikk med seg reportasjen fra Tesla - fabrikken i Tyskland. Den var på Dagsrevyen for noen dager side. Svært lite flatterende innblikk i Muskimperiet. Tildels fagforeningsknusing, dårlige arbeidsforhold etc, sparking av folk som klaget osv.. Det var også en delegasjon fra den svenske aksjonen der.

Litt annet bilde en det som hovedklakkøren her tegner. Vegg sa du ?
    Her er svaret mitt fra elbiltråden under. Enhver kan se at NRK artikkelen er tendensiøs og under enhver kritikk. Det er et soleklart eksempel på hva som kunne vært klaget inn PFU. Ingen balanse ved å hente nøytrale parter som myndighetsorgan som det største problemet. Hele saken er basert på én persons opplevelse som er dyttet foran bussen an NRK og sin egen fagforening.

IMG_4274.jpeg

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.942
    Her er svaret mitt fra elbiltråden under. Enhver kan se at NRK artikkelen er tendensiøs og under enhver kritikk. Det er et soleklart eksempel på hva som kunne vært klaget inn PFU. Ingen balanse ved å hente nøytrale parter som myndighetsorgan som det største problemet. Hele saken er basert på én persons opplevelse som er dyttet foran bussen an NRK og sin egen fagforening.

Vis vedlegget 1179118
    Ser du klamrer deg til Chat GPT blant annet. Den som leter den finner..... Du får spørre svenskene som er i streik på andre året. Men de går kanskje på kommunistkafe de og.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.152
    Sted
    Halden
    Musk har kastet bort muligheten til å etablere Tesla som en bilprodusent av betydning. Det tøvete blikkboksprosjektet er en faktor. Miste et segment ved å unnlate å oppgradere model s og x. Bruke utviklingsressurser på blikkboks på bekostning av model 2. Læfte frem kinesisk bilindustri ved å gjøre seg selv og selskapet uspiselig. Bidra til å velge Donald. En konsekvens av det er et sterkt redusert hjemmemarked med en masse mer.
    Musk er en bløffmaker, og bløffene er i ferd med å bli avslørt. Satsingen på Cybertruck var tåpelig og sluttproduktet ble elendig, som du skriver trakk det ressurser fra produksjon av de øvrige modellene, og omdømmetapet er stort, fordi plattformen suger padde.
    Ellers har vel Musk gjort hva han kan for å gjøre seg og selskapene han styrer tvilsomme (for å si det mildt). Nå flykter dyktige ansatte fra firmaene hans.

Her er datageniet Musk i samtale med ansatte, fra 7:36

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.245
    Ser du klamrer deg til Chat GPT blant annet. Den som leter den finner..... Du får spørre svenskene som er i streik på andre året. Men de går kanskje på kommunistkafe de og.
    Klamre meg til Chatgpt? Det er en fin søkemotor for kjapt hente opp konsesus blant nyhetsartikler. Tenkte i tillegg å legge meg på en nøytral linje, tenk om jeg brukte Grok.

Igjen; alle kan fagorganisere seg så mye dem vil, også hos Tesla. Håper du er like bastant rundt Spotify, svenskene, som har nøyaktig samme tilnærming til fagforeninger som Tesla.

Fagorganisasjonene kjemper for sin egen eksistens. Å inngå kollektivavtale innebærer å få has på pensjonsinnskuddene, så dette er hele butikkgrunnlaget dems.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.942
    Klamre meg til Chatgpt? Det er en fin søkemotor for kjapt hente opp konsesus blant nyhetsartikler. Tenkte i tillegg å legge meg på en nøytral linje, tenk om jeg brukte Grok.

Igjen; alle kan fagorganisere seg så mye dem vil, også hos Tesla. Håper du er like bastant rundt Spotify, svenskene, som har nøyaktig samme tilnærming til fagforeninger som Tesla.

Fagorganisasjonene kjemper for sin egen eksistens. Å inngå kollektivavtale innebærer å få has på pensjonsinnskuddene, så dette er hele butikkgrunnlaget dems.
    Du forstår svært lite av hva en fagforening er. På lik linje med helten din med fascistiske trekk. Han støtter jo bl.a AfD i, ja i Tyskland . Spotify ?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.345

Vis vedlegget 1179118
    Konklusjon er vel samsvarende med hva mange her tenker. Musk sin lederstil er Tesla sitt egentlige problem.
    1. Hvordan er dette et problem?
    2. Samme som mange opplever i sitt virke. Jobben er helt grei med noen unntak. Jeg hadde en avdelingsdirektør som brukte møte ansatte med "Det er ingen plikt å jobber her". Med til historien ble det til slutt direktøren som måtte gå.
    3. Et resultat av frustrasjon av overmakten. Om Tesla stilte seg likt med resten av bilindustrien i Tyskland hvor fagbevegelsen får være med å tilrettelegge arbeidsforhold kan muligens slik avmakt unngåes.
    4. Repotasjen er innom tema hvor vi blir fortalt at Tesla underrapporterer. Og siden fagforening ikke er delaktig til å samle data ble det vist til at Tesla har flere ambulanseutrykninger enn andre aktører.

Og det er feilaktig å påstå NRK repotasjen baserer seg på en person.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Market Snodsbury
    Du forstår svært lite av hva en fagforening er. På lik linje med helten din med fascistiske trekk. Han støtter jo bl.a AfD i, ja i Tyskland . Spotify ?
    Heilt einig i hovudsaka for fagforeininga er å redda det kollektive avtaleverket.

Eg trur det @Ole_Martin peikar på, er det at pensjonsordningar i Sverige i stor grad er organisert gjennom fack-et (litt anna system enn vi har). At det skal vera motivasjonen for streiken mot Tesla har eg absolutt inga tru på.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

man skal være forsiktig med ai, menneskelig bias, ikke objektivt og man får et enkelt svar kontra nyanser som man får når man bruker søkemotor.
    Forøvrig likte jeg sammenligningen med apple, for det er spot on, de leverer et økosystem og det er faktisk veldig lurt. Og det appellerer til en god del folk som vil ha hassle free hverdag

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.942

Vis vedlegget 1179118
    Her er reportasjen som du tydeligvis ikke har lest. Ikke bare en mann....... Obskur kommunistkafe... . At han tidligere gikk på dagkontrakter....

Herregud har du bind for øya og ørepropper. PFU - pressemann er du tydeligvis ikke. Heldigvis !

Bortsett fra når solkongen dukker opp. Din andre venn Chat GPT har heller ikke lest dokumentaren.

Mener Tesla-fabrikk i Tyskland bryter flere lover. – Urix

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.476
    Han som fikset batteriet på min Tesla sa mer eller mindre rett ut at det er en helt jævlig plass å jobbe og at masse erfarne teknikere har sluttet fordi de ikke orker mere. Klassisk rovdrift på ansatte etter amerikansk målestokk som funker litt såder over tid i Norge.

dersom jeg nå prøver å legge inn en serviceavtale i Oslo er neste ledige time om 23 dager. Da batteriet mitt hvarerte, som må beskrives som rimelig kritisk, var det 30 dager og Tesla kontaktet meg først etter nesten en uke etter at jeg la inn forespørselen. Da var bilen allerede hentet til alternativet jeg brukte.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.245
    Det går ann å ha to tanker i hodet samtidig. Å like bilen Tesla uten å ta stilling til, eventuelt ta avstand til, hvilket politisk terreng direktøren som privatperson beveger seg i. Musk gjentar stort sett bare hva som er den uttalte politiske linjen til den øverste politiske ledelsen i verdens mektigste land USA. Mange europerere tar avstand til denne linjen, men fremhever likevel USA med den sittende politiske ledelsen som Norges og Europas viktigste allierte. Norges forsvar hvor du jobber kjøper fremdeles aller helst markedets beste jagerfly, bomber og granater fra dette «fasistreiret» som du ville kalt det om du skulle være konsekvent.

Spotify nekter kollektivavtale dem også, akkurat som Tesla.

Sist redigert:

Irrgjenger

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    193
    Sted
    Oslo
    Det går ann å ha to tanker i hodet samtidig. Å like bilen Tesla uten å ta stilling, eventuelt ta avstand til, til hvilket politisk terreng direktøren beveger seg.
    Jeg kommer ikke til å kjøpe mer Tesla av Musk enn Kübelwagen av Hitler. Jeg forbeholder meg retten til å tenke mitt om alle som kjører '26-modell Tesla. Noen mennesker skal rett og slett ikke få mine penger før sulten gnager på ordentlig.

Skjønner egentlig ikke at det er noe å lure på....

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.245
    Han som fikset batteriet på min Tesla sa mer eller mindre rett ut at det er en helt jævlig plass å jobbe og at masse erfarne teknikere har sluttet fordi de ikke orker mere. Klassisk rovdrift på ansatte etter amerikansk målestokk som funker litt såder over tid i Norge.

dersom jeg nå prøver å legge inn en serviceavtale i Oslo er neste ledige time om 23 dager. Da batteriet mitt hvarerte, som må beskrives som rimelig kritisk, var det 30 dager og Tesla kontaktet meg først etter nesten en uke etter at jeg la inn forespørselen. Da var bilen allerede hentet til alternativet jeg brukte.
    Anekdote som du normalt ville kalt det. Selvsagt sier han det som et alternativt til Tesla. Jeg vet om en som har jobbet i mange år hos Tesla, og det er en ganske stabil gjeng på det lokale servicesenteret både mekanikere og selgere/kundemottak.

Hvis du hadde sjekket serviceavtalen din jevnlig ville du sett at verkstedet legger fortløpende ut nye ledige timer. Jeg begynte en gang med 28 dagers ventetid. 2 dager senere fikk jeg byttet neste dag.

Edit: hvilken ventetid tror du forøvrig Audi har på en ny motor til 2013-modell?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    tariffavtaler er døden for en bedrift, vært med på det to ganger. Kveler organisk lønnsutvikling og fører ikke til noe bedre arbeidskultur

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.245
    Her er reportasjen som du tydeligvis ikke har lest. Ikke bare en mann....... Obskur kommunistkafe... . At han tidligere gikk på dagkontrakter....

Herregud har du bind for øya og ørepropper. PFU - pressemann er du tydeligvis ikke. Heldigvis !

Bortsett fra når solkongen dukker opp. Din andre venn Chat GPT har heller ikke lest dokumentaren.

Mener Tesla-fabrikk i Tyskland bryter flere lover. – Urix
    Leser høyt for deg fra artikkelen:

I 2022, da han fikk jobben, hadde sentraleuropeeren lenge gått på dagkontrakter i bilindustrien. Han visste aldri hvor lenge han kom til å ha en inntekt.

Da den amerikanske elbilprodusenten tilbød faste jobber til ufaglærte, slo han til

——
    En mørk lørdags ettermiddag tar han igjen turen til en liten kommunistkafe i sentrum av Berlin.
    ——
    Etter tre og et halvt år med slit på fabrikken, har ikke «Heinz» ønske om å bytte jobb.
    ——

Heinz virker som en drømmeansatt og en ærlig kar som fremlegger saken på en god objektiv måte:
    IMG_4276.jpeg

RS1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    2
    Dvs. ingenting nytt at Elon Musk ikke har kontroll på HMS.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.152
    Sted
    Halden
    Ole Martin har jo en diagnose -- Tesla i det aller høyeste.

Men virkeligheten er ikke til å "he-he" av. Eksplosjoner, hjernerystelser og skrekkelige skader fra møter med roboter.

Fusk med skadestatistikken, for å få den til å fremstå forbedret:

Man må jo forsøke å forstå at en eier som liker å sparke folk "på timen", og ikke bare på dagen, kanskje ikke er den beste å arbeide for.

Screenshot 2026-02-12 at 10.54.25 am.png

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.345
    Enkelte av Epstein ofrene skal ha begynt å navngi overgripere som svar på at Pam Bondi har ignorert dem og uvillig til å unnskylde seg i høringen i går. Gjett hvilket navn som først ble listet?

received_2311080142721312.jpeg

RS1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    2
    "But it's difficult to make a direct comparison on how things have changed since then, as Shelby did not appear to compare Tesla's 2019 injury rate to other car manufacturers. "

" In relation to its current safety record compared to other carmakers and the specifics of its "large manufacturers" category claim, Tesla did not immediately respond to a request for comment. "

RS1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    2

Noen husker kanskje " Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured " og hvordan han ble fradømt retten til å være både styreleder og CEO i Tesla.
    Andre husker påstanden om at å kjøpe noe annet enn en Tesla vil være finacially insane fordi alle Tesla laget etter 2016 hadde hardware tilstrekkelig nok (noe de ikke hadde, og du måtte betale for å kjøpe ny hardware for FSD) til å tjene deg penger når du ikke brukte bilen i form av en "robotaxi".
    Listen med verdipapir-svindel er lang.

Tesla: produktet er aksjen, ikke bilene.

Toyota har et resultat på ca. 41 mrd dollar. Tesla ca. 5,6 mrd dollar. Toytota selger 10 millioner biler (opp fra 9,9 i 2024), Tesla ca. 1,7 milloner biler (det er faktisk nedgang fra 2024, så ikke akkurat et selskap i vekst). Dvs. Toyota tjener mer per solgte bil.
    https://companiesmarketcap.com/most-profitable-companies/ Toyota nr 16, Tesla nr 277.
    https://companiesmarketcap.com/ Markedsverdi, Tesla er nr. 10, Toytota er nr. 43

Tesla: produktet er aksjen, ikke bilene, solcelle-tak shingel, energilagrings-batteripakker, robotaxier eller noe av dette.

Det er viktig å pumpe aksjen når du får betalt i aksjer:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.245
    www.forbes.com/sites/stevebanker/2025/02/11/tesla-again-has-the-highest-accident-rate-of-any-auto-brand/
    Ikke bare risikerer du helsen din ved å jobbe på en Tesla-fabrikk, du risikerer helsen din i større grad av å sitte i en Tesla-bil også.
    Interestingly, the study attributes the problems to the drivers not the cars. While DUIs and speeding can clearly be attributed to driver behaviors, and these behaviors cause accidents, accidents can also be attributed to the performance of the cars themselves.

RS1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    2
    Interestingly, the study attributes the problems to the drivers not the cars. While DUIs and speeding can clearly be attributed to driver behaviors, and these behaviors cause accidents, accidents can also be attributed to the performance of the cars themselves.

Så dette er ingenting nytt for Tesla.

Tesla kolliderer enten oftere, har mindre dyktige sjåfører eller så rapporterer Tesla sjåfører oftere skader, mens andre lar bilen sin gå ureparert eller betaler for skaden selv. Det siste høres merkelig ut om tilfelle.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.245
    Så dette er ingenting nytt for Tesla.

Tesla kolliderer enten oftere, har mindre dyktige sjåfører eller så rapporterer Tesla sjåfører oftere skader, mens andre lar bilen sin gå ureparert eller betaler for skaden selv. Det siste høres merkelig ut om tilfelle.
    Vi får satse på at folk har blitt bedre sjåfører de siste 6 årene som disse artiklene er gamle. Overgangen fra 105 sure TDI hester til 700 kjappe elhester fordelt på 5 meter og elendig svingradius var sikkert medvirkende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn