Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    197
    Antall liker
    492
    Sted
    Halden
    MuSSk har ved mange anledninger manipulert algoritmene til X/Grok, på måter som viser tendenser som favoriserer ham, eller der han har angrepet konkurrenter. Han har også betalt bøter for bruk av twitter til manipulasjon av markedsverdien på sine selskap.
    Han kan derfor ikke undertegne et rettsgyldig dokument som påstår det motsatte.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.059
    Hmm… hvilke andre historisk store selskaper har tviholdt på det de kan, og lot være å følge med i timen? Nå skal det lobbes for og pushes hybrider fremover for å unngå konkursspøkelset litt til.

    IMG_2773.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.314
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Man skal selge biler der EV ikke selges (ennå). De gamle produsentene kan ikke leve av å kutte ut 80% av markedene sine. Tyskland er nå på 20% elbiler i nysalg.

    De europeiske produsentene er i en helt annen situasjon enn f.eks. de kinesiske produsentene. Tesla har en fordel fordi de var først og har levd på at andre produsenter har måttet kjøpe CO2-kvoter fra dem. De kinesiske merkene har et enormt hjemmemarked som ikke har vært fylt opp med ICE biler. Alle disse starter fra "scratch" og kan fokusere kun på elbiler og har i praksis blitt subsidiert - Tesla av salg ev CO2-kvoter og de kinesiske produsentene av staten.

    Europeiske produsenter har også hatt fordeler i hjemmemarkedene gjennom forskjellige tiltak, men omstilling koster enormt med penger. BMW har f.eks. investert milliarder i utvikling av ny batteriteknoklogi, nye elmotorer og nye fabrikker og produksjonslinjer (både for batterier, motorer og bilmodeller).
    Det forbauser meg litt om(at) ikke Daimler (Mercedes) og VAG (VW og Audi) har gjort det samme. Hvis BMW har råd burde jo Daimler og VAG ha det også.
    Hvis EU, som jo er hjemmemarkedet for disse produsentene, vil at de skal fjerne mesteparten av de bilene de tjener penger på (det er fremdeles stor uvilje blant konsumenter i Europa mot elbiler) vil de jo slite, i hvert fall i en del år.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.731
    Antall liker
    4.706
    Det er vel heller ikke infrastruktur eller strøm på plass til at hele Europa kan gå full EV. Og priser på råvarer både for slik utbygging og batterier har vel heller ikke noe godt av korte tidsfrister.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.314
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Nei. Jeg har vært to ganger i England siste året, og ladestasjoner er det langt mellom. Nå er jo ikke avstandene så store i England så har man hjemmelading så er det vel ikke det store problemet for daglig bruk, men for lengre turer kan det være et problem. Det finnes ladepunkter, men det er ikke mange på hvert sted. Kanskje 2-4, så det blir fort fullt hvis antall elbiler plutselig blir stort.

    Sjekket nettopp i Praha (det finnes en del elbiler der) og det er flust av ladere der, men det er stort sett 2 ladepunkter på hvert sted og det aller meste er 22 kW AC.
    Sjekket også England. Akkurat det samme der. Mange ladere, men stort sett ikke mer enn 2 punkter på hvert sted. Og i hovedsak 22 kW AC. Noe DC, men lengt mellom dem som har kapasitet over 100 kW.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.059
    Her et kart med antall høyeffektladere (DC +100kW) fra Virta app’en. Rikelig antall:
    IMG_2780.jpeg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.059
    Man skal selge biler der EV ikke selges (ennå). De gamle produsentene kan ikke leve av å kutte ut 80% av markedene sine. Tyskland er nå på 20% elbiler i nysalg.
    Nokia fortsatte også å selge telefoner i Afrika og India etter løpet var kjørt.

    Det som skjer er at tyske bedrifter ikke klarer å omstille seg, de får ikke kontroll over softwaren, majoriteten av dyre komponentene som batteri og drivlinje kommer fra Asia så pengene ender opp der åkkesom, og fagforeningen som heller senker selskapet enn å stenge fabrikker

    De europeiske produsentene er i en helt annen situasjon enn f.eks. de kinesiske produsentene. Tesla har en fordel fordi de var først og har levd på at andre produsenter har måttet kjøpe CO2-kvoter fra dem. De kinesiske merkene har et enormt hjemmemarked som ikke har vært fylt opp med ICE biler. Alle disse starter fra "scratch" og kan fokusere kun på elbiler og har i praksis blitt subsidiert - Tesla av salg ev CO2-kvoter og de kinesiske produsentene av staten.
    Rundt 2010 var storbyene i Kina fulle av VW lisensierte bensinbiler.

    De tyske produsentene var på plass i Kina lenge før Tesla og burde ha fordelen med er apparatet til selge en haug med biler. Istedet har dem sitt Kodakøyeblikk med ingen modeller som fanger kinesisk interesse, og de fleste av amerikanske og europeiske produsenter vil stenge i Kina, verdens viktigste marked.

    Europeiske produsenter har også hatt fordeler i hjemmemarkedene gjennom forskjellige tiltak, men omstilling koster enormt med penger. BMW har f.eks. investert milliarder i utvikling av ny batteriteknoklogi, nye elmotorer og nye fabrikker og produksjonslinjer (både for batterier, motorer og bilmodeller).
    Det forbauser meg litt om(at) ikke Daimler (Mercedes) og VAG (VW og Audi) har gjort det samme. Hvis BMW har råd burde jo Daimler og VAG ha det også.
    Hvis EU, som jo er hjemmemarkedet for disse produsentene, vil at de skal fjerne mesteparten av de bilene de tjener penger på (det er fremdeles stor uvilje blant konsumenter i Europa mot elbiler) vil de jo slite, i hvert fall i en del år.
    Uviljen kommer fra produsentene, ikke forbrukerne, som ikke får til å lage gode og rimelig elbiler hvor pengeomsetningen forblir i Europa (og ikke havner i Asia åkkesom)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    3.053
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har diskutert dette med min tyske venner, og i Tyskland er det nok skepsis til forbrukerne som styrer.
    Konsensus er at elbil kan funke ok til lokalkjøring rundt de store byene.
    Men til langkjøring nei.
    De liker å sette seg i bilen, legge seg i rundt 150 eller så og fort kjøre en 3 timer sammenhengende.
    Da har en fort kommet rundt 40 mil eller så. Og da ønsker de IKKE å bli stående å lade, da vil de rett til destinasjonen.
    Tyskerne er høflige mennesker, så hvis de er på privat besøk, så er det utenkelig å spørre vertskapet om å få lade bilen der.
    Når besøket er over ønsker de så raskt som mulig å komme hjem igjen.
    En del av mine venner bor også slik til at de ikke har mulighet til å lade privat / hjemme. Da blir det enda mer "tuklete" med elbil.

    Når det er sagt, så er de veldig nysgjerrig på hvordan det er mulig å kjøre elbil fra Norge til Assen, Nederland...
    Som forøvrig går helt fint, vi kjører stint som passer bra med lunsj eller handlestopp...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.314
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er mye skepsis til elbiler nede i Europa, bl.a. grunnet ladeinfrastruktur. Mange steder man kan lade, men det er svært ofte 22 kW AC-lading og få ladestolper på hvert sted. Så hvis man har god tid går det greit, men i Tyskland er det ikke slik man bruker bil. Berlin-Dresden - ca. 20 mil, motorvei i 180 km/t for å komme fram. Med fulladet bil når du drar er batteriet ganske utladet når du kommer fram. Så må du finne en lader og la bilen stå 6 t for å få nok strøm til å komme deg hjem. Ikke veldig attraktivt egentlig.
    Jeg sjekket nettopp tilstanden i Dresden. Mange ladepunkter. 90+% av dem er AC 11 kW. Jeg tror det er flere 200 kW DC-ladepunkter innenfor en sirkel på 5 km fra her jeg bor i Trondheim enn det er i hele Dresden.

    Jeg har venner i Praha som nettopp kjøpte seg bil. Plug-in hybrid fordi de ikke har lader hjemme (de bor i en relativt nybygd blokk der det var mulighet for å få montert hjemmelader, men de var for sent ute - det var allerede en som hadde fått tillatelse, og strømnettet i blokka tålte ikke to). Så de turte ikke kjøpe en elbil, selv om de egentlig ville. Sjekket nettopp kartet for Praha og selv om det er mange ladestasjoner er det langt mellom DC-lading, og der det er DC-lading er det sjelden det er over 50 kW. I en by med 1,7 mill innbyggere (3 mill hvis man regner det umiddelbare omlandet) blir det spinkelt.
    I nærheten av der jeg har leilighet finnes det totalt 8 ladepunkter, alle er 22 kW AC.

    At tyske produsenter kan slite med software tror jeg på, etter erfaring med 2 VW-er, men softwaren i min BMW er i en helt annen klasse enn den VW tilbyr til sine biler. Sikkert ikke like bra som Tesla, men mer enn bra nok til normalt bruk. Automatisk oppdatering når nye funksjoner blir tilgjengelig og god kontroll og oversikt over det viktigste i bilen. Hvordan det er med Daimler (Mercedes) vet jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.059
    Jeg tror overstående er en historie fra produsentene som gjentas av forbrukerne. Det skal pushes hybrider fordi det gir de tyske produsentene penger i kassa. Hybrider som er er vedlikeholdmessig mareritt.

    Min lille erfaring med 3 tonns el SUV i nord-Tyskland er at bilen bruker overraskende lite mer energi i 130 kontra 180kmt siden man ofte lå i dragsuget på en forankjørende bil. Videre var det klin umulig med høy gjennomsnittsfart fordi fri fart sonene er spredt og korte, og trafikken medfører stadig fartreduksjon. Dessuten var jeg i 150kmt en av dem raskeste, majoriteten av tyskerne lå til høyre i 120-130kmt.

    Elbil og lading var virkelig ikke et problem, stort sett 3-5 timer på 11kW gatelading ila ettermiddagen etter å ha kommet frem.

    Vil også tenkt at ikke engang tyskerne kjører 2 ganger 40 mil ukentlig for besøke bestemor.

    DC superladere i Dresden forøvrig:
    IMG_2781.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Billbob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    1.804
    Antall liker
    866
    Elon Musk-selskap saksøker Apple og OpenAI

    Elon Musk sine selskap X og AIx saksøker Apple og OpenAI for påståtte brot i å hindre konkurranse om kunstig intelligens, melder nyheitsbyråa AFP og Reuters.

    Musk-selskapa påstår at Apple og OpenAI har inngått eit ulovleg samarbeid som gjer ChatGPT til den einaste KI-chatboten integrert i Apple sine operativsystem for iPhone.

    Søksmålet er levert til ein domstol i Texas. Apple og OpenAI har ikkje kommentert saka.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.904
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye greier
    Tipper prising har mye mer å si en det rikingene fra nord tenker på
    Som skrevet tidligere
    Sjekk snitt lønna, f.eks. i Spania? Hvor mange år må man spare for å kjøpe elbil? Og hvor mange ladere trenger man da…
    Også kan vi laste opp lister med priser, og sammenligne med rike nordmenn
    Og som nevnt tidligere, slå av en bilfabrikk som produserer eller har produsert bensin eller dieselbiler i disse landene så er det ofte en hjørnesteinsbedrift som berører et stort nabolag..
    Bytt ut den fabrikken med en fullautomatisert elbilfabrikk som krever langt færre arbeidsplasser
    Hva får du da? I hvert fall ikke lekestue med Vibeke Sæther

    Dette er mye mer kompliserte for land med stor bilproduksjon en oljelandet Norge der staten tjener sine penger åkkesom
    Det er også en risikosport i disse landene der folk tar til gatene og lager stor brudulje når man tar bort sitt levebrød
    +
    Landene har ikke råd til Norges luksus nav
    Man må nok studere litt samfunnsøkonomi for store land og ikke bare for en bygård i ringen…
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    8.818
    Antall liker
    13.881
    Torget vurderinger
    2
    Igjen så er det vi som er unntaket...


    For sjuende måned på rad er det nedgang i salget av Tesla-biler i Europa, mens det selges stadig flere kinesiske elbiler.
    Ifølge bransjeorganisasjonen ACEA ble det i juli solgt 8837 Tesla-biler i Europa, en nedgang på 40 prosent fra samme måned i fjor.

    Den kinesiske elbilprodusenten BYD kunne derimot notere seg for en salgsvekst på hele 225 prosent, sammenlignet med juli i fjor.
    I Norge tronet imidlertid Teslas modell Y på salgstoppen i juli, men i de øvrige nordiske landene var ikke bilmerket å finne på lista over de ti mest solgte, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    8.818
    Antall liker
    13.881
    Torget vurderinger
    2
    Nå får han kanskje råd til en tur til Pluto, egoet til å gi det et forsøk er i hvert fall stort nok.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.904
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå får han kanskje råd til en tur til Pluto, egoet til å gi det et forsøk er i hvert fall stort nok.
    det hadde vært noe for ham, også fikk han plutselig en rakett med tesla bygg kvalitet, dvs evig opphold til egen forlystelse uten innblanding fra almuen

    det man vel kaller vinn vinn, og kanskje vinn
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    7.058
    Antall liker
    8.775
    Hørte en interessant påstand i dag fra en amerikansk bekjent som kan langt mer om SoMe og algoritmer enn meg (som i seg selv ikke sier all verden).

    Etter at bromancen mellom Trump og Musk forutsigbart gikk opp i flammer og Musk dro Epstein-kortet som advarsel til Trump om å holde fingrene unna Musk sine selskaper, så har trusselen blitt holdt ved lag ved at X gjennom algoritmer bevisst forer MAGA brukere med Epstein-historier fra kilder de ellers anser som MAGA-kosher.

    Vet ikke, men i det minste en interessant hypotese om hvorfor teflon-Trump, med alle sine tidligere ukristelige gjerninger tilgitt av de mest (selverklært) bibeltro, virker å være spesielt bekymret for Epstein sine lister. Ikke så mye for at han eventuelt er der, som at Musk gjennom X kan påvirke hvordan i det minste deler av MAGA forholder seg til saken.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.904
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    er ikke litt i tvil at musken tar sin hevn, på den måten og andre, etterhvert
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.904
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han fører nok en Cybertruck.. mens han leter etter sin fortapte roaster som kom frem før ham
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.904
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Musk med sine venner
    Og som forventet fra den kanten, veldig original tilnærming til retorikk…
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.910
    Antall liker
    15.785
    Til og med en annen nabo her som er en bra, intelligent fyr med gode verdier skaffet seg nettopp en Y. Kampanje med 0 rente som avgjorde.
    Det er gjerne slik ting funker i den virkelige verden. Det koster ingenting å trykke "like" på et innlegg på Fjesboka eller lignende men når ett eller annet valg faktisk får konsekvenser for en selv så får gjerne pipa en noe annen låt.

    Nå er Elon Musk for alle praktiske formål ute av de indre sirkler i Trumps galehus så om det eventuelt var innvendingen så er den sånn sett fjernet. At det fullstendig har klikket for fyren burde vært klart for ganske lenge siden. Jeg klarer ikke helt å se den prinsipielle forskjellen på å kjøpe Tesla nå eller for et års tid siden.

    Den norske stat har aksjer i Tesla for ca 11.7 milliarder dollar pr 30 juni for øvrig.

    For the record har jeg selv en Teslamobil, bestillt i 2014 og levert i 2015. Ingen planer om å kvitte meg med den før noe går Veldig Galt med den. Svært rimelig bilhold så lenge det varer.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    8.198
    Antall liker
    15.623
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det må være mer enn bare det som ligger bak, for Tesla er jo ikke alene om 0-rente kampanjer, både Polestar og Lexus i alle fall har hatt samme. Videre er ikke Norge eneste land hvor Tesla har hatt 0-rente kampanje, likefullt selger Tesla svært bra i Norge sammenlignet med resten av Europa.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn