Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Trump reverserte jo Bidens AI plan.

Helt i tråd med Trump administrasjonen (og egen holdning). Altfor mye makt bakt inn i hendene på få personer.
    Generell KI, kanskje littt OT i en tråd om musk, men likheten er slående
    det blir nok slik trumpern og muskern vil.
    best at folk helt uten peiling tar beslutninger som har store konsekvenser
    Verden og hverdagen blir fort mye mer spennende

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Igjen: hvilken total styring snakker du om som er utover det du nevner som fornuftig som termostat, fotocelle, bevegelsessensor? Jeg er også motstander av alt som må fikses av en app nettopp fordi de fleste ting fungerer bedre med fysiske knapper. Kjøpte ny koketopp og da var det et must med hjul for regulering, ikke de idiotiske touchpanelene.

Smartpærer fungerer for øvrig i vanlige sokkler og vil fungere som en vanlig pære så lenge man bare skrur den inn.
    Det er så mangt..
    en kamerat av meg kjøpte ny steikovn med WiFi. Ikke fordi han hadde behov for WiFi men det fulgte med den modellen og den modellen kunne ikke fås uten WiFi
    en mnd etter bruk sluttet steikeovnen å fungere. Feilen lå i WiFi, han ventet 3 mnd på å få byttet WiFi delen, altså 3 mnd uten steikovn. Det hadde intet å si t han ikke hadde ovnen tilkoblet WiFi….
    og siden WiFi delen var så liten økonomisk del av ovnen måtte han sitte og vente på at leverandøren fikk byttet delen

det er smarthus det

sikkert det samme med
    kjøleskap
    oppvaskmaskin
    vaskemaskin
    tørketrommel
    fryseboks
    kaffe latte trakter

forøvrig helt likt f.eks. Tesla
    en (annen) kamerat av meg på tur i østerled fikk problemer med bremsene, tilnærmet null bremsekraft.. feil på avstandssensor medførte at bremsene ikke fungerte skikkelig
    3 mnd leveringstid
    nå er denne karen ikke veldig skyggeredd så han kjørte, om natta, tilbake til Vestlandet over Hvidda og ned til fjordene uten fungerende bremseforsterker, og kjørte pent i heimeområdet frem til delen kom.

lurt, fremskritt? Kun hvis du egentlig er imot all personlig trafikk eller trenger et tvangsopplegg for trening

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er ikkje det eit spørsmål om kvar sensorar termostatane bruker? Det høyrest jo rett fram ut at du vil ha sensor i golvet for kablane og sensor i rommet for pumpa?
    Har ikke sensor i gulvet, det var ikke standard for 35 år siden. Ja, jeg kan muligens, kanske borre ned en sensor eller to, men fortsatt så vil kablene og pumpa bli styrt hver for seg av hver sin termostat. Funderer på om en også burde ta utetemperaturen med i ligningen. Er vel noe en kan pusle med til høsten...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.714
    Sted
    Ein knaus
    Ja, jeg kan muligens, kanske borre ned en sensor eller to, men fortsatt så vil kablene og pumpa bli styrt hver for seg av hver sin termostat.
    Det er mogleg eg misforstår, men er det ikkje akkurat det du vil? At kablane skal passa på at golvet er lunka, og pumpa at lufta er behageleg temperatur.

Kva vil du oppnå ved at desse to snakkar saman? Du vil jo unngå at den eine prøver å gjera jobben for den andre, med mindre du tenkjer å steikja egg på golvet. Og kvifor skal dei vita utetemperatur?

Det siste er kanskje relevant dersom du kan styra effekt, og vil finna den optimale effekten for å halda temperaturen stabil?

Men eg kan ingenting om reguleringsteknikk (verkeleg ingenting), så det er fritt fram å fortelja meg at eg er idiot, evt forklara meg kva eg har misforstått.

Kanskje i ein annan tråd, for ikkje å ta glansen frå han som er oppkalla etter trådtittelen?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    muskerns bidrag til fred, samkvem, og global samhandel pågår for fullt
    her lemnes intet til tilfeldighetene
    blir nok fred og kjærlighet til alle
    bare tyrkerne forstår sitt eget beste

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    Nå er vel Erdogan ytterst lettkrenket også da.... :)
    Som de fleste wannabe dictatorer.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    muskerns bidrag til fred, samkvem, og global samhandel pågår for fullt
    her lemnes intet til tilfeldighetene
    blir nok fred og kjærlighet til alle
    bare tyrkerne forstår sitt eget beste
    elon The man
    dette er nok noe valgbasen hans digger,
    bare ikke groken svarer tilbake..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Det er rett og slett skremmende at Tulsi dukker opp på en slik liste.
    Ja, men det er jo åpenbart at der hører hun hjemme
    og det visste jo alle før hun gikk inn i stillingen
    omtrent som at FORs Diesen skulle blitt Norges forsvarsjef

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Akkurat, Musk har kalibrert Grok til å "passe inn". Han har jo, i den senere tid, rett og slett skrevet at Grok objektivt tar feil (selv om det var rett) og ville endre algoritmene

Bonus

Sjekket akkurat kjapt opp Chatpt og Musk ble nevnt som den største "influenseren" som sprer russisk propaganda der.
    4. Amplification by High-Profile Figures

• Elon Musk – According to his AI bot “Grok”, Musk was identified as the top disinformation amplifier on X, interacting frequently with 15 pro-Russia accounts. Musk has also reshared AI-manufactured clips (such as the USAID-USA video), which garnered millions of views
    Det ble referert til en kilde som nevnt i en av linkene over.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    @Ole_Martin: Det blir ikke "debunked" bare fordi du sier det.
    Når ting ikke lar seg gjenskape, så blir det jo merkelig.

Du skrev:
    Grok ble spurt om å lage en liste over hvem som sprer mest pro-russisk propagandas på X. Her en listen

Få Grok til å gjenskape denne listen? Legg ut hvordan du spør Grok og svaret.

Og legg ut fra hvilken nettside du fant den listen på i ditt opprinnelige innlegg?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Trondheim
    Grok er endret ("oppdatert") etter at den svarte dette.
    Så spørsmålet blir jo hvor mye man kan stole på Grok. Svar: Det kan man ikke. Når den gir et svar Musk ikke liker blir den endret til å gi "riktig" svar.

NB: Det er feil i all software. Det gjelder også den softwaren som benyttes i elbiler. Derfor blir det farlig å fullstendig stole på en moderne bil og overlate alt til programvaren i bilen.

Som en bilprodusent visstnok svarte Bill Gates da han ville selge inn Windows som software som styresystem til biler (dette kan være en vandrehistorie, men den er jo god :) ): What you don't understand Mr. Gates, is that the software must work in all situations every time.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Fra hvilken hjemmeside fant du den opprinnelige listen som Grok tilsynelatende hadde lagd?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.714
    Sted
    Ein knaus
    Som en bilprodusent visstnok svarte Bill Gates da han ville selge inn Windows som software som styresystem til biler (dette kan være en vandrehistorie, men den er jo god :) ): What you don't understand Mr. Gates, is that the software must work in all situations every time.
    FWIW har eg prøvd å finna ei kjelde (evt meir spesifikk variant) av den historia, men har ikkje greidd det, så eg har konkludert med det at det er ei vandrehistorie. Det betyr ikkje at ho ikkje er truverdig (Microsoft ca 2000 var verkeleg dårleg kvalitet, alle opplevde BSOD no og då).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Trondheim
    Fra hvilken hjemmeside fant du den opprinnelige listen som Grok tilsynelatende hadde lagd?
    Jake Broe viste til den. Han er ganske så etterrettelig.

Etter oppdateringen tar de ikke sjansen på slikt igjen:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Jake Broe viste til den. Han er ganske så etterrettelig.

Etter oppdateringen tar de ikke sjansen på slikt igjen:

Man må huske på at når det gjelder muskern, trumpern og alle andre folk av denne typen og kategori så er den ultimate sannheten de forfekter kun sin egen sannhet og det som gir de alle fordelene, spesielt de økonomiske

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Trondheim
    Nu kommer det förstås inte påverka aktiekursen men en analytiker menar i en intervju Dagens Industri att Teslaaktien ska ner minst 90% och utesluter inte att bolaget kan gå i konkurs. Artikeln kan man läsa här.

Artikkelen er dessverre bak betalingsmur.

"”Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla”, säger Per Lekander till Di."

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Trondheim
    Dette med kvotesalg er jo en viktig inntektskilde for dem, men etter som andre produsenter etter hvert har fått opp elbilandelen i sine porteføljer trenger de ikke kjøpe så mange kvoter fra andre. Samtidig med at bøter for å ikke overholde kvotene i USA er fjernet. Dermed mister jo Tesla all inntekt fra kvotesalg til amerikanske produsenter og fra andre som produserer biler for det amerikanske markedet i USA.
    Og bilene deres blir jo dyrere, og dermed mindre konkurransedyktige, både i USA og i andre land grunnet tollsatsene som Trump innfører.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Tilrivingsøkonomien møter den kalde virkeligheten
    det går aldri bra for bunnlinja

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Trondheim
    Og er veldig kritisk til kravene som stilles av europeiske myndigheter for å godkjenne ting. Å overholde tekniske og sikkerhetsmessige krav er noe han synes lite om. Og mange er slik.
    Jeg minnes historien om nordmannen som etablerte seg med restauranter i Praha på 90-tallet. Han syntes det var flott der for der var det ingen myndigheter som la seg opp i hvordan bedriften ble drevet. Renhold? Forhold for de ansatte? Oppsigelsesvern? Nei, slikt var fy - sånn kan man ikke drive.
    Dette har endret seg dramatisk i Tsjekkia etter 2005/10. Det har blitt et moderne land.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.634
    Når det er Musk med alle sine snarveier skal ha sine cyborger ut i markedet får jeg litt frysninger og tenker på Skynet. Når mannen bak virker være uten empati og innimellom direkte odsinnet blir vel også AI hans med dens forgreninger likedan.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Når det er Musk med alle sine snarveier skal ha sine cyborger ut i markedet får jeg litt frysninger og tenker på Skynet. Når mannen bak virker være uten empati og innimellom direkte odsinnet blir vel også AI hans med dens forgreninger likedan.
    Yepp, bare se på gorken

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.789
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mødte en veldig sinnt mann i helgen. 🤣
    Vi var begge på vei til søppelkontaineren, og han spurgte selvklart til "rulleskøyten".
    Han kjører Tesla (ikke sikker på modellen), men 4 år gammel.
    I fredags var han til første godkjenning med bilen, og den blev kassert på bærearmer foran (slør),
    bære- og styrekuler foran (slør) og styretøy (slør).
    Kunne fortelle, at min 20 år gamle Smart Roadster hadde fått bremser hele veien rundt EN gang
    da den var 17 år (egentlig ikke nødvendigt, men delerne var så utrolig billige), Styrekuler foran, da den var 19 år,
    og det var det som skulle til for å godkjenne hvert 2. år i den tid jeg hadde hatt den. Fullt utfyllt servicebok fra ny
    sier, at den ikke har fått byttet deler i det hele tatt, bare vedlikehold med olje, filter og likn.
    Han var ikke nøyd for å si det mildt 🤣🤣

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Til og med en annen nabo her som er en bra, intelligent fyr med gode verdier skaffet seg nettopp en Y. Kampanje med 0 rente som avgjorde.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Selvkjøring er antagelig bra for de fleste etterlatte dersom vi legger amerikanske erstatningsbeløp til grunn, og det bør vi jo får å sikre handelsbalansen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn